Paardenpest geconstateerd in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaRcIaNo

Re: Paardenpest geconstateerd in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:15

Barbara1975 schreef:
Heb een mail gestuurd naar de partij voor de dieren om te overleggen wat de mogelijkheden zijn om duidelijk te maken dat dat vaccin gewoon legaal in Nederland te verkrijgen moet zijn zodat er preventief geent kan worden ipv straks volgens een rampenscenario preventief geruimd....wordt al gek als ik daaraan denk!

En zo niet dan gaan we het wel halen! Dan maar illegaal!

Als ik een reactie ontvang van de Partij voor de dieren dan zal ik hem hier plaatsen!
Tot die tijd zoveel mogelijk paard en pony bezitters op de hoogte brengen!

okee erg fijn Tong uitsteken

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:18

Het is inderdaad erg vroeg voor acties...
Laten we eerst de situatie in Frankrijk afwachten...

Zijn er geen Franse bokkers, die beter op de hoogte zijn van de situatie?

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:23

Er zijn inderdaad wat franse bokkers.. maar wie?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:25

Ik las net ergens dat niet alleen paarden en aaprdachtigen het kunnen krijgen, maar dat soms ook honden het krijgen....

Ik ben echt heel benieuwd hoe hier vanuit de regering mee wordt omgegaan, ook omdat het rampenplan al ouder is en er na die tijd al beslist is dat bij een nieuwe uitbraak van bv varkenspest en MKZ, paarden een aparte plek gaan innemen, ook bv in de 'stand still' situatie (dus wel vervoer onder bepaalde omstandigheden)

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:32

mm.. ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. je kan er wel bang voor zijn, maar helaas is er niet veel aan te doen. de regering overhalen om wel vaccins toe te staan heeft geen nut, dus ik blijf lekker met mijn paardjes genieten en ik hoop dat het overwaait. zo niet? dan komt het maar, je doet er niks aan.

Vicktor5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:36

Dit komt wel heel erg dichtbij Ziek
Ik hoop dat we snel kunnen inenten als het in Nederland of Belgie komt.

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:38

Volgens mij is het nog veel te vroeg om ons er nu al druk over te maken, laten we gewoon eens afwachten wat er in Frankrijk verder gebeurd..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:38

Vliegen spray, deken op, en me paardje goed beschermen.. Scheve mond
Jeetje, vreselijk.
Waarom zijn vaccinaties nou niet toegestaan! Bloos! Aso!

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:39

Jeetje, dit komt wel erg dichtbij.. Moet er niet aan denken als het hier heen komt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:42

snap het ruim idee niet , mugje prikt is besmet , paardjes ruimen helpt dan niet , mugje is al besmet en rpikt er rustig verder op los
mugjes gaan niet dood door het ruimen
en de pest is alleen zo overdraagbaar
preventief enten en dan in het oh zo veel besproken anders nutteloze boekje noteren en klaar is kees..
als paardje ziek word en dood gaat ook al is die geent en je het dus niet kan controleren zet ook geen zoden aan de dijk daar het dan toch en snel doodgegaan is je anders toch niks kon doen buiten het enten
en andere zelf de keus hebben wel of niet enten ,,,waar mi ik iets ? ""

(mits het dus gewoon vrijgegeven gaat worden ..maar ja nederland en roomser dan de paus

een europa gaat mij steeds verder de keel uithangen Boos!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:48

elinax21 schreef:
ik wil ook, ong 30 stuks Bloos

1 klein voordeel als het bij paarden uitbreekt: reken maar dat er dan vreselijk veel mensen in opstand komen als er geen vaccinaties komen

wat denk je dat alle boeren gedaan hebben toen MKZ, blauwtong en/of varkenspest uitbrak... die hebben echt niet zonder slag of stoot hun beesten laten ruimen...

deze mensen moeten leven van hun veestok... wij zijn enkel hobby-mensjes... ze gaan bij een ruimingsbevel dus echt niet naar ons zielige paardenmensjes luisteren

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:53

Neon schreef:
elinax21 schreef:
ik wil ook, ong 30 stuks Bloos

1 klein voordeel als het bij paarden uitbreekt: reken maar dat er dan vreselijk veel mensen in opstand komen als er geen vaccinaties komen

wat denk je dat alle boeren gedaan hebben toen MKZ, blauwtong en/of varkenspest uitbrak... die hebben echt niet zonder slag of stoot hun beesten laten ruimen...

deze mensen moeten leven van hun veestok... wij zijn enkel hobby-mensjes... ze gaan bij een ruimingsbevel dus echt niet naar ons zielige paardenmensjes luisteren

Nou ja de hobby-tak van de paardensport is natuurlijk erg groot. Daarnaast zijn er nog genoeg mensen die er van moeten leven...

Maar daarom snap ik je punt volledig - en ben het er dan ook mee eens.

Toch blijf ik benieuwd naar reacties van Franse bokker, die misschien nog net iets meer informatie hebben dan wij Nederlanders...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:56

marianna schreef:

Nou ja de hobby-tak van de paardensport is natuurlijk erg groot. Daarnaast zijn er nog genoeg mensen die er van moeten leven...

Maar daarom snap ik je punt volledig - en ben het er dan ook mee eens.

Toch blijf ik benieuwd naar reacties van Franse bokker, die misschien nog net iets meer informatie hebben dan wij Nederlanders...[/quote]

Op dit moment heb ik nog niet veel gehoord... zodra ik iets weet laat ik het weten Knipoog

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:58

Ik hou het topic ook wel in de gaten... ben benieuwd hoe het zich uit zal breiden... of dat het toch bij dit ene geval blijft...

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:58

sluit me hier bij aan

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:01

Shenavallie schreef:
Toch wel erg vreemd... Muggen kunnen geen Aids overdragen, maar wel deze ziekte Nagelbijten / Gniffelen Ik ben er van overtuigd dat hier iets heel anders achter zit... net als bij BSE, Vogelpest, Varkenspest, etc.. En als ik mij goed herinner, leven muggen maar een bepaald aantal dagen (ik dacht 40). Het lijkt me dus bijna onmogelijk om van Afrika naar Frankrijk in 40 dagen te vliegen, zonder onderweg afgeleid te zijn door andere zaken. Wellicht komt dit wat vergezocht over, maar op dit moment denk ik er in ieder geval zo over. Knipoog

Allereerst... wie zegt dat de mug op eigen houtje vliegt, er bestaat een geweldige uitvinding van de mens genaamd vliegmachine Tong uitsteken mug stapt in (en heeft daar aanzienlijk minder problemen mee dan de mens die weet ik veel hoeveel eeuwen van te voren in moet checken enzo Knipoog ) en de mug stapt op het einde toevallig weer uit :p Voilà... besmette mug fladdert in Frankrijk rond :p

En waarom zou een mug dit niet met zich mee kunnen dragen? Muggen zijn ook de overbrengers van Malaria...

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:04

Neon schreef:
Shenavallie schreef:
Toch wel erg vreemd... Muggen kunnen geen Aids overdragen, maar wel deze ziekte Nagelbijten / Gniffelen Ik ben er van overtuigd dat hier iets heel anders achter zit... net als bij BSE, Vogelpest, Varkenspest, etc.. En als ik mij goed herinner, leven muggen maar een bepaald aantal dagen (ik dacht 40). Het lijkt me dus bijna onmogelijk om van Afrika naar Frankrijk in 40 dagen te vliegen, zonder onderweg afgeleid te zijn door andere zaken. Wellicht komt dit wat vergezocht over, maar op dit moment denk ik er in ieder geval zo over. Knipoog

Allereerst... wie zegt dat de mug op eigen houtje vliegt, er bestaat een geweldige uitvinding van de mens genaamd vliegmachine Tong uitsteken mug stapt in (en heeft daar aanzienlijk minder problemen mee dan de mens die weet ik veel hoeveel eeuwen van te voren in moet checken enzo Knipoog ) en de mug stapt op het einde toevallig weer uit :p Voilà... besmette mug fladdert in Frankrijk rond :p

En waarom zou een mug dit niet met zich mee kunnen dragen? Muggen zijn ook de overbrengers van Malaria...

De muggenexpert Huilen van het lachen

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:06

Juist Redrumfox Tong uitsteken ik heb er een studie van gemaakt... goed hè...

Er waren trouwens mensen die vroegen waar de Ardèche ligt: in het Zuid-Oosten van Frankrijk

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:23

randalinpony schreef:
Shenavallie schreef:

Wat zit er dan volgens jou achter? Verward

Wat zat er dan bij Varkenspest en BSE enz. achter?

Hou me ten goede, maar ik denk dat op een of andere manier de regering hier achter zit. Heel gevaarlijk om te zeggen misschien, maar ik doe het toch. Ik denk dat zij op een of andere manier de hand erin hebben om dit te laten ontstaan en te laten uitbreiden (lees: geen vaccinaties toestaan). Nu komt ongetwijfeld de vraag: met welke reden dan?
Om de aandacht van andere kwesties af te halen, geld binnen te halen en zo nog wel wat redenen. Ik kan het natuurlijk niet hard maken, maar dit gevoel heb ik gewoon heel sterk Knipoog

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:25

Milly_ schreef:
Shenavallie schreef:

ja is vreemd idd, maar is het niet mogenlijk dat zo'n vliegjes hier perongeluk via transport komen? En dat ze vroeger doodgingen door de temperatuur, maar nu wel overleven?

Dat is natuurlijk altijd mogelijk, althans, op korte reistijd gezien wel (door zuurstof gebrek en het tere lijfje van een mug zou het niet kunnen overleven bij een lange reistijd, ook niet als je bedenkt dat ze op de luchthaven niet zuinig met je koffer(s) omgaan).

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:27

wat een nieuws weer, het lijkt me alleen heel sterk dat ze paarden in nederland massaal af gaan maken, net als bij kippen etc.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:28

DunDijk schreef:
quera schreef:
ik ben voor het actiehouden Haha!

maar sorry hoor . hebben sommige mensen nou echt een bord voor hun kop. Koe

Nu al actie houden heeft imo nog niet veel nut.
maar zodra er een echte uitbraak is ben ik van de partij Ja

Je kunt de put niet dempen als het kalf al verdronken is... Preventief klaarstaan om in actie te komen lijkt me ergens toch wel handig Knipoog

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:29

Nou mogen die muggetjes nog besluiten langs Nederland te komen dan pak ik m'n paard helemaal in en dan gaat ze op knoflookdieet. Nagelbijten / Gniffelen

Misschien heb ik er wel overheen gelezen ofzo, maar kunnen paarden dit onderling ook overbrengen (is 't besmettelijk)?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:30

Stiekum een vaccin hierheen halen is wel het allerdomste om te doen. Je paard is dan namelijk positief in een bloedtest. Op het moment dat er 1 geval zou uitbreken en ze zouden bloedtesten doen bij andere stallen dan is jouw paard dus positief in de test en formeel dus ziek. Jouw hele stal wordt dan geruimd (incl je eigen beest) omdat jij zo 'sociaal' was om te enten.

Ook protesteren zal weinig effect hebben. Wat wil gaan doen dan op het moment dat er ruimers arriveren, met je zweepje erachteraan? Als je in de weg staat bellen ze simpelweg de politie en mag je uithuilen op het bureau.

Laten we maar gewoon hopen dat ze een noodvaccinatie plan maken dat lijkt me het beste. Vooraf (nu dus) vast een petitie indienen zou in dat geval wel effect kunnen hebben.

Ik voorzie dat het ook niet lang duurt voordat de verzekeringen een clausule opnemen hierover zodat je niets terug krijgt bij ruiming, die zijn ook niet achterlijk.

Nog even een ander ding: realiseren jullie je wel dat als de paardenpestmug hierheen kan komen, de malaria mug dat ook kan?
Ik zou zelf maar vast aan de muggenwerende producten gaan als je bang bent voor dit soort dingen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:30

Redrumfox schreef:
mm.. ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. je kan er wel bang voor zijn, maar helaas is er niet veel aan te doen. de regering overhalen om wel vaccins toe te staan heeft geen nut, dus ik blijf lekker met mijn paardjes genieten en ik hoop dat het overwaait. zo niet? dan komt het maar, je doet er niks aan.

Niet aanvallend bedoeld, maar met zo'n houding schiet het niet Knipoog