Eventing-amazone Amy Tryon schuldig aan mishandeling

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Eventing-amazone Amy Tryon schuldig aan mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:47

ik heb nogmaals het filmpje eens goed bekeken, hij changeert, en daarna struikeld hij,
uiteindelijk galopeert hij in een overkruiste galop op de hindernis aan,
ik denk dat de amazone daardoor de hapering even niet voelde, overkruist in zo'n tempo voelt al erg raar...

ik ben er van overtuigt dat ze het echt niet met opzet heeft gedaan alleen om te winnen,
zowiezo als je de cross uitrijd maar je paard blijkt kreupel ben je gediskwalificeert, dus als ze had geweten dat ie kreupel zou zijn, was ze mijn inziens heus wel gestopt,

zoals iemand al zei , ze maakte een inschattingsfout en wordt daarvoor gestraft, maar de ersgte straf heeft ze al gehad, het paard is dood..

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:47

Ze heeft echt niet gedacht: ik rij de cross lekker met mijn paard op 3 benen uit en dan win ik. Ze heeft al wel eens vaker een cross gereden en weet dus dat ze met een kreupel paard niet door de vetcheck komt. Ze moet dus gedacht hebben dat hij zijn ritme hervond na het verstappen. Wij zitten nu lekker naar een filmpje te kijken en de beste stuurlui aan wal te spelen, maar wij waren daar niet, zaten niet op dat paard, kennen dat paard niet en voelen niet wat zij toen voelde.

Wat apple zegt: inschattingsfout die nu heel naar uitpakt, zowel voor het paard als ook voor haar, want die 2 maanden zijn - schat ik zomaar in - voor haar minder naar dan het rotgevoel dat ze eraan overhoudt dat dat paard onder haar kapot ging en dat niet overleefde.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:57

heel sneu dat zoiets voorkomt! maar tis wel topsport en ook daarin gebeuren ongelukken

BTW waarom zou mevrouw eigenlijk doorrijden (om zogenaamd te winnen) now way dus, aangezien dit paard toch niet door de vet check zou komen..... (dus mensen die zeggen dat ze doorrijd om te winnen............. denk het niet) Dus ik geloof haar echt wel dat ze het niet door had! Want het levert namelijk 0,0 op

Ik zie juist vaak dat als ruiters echt doorhebben dat er iets niet ok is,, dat ze dan afstappen.. want dit zijn wel paarden met een prijskaartje en die wil je niet de vernieling inrijden....

En een echte topper is gewoon onvervangbaar!(en onbetaalbaar). En ben er ook van overtuigt dat ze er een rot gevoel aan over houd

Superhitt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:59

ik vindt die straf precies goed
en ik ben het helmaal eens met Moderator EA.
als je van paarden houdt dan rijd je ze niet kapot
iik denk niet dat ze het bewust gedaan heeft(ik weet wel zeker)
en bij eventing zijn paarden heel vaak uitgeput Slapen Slapen Slapen
ik ken zat mensen die net voelen of hun paard kreupel is of niet.
en dat heeft niks te maken met goede ruiter zijn of niet
Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:00

Wat een onzin om te zeggen dat ze het niet voelde, je mag toch wel van zo een top ruiter aan nemen dat ze voelt dat het paard niet meer goed loopt. Op het filmpje is te zien dat ze nog een aardig eind aan het galopperen is om als nog de laatste hindernis te nemen. Ik moet wel zeggen dat het paard zeker karakter had, helaas heeft dat ook zijn einde betekent. En dan praten ze allemaal over hoe vriendelijk we met paarden om moeten gaan. Deze straf is zeker te laag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:00

Ik ben van mening als je op dergelijk nivo traint dan ben je een team en dan voel je je paard aan. Ik denk dat de eerzucht van de amazone te groot was. Je voelt of je paard zijn tank leeg is, ook al trekt hij aan op een hindernis. Juist dat soort paarden hou je in de gaten. Die gaan er voor en die rennen zich dood. Daar train je op en dan moet je sportief zijn als je paard zich voor 200% voor je inzet je ook zegt, vandaag gaat het niet, jammer maar het is genoeg geweest.

Dat verstappen kan nl wel degelijk het gevolg zijn van vermoeidheid.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:24

Een paard dat tonnen waard is verspil je niet voor 1 wedstrijd, zeker niet de eventingruiters die hebben het al moeilijk genoeg om een egt toppaard te vinden, die zetten daar egt hun paard niet voor op het spel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:28

Dagie schreef:
Een paard dat tonnen waard is verspil je niet voor 1 wedstrijd, zeker niet de eventingruiters die hebben het al moeilijk genoeg om een egt toppaard te vinden, die zetten daar egt hun paard niet voor op het spel

Daar heb je gelijk in, maar helaas is paardenwereld niet altijd even wijs en eerlijk bezig.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:50

Als het zo'n topamazone is, dan moet ze toch op zijn minst ook voelen dat het paard echt kreupelde?
En mag toch ook aannemen dat je je paard kent en dat je dan kan zien dat het arme dier op is!?
Verder zie je maar weer hoe groot hart dat paarden eigenlijk wel weer niet hebben! (dat dier ging maar door!)

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:05

Sorry, maar als amazone op zulk nivo hoor je aan te voelen dat je paard niet meer zuiver loopt.Op het filmpje zag je heel duidelijk dat zij het paard extra aandreef!!! Boos! en moest mijn paard zo lopen zou zelfs een beginnende ruiter zoiets aanvoelen!!
Te walgelijk voor woorden vind ik zoiets!!Alles voor de eer!! Boos!

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:08

Moonwalker: Welke eer? Als de amazone door had dat haar ppaard kreupel was dan wist ze ook dat er geen eer aan te behalen viel.

Lastige zaak dit. Als iemand idd moedwillig met een dergelijk zwaar gewond paard doorrijd vind ik een schorsing van 2 maanden erg weinig. Maar of dat nu daadwerkelijk het geval was...erg lastig, die conclusie heeft dus ook de FEI niet durven trekken.

Citaat:
De uitspraak concludeerde dat het gedrag van Amy Tryon tijdens het einde van de cross-country getuigde van mishandeling en tegen de regels van de FEi in gaat. Het paard was doodop en gewond, maar Tryon bleef door rijden, terwijl zij de kans had om het paard terug te trekken. Volgens het tribunaal is het echter wel zo dat Amy Tryon waarschijnlijk niet heeft doorgehad dat het paard gewond was, totdat ze uiteindelijk stil stonden. Toch vinden zij dat het wel degelijk mishandeling is, omdat het paard overduidelijk moe leek te zijn.

Eigenlijk is de conclusie zo krom als een hoepel. Ze is nu dus veroordeeld om dat haar paard moe was en niet omdat doorreed nadat deze zich bezeerd had (want er is dus geen bewijs voor dat ze dat opmerkte).
Overigens getuigd de laatste zin niet van bijzonder goede journalistiek (of van een kromme conclusie van het tribunaal, het lijkt me niet dat je iemand veroordeeld voor iets dat lijkt). Dan had er toch echt moeten staan dat het overduidelijk bleek en niet leek.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:18

FloortjeM schreef:
Ze heeft echt niet gedacht: ik rij de cross lekker met mijn paard op 3 benen uit en dan win ik. Ze heeft al wel eens vaker een cross gereden en weet dus dat ze met een kreupel paard niet door de vetcheck komt. Ze moet dus gedacht hebben dat hij zijn ritme hervond na het verstappen. Wij zitten nu lekker naar een filmpje te kijken en de beste stuurlui aan wal te spelen, maar wij waren daar niet, zaten niet op dat paard, kennen dat paard niet en voelen niet wat zij toen voelde.

Wat apple zegt: inschattingsfout die nu heel naar uitpakt, zowel voor het paard als ook voor haar, want die 2 maanden zijn - schat ik zomaar in - voor haar minder naar dan het rotgevoel dat ze eraan overhoudt dat dat paard onder haar kapot ging en dat niet overleefde.

Ik sluit me hierbij aan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:22

Ik ben een leek op dit soort gebied, maar zelfs ik zie dat het paard zich heel in het begin lelijk verstapt en dat het daarna he-le-maal fout zit. Ik krijg werkelijk kippenvel van ellende als ik het filmpje zie en zie hoe vreselijk mankend het paard loopt. En dan die laatste passen van het beest, mijn hemel. Hemeltergend.
Zij moet dat gevoeld hebben, en zo niet: heel, heel erg slecht.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:34

russel schreef:
Ik ben van mening als je op dergelijk nivo traint dan ben je een team en dan voel je je paard aan. Ik denk dat de eerzucht van de amazone te groot was. Je voelt of je paard zijn tank leeg is, ook al trekt hij aan op een hindernis. Juist dat soort paarden hou je in de gaten. Die gaan er voor en die rennen zich dood. Daar train je op en dan moet je sportief zijn als je paard zich voor 200% voor je inzet je ook zegt, vandaag gaat het niet, jammer maar het is genoeg geweest.

Dat verstappen kan nl wel degelijk het gevolg zijn van vermoeidheid.

Inderdaad, en hier rende het paard zich dus ook dood Verdrietig

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:35

Over de eer, die heeft ze nu niet meer hoor, ze heeft alleen een slechte naam.
Want gister zat ik Eurosport te kijken, toen hadden ze het ook over haar & de straf.
Dus een slechte naam heeft ze op dit moment wel!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:41

Altos; Dat is zo, maar waarschijnlijk gaat het grootste gedeelte om de kreupelheid en de flinke peesblesuure die dit arme beestje had.

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:54

Vreselijke, grote fout...

Maar wel een begrijpelijke. Ik vind het afgrijselijk om zo'n vrouw af te schilderen als een vreselijk mens die slecht is voor de paarden.
Heb je bewijs dat zo is? Nee, geen enkel.
Het gaat allemaal zo hard in de eventing, dat je soms de verkeerde beslissing maakt, die zijn meestal niet fataal maar dit keer helaas wel.

Je kan het er niet mee eens zijn, maar ik kan het er niet mee eens zijn dat dit een vreselijke vrouw is die geen hart voor haar paarden heeft.

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:02

corine1981 schreef:
Het paard verstapt zich lelijk, loopt daarna ongeveer op 3 benen, geen enkele correcte pas meer die ertussen zat. Continu changeren, terugvallen en ze drijft maar door. Huppatee, nog eens over de hindernis en dan maar eens kijken wat er nu aan de hand was.
Sorry hoor, maar dit voel je nog zonder rij-ervaring, adrenaline of niet, je wilt je paard toch niet in de vernieling hebben... Er is ook nog zoiets als gezond verstand.

Toen ik dit zat te kijken op eurosport dacht ik alleen 'STOPPEN!!, tr@t afstappen!' Maar ze blijft een BEHOORLIJK eind doorrijden hoor en dan een hindernis springen en nog eens een stuk doorrijden... Dit heb je echt wel in de gaten.

Adrenaline of niet, ik vind dat ze hier best voor bestraft mag worden en gelukkig heeft ze ook zelf in de gaten dat ze fout zat.

ERUG zielig voor dit leuke paard...

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:17

belachelijk! Boos! dit word een topamazone genoemd! Boos! diep triest, ze had gewoon veel eerder moeten stoppen, het is duidelijk te zien (laat staan te voelen) dat het paard ergens last van had, dan stop je p**verdorie toch! en idd dan ook nog een eindje doorgalopperen... jeetje. gewoon nooit meer op een paard laten! Stoom uit je oren ze moet zich heeeeeeeeeel diep schamen!!! een beetje ruiter kent zijn paard... Verdrietig

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:22

ik vind ook als je paard zo slecht onder je loopt dan neem je toch niet NOG een sprong. Moet je kijken ook dat ze hem voordat hij zich verstapt ook behoorlijk moet aanmoedigen hij was bekaf. En hoor je het verslag die presentator krijgt er zelf kippevel van ellende

Nee ik vind hier geen excuus. Ja ze zal goed zijn voor haar paarden en nee het is geen slecht mens, maar ze heft hier een behoorlijke fout gemaakt die niet ongestraft gelaten mag worden

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:25

Als je het filmpje ziet is het paard na het verstappen duidelijk stokkreupel. Als je dat niet voelt ( of wil voelen) hoor je niet op dat niveau te rijden of uberhaupt op een paard te zitten. Onkunde, mishandeling en een heel groot bord voor der kop. Ze heeft het paard gewoon kapotgereden, schande Boos! . Mooit meer op een paard laten Stoom uit je oren

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:27

En zo denkt dat ze daarmee haar handelstal zo draaiend wil houden Boos!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:44

Ik heb het toendertijd ook op tv gezien; meende dat het vlak voor de laatste hindernis gebeurde, en toen moest ze nog een stukje uitgestrekte galop naar de finish...

Na die hindernis liep het betreffende paard flink beroerd, maar ze reed wel door.. Tsja, het zag er in iedergeval niet fijn uit, maar ik denk dat het vooral een morele kwestie is. Misschien had ze het niet door, misschien had ze wel iets door maar dacht niet dat het zo ernstig was, of dacht ze 'alleen dat éne kleine laatste stukje naar de finish, en dan is het over', ik weet het niet.

Wel zag ik op tv dat ze, toen ze door de finish was, dírect van een nog stappend/dravend paard afstapte, en er kwamen direct van alle kanten mensen haar te hulp..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:47

Joscaa schreef:
En het is niet meteen na de hindernis dat ze stopt, ze galopeerd nog een aardig stukje door.
Maar toch, dat voel je wel hoor, of hij nou wel of niet aangetrokken word, wel of niet door galopeerd, kreupel is hij en dat is duidelijk te zien!

Ben ik het mee eens; maar ze moest eerst ook nog door de finish...

al het ze het waarschijnlijk ook wel moeten voelen vlak voor de hindernis.. maarja, dat blijft giswerk, net als eerder werd gezegd; hij chancheerde, deed paar rare passen, toen weer galop en aantrekken op de hindernis... tsja.

Stef_Rashidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:49

mijnelmo schreef:
belachelijk! Boos! dit word een topamazone genoemd! Boos! diep triest, ze had gewoon veel eerder moeten stoppen, het is duidelijk te zien (laat staan te voelen) dat het paard ergens last van had, dan stop je p**verdorie toch! en idd dan ook nog een eindje doorgalopperen... jeetje. gewoon nooit meer op een paard laten! Stoom uit je oren ze moet zich heeeeeeeeeel diep schamen!!! een beetje ruiter kent zijn paard... Verdrietig

Helemaal mee eens!!
Als je het ziet kan je het meestal zeker wel voelen
Dus ze had gewoon meteen moeten stoppen
niet eerst nog ff uitrijden. Zeker geen hindernis meer springen