50 Paarden verwaarloosd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: 50 Paarden verwaarloosd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 00:47

hetzusjevan schreef:
Natuurlijk zijn er vliegen.
Overal zijn nu vliegen.
Ook bij mijn eigen paarden die geen oogontsteking hebben zitten er 100 op hun hoofd.
Mijn ene paard heeft last van zonnebrand in een kootholte en daar heb ik zelfs een vrebandje omheen moeten doen vanwege de vele vliegen die er op de wondjes kwamen.
Een vliegennetje had dat paard echt moeten hebben.

Juist... NU, maar wie weet wanneer die foto gemaakt is? Het ziet er een beetje druilerig uit op de achtergrond, regenachtig. Bij mij in de wei is er met regen nauwelijks een vlieg te bekennen. En ik laat m'n paarden het liefst zoveel mogelijk zonder vliegennet lopen. Ik kan me voorstellen dat je met zo'n wond nog meer het vliegenkapje er liever af laat.

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 00:52

Een goed passend vliegenmasker drukt echt niet op het oog, dat zit er ruim omheen, maar goed. Er kan ook allerlei andere rotzooi in die wond komen, stof, rondvliegende takjes. En uit de berichten maak ik op dat het paard nu nog steeds die ontsteking heeft en als ook maar 5 minuten het zonnetje schijnt dan zijn er echt wel weel vliegjes hoor. Die gaan dan lekker op de poep zitten en daarna lekker in die wond wroeten. Jammie
Wij hebben hier trouwens ook jaarlingen en zogende merries, onder andere quarters en haflingers, dus ook stevige rassen. Het klopt dat ze tijdens die periode wat dunner kunnen worden dan het gemiddelde paard, maar de paarden op de foto's zijn wel wat meer dan gewoon dun ze zijn echt graatmager!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 00:52

in het paardentips magazine (www.paardentips.com) staat een reisverhaal over 2 mensen die met 3 noriker-paarden een pelgrimstocht naar santiago de compostella doen.
Die 3 paarden komen toch van het bedrijf dat hier besproken wordt? (wordt halvelings vermeld in een van de posts hier, staat vermeld in het paardentips magazine, en ook op de persoonlijke site van die 2 mensen die voor het goede doel die pelgrimstocht doen.)

Als de paarden er op dit bedrijf werkelijk zo slecht aan toe zijn, kan iemand me dan uitleggen hoe die 3 beesten te voet tot in compostella geraken?

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 00:55

Blijkbaar lopen er momenteel 2 topics over dit onderwerp.
Het gaat om deze paarden. http://www.mijnalbum.nl/Album=FQLC6DIJ
Kijk en huiver. Vooral de foto van het oog zijn niet prettig.
Ik wordt hier goed ziek van in ieder geval.
Ik ken de berokkene niet maar deze foto's zeggen genoeg naar mijn idee.

edit: link werkte niet

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 00:58

Die paarden zijn nog bij ons op stal geweest om te overnachten. Ik moet je gelijk geven. Die zagen er niet slecht uit.
Maar als ik de foto's van de paarden zie waar het nú over gaat, dan vind ik toch echt dat ze er zwaar verwaarloosd uitzien.
En 10 van de 50 paarden ziek en in slechte toestand dan is 20% dat is echt veel op 1 bedrijf hoor...
En dan zijn die andere 40 ook nog in niet eens in een gezonde conditie

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:09

als ik het goed lees hier, wordt toch vermeld dat ze vaker kneusjes in huis nemen? Dan is het in mijn ogen niet vreemd dat 20% van de dieren er niet al te best uit zien.

Ook wordt vermeld dat 12 dieren, waaronder 2 veulens "afgeroomd" worden. Dan wil dit niet zeggen dat al de dieren er barslecht bij staan, maar dat het bedrijf iets te veel dieren heeft voor zijn eigen bestwil (wat ik eigenlijk betwijfel als je hoort hoeveel weiland ze hebben)
Ok, de paarden op de foto's zien er niet goed uit, en zijn mager, en de hoeven zien er niet uit. Maar weet je ook waarom?
mager? door ouderdom, door ziekte, herstellend, door een lichamelijk mankement of door verwaarlozing? en verwaarlozing door de huidige eigenaar of de vorige eigenaar?
de hoeven? er wordt gezegd dat de hoefsmid net die dag langskwam... de dag dat er een hoefsmid bij een paard gehaald wordt zien de hoeven er toch ook niet tip-top, zo goed als nieuw uit? waarom roep je anders een hoefsmid?

Elk verhaal heeft twee kanten. Het is niet leuk om een dier te zien als die er niet goed bij staat. Dat spreekt natuurlijk iedereen aan, maar het is verkeerd om er direct de dierenbescherming op te gooien zonder eerst verhaal te halen bij de eigenaar van de dieren. En dit is hier kennelijk wel gebeurd...

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:13

Ik twijfel ook helemaal niet aan de goede bedoelingen van de mensen die deze paarden houden. Ik denk alleen dat ze misschien teveel hooi op hun vork hebben genomen. Het is natuurlijk ook vreselijk dat die dieren nu afgevoerd en misschien zelfs afgemaakt moeten worden.
Maar wat ik niet snap zijn al die reacties van mensen over dat die dieren helemaal niet verwaarloosd zijn en 'alleen wat schraal'.
Sorry maar daar kan ik met mn verstand niet bij!

StOoRzEnDeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:13

idd die paarden die naar spanje zijn vertrokken en ondertussen weer terug zijn zagen er goed uit...heel wat anders als de foto's die ik nu onder men neus krijg...en daar kan ik ik echt niet blij van worden

madacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:14

Helemaal eens met Ashkerlon.

Toen ik de fotos daarnet zag schrok ik er eerlijkerwijshalve ook een beetje van.
Maar waarom iemand afkraken?
Waarom iemands eigendom in beslag nemen? Een goed advies van persoon tot persoon, daar heb je toch veel meer aan?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:17

Ashkerlon schreef:
als ik het goed lees hier, wordt toch vermeld dat ze vaker kneusjes in huis nemen? Dan is het in mijn ogen niet vreemd dat 20% van de dieren er niet al te best uit zien.

Ook wordt vermeld dat 12 dieren, waaronder 2 veulens "afgeroomd" worden. Dan wil dit niet zeggen dat al de dieren er barslecht bij staan, maar dat het bedrijf iets te veel dieren heeft voor zijn eigen bestwil (wat ik eigenlijk betwijfel als je hoort hoeveel weiland ze hebben)
Ok, de paarden op de foto's zien er niet goed uit, en zijn mager, en de hoeven zien er niet uit. Maar weet je ook waarom?
mager? door ouderdom, door ziekte, herstellend, door een lichamelijk mankement of door verwaarlozing? en verwaarlozing door de huidige eigenaar of de vorige eigenaar?
de hoeven? er wordt gezegd dat de hoefsmid net die dag langskwam... de dag dat er een hoefsmid bij een paard gehaald wordt zien de hoeven er toch ook niet tip-top, zo goed als nieuw uit? waarom roep je anders een hoefsmid?

Elk verhaal heeft twee kanten. Het is niet leuk om een dier te zien als die er niet goed bij staat. Dat spreekt natuurlijk iedereen aan, maar het is verkeerd om er direct de dierenbescherming op te gooien zonder eerst verhaal te halen bij de eigenaar van de dieren. En dit is hier kennelijk wel gebeurd...

Amen

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:17

Ik zeg niet dat het niet gebeurd is....maar de dierenbescherming geeft eerst een waarschuwing en controleerd daarna. Is het dan nog niet goed dan worden inderdaad je dieren weg gehaald. Ik heb ergens in een artikel gelezen dat de db er anderhalve maand van te voren ook al is geweest. Dus dit was NIET de eerste keer...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:21

Kippesoep schreef:
Ik zeg niet dat het niet gebeurd is....maar de dierenbescherming geeft eerst een waarschuwing en controleerd daarna. Is het dan nog niet goed dan worden inderdaad je dieren weg gehaald. Ik heb ergens in een artikel gelezen dat de db er anderhalve maand van te voren ook al is geweest. Dus dit was NIET de eerste keer...

Was het maar waar dat de DB zo netjes zou werken. Dat doen ze dus niet.
De dierenbescherming waarschuwt niet altijd vooraf, het is hier niet zo als in Amerka bijvoorbeeld.

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:22

Daarmee ben ik het eens (de niet altijc correcte werkwijze). Maar het is wel duideijk dat de db er eerder is geweest.
Ik ga naar bed want ben op t moment mezelf aan het verwaarlozen door slaaptekort.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:25

Kippesoep schreef:
Daarmee ben ik het eens (de niet altijc correcte werkwijze). Maar het is wel duideijk dat de db er eerder is geweest.
Ik ga naar bed want ben op t moment mezelf aan het verwaarlozen door slaaptekort.

Dan heb ik iets gemist, want ik dacht gelezen te hebben dat de DB hier niet eerder is geweest en zeker geen waarschuwing heeft gegeven.

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:27

Of het een echte waarschuwing was kon ik er niet uit opmaken. Maar er stond wel degelijk dat ze er anderhalve maand eerder ook geweest waren.

StOoRzEnDeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:27

ik kan niet geloven dat er mensen zijn die dit normaal vinden....ik heb vorige maand nog de da bij mijn paard gehad en die zei dat er geen grammetje vet teveel aan mijn paard zat maar ook niks te weinig dus wie dit normaal vind is uitgenodigd om een naar een normaal paard te komen kijken

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:30

Niemand zegt dat deze paarden er normaal uit zien... maar wat wil je zeggen? Zodra je paard er een ietsjepietsje niet normaal uit ziet, afmaken?
Of mag je je paard ook een kans geven om te herstellen?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:32

wat mij opvalt is dat de dierenbescherming gewoon de dag zelf nog die dieren op een vrachtwagen zet naar god weet waar...
het lijkt me niet dat de eigenaar dan een voorafgaande waarschuwing heeft gekregen.

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:36

Natuurlijk mag dat, graag zelfs en het is heel goed dat mensen zich daarvoor inzetten, maar als je dat niet alleen aankan moet je hulp inschakelen of het aan anderen overlaten. Je kunt nu eenmaal niet de hele wereld redden.
Liever 10 paarden goed opknappen dan 50 een beetje laten rondmodderen.
En paarden in zulke conditie als fokmerrie gebruiken lijkt me niet de oplossing...

StOoRzEnDeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:37

het woord afmaken is niet in mijn mond geweest en dat zal ik ook nooit en te nimmer doen tenzij er een geldige reden voor is namelijk een paard met veel pijn nee wat ik probeer te zeggen is dat er mensen zijn die doen of hun neus bloed en dan doel ik op reacties als "ik ben daar geweest en de paarden waren niet mager" nou als ik deze foto's zie en desbetreffende persoon vind die paarden niet mager wat zal die persoon dan wel niet van mijn paard vinden ? dat bedoel ik hier mee afmaken nee niet zolang het niet nodig is

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 01:43

Tja...
Ik weet verder ook niet hoe het zit. Ik ben daar nooit geweest. En het is bedtijd. Ik zie morgen wel hoe het verder loopt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:21

Het is mss een beter idee om van de 2 topics 1 te maken? Zo loopt een deel van de discussie naast elkaar en worden dingen 2 gezegd enzovoort.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:18

hetzusjevan schreef:
Blijkbaar lopen er momenteel 2 topics over dit onderwerp.
Het gaat om deze paarden. http://www.mijnalbum.nl/Album=FQLC6DIJ
Kijk en huiver. Vooral de foto van het oog zijn niet prettig.
Ik wordt hier goed ziek van in ieder geval.
Ik ken de berokkene niet maar deze foto's zeggen genoeg naar mijn idee.

edit: link werkte niet

Heb je ook foto's van de andere 45 paarden die er WEL goed bijstaan?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:20

Nee, dat oog had inderdaad verbonden moeten worden!!!
En met cubarmix los je dat echt niet op.
Dat zie ik als leek ook!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:21

kan iemand me de link naar dat andere topic even geven, ik heb het te druk om het op te zoeken, word een beetje plat gemaild en gebeld namelijk

Citaat:
dat oog had inderdaad verbonden moeten worden!!!
En met cubarmix los je dat echt niet op.
Dat zie ik als leek ook!

wil je het tel.nr. van de behandelend DA ? Dan kan je hen advies geven....