Citaat:Want wat is de standaard voor donker? Ik vind mistig en schemerig ook een reden voor een hesje. Een ander kiest als standaard de lantaarnpalen langs de weg.
Ik heb het altijd zo geleerd dat sowieso na 6-en je verlichting moet voeren en natuurlijk in de winter eerder.
Nou heb ik wel slechte ervaringen met hesjes, ze zijn super hoor maar alleen als extra. Wij reden enige tijd terug met de auto naar stal en moeten dan een bocht maken het pad richting het erf op. Eentje van stal liep daar met haar pony's met een hesje en we zagen haar pas op het laatste ogenblik omdat zo'n hesje pas werkt als er licht opschijnt. (ik sta in de polder dus lantaarnpalen zijn er ook niet echt)
Sindsdien doe ik een lampje om al is het alleen maar om het pad op en af te lopen.

Ik heb zelf een paard van 1.70 meter die netjes over het ruiterpad kan galopperen( en ook hard als hij wil). En als mensen dan bij mij hun beklag komen doen over die, ik noem het maar even asociale, ruiters dan vraag ik of de mensen bereidt zijn om even de hoef afdrukken van mijn paard en die van die anderen wil vergelijken. De mensen zien een paard en gaan meteen in de aanval, puur omdat ze het helemaal zat zijn.