Btw omhoog voor pony en paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Btw omhoog voor pony en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:30

devine schreef:
Maar zo'n arme student ben je nou ook weer niet want je hebt toch wel een paard in eigen bezit en dat is een zeer luxe eigendom.

Jammer voor jou dat je niet in mijn portemonnee kunt kijken, en ja ik zie mijn paard absoluut als een luxe en ben heel blij dat ik het me na 15 jaar kan veroorloven. Jammer als je daardoor andere studenten verkeerd zou gaan beoordelen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:32

coydog schreef:
Fijn dat iemand uit 1 bericht al weet dat ik altijd zeur en nooit iets bij heb gedragen.
Leef eerst eens mijn leven en oordeel dan.

Prima, als iedereen dat bij elkaar zou doen zou er waarschijnlijk een stuk meer begrip zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:37

ranna schreef:

Geen idee op wie jij hebt gestemd maar de MEERDERHEID in nederland heeft niet deze regering gekozen maar CDA/PvdA.

Dus wel het CDA....
Citaat:
Alleen kon het CDA het niet over zijn hart verkrijgen rekening met de wensen van de burger te houden en hebben het af laten ketsen dus voordat je nog weer zulke uitspraken doet....

CDA was door die burger de grootste partij gebleven, en het was allang bekend dat CDA en VVD samen verder wilden. Dat de kiezer het CDA niet afgestraft heeft, maar met de VVD en een andere partij een meerderheidskabinet kon vormen, tsja. Ik had het ook graag anders gezien.
Maar uiteindelijk vertegenwoordigen zij nog steeds een meerderheid van de kiezers, hoe vervelend de resultaten ook zijn.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:42

Goed, die eventuele BTW-verhoging kan ik nog inkomen. En in praktijk zou je er niet bijster veel van merken. Helemaal niet als je een paard van een particulier koopt en een handelaar kan daar ook wel wat simpels op verzinnen (bijvoorbeeld: een paard voor 2000 euro incl. 19% ipv voor 2000 euro incl 6% verkopen. Voor de koper van het paard maakt het weinig uit, alleen de boekhouding van de handelaar verandert iets).

Maar die paardenbelasting (dus a la wegenbelasting voor de auto) zal ik weigeren te betalen. Laat ze maar opzouten met die nederlandse belastingen. Ik woon in Duitsland, sta daar geregistreerd als inwoner, mijn 2 paarden staan in Duitsland en staan bij de betreffende (Nederlandse) stamboeken op mijn naam geregistreerd met mijn Duitse adres.
Geen Hollandse belastingpolonaise aan mijn lijf dus

Nou alleen maar hopen dat de Duitse regering niet van die idiote dingen gaat verzinnen

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:37

wendytjeG schreef:
CDA was door die burger de grootste partij gebleven, en het was allang bekend dat CDA en VVD samen verder wilden.

Dat mocht dan bekend zijn bij het CDA het is niet wat de meerderheid van de bevolking wilde.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 23:14

hondenbelasting is een gemeentelijke belasting en vloeit voort uit wegenbelasting die ooit geheven werd voor rij en trekdieren... de toenmalige paardenbelasting is de huidige wegenbelasting (of hoe die ook nu moge heten)
Verder is er een wet die verbied belasting te heffen op dieren, uitzondering is dus voor handelaren etc. de btw.
Ik betaal al sinds jaar en dag hoog of laag op paardendiensten, dekgelden, stalgelden etc..
En heb eerlijkshalve nog nooit meegemaakt dat ik 19 % of anderzinds moest betalen als ik particulier (want daar hebben we het over) verkoop... niet op een zadeldekje, veulen of wat dan ook....

Ik weet alleen dat ik de mogelijkheid heb om, middels overleg bewijs, in aanmerking te komen voor een ander tarief...

Wat chippen nu weer te maken heeft met het artikel in de Telegraaf, anders dan wederom een poging om zieltjes te winnen, zie ik niet.maar dat zullen mijn oogkleppen wel voorkomen

Om een soort van wegenbelasting te eisen op paarden zal de huidige regeling en wetgeving moeten veranderen, nl:
de wet die verbied dit soort belasting te heffen op dieren anders dan honden....
de wet die het een rijksbelasting maakt ipv gemeentebelasting....
wetswijziging die onderscheid maakt tussen hobbydierhouders en proffs (en dan is een hobbydierhouder iemand die voor zijn/haar hobby landbouwhuisdieren houd.... (paarden vallen ook onder deze term, weet even niet uit mijn hoofd of die onder landbouwhuisdieren vallen )
registratie zal gelijk moeten worden als die die geldt voor motorvoertuigen (incl. vrijwaringsbewijs etc)....
en voor dat laatste zal ieder paardachtige geregistreerd en identificeerbaar moeten zijn, of chip of middels DNA

samenvatting:
de belastingdienst beslist helemaal niets in de trant van: we hebben meer mensen in dienst, *denkerdedenk* laten we belasting gaan heffen op paarden...,
de belasting dienst heeft het al moeilijk om de belasting te innen op aanhangers en trailers... (hoeveel mensen weten dat je daar belasting over moet betalen, al voor de verplichte registratie?)...,
wetswijziging moet doorgevoerd worden....
registratie als bij bijv. motorvoertuigen zal doorgevoerd moeten worden...

Leuyke vragen zijn dan:
Wie moet dan de belasting betalen over de paarden? de houder of eigenaar? En wat met buitenlandse dieren?
of met in het buitenland gestalde dieren of dieren die daar weiden?

ik heb 7 gechipte pony, daarvan staan er maar 4 op mijn naam... en ik weet dat er sowieso nog minimaal een stuk of 3 reeds verkochten op mijn naam staan.... jeuh....

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:25

Alane schreef:

de belasting dienst heeft het al moeilijk om de belasting te innen op aanhangers en trailers... (hoeveel mensen weten dat je daar belasting over moet betalen, al voor de verplichte registratie?)...,

Moet je daar belasting voor betalen???

En wat voor achterlijks is die hondenbelasting eigenlijk? Ze zitten bij mij in huis en ik ruim bij het uitlaten de stront op. Ik neem mijn honden altijd mee als ik in de schemerdonker naar mijn paarden ga om te voorkomen dat ik lastig gevallen/verkracht/vermoord word. Het eerste is een paar keer voorgevallen maar sinds ik er een klootzakkerige Herder bij heb, heb ik nergens meer last van. Mijn honden zijn dus wel een eerste levensbehoefte

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:32

Ik denk Alane een baan heeft in de richting van de belastingdienst of hier wat mee te maken heeft.
Allleen al de belasting dienst heeft het al moeilijk genoeg??????

Anders plaats je niet zulke antwoorden....

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:41

hehe,jij zegt het ik dacht het

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:09

Hoi Danielle,
dat is denk ik ook het probleem we denken teveel en laten het ons overkomen ik wordt er zo moe van in de trant van LATEN WE DE LIEVE VREDE BEWAREN

Maar dat is ook wel mijn probleem zeg te gauw mijn mening en dat valt niet altijd in goede aarde

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:13

volgens mij hou ik het aardig rustig hoor

Onder het motto we lijden allemaal onder deze maatregel,of niet dan?

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:21

Ja precies op alle fronten worden we ge...d

Even een andere vraag -eindelijk een nieuw paard-
ben hier nog niet zolang op het forum maar is dat kort geleden of is dit al een tijdje?
(even een vraag tussendoor was benieuwd?)

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:37

we gaan wel even verder per pm.....

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:57

@ Alane
Chippen heeft ermee te maken dat het een middel is om te registreren wie welk paard heeft, dat ze nog niet allemaal op de juiste naam staan maakt niet uit, dat komt nog wel.
Zieltjes hoef ik overigens niet te winnen hoor, zou niet weten waarvoor.
Wetswijzigingen zijn heel goed mogelijk, is al vaker gedaan.
Verder werk ik niet bij de belastingdienst, ben dus niet goed genoeg thuis in alle regeltjes.
Ben een doorsnee burger die ziet dat ze over één ding soms wel 10 keer belasting betaald.
Waarschijnlijk zal de eigenaar moeten betalen, net als bij een auto.
De houder betaald al verschillende belastingen om paarden te mogen stallen.
Of je paard in het buitenland staat maakt niet uit, staat het op jouw naam dan zal je moeten betalen.
Zo ook met buitenlandse paarden, komen die op jouw naam, betalen.

Als ze het zo druk hebben bij de belastingdienst snap ik niet dat ze tijd hebben om over een btw verhoging na te denken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 14:01

devine schreef:
Ik denk Alane een baan heeft in de richting van de belastingdienst of hier wat mee te maken heeft.
Allleen al de belasting dienst heeft het al moeilijk genoeg??????

Anders plaats je niet zulke antwoorden....

Denk dat ik niet duidelijk geweest ben (of mensen hoger ingeschat heb )
Trailers en aanhangers moeten ook op naam staan, dit gaat bij verkoop zonder vrijwaringsbewijs waardoor men aangifteplichtig is anders dan met auto's waar het automatisch gaat
Daar is het dus moeilijk voor de belastingdiens om die belastingcenten te innen voor iedere te naam gestelde aanhanger.... Immers als ik jou trailer zou kopen en zou verzuimen deze op mijn naam te zetten zou jij nog steeds de belastinggelden voor die aanhanger moeten betalen, snappie?

En nee ik werk niet bij de overheid, niet bij de belstingdienst ik laat me enkel informeren hoe het een en ander in elkaar steekt eer ik iets aanschaf..... maar ook voordat ik iets schrijf

www.belastingdienst.nl
is een openbare site.....

@Coydog: was meer algemeen bedoelt die opmerking over zieltjes winnen, omdat bij ieder onderwerp, waar of onwaar, gelijk weer een lijn getrokken wordt naar het chippen. Als nu de opmerking gemaakt zou worden dat door de I&R-regeling er een kans zou bestaan dat er belasting geheven zou kunnen worden op paardachtigen, alee... nee, komt door het chippen,......

Als je de hondenbelasting bekijkt dan betaalt in principe de houder van die hond belasting en dat hoeft niet de eigenaar te zijn....
Als jij voor een bepaalde termijn op mijn hond zou passen dan moet jij belasting betalen voor mijn hond in jouw gemeente en ik niet meer.... (hoe wij het dan onderling regelen is bijzaak)

De belastingdienst kan niet zomaar regeltjes verzinnen en gaan toepassen daar zijn wetswijzigingen voor nodig... dat is 1
2 is dat er nog steeds overgangsregelingen aktief zijn vwb I&R-regeling paardachtigen...
3 daardoor is het niet mogelijk om belasting te gaan heffen op paarden (houderschapsbelasting) en
4 omdat er dus nog een wijziging in de wet moet komen waardoor er belasting geheven mag worden op dieren anders dan honden...
en 5 men zou dan moeten gaan werken met vrijwaringsbewijzen om zo te voorkomen dat mensen zonder paard nog geregistreerd staan als eigenaar

en BTW betalen we dus al voor veel diensten, dingen etc.... kan me zo voorstellen dat de 6 % regeling vernaderd of verdwijnt maar dat heeft niets met de I&R-regeling te maken

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 14:14

Nou dat je ons hoger had ingeschat weet ik niet het is maar net wat voor een mening je hebt
Maar nu spreek ik voor mijzelf-het gaat mij er gewoon om dat ze alles zo onnoemelijk duur en aan banden leggen dat er straks niks meer over blijft om nog eens iets leuks te kunnen ondernemen zonder wat je al aangeeft de site van de belasting-dienst in te moeten spitten.

En de WET die wordt weer gemaakt door de ambtenaren blij dat ik niet zo'n baan heb in dan wat voor soort functie dan ook.
En toevallig hebben wij net een tweedehands trailer aangeschaft maar verzuimen van belasting gelden gaat moeilijk want deze moet je net als een auto laten overschrijven bij het postkantoor.
Dus dan staat deze op jou naam

Maar er zijn veel verschillende meningen en dat is maar goed ook vindt het alleen bijzonder treurig door bepaalde wetten die je worden opgelegd mensen zelfs hun hobby hiervoor moeten op geven

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 14:22

jouw opmerking is overgekomen alsof je het opneemt voor de belastingdienst

En als we ergens geen medelijden mee hoeven te hebben zijn het die uitmelkers wel

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 14:29

YES YES YES WE WANT MORE }>

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 14:49

devine schreef:
Nou dat je ons hoger had ingeschat weet ik niet het is maar net wat voor een mening je hebt

Ik moet toch iets dan aan mijn schrijftechnische vaardigheden, ik bedoelde er niet mee te zeggen dat ik jullie dom vind, maar het zouden snappen zoals ik het bedoel

devine schreef:
Maar nu spreek ik voor mijzelf-het gaat mij er gewoon om dat ze alles zo onnoemelijk duur en aan banden leggen dat er straks niks meer over blijft om nog eens iets leuks te kunnen ondernemen zonder wat je al aangeeft de site van de belasting-dienst in te moeten spitten.

Je zou niet hoeven spitten, je hoort het te weten die site is een soort van naslagwerk

devine schreef:
En toevallig hebben wij net een tweedehands trailer aangeschaft maar verzuimen van belasting gelden gaat moeilijk want deze moet je net als een auto laten overschrijven bij het postkantoor.
Dus dan staat deze op jou naam

Ja en de vorige eigenaar krijgt geen vrijwaringsbewijs en je moet toch echt zelf gaan melden dat je belasting moet betalen voor die trailer
http://www.belastingdienst.nl/mrb/mrb-69.html

devine schreef:
Maar er zijn veel verschillende meningen en dat is maar goed ook vindt het alleen bijzonder treurig door bepaalde wetten die je worden opgelegd mensen zelfs hun hobby hiervoor moeten op geven

of nooit aan die hobby kunnen beginnen .....
ik weet ook genoeg leuke dingen om te doen waar ik het geld niet voor (over) heb...

Ik ben er ook niet gecharmeerd van dat alles duurder is geworden en nog steeds wordt....
Ik neem het niet op voor de belastingdienst of wie dan ook, deel alleen mijn weten met jullie en die is dus anders dan hetgeen al geschreven is over chippen, belastingdienst etc....
Daarnaast is journalastiek een stukje waarheid, stukje fantasie en een stukje sensatie.... niet alles wat in een krant geschreven wordt is 100 % waarheid

Waarom zou je geen medelijden hoeven of mogen hebben met de medewerkers van de belastingdienst? Zijn normale mensen als jij en ik die alleen hun werk doen net als politieagenten, onderwijzers of chauffeurs... Die mensen moeten net zo goed belasting betalen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:07

nou nou nou naslagwerk. Ik heb wel wat beters te doen dan de site van al die bedrijven uit mijn hoofd te leren hoor. Straks heb ik niet eens meer tijd om bij mijn paard langs te gaan. Als je iets moet weten, zoek je het op, ok, maar naslagwerk...?Het is gewoon erg jammer dat alles tegenwoordig duurder wordt. Ik kan mijn huis amper betalen, mijn paard moet ik bij elkaar sprokkelen, straks kan ik mijn auto niet meer betalen en kunnen mijn katten niet meer eten. ik bedoel, begrijp me niet verkeerd, ik voel me bevoorrecht dat ik dit überhaupt kan, maar het leven moet wel leuk blijven en mijn salaris blijft hetzelfde hoor.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:16

Nou Sees daar kan ik je eigenlijk alleen maar gelijk in geven maar dat zul je wel gezien hebben in mijn antwoorden.
Tuurlijk hebben we allemaal luxe maar ik moet daar ook echt wel dingen voor laten,
en er wordt gewoon steeds meer door je strot gedouwd of we wel zo'n €1000,00 schoon overhouden per maand???

Zoals ik al aangaf het gaat steeds beter hier in ons landje

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:34

Citaat:
of nooit aan die hobby kunnen beginnen .....
ik weet ook genoeg leuke dingen om te doen waar ik het geld niet voor (over) heb...

Het lijkt nu alsof je wilt aangeven dat paarden een luxe is bovenop alles wat andere mensen wel hebben en dat mensen met paarde ndus niet moeten zeuren over extra belasting omdat ze zich dat toch wel kunnen permitteren. Misschien bedoel je het helemaal niet zo maar zo komt het op mij een beetje over.

Er zijn echter legio mensen die een paard betalen met hun laatste geld en er voor kiezen om nooit op vakantie te gaan, geen uitstapjes te maken, niet uit eten te gaan, geen kleren te kopen tenzij je broek van je kont scheurt, geen auto te kopen etc etc. Deze mensen zullen op die manier geen paard meer kunnen houden.

De mensen die twee auto's op de oprit hebben staan, vier keer per jaar op vakantie gaan naar verre oorden en elke week uit eten gaan heb je er niet mee. Die zullen het wel vervelend vinden maar er geen boterham minder om eten.

Waarom wordt alle extra naast je primaire levensbehoefte eten-drinken-slapen belast en zo onbetaalbaar? Ik denk dat DAT de frustratie is die bij de mensen leeft. Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken.

ik mag waarschijnlijk als inwoner van Belgie niet meepraten erover maar ik heb mijn paard ook verkocht door financiele problemen dus ik snap de angst en frustratie gewoon goed.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:32

@Fletty: Hier vergis je je een beetje in, daar met in Dld. ook flink bezig is, sinds jaren al, te bedenken hoe men belasting kan gaan heffen op paarden.

Hoewel er tussen de inwoners van NL en Dld. redelijk vaak gekissebist wordt (zeker bij voetbal ) schijnen ze toch alles van elkaar na te apen of tegen elkaar op te bieden aan het bedenken de burger geld uit zijn toch al zo lege zak te peuteren.

Voor je aanhanger of trailer moet je inderdaad wegenbelasting betalen. Ik geloof voor een particulier is dat voor een 1/1,5 paards trailer iets van 6 euro per jaar. Het aanmelden moet je inderdaad zelf doen. Gaat niet automatisch zoals bij auto's.

Hier geldt dan ook weer de dooddoener: iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen. Ideaal voor alle overheidsdiensten die je ergens op aan spreken echter zo goed als onhaalbare kaart voor iedereen inclusief de betreffende overheidsdiensten. Die weten het zelf namelijk meestal ook niet. Om iedere nieuwe wet te leren kennen zou je je op de staatscourant moeten abonneren, alles uit je hoofd leren en een enorm geheugen hebben om al die informatie te onthouden.

Daarvoor zijn dan de informatiesites en/of wetboeken (die zelfs de rechters op tafel hebben staan), maar dan nog even uitvinden waar en hoe je wat het snelste vindt en wat dan werkelijk van toepassing is. Is niet zo heel simpel.

zwartepanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:24

Ik weet niet of jullie het artikel in De Paardenkrant hebben gelezen. Daarin komt iemand van de belasting aan het woord en die weet helemaal nergens van. Ze hebben hier zelfs verschillende mensen over gebeld staat erin en niemand weer ervan.

Ook van de BTW verhoging schijnt niks te kloppen staat in dit artikel. Stond er zeer kort in na het bericht in de Telegraaf.

Daentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:44

Ik heb het artikel waar je het over hebt ook gelezen. Hoe zou de telegraaf toch op het idee komen om gewoon maar iets te schrijven. Volgens mij doen ze dat wel vaker