ShannaY schreef:Mijn vorige paard stond dus ook 24/7 buiten vanaf jongs af aan, en uiteindelijk door een slechte wei (en niet verwaarloosd, maar gewoon de prachtige weersomstandigheden van Nederland), dus inhoudend, blubje, en glad, hoefkatrol fase 4 opgelopen. Oorzaak? Vergroeid hoefbeentje, doordat het gras zo glad was, en het paard gaten maakte, leer hij fout zijn been neerzetten tijdens eten.
Ik kan mij niet voorstellen dat een paard HKO fase 4 oploopt doordat hij op glad gras of in de blubber loopt. Sommige paarden ontwikkelen ook bijvoorbeeld een bokvoet omdat ze hun been steeds op een bepaalde manier neerzetten, maar dit heeft niets met de bodemgesteldheid te maken.
Mijn paarden gaan zomer en winter elke dag naar buiten in een koppel van circa 12 paarden. Het kost een paar dekens en halsters, maar dan heb je ook wat. Ook zitten ze vaak onder de bijtplekken, maar daar kan ik mij niet zo druk om maken. Ernstige blessures komen bij ons niet voor. Ze gaan zelfs naar buiten als het gevroren en gesneeuwd heeft. (en ja, de grond is dan zeer ongelijk maar doordat ze er iedere dag uitkomen hebben ze geen overbodige energie waar ze vanaf moeten, en passen ze zich aan aan de bodemgesteldheid)
Ook bij ons is het in de winter erg blubberig. Het achterste gedeelte van het land is vette kleigrond en je wil niet weten hoe glad dat is als het geregend heeft. Toch rennen ze er in volle vaart over heen zonder uit te glijden (al hou je soms je hart vast). Ondanks de blubber en de gladde kleigrond heeft geen enkel paard bij ons ooit KHO gehad.
Als ik mijn paarden een dag binnen moet houden, dan breken ze de boel af zo graag willen ze naar buiten. Normaal gaan ze rond 6 uur weer naar binnen, maar ik moet er wel bijzeggen dat ze in de winter bij slecht weer soms al rond twee uur voor het hek staan omdat ze graag naar binnen willen. (en niet omdat ze eten krijgen, want ze kunnen onbeperkt hooi eten in het land)
De mogelijkheid dat mijn paarden naar dagelijks naar buiten kunnen (samen of in een groep, en minimaal een dagdeel) is een eerste vereiste. Dan maar geen binnenbak, verwarmde zadelkamer of spuitplaats met warm en koud water)