Gabrielle Pochhammer schreef:we have a long report on the Lausanne workshop in our March issue.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gabrielle Pochhammer schreef:we have a long report on the Lausanne workshop in our March issue.
Yvonnelind schreef:Goh, wat vreemd dat ik als amateuristische B/L ruiter altijd meteen merk of mijn paarden iets als onprettig ervaren... Ze gaan bokken, steigeren, gooien mij eraf, lopen tegen de hand etc etc. Als ik mijn paard rollkur of Hyperflexy zou gaan doen, dan hing ik binnen de kortste keren ergens in een boom...
Als leken dat soort dingen na willen doen, dan is dat altijd nog de fout van de leken en niet de fout van de trainingsmethode. Je moet dus de onkundige leken aanpakken ipv de methode aan te vallen.
Dimitri schreef:..Ik ga niet zeggen dat topsport goed is voor de paarden, maar dat is ook niet voor mensen..het is ook niet goed voor mensen om 80 uur te werken en toch doen we het!?
QQQQ schreef:Dimitri schreef:..Ik ga niet zeggen dat topsport goed is voor de paarden, maar dat is ook niet voor mensen..het is ook niet goed voor mensen om 80 uur te werken en toch doen we het!?
Wij kiezen daar zelf voor. Als je dat verschil niet snapt...
Karl66 schreef:Dus als ik mijn buurman vermoord en jij vindt dat wel een goed idee en moordt gelijk maar heel Amsterdam uit, dan is dat mijn schuld???
Tyrza schreef:Dat geldt dan ook voor elke vorm van "de top" QQQQ, ook de mensen die andere methodes erop nahouden.
QQQQ schreef:Tyrza schreef:Dat geldt dan ook voor elke vorm van "de top" QQQQ, ook de mensen die andere methodes erop nahouden.
Klopt.
Alleen zijn er niet zoveel "toppen" binnen de sport die zich ook nog eens met dieren bezig houden.
Daar is extra voorzichtigheid geboden.
Karl66 schreef:Anky heeft het nog nooit gepropageerd, simpelweg omdat zij altijd al heeft gezegd (en niet sinds het artikel in St George), dat je eerst aan een aantal voorwaarden moet voldoen voor je er mee aan de slag kan. De basis moet goed in orde zijn, het paard moet ten allen tijde goed aan het been zijn en dan moet je het langzamerhand in de loop van de jaren opbouwen en bij je paard aanpassen.
QQQQ schreef:Karl66 schreef:Anky heeft het nog nooit gepropageerd, simpelweg omdat zij altijd al heeft gezegd (en niet sinds het artikel in St George), dat je eerst aan een aantal voorwaarden moet voldoen voor je er mee aan de slag kan. De basis moet goed in orde zijn, het paard moet ten allen tijde goed aan het been zijn en dan moet je het langzamerhand in de loop van de jaren opbouwen en bij je paard aanpassen.
Dat zei ze er inderdaad altijd al bij. Helaas denken teveel mensen dat ze wel aan de voorwaarden voldoen.
Tegenwoordig is ze er echt wat duidelijker in en legt ze ook in d'r clinics meer nadruk op "neusje eruit rijden" (wat d'r demo-ruiters echter vaak niet lukt...).
Maar we dwalen geloof ik wat af....
Bloompje schreef:Mijnsinziens slaat het volledige LDR of 'zo genoemde' hyperflexie kant nog wal. Mijninziens is in dat oogpunt genomen alleen al volkomen nutteloos je dier zonodig zo ver te moeten af te buigen met alle gevolgen van dien. Waarom zou dit als je al logisch denkt zoveel meerwaarde moeten geven aan de fysieke en zo ook mentale training van je paard gezien alle vooraanstaande feiten alleen al?? Deze zeer gedwongen (zie ook de het veelvuldig gebruik van alle 'hulp' cq. dwangmiddelen) manier van rijden streeft de definitie van het samenwerken in harmonie en vrijheid in zeer negatieve zin ver voorbij. En voor alle andere argumenten dit geld zeker niet alleen voor het LDR!! De tranen staan mij echt veelvuldig in de ogen!!
Echter omdat deze methode zo prominent word opghemeld door derden (en consorten) is het mijnsinziens niet meer dan gebruikelijk dat het zoveel commotie te weeg brengt en aan meerdere kanten om reactie vraagt met name door de geboekte -wedstrijd- resultaten. Door deze prominente aanwezigheid indeze krijg je deze publiciteit, je vraagt er zelf om het probleem is echter dat het maar weer eens heel duidelijk word waar het allemaal daadwerkelijk om draait... Ach, maar we winnen toch Olympische medailles??? Dat zegt uiteindelijk meer over de wedstrijd sport (de kern zou veranderd kunnen worden door een geheel andere jureering ofwel 'kijk op het geheel' openminded) dan de daadwerkelijke correcte rijkunst en alleen dat al vraagt zeer veel te wensen over om te beginnen bij meer wederzijds respect en zelfreflectie.
QQQQ schreef:Wij kiezen daar zelf voor. Als je dat verschil niet snapt...
Karl66 schreef:Horseyfries, kort samengevat zegt ze dat Anky weliswaar haar paarden wel traint maar dat het geen resultaat oplevert en dat als zij jury was Anky dus ook geen punten zou geven.
Bloompje schreef:Aan Karl66 en Horseyfries jullie zouden echt verder moeten kijken dan je eigen neus lang is. Als iedereen maar alles stug relativeerd vanuit zijn eigen standpunt denk ik niet dat je er veel verder mee komt.