Oprichting Vereniging Bitloos Paardrijden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: Oprichting Vereniging Bitloos Paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:40

imposantje schreef:
Ga dit topic even volgen!
Ben er ook zeker wel voor om bitloos te rijden! .....hoewel ik niet weet of ik dat met mijn paard moet proberen (heethoofd)

Kijk en dat heeft dus niks te maken met bit of bitloos. Een paard luistert uit respect voor jou, niet door dwang. Als een paard echt weg wil, maakt het niet uit of er een bit inhangt of niet... Ik vind het zo raar dat mensen denken dat ze een heet paard met een bitje tegen kunnen houden...

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:57

russel schreef:
Sorry Willeke Nijs, je moet echt beter lezen hoor. Je doet nu stellingen en uitspraken die niet relevant zijn op mijn berichten, lees ze eerst eer je een oordeel vormt.

Alleen het bovensten van mijn tekst is van toepassing op jou quote; Ik wil alleen maar zeggen dat je je paard niet in een krul hoeft te trekken, als je maar genoeg je zit- en beenhulpen gebruikt. Want enkel zo kan je je paard in balans krijgen. Daar heb je echt geen bit voor nodig.

Ik moet zeggen da'k niet alles hier heb gelezen... Van sommige uitspraken hier werd ik echt misselijk! Het maakt helemaal niet uit of je nu met of zonder bit rijdt... Alleen moet er de keuze mogenlijk zijn!

Om even in te pikken op het bericht van simone: Ik herinner me zo'n quote van pat himself: als je een paard op een bit wil stoppen, zal je het bit rond zijn benen moeten binden...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:26

Beetje zinloos initiatief in mijn ogen.
Wil je bitloos rijden, dan kan dat.
Wil je bitloos wedstrijd rijden dan is er keuze.
Wil je bitloos een dressuurvorm rijden, dan is er keuze.
Wil je bitloos wedstrijd dressuur rijden, dan is er keuze.
Bitloos rijden is echter geen klassieke (ring)dressuur, het laatste sluit het eerste uit. Dat heeft niets met vrije keuze te maken maar met de definite van klassieke dressuur. Zie het als het ook niet met een western-zadel mogen rijden bij klassieke (ring)dressuur.

Kortom, de vereniging wil iets wat alleen kan als de FEI het kader van ringdressuur verandert en óf de KNHS een klasse buiten het FEI-reglement toestaan.*
Als de markt dit vraagt zal de sportbond daar zeker gevoelig voor zijn doch de koppeling met het verleden welke de term klassiek rechtvaardigd komt dan inherent te vervallen.
Dat element past niet onder de vlag Klassieke (ring)dressuur dient dan gewoon Ringdressuur te heten.
Persoonlijk vind ik het een interne tegenstelling bitloos wedstrijden klassieke ringdressuur te willen rijden.

hc

*In de VS is op deze manier op regionaal niveau deelname door muildieren aan verschillende takken van paardensport welke in principe onder de FEI/OIC-reglementen vallen toch toegestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 00:00

Huertecilla schreef:
Als de markt dit vraagt zal de sportbond daar zeker gevoelig voor zijn doch de koppeling met het verleden welke de term klassiek rechtvaardigd komt dan inherent te vervallen.

Aan de ene kant zou je best eens gelijk kunnen hebben dat de KNHS hier gevoelig voor zou kunnen zijn als er een grote vraag naar is. Aan de andere kant is het nu soms al moeilijk om een startplaats te kunnen vinden (met name in de winter). Als er een grote groep bitloze rijders bij zou komen, zou de KNHS wat dit betreft juist eerder in de problemen kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 08:39

Tja idd, in de zomer zit toch alles al vol, in de winter wellicht niet. Als er startplaatsen bij komen dan zal het interessant worden.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 14:56

Het zou eens tijd worden. Ik vind dat iedereen zelf moet kunnen bepalen of je met of zonder bit rijdt. Doordat het op (dressuur) wedstrijden verboden is vind ik dat die keus niet meer "vrij" is. Als je wedstrijden wilt rijden zou dat met bit moeten, anders mag het niet.

Ik las dat iemand zeker wist dat de mensen die met dit rijden dan worden aan gekeken dat het slecht is. Het bitloos rijden word nu soms ook al afgeschreven als "neusbreken" dus ik snap het probleem niet echt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:05

Maar moet de tenue keuze dan ook vrij zijn?
Vrije keuze klinkt wel leuk, maar wanneer houdt dat op?

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:27

Jaa, daar heb je ook een punt.
Maar als jij in je spijkerbroek mag komen omdat je dat graag wilt is dat je eigen keus. Alleen het staat wel minder "netjes" als je daardoor minder punten krijgt vind ik dat ook logisch. Maar er zijn ook mensen die graag "het aller beste" voor hun paard willen (niet te letterlijk opvatten) of die graag zo natuurlijk mogelijk willen rijden of waarbij hun paard gewoon beter stuurbaar is zonder bit.

Je hebt ook verschillende soorten bitloze hoofdstellen. Sommige lijken net op "gewone" hoofdstellen.
Het op wedstrijd rijden met bijvoorbeeld een touwhalster vind ik dan wel weer iets minder. Omdat ik het er persoonlijk niet zo "netjes" uit vind zien.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 08:53

Deesiej schreef:
Jaa, daar heb je ook een punt.
Maar als jij in je spijkerbroek mag komen omdat je dat graag wilt is dat je eigen keus. Alleen het staat wel minder "netjes" als je daardoor minder punten krijgt vind ik dat ook logisch. Maar er zijn ook mensen die graag "het aller beste" voor hun paard willen (niet te letterlijk opvatten) of die graag zo natuurlijk mogelijk willen rijden of waarbij hun paard gewoon beter stuurbaar is zonder bit.

Maar nu geef je wel een punt aan, die dus aangeeft dat sommige het bit dus minder vinden dan het bitloos.
Iedereen heeft z'n voorkeur, ook in de wedstrijdring.

Iedereen moet gewoon aan dezelfde eisen voldoen, enkel de paarden zijn anders. Dáár is al veel gezeur op, want
de jury dit of dat (houdt niet of juist wel van koudbloeden etc)....... Gooi daar bitloos bij en je krijgt nog meer gezeur....

Ga dan dressuurwedstrijden organiseren enkel voor bitloze ruiters, om de eisen gelijk te houden.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:08

superwoman schreef:
Maar nu geef je wel een punt aan, die dus aangeeft dat sommige het bit dus minder vinden dan het bitloos.
Iedereen heeft z'n voorkeur, ook in de wedstrijdring.

Iedereen moet gewoon aan dezelfde eisen voldoen, enkel de paarden zijn anders. Dáár is al veel gezeur op, want
de jury dit of dat (houdt niet of juist wel van koudbloeden etc)....... Gooi daar bitloos bij en je krijgt nog meer gezeur....

Ga dan dressuurwedstrijden organiseren enkel voor bitloze ruiters, om de eisen gelijk te houden.

Waarom zouden bitloze ruiters niet bij de officiele proeven mogen meedoen? Wat jij zegt hier is gewoon pure discriminatie! Als je kiest om bitloos te rijden en de jury beoordeelt je slecht moet je je verlies durven en kunnen toegeven. Je hebt immers zelf gekozen om bitloos te rijden... Dus ik vind niet dat de eisen ongelijk zijn als je nu bitloos rijdt. btw als je netjes je proef rijdt bitloos, zal de jury daar zeker goede commentaar op leveren hoor! Je zal overal wel conservatievelingen zitten hebben die niet houden van verandering. Maar ik denk dat de meeste juryleden best wel een goede bitloze proef kunnen waarderen.

Wat heeft het bitloos rijden te maken met de tenu van de ruiter? Dit is appelen met peren vergelijken. Waar we hier over praten is het tenu bij het paard. Sommige paarden lopen echt véél beter en véél rustiger zonder dat ijzeren spul in hun mond. De tenu van de ruiter hoeft het paard helemaal niet te storen, waar een bit dat soms wel kan doen...

Er moet ergens wel een grens getrokken worden. Ik vind dat het bitloze hoofdstel er wel 'engels' moet uitzien. En dat is geen enkel probleem. Er zijn genoeg bitloze hoofdstellen op de markt die er engels uitzien. Dus de outfit blijft ongeveer hetzelfde.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:25

superwoman schreef:

"gezuer" hou je toch. Knipoog

Maar nu voldoet toch ook niet iedereen aan dezelfde eisen? Je mag zelfs tussen een heleboel verschillende bitten kiezen! En je mag sporen om, of een zweepje gebruiken, enzovoorts. Niemand zeurt toch dat ie minder punten heeft gekregen omdat ie een zweepje gebruikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:30

Ik zou het dan wel mooi vinden als iemand met een nekrope Z doet. Maar de meeste bitloze ruiters hebben ook een boomloos zadel, of mag dat wel?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:35

Boomloos zadel mag zeker, zolang het maar wel een "engels" model is. En er zijn ook bitloze ruiters die niet boomloos rijden hoor. Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:19

willeke_nijs schreef:
Waarom zouden bitloze ruiters niet bij de officiele proeven mogen meedoen? Wat jij zegt hier is gewoon pure discriminatie!

haha!
discriminatie ROFL
Sorry hoor, het zijn gewoon regels die het KNHS heeft opgesteld om mee te mogen doen of niet. Toevallig ben ik het daar aardig mee eens Knipoog

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:24

willeke_nijs schreef:
Wat heeft het bitloos rijden te maken met de tenu van de ruiter? Dit is appelen met peren vergelijken. Waar we hier over praten is het tenu bij het paard. Sommige paarden lopen echt véél beter en véél rustiger zonder dat ijzeren spul in hun mond. De tenu van de ruiter hoeft het paard helemaal niet te storen, waar een bit dat soms wel kan doen...

Er moet ergens wel een grens getrokken worden. Ik vind dat het bitloze hoofdstel er wel 'engels' moet uitzien. En dat is geen enkel probleem. Er zijn genoeg bitloze hoofdstellen op de markt die er engels uitzien. Dus de outfit blijft ongeveer hetzelfde.

Ben ik het helemaal mee eens Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:31

superwoman schreef:
willeke_nijs schreef:
Waarom zouden bitloze ruiters niet bij de officiele proeven mogen meedoen? Wat jij zegt hier is gewoon pure discriminatie!

haha!
discriminatie ROFL
Sorry hoor, het zijn gewoon regels die het KNHS heeft opgesteld om mee te mogen doen of niet. Toevallig ben ik het daar aardig mee eens Knipoog

Nee jij zegt dat de jury je gaat beoordelen dus kijk jij zegt een jurylid vind een koudbloed niks.. dus het koudbloed krijgt minder hoge punten. Dat is toch discriminatie??
Je moet het paard beoordelen op de proef, niet hoe het dier eruit ziet...

Verder vind ik dat het starten van dressuur wedstrijden bitloos gewoon moet kunnen. Of je maakt er aparte wedstrijden voor dat kan ook, maar niet dressuur rijden omdat je geen bit hebt vind ik nogal.. on-logisch

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:45

Huertecilla schreef:
Beetje zinloos initiatief in mijn ogen.
Wil je bitloos rijden, dan kan dat.
Wil je bitloos wedstrijd rijden dan is er keuze.
Wil je bitloos een dressuurvorm rijden, dan is er keuze.
Wil je bitloos wedstrijd dressuur rijden, dan is er keuze.
Bitloos rijden is echter geen klassieke (ring)dressuur, het laatste sluit het eerste uit. Dat heeft niets met vrije keuze te maken maar met de definite van klassieke dressuur. Zie het als het ook niet met een western-zadel mogen rijden bij klassieke (ring)dressuur.

Kortom, de vereniging wil iets wat alleen kan als de FEI het kader van ringdressuur verandert en óf de KNHS een klasse buiten het FEI-reglement toestaan.*
Dat element past niet onder de vlag Klassieke (ring)dressuur dient dan gewoon Ringdressuur te heten.
Persoonlijk vind ik het een interne tegenstelling bitloos wedstrijden klassieke ringdressuur te willen rijden.

hc

*In de VS is op deze manier op regionaal niveau deelname door muildieren aan verschillende takken van paardensport welke in principe onder de FEI/OIC-reglementen vallen toch toegestaan.

In mijn ogen heeft de wedstrijddressuur allang niks meer te maken met de klassieke dressuur, dus wat dat betreft zie ik het probleem niet...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:34

Dat er bij de hoge klasses (boven de Z) regels zijn over met bit of zelfs met S&T moeten starten zijn, oke, je wilt een bepaald beeld neerzetten. In de lagere klasses zou het echter veel meer om het "lekker met je paard aan het sporten" moeten draaien, en hoe je dat bereikt moet je zelf weten (dus met of zonder bit). Alleen om het paard te beschermen is het in mijn ogen oke dat er regels zijn dat bepaalde bitten niet mogen, en ook bepaalde bitloze optomingen buiten de start mogelijkheden vallen. Als een paard niet netjes loopt doordat het zonder bit gereden wordt en niet binnen het dressuurplaatje past, dan wordt de ruiter daar op de coupon vanzelf op gewezen.

Ik vind het erg raar dat de ruiter die keuze niet wordt gegeven, zeker omdat sommige paarden gebaat zijn met bitloos (zelfs om medische redenen).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:15

Somebitch schreef:
[ee jij zegt dat de jury je gaat beoordelen dus kijk jij zegt een jurylid vind een koudbloed niks.. dus het koudbloed krijgt minder hoge punten. Dat is toch discriminatie??
Je moet het paard beoordelen op de proef, niet hoe het dier eruit ziet...

Nee, dan lees je niet goed, ik gaf dat als voorbeeld van het gezeur wat je nu regelmatig hoort.
Dat mensen voorkeuren hebben is een feit, maar dat jury's die mee laten spelen in hun beoordeling is meestal"gezeur"

Niet gelijk op de kast gaan zitten AUB.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:57

_angela_ schreef:
Dat er bij de hoge klasses (boven de Z) regels zijn over met bit of zelfs met S&T moeten starten zijn, oke, je wilt een bepaald beeld neerzetten. In de lagere klasses zou het echter veel meer om het "lekker met je paard aan het sporten" moeten draaien, en hoe je dat bereikt moet je zelf weten (dus met of zonder bit). Alleen om het paard te beschermen is het in mijn ogen oke dat er regels zijn dat bepaalde bitten niet mogen, en ook bepaalde bitloze optomingen buiten de start mogelijkheden vallen. Als een paard niet netjes loopt doordat het zonder bit gereden wordt en niet binnen het dressuurplaatje past, dan wordt de ruiter daar op de coupon vanzelf op gewezen.

Ik vind het erg raar dat de ruiter die keuze niet wordt gegeven, zeker omdat sommige paarden gebaat zijn met bitloos (zelfs om medische redenen).

Met stang en trens rijden in de hogere klasses is toch ook een keuze die je hebt? Waarom dus geen keuze om bitloos te rijden? Maar ook in de hogere klasses! Ik ben het zeker met je eens dat als je niet goed rijdt je dat wel ziet op je protocol. Dat is ook als je met bit rijdt. Jij hebt het ook begrepen. Het gaat om de keuze die de amazone/ruiter moet hebben maar momenteel niet heeft. Het is geen anti-bit - pro-bitloos campagne. De mensen die dat denken hebben het dit topic niet goed gevolgd en de website niet goed gelezen!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 12:49

Ja super mijn ene merrie rijd ik al bitloos, en de andere ga ik nu langzamerhand over stappen.
Mijn jongste merrie ga ik bitloos aanrijden.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 16:16

Huertecilla schreef:
Beetje zinloos initiatief in mijn ogen. (omdat je zelf niet geinteresseerd bent in bitloos rijden, dan wel het nooit geprobeert hebt? Ik heb bv geen shetlander, is het shetlanderstamboek imo dan ook zinloos? Nee dus. Ieder initiatief is zinvol ook als het jezelf niet aangaat)
Wil je bitloos rijden, dan kan dat. (Klopt)
Wil je bitloos wedstrijd rijden dan is er keuze. (Klopt niet want er zijn geen wedstrijden waar je bitloos mag starten)
Wil je bitloos een dressuurvorm rijden, dan is er keuze. (klopt al is dresuur er maar in 1 vorm imo)
Wil je bitloos wedstrijd dressuur rijden, dan is er keuze. (Die is er dus niet omdat je niet bitloos mag starten van de KNHS)
Zie het als het ook niet met een western-zadel mogen rijden bij klassieke (ring)dressuur. (Appels en peren vergelijken imo. Western is een hele andere tak van sport, je kunt hier beter jouw beroemde vergelijkingen van het boomloos zadel en zadel met boom gebruiken. Boomloos is al toegestaan, nu bitloos nog Haha!)

(Net zoals er dus wedstrijden voor een enkel ras toegestaan zijn bedoel je)

Als de markt dit vraagt zal de sportbond daar zeker gevoelig voor zijn doch de koppeling met het verleden welke de term klassiek rechtvaardigd komt dan inherent te vervallen. (Klassieke dresuur kan ook zonder bit aangezien de hulpen hetzelfde blijven)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 16:24

superwoman schreef:
Maar moet de tenue keuze dan ook vrij zijn?
Vrije keuze klinkt wel leuk, maar wanneer houdt dat op?

Ach in hoeverre heb je vrije keuze?
vanaf de M MOET je met sporen en MAG je niet meer met zweep. Ook zo'n kromme regel. Mag er van mij ook meteen uit als we dan toch bezig zijn Knipoog
Maargoed dat is een andere discussie.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 16:55

Alane schreef:
ijzers zijn volgens mij nog nooit reglementair verplicht geweest in de wedstrijdsport.

Grappig want je mag anders niet met hoefschoenen starten, die moeten uit als je de ring in gaat. Ook weer zo krom.

Alane schreef:
@Vippie: Allereerst zou ik het prijs stellen dat je een anders mening die niet gelijk is aan de jouwe niet direct als totale onzin te bestempelen.
Ik zeg niet dat het voor alle bitloosrijdende mensen zo is, ik schrijf enkel dat het mijn mening is en die is gebasseerd op eigen ervaringen in en uit mijn omgeving.

Sorry je deed het voorkomen of iedereen die bitloos ging rijden dit om de door jouw genoemde reden was. Maar veelal begint men bitloos omdat het paardwisselt (in mijn geval bv) en veel last heeft van het bit. Het blijkt dat het bevalt en dan blijf je ermee rijden. Wil je gaan starten dan zul je er weer een bit in moeten hangen vooralsnog.
Mijn ervaringen doen niks af aan jouw ervaringen maar vind wel dat je het minder zwart wit moet stellen.

Vooralsnog merk ik dat het vooral mensen zijn die met bit rijden en die geenszins van plan zijn zonder te gaan, die zich ernstig druk maken over mensen die wel de stap maken/hebben gemaakt om zonder bit te rijden.

Overigens vind ik de vergelijking die gemaakt werd met koudbloeden in de ring ook kant nog wat raken. Met een ander ras starten tussen het gemeengoed is heel wat anders dan wel/geen bit. Ben zelf ook jury en ben ook pas geleden nog uitgemaakt voor van alles en nogwat omdat ik koudbloeden zou discrimineren. Toen ik bijgekomen was van het lachen de beste ouders van de amazone met fries paard duidelijk gemaakt dat ik zelf met een fjord in diverse takken van de paardensport rij en wel de laatste op aard ben die koudbloeden zal discriminieren maar gewoon beoordeel wat ik zie ongeacht welk ras. Dat ik zelf een fjord heb wil ook niet zeggen dat fjorden die bij mij starten steevast bovenaan staan, pech voor de ruiter die dat wel denkt.

Maar zoals ik even hiervoor al in ene ader reactie zei, ik vind de verplichting van sporen ook onzin. Hulpmiddelen mag je NOOIT verplichten in de dressuur of welke tak van paardensport dan ook (western zijn sporen en stangenbit ook verplicht, ben ik ook geen voorstander van).

Alane schreef:
Daarnaast lees ik enkel dat mensen die bitloos willen gaan rijden de mensen die dat niet willen gelijk bestempelen als vol vooroordelen zittend en min of meer discriminerend zijn.

Een ruiter, en wederom de uitzonderingen daargelaten, die voldoende ervaring heeft en rijtechnisch goed onderlegd is zal een bit niet als paardonvriendelijker bestempelen.

Dat eerste spreek ik tegen, het hele topic staat hier al vol mee. Immers wat boeit jou (of wie dan ook die met bit rijdt) het of iemand anders zonder bit wil starten, jij wordt er niet door gehindert lijkt me (tenzij de KNHS jou met bit rijden gaat verbieden).
Dat 2e ben ik met je eens, maar zo zijn er ook van deze mensen onder de boomloze rijder en ijzerlozerijder (eigenlijk zo'n beetje de hele Natural horsemanship groep).

Ik ben er een die van 2 walletjes eet, rij met en zonder boom, rij met en zonder bit en rij met en zonder ijzers/blootvoets/hoefschoenen. Ik kijk gewoon wat het beste gaat en doe er mn voordeel me Haha!
Paard is er gelukkig nog niet minder van geworden. Knipoog