Paardrijden onbetaalbare hobby

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siria

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:13

het is op zich wel logisch dat die btw omhoog gaat, maar niet echt prettig want inderdaad paardrijden is duur en de meeste mensen (die ik ken dan) moeten er wel wat voor opzij zetten en als je er dan zoveel moeite voor doet voor je paarden vind ik het niet terecht als de btw dan omhoog gaat

@dees gun mensen ook hun hobby, dat is vrij normaal en inderdaad er zijn wel degelijk arme mensen in nederland of mensen die het zwaarder hebben, maar die krijgen het niet lichter als je meer btw over de verkoop van paarden zet

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:16

Dees schreef:

Gut, dat was toch een paar jaar geleden ook zo?
Ik zie echt de drukte er niet van hoor - het paard in zijn algemeen is echt niet beter geworden van al die mensen die ook ineens dachten 'goh, leuk, laten we een paardje kopen'...

Voor dat soort mensen: op de Zuidlaardermarkt wordt dit jaar niet gerekend met 19% BTW Pling

Dus rijke mensen zijn per defenitie beter voor hun paard en mensen met minder geld denken "goh, laten we een paardje kopen". Ik vind niet dat paardensport alleen voor de rijkere mensen voorbehouden moet zijn of worden.

Siria schreef:
@dees gun mensen ook hun hobby, dat is vrij normaal en inderdaad er zijn wel degelijk arme mensen in nederland of mensen die het zwaarder hebben, maar die krijgen het niet lichter als je meer btw over de verkoop van paarden zet

Precies!
Laatst bijgewerkt door Desiree op 28-09-06 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:16

superwoman schreef:
Paardrijden is een sport. Goed voor de gezondheid. We zouden subsidie moeten krijgen!

Haha!

Als je het zo bekijkt wel! Knipoog

Maar als je eraf klettert is het minder gezond... Knipoog

annekeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 02:32

Onyx88 schreef:
Citaat:
Desiree
DAt is ook maar sinds de laatste paar jaar dat de bevolking gestopt is met groeien. Hoe dat uitpakt kunnen we nu nog niet merken, dat is pas over 10 jaar of zo.

Ja, en? Wat heeft dat toe te voegen aan wat ik over Linda zei? Ik had het toch niet over wat je in het straatbeeld zag? Tuurlijk zie je het daar niet in terug dat de bevolking niet meer groeit maar in de statistieken zie je het al wel. En de laatste paar jaar is meer dan genoeg om mensen die zo debiel over buitenlanders bleren, alsof die de schuld van alles zijn, de mond te snoeren. Tuurlijk heb je rotte appels, maar die heb je overal. Wat dacht je van sommige van die Lonsdale/hardcore jongeren? Zijn dat zulke schatjes? Ik dacht het niet.

Citaat:
Dees
Er is zo ontzettend veel armoede in Nederland - geloof me, 6 of 19% btw op de aankoop van een paard.... we moeten ons SCHAMEN als we ons daar druk over maken.

Dees, ik moet je eerlijk zeggen dat die bijstandsmoeder of die zielige werkloze mij (bijna) niets kan schelen. Tegenwoordig zijn er geen echt arme mensen meer in Nederland. En als je echt arm bent doe je blijkbaar iets grandioos verkeerd en is het je eigen schuld (ik denk dat dit in 9 van de 10 gevallen zo is). Nederland bied iedereen zo ontzettend veel kansen! En kom nou niet met voorbeelden van persoonlijke gevallen in de buurt want dat is geen weerspiegeling van onze samenleving en meestal worden zulke verhalen toch verdraait en zielig gemaakt. Ik vind het wel erg als ik ineens 19% meer op de aankoopprijs van mijn paard moet betalen want ik heb daar dan voor gewerkt en (veel van) die arme sloebers doen geen !@#$ of werken zwart naast hun uitkering. (Ik heb het in dit geval niet over mensen die lichamelijk of geestelijk helemaal niet in staat zijn om te werken en dus helemaal arbeidsongeschikt.)

Die opmerking dat je vindt dat je geen belasting hoeft te betalen over de aankoop van een paard omdat je er al voor gewerkt hebt is een beetje krom. Over alles wat je aanschaft moet je belasting betalen en het maakt toch niet uit of je daar voor gewerkt hebt of niet???? Weet je wat ik onrechtvaardig vind: dat je als je ouders overlijden en je krijgt een erfenis dat je dan zo veel moet afdragen.......Echt belachelijk. Het is dan echt zuurverdiend geld en de belasting snoept daar weer flink van en als je van dat geld dan weer iets wilt aanschaffen b.v. een huis betaal je er weer belasting over. Dat vind ik echt misbruik maken van mensen die het op zo'n moment toch al moeilijk hebben.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 06:36

Je betaald nu stalling per maand €330,- @juultjuh; ik maar 200 hoor

staan die van jullie vooral die van juultjuh dan in een goude box ofzo
let op
mijn paardje staat het gehele jaar buiten zomers voor 50 euro
in de winter 70 euro omdat ze dan hooi krijgen
mensen ik ben rijk hahaha als ik het zo lees

330 euro echt banketstaaf nou zeg maar gerust belachelijk hoor

annekeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:20

Nou Alinda 1305, jij staat denk ik op de goedkoopste stal in Nederland. Je hebt geluk maar denk eens aan de investering die het kost om stallen te maken en onderhouden, het hooi, stro enz. Het weiland kost ook geld. Ik denk dat als een boer er iets aan wil verdienen moet hij er toch zeker €150,- voor vragen, anders komt hij niet uit met de kosten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:58

Siria schreef:
@[naam verwijderd] gun mensen ook hun hobby, dat is vrij normaal en inderdaad er zijn wel degelijk arme mensen in nederland of mensen die het zwaarder hebben, maar die krijgen het niet lichter als je meer btw over de verkoop van paarden zet

De paardenhobby is ook goed uit te oefenen zonder direct een paard in eigendom te willen hebben.
Ook low-budget kan je echt wel iets doen met deze sport.

Maar daarbij blijft: een hobby is een luxe.
Het is je gegund, zolang je ook maar netjes belasting betaald.

Er zijn wel 1001 maatregelen van de overheid die mijn steun aanmerkelijk minder kunnen wegdragen dan deze BTW-maatregel. Deze vind ik gewoon wel terecht.
En om eerlijk te zijn: houderschapsbelasting op paarden vind ik ook best te accepteren. Dat raakt ook mij rechtstreeks in de portemonnee, maar het zgn 'spekken van de staatskas' zoals men dat hier graag wil noemen, zie ik echt anders.

Ons land heeft geld nodig en niet een klein beetje ook. We staan voor hele grote problemen met vergrijzing, zorg en veiligheid. En alles maar via de Loon- en Inkomstenbelasting pakken, maakt de problemen van ons land internationaal gezien nog veel erger....
Nee hoor, mensen die in staat zijn een paard te kunnen kopen, zijn ook in staat om die 19 % op te hoesten.

Als je er wat langer over nadenkt is het gewoon zo.
Als je die 18-6=13% extra niet kunt betalen, heb je ook geen geld voor een koliek-spoedoperatie bijvoorbeeld, dus kan je beter gewoon helemaal geen eigen paard kopen.
Er zijn zat paardenhouders die graag een bijruiter hebben - het hebben van een EIGEN paard is geen voorwaarde om toch te kunnen sporten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:03

Nou, als het paardrijden echt duurder wordt, zijn er minder mensen die een paard kunnen houden, en komt er voor de paarden die overblijven, meer ruimte vrij. Dan kan misschien ooit ieder paard op een weilandje staan Ja

Wat maken de meesten zich nou druk om die btw? Wie gaat dat betalen dan?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:37

Citaat:
Ons land heeft geld nodig en niet een klein beetje ook. We staan voor hele grote problemen met vergrijzing, zorg en veiligheid. En alles maar via de Loon- en Inkomstenbelasting pakken, maakt de problemen van ons land internationaal gezien nog veel erger....
Nee hoor, mensen die in staat zijn een paard te kunnen kopen, zijn ook in staat om die 19 % op te hoesten.

Als je die 18-6=13% extra niet kunt betalen, heb je ook geen geld voor een koliek-spoedoperatie bijvoorbeeld, dus kan je beter gewoon helemaal geen eigen paard kopen.

Dat slaat dus helemaal nergens op. In het geval van de aanschafprijs kan ik het nog begrijpen, maar met die houderschapsbelasting kan je niet zeggen dat mensen dat maar moeten kunnen ophoesten. Er is een groot verschil tussen één spoedoperatie van 1000 euro en elke maand 13% meer belasting betalen. Van die (in mijn geval) 50 euro per maand, kan ik een potje opzij zetten om bijv. een operatie te kunnen betalen. Het is niet zo dat met die prijsverhoging direct zal zorgen dat iemand zijn paard niet kan betalen, maar door zulke maatregelen komen mensen wel op de langere termijn in de problemen.

En om de rest van de maatschappij er maar even bij te halen:

Kijk eens naar de zorgverzekering, vorig jaar zijn we met z'n allen er flink op achteruit gegaan (behalve de particulier verzekerden). Dit jaar willen ze de no claim afschaffen en een eigen risico invoeren, maar de premie gaat nog steeds omhoog.

Kijk naar de benzineprijzen. 75% daarvan gaat naar de belasting.

Als ik werk, betaal ik inkomstenbelasting. Koop ik iets met dit geld, betaal ik belasting. Spaar ik het op en kom ik boven een bepaald bedrag, betaal ik vermogensbelasting. Wil ik een bedrag weggeven aan iemand boven de (ik dacht 2.500 euro), gaat 25% naar de belasting. Kom ik te sterven, dan betalen mijn erven eerst belasting over de erfenis, alvorens zij in hetzelfde visueuze cirkeltje terecht komen.

Dus voor de paardeneigenaar zou er dan bovenop de extra lasten die de overheid op ons als gewone burger legt, ook nog eens 13% op onze (toch al) dure hobby komen. Daarom maakt men zich zorgen. We zijn niet zielig, we hebben een dak boven ons hoofd, we kunnen eten en zelfs nog een hobby beoefenen. Maar moet dat dan echt alleen maar voorbehouden zijn aan de mensen die tonnen op de bankrekening hebben staan, omdat de rest al zijn geld in de verbetering van de maatschappij moet steken? Dan krijgen we toch een hoop dakloze paarden binnenkort. Clown

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:39

Dees, ik moet je eerlijk zeggen dat die bijstandsmoeder of die zielige werkloze mij (bijna) niets kan schelen. Tegenwoordig zijn er geen echt arme mensen meer in Nederland. En als je echt arm bent doe je blijkbaar iets grandioos verkeerd en is het je eigen schuld (ik denk dat dit in 9 van de 10 gevallen zo is). Nederland bied iedereen zo ontzettend veel kansen! En kom nou niet met voorbeelden van persoonlijke gevallen in de buurt want dat is geen weerspiegeling van onze samenleving en meestal worden zulke verhalen toch verdraait en zielig gemaakt. Ik vind het wel erg als ik ineens 19% meer op de aankoopprijs van mijn paard moet betalen want ik heb daar dan voor gewerkt en (veel van) die arme sloebers doen geen !@#$ of werken zwart naast hun uitkering. (Ik heb het in dit geval niet over mensen die lichamelijk of geestelijk helemaal niet in staat zijn om te werken en dus helemaal arbeidsongeschikt.)
UNQUOTE

Weet je Onyx88, ik moet je inderdaad gelijk geven:
- er zijn geen echt arme mensen meer: als jij arm definieert als geen cent meer hebben, dan zijn er inderdaad weinig armen, want iedereen heeft wel een uitkering of kan naar de voedselbank of een andere caritatieve instelling. Als je arm definieert als mensen die niet voldoende geld hebben om elke dag gezond te eten, schone kleren aan te trekken en de verwarming aan te zetten dan zijn er echter wel een heleboel mensen arm. Maar ja, daar zitten ook een hoop van die bijstandsmoeders, zielige werklozen, asielzoekers en gehandicapten tussen of combinaties van voorgaande. Mensen die volgens jou geen medelijden verdienen, dus dan ga ik mee in je conclusie : er zijn geen arme mensen !
- als je arm bent, is dat 99% je eigen schuld: dus over die 1% hebben we het niet, want dat is een minderheid, en die 99% die hadden maar harder moeten studeren of hun partner niet zo moeten vertrouwen. Mensen die opgelicht zijn, zwaar geld verloren hebben op de beurs, door hun partner met goede advocaat zijn uitgemolken in een echtscheidingsprocedure, mensen die een huis kochten dat opeens geen bouwvergunning blijkt te hebben: het is jullie eigen schuld, jullie hadden je vooraf maar beter moeten informeren over de gevolgen!
- Nederland biedt ontzettend veel kansen: dat is dus een waarheid als een koe, iedereen kan hier om het even wat studeren en krijgt nog een studiebeurs op de koop toe. En nadien is er werk te over: fruitpluk, achter de vuilniswagen, wc-dame, loketbediende bij de post enz. Wat ga jij trouwens doen na je studie? Zo snel mogelijk aan de slag of toch maar solliciteren naar je droombaan? Nee, toch maar dat eerste hé, want dat tweede is toch maar profiteren van de werklozensteun terwijl je een prima diploma hebt!
- Persoonlijke gevallen in de buurt worden overdreven: natuurlijk, als iemand je wat persoonlijk vertelt dan liegt ‘ie zeker om aandacht te krijgen, zoals de vriend van mijn moeder die 4% gehandicapt is en niet normaal kan lopen, die vent verdient een oscar voor zijn acteerprestaties! Heel erg goed opgemerkt van je!
- Het is erg als je 19% BTW moet betalen als je voor dit geld gewerkt hebt, terwijl de armen geen fuck doen voor hun toelage behalve hun hand ophouden: jij betaalt al belastingen op je loon en dan krijgen zij nog een deel voor niks, terwijl jij extra moet betalen voor je hobby en zij alleen maar meer schulden maken omdat ze zelfs met dat geld niet toekomen! Schandelijk dat ze in het zwart durven werken, want jij weigert natuurlijk alle zwart geld dat je voor babysitten of voor klusjes doen krijgt. En zakgeld moet natuurlijk helemaal niet, ben je gek, want dat is niet ‘verdiend’. Jouw paard wordt helemaal in het wit betaald met BTW!

Voor het geval het je niet duidelijk mocht zijn: ik respecteer eenieders mening, dus ook de jouwe. Ik trek niet de conclusie dat je racistisch of onmenselijk bent, zelfs al staat er in je profiel ‘dat negermuziek er bij jou niet in komt’. Tenslotte studeer je Leerkracht Maatschappijleer en dus veronderstel ik dat je onbevoordeeld voor de klas zal staan. Maar in godsnaam, let een beetje op wat je zegt, want jouw woorden kunnen makkelijk verkeerd worden uitgelegd (zie hierboven).
Ik deel je mening echter niet volledig, er zijn inderdaad mensen die ‘profiteren’ van de bijstand, maar er zijn er net zo goed die ‘profiteren’ op het werk. Dat ligt aan de instelling van elke mens en niet aan het feit welke huidskleur ‘ie heeft of hoeveel geld er op zijn rekening staat. Rotzakken bestaan in elke laag van de maatschappij, maar ik hoop van ganser harte dat je NIET tegen zo’ n exemplaar aanloopt, hij je zwanger maakt, je bedriegt, je bedelft onder schulden en er dan met je vriendin vandoor gaat zodat je verslaafd raakt (je mag kiezen aan wat). Ik hoop dat je met je diploma direct aan de slag kunt, je een droombaan hebt, je nooit werkloos raakt na een reorganisatie, je geen ernstige ziekte krijgt met dito ziekenhuisrekeningen enz. Ik hoop dat het leven alleen leuke dingen voor jou in petto heeft zodat je je nooit druk hoeft maken over geld, je toekomst of je familie. Want helaas, veel mensen moeten dat wel…

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:56

@Dees : je mening is gefundeerd, als paardeneigenaar moet je je paard kunnen betalen, met alle onvoorziene kosten. En onze super goed geregelde maatschappij kost wel veel, maar regelt ook heel veel. Wij beschikken over bijstand, pensioenregeling, uitgeruste ziekenhuizen, degelijk onderwijs enz. In drie kwart van Afrika beschikken ze over geen van voorgaande.
Als je geen belastingen wil betalen, moet je maar meteen ook al die voordelen afgeven.

@
Het andere is ook waar: we betalen ontzettend veel belastingen! Maar dat komt ook omdat onze maatschappij en haar onderhoud zo duur zijn! Zo wordt de wegenbelasting, de autotaks en de benzinebelasting gebruikt voor wegenonderhoud en graag-traag TV – spots, gaat de BTW op sigaretten naar de gezondheidszorg en anti – rookcampagnes. Heel vaak wordt de BTW op een product gebruikt om de schade die we met het verbruik van dat product aanrichten te herstellen.
MAAR dit is wel de theorie, in de praktijk gaat geld verloren aan allerlei schimmige commissies, belachelijke bouwplannen en idiote ‘studies’. Ik ben dus compleet tegen een belasting die niet direct ergens toe dient. Waar gaat de BTW op paardenverkoop ed naartoe? Wordt dit als subsidie terug in de sport gepompt? Wij moeten als trouwe burger elk jaar een gedettailleerde belastingsaangifte doen aan vadertje staat, ik zou graag eens het omgekeerde zien: waar gaan onze belastingen in detail naartoe?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:07

...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:17

wat bedoel je?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:36

@foxy80: Ik ben niet tegen belastingen, ik vind alleen wel dat er een balans moet zijn tussen bijdragen aan de maatschappij en kaalgeplukt worden door de belastingdienst.

Bovendien denk ik dat Nederland veel beter af zou zijn als er meer wordt nagedacht over hoe al dat geld besteed wordt. Er wordt zoveel geld verspild (en dan heb ik het nog niet eens over de bonusregelingen, wachtgelden en salarissen van de ministers en ambtenaren) en de burger mag steeds weer meer gaan betalen, tot het moment (en nu komen we weer terug bij het onderwerp) dat men zelfs hun hobby op zou moeten geven om de geldverspilling van de staat in stand te houden. Dat gaat mij gewoon te ver.

Maar goed, het is nog niet zo ver.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:39

Citaat:
Sectorraad vecht voor behoud 6% BTW-tarief bij aan- en verkoop paarden
Het ministerie van Landbouw heeft in de op prinsjesdag gepresenteerde begroting aangekondigd dat de BTW op de levering van paarden verhoogd gaat worden naar 19%. Dit geldt expliciet voor de levering van ren- rij, spring, dressuur en manegepaarden. Paarden die ingezet worden in de fokkerij, voor de voedingsmiddelen of in de landbouw worden gebruikt blijft het percentage van 6% van kracht. De Sectorraad Paarden, maar ook LTO zijn van mening dat het huidige tarief van 6% van kracht moet blijven voor alle paarden.
Belangrijk argument om voor paarden het BTW tarief van 6% te blijven toepassen is dat uiteindelijk vrijwel alle paarden in de voedingsmiddelenketen eindigen. Ook het enige jaren geleden geintroduceerde paardenpaspoort vanuit de EU is gebaseerd op dit uitgangspunt. Daarnaast zal verhoging van de BTW voor bepaalde categorieen paarden ook leiden tot lastenverzwaring. Het is immers zeer onoverzichtelijk welk BTW tarief gehanteerd moet worden bij verkoop van een fokmerrie die tevens wordt uitgebracht in de sport. Deze tweedeling in de BTW tarieven zal meer administratieve handelingen vereisen, wat lijnrecht tegenover de doelstelling van lastenverlichting staat.

De voorgestelde maatregel zal ook leiden tot een duidelijke verslechtering van de Nederlandse concurrentiepositie in Europa. Grote paardenlanden als Duitsland en Frankrijk passen op de levering van paarden het verlaagd tarief toe. Eenzijdige toepassing van de Europese wetgeving in Nederland is voor de sectorraad Paarden en LTO niet acceptabel. De komende periode zal vanuit de sectorraad actie worden ondernomen om de voorgenomen maatregel van tafel te krijgen. De insteek daarbij is dat de huidige situatie, toepassing van het huidige tarief van 6%, van kracht dient te blijven op de totale groep paarden.

Bron: agriholland.nl

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:46

En wellicht ook leuk:

Citaat:
Handel moet prijs paard verlagen
door Marcel Modde

ZIERIKZEE - Manegehouders en paardenfokkers verwachten dat particulieren in eerste instantie nauwelijks te lijden zullen hebben onder een verhoging van het btw- tarief op paarden tot 19 procent. Eerder zullen handelaren volgens hen gedwongen zijn de winstmarges verder aan te passen, willen ze in de onderlinge concurrentiestrijd het hoofd boven water houden.
Eigenaresse S. Radecke van de Rzadkiewa stoeterij in Ellemeet fokt Arabische volbloeden en Argentijnse falabella’s. Aanvankelijk hield ze zich alleen met de Arabieren bezig, maar door de hoge fokkosten was dat niet haalbaar meer. „Daarom ben ik nu ook met de falabella’s begonnen. Ik ben geen echte handelaar, doe dit werk meer als hobby, maar wanneer de btw op aankoop van paarden zoveel omhoog gaat, is het niet leuk meer.“

Radecke verwacht dat handelaren bij invoering van een hoger tarief, zoals de Tweede Kamer wil, geen andere keus hebben dan genoegen te nemen met een lagere verkoopopbrengst. „Mensen die een paard willen kopen, hebben een bepaald bedrag in hun hoofd. Daar gaan ze echt niet zomaar overheen. Dus wil je zo’n paard toch verkopen, dan zal de handelaar iets van zijn vraagprijs af moeten doen.“

Rijlessen

Radecke gaat er ook niet vanuit dat maneges een hogere aanschafprijs zullen doorberekenen in de rijlessen. „Ik denk eerder dat ze op een gegeven moment besluiten goedkopere paarden te nemen.“ Dat gaat manegehouder J. Groenendijk van Stal Balans in Dreischor nog net even te ver, maar hij verwacht wel dat het aankoopbeleid selectiever wordt. „Een recreatiepaard kost gemiddeld al snel drieduizend euro“, rekent Groenendijk voor. „Wil je een beetje kwaliteit, dan ben je al snel tien mille kwijt. En dan praat je nog over niks bijzonders. En of je nu 6 of straks 19 procent belasting betaalt over tienduizend euro, dat scheelt nogal.“ Gaat de maatregel door, dan vreest de manegehouder vooral voor ’gedoe over de grenzen’. In de ons omliggende landen geldt nog wel steeds het 6-procentstarief.

Pensionpaarden

De meeste maneges hebben zowel eigen paarden als zogeheten pensionpaarden, waarvoor de eigenaar in de stal een box huurt. Wanneer de handel de prijzen niet aanpast, ’wordt de stap naar het paardrijden flink groter’, denkt Groenendijk. Veel kan er in zijn geval (’ik ben niet echt een handelaar’) niet af, zegt hij er vlug achteraan. „Natuurlijk zit er op een paard die ik verkoop een stukje winst. We zijn hier ook weer niet voor meneer Jamin aan het werk.“

Bron: pzc.nl

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:52

foxy80 schreef:
wat bedoel je?

Kon de verwijderknop van mijn reactie niet vinden... moest iets achterlaten Clown
Reactie wilde ik graag verwijderen, want vond het niet echt meer van toepassing.

Dus, bedoelde verder niets Haha!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:56

Media bericht zoals Sjoert ze plaatst,w aren te verwachten.

Op zich, deze maatregelen zijn voor mij beroepsmatig interessant om te volgen - het gaat vast weer op tig plaatsen volledig fout Haha! Het voorstel is zoals het is niet uit te voeren, want het blijkt met de tweedehandsauto-handel al erg lastig in praktijk... Tong uitsteken

Overigens, het is dus inmiddels om meer dan 1 reden aantrekkelijk om je paard gewoon in Duitsland te kopen Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:13

annekeg schreef:
Nou Alinda 1305, jij staat denk ik op de goedkoopste stal in Nederland. Je hebt geluk maar denk eens aan de investering die het kost om stallen te maken en onderhouden, het hooi, stro enz. Het weiland kost ook geld. Ik denk dat als een boer er iets aan wil verdienen moet hij er toch zeker €150,- voor vragen, anders komt hij niet uit met de kosten.

Nee hoor, Ik ken stallen voor 185 per maand MET binnenbak erbij en weidegang. En zelfs eentje voor 170 euro per maand, ook met binnenbak. Jij staat gewoon in een dure regio. In Overijssel en Brabant is het goedkoper. Natuurlijk zijn daar ook veel duurdere stallen maar het is niet nodig om je paard zo duur te stallen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:15

Dees schreef:

De paardenhobby is ook goed uit te oefenen zonder direct een paard in eigendom te willen hebben.
Ook low-budget kan je echt wel iets doen met deze sport.

Maar daarbij blijft: een hobby is een luxe.
Het is je gegund, zolang je ook maar netjes belasting betaald.

Er zijn wel 1001 maatregelen van de overheid die mijn steun aanmerkelijk minder kunnen wegdragen dan deze BTW-maatregel. Deze vind ik gewoon wel terecht.
En om eerlijk te zijn: houderschapsbelasting op paarden vind ik ook best te accepteren. Dat raakt ook mij rechtstreeks in de portemonnee, maar het zgn 'spekken van de staatskas' zoals men dat hier graag wil noemen, zie ik echt anders.

Als je er wat langer over nadenkt is het gewoon zo.
Er zijn zat paardenhouders die graag een bijruiter hebben - het hebben van een EIGEN paard is geen voorwaarde om toch te kunnen sporten.

Als er houderschapsbelasting moet betaald worden, dan moeten veel mensen hun paarden verkopen en loopt de belasting al dat geld TOCH mis, plus dat mensen hun hobby afgenomen wordt. Ik vind deze redenering zo krom als een hoepel om het simpele feit dat de meeste paardenmensen dat niet op kunnen brengen. WAarom zou ik belasting over mijn paarden moeten betalen?????? ik koop ZELF het voer (incl. btw) en vlas. Ik hou ze ZELF op mijn EIGEN wei. Het zou gewoon te belachelijk voor woorden zijn.

En dan kan ik paardenbelasting vergelijken met hondenbelasting: het gaat niet op aan paarden of honden, maar de houders van deze dieren zijn een kleine groep die extra moeten betalen waar de grote groep profijt van heeft: want het gaat op aan algemene middelen en de grote groep hoeft NIET te betalen. DAn kun je vervolgens ook kattenbelasting en konijnenbelasting invoeren en belasting voor alle hobbydieren.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:10

aan die artikelen te zien zal het wel gewoon niet doorgaan, of na een tijdje weer worden afgeschaft; probleem ook weer opgelost dan Knipoog

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:03

Desiree schreef:
annekeg schreef:

Nee hoor, Ik ken stallen voor 185 per maand MET binnenbak erbij en weidegang. En zelfs eentje voor 170 euro per maand, ook met binnenbak. Jij staat gewoon in een dure regio. In Overijssel en Brabant is het goedkoper. Natuurlijk zijn daar ook veel duurdere stallen maar het is niet nodig om je paard zo duur te stallen.

Onze stal kost zelfs maar €155 met binnen en buitenbak en dan zijn er nog mensen die dat duur vinden Clown

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:06

Dees schreef:
Siria schreef:

Misschien moet ons land is beter gaan kijken waar er geld aan uitgegeven word, laatst was ik met m'n werk 'n "rondje" aan het doen (ja, ja ik werk in de ouderenzorg Knipoog ) en toen kwamen we overheids projecten tegen die allemaal onaf waren omdat het achteraf toch niet zulke verstandige beslissingen waren (denk aan onafgemaakte wegen omdat de oudere weg eigenlijk nog prima voldeed etc) ik wil niet weten wat zulke projecten gekost hebben...

Arjen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 15:54

Ik kan me wel voorstellen dat de overheid de handel in paarden wil gaan belasten met 19%

Eigenlijk is het ook eerlijker want de handelaren mogen nu 19% ( bijv aanleg stal , bak etc etc ) btw aftrekken terwijl ze 6 % afdragen.

Dit BTW voordeel wordt nu door ons allemaal betaald !

Voor de particulieren zal er niet veel veranderen denk ik

Ja als je dan een paard bij een handelaar koopt zal het paard duurder zijn maar hoeveel paarden kopen wij en vooral hoeveel bij een handelaar ?

de 19% zal lichtelijk doorwerken in bijvoorbeeld manege tarieven omdat de manege paarden ook 13% duurder worden.

en dan nog controle is heel erg lastig tenzij handelaren net zo een administratie moeten gaan voeren als bijvoorbeeld een auto bedrijf.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 19:36

Citaat:
Paardrijden is een sport. Goed voor de gezondheid. We zouden subsidie moeten krijgen!

Ga dat maar eens tegen de Eerste Hulp in ziekenhuizen vertellen

Er moet gewoon veel meer voorlichting komen over veilig paardrijden en mensen moeten een dier kopen wat bij een hun past en niet eentje kopen alleen maar om het papier.

Verder krijg ik het af en toe spaansbenauwd in dit land met alle verzinsels om maar geld af te troggelen van hard werkende burgers.
Nog ff en je krijgt een hoofdstel om zodat ze je ten all tijden kunnen sturen. Boos!