37-jarige shetlandmerrie brengt dertigste veulen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lindake

Re: 37-jarige shetlandmerrie brengt dertigste veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 23:11

Amai geweldige merrie Lachen

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 05:34

flubjuh schreef:
Axel_Clauw schreef:
tja, moet zelf niet denken aan 30 kinderen Clown
maar het is de natuur he.. gelukkig is dat niet met mensen het geval Clown

Ow is dit bij mensen niet het geval?
het is bij ons niet meer het geval nee.. we hebben onze eigen natuur zo verpest dat het niet meer gebeurd.
Want wat zou er gebeuren als we geen condoom / pil enzo uit haddden gevonden. Dan was elke vrouw ook elk jaar zwanger hoor.

zo erg vind ik dat anders niet Knipoog dat het nu niet meer het geval is.
maar als je nu 30 kinderen zou moeten onderhouden, kom je megaveel geld te kort denk, vooral met de euro is bijna niets meer goed betaalbaar.
Wij wonen nu met zn 7e in huis, en zitten al krap in het geld. (komt merendeels door het paardenvirus Vork )

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 06:50

hahah das denk ik zeker zo axel_clauw

mijn papa komt uit een gezinvan 17 kinderen en jah mijn oma werd elk jaar zwanger toen bestond er nog geen pil Knipoog

en jah idd wat ik hier al las.. merrie is 37 best oud en jah 30 veulens zijn idd nog niet zo slecht geweest Haha!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:16

Het is natuurlijk de natuur, de pony loopt immers in een kudde.
Toch vind ik 30 veulens wel erg veel en al helemaal op die leeftijd.

En dan loop ik hier thuis te twijfelen of ik m'n zowat 16-jarige merrie wil laten dekken Clown

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:41

we horen het verhaal maar van 1 kant, niet of de merrie nog verder gezond is of wat gebreken begint te vertonen die bij haar toch al wel hele mooie leeftijd voor kunnen gaan komen.
zolang de merrie gezond en fit is zal ze hengstig blijven worden en dus ook een veulen kunnen krijgen.
de merrie wordt niet gedwongen drachtig gemaakt door inseminatie of naar de hengst gebracht om gedekt te worden, ze loopt in een kudde waar ook 1 hengst tussen leeft..........
ze kiest er dus zelf voor om gedekt te worden dat maakt wel een hoop verschil vind ik, het zou anders zijn als de eigenaar de merrie hengstig zou spuiten en dan nog eens laat dekken, dat gebeurt helaas ook maar wat vaak. de eigenaar wil persé een veulen bij de merrie maar is niet makkelijk hengstig dus gaan we maar een handje helpen.............
het is de natuur, ze is fit en gezond, wellicht heeft ze dat wel te danken aan al het jonge spul dat ze daarom zo fit blijft....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:51

De natuur is dat er natuurlijke vijanden zijn...

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:41

runningkawa schreef:
De natuur is dat er natuurlijke vijanden zijn...

En die zijn er nu niet.
Als de merrie het niet aan zou kunnen, zou ze volgens mij echt niet meer drachtig worden.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:47

Ik vind het eigenlijk niet kunnen...

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:51

Balmerino schreef:
Grappig dat iedereen een oordeel heeft over hoe zielig dit wel is en dat de natuur zijn gang gaat, maar dat niemand er bij stil staat dat deze merrie al haar hele leven bij deze meneer woont en dus na de paardenmarkt alleen in die kudde heeft gestaan, GEWELDIG, welke shetlander kan dat tegenwoordig nou nog zeggen, überhaupt welk paard??? Want al die mensen die nu hun oordeel zo snel klaar hebben mogen mij vertellen hoe lang ze hun paard of pony al hebben. Want meestal hebben paarden in hun leven MEERDERE eigenaren. En ohja ik vind het niet zielig hoor zoveel veulens, als je zulke oude merries het moederschap ontneemt zijn ze binnen een jaar dood. En als je even naar haar foto's kijkt, jeetje wat ziet die pony er nog GOED uit.
Monique

Precies! Je neemt me de woorden uit de mond Haha!

Die pony zou zich iig doodvervelen als je haarhet moederschap ontneemt, lijkt mij?
En kijk is wat een vrolijke, gezonde merre je op die foto's ziet!
En als ze volgen jaar het niet haalt, door haar 31ste veulen.. Dan zou ik ook zeggen dat ze een geweldig leven heeft gehad, lekker natuurlijk in de kudde! En wat nou rust.. Dit is toch rust?

Een heerlijk leven moet ze hebben zeg. Daar droomt denk ik ieder paard van Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:52

En daar ben ik het dus niet mee eens sjoert
In de natuur was ze allang de sloomste en op gegeten.
Daar selecteerd het gewoon harder dan in een weitje

Dus er is niks natuurlijks aan

Ff ander voorbeeld een heleboel kinderen die met de 10 ongesteld worden, vind je dat ook natuurlijk als die een kind krijgen?

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:02

oh, dus elke merrie die geen veulen heeft, verveeld zich dood volgens sommigen hier?
wow, dan zijn er wel een heleboel zielige paarden...

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:03

runningkawa schreef:

Dus er is niks natuurlijks aan

Ff ander voorbeeld een heleboel kinderen die met de 10 ongesteld worden, vind je dat ook natuurlijk als die een kind krijgen?

idd, ben het met je eens...

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:11

Hallo die ga je nu tog niet weer een veulen latenkrijgen is die wel lekker

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:14

smeetjoew schreef:
Noouu.. Die merrie kiest er ook zelf voor. Ze is op die leeftijd nog steeds hengstig en als ze het niet wil, dan slaat ze wel om zich heen. Dit gebeurt toch ook in de natuur?! Dan zeg je ook niet, oh, haal die ouwe merrie maar weg, die gunnen we wel rust.. Rolleyes

Ik zeg alleen maar
Gefeliciteerd!!! Haha!

hier ben ik het mee eens, ze staat in een kudde staat in de tekst en de eigenaar wist niet of er nog een veulen bij komt dus het is dan haar eigen keuze, van dit veulen waarschijnlijk ook.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:19

vanity schreef:
oh, dus elke merrie die geen veulen heeft, verveeld zich dood volgens sommigen hier?
wow, dan zijn er wel een heleboel zielige paarden...

Dát hoor je niemand zeggen. Ze staan in een kudde en verder word er niks mee gedaan (dacht ik..).
Dus wat is er nou leuker dan een veulen? De meeste merrie's worden bereden o.i.d.. Dus logisch dat die zich niet vervelen Vork
En deze merrie kent niet anders.. Heeft bijna haar hele leven elk jaar weer een veulen gekregen..
Wil je dat van haar afnemen?

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:27

heb jij zelf kinderen? denk je nu echt dat het zo leuk is om 30 jaar lang een veulen aan je uier te hebben, dat je nooit met rust laat.
dus elke merrie die niet bereden wordt, moet dan maar een veulen hebben? goed voor de vleesindustrie iig, al die veulenoverschot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:03

runningkawa schreef:

Opegegeten? Door wat? Leeuwen op de Shetlandeilanden? Clown

37 is al een hele respectabele leeftijd voor een paard om te halen, ZEKER om nog te veulenen.
Tja, ze staat volgens het artikel in de kudde, en dat lijkt me de meest ideale omgeving voor zo'n paardje.
En als de natuur dan z'n beloop gaat en de merrie nog steeds veulens geeft, dan kun je maar 1 conclusie trekken: dit is een gezond oud paardje dat blijkbaar nog prima in staat is om moeder te worden.
Als haar hartje zo'n bevalling nog aan kan, dan is er niets met dit paardje en zie ik het probleem ook niet zo. De natuur regelt zichzelf wel als zoiets niet meer kan.

Als je zo'n oude merrie zou gaan afzonderen van haar kudde, alleen om het veulenen te stoppen, juist dan heb je kans dat ze zich erbij neerlegt en stopt met leven.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:06

kawa, ik denk dat miej_monty gewoon bedoelde dat merries niet van zich af kunnen slaan bij KI. Dus hebben ze in feite geen keus, terwijl ze een hengst meestal wel kunnen afslaan.

Zo'n "schouwmerrie" noemt hier trouwens een standmerrie. Dat is idd ongeveer hetzelfde als een schouwhengst.

Volgens mij is die merrie het inderdaad zo gewoon met een veulen aan de voet dat ze wel een gemis zou voelen, dat denk ik wel. Wil niet zeggen dat een merrie per se een veulen moet hebben om gelukkig te zijn (dat is een andere discussie).

Het enige waar ik grote problemen mee heb is waar die 28 andere veulens naartoe zijn Scheve mond Dat vind ik toch ook wel een beetje een idee van 'broodfok' (zoals hier al eerder gezegd werd). Natuurlijk, al goed en wel, maar de natuur kan hier zijn gang niet gaan (lees: deel van de veulens opgegeten, of er is meer plaats). Dit zijn de veulens waarmee ze naar je hoofd gooien op elke advertentiesite. Dat vind ik het jammere eraan. Voor de merrie is het wel leuk zolang het goed gaat Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:07

Vroeger, toen de mens nog niet over had zitten rommelen hadden bijna alle dieren natuurlijk vijanden
Ja ook paarden

kijk eens naar natuurlijke dekkingen
als de merrie mept pakt de hengst haar nog ff wat vaster in de mankekam...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-05-07 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:11

vanity schreef:
heb jij zelf kinderen? denk je nu echt dat het zo leuk is om 30 jaar lang een veulen aan je uier te hebben, dat je nooit met rust laat.
dus elke merrie die niet bereden wordt, moet dan maar een veulen hebben? goed voor de vleesindustrie iig, al die veulenoverschot.

Een mens kun je niet met een paard vergelijken. Mensen denken heel anders dan paarden doen (niet dat die denken, maar je snapt het wel).
En ik snap niet waar je het vandaan haalt, maar ik heb niet gezegt dat élke merrie die niet bereden wordt een veulen moet hebben Clown
Ik zeg alleen dat ze zich snel(ler) vervelen.. Want wat doen ze dan nog meer dan alleen grazen? Niet veel lijkt mij Knipoog En deze merrie is het gewend, al die jaren een veulen te krijgen..
En ik zou ook niet weten wat er met die andere veulens is gebeurt. Misschien weet hij bij elke wel een goed tehuis te vinden. Wie zal het weten..

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:15

runningkawa schreef:
Vroeger, toen de mens nog niet over had zitten rommelen hadden bijna alle dieren natuurlijk vijanden
Ja ook paarden
inderdaad, en anders werkte de voedselvoorraad wel limiterend.

runningkawa schreef:
kijk eens naar natuurlijke dekkingen
als de merrie mept pakt de hengst haar nog ff wat vaster in de mankekam...

Daarom zei ik ook meestal. Trouwens bij een 'natuurlijke' dekking heb ik toch altijd het gevoel dat die hengsten gewoon enorm opgefokt staan. Die zijn echt geleerd van te dekken, en lopen meestal niet hele dagen tussen de merries. Dus dat is ook weer een ander verhaal (zoals je aangeeft).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:19

Ook dat nog idd Ja
En dat gure weer op dat shetland eiland zal echt niet zo goed zijn voor oudjes
wel ff anders dan hier en altijd bijgevoert worden

Volgensmij is dat dekken gewoon qua hengst er verschillend
de ene is wat liever naar de dames dan de ander Lachen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:23

runningkawa schreef:
Volgensmij is dat dekken gewoon qua hengst er verschillend
de ene is wat liever naar de dames dan de ander Lachen

Ik zorg voor 6 shetland hengstjes die gebruikt worden om te dekken (voor proeven, niet voor veulens, gelukkig Haha! ). Ze dekken dus wel geen merries, maar er staat er altijd wel eentje bij als standmerrie om te springen (die vindt dat trouwens ook niet altijd even leuk, maar ze hoeft nooit pijn te hebben en wordt ook nooit echt gedekt). Ik heb ze nu al bijna allemaal zien dekken, en de ene wil er soms bijna niet op, terwijl de andere al aan de hand steigert en brult... Er zijn dus inderdaad grote verschillen mogelijk Lachen

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:25

Hypofocus schreef:
runningkawa schreef:

Opegegeten? Door wat? Leeuwen op de Shetlandeilanden? Clown

37 is al een hele respectabele leeftijd voor een paard om te halen, ZEKER om nog te veulenen.
Tja, ze staat volgens het artikel in de kudde, en dat lijkt me de meest ideale omgeving voor zo'n paardje.
En als de natuur dan z'n beloop gaat en de merrie nog steeds veulens geeft, dan kun je maar 1 conclusie trekken: dit is een gezond oud paardje dat blijkbaar nog prima in staat is om moeder te worden.
Als haar hartje zo'n bevalling nog aan kan, dan is er niets met dit paardje en zie ik het probleem ook niet zo. De natuur regelt zichzelf wel als zoiets niet meer kan.

Als je zo'n oude merrie zou gaan afzonderen van haar kudde, alleen om het veulenen te stoppen, juist dan heb je kans dat ze zich erbij neerlegt en stopt met leven.

Ben het helemaal met je eens.

De eigenaar kiest er niet voor om nog een veulen van haar te krijgen, daar kiest ze dus waarschijnlijk zelf voor. Ze ziet er nog hartstikke goed uit, is gezond en kan nog goed bewegen, dus wat is het probleem?
Zo te zien is de merrie hartstikke gelukkig en heeft ze 't naar dr zin. Er zijn genoeg paarden die dol graag zo'n leven als dat zij heeft zouden willen hebben.

Er zijn dus paarden die 't vele malen slechter hebben.

Ik zie dushier het probleem niet van in Lachen

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:26

het is wel een giga sterke merrie als ze zoveel gezonde veulens op de wereld heeft gezet, en de laatste op zo'n leeftijd!

Aan de ene kant zou ik zeggen, gun dat beest haar rust, en zet haar in een kudde van merries en ruinen, maar aan de andere kant denk ik, het is de natuur...

Maar als ik denk het is de natuur zou ik in mijn leven ook 30 kinderen krijgen en of ik daar nou zo blij mee zou zijn...

Ik ga dus toch voor de merrie weghalen bij de hengst.