Het echte verhaal achter 'verwaarloosde paarden Ulicoten'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: Het echte verhaal achter 'verwaarloosde paarden Ulicoten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:29

Dat het paard gister binnenkwam, is bij wijze van spreken. Het gaat hier om iemand die kneusjes verzamelt. De ribben van mijn hengst beginnen nu, na 4 maanden volle wei, pas 'onzichtbaar' te worden, terwijl hij gezond is. Ja, ik zou zo'n mager paard na een maandje wel bij een kudde laten, als hij ontwormd is, niet ziek en de kudde hem accepteert.

Een paard in een kudde is stukken gelukkiger dan een eenzaam paard.

@gootje: Het risico op infectie in een stal is vele malen groter dan in de wei.

Kippesoep

Re: Het echte verhaal achter 'verwaarloosde paarden Ulicoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:30

arno8 schreef:
Dat het paard gister binnenkwam, is bij wijze van spreken. Het gaat hier om iemand die kneusjes verzamelt. De ribben van mijn hengst beginnen nu, na 4 maanden volle wei, pas 'onzichtbaar' te worden, terwijl hij gezond is. Ja, ik zou zo'n mager paard na een maandje wel bij een kudde laten, als hij ontwormd is, niet ziek en de kudde hem accepteert.

Een paard in een kudde is stukken gelukkiger dan een eenzaam paard.

@gootje: Het risico op infectie in een stal is vele malen groter dan in de wei.

Je spreekt jezelf tegen, eerst stel je voor dat het paard misschien wel sinds gisteren erbij loopt en dat dat helemaal niet erg is...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:31

Lees eens...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:32

Arno, het is als ik het goed begrepen heb ook geen opvangtehuis voor kneusjes maar een fokkerij van Norikers met een paardemelkerij erbij.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:33

gootje12 schreef:
Ik ga me er ook ff mee bemoeien.Wat kan ik me ergeren aan sommige van jullie! Ik ken jullie niet ,en ken deze mevrouw ook niet ,dus ga puur op de foto`s af.
Als deze paarden bij mij in de buurt hadden gestaan,had ik ook de DB er op af gestuurd .
Dat paard met dat oog: mensen ,je laat een paard met zo`n oog toch niet buiten staan,als er rotzooi of vliegen in kunnen komen.Die zet je in een lekkere schone stal met goed hooi en lekkere slobber of zoiets .Want ik vraag me werkelijk af of dit oog niet gelijk had moeten worden geopereerd.Dit is niet normaal meer.Goed een paard wat pijn heeft en dan ook nog een veulen ,zal best mager worden.Maar daar ga je dan zodanig mee aan de slag ,dat ze zich zo prettig mogelijk voelt.En die gooi je niet bij alle anderen in de wei.

punt 3:mager.
Als je een beetje verstand hebt ,zorg je dat je merries met veulen,goed en voedzame brok[veulen-of merrie]brok erbij krijgen,omdat de merrie veel moet geven aan het veulen.het lijkt me dat er ook hier en daar wel wormen waren.dan kan je nog zoveel spuiten in die paarden gooien,maar als je het weiland niet ontwormd,om het maar zo te zeggen,hou je die wormen.

Nee,toen ik het begin las en die foto`s zag,dacht ook .Wat zijn ze aan het doen.Maar na de eigenlijke foto`s te hebben gezien,ben ik van mening dat deze paarden het ergens anders licht beter kunnen krijgen.
En ik wil jullie toch op je gezond verstand wijzen en eens een realistische bril op te zetten.misschien zie je dan het ware beeld ,wat er rondloopt.

Een weiland is een veel schonere omgeving dan een schone stal. Voor wat ik begreep is het dier onder controle van een DA en zou de merrie geopereerd worden.

Vwb de hoeven moet ik je gelijk geven. Alleen weet ik niet of de foto's van deze hoeven ook daadwerkelijk op dit bedrijf zijn gemaakt, dus dat laat ik lekker aan de rechter over.

Zelf heb ik ook een merrie gekend die totaal vermagerde als ze een veulen zoog. Merrie krijg goed en meer dan voldoende te eten en werd ook regelmatig ontwormd. Ook het weiland werd netjes onderhouden. Het hielp allemaal niets, merrie bleef vel over been zolang ze haar veulen zoog.
Geval van dierenmishandeling?
In het geval van deze zaak begrijp ik zelfs dat ze op nieuw weiland liepen dus de wormbesmetting zal op zich wel meegevallen zijn.

Neemt niet weg dat er meerdere te magere paarden of de foto's te zien zijn. Ik weet de verhalen erachter niet. Zijn het zieke oude dieren die niet meer dikker te krijgen zijn. Hebben ze nog wel een paardwaardig leven dan?
Ik weet het allemaal niet en wil er daarom niet zo makkelijk over oordelen.

Wel heb ik een gevoel dat er een heel naar luchtje aan deze zaak zit.

StOoRzEnDeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:33

arno8 schreef:
Ja, ik zou zo'n mager paard na een maandje wel bij een kudde laten, als hij ontwormd is, niet ziek en de kudde hem accepteert.
.

juist na een maandje een mager paard is wat anders dan wat we hier te zien krijgen dit is dus gewoon dierenmishandeling als je paard er na een maand zo uitziet en je kan mij niet tonen door middel van foto's dat het dier er een maand eerder erger aan toe is sorry maar dan denk ik dat wij 2 het nooit met elkaar eens kunnen worden

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:34

Je hebt nog nooit een foto gezien van een paard dat er erger aan toe was?

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:36

De reden dat hier zo heftig gereageerd wordt ligt met name bij jou @arno.
Arabesk is al wijzer geworden en houd haar mond.
Heel wijs voor haar want je maakt met deze idiote berichten echt geen vrienden.
Het wordt denk ik tijd dat we je allemaal gaan Temmen.
Want volgens mij gaat dit uit de hand lopen omdat jij blijkbaar een andere bril op hebt als de andere 99% van de bokkers.
Discussie moet kunnen maar dit heeft niets meer met discussie te maken.
Je moet wel de waarheid durven zien.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:36

Ach ,kom nou toch,arno.Als je stal toch schoon is,en dan heb ik het over een stal.geen achteraf ,in mekaar geflanst hokje van 2 bij 2.Dan kan er weinig gebeuren.Plus dat er oog op hebt en kan controleren wat en hoeveel zo`n paard eet.Nee ,je moet geen fabeltjes gaan vertellen.Ik weet echt wel waar ik over praat.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:37

Karl66 schreef:
Arno, het is als ik het goed begrepen heb ook geen opvangtehuis voor kneusjes maar een fokkerij van Norikers met een paardemelkerij erbij.

Volgens mij heb je gelijk. Ik zeg niet dat ik zeker weet dat deze mevrouw onterecht beschuldigd is, maar ik vind dat we de mogelijkheid wel moeten bekijken en niet meteen na een blik op de foto's moeten schreeuwen: op de brandstapel er mee! Het kan bijvoorbeeld zijn dat ze de kneusjes of de gepensioneerden van de fokkerij niet naar de slacht stuurde, maar ze nog een rustig pensioen probeerde te geven.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:38

Karl66 schreef:
[*olduser*] van mij mogen ze veel vaker en vooral sneller in actie komen en niet alleen voor paarden. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand deze foto's als normaal bestempeld en dus maar vindt dat er geen actie ondernomen hoeft te worden.

De foto's vind ik zeker niet normaal. Maar wat ik ook niet normaal vind is dat deze foto's door een schaduwaccount geplaatst worden of door iemand die Bokt opzoekt om deze foto's te plaatsen.
Dan wil ik graag een slag om de arm houden en twijfelen aan de juistheid van deze foto's.
Wanneer zijn ze gemaakt? Vandaag, gisteren? Of stuk voor stuk allemaal nadat de paarden op dit bedrijf aankwamen. Een heel verschil lijkt me.

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:40

Ben het wel met je eens ThePast03

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:40

gootje12 schreef:
Ach ,kom nou toch,arno.Als je stal toch schoon is,en dan heb ik het over een stal.geen achteraf ,in mekaar geflanst hokje van 2 bij 2.Dan kan er weinig gebeuren.Plus dat er oog op hebt en kan controleren wat en hoeveel zo`n paard eet.Nee ,je moet geen fabeltjes gaan vertellen.Ik weet echt wel waar ik over praat.

Hoe schoon een stal ook is een wei is altijd schoner en een stuk beter. Niet voor niets wordt aangeraden door dierenartsen om paarden die "aan huis" gecastreerd worden 24 uur per dag in het weiland te laten. Dat is gewoon omdat er in het weiland veel minder kans is op bacterien in de wond.
Staat ook nog een leuk stukje over in De Hoefslag deze week bij hoefzweren Knipoog

StOoRzEnDeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:41

genoeg foto's van paarden die er erger aan toe zijn ik wil je best de link van de site van brooke geven hoor...maar als je ff leest dan zie je dat ik schrijf als jij met een foto of ander bewijsmateriaal dat het betreffende paard een maand eerder in een ergere status verkeerde dan geen kwaad woord maar zolang dat niet het geval is

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:41

hetzusjevan schreef:
De reden dat hier zo heftig gereageerd wordt ligt met name bij jou @arno.
Arabesk is al wijzer geworden en houd haar mond.
Heel wijs voor haar want je maakt met deze idiote berichten echt geen vrienden.
Het wordt denk ik tijd dat we je allemaal gaan Temmen.
Want volgens mij gaat dit uit de hand lopen omdat jij blijkbaar een andere bril op hebt als de andere 99% van de bokkers.
Discussie moet kunnen maar dit heeft niets meer met discussie te maken.
Je moet wel de waarheid durven zien.

Ik denk dat Arabesk alleen wijzer is in dat ze nu naar bed is gegaan, maar voor wie zich zorgen maakt: morgen mogen jullie waarschijnlijk allemaal weer van haar bijdragen gaan genieten.

En door mij wordt er heftig gereageerd? Ik probeer alleen te zorgen dat jullie niet meteen tot conclusies springen. Ik zeg alleen: ho, wacht eens, denk even na over dit of dat. Ik roep niet meteen dat ik zeker weet hoe het zit. EN ik dreig niet meteen met TEMMEN of dat soort onzin.

Je moet wel de waarheid durven zien, maar je moet niet naar de waarheid toesnellen zonder eerst voldoende informatie gezien te hebben.
Hee, ThePast03 zegt ook: denk eerst even na.... blijkbaar heeft slechts 98% van de bokkers een andere bril op.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:43

Karl66 schreef:

Het is nog veel meer volgens mij. Het is ook een vakantiecentrum, ze verzorgen rondritten met aanspanningen en ze vangen wel degelijk ook nog kneusjes op.
Of het altijd in het belang van het paard is om een ziek paard te laten leven is een andere discussie.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:44

onder normale omstandigheden is een wei ook schoner ,maar ik zie hier geen normale omstandigheden.Ik zie hier meer een rommeltje ,wat uit de hand is gelopen.En een paard met zo`n oog ,zou ik apart van de anderen zetten .Als die dan toch in de wei moest.Die zou ik in een afgezet stukje ,ernaast zetten.Alleen, maar toch met de aanspraak van de anderen,aan de andere kant van het draadje.

arno8

Ik ga nu ook eens naar bed... tot morgen!

Anoniem

Hoe meer ik door dit topic heen spit, hoe meer ik me irriteer aan sommige reacties. Leuk hoor, zo'n 'emoverhaal' van iemand die het zo erg vind dat een stel paarden wordt meegenomen door de dierenbescherming. Had dan toch gewoon gezorgd dat dit niet nodig was geweest. Is het nou ZO moeilijk om goed te voeren, op tijd de smid te laten komen (voor ALLE paarden) en te weten wanneer je in een kliniek moet zijn en wanneer niet? En dat ook nog eens als bedrijf zijnde?

Er is gewoon iets mis in dat bedrijf en ik hoop van harte dat de eigenaresse hulp gaat krijgen en het helemaal anders aan gaat pakken. Dit kan gewoon echt niet!

De reacties van aanhangers van de 'verdachte' vind ik buitengewoon zorgwekkend. OPEN your eyes, zou ik zeggen. Kijk en zie in dat dit gewoon echt niet zo door mag gaan.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:46

Dus omdat het een vakantieoord is ,is het per definitie ook goed voor zijn paarden.Dat is toch niet waar.Hoeveel van die oorden,misbruiken paarden om maar meer mensen te trekken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:48

gootje12 schreef:
onder normale omstandigheden is een wei ook schoner ,maar ik zie hier geen normale omstandigheden.Ik zie hier meer een rommeltje ,wat uit de hand is gelopen.En een paard met zo`n oog ,zou ik apart van de anderen zetten .Als die dan toch in de wei moest.Die zou ik in een afgezet stukje ,ernaast zetten.Alleen, maar toch met de aanspraak van de anderen,aan de andere kant van het draadje.

Ben jij helderziend of zo? Ik zie geen zooitje op de foto maar een weiland wat volgens mij nog niet zo heel lang geleden is ingezaaid. In ieder geval heel wat beter dan een stal in deze omstandigheden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:50

gootje12 schreef:
Dus omdat het een vakantieoord is ,is het per definitie ook goed voor zijn paarden.Dat is toch niet waar.Hoeveel van die oorden,misbruiken paarden om maar meer mensen te trekken.

Waar slaat deze reactie nu weer op? Zeg ik ergens dat deze mensen wel of niet goed zijn voor hun dieren? Ik zeg dat ik de rechter daar wel over laat oordelen en zeker niet afga op foto's geplaatst door een of ander anoniem iemand die zo nodig even een account hier moet aanmaken om deze foto's te plaatsen.

Ik vulde alleen even aan voor Karl wat voor activiteiten er nog meer plaatsvinden op dit bedrijf, dat is in dit (of het andere, weet ik niet meer zeker) makkelijk terug te vinden uit de berichten van de mensen die daar gewerkt en gewoond hebben.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:50

ThePast03 schreef:
Karl66 schreef:
ThePast03 van mij mogen ze veel vaker en vooral sneller in actie komen en niet alleen voor paarden. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand deze foto's als normaal bestempeld en dus maar vindt dat er geen actie ondernomen hoeft te worden.

De foto's vind ik zeker niet normaal. Maar wat ik ook niet normaal vind is dat deze foto's door een schaduwaccount geplaatst worden of door iemand die Bokt opzoekt om deze foto's te plaatsen.
Dan wil ik graag een slag om de arm houden en twijfelen aan de juistheid van deze foto's.
Wanneer zijn ze gemaakt? Vandaag, gisteren? Of stuk voor stuk allemaal nadat de paarden op dit bedrijf aankwamen. Een heel verschil lijkt me.

Mijn fout, ik dacht dat het de foto's uit het onderschrift van Arabesk waren, niet goed gekeken.

Maar het gaat in dit geval onder andere om twee oude paarden die niet meer goed kunnen eten en daardoor zo mager zijn. Op zich nobel dat je die paarden nog een leven probeert te geven, maar zorg dan dat ze wel goed te eten krijgen met slobber.

Als je een keer een veulen hebt en je kan je merrie niet op gewicht houden en het paard is een tijdje mager uit ok, maar als je een melkerij hebt en dus jaarlijks veulens bij de merries om de melkproductie voor je bedrijf op gang te houden, zorg dan voor een goede brok om je merries op gewicht te houden.

10 ha lijkt veel, maar met 50 paarden praat je wel over 5 paarden per ha en dat is heel erg weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:53

ThePast03 schreef:
Ik zie geen zooitje op de foto maar een weiland wat volgens mij nog niet zo heel lang geleden is ingezaaid.

En ik zie een wei waar zo goed als geen gras in staat. Opzich geen enkel probleem als er goed wordt bijgevoerd, maar gezien de conditie van enkele paarden...

Overigens lijkt mij het aantal hectares niet van belang. Wij hebben op stal in de winter enkele maanden helemaal geen hectares weidegang en toch zien alle paarden er TOP uit.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:54

Ik ben niet helederziend,maar ik kom nog wel eens ergens,weet je .Dus ik kan me er wel een voorstelling van maken.maar ja ,ik zet mijn paard ook altijd s`nachts op stal en laat haar niet buiten,waar het zo schoon is.
Een paard heeft vrijheid nodig.Helemaal mee eens ,maar ons paard heeft ook zorg nodig en daar ontbreekt het hier ernstig aan .En gezond verstand !