Paardenhoudster woedend na inval

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Paardenhoudster woedend na inval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:24

Weet je wat het probleem met de DB is?

Ze lopen graag te koop met dit soort 'verwaarloosd' incidenten, maar de BIOINDUSTRIE doen ze niks aan.

Al die vetgemeste beestjes in veel te kleine hokjes! Dat is kennelijk gewoon legaal.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:25

Moest het gewoon even kwijt! Dan kunnen we de hele dag wel uitbesteden met het discusseren over dit soort onderwerpen ,als je ziet dat er nog veel ergere dingen om je heen gebeuren! Daar is dit niets bij vergeleken! Volgende week is iedereen het weer vergeten!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:27

De mensen die NIET op dit bedrijf zijn geweest roepen het hardst dat de paarden zielig zijn.

De mensen die op dit bedrijf geweest zijn Nicolletje, Jeannine, Morrie, Brechje, Arabesk etc vertellen allemaal het tegendeel hier.

Op wiens oordeel gaan jullie af?

Paarden worden al snel zielig gevonden. Zonder dekentje in de weide en niet elke dag gepoetst worden.

Door ongelukkige omstandigheden en of ziekte kunnen paarden soms in een slechtere toestand komen. Dit is dan vervolgens niet 123 weg te werken. Als je dan vijf magere paarden hebt staan tussen 35 goeie, kan de DB toch ook wel zien dat deze dieren niet een hongerdood tegemoet gingen?

Zeker met deze zomer achter de rug *extreme droogte* en vervolgens *extreme buien* kunnen dit soort dingen gebeuren. De vorige eigenaar van mijn paard had paarden die door extreem weer en het feit dat hij drie keer met spoed opgenomen werd in het ziekenhuis en geen vervanging voor zijn paarden kon regelen, ook mager werden. Toen dit niet binnen een paar maanden helemaal opgelost was werden deze paarden ook afgevoerd, terwijl er wel degelijk vooruitgang in de situatie zat.

Aan zowel het Edam-voorval als Baarle Nassau ligt jaloezie en wraak ten grondslag.

Laat de DB zich druk gaan maken om de BIOINDUSTRIE
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 25-08-06 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:32

ik ga af op foto's van ernstig verwaarloosde hoeven en ernstig vermagerde paarden.
Maar zoals ik eerder vroeg, van wanneer zijn die foto's precies? (die cassidy plaatste)

En arabesk, nogmaals, je moet geen peren met appels vergelijken. Natuurlijk zijn er andere dingen die erger zijn, maar dat zegt niet dat dit niet erg is.

Verder is het vrij logisch dat als je ergens bekend bent, dat je daar dan voor opkomt, of je ogen sluit, een diepe zucht neemt en jezelf wijsmaakt, het valt wel mee....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:33

Arabesk schreef:

Ze lopen graag te koop met dit soort 'verwaarloosd' incidenten, maar de BIOINDUSTRIE doen ze niks aan.

Al die vetgemeste beestjes in veel te kleine hokjes! Dat is kennelijk gewoon legaal.

De bio-industrie heeft hier niks mee te maken.
Heb je wel eens gehoord van het gezegde dat als je met een vinger naar een ander wijst, er nog 4 naar jezelf wijzen?
De bio-industrie kun je niet 1-2-3 veranderen, maar wel iets wat je in je omgeving mis ziet gaan. Je had bijv niet alle 46 paarden kunnen bekappen, maar jij hebt toch ook wel gezien dat er een paar rondliepen met veeeeel te lange hoeven?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:33

nee hoor wat mij irriteert is dat mensen geen kans wordt gegeven hun beesten op te knappen

dit is al de tweede keer dat er in mijn vriendenkring paarden op zo'n vreselijke manier worden afgevoerd

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:34

Billy schreef:
Arabesk schreef:

De bio-industrie heeft hier niks mee te maken.
Heb je wel eens gehoord van het gezegde dat als je met een vinger naar een ander wijst, er nog 4 naar jezelf wijzen?
De bio-industrie kun je niet 1-2-3 veranderen, maar wel iets wat je in je omgeving mis ziet gaan. Je had bijv niet alle 46 paarden kunnen bekappen, maar jij hebt toch ook wel gezien dat er een paar rondliepen met veeeeel te lange hoeven?

ik vind het nogal schijnheilig van de DB

de bioindustrie kunnen ze niet aan, dus pakken ze maar mensen die 'makkelijk' zijn om te kunnen scoren

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:35

Ja, laten we allemaal naar andere kijken om zo ons eigen stukej goed te praten...zucht.
Het gaat altijd wel ergens nog slechter maar dat maakt niet dat we dan niet moeten erkennen dat we het zelf niet goed doen.

Ik heb ook een zeeeeer mager paard gehad, net zoiets als die van jou Arabesk, en het kost inderdaad erg veel tijd om die dikker te krijgen maar is echt wel te doen maar niet door ze in een kudde op een schraal land te zetten.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:36

Ik ben blij dat ze daar in Amerika harder optreden, hier is dierenmishandeling nog steeds geen misdaad.

Maar je moet wel heel duidelijk hebben dat iemand ze echt stelselmatig verwaarloosd. En ik ken ook mensen die een oud paard hebben, dan mogen die wel oppassen dat de Db niet gebeld wordt, voor je het weet ben je je paard kwijt.

Mijn paard was ook ineens erg mager aan het worden. (er is veel mee gezeuld voordat ie bij mij kwam) Je kon ook zijn ribben tellen en ik krijg hem ook moeilijk weer dikker. Maar hij trekt wel weer bij. Moet ik dan ook oppassen?

En moet ieder onbruikbaar paard dan maar afgemaakt worden? Die eigenaresse had meerdere zieke paarden (om op te lappen) las ik, ja dat ziet er snel slecht uit weet ik. Maa je moet zeker het verhaal er achter meenemen. En de DA van daar horen, is erg belangrijk. Als er toch rekeningen zijn van zijn behandelingen, dat telt toch ook voor iets?

NoaC

Arabesk schreef:
nee hoor wat mij irriteert is dat mensen geen kans wordt gegeven hun beesten op te knappen

dit is al de tweede keer dat er in mijn vriendenkring paarden op zo'n vreselijke manier worden afgevoerd

Misschien moet je eens een vriendenkring zoeken waar ze wel goed voor hun dieren zorgen of ze wijzen op hun gebrekkige zorg!
Laatst bijgewerkt door NoaC op 25-08-06 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:37

moment arabesk, er zijn wel degelijk anderen op het bedrijf geweest die jullie tegenspreken!
Het zou mooi zijn als je eens NU een kijkje ging nemen en dan foto's schiet en ook van de 'mindere'paarden want ja die staan er zeer zeker die veel te mager zijn en nodig eens een hoefsmid mogen bezoeken.
Maak eens een foto van de grijsschimmel merrie met jong veulen, de spikkels en de andere paarden die hier bij lopen.
En recente foto's niet van een jaar of bijna 2 maanden geleden.

Maar goed het wachten is tot de rechter beslist!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:38

Voor zover ik heb gelezen heeft zij die paarden ook tot hier laten "vervallen"! Uiteraard kunnen de omstandigheden minder makkelijk zijn, maar dan nog mag een paard daarvan niet de dupe zijn..

Een paard wat graatmager is omdat 'ie niet meer kan eten, bijvoeren met mais. Leuk geprobeerd. Maar als dat niet helpt, dan verzin je toch iets anders?!

Een paard wat een ontstoken oog heeft door een ongeval, wordt behandeld gedurende 4 weken (!) met een antibioticum. Keurig. Maar als dat niet helpt...?!

En niemand praat de dierenbescherming goed. En niemand praat de bio-industrie goed. Maar verbeter de wereld en begin bij jezelf!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:38

Ja , dat vind ik inderdaad ook wel erg raar. Iedereen die op het bedrijf geweest is heeft een totaal andere mening over dit hele voorval. Dat vind ik toch wel erg appart.... Hmmmm Ach, zo steekt een mens nou eenmaal in elkaar. Meteen conclusies trekken!!
Je ziet toch de foto's van de rest van de kudde, volgens mij staan ze er allemaal prima bij. Als je 50 paarden hebt, kun je toch niet voorkomen dat er wel eens een ziek wordt.
Nu staat dat paard met zijn ontstoken oog in een isoleercel en mag niet eens geholpen worden. Feestelijk bedankt voor degene die dit voor elkaar gekregen heeft! Als jij ziek bent wil je toch ook het liefst thuis zijn!

Ik wens de eigenaresse heel veel sterkte toe en alle betrokkenen!
Jeannine

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:41

timokyana schreef:
moment arabesk, er zijn wel degelijk anderen op het bedrijf geweest die jullie tegenspreken!
Het zou mooi zijn als je eens NU een kijkje ging nemen en dan foto's schiet en ook van de 'mindere'paarden want ja die staan er zeer zeker die veel te mager zijn en nodig eens een hoefsmid mogen bezoeken.
Maak eens een foto van de grijsschimmel merrie met jong veulen, de spikkels en de andere paarden die hier bij lopen.

DE FOTO'S DIE HIER STAAN ZIJN TIEN DAGEN GELEDEN GEMAAKT

En nee ik ga niet in de auto springen om 100 km te rijden om jou een paar foto's te geven.

Ik zou zeggen ga zelf lekker kijken daar.

Er lopen ex-werknemers rond die ontslagen zijn omdat ze niet goed werkten. Deze mensen proberen wraak te nemen door steeds weer de AID en DB te bellen. Dit is nl. niet de eerste keer dat ze langs zijn gekomen....

Rara dat er nooit eerder paarden in beslag zijn genomen. Je wacht gewoon even af totdat er vijf moeilijke gevallen in de wei staan. Een paard met een ontstoken oog doet het ook leuk en je slaat toe.

De verraders weten nu zeker dat de naam van het bedrijf kapot is gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 25-08-06 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:42

Arabesk schreef:
Wat de paarden die afgevoerd zijn mankeerden kan je hier nalezen: http://members.lycos.nl/pelgrimspark/ Tevens een aardig verslag van hoe de DB te werk gaat Cool

http://www.mijnalbum.nl/Album=ILUHIIHJ foto's van de ALLE paarden vóór de inbeslagneming

uhmm maar die foto's die zouden moeten bewijzen dat het maar om een paar zieke paarden ging en dat de rest gezond en goed gevoed zijn... laten juist zien dat de andere ook voeding miste... sommigen hebben een dikke (gras/dracht) buik maar je kunt de ribben zien....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:43

arabesk je zegt zelf dat het heel lang geleden is geweest dat je er nog naartoe bent gegaan?
omstandigheden kunne veranderen hoor vind je nu zelf dat die fotos goed te praten zijn even eerlijk?
Denk niet dat de db handeld voor lol of wraak hoor.

huisman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:44

Ach, wat ik zie op de foto's geeft aan dat er onvoldoende verzorging is geweest voor de beesten.

Alle goede verhalen ten spijt, de foto's zeggen genoeg en dus is het terecht.
Misschien zou een totaal verbod voor deze dame het meest diervriendelijk zijn. Haar verhaal komt mij na het zien van de paarden ongeloofwaardig over!!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:46

(mijn reactie op het vorige, gesloten topic)

Ik heb het allemaal zo'n beetje gelezen en ik weet niet helemaal wat ik moet zeggen...
Maar toch ben ik geneigd een reactie te geven, dus ik zal het proberen.
Ik ben namelijk zelf ook op het betreffende bedrijf geweest, voor een weekendje ofzo.
Het punt is, dat wat iemand al eerder aanhaalt, de bedrijfsvoering niet optimaal is nee.

Er waren wat dingen waar ik zelf echt over 'struikelde' toen ik er was, en ik heb me toen afgevraagd, als ik al die paarden + bedrijf zou hebben, hoe zou ik het dan aanpakken?

Persoonlijk zou ik niet in zo'n 'bende' kunnen leven (en dan heb ik het over hondenharen, vuil, etc) maar zoiets is nooit dierenmishandeling geweest, want rotzooi gaan de dieren niet dood aan.
Sterker, de mijne máken juist de rotzooi Boos!!
Maargoed, ik heb daar ook de paarden gezien, en het probleem is dus, dat die beesten zo gróót zijn.
Ze ploegen gauwer het land verrot, ze hebben echt vreselijk veel eten nodig en ze schijten als een gek Nagelbijten / Gniffelen
Mijn mening hierover is wel, dat W. beter wat paarden die gezond waren had kunnen verkopen zodat ze meer aandacht had kunnen besteden aan de kneusjes, als ze die zonodig wilde opvangen.
Want er liep misschien wat teveel ja, het zijn geen 50 shetlandpony's op een stuk land..
En als deze paarden als promotiemateriaal voor de Noriker zouden moeten dienen, en (wat er nu gebeurt ook) deze paarden dus de trekpleister moeten zijn voor koetsritjes/ melkerij. overnachtingen, dan zou ze het bedrijfsmatig wel wat beter aan kunnen pakken, want mensen houden nou eenmaal van een leuk plaatje.
En ja, een leuk plaatje kan je ook best op zo natuurlijk mogelijke wijze creëren, zonder de beestjes dekens op te leggen, ijzers onder te slaan of elke dag te borstelen (want een paardenvacht reguleert zichzelf en hoeft nieteens geborsteld te worden)

Die hoeven, die op de foto staan, weet ik uit eigen ervaring, kunnen in vrij korte tijd ontstaan, heb ik helaas bij mijn eigen paard gezien.
Maar dat betekende bij mijn paard wél weer dat er wat mis is gegaan, ergens, in het voer/ weidegang, weersomstandigheden, alles bij elkaar opgeteld..
(en dat zou dus even goed kunnen, dat ze zich helemaal vol hebben gevroten aan het gras)
Dus het zou eventueel wel kunnen zijn ontstaan in de periode dat de HS niet is geweest, laten we 8 tot 10 weken nemen, in die tijd is er veel gebeurd in het land, met het gras, met de bodem, het weer, etc.
De gevoelige paarden zouden hier dus last van gehad kunnen hebben dmv brokkelhoeven.

Dat oog... vind ik eerlijk gezegd wel minder hoor Ara...
Ik weet niet HOE erg het was voordat het er zo uit puilde, maar cubarmix is niet voldoende als medicatie
Er had meteen Oculsan in gedruppeld moeten worden (tenzij het oog na de tak er meteen al zo half uit lag Nagelbijten / Gniffelen ) en imo ook verbonden moeten worden o.i.d. tot de operatie, tenminste als het om dat oog gaat wat ik op de foto zie.
Lelijke hoeven valt voor mij in de categorie "vervelend, maar niet dringend" maar open wonden en ooginfecties vallen voor mij in de categorie "spoedeisende hulp" en ik begrijp best dat het paard onder behandeling was van de DA maar ik vind het wel een enigszins vreemde behandeling.
Wanneer heeft hij gekeken naar het oog? Lag het er toen ook al zo uit?
Bij katten is het namelijk zo, dat als je niets (of niet voldoende) doet aan een ontstoken oog, het lichaam het oog gaat 'afstoten' dus dat ie hem verliest, dat is mij verteld door de DA tenminste.
Dit lijkt er een beetje op dat dat gaande is bij dat paard Nagelbijten / Gniffelen

Ik weet niet helemaal zeker hoe de DB te werk gaat (geen ervaring mee) maar ik weet wel hoe de keuringsdienst van waren te werk gaat Bloos
Die maakt dus een rapport met "te verbeteren punten"
Zij geven ook duidelijk aan hoe je het beste deze punten kan verbeteren, leggen uit wat ze willen zien de volgende keer en hoe je als bedrijf dit aan moet pakken.
Als je deze dingen niet verbetert hebt, dan geven ze nogmaals een waarschuwing.
Uiteindelijk zou je je toko moeten sluiten totdat het verbeterd is geloof ik (nooit meegemaakt)
Dat lijkt mij een goede en duidelijke werkwijze.

Op papier vastleggen wat je constatering is, beiden ondertekenen voor verbetering, en na een x periode kijken hoe het er nu bij staat.
Alles staat zwart op wit, geen discussie mogelijk.
Ik begrijp ten eerste uit het verhaal dat niets van dit alles gebeurd is.
Okee en ook begrijp ik in sommige levensbedreigende situaties dat de DB acuut in beslag moet nemen, maar dit was imo geen levensbedreigende situatie
En dat vind ik dus een ernstige fout van de DB, 'zomaar' beesten meenemen op deze manier.
Als ze zieltjes willen winnen, zullen ze hun werkwijze moeten veranderen lijkt me.

Conclusie over het onderwerp van dit topic:

De eigenaresse had op bepaalde punten gewoon de boel iets beter op orde moeten hebben dan nu het geval is geweest.
Toen ik er was, heb ik overigens geen dieren gezien in zulke slechte conditie als op de foto's overkomt nu.
Een rommeltje, ja. Een omgeving waar ik zelf misschien iets anders mee zou doen: ja
Maar paard-onterende omstandigheden: nee.

De dierenbescherming heeft imo onjuist gehandeld en ook NIET in het belang van de dieren zelf op deze manier.
Dus wat dat betreft is (imo) de DB het meest fout, want zij zouden moeten reageren op een manier die voor alle partijen, maar met name de dieren, de beste oplossing zou geven.
En op deze manier enkele zwakke paarden (die dus al trauma's of minder weerstand hebben) wegvoeren vind ik niet een diervriendelijke oplossing.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:48

een foto uit de hele reeks van tien dagen geleden:

Afbeelding
Middenin staat één van de inbeslaggenomen paarden, Sissi, de ouwe tang die met pensioen is.

Op de achtergrond zie je de rest van de kudde.

Afbeelding
In het midden de inbeslag genomen ananoeska (het oogpaard) en snowy uiterst links.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 25-08-06 15:50, in het totaal 2 keer bewerkt

huisman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:49

Die weggevoerde paarden gaan tenminste een toekomst tegemoed, iets wat je van de rest niet zou druven te beweren.

Jij geeft ook al aan dat de bedrijfsvoering niet goed is, dan kan je problemen verwachten!!!

Ik dacht dat hier paardenliefhebbers zaten maar in sommige reacties staat juist het tegendeel!!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:50

Arabesk schreef:
timokyana schreef:

DE FOTO'S DIE HIER STAAN ZIJN TIEN DAGEN GELEDEN GEMAAKT

En nee ik ga niet in de auto springen om 100 km te rijden om jou een paar foto's te geven.

Ik zou zeggen ga zelf lekker kijken daar.

Er lopen ex-werknemers rond die ontslagen zijn omdat ze niet goed werkten. Deze mensen proberen wraak te nemen door steeds weer de AID en DB te bellen. Dit is nl. niet de eerste keer dat ze langs zijn gekomen....

Rara dat er nooit eerder paarden in beslag zijn genomen. Je wacht gewoon even af totdat er vijf moeilijke gevallen in de wei staan. Een paard met een ontstoken oog doet het ook leuk en je slaat toe.

De verraders weten nu zeker dat de naam van het bedrijf kapot is gemaakt.

Je spreekt jezelf tegen arabesk, je zei eerder in dit topic dat de db eerder was geweest maar niet voor de paarden maar voor de nandoes.Nu zeg je dat ze wel eerder zijn geweest.
arabesk aan de hand van de foto's, jouw contact met de eigenaar, en je reacties in het topic, kom je op mij zeer ongeloofwaardig over.Maar goed, zoals ik zei de rechter zal beslissen.
En nog iets, als die foto's 10 dagen geleden zijn gemaakt, moeten ze al zeer zeker NOG minder eten hebben gehad, een merrie valt niet binnen 10 dagen zo veel af (heb ze gisteren gezien en is toch echt graatje).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:50

huisman schreef:
Die weggevoerde paarden gaan tenminste een toekomst tegemoed, iets wat je van de rest niet zou druven te beweren.

Ja de slager Vork

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:52

Citaat:
Je spreekt jezelf tegen arabesk, je zei eerder in dit topic dat de db eerder was geweest maar niet voor de paarden maar voor de nandoes

dat heb ik geschreven, niet Arabesk en dat was niet de DB maar de AID..... en dat was ver voordat Arabesk daar kwam werken/wonen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:53

timokyana schreef:
Je spreekt jezelf tegen arabesk, je zei eerder in dit topic dat de db eerder was geweest maar niet voor de paarden maar voor de nandoes.Nu zeg je dat ze wel eerder zijn geweest.
arabesk aan de hand van de foto's, jouw contact met de eigenaar, en je reacties in het topic, kom je op mij zeer ongeloofwaardig over.Maar goed, zoals ik zei de rechter zal beslissen.
En nog iets, als die foto's 10 dagen geleden zijn gemaakt, moeten ze al zeer zeker NOG minder eten hebben gehad, een merrie valt niet binnen 10 dagen zo veel af (heb ze gisteren gezien en is toch echt graatje).

Lieve timokyana, als je me niet gelooft GA ZELF KIJKEN
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 25-08-06 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt