Studentes brengen onbreekbaar halster op de markt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Re: Studentes brengen onbreekbaar halster op de markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:40

Ik vind het maar niks een onbreekbaar halster, ik ook heb ook grote stallen gewerkt en werk nu nog met jonge paarden, maar dit probleem; 3 halster op een dag, nee. snap ik niks van.
En dat halster breekt dus alleen bij de verbinding met het halstertouw. nou daar heb je wat aan.
Ze kunnen makkelijk ergens anders aan blijven hangen, bijv. aan de zijkant van het halster.

Dan hou ik het toch nog steeds op break-away halsters op de wei, geen halster op stal!!
en opvoeding op de wasplek als ze het doen om te klieren.
En trouwens je hebt toch halstertouwen met die speciale sluiting die je omlaag trekt, misschien moeten de studenten die maar eens gaan gebruiken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:48

anderea2 schreef:
Voor pony`s en paarden zijn er verschillende kilo`s. Een paard weegt gewoon meer als een pony en daar wordt rekening mee gehouden.

Dit product is ook vooral bedacht voor de paarden die precies weten dat ze los kunnen komen door te gaan hangen enz. Grote hengsten houders en hoefsmeden werken veel met dit soort halsters.

Mocht je echt meer info willen hebben dan mag je mij gerust een pb sturen en ik zal de vragen beantwoorden. De site is tijdelijk in constructie.

De hoefsmeden waar ik mee werkte hadden hun eigen oplossing voor dit probleem, nl. de door mij eerder omschreven touwhalsters. Maar ik denk dat veel hoefsmeden toch stiekum hopen dat ze opgevoede paarden krijgen om te bekappen/ beslaan, daar ontbreekt het nogal eens aan. Wij hebben ook hengsten, onze 2 -jarige heeft 1 x een halstertouwclip kapot getrokken, de oudere hengst nog nooit.
Uiteindelijk komt het hier dan toch neer op een uitvinding waar mensen bij gebaat zijn die het geduld/ de kunde niet hebben om een paard goed op te voeden en kan ik me voorstellen dat er op de APD belangstelling was. Ik heb daar 2 dagen rondgelopen en heb daar, in teveel gevallen, weer eens gezien hoe het niet moet. Ja, die mensen zijn vast blij met dit soort vierkante wielen ( quote DubbelDun). Jammer Boos!

bergerac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:50

Citaat:
"Bij een beetje stal gaan er soms wel drie op een dag kapot", zeggen Kelly Leurink en Ingrid Wevers.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:53

Ik zit 16 jaar in de paarden, o.a. handelstal dus veel jonge paarden. Heb geloof ik, ooit 1 kapot getrokken halster gehad. Verder nog nooit. 3 per dag vindt ik werkelijk onzin. Dan zit ik meer te denken aan schuld door de omgang met paarden en niet de paarden zelf.

Ik zou zelf nooit zo'n halster kopen. In geval van nood ben je maar wat blij dat het knapt. Mijn paarden dragen leren halsters en die gaan lang mee. (geen dure)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:54

Hoe vaak is soms dan?

één keer in de maand? Één keer per kwartaal? Één keer per jaar?
Lekker vaag. Als er goed marktonderzoek gedaan zou zijn, hadden de dames hier concrete aantallen kunnen noemen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:56

ja is ook pollewoppy.
krijg net een pm dat het zou gaan over paarden die naar de hoefsmid moeten, nou dan hou je hem toch gewoon vast, dan ga je toch al helemaal geen onbreekbaar halster omdoen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:57

Ik heb tot nu toe geen kapotte halsters meegemaakt. Gelukkig hangt mn fjord er ook niet in. Hij prutst met zn lippen en zn tanden de knoop uit het touw en wandelt dan naar het dichtsbijzijnde stukje groen. Ondanks dat hij sterk is heb ik dus meer moeite met de touwen dan de halsters. Of hij trekt de knoop steviger aan of hij maakt hem los (niet altijd hoor) Zelfs de paardenknoop heeft hij door.
Ik vind het niet echt nodig zo'n halster.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:59

AaronYve schreef:
ja is ook pollewoppy.
krijg net een pm dat het zou gaan over paarden die naar de hoefsmid moeten, nou dan hou je hem toch gewoon vast, dan ga je toch al helemaal geen onbreekbaar halster omdoen.

wat bedoel je daarmee?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:01

Pollewoppy schreef:
AaronYve schreef:
ja is ook pollewoppy.

wat bedoel je daarmee?

met die onderzoeken. heb je gelijk Knipoog
vraag me af wat ze hebben onderzocht en waar de cijfers dan blijven, ze hebben onderzoek gedaan en zeggen dan, ja SOMS breken er wel 3 op een dag :S:S

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:03

Ozo, Lachen
Ik vraag me dat echt af. Eerlijk gezegd ga ik er steeds meer aan twijfelen. Ik van eentje een pb gehad, maar antwoord op mijn vraag krijg ik niet...
Daardoor denk ik dat er geen goed marktonderzoek gedaan is.

nou lig ik daar niet wakker van, maar in het kader van hun opleiding lijkt me dat toch zeker wel een belangrijk onderdeel van zo'n project...

In de pb die ik kreeg stond inderdaad ook iets over iemand die het wat had meegemaakt met jonge hengsten bij de hoefsmid. Lekker concreet voorbeeld Clown

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:10

Nou het lijkt me wel wat. Genoeg testpaarden aanwezig hier tenminste. Hier gaan er ook halsters en touwen kapot bij de wereld. Dán merk je pas hoe cruciaal het is om een paard te leren vaststaan. We hebben hier jaarlijks enkele merries ter dekking, die gewoon niét vast kunnen staan aan een halster. Zelfs de koeienband gaat nog net, maar moet dan wel een touw zonder knip aan.
Maar als ze dan weer naar huis gaan, wordt er wel een 'niet kapot' halster verwacht.
En die paarden weten het precies...we zetten ze vast, lopen weg en ze gaan zitten en 'pang', ze lopen weer los. Als ze dan een koeienband omhebben schrikken ze ineens dat ze die niet kapot krijgen, proberen nog een keer te hangen en staan ze binnen no-time ineens weer braaf te kijken alsof ze nooit een poging gewaagd hebben ook van die koeienband af te komen. (en in sommige gevallen zie je ze een tijdje bedenkelijk stilstaan en proberen ze het een paar minuten later gewoon net zo hard weer, tot ze echt beseffen dat ze ze niet kapot krijgen)

(maar conclusie blijft wel: Aan het halster staan en daarmee kapot trekken is puur opvoeding. Daarnaast sneuvelen er hier geregeld halsters bij paarden die overdag buiten staan. Die spelen zoveel dat ze elkaar de halsters kapot bijten/trekken. Al koop ik daar graag een extra halster voor...al is het maar om hun zo'n plezier te zien hebben.)

anderea2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:13

ElCid schreef:
anderea2 schreef:
Voor pony`s en paarden zijn er verschillende kilo`s. Een paard weegt gewoon meer als een pony en daar wordt rekening mee gehouden.

Dit product is ook vooral bedacht voor de paarden die precies weten dat ze los kunnen komen door te gaan hangen enz. Grote hengsten houders en hoefsmeden werken veel met dit soort halsters.

Mocht je echt meer info willen hebben dan mag je mij gerust een pb sturen en ik zal de vragen beantwoorden. De site is tijdelijk in constructie.

De hoefsmeden waar ik mee werkte hadden hun eigen oplossing voor dit probleem, nl. de door mij eerder omschreven touwhalsters. Maar ik denk dat veel hoefsmeden toch stiekum hopen dat ze opgevoede paarden krijgen om te bekappen/ beslaan, daar ontbreekt het nogal eens aan. Wij hebben ook hengsten, onze 2 -jarige heeft 1 x een halstertouwclip kapot getrokken, de oudere hengst nog nooit.
Uiteindelijk komt het hier dan toch neer op een uitvinding waar mensen bij gebaat zijn die het geduld/ de kunde niet hebben om een paard goed op te voeden en kan ik me voorstellen dat er op de APD belangstelling was. Ik heb daar 2 dagen rondgelopen en heb daar, in teveel gevallen, weer eens gezien hoe het niet moet. Ja, die mensen zijn vast blij met dit soort vierkante wielen ( quote DubbelDun). Jammer Boos!

Het voorbeeld wat jij geeft over een touwhalster ken ik niet, maar als het werkt moet je dat gewoon doen.

Het beste is gewoon het te vermijden dan het op te moeten lossen. Wij hebben een jonge hengst die is na de geboore 3 dagen lang in handen geweest (ingeprent) en daar hebben we nooit problemen mee gehad.

Voor de grote opfok bedrijven en fok bedrijven wordt dit vaak niet gedaan. Als deze paarden dan een keer in handen komen kan dit nogal eens een worsteling zijn en dan houd ik ze zelf liever niet vast Knipoog.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:13

Pollewoppy schreef:
[Sorry hoor, maar 3 halsters per dag op grote stallen is echt onrealistisch.
Zoals ik al eerder zei kan er best eens een keer een dag tussen zitten waarop er meerdere halsters stuk gaan, maar niet dagelijks. Dat maak je mij niet wijs, maar suggereren jullie wel.

Dat vind ik dus ook. Heb ook jarenlang op grote stallen gewerkt, en ja ook met hengsten en jonge paarden die nog van alles moesten leren. Echter 3 op een dag????? Nee nog nooit meegemaakt. 3 per jaar hooguit.

Maargoed iig leuk dat die meiden wat hebben uitgevonden toch? T zijn iig meiden die ietsje verder kijken dan hun neus lang is en zelf nadenken over dagelijkse probleempjes op stal.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:19

Bella schreef:
Nou het lijkt me wel wat. Genoeg testpaarden aanwezig hier tenminste. Hier gaan er ook halsters en touwen kapot bij de wereld. Dán merk je pas hoe cruciaal het is om een paard te leren vaststaan. Helemaal mee eens

We hebben hier jaarlijks enkele merries ter dekking, die gewoon niét vast kunnen staan aan een halster. Zelfs de koeienband gaat nog net, maar moet dan wel een touw zonder knip aan.
Maar als ze dan weer naar huis gaan, wordt er wel een 'niet kapot' halster verwacht.
En die paarden weten het precies...we zetten ze vast, lopen weg waarom loop je erbij weg dan? en ze gaan zitten en 'pang', ze lopen weer los. Als ze dan een koeienband omhebben schrikken ze ineens dat ze die niet kapot krijgen, proberen nog een keer te hangen en staan ze binnen no-time ineens weer braaf te kijken alsof ze nooit een poging gewaagd hebben ook van die koeienband af te komen. (en in sommige gevallen zie je ze een tijdje bedenkelijk stilstaan en proberen ze het een paar minuten later gewoon net zo hard weer, tot ze echt beseffen dat ze ze niet kapot krijgen)

(maar conclusie blijft wel: Aan het halster staan en daarmee kapot trekken is puur opvoeding. Daarnaast sneuvelen er hier geregeld halsters bij paarden die overdag buiten staan. Die spelen zoveel dat ze elkaar de halsters kapot bijten/trekken. Al koop ik daar graag een extra halster voor...al is het maar om hun zo'n plezier te zien hebben.)

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:24

Om de hengst op te halen misschien Schijnheilig (die hebben we maar niet geleerd zijn eigen stal open te doen, stel je voor dat de verkeerde komt...)
Wij leven nog in het natuurlijk dekken hiero

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:27

dan snap ik niet waarom er niet iemand bij de merrie blijft of de merrie vasthoudt. Maar dan gaan we weer offtopic en het zal wel aan mij liggen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:27

Ik ieder geval wil ik halster dealer worden voor die stallen

Een kleine berekening als ik een halster aan 4,5 euro verkoop

ben ik 4927 euro en 50 cent rijker Vork

Cool

En dat voor 1 stal

En terug on topic, zoals slimmerik zegt wil ik fotos zien Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:33

sandr0 schreef:
Lynn_Nikita schreef:
LEVENSGEVAARLIJK!!!!

waarom er is toch een veilig heid ingebracht zodat ie bij bepaalde druk uiteindelijk ook breekt.

dan nog, een break away halster knapt dan ook, en eerder dan bij 500 kg trekkracht. soms komt paard zo vast te zitten dat hij niet met alle kracht aan kan trekken en dan breekt hij niet omdat zo stevig is. pak dan een stevig leren halster of zo

en dat hij met een ruk losschier lijkt me ook niet goed voor het hoofd. materiaal is meestal niet het probleem bij halsters, meestal breekt een musketonhaak van het halstertouw. daar moeten ze wat mee bedenken dan

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:40

[quote="Senfina"]Hallo!

Hier even een uitleg over het hoe en waarom van ons product om misverstanden tegen te gaan

*Het halster is echt bedoeld voor de grote stallen die werken met hengsten en andere jonge paarden. Het is erg vervelend als er een halster knapt en zo`n jong dier loopt los rond. Het halster is extra breed boven de nek en er zit neopreen overheen zodat het niet gaat snijden, zoals wel eens het probleem kan zijn met gewone halsters.

Als een halster knapt komt het paard los te lopen, Kan je ook weer vangen en ander halster omdoen Zoals je al zei, knapt jullie halster ook.
Dan loopt het paard toch ook los en moet je het vangen, wat is het verschil nu van touw om nek slaan, en halster omdoen of nieuwe bout erin doen en opnieuw vastmaken??

*Een halster moet je sowieso nooit op stal om laten, hoe sterk of zwak deze ook is. Ook op de wei wordt dit niet aan geraden, ze kunnen blijven haken enz. Daar is dit halster ook niet voor bedoeld.

Hier heb je gelijk in! Maar is lang niet bij iedereen bekend

* De clip zit erbij om te knappen in plaats van het halster. De breekbout die erbij zit breekt bij 500 kilo door midden zonder scherpe randen achter te laten. Deze bout is vervangbaar waardoor de clip gewoon weer gebuikt kan worden.

Dus al spaard gaat hangen knapt hij, is het paard ook los, net zoals bij een normaal halster of break away halster. Deze kun je ook zelf repareren
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 29-05-07 14:41, in het totaal 2 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:41

Ik gebruik zelf het BeNice halster, oersterke touwhalsters zijn dat, ideaal om mee te longeren en ik heb er nog nooit eentje stuk zien gaan. Paarden hangen er ook niet graag op omdat het deels een africhtingshalster is. Wat wel knapt is het touw, de muurring, maar niet het halster
Ze zijn uiteraard niet geschikt om om te laten in de stal of wei. Maar daar laat ik nooit een halster om.

Edit: link van een be nice met foto:
http://www.valleyvet.com/ct_detail.html ... b0d0204ae5
Laatst bijgewerkt door poes op 29-05-07 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:43

ja dat mailtje krijgt volgens mij iedereen die een andere mening heeft.
tegen mij werd ook gezegd dat het voor jonge parden bij de hoefsmid zou zijn, ja dan hou je die maar gewoon vast en als je er geen tijd voor wilt maken vraag je de stalhulp maar. snap niks van deze manier van verkoop of waarom stuurt ze iedereen mail????
sorry off-topic
on-topic vindt het nog steeds niks!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:49

Dit is weer typisch iets van de omgekeerde oplossing.....
Elk paard kan leren om aan een halster vast te staan. Oók jonge paarden bij de hoefsmid.
Dat er tegenwoordig veel mensen zijn die wél een paard hebben, maar geen enkel verstand van paarden en ook niet de moeite nemen om zich in het paard te verdiepen, ja, dat zorgt ervoor dat er een markt voor dit soort onzinproducten gecreëerd wordt.
Ik heb al jaren paarden, maar een halster is er bij mij nog nooit gebroken. Oók niet bij jonge paarden, ook niet bij hengsten.

anderea2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:50

de enige reden dat wij dit halster bedacht hebben is dat de paarden dan geen verwondingen krijgen door materiaal dat kan breken enz. en dat de paarden niet zonder halster los lopen (na dat ze zijn gaan hangen)

Het is er dus NIET voor bedacht je paard er aan op te hangen en hopen dat hij het zo een keer afleerd. daar is namelijk de clip voor die breekt! Deze moet altijd in COMBINATIE worden gebruikt.

Door de pb te stuuren wilde ik alleen maar uitleg geven en helemaal geen mensen aanvallen of iets dergelijks.

Wij moesten voor school een eigen bedacht product op de markt brengen en verkopen. Dit idee kwam uit onse eigen ervaringen. Er zijn uiteraard een heleboel mensen die zo`n halster niet nodig hebben omdat de paarden erg braaf staan. Maar er zijn ook mensen die het wel nodig hebben, voor hen zou zo`n halster ideaal zijn.

Ik hou het hierbij, voor vragen weten jullie me te vinden.
Laatst bijgewerkt door anderea2 op 29-05-07 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ursje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:51

Pollewoppy schreef:
In sommige situaties heb ik liever dat het halster wél breekt...

Groot gelijk. Denk dat een halster niet voor niets breekt. Als je een goed halster koopt gaat het niet zomaar kapot en breekt het alleen wanneer het "moet" breken.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:54

Jetta schreef:
Dit is weer typisch iets van de omgekeerde oplossing.....
Elk paard kan leren om aan een halster vast te staan. Oók jonge paarden bij de hoefsmid.
Dat er tegenwoordig veel mensen zijn die wél een paard hebben, maar geen enkel verstand van paarden en ook niet de moeite nemen om zich in het paard te verdiepen, ja, dat zorgt ervoor dat er een markt voor dit soort onzinproducten gecreëerd wordt.
Ik heb al jaren paarden, maar een halster is er bij mij nog nooit gebroken. Oók niet bij jonge paarden, ook niet bij hengsten.

Afgod