Jockey schopt paard in maag voor camera

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Estribo

Re: Jockey schopt paard in maag voor camera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:53

deborah26 schreef:
door andere bouwstenen?wat een gelul, dus als wij alle jonge paarden dit voer geven, kunnen ze allemaal met 2 jaar ingereden worden?alle paarden die te vroeg ingereden worden en op jonge leefdtijd al moeten presenteren zijn al vroeg versleten, wat voor voer je ze ook geeft..een 2 jarige is nog volop in de groei en zijn nog overbouwd, kan echt niet goed voor de gewrichten, banden, spieren enzo zijn..begrijp best dat je een goede ervaring heb opgedaan op die stallen en dat de mensen goed zijn voor de dieren geloof ik ook best wel..maar een jong paard moet je paard laten dat is mijn mening.

HeLeMaAl mee eens!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:57

deborah26 schreef:
door andere bouwstenen?wat een gelul, dus als wij alle jonge paarden dit voer geven, kunnen ze allemaal met 2 jaar ingereden worden?alle paarden die te vroeg ingereden worden en op jonge leefdtijd al moeten presenteren zijn al vroeg versleten, wat voor voer je ze ook geeft..een 2 jarige is nog volop in de groei en zijn nog overbouwd, kan echt niet goed voor de gewrichten, banden, spieren enzo zijn..begrijp best dat je een goede ervaring heb opgedaan op die stallen en dat de mensen goed zijn voor de dieren geloof ik ook best wel..maar een jong paard moet je paard laten dat is mijn mening.

Ja, ben ik het ook helemaal mee eens. Ik heb zelfs een bijna 3,5 jarige die ik in alle rust wil gaan inrijden. Dat is toevallig geen sportpaard, maar ik wil dan ook nog jaren van hem genieten en niets overhaasten. Sportpaard of niet, een 2-jarige is niet klaar om ingereden te worden. Punt uit!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:22

Ierland schreef:
Misschien zouden jullie toch eens moeten gaan kijken naar de renwereld in die landen. Die paarden zijn goudmijntjes en worden over het algemeen als prinsesjes en prinsjes behandeld door ECHTE paardenmensen!

Net zoals hier??
http://www.youtube.com/watch?v=ZSZrXTiJX4A

Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:27

Nadya schreef:
Fijn dat sommigen roepen dat iedereen zijn/haar paard wel eens schopt??? Verward
Spreek dan vooral voor jezelf. Ja

Ik haal het in elk geval niet in mijn hoofd om mijn paard te schoppen en al zeker niet voor zo'n achterlijke reden. En dan heb ik het nog niet over het feit dat ik het schandalig vind dat 2-jarigen al in de sport gebruikt worden. Stoom uit je oren

Mensen maken fouten en voor sommige fouten moet je boeten. En terecht.

Nou, mijn paarden krijgen wel eens een schop. Niet vaak, en meestal voor dingen waar ze ook in de kudde een schop voor krijgen: voor het opzettelijk inbreuk maken op mijn ruimte, of tanden gebruiken om uit te proberen.
Ik durf ook rustig toe te geven dat ik wel ooit een inschattingsfout maak.

Eerlijk gezegd is het bijna nooit nodig, de meeste paarden zijn al jong bij ons en kennen de regels zo. (en die worden hen meestal door de merries uitgelegd, niet door ons. Knipoog Tong uitsteken )

Maar het verhaal van Cayenne werpt een ander licht op de zaak, en in deze vind ik de handelswijze van de jockey idd fout.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:30

Van die schop heeft het paard minder last dan van het feit dat hij als 2 jarige al in de sport word ingezet. Daar heeft hij blijvende gevolgen van helaas...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:37

Welshcobfan schreef:
Van die schop heeft het paard minder last dan van het feit dat hij als 2 jarige al in de sport word ingezet. Daar heeft hij blijvende gevolgen van helaas...

Niet als hij op zijn 6de in het hondenvoer wordt gemalen, dan voelt hij niets meer...
En dat is denk ik nog steeds de realiteit in die business.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:38

randalinpony schreef:
Welshcobfan schreef:

Niet als hij op zijn 6de in het hondenvoer wordt gemalen, dan voelt hij niets meer...
En dat is denk ik nog steeds de realiteit in die business.

Nagelbijten / Gniffelen

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:46

Over het feit dat hij 2 jaar is gaat het topic niet eens over, dus eigenlijk is dat (en dit Knipoog ) geheel offtopic. Daarbij, het is GEWOON zo, deal with it. Mensen zetten paarden nu eenmaal al met 2 in, en dan moeten ze aan het werk. Bij ons trekken ze al zo'n karretje met 2 en met 3 worden ze ingereden.

Alle rassen paarden ontiwkkeln NIET in hetzelfde tempo en (geloof mij) nergens gaat het precies hetzelfde zoals het gaat in Nederland. Er zijn zoveel takken van de paarden sport waar ze met 2 beginnen, western, draverij, race, sulky, ga zo maar door. Dressuur en springen (de takken die het meest in Nederland worden beoefend) dan weer niet want dat vergt heel veel geduld en begrip en spier, wat 2 jarige paarden niet hebben, de andere takken blijkbaar niet. Het paard moet lopen in zijn natuurlijke gangen, klaar.

Ik weet ook niet alles, maar zo lijkt het mij, iig.

Ik ben er niet voor, niet tegen, het zal allemaal wel. (Ik doe gewoon mn werk, zolang ik betaald krijg vind ik het goed Knipoog ) Maar niet alle paarden zijn zoals jullie Kwpn'ers of New Forestjes, en daar gaan jullie dan mee vergelijken. Nee een KWPN'er met dressuurbloed rij je niet met 2 in, een New Forestje springponytje (etc etc etc etc) ook niet. Maar we hebben het al over heel andere rassen als we over die andere takken sport hebben.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:53

Nadya schreef:
Fijn dat sommigen roepen dat iedereen zijn/haar paard wel eens schopt??? Verward

Ik haal het in elk geval niet in mijn hoofd om mijn paard te schoppen en al zeker niet voor zo'n achterlijke reden. En dan heb ik het nog niet over het feit dat ik het schandalig vind dat 2-jarigen al in de sport gebruikt worden. Stoom uit je oren

Ik spreek voor mezelf, mijn paarden kregen ook rustig een schop als ze echt te ver gingen, en ik ken ook ontzettend VEEL (topsport) mensen waarbij de paarden geregeld een schop kregen omdat ze gewoon normaal moesten doen. IMO normaal als een paard over je heen walst. Zou een alpha paard in de kudde OOK niet pikken! En die trapt veel harder.

Ik geloof gewoon NOOIT dat jullie je paarden nooit echt een keer een schop geven. Ik ben trouwens niet voor het echt hard in de buik schoppen, ALS ik schop gaf was het onder de kont. Ik heb zo vaak gezien en het is tegenwoordig niet abnormaal als je dat doet. Dus ik snap ook niet echt waarom het in de krant komt. Het zal wel zijn omdat het op wedstrijd terrien gebeurde, maar stel dat het paard gewoon aan het klooien was, dan vind ik het correct van de jockey dat ie, ondanks dat ie op wedstrijd terrien staat, consequent blijft. Dat doen er niet veel. In de ring lachen ze gewoon zenuwachtig en vragen het lief nog een keer in de hoop dat het paard het wel doet, alsof ze dat altijd zo doen, maar thuis als het paard een keer weigert gaat het veel en veel harder aan toe, dat kan ik garanderen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:56

Skitter: Dus omdat het zo is en omdat jij betaald krijgt, is het heel normaal dat een 2-jarige al zo belast wordt en mag niemand er kritiek op leveren.
Ja hoor. Doei, doei

Weet je hoe ik dat noem? Meelopen.... En je kop in het zand steken.
Het spijt me voor jou, maar ik ben absoluut tegen het inzetten van zulke jonge paarden in de sport.
Want het draait hier alleen maar om het geld, maar totaal niet om het welzijn van zulke jonge dieren.
Het is niet voor niets zo dat die paarden vaak al zo jong versleten zijn.
Helaas heb ik heel wat van dat soort trieste sportpaarden in mijn leven voorbij zien komen. Verdrietig
Ze hadden in de bloei van hun leven kunnen zitten, maar hebben al te maken met enorme slijtage, artritis of nog ergere zaken.....

Brrr, ik snap niet dat mensen zo kunnen denken.

(PS: En nee, IK heb mijn eigen jonge paard nog nooit een schop gegeven en dat gaat ook niet gebeuren).

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 23:38

in de maag nog wel Hamer achterlijk, vooral voor zoiets doms, had diegene meteen weggestuurd

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 23:50

Helemaal mee eens Nadia. Ja gaat toch ook geen baby mee laten doen aan een voetbalwedstrijd, of het nou een chinees is of een nederlander? Die paarden zijn over 6 jaar afgeschreven.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 00:13

Eigenlijk zou het moeten afgestraft worden dat 2 jarige paarden al aan zo'n race meedoen. De minimumleeftijd moet 6 jaar zijn zodat de dieren eerst rustig kunnen ingereden worden en daarna met volle kracht kunnen gaan rennen. Een paard op 2 jarige leeftijd zo'n prestatie laten doen is mishandeling 'op lange termijn' vind ik. En deze moet aangepakt worden!
Die shop is idd erg en ik shop mijn paarden nooit maar vind het minder erg dan het feit dat ze 2 jarige paarden zo'n races laten lopen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 00:17

Citaat:
Soms kan ik me een trap geven best voorstellen, maar dit was echt even flink afzetten en dan uithalen, en zeker geen gewone trap meer.

Het is onterecht dat deze jockey het gedaan heeft maar ik til er verder niet zo heel zwaar aan omdat ik mijn eigen omgeving dingen zie en heb gezien die vele malen erger zijn ,en die wel elke dag herhaald worden ,waar niet voor gestraft word.

Als ik voor elke 'mis-handeling' een boete kon opleggen van 20 euro was ik nu miljonair.

Verder heb ik het idee dat veel mensen hier weinig kaas hebben gegeten van de draf/rensport en het alleen zien als afbeulerij van 2 jarige paarden.
Hun leven mag misschien kort zijn maar is vaak beter af al menig prive paard .

Het gemiddelde kwpn paard wordt eigenlijk niet veel ouder als een uitgekoerst ren of draf paard.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 00:27

sport is gewoon sport

renpaarden rennen al mee van hun 2 jaar
dravers worden al op hun 1,5 jaar voor de kar geleerd
springpaarden moeten op 3 jaar al met het vrijspringen het onderste uit de kan halen

zo is het en zo zal het nooit veranderen Knipoog
renpaardjes enzo hebben geen slecht leven hoor

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 03:32

tessyke schreef:
sport is gewoon sport

springpaarden moeten op 3 jaar al met het vrijspringen het onderste uit de kan halen

Helemaal mee eens!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 09:35

tessyke schreef:
sport is gewoon sport

Dat o.a. jij en de sportwereld dat blijkbaar heel erg normaal vinden, wil echt niet zeggen dat het goed is.
Misschien zou je je eens moeten verdiepen in de groei ontwikkeling van een jong paard.
Jammer dat sommige mensen zelf niet eerst eens kritisch nadenken, maar alles maar aannemen, omdat het nu eenmaal zo is. No Cheer

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 09:56

Nadya schreef:
Skitter: Dus omdat het zo is en omdat jij betaald krijgt, is het heel normaal dat een 2-jarige al zo belast wordt en mag niemand er kritiek op leveren.
Ja hoor. Doei, doei

Lees eens lezen, ze zegt dat dieren al gebruikt worden op hun 2 jaar omda ze volledig ander werk moeten verrichten en daar is ze het mee akkoord
NERGENS staat dat niemand anders commentaar mag geven omdat zij betaald wordt om in zulke stallen te werken!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:03

Wat een ************************************* (< heel vies woord!) is die Jockey! HIJ is degene die de fout is ingegaan, NIET dat arme paard! Zal hij eens een ram in de maag van die jockey geven, nou dan gilt hij wel even een paar toontjes hoger!!!!!!!!!

N_geesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:08

RZDLover schreef:
Schoft die vent. Een paard (een twee jarige notabene!) schoppen vind ik niet kunnen

je schopt een paard niet en laat staan dat je gaat rijden (!!!!) op een 2 jarige!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:19

Het is nogmaals makkelijk oordelen als je nooit letterlijk betrokken ben geweest bij de raceindustrie en het opgroeien van renpaarden in Ierland en Engeland. Mensen die daar nu zo makkelijk ook schrijven dat het gelul is, zouden, mijns inziens, zich eerst eens kunnen verdiepen in het wel en wee van de dieren daar, ipv van zo kort en emotioneel te reageren!

Als ik paard was leefde ik liver daar dan in Nl. Er is zoveel ruimtegebrek hier, er wordt zoveel (goedbedoeld) getutteld, er wordt zoveel rotzooi aan supplementen in de paarden gestopt, vaak zijn ze moddervet..

En het komt me wat scheinheilig over; ik denk dat iedereen zijn paard weleens een knal of trap verkoopt. En soms is dat nodig!
Het is pas mishandeling als je je paard niet heel duidelijk zijn grenzen aangeeft! In dit geval was de jockey niet slim bezig, maar zelf maken we net zo goed fouten met de paarden. Het wordt allemaal wel een beetje opgeblazen, hoor!

En voor de mensen die door hun paard overruled worden, gebeten of gemept en niks terug doen: Sterkte. Da's pas gevaarlijk!

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:21

Wat een Idioot, en die moeten dan verstand hebben van paarden.
Welke idiote hufter gaat nu rijden op een 2 jarig paard.
Dat diertje hoort nog lekker op te groeien.
Geen wonder dat die paarden zo snel zijn afgedankt en verrot gereden.
Hier gaat het alleen maar om het geld, en het dier is niets.
Ze moeten geld opbrengen en doen ze dat niet krijgen ze meer slaag dan eten.
Boos! Boos! Boos! Boos! Heb hier geen woorden voor.
Als je niet met jonge paarden om kan gaan dan moet je er van af blijven.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:26

N_geesje schreef:
RZDLover schreef:
Schoft die vent. Een paard (een twee jarige notabene!) schoppen vind ik niet kunnen

je schopt een paard niet en laat staan dat je gaat rijden (!!!!) op een 2 jarige!

Nou een renpaard, je ziet ze wel meer zo jong. Maar toch zo'n jong paard heeft dan nog een hoop te leren.
Voor de rest ben ik het ook wel eens met Ierland Ja , maar hier was absoluut geen kwaad van het paard in de zin.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:34

Cinzano schreef:
Ierland schreef:
Misschien zouden jullie toch eens moeten gaan kijken naar de renwereld in die landen. Die paarden zijn goudmijntjes en worden over het algemeen als prinsesjes en prinsjes behandeld door ECHTE paardenmensen!

Net zoals hier??
http://www.youtube.com/watch?v=ZSZrXTiJX4A

Knipoog

Ja om dat filmpje werd ook al zo'n heisa gemaakt. Dat paard zie je toch etteren? En die man gaf hem geen volle kopstoot, dat paard schrikt er amper van.. Misschien niet heel netjes, maar schokkend vind ik het ook weer niet.

Ik zou graag het filmpje willen zien, want ik kan nu niet zo goed oordelen. Je moet wel bedenken dat het niet om een leuk B proefje gaat, maar dat het gaat om misschien wel een miljoenen race. Dus de jockey zal zelf erg zenuwachtig zijn.. En als je paard dan loopt te etteren ( of dat zo is weet ikniet, heb de beelden niet gezien) is het logisch als je hem een schop geeft.. Van joh.. even kalm. Is het echter zo dat door jou eigen fout je paard zenuwachtig wordt, moet je het paard juist gerust stellen.
Als mijn paard enorm loopt te etteren krijg hij ook wel eens een goede tik, dat doet iedereen toch wel eens?

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:14

Skitter schreef:
Nadya schreef:

Ik spreek voor mezelf, mijn paarden kregen ook rustig een schop als ze echt te ver gingen, en ik ken ook ontzettend VEEL (topsport) mensen waarbij de paarden geregeld een schop kregen omdat ze gewoon normaal moesten doen. IMO normaal als een paard over je heen walst. Zou een alpha paard in de kudde OOK niet pikken! En die trapt veel harder.

Ik geloof gewoon NOOIT dat jullie je paarden nooit echt een keer een schop geven. Ik ben trouwens niet voor het echt hard in de buik schoppen, ALS ik schop gaf was het onder de kont. Ik heb zo vaak gezien en het is tegenwoordig niet abnormaal als je dat doet. Dus ik snap ook niet echt waarom het in de krant komt. Het zal wel zijn omdat het op wedstrijd terrien gebeurde, maar stel dat het paard gewoon aan het klooien was, dan vind ik het correct van de jockey dat ie, ondanks dat ie op wedstrijd terrien staat, consequent blijft. Dat doen er niet veel. In de ring lachen ze gewoon zenuwachtig en vragen het lief nog een keer in de hoop dat het paard het wel doet, alsof ze dat altijd zo doen, maar thuis als het paard een keer weigert gaat het veel en veel harder aan toe, dat kan ik garanderen!

Ala je paard over je heen walst zou je hem ook eens achter uit kunnen laten lopen en opnieuw doen, na een paar keer weet je paard ook dat hij dat niet meer hoeft te doen. Dan hoef je namelijk niet te schoppen.

Ik schrik er gewoon van hoeveel mensen hier een paard een schop geven. Mensen maken de dieren, deze worden niet met zo karakter geboren namelijk. Echt triest.

Respect voor de dieren zou een hoop kunnen schelen denk je niet? Zo vind ik het dus zeer fout om een paard met 2 jaar in te rijden, wat voor tak in de sport ook. Deze kleintjes horen nog lekker te ravotten in een groep leeftijd genootjes.

Ik heb mijn paard nog nooit hoeven schopen of slaan, deze leert dingen door met geduld en liefde dingen aan te leren. Gek he dat ze wel luisterd?

Sorry maar kan hier echt geen respect voor op brengen.