Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
Dees schreef:
Gut, dat was toch een paar jaar geleden ook zo?
Ik zie echt de drukte er niet van hoor - het paard in zijn algemeen is echt niet beter geworden van al die mensen die ook ineens dachten 'goh, leuk, laten we een paardje kopen'...
Voor dat soort mensen: op de Zuidlaardermarkt wordt dit jaar niet gerekend met 19% BTW
Siria schreef:@dees gun mensen ook hun hobby, dat is vrij normaal en inderdaad er zijn wel degelijk arme mensen in nederland of mensen die het zwaarder hebben, maar die krijgen het niet lichter als je meer btw over de verkoop van paarden zet
superwoman schreef:Paardrijden is een sport. Goed voor de gezondheid. We zouden subsidie moeten krijgen!
Onyx88 schreef:Citaat:Desiree
DAt is ook maar sinds de laatste paar jaar dat de bevolking gestopt is met groeien. Hoe dat uitpakt kunnen we nu nog niet merken, dat is pas over 10 jaar of zo.
Ja, en? Wat heeft dat toe te voegen aan wat ik over Linda zei? Ik had het toch niet over wat je in het straatbeeld zag? Tuurlijk zie je het daar niet in terug dat de bevolking niet meer groeit maar in de statistieken zie je het al wel. En de laatste paar jaar is meer dan genoeg om mensen die zo debiel over buitenlanders bleren, alsof die de schuld van alles zijn, de mond te snoeren. Tuurlijk heb je rotte appels, maar die heb je overal. Wat dacht je van sommige van die Lonsdale/hardcore jongeren? Zijn dat zulke schatjes? Ik dacht het niet.Citaat:Dees
Er is zo ontzettend veel armoede in Nederland - geloof me, 6 of 19% btw op de aankoop van een paard.... we moeten ons SCHAMEN als we ons daar druk over maken.
Dees, ik moet je eerlijk zeggen dat die bijstandsmoeder of die zielige werkloze mij (bijna) niets kan schelen. Tegenwoordig zijn er geen echt arme mensen meer in Nederland. En als je echt arm bent doe je blijkbaar iets grandioos verkeerd en is het je eigen schuld (ik denk dat dit in 9 van de 10 gevallen zo is). Nederland bied iedereen zo ontzettend veel kansen! En kom nou niet met voorbeelden van persoonlijke gevallen in de buurt want dat is geen weerspiegeling van onze samenleving en meestal worden zulke verhalen toch verdraait en zielig gemaakt. Ik vind het wel erg als ik ineens 19% meer op de aankoopprijs van mijn paard moet betalen want ik heb daar dan voor gewerkt en (veel van) die arme sloebers doen geen !@#$ of werken zwart naast hun uitkering. (Ik heb het in dit geval niet over mensen die lichamelijk of geestelijk helemaal niet in staat zijn om te werken en dus helemaal arbeidsongeschikt.)
Siria schreef:@[naam verwijderd] gun mensen ook hun hobby, dat is vrij normaal en inderdaad er zijn wel degelijk arme mensen in nederland of mensen die het zwaarder hebben, maar die krijgen het niet lichter als je meer btw over de verkoop van paarden zet
Citaat:Ons land heeft geld nodig en niet een klein beetje ook. We staan voor hele grote problemen met vergrijzing, zorg en veiligheid. En alles maar via de Loon- en Inkomstenbelasting pakken, maakt de problemen van ons land internationaal gezien nog veel erger....
Nee hoor, mensen die in staat zijn een paard te kunnen kopen, zijn ook in staat om die 19 % op te hoesten.
Als je die 18-6=13% extra niet kunt betalen, heb je ook geen geld voor een koliek-spoedoperatie bijvoorbeeld, dus kan je beter gewoon helemaal geen eigen paard kopen.
Citaat:Sectorraad vecht voor behoud 6% BTW-tarief bij aan- en verkoop paarden
Het ministerie van Landbouw heeft in de op prinsjesdag gepresenteerde begroting aangekondigd dat de BTW op de levering van paarden verhoogd gaat worden naar 19%. Dit geldt expliciet voor de levering van ren- rij, spring, dressuur en manegepaarden. Paarden die ingezet worden in de fokkerij, voor de voedingsmiddelen of in de landbouw worden gebruikt blijft het percentage van 6% van kracht. De Sectorraad Paarden, maar ook LTO zijn van mening dat het huidige tarief van 6% van kracht moet blijven voor alle paarden.
Belangrijk argument om voor paarden het BTW tarief van 6% te blijven toepassen is dat uiteindelijk vrijwel alle paarden in de voedingsmiddelenketen eindigen. Ook het enige jaren geleden geintroduceerde paardenpaspoort vanuit de EU is gebaseerd op dit uitgangspunt. Daarnaast zal verhoging van de BTW voor bepaalde categorieen paarden ook leiden tot lastenverzwaring. Het is immers zeer onoverzichtelijk welk BTW tarief gehanteerd moet worden bij verkoop van een fokmerrie die tevens wordt uitgebracht in de sport. Deze tweedeling in de BTW tarieven zal meer administratieve handelingen vereisen, wat lijnrecht tegenover de doelstelling van lastenverlichting staat.
De voorgestelde maatregel zal ook leiden tot een duidelijke verslechtering van de Nederlandse concurrentiepositie in Europa. Grote paardenlanden als Duitsland en Frankrijk passen op de levering van paarden het verlaagd tarief toe. Eenzijdige toepassing van de Europese wetgeving in Nederland is voor de sectorraad Paarden en LTO niet acceptabel. De komende periode zal vanuit de sectorraad actie worden ondernomen om de voorgenomen maatregel van tafel te krijgen. De insteek daarbij is dat de huidige situatie, toepassing van het huidige tarief van 6%, van kracht dient te blijven op de totale groep paarden.
Citaat:Handel moet prijs paard verlagen
door Marcel Modde
ZIERIKZEE - Manegehouders en paardenfokkers verwachten dat particulieren in eerste instantie nauwelijks te lijden zullen hebben onder een verhoging van het btw- tarief op paarden tot 19 procent. Eerder zullen handelaren volgens hen gedwongen zijn de winstmarges verder aan te passen, willen ze in de onderlinge concurrentiestrijd het hoofd boven water houden.
Eigenaresse S. Radecke van de Rzadkiewa stoeterij in Ellemeet fokt Arabische volbloeden en Argentijnse falabella’s. Aanvankelijk hield ze zich alleen met de Arabieren bezig, maar door de hoge fokkosten was dat niet haalbaar meer. „Daarom ben ik nu ook met de falabella’s begonnen. Ik ben geen echte handelaar, doe dit werk meer als hobby, maar wanneer de btw op aankoop van paarden zoveel omhoog gaat, is het niet leuk meer.“
Radecke verwacht dat handelaren bij invoering van een hoger tarief, zoals de Tweede Kamer wil, geen andere keus hebben dan genoegen te nemen met een lagere verkoopopbrengst. „Mensen die een paard willen kopen, hebben een bepaald bedrag in hun hoofd. Daar gaan ze echt niet zomaar overheen. Dus wil je zo’n paard toch verkopen, dan zal de handelaar iets van zijn vraagprijs af moeten doen.“
Rijlessen
Radecke gaat er ook niet vanuit dat maneges een hogere aanschafprijs zullen doorberekenen in de rijlessen. „Ik denk eerder dat ze op een gegeven moment besluiten goedkopere paarden te nemen.“ Dat gaat manegehouder J. Groenendijk van Stal Balans in Dreischor nog net even te ver, maar hij verwacht wel dat het aankoopbeleid selectiever wordt. „Een recreatiepaard kost gemiddeld al snel drieduizend euro“, rekent Groenendijk voor. „Wil je een beetje kwaliteit, dan ben je al snel tien mille kwijt. En dan praat je nog over niks bijzonders. En of je nu 6 of straks 19 procent belasting betaalt over tienduizend euro, dat scheelt nogal.“ Gaat de maatregel door, dan vreest de manegehouder vooral voor ’gedoe over de grenzen’. In de ons omliggende landen geldt nog wel steeds het 6-procentstarief.
Pensionpaarden
De meeste maneges hebben zowel eigen paarden als zogeheten pensionpaarden, waarvoor de eigenaar in de stal een box huurt. Wanneer de handel de prijzen niet aanpast, ’wordt de stap naar het paardrijden flink groter’, denkt Groenendijk. Veel kan er in zijn geval (’ik ben niet echt een handelaar’) niet af, zegt hij er vlug achteraan. „Natuurlijk zit er op een paard die ik verkoop een stukje winst. We zijn hier ook weer niet voor meneer Jamin aan het werk.“
foxy80 schreef:wat bedoel je?
annekeg schreef:Nou Alinda 1305, jij staat denk ik op de goedkoopste stal in Nederland. Je hebt geluk maar denk eens aan de investering die het kost om stallen te maken en onderhouden, het hooi, stro enz. Het weiland kost ook geld. Ik denk dat als een boer er iets aan wil verdienen moet hij er toch zeker €150,- voor vragen, anders komt hij niet uit met de kosten.
Dees schreef:
De paardenhobby is ook goed uit te oefenen zonder direct een paard in eigendom te willen hebben.
Ook low-budget kan je echt wel iets doen met deze sport.
Maar daarbij blijft: een hobby is een luxe.
Het is je gegund, zolang je ook maar netjes belasting betaald.
Er zijn wel 1001 maatregelen van de overheid die mijn steun aanmerkelijk minder kunnen wegdragen dan deze BTW-maatregel. Deze vind ik gewoon wel terecht.
En om eerlijk te zijn: houderschapsbelasting op paarden vind ik ook best te accepteren. Dat raakt ook mij rechtstreeks in de portemonnee, maar het zgn 'spekken van de staatskas' zoals men dat hier graag wil noemen, zie ik echt anders.
Ons land heeft geld nodig en niet een klein beetje ook. We staan voor hele grote problemen met vergrijzing, zorg en veiligheid. En alles maar via de Loon- en Inkomstenbelasting pakken, maakt de problemen van ons land internationaal gezien nog veel erger....
Nee hoor, mensen die in staat zijn een paard te kunnen kopen, zijn ook in staat om die 19 % op te hoesten.
Als je er wat langer over nadenkt is het gewoon zo.
Als je die 18-6=13% extra niet kunt betalen, heb je ook geen geld voor een koliek-spoedoperatie bijvoorbeeld, dus kan je beter gewoon helemaal geen eigen paard kopen.
Er zijn zat paardenhouders die graag een bijruiter hebben - het hebben van een EIGEN paard is geen voorwaarde om toch te kunnen sporten.
Desiree schreef:annekeg schreef:Nou Alinda 1305, jij staat denk ik op de goedkoopste stal in Nederland. Je hebt geluk maar denk eens aan de investering die het kost om stallen te maken en onderhouden, het hooi, stro enz. Het weiland kost ook geld. Ik denk dat als een boer er iets aan wil verdienen moet hij er toch zeker €150,- voor vragen, anders komt hij niet uit met de kosten.
Nee hoor, Ik ken stallen voor 185 per maand MET binnenbak erbij en weidegang. En zelfs eentje voor 170 euro per maand, ook met binnenbak. Jij staat gewoon in een dure regio. In Overijssel en Brabant is het goedkoper. Natuurlijk zijn daar ook veel duurdere stallen maar het is niet nodig om je paard zo duur te stallen.
Dees schreef:Siria schreef:@dees gun mensen ook hun hobby, dat is vrij normaal en inderdaad er zijn wel degelijk arme mensen in nederland of mensen die het zwaarder hebben, maar die krijgen het niet lichter als je meer btw over de verkoop van paarden zet
Ons land heeft geld nodig en niet een klein beetje ook. We staan voor hele grote problemen met vergrijzing, zorg en veiligheid. En alles maar via de Loon- en Inkomstenbelasting pakken, maakt de problemen van ons land internationaal gezien nog veel erger....
Citaat:Paardrijden is een sport. Goed voor de gezondheid. We zouden subsidie moeten krijgen!
Ga dat maar eens tegen de Eerste Hulp in ziekenhuizen vertellen