Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 17:06

vera23 schreef:
Bij ons staan ze ook de winter binnen en in de zomer gaan ze met zn alleen naar buiten tegelijk ... nou rennen vliegen doen ze dan geweldig gezicht Knipoog daarna is alles weer rustig en staan ze lekker te eten... 1e dag even goed inpakken en klaar.... en bij ons doen ze niet gemeen trappen of wat dan ook... wat ze zijn allemaal blij Knipoog

Tja, ik denk dat daar ook weer meningen over verschillen.
Immers, als een paard zoveel mogelijk paard moet zijn en ook de dure sportpaarden en hengsten gewoon naar buiten moeten kunnen... dan pak je ze toch ook niet in...? Schijnheilig

Dat doet immers weer afbreuk aan het paard zijn Clown

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:09

haha ja zo kan je vanalles zoeken Clown alleen eerste dag hoor daarna gaat het eraf Knipoog dan is het weer paard Clown....

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:15

Iedereen heeft toch zijn eigen manieren en zolang alles goed gaat is er niks aan de hand vind ik persoonlijk.
Ik vind springschoenen bandages en daarover peeskappen behoorlijk overdreven Bloos
Al zal ik die van mij ook wel met peeskapjes naar buiten gooien, maar dat is omdat ik weet dat ze zichzelf nog wel eens in haar lenigheid kan aantikken en ik net een einschussbeen bij haar kwijt ben Haha!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:19

die van mij schopt zich zelf ook Bloos heeft al een behoorlijke schiefel .. dus ja dan maar dingen om helaas... mn pony heef het nooit gehad deze helaas wel... maar om nou te zeggen het is niet paardnatuurlijk om ze om te doen Clown laat er liever toch niet er eigen benen verrot schoppen Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:29

Mijn vorige ruin was zeer dominant tegen andere paarden, heeft een veulen als maatje gehad in de hoop dat hij dat minder bedreigend vond en joeg het veulen op tot het tegen de vlakte lag en toen zijn er omstanders snel ingegrepen die mijn ruin binnenpakten voor hij zich op dat veulen stortte.
Hij is nu verkocht maar wie wil zijn paard als weidemaatje van zo'n paard? Duivel

Mijn huidige paard zet ik zelf weer niet bij anderen, is van nature een echte underdog. Die mag over en door de omheining snuffelen maar geen haar op mijn hoofd die erover denkt om dat paard met een ander paard samen te zetten want ik vrees voor kroketten op het menu.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:30

Daarom hou ik niet van tralie boxen.. Lachen Onze boxen zijn zo gemaakt dat de paarden elkaar helemaal kunnen aanraken als ze daar behoefte aan hebben Ze hangen altijd bij elkaar in de stal met hun hoofd Lachen erg schattig

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:34

Je hebt idd sommige paarden die niet bij andere in de wei kunnen maar waarschijnlijk denk ik... omdat ze het misschien ook niet gewent zijn geweest Bloos

Wij hebben ook een paard gehad op stal die mocht nooit jarenlang niet naar buiten Bloos ja tot vorig jaar mocht hij ineens wel Clown ja dat ging niet goed natuurlijk... hij liep alle paarden aan t evallen en achter na zitten.... hij wist gewoon niet wat hij ermee aan moest Verdrietig gebeurde er niks in de wei alles stond lekker te eten... je zag zag hem zoeken en kijken en ja hoor daar ging hij weer.... totaal contact gestoord totaal geen opvoeding door andere paarden gehad en wist niet wat hij moest doen... ja dat duurde niet lang voordat hij erweer uit moest...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:40

Nou, het is toch gewoon zonde voor zo'n dier (en zijn kuddegenoten!) om die nog bij anderen te zetten? Worden ze ook echt niet gelukkiger van.
Overigens vraag ik me af of het wel komt doordat ze andere paarden niet kennen want vrijwel alle veulens beginnen toch met andere paarden in groep?

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:44

ja lijkt mij ook maarja als hij na die tijd niet meer bij andere heeft gestaan Bloos zelfs niet los Verdrietig vind dat echt sneu.. en was duidelijk te zien dat niet wist wat hij er mee moest en gewoon echt contact gestoord was Verdrietig

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:44

annebe schreef:
Tja gaat het hier dan over een paard of een gebruiksvoorwerp!

Precies. En ik vind dat niks. Ja, een toppaard is veel waard, nee, die wil je niet kreupel hebben (geen enkel paard trouwens), maar je wil hem toch niet een normaal 'paards' leven ontnemen omdat jij nu eenmaal op de Olympische spelen wil rijden? Je hebt het wel over een dier, en zo gauw je die gaat houden op de manier waarop Anky haar topper houdt, ga je in mijn ogen voorbij aan een aantal van z'n eerste levensbehoeften. Eigen succes gaat boven het paard, dat blijkbaar alleen een middel is tot een doel.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:45

Urielle schreef:
Overigens vraag ik me af of het wel komt doordat ze andere paarden niet kennen want vrijwel alle veulens beginnen toch met andere paarden in groep?

Dat is inderdaad wel gek hè? Ik denk eigenlijk dat zo'n paard gewoon lange tijd nodig heeft om te wennen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:47

en hoe begin je eraan om paarden die niet gewend zijn bij elkaar te staan toch bij elkaar te zetten?

mijn paard is niet gewend om met andere paarden buiten te gaan (ja ik schaam me, maar het is niet anders nu), ik zou dit wel veranderd willen zien. Maar hoe zorg je voor een zo laag mogelijk risico op blessures?
gooi je ze gewoon tesamen op de wei? zet je ze eerst in een grote paddock (zodat ze van elkaar kunnen vluchten?)
hoe doe je het?

als ik hier een ander topic moet voor openen dan hoor ik wel Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:54

Ik denk dat er gewoon een verschil zit in dominantie. En dat paarden die dermate dominant zouden zijn hun eigen kudde merries zouden verzamelen in het wild en alle andere hengstjes op een afstand zouden houden.

Over het paard als gebruiksvoorwerp: Ik heb mijn paard ook niet om hem alleen maar kreupel op de wei te zien lopen. Een vriendin van me kocht net na mij een nieuw paard, ze heeft hem nu dus ongeveer een jaar en ze heeft er 2 maanden mee kunnen rijden. Voor de rest volgt er blessure op blessure door geknok in de wei. Het is een paard dat vrij onderdanig is maar daarentegen zodra zij de dominantste is weer andere paarden het licht uit de ogen slaat. Die ging bij mij dus niet meer met andere paarden want ik vind het te gek voor woorden om daar je paard voor te hebben.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:55

zou eerst samen in de paddock proberen.... een vriendin van mij heeft ook een paardje waarvan werd gezegt ze kan met 1 samen maar met 3 of meer kan niet.... in het bgin deed ze idd lelijk maar eerst met zn 2 en gezet.... en toen met zn 4 en heb je 2 aan 2 gaan ze meestal wel een setje vormen.. met zn 3en heb je meestal wel een buitenbeentje... nou en dat beestje staan nu gewoon in een hele groep niks aan de hand Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:57

Wirobelgje schreef:
en hoe begin je eraan om paarden die niet gewend zijn bij elkaar te staan toch bij elkaar te zetten?

Ik zou die eerst samen zetten met een ander, niet al te dominant paard, met een draad ertussen zodat het eerste gemiep al achter de rug is en daarna met dat andere paard op een groot stuk land zodat ze de ruimte hebben om elkaar uit de weg te blijven als het niet gaat.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:03

urielle: het andere paard is een kalme die al wel gewend is met andere paarden te staan, mijn paard is ook een kalme maar het is alleen maar raden hoe ze naar andere paarden is (als ze los staat). Het enige probleem is dat we geen groot stuk land/wei in de buurt hebben om dit te testen
het enige stuk land dat we (voorlopig) hebben is ongeveer een rijpiste groot. en ik denk dat dat echt wel te klein is voor een eerste kennismaking.
een weiland is denk ik ook beter omdat ze dan iets te doen hebben (grazen) na de kennismaking, niet?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:05

ja, meestal zie je dat ze dan elk aan een zijde van het land beginnen en langzaam naar elkaar toe grazen Haha!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:08

nu ik eraan denk, ze heeft wel eens samengestaan met een ruin. De eerste kennismaking was in de piste, ze had hem bij begroeting al een goeie mep gegeven (gelukkig niets ernstig) en sindsdien kwamen ze wel goed overeen.
Hoe kon ik dat vergeten?

merries en ruinen, kan je dezelfde tactiek hanteren? gewoon in piste bij elkaar, kijken wat ze doen en hup klaar met eerste kennismaking

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:17

ja hoor, als je maar voorzichtg bent zodat je ze uit elkaar kunt halen als het echt knokken wordt.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:19

thx urielle, ik zal eens voorstellen aan staleigenaar of we zo mogen loszetten in de grote buitenpiste, dan hebben ze in elk geval ruimte om uit elkaar te gaan (dat zal het risico op knokpartijen ook al wel verminderen Lachen )

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:25

Hoeveel paarden zitten er niet hele dagen in een pensionstal met tralies. Ok, ze kunnen de andere zien en eens aan de ander zijn neus snuiven. Maar dat bedoelen ze niet met fysiek contact in het onderzoek denk ik.
-> dus alle stallen met tralies ook afschaffen? komaan zeg

Ja paarden zouden nóg gelukkiger zijn met lichaamlijk contact. Maar ik vrees dat het een utopie is om alle paarden te houden in maximum van gelukkig-zijn. Ik denk eerder dat het streven naar 'zo gelukkig mogelijk' realistischer is.
Als je paard ergens staat op een wei met zicht op een ander en samen met een paar schapen of een geitje ofzo en je paard is gelukkig, waarom niet?

Ik vraag mij af als Salinero zo dood-ongelukkig is, als hij dan zo goed zou kunnen presteren als hij nu doet. Ok, misschien is hij niet echt meer zoals een paardachtige in de vrije natuur. Maar ik ken geen enkel paard dat regelmatig gereden wordt en dat leeft als een paard in de vrije natuur. Ik ken enkel en alleen benaderingen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:29

Wirobelgje schreef:
thx urielle, ik zal eens voorstellen aan staleigenaar of we zo mogen loszetten in de grote buitenpiste, dan hebben ze in elk geval ruimte om uit elkaar te gaan (dat zal het risico op knokpartijen ook al wel verminderen Lachen )

En geef ze anders allebei een grote berg hooi zodat ze wat te doen hebben.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:32

Urielle schreef:
Over het paard als gebruiksvoorwerp: Ik heb mijn paard ook niet om hem alleen maar kreupel op de wei te zien lopen. Een vriendin van me kocht net na mij een nieuw paard, ze heeft hem nu dus ongeveer een jaar en ze heeft er 2 maanden mee kunnen rijden. Voor de rest volgt er blessure op blessure door geknok in de wei. Het is een paard dat vrij onderdanig is maar daarentegen zodra zij de dominantste is weer andere paarden het licht uit de ogen slaat. Die ging bij mij dus niet meer met andere paarden want ik vind het te gek voor woorden om daar je paard voor te hebben.

Ik bedoelde ook niet paarden die naast andere in een wei staan en wel kunnen ruiken aan elkaar (ik begrijp dat jouw paard zo staat?) en misschien wel bij elkaar op de schoft kunnen krabbelen over het hek heen, maar paarden die nooit fatsoenlijk LOS buiten komen als Salinero.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:43

Topoverkonte schreef:
Hoeveel paarden zitten er niet hele dagen in een pensionstal met tralies. Ok, ze kunnen de andere zien en eens aan de ander zijn neus snuiven. Maar dat bedoelen ze niet met fysiek contact in het onderzoek denk ik.
-> dus alle stallen met tralies ook afschaffen? komaan zeg

Ja paarden zouden nóg gelukkiger zijn met lichaamlijk contact. Maar ik vrees dat het een utopie is om alle paarden te houden in maximum van gelukkig-zijn. Ik denk eerder dat het streven naar 'zo gelukkig mogelijk' realistischer is.
Als je paard ergens staat op een wei met zicht op een ander en samen met een paar schapen of een geitje ofzo en je paard is gelukkig, waarom niet?

Ik vraag mij af als Salinero zo dood-ongelukkig is, als hij dan zo goed zou kunnen presteren als hij nu doet. Ok, misschien is hij niet echt meer zoals een paardachtige in de vrije natuur. Maar ik ken geen enkel paard dat regelmatig gereden wordt en dat leeft als een paard in de vrije natuur. Ik ken enkel en alleen benaderingen.

Het zal niet praktisch zijn om ineens alle stallen met tralies te vervangen, maar het zou al een stap kunnen zijn om die dingen niet nieuw te produceren en alle nieuwe stallen op een meer paardvriendelijke manier te bouwen. En dat moet mogelijk zijn.

En natuurlijk kun je paarden niet het 'ultieme' geluk geven, en moet je zoals jij zegt streven naar een 'zo gelukkig mogelijk', maar dat kan toch vaak op simpele wijze: (om me bij jouw voorbeeld te houden) schaf zelf een shetje aan als gezelschap voor je paard i.p.v. 'm alleen maar laten kijken naar een shet op afstand.

En over Salinero: ik denk eigenlijk dat paarden best kunnen presteren hoewel ze van alles tekort komen. Op concours gaan of trainen is tenslotte een gelegenheid om te bewegen, wat toch een natuurlijke drang is voor een paard, en de verandering in omgeving geeft het dier de nodige geestelijke prikkels die het thuis niet krijgt in z'n box. Maar of dat nu goed is? Ik denk dat een heleboel paarden dat leven niet zonder allerlei stress zouden kunnen leiden, of het überhaupt niet zouden trekken, hegeen voor mij eigenlijk al genoeg zegt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:55

eindelijk!! Goed nieuws, ik hoop dat het iets gaat veranderen hier in Nederland. Zie nog vaak paarden of pony's een hele dag alleen in een paddockje of weiland staan om de baas een uurtje per dag te vermaken. Dat moet wat mij betreft verboden worden: minimaal één maatje erbij.
Urielle schreef:

was dát maar waar.... toch nog best een hoop mensen houden het veulen liefst zo dichtbij mogelijk om het zelf op te voeden of omdat ze het niet willen missen Verdrietig , en denken daarbij helaas niet aan de gevolgen die dat heeft voor het sociale gedrag in de rest van het paardenleven.
Dat zouden ze ook van mijn part in een wet mogen vastleggen Knipoog , al het jonge spul in een goeie opfok met veel beweging, leeftijdgenootjes en ruimte!