Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
flubjuh schreef:Axel_Clauw schreef:tja, moet zelf niet denken aan 30 kinderen
maar het is de natuur he.. gelukkig is dat niet met mensen het geval
Ow is dit bij mensen niet het geval?
het is bij ons niet meer het geval nee.. we hebben onze eigen natuur zo verpest dat het niet meer gebeurd.
Want wat zou er gebeuren als we geen condoom / pil enzo uit haddden gevonden. Dan was elke vrouw ook elk jaar zwanger hoor.
runningkawa schreef:De natuur is dat er natuurlijke vijanden zijn...
Balmerino schreef:Grappig dat iedereen een oordeel heeft over hoe zielig dit wel is en dat de natuur zijn gang gaat, maar dat niemand er bij stil staat dat deze merrie al haar hele leven bij deze meneer woont en dus na de paardenmarkt alleen in die kudde heeft gestaan, GEWELDIG, welke shetlander kan dat tegenwoordig nou nog zeggen, überhaupt welk paard??? Want al die mensen die nu hun oordeel zo snel klaar hebben mogen mij vertellen hoe lang ze hun paard of pony al hebben. Want meestal hebben paarden in hun leven MEERDERE eigenaren. En ohja ik vind het niet zielig hoor zoveel veulens, als je zulke oude merries het moederschap ontneemt zijn ze binnen een jaar dood. En als je even naar haar foto's kijkt, jeetje wat ziet die pony er nog GOED uit.
Monique
runningkawa schreef:En daar ben ik het dus niet mee eens sjoert
In de natuur was ze allang de sloomste en op gegeten.
Daar selecteerd het gewoon harder dan in een weitje
Dus er is niks natuurlijks aan
Ff ander voorbeeld een heleboel kinderen die met de 10 ongesteld worden, vind je dat ook natuurlijk als die een kind krijgen?
smeetjoew schreef:Noouu.. Die merrie kiest er ook zelf voor. Ze is op die leeftijd nog steeds hengstig en als ze het niet wil, dan slaat ze wel om zich heen. Dit gebeurt toch ook in de natuur?! Dan zeg je ook niet, oh, haal die ouwe merrie maar weg, die gunnen we wel rust..
Ik zeg alleen maar
Gefeliciteerd!!!
vanity schreef:oh, dus elke merrie die geen veulen heeft, verveeld zich dood volgens sommigen hier?
wow, dan zijn er wel een heleboel zielige paarden...
runningkawa schreef:En daar ben ik het dus niet mee eens sjoert
vanity schreef:heb jij zelf kinderen? denk je nu echt dat het zo leuk is om 30 jaar lang een veulen aan je uier te hebben, dat je nooit met rust laat.
dus elke merrie die niet bereden wordt, moet dan maar een veulen hebben? goed voor de vleesindustrie iig, al die veulenoverschot.
runningkawa schreef:inderdaad, en anders werkte de voedselvoorraad wel limiterend.Vroeger, toen de mens nog niet over had zitten rommelen hadden bijna alle dieren natuurlijk vijanden
Ja ook paarden
runningkawa schreef:kijk eens naar natuurlijke dekkingen
als de merrie mept pakt de hengst haar nog ff wat vaster in de mankekam...
runningkawa schreef:Volgensmij is dat dekken gewoon qua hengst er verschillend
de ene is wat liever naar de dames dan de ander
Hypofocus schreef:runningkawa schreef:En daar ben ik het dus niet mee eens sjoert
Opegegeten? Door wat? Leeuwen op de Shetlandeilanden?![]()
37 is al een hele respectabele leeftijd voor een paard om te halen, ZEKER om nog te veulenen.
Tja, ze staat volgens het artikel in de kudde, en dat lijkt me de meest ideale omgeving voor zo'n paardje.
En als de natuur dan z'n beloop gaat en de merrie nog steeds veulens geeft, dan kun je maar 1 conclusie trekken: dit is een gezond oud paardje dat blijkbaar nog prima in staat is om moeder te worden.
Als haar hartje zo'n bevalling nog aan kan, dan is er niets met dit paardje en zie ik het probleem ook niet zo. De natuur regelt zichzelf wel als zoiets niet meer kan.
Als je zo'n oude merrie zou gaan afzonderen van haar kudde, alleen om het veulenen te stoppen, juist dan heb je kans dat ze zich erbij neerlegt en stopt met leven.