Paarden zijn beter af met elkaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:32

mylittlejoy schreef:
Citaat:
Discussie gaat weer totaal voorbij aan het onderwerp het gaat niet over weide het gaat over solciaal contact met soortgenoten.
Dat is een open deur, daar hoeft niemand met een beetje paardenverstand verschil van mening over te hebben

Ik heb het ook over het sociaal contact, maar door verschillende mensen wordt dit meteen weer samengetrokken met wel/geen weidegang. Als je paard op stal staat, heeft hij dus geen sociaal contact, wordt door sommigen beweerd. Hier ben ik het niet mee eens.

Ik blijf erbij, als de enige vorm van sociaal contact het contact via de tralies is, dan is dat niet meer dan lotgenotencontact.

Sociaal contact is meer dan tussen de tralies door aan elkaar snuffelen.

ellenlouise

Re: Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:32

Marieke__ schreef:
en het er wel mee eens, maar mensen die geen ruimte hebben daarvoor kunnen er ook nix aan doen ook al is het beter voor die paarden..

Misschien is het verstandig om éérst een geschikte stal te zoeken en dan pas een paard aan te schaffen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:40

ellenlouise schreef:
Marieke__ schreef:
en het er wel mee eens, maar mensen die geen ruimte hebben daarvoor kunnen er ook nix aan doen ook al is het beter voor die paarden..

Misschien is het verstandig om éérst een geschikte stal te zoeken en dan pas een paard aan te schaffen?

Begrijp zowiezo al niet dat een nette dressuurstal met alle accomodatie voor sportpaarden deze business start als ze geen wei erbij kunnen kopen of er de ruimte er niet voor is. Waarom uberhaupt die pensionstal??

Een hotel zonder toilet is toch ook niet tolerabel??Daar betalen we toch niet voor als we lekker op vakantie gaan?? Waarom dan wel die paarden de duurste spullen en een peperdure stal met accomodatie voor de eigenaar om te kunnen trainen, maar het dier geen weidegang???? O, foutje vergeten, of toch niet, de euries om te verdienen zijn belangrijker??

Ik maak niemand uit voor dierenmishandelaar, maar een pension zonder wei is al een naaimachine zonder garen.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:00

Maar als die pensionstal-met-alles-erop-en-eraan toevallig wel weiland heeft, maar regels stelt over het gebruik van dat weiland?

Daarnaast blijf ik erbij dat een goede pensionstal met goede verzorging altijd beter is voor je paard dan hem ergens in de prut met een schuilstal te zetten.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:12

Fronton schreef:
...
Daarnaast blijf ik erbij dat een goede pensionstal met goede verzorging altijd beter is voor je paard dan hem ergens in de prut met een schuilstal te zetten.

Kun je het iets meer onderbouwen? Ik ben echt nieuwsgierig waarom je dit vindt

Zelf denk ik dat de meeste paarden zich prettiger voelen op een stuk land met soortgenoten, en weinig geven om de luxe voorzieningen die een pensionstal hen biedt.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:36

Niet om de voorzieningen zozeer maar wel om de goede verzorging die er vaak bij komt. Ik heb op een stal gestaan waar mijn paard beetje vaker buiten kwam dan nu, maar daar was de verzorging diep, diep droevig en nu staat ie wat vaker binnen, maar kan ik er wel op vertrouwen dat het goed met hem gaat en dat er ingegrepen wordt als er iets gebeurt.

Maar ik behoor dus ook niet tot de categorie mensen die hun paarden een (of meer) dag(en) aan hun lot over laat, ik ga elke dag zelf.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:43

Ook al staat mijn paard de hele dag in de prut (en 's nachts op stal), ik ga er 2 tot 3 keer per dag heen.
In de prut staan heeft dus niets met een slechte verzoriging te maken

Ik vind dat je het een beetje te zwart/wit ziet. Omdat jij een slechte ervaring hebt met een stal waar de paarden meer buiten stonden, maar wel slecht verzorgd werden, betekent nog niet dat zo'n situatie representatief is voor alle "prut-paarden".
Laatst bijgewerkt door Ann op 13-04-06 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:47

Fronton schreef:
Maar als die pensionstal-met-alles-erop-en-eraan toevallig wel weiland heeft, maar regels stelt over het gebruik van dat weiland?

Als de eerste geen uitloopmogelijkheid heeft, dan weet ik zeker dat mijn paard liever in de prut staat met een uitloopstal! (trouwens, prut is er ook niet het hele jaar rond ).

De zgn. luxe stallen hebben vnl. luxe voor de eigenaar. Een paard maakt het geen bal uit of er een stapmolen is, kantine, verwarmde zadelkamer etc..

Amulet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:53

Fronton schreef:
Niet om de voorzieningen zozeer maar wel om de goede verzorging die er vaak bij komt. Ik heb op een stal gestaan waar mijn paard beetje vaker buiten kwam dan nu, maar daar was de verzorging diep, diep droevig en nu staat ie wat vaker binnen, maar kan ik er wel op vertrouwen dat het goed met hem gaat en dat er ingegrepen wordt als er iets gebeurt.

Maar ik behoor dus ook niet tot de categorie mensen die hun paarden een (of meer) dag(en) aan hun lot over laat, ik ga elke dag zelf.

Goh, mijn pony staat dus deels in de prut (alleen het stukje voor de schuilstal, de rest is mooi droog) en hij wordt goed verzorgd. Dat is gek. Ik kom trouwens dagelijks meer dan 1 keer op stal.

Dat dat bij jou zo gelopen is hoeft natuurlijk niet te betekenen dat dat bij een ander ook zo gaat. Komt generaliserend over moet ik zeggen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:54

liever een paard in de prut dan in een isoleercel!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:07

Een beetje generaliserend vind ik het wel ja, gelukkig is het niet het een of het ander. Ik sta niet op een super de luxe stal (voor mij als mens!), maar de verzorging is prima, ze worden goed gevoerd en in de gaten gehouden, goede omheining van de weilanden etc.
Daarnaast doe ik het zeker niet voor het geld (het is namelijk niet goedkoper!) en ik kom ook elke dag zelf, om te tutten en de eventuele modderveegjes te verwijderen (op 1 dag in de week na, dan krijgt ze alle aandacht van haar verzorgster).

Als het land nat is gaan ze het land niet op, dat kan nergens in deze omgeving. Haar paddock is wel eens een beetje nat (prut kan ik het niet noemen), maar als ze schoon en droog wil staan, kan ze zo haar stal in lopen. Mevrouw kiest er zelf voor om in de regen te gaan staan! Waarschijnlijk zal ze het niet zo'n probleem vinden..

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:37

Ik volg dit topic met flagen ..

Maar wat zou je doen als je paard niet in het koppel kan staan? En ook al is er onderzoek naar gedaan moet je naar het individuele dier kijken.

En voor mijn oudste geld dus de "isoleer" cel anders kan ik hem beter maar op de kliniek neerzetten. En ondanks dat hij in de "isoleer" zit ziet hij er super uit en doet het goed en is vrolijk etc etc dus tja kan er niets aan doen maar ik zet hem dus met liefde in de "isoleer" dan dat ik hem in een koppel op het land zet...

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:49

Een goed georganiseerde stal draait allereerst primair om de paarden, zodat ze veilig kunnen staan en op de juiste manier alles krijgen waar ze behoefte aan hebben. Dat soort stallen hebben meestal ook goed personeel dat op correcte manier het welzijn van de paarden garandeert.
Toevallig sta ik op zo'n stal en ze hebben nog weiland ook, naast diverse paddocks.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:55

Heb nu even wat meer bijgelezen en ik zie een opmerking voorbij komen van "men leest alleen maar wat men lezen wil" en ik denk dat het vaker zo is met onderzoekresultaten.

Denk dat er meer mensen het met mij eens zijn dat je moet kijken naar je paard. Observeren en daar je eigen conclusies uit moet halen.

Vind het jammer dat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is en hun mening verkondigen als de enig tellende. Tuurlijk is het fijn als het paard buiten kan lopen in de wei. Maar als hij daar niet gelukkig is... hem dan maar laten lopen?

Denk dat je nogmaal naar je eigen dier(en) moet kijken wat hun het beste past.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:07

Ik ben altijd van mening geweest dat paarden bij elkaar in een kudde horen te lopen. Beetje raar dat ze daar nu pas mee aankomen met een onderzoek. En gelukkig sta ik ook op een stal waar ze er precies zo over denken.

Er zitten zelfs nog een paar voordelen aan voor mij aan, en dat is dat het stallingsgeld een stuk lager zit dan als je paard in een aparte stal moet stallen, en ik hoef niet altijd mijn stal uit te mesten, want de fokker/boer laat alle paarden naar buiten en komt dan de stal opstrooien of leegmaken met de tractor 1x per week. Mijn tinker gelukkig en ik gelukkig .

En sja ze zijn soms niet lief voor elkaar als ze kuilvoer krijgen o.i.d., ze willen toch allemaal het allerlekkerste stukje hebben en dan gaan ze elkaar wegjagen, maar er zijn nooit nare ongelukken daardoor gebeurt. En de groepsstal waar ze in lopen heeft een uitloop naar buiten, zelfs in de winter! Dus ook al is het een blubberwei, naar buiten komen ze wel, en dat zie je ook niet op alle stallingen.

Ik vind het zelfs leuk als er een veulen geboren moet worden, die wordt dan gewoon in de kudde geboren en de overige merries gaan er in een cirkel omheen staan, en houden de "wacht". Dit vind ik een fijne en een natuurlijke methode!

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:13

ellenlouise schreef:
Ik blijf erbij, als de enige vorm van sociaal contact het contact via de tralies is, dan is dat niet meer dan lotgenotencontact.

Sociaal contact is meer dan tussen de tralies door aan elkaar snuffelen.

Daar ben ik het met je eens, als door tralies snuffelen het enige contact is, noem ik dat geen echt sociaal contact. Al vind ik de benaming lotgenoten wel weer erg negatief klinken. Maar goed, dat is jouw mening.

Bij ons staan de paarden met aangrenzende luiken, dus is er al veel meer contact mogelijk (er zijn er zelfs twee die samen een spelletje hebben uitgevonden om elkaars dekens uit te trekken, geweldig om te zien, minder voor de eigenaar ). Daarnaast kan mijn paard elke dag kroelen, zoals eerder aangegeven. Wat ik wilde aangeven was dat stal niet persé samenhangt met geen sociaal contact, want dat hoeft zeker niet zo te zijn.

Edit: typen blijft lastig....

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:17

Tjonge tjonge wat een hoog oplaaiende discusie is dit aan het worden, terwijl iedereen eigenlijk zegt dat ze hun paard buiten zetten. De een zet hem in een paddoc de ander in het land die zet hem alleen en de ander in een groep Het ene paard staat een paar uur de ander de hele dag enz.enz.Dus eigenlijk doet iedereen het goed!Het gaat er hier om dat je paard buiten komt en zich ,al is het dan maar een uurtje,niet hoeft te schikken naar zijn of haar baas.En natuurlijk heeft niet iedereen de mogelijkheid om zijn paard de hele dag buiten te zetten,maar iedereen met een paard staat ook ergens waar ze even los kunnen dacht ik zo?We zijn het dus allemaal met elkaar eens dat een paard toch een bepaalde form van vrijheid moet hebben......of zit ik er nu helemaal naast?????

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:11

Fronton schreef:
Een goed georganiseerde stal draait allereerst primair om de paarden, zodat ze veilig kunnen staan en op de juiste manier alles krijgen waar ze behoefte aan hebben. Dat soort stallen hebben meestal ook goed personeel dat op correcte manier het welzijn van de paarden garandeert.
Toevallig sta ik op zo'n stal en ze hebben nog weiland ook, naast diverse paddocks.

volgens mij heb ik dit al een keer in een ander topic voorbij zien komen, maar was het vergeten te vragen aan je
wat is dan voor jou zo bijzonder goed aan de huidige stal en zo slecht aan je vorige stal?

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:12

mylittlejoy schreef:
joyce B schreef:
Zeg ik dat dan?
Ik zeg dat de echte liefhebbers
niets nieuws horen,
ik beweer niet dat elk mens dat zijn paard alleen in de wei zet of alleen op stal houdt, geen liefhebber is, maar vaak is het wel het eigen belang dat boven het sociale belang van het paard gesteld wordt, als iemand met de kennis van sociaal gedrag van paarden, er toch voor kiest zijn paard alleen te houden.
Ook Bonfire heeft een weide maatje, een shetlander...

Even uit nieuwsgierigheid: elk mens dat zijn paard op stal houdt, is dus geen liefhebber?

Ik hou mijn paard op stal, maar ze heeft elke dag haar kroeluurtje met haar maatje. Niet op de wei, maar los in de bak of tijdens het poetsen (we hebben een afgeloten ruimte waar we altijd staan te poetsen en daar banjeren ze los rond). En ik zie aan mijn paard dat ze dat fijn vindt. Zeker nu ze niet zoveel beleeft door haar blessure (we zijn in de opbouwfase), hangt ze extra veel aan het contact met haar maatje. Ik denk ook zeker dat dat onderzoek een zekere kern van waarheid bevat, maar het sociale contact hoeft in mijn ogen niet samen te hangen met weidegang.

1. Liefhebbers weten wat belangrijk is voor een paard en hoe het natuurlijke gedrag in elkaar steekt.
2. Een aantal paarden(sport)liefhebbers kiezen er ondanks deze kennis nog altijd voor hun paard op een andere manier te houden, of op een stal te laten staan waar vrij sociaal contact minder makkelijk, of niet, mogelijk is.
3. De redenen waarom mensen daarvoor kiezen zijn verschillend.
bijv. Angst voor blessures, stal zonder weidegang/paddock/loslaatmogelijkheid maar om andere redenen wel aantrekkelijk (prijs, voorzieningen, bereikbaarheid, sfeer/stalgenoten) Maar jij als eigenaar maakt de afweging en stalkeuze. niet het paard.

en dan heb je nog een groep die in mijn ogen geen oog en begrip heeft voor de behoeftes van een paard en ongehinderd door die kennis en liefde kiest wat hem het beste uitkomt.

Verder: Selectief lezen en quoten is ook een kunst...

Uit hetzelfde berichtje van mij:
joyce B schreef:
En even als reactie op MissJ: Ook bij ruimtegebrek kun je je paard elke dag een aantal uren paard laten zijn als de mogelijkheid wordt geboden voor weidegang in 2 tallen of kleine groepjes paarden die goed samen kunnen, of vaste paddockgroepjes. Dan kunnen ze in elk geval een deel van de dag lekker vrij samen met andere paarden doen waar ze zin in hebben... Als die ruimte er niet is op een stal, zou ik mijn paard er liever niet hebben staan...

Logisch dat je rangorde gevechten zoveel mogelijk uit de weg gaat om schade aan je dure sportpaard te voorkomen, maar
er is een grote middenweg
tussen solitair houden en 24 uur per dag op het land in een grote kudde ze alles zelf uit laten knokken...

Ik ben mezelf aan het herhalen. Ik hoop nu duidelijker te hebben gemaakt wat ik bedoel. Maar begrijpend lezen is ook een kunst...

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 01:40

Kinke schreef:
Fronton schreef:

volgens mij heb ik dit al een keer in een ander topic voorbij zien komen, maar was het vergeten te vragen aan je
wat is dan voor jou zo bijzonder goed aan de huidige stal en zo slecht aan je vorige stal?

Goed:
- Er wordt gedaan wat ze beloven, te weten dat er wordt gevoerd wanneer ze zeggen dat ze voeren en dat ze ook geven wat jij als eigenaar wil dat je paard krijgt.
- Het voer is van goede kwaliteit, zowel in de silo als op baal.
- Mijn paard wordt met rust gelaten en alleen uit zijn stal gehaald voor dingen die ik goed vind.
- Er wordt goed op hem gelet, als hij niet lekker is, wordt er iets aan gedaan nadat ik geinformeerd ben.
- De paarden hebben regelmaat en een stabiele omgeving, de routines zijn hetzelfde waardoor die herkenbaar zijn en zodoende geen onrust veroorzaken.
- Er zijn veel dingen die ik kan gebruiken voor de optimale verzorging van mijn paard. Hoeft niet altijd, maar ze zijn er. Daaronder versta ik bijvoorbeeld een veilige spuitplaats met schoon water, waar je dus ook veilig en in rust kunt werken, ook als het vervelend is voor je paard; 500+ meter bestrating wat ik prettig vindt voor het stappen voor of na het werk.
- Mijn paard heeft een open buitenstal, hij staat dus met zijn snufferd buiten.
- Rijbanen met een hoogwaardige bodem, ik vind dat belangrijk voor het binnenwerk van mijn paard.
- Longeerbaan met hoogwaardige bodem, zie boven.
- Meerder paddock waar je paard los kan.
- Keuze uit groepsweiland of een landje voor 1 of 2 paarden. Je kan je paard dus weiden zoals je zelf graag wilt.
- Geen bemoeienis over wat je wel of niet moet doen met je paard. Dus geen 'je traint te weinig/veel', 'je longeert wel/niet genoeg', 'je paard loopt te veel/weinig buiten', 'je doet dit wel/niet of dat niet/wel.

Slecht:
- Er werd niet of nauwelijks op het welzijn van het paard gelet. Je kon hem dus gerust aantreffen met wonden van bijvoorbeeld vastliggen onder een deur die niet helemaal netjes gemonteerd was (geen grapje).
- Paard werd beetje naar willekeur buiten gezet met of naast willekeurig wel ander paard; dit heeft veel verwondingen opgeleverd, ook hele nare.
- Volledig onachtzaamheid in de omgang met je paard. Bijvoorbeeld paard buiten al halster af doen en niet in stal. Vlak langs andere paarden lopen waardoor hij gebeten werd, omdat het belangrijk was om onder het afdakje te blijven.
- Ongestructureerde bende, dan ging het zus en dan ging het zo.
- Je wist nooit wie voerde, hoe laat, welke emmer en of jouw voer wel in jouw paard ging.
- Je wist nooit wie nou precies met je paard bezig was en hoe ze met hem omgingen. Ik heb echt de debielste situaties meegemaakt en raarste verhalen gehoord.
- Totale desinteresse in wat je met je paard deed. Voorbeeld: tijdens de weidegang al het voer drastisch minderen, dat werd ook niet meer naar behoefte opgevoerd. Voor veel stalgenoten was de weideperiode soort vakantie en dan kan dat wel, maar mijn paard moest mee op concours dus ik wilde wel graag dat er krachtvoer in ging; of dat daar tenminste over overlegd werd.
- Onveilige omgeving, overal losse rotzooi; je moest er werkelijk niet aan denkend at je paard los kwam (zie halster-opmerking).
- Slechte bodems, in alle banen. Het leek soms wel aardig, maar grootste gedeelte van de tijd zwaar voor de pezen en ander binnenwerk.
- Slechte voorzieningen, alles zat te los of te vast of was te vies om aan te pakken. Overal onhandige richels en drempels en lage plafonds of laaghangende balken, bijvoorbeeld op de te kleine spuitplaats.
- Paard werd zonder omkijken buiten gegooid op slechte ondergrond, drassige bodem, bevroren bodem, te zware bodem, maakt allemaal niet uit, knikker maar naar buiten.
- Geen toezicht in de wei, wat dus weer voor rare ongelukken kan zorgen.
- Totale weigering om paarden op de wei water te geven.
- Onachtzaamheid en laakbaarheid in manier van omgaan met paard en stalmanagement.
- Verwijtbare fouten die echt voor nare problemen zorgde voor het paard.
- Mishandeling van het paard.

Dus.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:07

Hmm, bedankt voor je uitgebreide uitleg, Fronton. Maar ik ben er nog steeds niet uit wat de slechte verzorging op stal 2 te maken heeft met de stelling dat weidepaarden minder goed verzorgd worden dan pensionpaarden Je geeft nu 1 voorbeeld weer, maar dat is niet representatief voor de meeste pensionstallen met veel weidegang.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:11

Ik zie hier dat de weide mensen hier hun weide paard vooral afschilderen alsof ze op de perfecte plaatst staan. Maar hoe komt het dan dat ons park (bij stal) waar geen paarden over het gras horen te lopen ( maar soms gebeurd) dan 1 grote blubberzooi is? Moet je nagaan als je paard op een afgerasterd stuk staat en er de hele dag op loopt. Volgens mij hou je dan toch ook een blub zooi over? Mijn vorige paard stond dus ook 24/7 buiten vanaf jongs af aan, en uiteindelijk door een slechte wei (en niet verwaarloosd, maar gewoon de prachtige weersomstandigheden van Nederland), dus inhoudend, blubje, en glad, hoefkatrol fase 4 opgelopen. Oorzaak? Vergroeid hoefbeentje, doordat het gras zo glad was, en het paard gaten maakte, leer hij fout zijn been neerzetten tijdens eten.

Ik vind dat er dan ook realistisch gepraat moet worden. “Ja mijn paard staat 24/7 buiten, en ja het is een troep op de wei” want kom op, dat hou je gewoon niet tegen! Er wordt hier gepraat alsof alle weides er het hele jaar door goed uitzien, dat betwijfel ik ten zeerste, want alleen hier in de buurt al is het een grote troep!

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:16

Mijn paard staat overdag ook in de blubber als het veel geregend heeft, maar ik heb dat liever dan 24/7 op stal staan. In de 3 jaar dat ik haar heb, heeft ze nog geen 1 kreupele pas gezet ondanks de blubber of zelfs bevroren grond (met gaten).

Er zullen altijd voorbeelden te vinden zijn van paarden die wel iets hebben opgelopen in de modderige weide, maar dat geldt ook voor paarden die blessures oplopen juist omdat ze het merendeel op stal staan.

Ik zeg of vind niet dat de weidegang op het moment perfect is, maar overdag buiten in de blub (het liefst 24/7) met een stel maatjes heeft nog steeds mijn voorkeur boven (bijna) de hele dag op stal staan.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:44

Ann, die paarden werden buiten elke dag in de paddock gegooid en dat leek mij wel leuk voor mijn paard, nou, dat heb ik geweten. De stalbaas deed dat trouwens niet voor het paard, maar meer om het zichzelf makkelijker te maken, mest in de bak regent wel weg, maar mest in de stal niet. Daarnaast bleek dat mijn paard zich helemaal niet zo prettig voelde bij dat buitenstaan met 'vriendjes'. Maar nog afgezien daarvan wil ik mijn paard niet meer op een slechte, blubberige wei hebben en ook niet in een bevroren paddock of iets dergelijks. Hij is zo vaak door het oog van de naald gekropen, het is genoeg geweest, ik ga de goden niet meer verzoeken. 24/7 in de blubber komt natuurlijk al helemaal niet ter sprake, dat vind ik geen manier van paarden houden.

ShannaY, eens!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:13

ShannaY schreef:
Mijn vorige paard stond dus ook 24/7 buiten vanaf jongs af aan, en uiteindelijk door een slechte wei (en niet verwaarloosd, maar gewoon de prachtige weersomstandigheden van Nederland), dus inhoudend, blubje, en glad, hoefkatrol fase 4 opgelopen. Oorzaak? Vergroeid hoefbeentje, doordat het gras zo glad was, en het paard gaten maakte, leer hij fout zijn been neerzetten tijdens eten.

Ik kan mij niet voorstellen dat een paard HKO fase 4 oploopt doordat hij op glad gras of in de blubber loopt. Sommige paarden ontwikkelen ook bijvoorbeeld een bokvoet omdat ze hun been steeds op een bepaalde manier neerzetten, maar dit heeft niets met de bodemgesteldheid te maken.

Mijn paarden gaan zomer en winter elke dag naar buiten in een koppel van circa 12 paarden. Het kost een paar dekens en halsters, maar dan heb je ook wat. Ook zitten ze vaak onder de bijtplekken, maar daar kan ik mij niet zo druk om maken. Ernstige blessures komen bij ons niet voor. Ze gaan zelfs naar buiten als het gevroren en gesneeuwd heeft. (en ja, de grond is dan zeer ongelijk maar doordat ze er iedere dag uitkomen hebben ze geen overbodige energie waar ze vanaf moeten, en passen ze zich aan aan de bodemgesteldheid)

Ook bij ons is het in de winter erg blubberig. Het achterste gedeelte van het land is vette kleigrond en je wil niet weten hoe glad dat is als het geregend heeft. Toch rennen ze er in volle vaart over heen zonder uit te glijden (al hou je soms je hart vast). Ondanks de blubber en de gladde kleigrond heeft geen enkel paard bij ons ooit KHO gehad.

Als ik mijn paarden een dag binnen moet houden, dan breken ze de boel af zo graag willen ze naar buiten. Normaal gaan ze rond 6 uur weer naar binnen, maar ik moet er wel bijzeggen dat ze in de winter bij slecht weer soms al rond twee uur voor het hek staan omdat ze graag naar binnen willen. (en niet omdat ze eten krijgen, want ze kunnen onbeperkt hooi eten in het land)

De mogelijkheid dat mijn paarden naar dagelijks naar buiten kunnen (samen of in een groep, en minimaal een dagdeel) is een eerste vereiste. Dan maar geen binnenbak, verwarmde zadelkamer of spuitplaats met warm en koud water)