Ruiterongeluk: Baas is altijd aansprakelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Re: Ruiterongeluk: Baas is altijd aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:12

Ik vind het gewoon dubbelzinnig.
Aan de ene kant: okay je bent aansprakelijk, maar andere kant als je iemand (meerdere keren) waarschuwd en het wordt dan nog (stiekem) gedaan. Dan vind ik toch echt niet dat je aansprakelijk bent!

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:47

Citaat:
Goed, de bezitter is dus aansprakelijk voor schade die zijn dier aanricht. Wie is de bezitter? In de regel is dit de eigenaar. In uitzonderlijke gevallen waarbij het paard zich buiten de invloedsfeer van de eigenaar bevindt en iemand anders het paard ten eigen nutte gebruikt kan het bezitterschap zijn overgegaan naar de ander. Iedere situatie zal hiervoor apart bekeken moeten worden als er twijfel over het bezitterschap is.

Dit laat wel wat ruimte over voor juridisch gesteggel.
Wat is de definitie van "bezitter", is het permant of tijdelijk?
Als ik naar het bovenstaande kijk, kun je het ook interpreteren als;
Als iemand anders op mijn paard rij( met mijn toestemming) en
ik ben daar zelf niet bij, bevindt het paard zich buiten mijn invloedssfeer,
de betreffende ruiter gebruikt op dat moment het paard ten eigen nutte
( hij/zij geniet immers van het paardrijden ), dus zou volgens bovenstaand gegeven, zij ook de eigenlijke bezitter zijn.
Dat kan anders worden, als zij betaald van het gebruik van het paard, dan komt het nut weer bij de eigenaar te liggen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:57

Paul11 schreef:
Citaat:
Goed, de bezitter is dus aansprakelijk voor schade die zijn dier aanricht. Wie is de bezitter? In de regel is dit de eigenaar. In uitzonderlijke gevallen waarbij het paard zich buiten de invloedsfeer van de eigenaar bevindt en iemand anders het paard ten eigen nutte gebruikt kan het bezitterschap zijn overgegaan naar de ander. Iedere situatie zal hiervoor apart bekeken moeten worden als er twijfel over het bezitterschap is.

( hij/zij geniet immers van het paardrijden ), dus zou volgens bovenstaand gegeven, zij ook de eigenlijke bezitter zijn.
Dat kan anders worden, als zij betaald van het gebruik van het paard, dan komt het nut weer bij de eigenaar te liggen.

Clown En daar gaan heel wat rechtzaken over Clown Clown

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:58

Tja maar om dat vóór te zijn kun je toch maar beter zorgen dat je goed verzekerd bent.

xMilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:11

Moeilijke kwestie..
Paarden zijn nou eenmaal vluchtdieren en er kan altijd wel wat gebeuren.. Daar kan de eigenaar niets aan doen. De ruiter natuurlijk ook niet..
Je ziet op maneges wel altijd van die dingen hangen met; "Betreden op eigen risico" en "de manege stelt zich niet aansprakelijk voor ongevallen in en om de manege". Zijn die dingen dan officieel of zou de manege dan toch aansprakelijk worden gesteld als een kind bijvoorbeeld hard gebeten wordt of van een paard afvalt?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:17

Uit de FAQ TAO

Het komt er dus op neer dat je als bezitter van een paard al snel aansprakelijk bent voor schade door de eigen gedraging van het paard. Het is absoluut niet noodzakelijk dat je zelf erbij was of ook maar enige invloed erop kon uitoefenen. Je hebt een paard en dit is nou eenmaal het risico. Denk er ook aan dat bijrijders die schade oplopen ook gewoon onder dit artikel vallen! Een overeenkomst maken waarin deze aansprakelijkheid wordt uitgesloten is zinloos omdat de rechter hiervan al heeft uitgemaakt dat zo'n overeenkomst 'onredelijk bezwarend' is en dus geen werking heeft.
Het is echt nuttig dat eens te lezen voor zij die vragen/twijfels hebben. Lachen

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:18

slimmerik schreef:
moniquelucky schreef:
Ik ben ook wel eens van een paard gevallen van iemand anders met letsel maar het is nooit in me opgekomen om hier de eigenaar varantwoordelijk voor te stellen.

Dat doe je zelf ook meestal niet maar je verzekering wel die misschien wel blijvende invaliditeit moet bekostigen.

Bij relatief kleine bedragen, wordt meestal die moeite niet genomen nee...

Maar...als de ruiter zelf nog een schadevergoeding wil?

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:20

fijn he deze regel. je moet er maar op vertrouwen dat je bijrijdster je niet aanklaagt als er wat gebeurt want anders ben je lekker de lul. ik vind het nogal belachelijk dat de eigenaar aansprakelijk is als je zelf op een paard gaat zitten.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:28

Ik vind het eigenlijk wel logisch, dat geldt toch ook voor honden. Daar ga je weliswaar niet op zitten maar als iemand anders even iets langs komt brengen op verzoek op je erf en de hond misdraagt zich dan is het toch ook logisch dat de eigenaar aansprakelijk is. Die had zijn hond moeten opvoeden en is aansprakelijk.

Er moet nu eenmaal iemand aansprakelijk zijn lijkt me, het dier voor zichzelf is dat nu eenmaal niet. De paardenwereld rondom lijkt anders in elkaar te zitten dan voor katten/ honden maar toch is het wel eenduidig dat dezelfde regels gelden.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:36

Bienotje schreef:
dat geldt toch ook voor honden. Daar ga je weliswaar niet op zitten maar als iemand anders even iets langs komt brengen op verzoek op je erf en de hond misdraagt zich dan is het toch ook logisch dat de eigenaar aansprakelijk is. Die had zijn hond moeten opvoeden en is aansprakelijk.
.

En,,,wat als iemand komt zonder verzoek???Waar zijn waakhonden voor?
Bienotje schreef:
Ik vind het eigenlijk wel logisch,

Ik niet, ik vind elke situatie anders en ik vind dat de rechter daar naar moet kijken, sommige mensen willen beter worden over de rug van iemand anders terwijl dit niet altijd correct is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 19:41

Paul11 schreef:
Citaat:

Nee hoor, zit bijzonder weinig ruimte in zelfs. In principe is dat de eigenaar in de meeste gevallen. De vraag of iemand anders dan de eigenaar bezitter zou kunnen zijn komt pas in beeld als die andere het paard langdurig houdt ten eigen nutte.

Jammer genoeg zijn hierover juist nauwelijks rechtzaken geweest zodat jurisprudentie hierover ontbreekt. Maar neem maar aan dat het bezitterschap niet snel overgaat, in 95% van de gevallen zal de eigenaar ook gewoon bezitter zijn.
Overigens voor het goede begrip, het gaat om bezitterschap volgens het aansprakelijkheidsrecht. Dat kan afwijken van het normale eigenaar/houder/bezitter verhaal.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 19:43

Bienotje schreef:
Het is echt nuttig dat eens te lezen voor zij die vragen/twijfels hebben. Lachen

OK dan!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:04

Aanvullig op LDRD op het woord bezitter: als je paard gestolen is ben je nog wel de eigenaar, maar geen bezitter meer. De dief is dan de bezitter.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:12

Lieke schreef:
Aanvullig op LDRD op het woord bezitter: als je paard gestolen is ben je nog wel de eigenaar, maar geen bezitter meer. De dief is dan de bezitter.

Maar een joyrider of iemand die je paard ongevraagd uit de wei haalt om er een rondje mee te rijden heeft wel de intentie het goed terug te brengen en is daarom geen bezitter waardoor jij aansprakelijk blijft.. We houden het spannend zo Tong uitsteken

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:30

batje schreef:
Lieke schreef:

Maar een joyrider of iemand die je paard ongevraagd uit de wei haalt om er een rondje mee te rijden heeft wel de intentie het goed terug te brengen en is daarom geen bezitter waardoor jij aansprakelijk blijft.. We houden het spannend zo Tong uitsteken

Gestoord echt spannend zo... Verward

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:48

Waah!!!, dus als een of andere idioot in mijn wei komt, mijn paardje pakt ziet kans om erop te klauterten en een rondje door de wei gaat, eraf gegooid wordt en een dwarsleasie oploopt, zou ik aansprakelijk gesteld worden. Ziek

Lijkt mij zo lanzamerhand wel de omgekeerde wereld worden Frusty

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:51

Dat is altijd zo geweest. Alleen wordt er nu steeds meer gebruik gemaakt van de schadeclaims en zo (Amerikaanse toestanden).

De mens is mondiger geworden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:53

Paul11 schreef:
Waah!!!, dus als een of andere idioot in mijn wei komt, mijn paardje pakt ziet kans om erop te klauterten en een rondje door de wei gaat, eraf gegooid wordt en een dwarsleasie oploopt, zou ik aansprakelijk gesteld worden. Ziek

Lijkt mij zo lanzamerhand wel de omgekeerde wereld worden Frusty

Of als die ene brommer zo kort op je rijd dat het paard uithaalt uit pure angst. Dan is het dus jouw schuld. Want je had je paard maar moeten leren dat brommers op zijn kont mochten rijden Scheve mond

paarden vergelijken met honden vind ik niet juist. Dat zijn 2 totaal verschillende dieren met andere instincten.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 00:13

Als jouw paard een brommer stampt is hij dus niet verkeersmak. Kun je hem ook nog niet eens in de hand houden dan hoor je eigenlijk daar niet met het paard te rijden. Zó denkt de wet erover volgens mij.

(Zegt een ruiter die haar paard de gril van een achter zich toeterende auto liet verbrijzelen en daarna met haar paard het bos invluchtte Haha! )

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:48

Wat een gevaarlijke moordwapens hebben we toch ,he ?
Ik denk dat ik ze maar verkoop en goudvissen ga houden ROFL nee geintje wat een ge*u* allemaal denken jullie nou echt dat iedereen er aan denkt om een rechtzaak te beginnen tegen een eigenaar die haar /zijn paard ergens heeft lopen/staan/rijden /liggen/hangen/hinkelen ?
Volgens mij zien we nu echt spoken , ik snap wèl dat het soms voorkomt maar meestal vechten de verzekeringen het samen wel uit. (uitzonderingen daargelaten)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:59

Het zal idd niet gauw gebeuren....999 van de 1000 keer regelen de verzekeringen het.... maar je zou die ene keer maar nét treffen Bloos

hophop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:33

ik weet niet of mensen dit al getypt hebben heb niet alle reacties gelezen maar er hangen ook vaak bordjes in maneges als wij stellen ons niet aansprakelijk voor ongevallen. en dan???

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:34

hophop schreef:
ik weet niet of mensen dit al getypt hebben heb niet alle reacties gelezen maar er hangen ook vaak bordjes in maneges als wij stellen ons niet aansprakelijk voor ongevallen. en dan???

Zijn ze wel degelijk aansprakelijk. Die bordjes zijn een wassen neus. Haha!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:39

[quote="slimmerik"]Als jouw paard een brommer stampt[quote]

Haha! geweldig....toevallig Limburger Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:41

Anke schreef:
slimmerik schreef:
Als jouw paard een brommer stampt

Haha! geweldig....toevallig Limburger Knipoog

Is geen goed nederlands dan? Bloos Haha! Nee ben achterhoeker nu. Heb wél járen in Brabant gewoond Haha!