Alane schreef:ijzers zijn volgens mij nog nooit reglementair verplicht geweest in de wedstrijdsport.
Grappig want je mag anders niet met hoefschoenen starten, die moeten uit als je de ring in gaat. Ook weer zo krom.
Alane schreef:@Vippie: Allereerst zou ik het prijs stellen dat je een anders mening die niet gelijk is aan de jouwe niet direct als totale onzin te bestempelen.
Ik zeg niet dat het voor alle bitloosrijdende mensen zo is, ik schrijf enkel dat het mijn mening is en die is gebasseerd op eigen ervaringen in en uit mijn omgeving.
Sorry je deed het voorkomen of iedereen die bitloos ging rijden dit om de door jouw genoemde reden was. Maar veelal begint men bitloos omdat het paardwisselt (in mijn geval bv) en veel last heeft van het bit. Het blijkt dat het bevalt en dan blijf je ermee rijden. Wil je gaan starten dan zul je er weer een bit in moeten hangen vooralsnog.
Mijn ervaringen doen niks af aan jouw ervaringen maar vind wel dat je het minder zwart wit moet stellen.
Vooralsnog merk ik dat het vooral mensen zijn die met bit rijden en die geenszins van plan zijn zonder te gaan, die zich ernstig druk maken over mensen die wel de stap maken/hebben gemaakt om zonder bit te rijden.
Overigens vind ik de vergelijking die gemaakt werd met koudbloeden in de ring ook kant nog wat raken. Met een ander ras starten tussen het gemeengoed is heel wat anders dan wel/geen bit. Ben zelf ook jury en ben ook pas geleden nog uitgemaakt voor van alles en nogwat omdat ik koudbloeden zou discrimineren. Toen ik bijgekomen was van het lachen de beste ouders van de amazone met fries paard duidelijk gemaakt dat ik zelf met een fjord in diverse takken van de paardensport rij en wel de laatste op aard ben die koudbloeden zal discriminieren maar gewoon beoordeel wat ik zie ongeacht welk ras. Dat ik zelf een fjord heb wil ook niet zeggen dat fjorden die bij mij starten steevast bovenaan staan, pech voor de ruiter die dat wel denkt.
Maar zoals ik even hiervoor al in ene ader reactie zei, ik vind de verplichting van sporen ook onzin. Hulpmiddelen mag je NOOIT verplichten in de dressuur of welke tak van paardensport dan ook (western zijn sporen en stangenbit ook verplicht, ben ik ook geen voorstander van).
Alane schreef:Daarnaast lees ik enkel dat mensen die bitloos willen gaan rijden de mensen die dat niet willen gelijk bestempelen als vol vooroordelen zittend en min of meer discriminerend zijn.
Een ruiter, en wederom de uitzonderingen daargelaten, die voldoende ervaring heeft en rijtechnisch goed onderlegd is zal een bit niet als paardonvriendelijker bestempelen.
Dat eerste spreek ik tegen, het hele topic staat hier al vol mee. Immers wat boeit jou (of wie dan ook die met bit rijdt) het of iemand anders zonder bit wil starten, jij wordt er niet door gehindert lijkt me (tenzij de KNHS jou met bit rijden gaat verbieden).
Dat 2e ben ik met je eens, maar zo zijn er ook van deze mensen onder de boomloze rijder en ijzerlozerijder (eigenlijk zo'n beetje de hele Natural horsemanship groep).
Ik ben er een die van 2 walletjes eet, rij met en zonder boom, rij met en zonder bit en rij met en zonder ijzers/blootvoets/hoefschoenen. Ik kijk gewoon wat het beste gaat en doe er mn voordeel me 
Paard is er gelukkig nog niet minder van geworden.