‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:53

Lijkt wel of er weer een partij is die een hoop centjes wil gaan verdienen

Tinky12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:53

Ik vind het op zich geen slecht idee,maar er moeten bij het autorijbewijs ed ook eens meer aandacht aan besteed worden.Ik rij bijna dagelijks buiten en wordt regelmatig bijna van mij paard gereden .Vroeger reed in echt in de binnenstad van Amsterdam,maar daar gelden echt andere regels dan wanneer je een lekker bosritje rijdt.
Ludora schreef:
Maar zo ie zo vindt ik het raar dat mensen die een bepaald aantal punten/niveau bij springen, dressur of SGW hebben dan nog een RB moeten hebben.

Vind ik niet raar...dat jij een bepaald aantal punten hebt op een stukje papier wil zeggen dat je leuk kunt sturen in een bak en/of op een parcours....heeft niets met buitenrijden te maken.Een goede bakruiter is nog geen goede ruiter om mee naar buiten te nemen.Buiten rijden is heel anders dan een bak!!
En buitenrijden in een bos is ook weer heel anders dan rijden in het verkeer....

Ben op zich wel voor...maar,er moet wel het een en ander aan het examen worden aangepast en het is jammer dat het natuurlijk weer een heerlijk melkkoe gaat worden

O...ik las ook ergens dat je elke 2jaar je RB moet verlengen...vergeet niet dat er ook een verzekering aan dat RB gekoppeld zit.En een gewoon rijbewijs moet je ook verlengen he

Groetjes,Tinky

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:55

Ik las ergens dat SRR en KNHS samen horen?
Nooit geweten, maar als dat zo is, zou bijv L springen of L2 dressuur vrijstelling kunnen geven.
Want ook dan zeggen ze dat je goed genoeg rijd voor een hengst.
Lijkt me ook genoeg voor in het bos.

En wat ik nu zeg is honderd malen hoger dan het nivo wat nu gevraagd word

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:56

Een gewoon rijbewijs maar elke 10 jaar, schroeven ze dat dan voor dit ook op?

Tinky12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:59

runningkawa schreef:
Een gewoon rijbewijs maar elke 10 jaar, schroeven ze dat dan voor dit ook op?

Aan een auto rijbewijs zit volgens mij geen verzekering gekoppeld??
Als je RB voor 10jaar zou uitgeven dan mag dat ook nogal wat kosten

Groetjes,Tinky

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:00

Iedereen is zo al WA verzekerd, dus hoeft er helemaal geen verzekering aan gekoppeld te zijn.
Is echte SRR onzin...

Orsje

Re: ‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:01

pfff heb vandaag me theorie examen gehaald...
Waren best veel vragen over ruiters...

Maar helaas houden mobilisten zich er niet echt aan...

Maar ik ben ook eens benieuwd hoe dat met dat "rijbewijs"
gaat aflopen..

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:02

Als ze dit gaan invoeren zet ik mijn aanstaande paard voorgoed in Duitsland neer, of ik blijf in Noorwegen wonen:) Jaren geleden heb ik ook mijn ruiterbewijs gehaald, maar het is verlopen, want ik heb het niet verlengd. Bovendien las ik pas geleden nog een artikel over dat de populariteit van het ruiterbewijs is gedaald en niet naar wens is volgens het SRR. Dat lijkt me duidelijke zaak toch: een wanhopige poging om meer leden te trekken. Ik ben op zich wel voor een Stichting Recreatie Ruiter, maar dan wil ik ook graag meer resultaten zien!!

En bovendien: die verzekering stelt niets voor, de meeste Nederlanders hebben die toch al!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:03

runningkawa schreef:
Nooit geweten, maar als dat zo is, zou bijv L springen of L2 dressuur vrijstelling kunnen geven.

Klopt, dus ja ik snap jou punt Tinky12, helemaal mee eens, maar als je geacht wordt een hengst (welke hengst dan ook) te kunnen rijden, dan dien je in mijn ogen ook een ander paard te kunnen rijden. Ook buiten.

Dat deze regel niet voor iedereen opgaat is weer een heel ander verhaal.

Susanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:11

omet manegebuitenritten is het nu toch al verplicht dat er 2(geloof ik) begeleiders met ruiterpaspoort mee zijn?

maar als je zo'n regel in zou voeren kunnen manegegroepen niet meer naar buiten, tenzij iedereen (dus ook de kids waarbij naast elk paard iemand loopt en dan nog een paar mensen die ook mee lopen, en er in principe niet veel kan gebeuren) allemaal zo'n dom rijbewijsje haalt... ik weet het niet

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:13

Vind het echt een belachelijk idee. Oke beetje theoretische kennis van de verkeersregels is niet overbodig, maar dat heeft iedereen met een scooter/autorijbewijs ook wel.

Spetterlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:20

Je hebt toch niet voor niets een ruiterbewijs, dit is gewoon weer onzin..

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:25

Spetterlover schreef:
Je hebt toch niet voor niets een ruiterbewijs, dit is gewoon weer onzin..

Ruiterbewijs vind ik ook een belachelijk iets. Je mag je examen doen met een willekeurig beest, dus dan kan je gewoon met een dooie knol gaan, haal je het en mag je daarna met een geflipte 3 jarige langs de weg rijden..
Werkt ook absoluut niet.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:36

Suus_linell schreef:
omet manegebuitenritten is het nu toch al verplicht dat er 2(geloof ik) begeleiders met ruiterpaspoort mee zijn?

maar als je zo'n regel in zou voeren kunnen manegegroepen niet meer naar buiten, tenzij iedereen (dus ook de kids waarbij naast elk paard iemand loopt en dan nog een paar mensen die ook mee lopen, en er in principe niet veel kan gebeuren) allemaal zo'n dom rijbewijsje haalt... ik weet het niet

En wat als juist dioe paarden op hol slaan ??? Dan gaat alles.... Het is gewoon niet dicht te zetten. Je werkt niet met een machine !!!

LeandraTigro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:44

je hebt ook hele brave hengsten en verschrikkelijk moeilijke merries, dus dat wil eigenlijk ook niks zeggen vind ik.

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:45

runningkawa schreef:

Het jammere is dat nog menig L2-combinatie met halstertouw en begeleider naar de ring moet begeleid

Ik vind het toch weer zo'n waardeloze regel , alleen maar om weer wat centjes te kloppen.
Misschien dat een paar penny's wat wijzer worden van de theorie, maar je mag als ik het goed heb begrepen met de braafste manegeknol examen doen om vervolgens met een levensgevaarlijke beest te verongelukken (want je hebt natuurlijk wel je bewijs gehaald)..... uiteindelijk blijft het ieders eigen verantwoordelijkheid....

Het ergste van alles vind ik nog dat ik straks elke keer als ik buiten de poort kom met mijn paard (toch wel een aantal keren per week) ik dat *&^%bewijsje bij me moet hebben..... (bij dat alles wat ik eigenlijk ook al bij moet dragen: paardenpaspoort, IDkaart,....)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:49

Is ook een domme regel, maar als eis al honder keer hoger dan wat er voor het huidige ruiterbewijs gevraagd word.
En daar gaan ze het bos in zonder halstertouwtje

Laat ik stout zijn, want dat paarden paspoort, formaat koelkast gaat al nooit mee.
Mijn id alleen als ik toevallig met de auto ben, veels te bang dat ik het ergens halverwege kwijt raak.

Mijn mobiel, gaat als enigste altijd mee

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:53

Ik heb zelf nog geen ruiterbewijs, Maar rij toch alleen 's zomers buiten en ik rij haast nooit buiten dus vind het wel best allemaal

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:55

superwoman schreef:
Maar waar je moet lopen met je paard etc - is voor mij toch onduidelijk.
Ik zou de veiligste plek op zoeken,maar ik rij ook nooit langs de weg hé!

Officieel hoor je op de rijbaan te rijden. Maar ik ben niet zo van de officieele regels als er op die rijbaan rustig 70-80 km/uur gereden wordt en er een fietspad naast ligt

Volgens het artikel hier in de krant gaat het gewoon om het ruiterbewijs, mogelijk worden de regels iets aangescherpt in de toekomst, daar moet nog naar gekeken worden

Ik heb dat gekke ding al 7 jaar(nooit bij me, want het heeft een ontzettend handzaam formaat ), maar zou het complete onzin vinden om het nu nog te moeten halen.
Ik heb een BE-rijbewijs dus de verkeersregels ken ik wel en dat ik op een paard kan blijven zitten heb ik ook al wel bewezen

LeandraTigro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:55

je hebt ook hele brave hengsten en verschrikkelijk moeilijke merries, dus dat wil eigenlijk ook niks zeggen vind ik.

LeandraTigro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:56

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:00

dat is waar

LeandraTigro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:00

sorry er gaat iets fout met mijn computer

xDaphne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:03

Ik pas altijd goed op als ik met mijn paardje over straat ga, alleen zijn het de automobilisten die hartstikke gevaarlijk rijden.
Die weten niks van dieren en sommige gaan om je te treiteren nog zitten tuuteren ook. Nee het is echt weer iets om geld van je af te troggelen!!
Iemand met een paard past goed op in het verkeer op zich zelf maar vooral op het dier en weet wat er kan gebeuren. Dat kan je van andere mobilisten meestal niet zeggen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:04

traan_beauty schreef:
Ik vind het een heel goed iedee Nu kunnen nog van die onverantwoordelijke mensen op de weg gaan rijde met een gek paard..
Ik heb dat examen 7 jaar geleden met mijn pony gehaald. Inmiddels ben ik 4 groene paarden verder die toch allemaal eens voor het eerst langs de weg moesten en dat waren echt niet allemaal schatjes
Vooral met Otje kon ik in het begin mijn lol op, maar ze moeten het toch een keer leren. Heeft weinig met onverantwoordelijk gedrag te maken, maar het blijven (vlucht)dieren waar je mee aan het werk bent!

Kan niet zeggen dat ik aan dat ruiterbewijs zoveel gehad heb