'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:24

In de St. George van maart komt nog een uitgebreid verslag van de meeting in Laussane.
Gabrielle Pochhammer schreef:
we have a long report on the Lausanne workshop in our March issue.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:26

Goh, wat vreemd dat ik als amateuristische B/L ruiter altijd meteen merk of mijn paarden iets als onprettig ervaren... Ze gaan bokken, steigeren, gooien mij eraf, lopen tegen de hand etc etc. Als ik mijn paard rollkur of Hyperflexy zou gaan doen, dan hing ik binnen de kortste keren ergens in een boom...

Als leken dat soort dingen na willen doen, dan is dat altijd nog de fout van de leken en niet de fout van de trainingsmethode. Je moet dus de onkundige leken aanpakken ipv de methode aan te vallen.

Onassa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:38

Yvonnelind schreef:
Goh, wat vreemd dat ik als amateuristische B/L ruiter altijd meteen merk of mijn paarden iets als onprettig ervaren... Ze gaan bokken, steigeren, gooien mij eraf, lopen tegen de hand etc etc. Als ik mijn paard rollkur of Hyperflexy zou gaan doen, dan hing ik binnen de kortste keren ergens in een boom...

Als leken dat soort dingen na willen doen, dan is dat altijd nog de fout van de leken en niet de fout van de trainingsmethode. Je moet dus de onkundige leken aanpakken ipv de methode aan te vallen.

Precies, zo bedoel ik het ook.
Jammer vaak dat je de leken er niet van kan overtuigen dat het misschien beter is daar nog niet mee bezig te gaan omdat ze de technieken niet kennen en de paarden dus, zoals we allemaal denk ik vaak genoeg tegenkomen, in de krul trekken..
Dan is er dus echt niets meer ontspannen aan het paard.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:35

..weet je wat al die anti mensen nu gewoon eens moeten doen...naar een clinic van Anky gaan en daar eens je tegenargumenten neerleggen en dan wil ik wel eens zien wie het snelst uitgepraat is..ik heb een vermoeden!...Ik ga niet zeggen dat topsport goed is voor de paarden, maar dat is ook niet voor mensen..het is ook niet goed voor mensen om 80 uur te werken en toch doen we het!?..Waarom gaan de antimensen zich nu eens niet druk maken om het echte dierenleed..want dat is veel erger!!...Ondertussen kijk ik nog eens de link met dat Anky de Gouden plak wint en nog steeds vind ik het machtig mooi om naar te kijken
..GO Anky, ik ben nog steeds fan!!
en helaas is het nog steeds zo dat er genoeg na apers zijn...maar he!..we rijden nu eenmaal op paarden, wil je het echt allemaal zo eerlijk doen, gooi hem dan in de wei en doe er niets mee

http://www.streamingspace.nl/anky-olymp-256.htm

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:40

Dimitri schreef:
..Ik ga niet zeggen dat topsport goed is voor de paarden, maar dat is ook niet voor mensen..het is ook niet goed voor mensen om 80 uur te werken en toch doen we het!?

Wij kiezen daar zelf voor. Als je dat verschil niet snapt...

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:51

QQQQ schreef:
Dimitri schreef:
..Ik ga niet zeggen dat topsport goed is voor de paarden, maar dat is ook niet voor mensen..het is ook niet goed voor mensen om 80 uur te werken en toch doen we het!?

Dat is een kulargument zolang er in verhouding veel meer paarden door wannabee toppers kapot gereden worden dan door de echte topruiters.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:05

De top geeft het voorbeeld aan de wannabee's en doen daarmee indirect meer schade dan een enkele wannabee.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:08

Dat geldt dan ook voor elke vorm van "de top" QQQQ, ook de mensen die andere methodes erop nahouden.

Karl66

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:08

Dus als ik mijn buurman vermoord en jij vindt dat wel een goed idee en moordt gelijk maar heel Amsterdam uit, dan is dat mijn schuld???

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:10

Karl66 schreef:
Dus als ik mijn buurman vermoord en jij vindt dat wel een goed idee en moordt gelijk maar heel Amsterdam uit, dan is dat mijn schuld???

Nee.
Wel als jij een icon bent en iedereen oproept om hetzelfde te doen.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:11

Tyrza schreef:
Dat geldt dan ook voor elke vorm van "de top" QQQQ, ook de mensen die andere methodes erop nahouden.

Klopt.
Alleen zijn er niet zoveel "toppen" binnen de sport die zich ook nog eens met dieren bezig houden.
Daar is extra voorzichtigheid geboden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:15

Nee Q, elke ruiter is er zelf verantwoordelijk voor hoe hij of zij met haar paard omgaat. Doe jij het niet goed omdat jij niet snapt wat Anky nu precies doet, dan kan je haar daar niet de schuld van geven.

Tyrza bedoelde met andere toppers trouwens andere topruiters, want net zoals er veel mensen LDR rijden zonder te snappen wat ze doen, zijn er net zoveel die hun paard in de krul rijden omdat dat zo hoort en net zoveel schade aan hun paard berokkenen.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:15

QQQQ schreef:
Tyrza schreef:

Klopt.
Alleen zijn er niet zoveel "toppen" binnen de sport die zich ook nog eens met dieren bezig houden.
Daar is extra voorzichtigheid geboden.

Ik bedoel dan ook gewoon de toppers in de dressuursport.... Tjee... Ik moet wel in detail treden zeg...

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:20

In dat geval, ja inderdaad, dat geldt voor alle "toppers". Ook voor bijv populaire freestylers etc., dus niet persé alleen wedstrijdtop.

Karl66: Jij gaat ervan uit dat Anky het allemaal goed doet en dat het geen kwaad kan. Niet elk paard dat Anky onder d'r kont krijgt kan er even goed "tegen".
Een Anky zou wat minder tegenover leken het gebruik moeten propageren, want op zo'n clinic voor een paar honderd man kan ze het toch niet zo uitleggen dat ze het goed doen. Sinds het St George verhaal hebben d'r clinics wel een iets hoger "don't try this at home" boodschap erbij. Dat vind ik wel positief, mag nog wel wat sterker.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:31

Anky heeft het nog nooit gepropageerd, simpelweg omdat zij altijd al heeft gezegd (en niet sinds het artikel in St George), dat je eerst aan een aantal voorwaarden moet voldoen voor je er mee aan de slag kan. De basis moet goed in orde zijn, het paard moet ten allen tijde goed aan het been zijn en dan moet je het langzamerhand in de loop van de jaren opbouwen en bij je paard aanpassen.

Er zijn zoveel paarden die de top niet halen, of omdat het uiteindelijk niet goed blijkt te klikken met de ruiter of omdat het paard de GP uiteindelijk niet aankan. Dit geldt voor elke ruiter en niet alleen voor Anky, dus waarom wordt het bij haar aldoor geroepen en bij al die andere ruiters niet???

Als ik het goed begrijp mag van jou een topper zijn gave om meer uit het paard te halen dan wij gewone ruiters niet gebruiken, onder het motto "iemand anders zou het ook wel eens met slechte gevolgen kunnen gaan uitproberen"?
Volgens mij is het nog altijd zo dat iedereen die met paarden aan de slag gaat zelf de plicht heeft om na te denken over wat hij doet, de benodigde kennis daarvoor op te doen en te proberen niet over zijn eigen grenzen en dat van zijn paard heen te gaan.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 00:10

Karl66 schreef:
Anky heeft het nog nooit gepropageerd, simpelweg omdat zij altijd al heeft gezegd (en niet sinds het artikel in St George), dat je eerst aan een aantal voorwaarden moet voldoen voor je er mee aan de slag kan. De basis moet goed in orde zijn, het paard moet ten allen tijde goed aan het been zijn en dan moet je het langzamerhand in de loop van de jaren opbouwen en bij je paard aanpassen.

Dat zei ze er inderdaad altijd al bij. Helaas denken teveel mensen dat ze wel aan de voorwaarden voldoen.
Tegenwoordig is ze er echt wat duidelijker in en legt ze ook in d'r clinics meer nadruk op "neusje eruit rijden" (wat d'r demo-ruiters echter vaak niet lukt...).
Maar we dwalen geloof ik wat af....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 00:27

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:

Dat zei ze er inderdaad altijd al bij. Helaas denken teveel mensen dat ze wel aan de voorwaarden voldoen.
Tegenwoordig is ze er echt wat duidelijker in en legt ze ook in d'r clinics meer nadruk op "neusje eruit rijden" (wat d'r demo-ruiters echter vaak niet lukt...).
Maar we dwalen geloof ik wat af....

En dat is dus het probleem van die mensen en dat betekent dat je hun moet aanpakken ipv de toppers.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 01:32

Bloompje schreef:
Mijnsinziens slaat het volledige LDR of 'zo genoemde' hyperflexie kant nog wal. Mijninziens is in dat oogpunt genomen alleen al volkomen nutteloos je dier zonodig zo ver te moeten af te buigen met alle gevolgen van dien. Waarom zou dit als je al logisch denkt zoveel meerwaarde moeten geven aan de fysieke en zo ook mentale training van je paard gezien alle vooraanstaande feiten alleen al?? Deze zeer gedwongen (zie ook de het veelvuldig gebruik van alle 'hulp' cq. dwangmiddelen) manier van rijden streeft de definitie van het samenwerken in harmonie en vrijheid in zeer negatieve zin ver voorbij. En voor alle andere argumenten dit geld zeker niet alleen voor het LDR!! De tranen staan mij echt veelvuldig in de ogen!!
Echter omdat deze methode zo prominent word opghemeld door derden (en consorten) is het mijnsinziens niet meer dan gebruikelijk dat het zoveel commotie te weeg brengt en aan meerdere kanten om reactie vraagt met name door de geboekte -wedstrijd- resultaten. Door deze prominente aanwezigheid indeze krijg je deze publiciteit, je vraagt er zelf om het probleem is echter dat het maar weer eens heel duidelijk word waar het allemaal daadwerkelijk om draait... Ach, maar we winnen toch Olympische medailles??? Dat zegt uiteindelijk meer over de wedstrijd sport (de kern zou veranderd kunnen worden door een geheel andere jureering ofwel 'kijk op het geheel' openminded) dan de daadwerkelijke correcte rijkunst en alleen dat al vraagt zeer veel te wensen over om te beginnen bij meer wederzijds respect en zelfreflectie.

Nu moet je me toch echt even helpen.....
Wat bedoel je hier in vredesnaam allemaal??

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 01:38

Horseyfries, kort samengevat zegt ze dat Anky weliswaar haar paarden wel traint maar dat het geen resultaat oplevert en dat als zij jury was Anky dus ook geen punten zou geven.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:01

QQQQ schreef:

ow..dat is nieuw voor me, want zolang ik leef wordt van de maatschappij verwacht dat ik gewoon werk hoor..hup, 8 uurtjes per dag!..en het liefst nog meer...dat is langer dan die paarden lopen hoor!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:28

Karl66 schreef:
Horseyfries, kort samengevat zegt ze dat Anky weliswaar haar paarden wel traint maar dat het geen resultaat oplevert en dat als zij jury was Anky dus ook geen punten zou geven.

...... en verder heeft ze meer verstand van verzekeringen??

Bloompje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:04

Aan Karl66 en Horseyfries jullie zouden echt verder moeten kijken dan je eigen neus lang is. Als iedereen maar alles stug relativeerd vanuit zijn eigen standpunt denk ik niet dat je er veel verder mee komt.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:30

Bloompje schreef:
Aan Karl66 en Horseyfries jullie zouden echt verder moeten kijken dan je eigen neus lang is. Als iedereen maar alles stug relativeerd vanuit zijn eigen standpunt denk ik niet dat je er veel verder mee komt.

Bloompje, heb jij ervaring met de LDR methode? Wel eens ondervonden en toegepast? Pas dan kan je een echte mening vormen.

Bloompje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:51

Laten we zo stellen dat je echt geen -topruiter- hoeft te zijn om een rijmethode of techniek te kunnen doorzien of te doorgronden. Enig inzicht van de anatomie en de psyche van een paard komt men al zeer veel te weten, maar dat alleen al onbreekt er mijnsinziens bij velen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:54

Eindelijk iemand die een keer kan onderbouwen waarom LDR schadelijk is voor het paard. Bloompje, leg jij nou eindelijk eens goed onderbouwd uit waarom het slecht is.