Emiel Voest; "Paard intelligent? Welnee!"

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Emiel Voest; "Paard intelligent? Welnee!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:04

Ook dat zit echter in de aard van het paard. Paarden zijn kuddedieren, willen graag bij de kudde horen en hebben dus een ongelooflijke "will to please" om dus vooral bij die kudde te horen.

Als dat inhoud dat ze iemand op hun rug moeten dulden om bij de kudde te horen dan accepteren ze dat.

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:13

Lastig, hoor! Ik dacht ook dat paarden kreupelheid konden faken, maar volgens mijn docente, M van Dierendonck, kan dat dus helemaal neit, zij zegt dat ze nooit pretenderen, doen alsof.

Wie zou die Bittest hebben bedacht? Is die betrouwbaar?..

Zelf hebben we hier oa twee merries lopen, de ene duidelijk de Alphamerrie. De andere, een stuk onderdaniger, si echter vindingrijker.. Schiet mij maar lek! ;op

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:15

Mireille1970 schreef:
Paarden zijn zelfs oerdom. Maar wel in de zin dat ze niet zelf kunnen nadenken. Door herhaling en gewenning lijken ze wat slimmer. En voor eten willen ze best wat doen, maar ze hebben geen iq of verstand zoals wij dat als mens kennen.

Dat willen wij graag geloven dat het wel zo is. Net als met onze hond of kat willen we graag een denkpatroon aan instincten plakken.

Wij denken te weten cq zien wat ze denken, maar dat is niet zo. Ze hebben geen ontwikkeld brein. Wel een ontwikkeld instinct. En dat moeten wij indimmen. En dan kunnen we samen iets bereiken, juist doordat wij voor ze denken.

Oh ja, en wat het goed hebben betreft: topsportpaarden hebben het procentueel beter dan recreatiepaarden. Er zijn namelijk veel minder topsportpaarden dan recreatiepaarden.

Door alle lagen heen van de paardenwereld zijn er paarden die het heel slecht hebben en die het goed hebben. Dat is niet gerelateerd aan de tak van sport of houderij. Dat is puur gerelateerd aan de mens erachter en ernaast.

mireille, dit heb je weer super omschreven!!!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:20

Mireille1970 schreef:
Paarden zijn zelfs oerdom. Maar wel in de zin dat ze niet zelf kunnen nadenken. Door herhaling en gewenning lijken ze wat slimmer. En voor eten willen ze best wat doen, maar ze hebben geen iq of verstand zoals wij dat als mens kennen.

Dat willen wij graag geloven dat het wel zo is. Net als met onze hond of kat willen we graag een denkpatroon aan instincten plakken.

Wij denken te weten cq zien wat ze denken, maar dat is niet zo. Ze hebben geen ontwikkeld brein. Wel een ontwikkeld instinct. En dat moeten wij indimmen. En dan kunnen we samen iets bereiken, juist doordat wij voor ze denken.

Oh ja, en wat het goed hebben betreft: topsportpaarden hebben het procentueel beter dan recreatiepaarden. Er zijn namelijk veel minder topsportpaarden dan recreatiepaarden.

Door alle lagen heen van de paardenwereld zijn er paarden die het heel slecht hebben en die het goed hebben. Dat is niet gerelateerd aan de tak van sport of houderij. Dat is puur gerelateerd aan de mens erachter en ernaast.

Over het gehele stukje: hangt af van je definitie van intelligentie. Oorzaak-gevolg, causale verbanden kunnen leggen, gebruik van gereedschappen, affectieve relaties kunnen aangaan, communiceren (een taal ontwikkelen), dat soort dingen. Zo bekeken zijn paarden inderdaad niet intelligent.

Over het vetgedrukte stukje: paarden hebben wel een ontwikkeld brein. Er zit een redelijke hersenmassa in. Weekdieren en schaaldieren hebben geen brein.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:49

Mireille1970 schreef:

Ik ben het met bovenstaande zeker niet eens. Veel paarden zijn zelfs behoorlijk vindingrijk wanneer ze de kans krijgen.

Mijn jonge hengstjes hebben samen een spel bedacht met een lekke bal. Geregeld dat er 1 de bal ergens uit de wei gaat halen, terugloopt naar zijn vriendje en deze uitnodigt voor het spel. Zij zijn het blijkbaar samen eens over de spelregels. Van wat ik zo kan zien gaat het er niet om wie de bal heeft, de bedoeling lijkt dat ze hem beiden vasthouden en gaan duwen. Wanneer 1 van de twee moet loslaten biedt de ander hem de bal weer aan. Leuk om te zien. En zeker een teken dat ze zelf kunnen (be)denken.

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:10

OP basis waarvan berekent men het iq van het paard? Als je daar over eens bent, kun je pas conclusies trekken en er over discussieren, anders blijft men een beetje langs elkaar heen praten, denk ik... Bloos

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:11

gewoon goed lezen wat er staat, dan moet het voor iedereen duidelijk zijn ljikt mij

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:13

Intelligentie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentie

En daaruit de eerste alinia:

Citaat:
Intelligentie is een eigenschap van de werking van de hersenen met veel verschillende functies; zoals de mogelijkheid overeenkomsten en verschillen op te merken in waarnemingen, zich in de ruimte te oriënteren, te redeneren, plannen te maken, problemen op te lossen, in abstracties te denken, ideeën en taal te begrijpen en te produceren, informatie op te slaan in het geheugen en daar weer uit op te halen, te leren van ervaringen. Ook bij ‘hogere’ diersoorten zijn bepaalde functies van de intelligentie werkzaam.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:24

Muzefee schreef:
Paarden niet intelligent ? Dus bij deze zijn ze dom ? Nagelbijten / Gniffelen

Ben ik het dus niet mee eens hè. Vork Daar kan ik niet inkomen. Ze zijn weldegelijk intelligent, heb het op meerdere manieren ervaren.

Ik hoor wel vaker van mensen dat ze ze niet intelligent vinden en dat ze enkel een instinct hebben, maar heeft dat dan niks met intelligentie te maken ?

Een veulen zoekt toch ook zelf de melk, zonder dat die weet waar die het moet zoeken. Vork

Dit is ongeveer het beste voorbeeld voor het instinct uit te leggen. Dat heeft weinig met intelligentie te maken.

Ik heb ooit eerder op bokt een interessant stukje tekst hierover gelezen, zal het ff in het topic zetten (had het op mijn pc opgeslagen)

Citaat:
In hoeverre denkt een paard?

De eerste vraag is dan wat de definitie is van intelligentie. Wij mensen zijn geneigd om gedrag dat dicht bij het onze ligt, als slim te betitelen. Voor het dier kan het gewoon instinctief gedrag zijn (wij vinden een hond die je kan leren apporteren slimmer dan een konijn, terwijl het bij de hond in zijn instinctieve gedrag ligt om een prooi op te halen en bij het konijn niet).

Wat mij is bijgebleven van het paard: Het goede nieuws is dat een paard een enorme hersenomvang heeft. Maar meer dan 80% wordt gebruikt voor het bewegingsmechanisme. Dat is namelijk al zeer intelligent. Het paard is het dier met de grootste massa en de langste en dunste benen die zich in 3 gangen vrij snel kan voortbewegen (een giraffe kan niet draven, alleen maar stap en galop). Mensen hebben geprobeerd een robot te maken die zich op 4 poten op die wijze kan voortbewegen over onvlak terrein. Is volgens mij nog niet gelukt.

Als je een paard iets probeert te leren dat niet in het verlengde van zijn instinct ligt ( dus niet gerelateerd aan voedsel vinden, vijanden vermijden en sociale omgang in een groep) dan blijkt het leervermogen vergelijkbaar met een cavia en een inktvis (echt waar!). Wel is er nogal wat verschil tussen paarden onderling.

In die zin ' denkt' een paard ook niet. Het gaat om instinctief gedrag. Als je dat als mens goed gebruikt, kun je een paard wel heel veel dingen leren. En dat vinden wij vaak weer slim.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:46

Juist! En het dreigt nu een semantische discussie (uitleg van de betekenis van een woord) te worden.
Intelligent is toch niet het tegenovergestelde van dom om maar eens wat te noemen?

Al wat Emiel (en met hem een hele groep aan "paardenfluisteraars" waaronder ook de oude garde zoals Parelli en Roberts) ons probeert duidelijk te maken is dat een paard een heel ander wezen is dan de mens en dat je met een paard niet op dezelfde wijze kunt communiceren als met een mens. Hoe graag wij ook menselijke eigenschappen op paarden en andere dieren willen projecteren, het werkt niet.

Als je dus in harmonie met een paard bepaalde zaken wilt bereiken dan zul je moeten leren hoe je een paard moet "aanspreken" en hoe hij "terugpraat". Roberts noemt dat zo treffend een aparte taal, het "Equus". Ik denk persoonlijk dat het dan ook nog niet eens uitmaakt in welke tak van ruitersport je bezig bent. Ik bedoel maar: wat Anky kan in een kür op muziek, kan volgens mij alleen maar als zij en het paard elkaar heel erg goed begrijpen.

Die taal is te leren bewijzen onze "paardenfluisteraars" en verrassend genoeg word je dan heel vaak teruggeworpen op het goed kijken naar je eigen gedragingen en reacties. Vandaar dat Emiel zich ook wel eens mensentrainer noemt. Een paard houdt je geregeld een verdomd heldere spiegel voor!

In die relatie ben je echt nooit uitgeleerd en kun je ook heel veel van je paard leren als je daar de tijd voor neemt en aandacht voor hebt. Zelfs Parelli vindt van zichzelf dat hij nog niet in het hoogste niveau zit (en hij heeft de niveau's notabene zelf gedefinieerd Knipoog ) Dat noem ik nou bescheidenheid.

Ik ben daar zelf nog heel ver vanaf hoor, ik kan nog niet eens een biertje bestellen in het Equus Haha! Haha!. Maar ik hoop daar binnenkort wat meer tijd voor het kunnen maken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:50

pjotrg schreef:
Al wat Emiel (en met hem een hele groep aan "paardenfluisteraars" waaronder ook de oude garde zoals Parelli en Roberts) ons probeert duidelijk te maken is dat een paard een heel ander wezen is dan de mens en dat je met een paard niet op dezelfde wijze kunt communiceren als met een mens. Hoe graag wij ook menselijke eigenschappen op paarden en andere dieren willen projecteren, het werkt niet.

Ik mag toch hopen dat dit voor de meeste deelnemers aan dit topic vanzelfsprekend is Haha! Haha!.

Een biertje in het Equus bestellen lukt mij ook niet, maar volgens mij geven paarden ook niet zoveel om bier Haha!.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:05

Dat paarden alles voor eten doen begin ik ook te betwijfelen... ik had vorige week een appel voor 2 hengsten... de 1 is 24 en had 'm zo op... en de ander van 21 stikte er half in... ik snapte er niks van... hij deed niet eens zijn best om te kauwen... ik dacht dus dat het met zijn tanden te maken had. Wat blijkt nou... hij neemt eigenlijk niks extra's aan... hij eet zijn gewone portie voer per dag en meer hoeft ie niet... Hadden al meer mensen geprobeerd...

En het veulen van mijn verzorgpaard speelt met pionnen, rent er mee door de weide, laat ze aan iedereen zien Haha!

En is 2 weken terug over een hek gesprongen van 1.60... wou even de buurvrouw van de eigenaar begroeten Clown

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:22

Het gaat voor mij om het feit wat intelligentie is. En je kunt nooit menselijke maatstaven voor intelligentie op paarden of welke dieren dan ook plakken. Voor mij is intelligentie dat je kunt leren. En dat kan een paard als de beste. Zelfs al zou het uit de wil om te pleasen zijn zoals iemand eerder schreef, dan nog kan hij signalen koppelen aan aktie. En dat is intelligentie.

Daarbij is Emiel voor mij helemaal door het ijs gezakt omdat hij paardengedrag vergelijkt met hondegedrag... Een dier dat aande nadere kant van het spectrum staat. Een hond heeft het zoeken van een prooi nodig om te overleven. Zoals een paard niet als een idioot blijft rennen als hij schrikt maar gaat onderzoeken wat er aan de hand is. Juist een man als hij zou een bewonderaar moeten zijn van de mogelijkheden van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:26

Als mijn paard niet als een na laatste maar als laatste binnen gehaald wordt, springt hij over het hek en staat ineens met zijn neus in je nek te blazen. Hij is niet van plan om over te blijven, brok is zorgen dat je op tijd bent.

Als ik met vliegendeken in mijn hand bij het hek ga staan, komt hij aan en op het moment dat de laatste gesp vast zit blijft hij staan, daarna loopt hij aan en laat zich niet meer tegen houden, ik kwam immers om hem van die vervelende vliegen af te helpen?

Paarden hebben veel slimmigheidjes, jammer dat Voest dat nog niet heeft gezien.

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:29

daar ben ik het helemaal mee eens...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:31

op zich vind ik paarden eerlijk gezegd ook domme wezens ....ze doen veel voor een beloning...en als je dingen veel herhaalt krijgen ze op gegeven moment door hoe het moet..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:32

Hebben we het alleen over de iltelligentie ?

,,Er gebeurt te veel dat het daglicht niet kan verdragen. Ik kom een enorm tekort aan kennis tegen. Paarden staan 24 uur per dag in een stal van drie bij drie meter en mogen één uurtje met iemand op hun rug rondhossen. Daarna gauw terug, aan een touwtje en slapen in de eigen stront. Het leidt tot fysieke en emotionele problemen bij het paard.

Ik zou het liever hier over hebben, over het tekort aan kennis en de rest

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:38

Garny95, dat wilde ik ook net zeggen....
Lekker belangrijk of je een paard intelligent vindt of niet. Er zijn belangrijkere zaken waarover nagedacht mag worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:40

garny95 schreef:

,,Er gebeurt te veel dat het daglicht niet kan verdragen. Ik kom een enorm tekort aan kennis tegen. Paarden staan 24 uur per dag in een stal van drie bij drie meter en mogen één uurtje met iemand op hun rug rondhossen. Daarna gauw terug, aan een touwtje en slapen in de eigen stront. Het leidt tot fysieke en emotionele problemen bij het paard.

Ach daar zijn al zoveel topics over geweest, tot in den treure, gaan allemaal op slot en eindigd allemaal in bijna slaande ruzie.

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:43

Het paard zien als een dom wezen is van de oudheid... van vroeger en heeft tot heel veel geweld richting het paard gezorgd. Een paard is een intelligent dier. op zijn vlak. Je kunt het niet vergelijke met mensen. Als je ziet hoe snel een paard kan leren als je hem iets aanbiedt op de juiste manier, hoe kun je dan denken dat hij dom is? Het is eerder oerstom van ons om niet te zien hie intelligent hij is. Binnen zijn wezen als vluchtdier.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:44

russel schreef:
garny95 schreef:

Ach daar zijn al zoveel topics over geweest, tot in den treure, gaan allemaal op slot en eindigd allemaal in bijna slaande ruzie.

Wat dus genoeg zegt over het gemiddelde paardenvolk. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:45

Er zijn zat paarden die samen met zijn vaste ruiter in oorlogen hebben gevochten. Als je ziet welke capriolen ze hebben gekund, kan dat niet echt dom zijn geweest.

Een koe vind ik dom.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:47

nou ik wil geen slaande ruzie op mijn geweten hebben...., over intelligentie, misschien toch wat hoger als het gemiddelde paardenvolk, als je dan weet hoe de meeste met hun paard omgaan.
De paarden hebben mij nog veel te leren.

Ojele wat mooi gezegd !

Russel, een kip die is pas echt dom...weet ik uit ervaring

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:49

garny95 schreef:
over intelligentie, misschien toch wat hoger als het gemiddelde paardenvolk, als je dan weet hoe de meeste met hun paard omgaan.
De paarden hebben mij nog veel te leren.

Mooi gezegd! Haha!
Van paarden kunnen wij als mens een hele hoop leren, mits je er maar voor open staat.
Ik heb in elk geval weer een hoop over mezelf geleerd, sinds ik mijn eigen paard heb.

Amoreno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:53

precies!