Topoverkonte schreef:Hoeveel paarden zitten er niet hele dagen in een pensionstal met tralies. Ok, ze kunnen de andere zien en eens aan de ander zijn neus snuiven. Maar dat bedoelen ze niet met fysiek contact in het onderzoek denk ik.
-> dus alle stallen met tralies ook afschaffen? komaan zeg
Ja paarden zouden nóg gelukkiger zijn met lichaamlijk contact. Maar ik vrees dat het een utopie is om alle paarden te houden in maximum van gelukkig-zijn. Ik denk eerder dat het streven naar 'zo gelukkig mogelijk' realistischer is.
Als je paard ergens staat op een wei met zicht op een ander en samen met een paar schapen of een geitje ofzo en je paard is gelukkig, waarom niet?
Ik vraag mij af als Salinero zo dood-ongelukkig is, als hij dan zo goed zou kunnen presteren als hij nu doet. Ok, misschien is hij niet echt meer zoals een paardachtige in de vrije natuur. Maar ik ken geen enkel paard dat regelmatig gereden wordt en dat leeft als een paard in de vrije natuur. Ik ken enkel en alleen benaderingen.
Het zal niet praktisch zijn om ineens alle stallen met tralies te vervangen, maar het zou al een stap kunnen zijn om die dingen niet nieuw te produceren en alle nieuwe stallen op een meer paardvriendelijke manier te bouwen. En dat moet mogelijk zijn.
En natuurlijk kun je paarden niet het 'ultieme' geluk geven, en moet je zoals jij zegt streven naar een 'zo gelukkig mogelijk', maar dat kan toch vaak op simpele wijze: (om me bij jouw voorbeeld te houden) schaf zelf een shetje aan als gezelschap voor je paard i.p.v. 'm alleen maar laten kijken naar een shet op afstand.
En over Salinero: ik denk eigenlijk dat paarden best kunnen presteren hoewel ze van alles tekort komen. Op concours gaan of trainen is tenslotte een gelegenheid om te bewegen, wat toch een natuurlijke drang is voor een paard, en de verandering in omgeving geeft het dier de nodige geestelijke prikkels die het thuis niet krijgt in z'n box. Maar of dat nu goed is? Ik denk dat een heleboel paarden dat leven niet zonder allerlei stress zouden kunnen leiden, of het überhaupt niet zouden trekken, hegeen voor mij eigenlijk al genoeg zegt.