Help er komt een paard van rechts!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wsundayl

Re: Help er komt een paard van rechts!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:47

Citaat:
Want wat is de standaard voor donker? Ik vind mistig en schemerig ook een reden voor een hesje. Een ander kiest als standaard de lantaarnpalen langs de weg.

Ik heb het altijd zo geleerd dat sowieso na 6-en je verlichting moet voeren en natuurlijk in de winter eerder.
Nou heb ik wel slechte ervaringen met hesjes, ze zijn super hoor maar alleen als extra. Wij reden enige tijd terug met de auto naar stal en moeten dan een bocht maken het pad richting het erf op. Eentje van stal liep daar met haar pony's met een hesje en we zagen haar pas op het laatste ogenblik omdat zo'n hesje pas werkt als er licht opschijnt. (ik sta in de polder dus lantaarnpalen zijn er ook niet echt)

Sindsdien doe ik een lampje om al is het alleen maar om het pad op en af te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:48

Ik doe met donker, zwaar bewolk weert idd ook al een hesje aan.
Als ik denk dat we in de schemer terug komen ook altijd een lichtje bij.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:50

Ik vind dat ze automobilisten en ook ruiters een keer een goede voorlichting moeten geven.
Sommige mensen weten niet wat ze met paarden op de weg aanmoeten...

Zo zie ik ook vaak mensen met rotgang voorbij rijden Sigaar (in de auto he) *LOL*

fransie

Woonplaats: Selfkant Wehr (net over de grens bij Sittard in Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:16

heej
Heel goed dat het nu weer onder de aandacht gebracht word. Automobilisten weten ZO vaak niet wat ze moeten doen en dan krijgt je van die situaties.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:00

Ik denk eigenlijk dat er meer ongelukken gebeuren door onwetende weggebruikers dan onwetende ruiters (die natuurlijk dan ook weggebruikers zijn, maar je snapt me wel)

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:56

Jeetje ik wist niet dat het zo weinig echt dodelijk afloopt, wij zijn helaas ons paardje verloren 2 jaar geleden aan een auto ongeluk. verschrikkelijk is het.
ik ga zeker kijken vanavond!
Ik hoop dat er nu eindelijk iets aan gedaan word en het de mensen zich wat bewuster worden van de paarden in het verkeer!..

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:57

Ik als ruiter vind van mezelf dat ik altijd overlast op de weg geef. En dan woon ik nog in een 'redelijk landelijk' gebied. In de winter heb ik altijd mijn knalgele reflecterende jas aan en in de zomer alleen als ik op de sulky zit.
Het gros van de mede-weggebruikers weten inderdaad de regels niet. Maar ik stel me wel altijd zo op dat ik geen voorrang neem van bv rechts; niet iedere mede-weggebruiker remt voor je want:" daar heb je weer zo'n stinkknol" Als je mazzel hebt dan roepen ze het je ook nog eventjes na.
Als ik wel voorrang krijg van de mede-weggebruikers op bv een rotonde steek ik altijd mijn hand op om te bedanken, zodat men niet gaat denken: wat een arrogante.... volgende keer rem ik niet meer.
Ook al heb ik volgens de wet gewoon voorrang.
Als mijn paard een rare sprong maakt en er is een fietser in de buurt zal ik altijd sorry zeggen, bij auto's steek ik eventjes mijn hand op met zo'n sorry uitdrukking op mijn gezicht. Heb al van meerdere mensen gehoord dat ze dat fijner vinden, dan dat ik niets van me laat horen.
Ik zal ook niet ergens gaan lopen met mijn paard waar dat niet mag. Dit gebeurt helaas maar al te vaak bij ons in de buurt met IJslanders, want dan is het argument dat ze niet kunnen lopen tussen de smalle paadjes in! Gestoord Ik heb zelf een paard van 1.70 meter die netjes over het ruiterpad kan galopperen( en ook hard als hij wil). En als mensen dan bij mij hun beklag komen doen over die, ik noem het maar even asociale, ruiters dan vraag ik of de mensen bereidt zijn om even de hoef afdrukken van mijn paard en die van die anderen wil vergelijken. De mensen zien een paard en gaan meteen in de aanval, puur omdat ze het helemaal zat zijn.
Het ruiterpad waar we over rijden is gratis, wat volgens mij niet lang meer gaat duren eer we wel betalen om de rest van de (wandel) paden op te knappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:58

doerakje schreef:
Jeetje ik wist niet dat het zo weinig echt dodelijk afloopt, wij zijn helaas ons paardje verloren 2 jaar geleden aan een auto ongeluk. verschrikkelijk is het.
ik ga zeker kijken vanavond!
Ik hoop dat er nu eindelijk iets aan gedaan word en het de mensen zich wat bewuster worden van de paarden in het verkeer!..

Ik verwacht dat er vanavond weinig van op tv komt Tong uitsteken

Sterkte met je eigen paardje

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:01

dank je maar die is 20 minuten na het ongeluk overleden.. ze was helemaal op.

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:48

ik heb deze zomer gehad dat ik op buitenrit was met een vriendin van me.. toen we terug gingen ben ik nog even bij me huis naar binnen gelopen om een jas van mijn vader zijn werk te pakken.. knal rose en geel is die jas met reflectie streppen er op.. ik voelde me wel een idioot vanwege het bedrijf wat op mijn rug stond (niet zo een gelieft bedrijf), maar ze konden mij in de schemer echt niet over het hoofd zien.. wat natuurlijk puur voor de veiligheid ging.

ik heb ook vaak genoeg meegemaakt dat automoblisten niet op jou verkeerstekens letten of nergeren, waardoor ik mijn natuurlijk zeer ga ergeren.. ik ben nu met mijn auto rijbewijs bezig en er staan wel degelijk dingen in het boekje over ruiters en dan heb ik het over tekens die ruiters geven aan automoblisten.

en het is zo een paard kan nou eenmaal schrikken. maar het zijn altijd de ruiters die het gescheld krijgen. ervaring mee.. tja, veel mensen weten het instinct van paarden gewoon niet en zullen het ook niet intereseren, maar ik neem tot mijn weten altijd de moeite om mensen er wel wat over te leren en als andere weggebruikers zich netjes gedrag en zich aan de regels houden krijgen ze van mij een glimlach en ik zwaai nog even..

ook een erge probleem.. honden die er ineens aanstormen..

ooh nog even over voetgangers op ruiterpaden,,, dat mag niet niet! het komt bijna niet voor dat er geen voetgangers paden zijn in de natuur.. maar als ze er lopen wijs ik ze ook op het punt dat het niet mag.. en ja paarden op fietspaden en voetpaden kijk ik anders tegen aan.. soms heb je geen keuze en soms kies je voor het veiligheid van jezelf en van je paard...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:52

Zelfs als ik wat later in de middag gewoon ga wandelen met mijn (zwarte) shetlander, dan heb ik een reflectiehesje aan. Op het hoofdstel zitten ook standaard reflectieplakstrookjes. Op een menwagen hoor je in mijn ogen verlichting te hebben in het donker aan twee zijden. Ik heb het eens bij de plaatselijke politie nagevraagd of dit inderdaad aan 2 kanten moest. Ze wisten het niet eens "moet u verlichting dragen?" was hun wedervraag ... haha nou die zullen niet snel bekeuren, maar goed het gaat om mijn eigen veiligheid en die van de pony.

Maar hier een foto van hoe bij ons in het bos allerlei paden rakelings langs elkaar liggen (en wat ik zelf een erg onhandige situatie vind ... de paden zijn notabene pas nieuw aangelegd onder het motto van : voor ieder wat wils).
Afbeelding
Links ligt een (hobbelig) ruiterpad (is zelfs het gedeelte van het internationale ruiterpad Grenzeloos paardrijden - witte paaltje), midden is het nieuwe fietspad en rechts is een grindpad voor wandelaars en rolstoelers.
Met je menkar moet je maar zien hoe je je er tussen wringt, waarschijnlijk over dat smalle strookje zand, dat gedurende het pad steeds smaller wordt). Maar ook als ruiter vind ik dat je veel te dicht op het fietspad rijdt ...
Bedenkers van deze inrichting mogen ook wel eens meer inzicht in paarden krijgen lijkt me zo.

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:11

SuperSmurf schreef:
Dat vind ik dan alweer een beter idee. In elke tak van de sport een bepaald niveau moeten hebben. Al is dat ook wel weer een verplichting om dan wedstrijden te moeten starten... Maar zo is er op alles wel wat aan te merken, dus hier zou ik me dan wel in kunnen vinden.
Verder benik het volledig met je eens dat de ruiter een bepaalde verantwoordelijkheid moet bezitten. Toevallig had ik t er laatst met iemand over. Hij vertelde da een vriendin van hem werd aangehouden omdat haar paard zo onrustig was. ( wist overigens niet dat dit kon ) Hij vond dat paarden alleen over straat zouden mogen als ze volledig verkeersmak zouden zijn. natuurlijk ben ik het hier mee eens, maar volbloeds zijn nou eenmaal vaak wat heter en ik vind dus eigenlijk dat de verantwoordelijkheid wat dit betreft bij de ruiter moet liggen. Ik rijd zelf volbloeds die niet weten wat stilstaan vor een stoplicht betekent. Maar ik weet daarentegen weer wél dat ik in staat ben om hem onder controle t ehouden, ook al loopt ie te draaien en te dribbelen.

Ik wist niet dat dat in de verkeersregels stond!?!?!
Maar hoe wil je een paard verkeersmak krijgen als je niet de straat op mag?
Vind ik een beetje een blonde actie van de politie.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 07:47

IJp schreef:
Ik zal ook niet ergens gaan lopen met mijn paard waar dat niet mag. Dit gebeurt helaas maar al te vaak bij ons in de buurt met IJslanders, want dan is het argument dat ze niet kunnen lopen tussen de smalle paadjes in! Gestoord Ik heb zelf een paard van 1.70 meter die netjes over het ruiterpad kan galopperen( en ook hard als hij wil). En als mensen dan bij mij hun beklag komen doen over die, ik noem het maar even asociale, ruiters dan vraag ik of de mensen bereidt zijn om even de hoef afdrukken van mijn paard en die van die anderen wil vergelijken. De mensen zien een paard en gaan meteen in de aanval, puur omdat ze het helemaal zat zijn.
Het ruiterpad waar we over rijden is gratis, wat volgens mij niet lang meer gaat duren eer we wel betalen om de rest van de (wandel) paden op te knappen.

Waarom zijn het altijd die "asociale" ijslanderruiters? Overal waar ik kom in het bos, kom ik ijslanderruiters keurig netjes op de ruiterpaden tegen. Zelf rijd ik ook op de ruiterpaden, net als alle andere ijslanderruiters op stal. Ik heb nog nooit een ijslander ergens zien rijden, daar waar het niet mag. Overigens wel "grote-paarden-ruiters". Er heerst bij ons in de buurt wel een heel groot vooroordeel jegens ALLE ijslanderruiters, iemand heeft ooit een ijslanderruiter zich asociaal zien gedragen en hupsakee, meteen "alle" ijslanderruiters gedragen zich asociaal.

roxje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 23:38

Persoonlijk vind ik dat de automobilisten en de ruiters( en andere weg gebruikers) allemaal wat verdraagzamer moeten zijn naar elkaar. ik rij erg vaak buiten met mijn paard en maak ook wel mee dat ze hard langs scheuren of toeteren ofzo nou schrikt mijn paard er niet van hij is namelijk midden in de stad op gegroeid dus hij heeft de gekste dingen gezien. ik heb er persoonlijk ook een hekel aan als andere mensen breed uit met hun paard gaan rijden zodat ik er niet langs kan met de auto of als ik fiets het hele fietspad in beslag nemen en niet aan de kant gaan. ik denk dat het van bijde kanten beter kan.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:18

dems75 schreef:
IJp schreef:

Waarom zijn het altijd die "asociale" ijslanderruiters? Overal waar ik kom in het bos, kom ik ijslanderruiters keurig netjes op de ruiterpaden tegen. Zelf rijd ik ook op de ruiterpaden, net als alle andere ijslanderruiters op stal. Ik heb nog nooit een ijslander ergens zien rijden, daar waar het niet mag. Overigens wel "grote-paarden-ruiters". Er heerst bij ons in de buurt wel een heel groot vooroordeel jegens ALLE ijslanderruiters, iemand heeft ooit een ijslanderruiter zich asociaal zien gedragen en hupsakee, meteen "alle" ijslanderruiters gedragen zich asociaal.

Ik vind over het algemeen dat ze de ruiterpaden op mogen knappen. Ik rijd er eerlijk gezegd ook nooit op, maar ik wijk altijd netjes uit voor voetgangers e.d. en ga altijd in stap.
Maar dat is ook deels omdat 1. je niet bij de mooie stukken van het bos kan komen met ruiterpaden, 2. de ruiterpaden zijn zowat onbegaanbaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:33

ruiterpaden..wat zijn dat..?
Hier een mooi natuurpark.
Er loopt 1 stukje een ruiterpad om het park heen, wat ophoud in het niets...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:23

Zullen we over de menpaden dan maar zwijgen?

De meeste ruiterpaden zijn te smal voor een menkar, laat staan om elkaar ook nog eens te kunnen passeren.

amandatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:44

Ik stop altijd netjes voor paarden , van welke kant ze ook komen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:16

En blijf je dan ook staan, als de menner of ruiter zijn paard even de kans geeft om geheel tot stilstand te komen?

Ik maak vaak mee dat mensen inderdaad wel stoppen, maar geïrriteerd raken als blijkt dat jij niet gelijk bedankt en nog belangrijker gelijk doorrijdt. Maar zoals al eerder gezegd hier, als ik tegen mijn pony zeg "ho halt" zal ze hoe dan ook eerst stil moeten gaan staan.

Ergste maakte ik onlangs eens mee. Een vrachtwagen die afsloeg liet mij, als rechtdoorgaand verkeer met de pony aan de hand, voorgaan. Netjes dacht ik en ik loop in stap de weg over. Op dat moment reed hij alvast een stukje aan en kwam dus onze kant op. Mijn pony schrok zich wezenloos en sprong opzij tegen mij aan. Gelukkig is ze niet groot, maar anders had ik vast op mijn kant gelegen midden op de weg. Boos!