Ruzie over kosten reddingsactie paarden Marrum

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

why

Re: Ruzie over kosten reddingsactie paarden Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:23

slimmerik, ja de boer is vrijgesproken. Mooi voor hem Zaak gesloten.....Deze zaak. Lees de berichten eens goed, dan zie je ook dat het mij totaal niet persoonlijk om hem gaat, jij gaat steeds die kant op!! Jij beschuldigd mij van dingen die niet zo zijn. Dus als je de discussie wil beeindigen hou je dan zelf ook bij de feiten. Bovendien heet ik geen Monique. En ik geloof ook niet dat het toegestaan is om namen te noemen pipo. Dag Sander.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 00:15

off topic:Waarom mogen er geen namen genoemd worden? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 02:17

Moderatoropmerking:
Het lijkt me een stuk verstandiger als jullie stoppen met persoonlijk te gaan sneren, moddergegooi lijkt me idd geen goede discussie.

Verder wil ik geen reacties meer zien over wat voor 'figuur' die boer / Lootsma ook wel niet is. Je kan je onvrede ook op normale wijze uiten ipv te gaan schelden en andere rotzooi te zeggen.

En tot slot het verzoek om op normale wijze verder te discussiëren met onderbouwde feiten en meningen.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 03:44

Ik vind het VER onder de prijs die hij zou moeten betalen. En waarom:

Omdat het simpel zat zijn paarden zijn. Of ze nou voor handel/ verkoop/ slacht of wat dan ook zijn het zijn opdat moment zijn paarden.
Dan moet je je paarden maar naar een hoger gelegen gebied leiden. Maar wat daar is gebeurd vind ik schandalig. Ik heb toen gezien vanaf de
dijk hoe ze uit hun benarde positie bevrijd werden en het kadaver nog op 1 van de verhogingen, ronduit verschrikkelijk! De jonge beesten en
drachtige merrie's die erbij liepen verschrikkelijk. Ik (persoonlijk dan) vind het ongelovelijk nalatig. Er zijn dieren gestorven door de nalatigheid
van de eigenaar zo simpel zie ik het.

Je hebt een bedrijf en daar heb je dieren dan heb je de verantwoordelijkheid om daar / die zo goed mogelijk te verzorgen. En wil/ kan iemand
dat niet aan en er (volgens mij) eerder op aangesproken is dan moeten die paarden daar weggehaald worden. Punt uit.

Maar zo zie ik het.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 06:21

Maysie schreef:
Ik vind het VER onder de prijs die hij zou moeten betalen. En waarom:

Omdat het simpel zat zijn paarden zijn. Of ze nou voor handel/ verkoop/ slacht of wat dan ook zijn het zijn opdat moment zijn paarden.
Dan moet je je paarden maar naar een hoger gelegen gebied leiden. Maar wat daar is gebeurd vind ik schandalig. Ik heb toen gezien vanaf de
dijk hoe ze uit hun benarde positie bevrijd werden en het kadaver nog op 1 van de verhogingen, ronduit verschrikkelijk! De jonge beesten en
drachtige merrie's die erbij liepen verschrikkelijk. Ik (persoonlijk dan) vind het ongelovelijk nalatig. Er zijn dieren gestorven door de nalatigheid
van de eigenaar zo simpel zie ik het.

Je hebt een bedrijf en daar heb je dieren dan heb je de verantwoordelijkheid om daar / die zo goed mogelijk te verzorgen. En wil/ kan iemand
dat niet aan en er (volgens mij) eerder op aangesproken is dan moeten die paarden daar weggehaald worden. Punt uit.

Maar zo zie ik het.

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn, maar schijnbaar calculeren ze op een boerenbedrijf al in dat "er altijd wel een paar verdrinken"als je ze daar neerzet?
Ik wil trouwens niet meedoen met de discussie hoe slecht die man wel niet is, ik snap heel goed zijn zakelijke kant.Iemand die op deze manier paarden houdt kijkt er op een andere manier tegenaan die een paard uit liefde koopt en houdt. Bij deze man is het gewoon handelswaar. En daar hoort dus mijn redenering bij dat het "normaal"is dat er altijd wel een paar verdrinken.
Mensen aan de kant "die er geen verstand van hebben" willen de dieren redden (wat in mijn ogen niet onterecht was) en dát kost geld. Dat de eigenaar een andere mening is toegedaan heeft alleen met de redenatie te maken dat hij liever wat kosten betreft een paar dooie had gehad, dan nu dat geld voor de redding betalen. Hij had beter zijn poot niet zo stijf kunnen houden en gewoon ( een zéér schappelijke bedrag) kunnen betalen, dan nu al zijn spaarzame Goodwill te vergooien.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 07:25

sigrid1182 schreef:
nee , jij hebt de wijsheid in pacht, dat weten we nu wel...

?
Volgens mij heb ik me van elke discussie gedistangeerd en heb ik nergens ook maar geroepen dat wat ik zeg de waarheid is. Ik zeg nu alleen dat er vooral veel mensen dingen zeggen die niet kloppen.

Diesel54 schreef:
Ik had mezelf zo voorgenomen om mijn mond te houden, maar het lukt me niet meer.
Ik wordt echt GEK van al die niet onderbouwde meningen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zeg nou gewoon niets als je geen idee hebt hoe de vork in de steel zit!

sigrid1182 schreef:
Of heb je alleen maar wat populair op de dijk omgestapt afgelopen winter

Uhm, als volwassen van allebei boven de 30 neem ik aan dat dit een typfout is...

Wederom zal ik me distangeren, want zonder dat ik mijn mening geef krijg ik het alweer om mijn oren.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:10

Diesel54 schreef:
Ik had mezelf zo voorgenomen om mijn mond te houden, maar het lukt me niet meer.
Ik wordt echt GEK van al die niet onderbouwde meningen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zeg nou gewoon niets als je geen idee hebt hoe de vork in de steel zit!

er misschien wel eens bij stil gestaan dat meningen niet altijd onderbouwd kunnen worden wegens het feit dat iemand zijn geheimhoudingsplicht dan schendt?? Een geheimhoudingsplicht word je beroepshalve opgelegd maar betekent dan toch niet dat iemand niet zijn of haar persoonlijke mening mag vertellen.
Dus wordt diegene hier maar "verbaal" afgemaakt zijnde dat zij er niets vanaf zou weten stomweg om het feit dat zij haar mening niet MAG onderbouwen????
Mensen kunnen ook de waarheid vertellen zonder in detail te treden.

Dit is geen persoonlijk aanval richting jou Diesel maar ik kon wel even mooi inhaken op jouw post Knipoog .

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:56

Rubbish; als je geheimhoudingsplicht hebt, moet je er ook niet over beginnen Tong uitsteken

Citaat:
FERWERT - In het conflict over de kosten van de redding vorig jaar van de ‘dobbepaarden' bij Marrum zal een intermediair worden ingeschakeld. Eigenaar Piet Lootsma van de paarden moet volgens Ferwerderadiel €7500 betalen voor de opvang en verzorging van de paarden. Maar daar voelt Lootsma helemaal niets voor. De raadscommissie, die de kwestie donderdagavond behandelde, stelde unaniem voor dan maar een bemiddelaar aan te wijzen. Lootsma is bereid aan deze oplossing mee te werken.

De veeboer vindt dat hij niet hoeft te betalen voor opvang, die door de gemeente was geregeld. Zelf had hij die bewuste nacht al andere opvang voor zijn paarden op het oog. Ook heeft hij al €1600 betaalt voor de spuitjes die de paarden kregen van veearts Marten de Vries. De verdeling van de kosten moet wel redelijk blijven, stelt Lootsma. Dat vonden ook de leden van de raadscommissie. Wellicht kan een bemiddelaar tot een verdeling van de kosten komen die voor alle partijen acceptabel is.

De raadscommissie was in meerderheid sterk gekant tegen meer regelgeving voor het gebied, zoals burgemeester en wethouders willen. Dat er een meldingsplicht voor buitendijkse paarden moet komen in de politieverordening ging de fracties veel te ver. Praktische oplossingen zoals binnendijkse opvanggebieden en hoogwatervluchtplaatsen hebben de voorkeur

Bron: Leeuwarder Courant

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:58

diesel.......... als jij weet dat anderen dingen zeggen die niet kloppen........

kan je dat onderbouwen.....

als jij weet dat een ander het bij het verkeerde eind heeft, ga ik er van uit dat jij het bij het rechte eind hebt.........

maar daar hoor ik je niet over......

dus als ik snap niet waarom je een ander voor "leugenaar" uitmaakt , terwijl je zelf ook met niets komt.....

Als volwassen vrouw van boven de 30, had je de zinnetje:

*****hoevaak ben jij bij de fam lootsma op het erf geweest, en in hun schuren gekeken, bij andere kuddes gekeken e.d. in de afgelopen 15 jaar??

om mij nog wel even mogen beantwoorden.....

dat is je mij blijkbaar onvolwassen vind, neem ik op de koop toe......

ik doe dit maar niet per PB, want ja, dan wis je je bericht voordat het mij bereikt......

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:05

Ik heb helemaal niemand voor leugenaar uitgemaakt, hoe kom je daar bij?

Vergeet even de MOD opmerking niet.

Wat heb ik in vredesnaam verkeerd gedaan in jou ogen?

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:18

Veel mensen denken er hier verstand van te hebben, wij hebben nog contact met boer loodsma. En we zijn regelmatig op de dijk, dus wij weten wel degelijk hoe het er daar voor staat. En als ik loodsma was had ik die boete ook niet betaald, hij is niet de gene die opdracht gegeven heeft om het leger en al te laten komen. Wel vind ik dat hij de dierenarts en de opvang van de paarden moet betalen, maar dat is zeker geen 7500 euro.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:23

Sjoert schreef:
Rubbish; als je geheimhoudingsplicht hebt, moet je er ook niet over beginnen Tong uitsteken

waarom niet? Zij heeft ook nog een persoonlijke mening en probeert zo goed zij kan andere onwaarheden tegen te gaan..dit uit belang voor de paarden.
De meesten hier oordelen/praten over zaken die wij via hier of de t.v. lezen/zien...sommige oordelen/praten omdat ze in de verte hebben staan kijken....sommige oordelen/praten omdat ze er dagenlang pal naast stonden.
Deze laatste vertellen imo de waarheid...al dan niet onderbouwd!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:25

hoeveel paarden zijn er behandeld dan door de dierenarts?
toen mijn paard en snee had, was ik toch zo'n 400 euro kwijt en hij was 2 x geweest. De medicijnen waren erg prijzig.
Ik vind 7500,- echt geen raar bedrag hoor.....

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:31

Alle paarden die van de dobbe kwamen zijn niet behandeld alleen die laatste die aan wal kwam heeft een paar spuiten gehad, toen was die er ook al niet meer. Een groot deel was al dood voordat die behandeld kon worden.

En zijn nog een paar behandeld voor longontsteking wat antibiotica sneeen in de benen is verder niets aan gedaan, en ze hebben ook lang genoeg in het zoute water gestaan dus besmetting was er niet echt meer.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:42

djuno schreef:
waarom niet? Zij heeft ook nog een persoonlijke mening en probeert zo goed zij kan andere onwaarheden tegen te gaan..dit uit belang voor de paarden.
De meesten hier oordelen/praten over zaken die wij via hier of de t.v. lezen/zien...sommige oordelen/praten omdat ze in de verte hebben staan kijken....sommige oordelen/praten omdat ze er dagenlang pal naast stonden.
Deze laatste vertellen imo de waarheid...al dan niet onderbouwd!

En waarom heeft diegene een geheimhoudingsplicht??!!
Niemand van ons die erbij betrokken was heeft een geheimhoudingsplicht.
En mensen die aan de kant mee stonden te kijken mogen ook gewoon alles zeggen hoor...

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:01

Allereerst wil ik zeggen dat ik 2 keer bij Lootsma op het bedrijf ben geweest. Het zag er toen heel gewoon als een normaal veebedrijf uit. Kan niet beoordelen hoe het 10 jaar geleden was, maar heb nu geen gekke dingen geconstanteerd. Ja de paarden stonden er niet zo bij als mijn eigen paardje, in een luxe box die elke dag uitgemest word, maar dat kun je niet verwachten van een handelaar. De paarden stonden in een verschillende grote opvokstallen, waar ze allemaal lekker konden rondlopen, met een grote hoeveelheid kuil voor hun neus.
Wat betreft dat die paarden nog in oktober buiten stonden zou ik zeggen, ik zou mijn paarden ook zo lang mogelijk buiten laten staan, het was nog heerlijk droog weer. Moet toch heerlijk voor die beesten zijn lekker in een grote kudde alle ruimte, hier wil je ze toch zo lang mogelijk van laten genieten. Verder wil ik nog even kwijt dat ik de paarden er totaal niet slecht uit vond zien. Daarnaast heeft hij wel zijn paarden naar hoger gelegen land gebracht, als ze niet waren gaan zwemmen was er niks gebeurt. Dat er paarden verdronken zijn, ja het is heel erg, maar de boer zelf had dit vast ook nooit gewild. Het is gewoon een samenloop van (weers)omstandigheden geweest. Ik ga er vanuit dat de boer en het Fryske Gea voortaan de paarden op tijd weg zullen halen. Soms moet je eerst fouten maken om te leren. Hoewel je ziet nu weer dat er paarden ingesloten zijn terwijl ze er nu gewoon mogen staan.

Goed dit even on topic.
Zelf ben ik van mening dat die 7500 een heel rieel bedrag voor die boer om te betalen. In die 7500 zitten dierenartskosten, opvangkosten en bergingskosten van de dode paarden. Deze kosten had hij ook gehad als hij het zelf had gedaan. Vindt niet dat hij op hoeft te draaien voor de kosten van de brandweer en leger, daat heeft hij niet om gevraagd, maar de zorg voor zijn eigen paarden, daar kan hij wel wat aan bijdragen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:31

guenivere schreef:
Alle paarden die van de dobbe kwamen zijn niet behandeld alleen die laatste die aan wal kwam heeft een paar spuiten gehad, toen was die er ook al niet meer. Een groot deel was al dood voordat die behandeld kon worden.

En zijn nog een paar behandeld voor longontsteking wat antibiotica sneeen in de benen is verder niets aan gedaan, en ze hebben ook lang genoeg in het zoute water gestaan dus besmetting was er niet echt meer.

loopt op hoor!
Vraag de gemeente naar de rekening van de D.A zou ik zeggen?
Samen met de rekening van de de opvang.

Het is alweer een poosje geleden, maar dat slechte weer was toch goed aangegeven?
Dan vind ik een boete ook op z'n plek, omdat de dieren hier onnodig hebben geleden en het hele gedoe voorkomen had kunnen worden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:48

sigrid1182 schreef:
ik doe dit maar niet per PB, want ja, dan wis je je bericht voordat het mij bereikt......

Dit had wel degelijk per pb gekund of recht in het gezicht in de privé sfeer.... Een persoonlijke aanval op bokt is volgens mij niet toegestaan.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:31

Wat zijn we lekker kinderachtig bezig met zn allen,
Typisch bokt, lekker schrijven, en ons als kleine kinderen gedragen.

Ik heb het idee, dat bijv Why, zwaar beledigd is , dat ze er niet bij was, ja, alleen op het laatste moment.

Sigrid, sorry hoor, ik snap jou helemaal niet, je bent zelf ook beter van hem geworden in het verleden.

Ik hou er nu over op, maar mensen waar jullie niet bij waren, kan je ook niet over praten, en dan heb ik het over die 3 dagen.

Die mensen zijn met de dood bedreigd, een hoop ellende gehad, etc.
7500, ach...van mij hoeft hij die niet te betalen.
Laatst bijgewerkt door liannes op 29-06-07 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:33

En wie gaat die dan betalen? Belastingsgeld?

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:34

katiavl schreef:
En wie gaat die dan betalen? Belastingsgeld?

Iedereen was toch zo bezorgt over die paarden???,
Tja , dan kan je nu een steentje bijdragen, dmv belastinggeld. Knipoog

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:41

liannes schreef:

HELEMAAL MEE EENS !!!!!!!!!!
vind het veelste makkelijk om eem mening te geven over iets waar je misschien alleen maar dingen van heb gehoord... misschien weten sommige ook wel hoe het echt zit
wat voor zin heeft deze discussie uiteindelijk...

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:42

Marijkeeee schreef:
liannes schreef:

HELEMAAL MEE EENS !!!!!!!!!!
vind het veelste makkelijk om eem mening te geven over iets waar je misschien alleen maar dingen van heb gehoord... misschien weten sommige ook wel hoe het echt zit
wat voor zin heeft deze discussie uiteindelijk...

amen Afgod

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:52

geen zin heeft deze discussie...

alleen sommige mensen in dit topic hebben irl niks te melden kennelijk dus gaan ze op internet maar de grote jongen uithangen en iedereen afbranden, terwijl ze er zelf ook geen hol van weten

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:40

Gelukkig zijn er nog wel denkende mensen...