paard overleden door val tijdens olympische spelen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:00

en nog iets, meestal kan t paard die hindernissen makkelijk aan, de ruiter niet!!!!

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:00

Die paarden zijn in topconditie en hebben dit soort hindernissen al duizende keren gedaan. Dat er dan net iets op de olympische spelen gebeurd is gewoon pech.

Mensen die vinden dat eventing gevaarlijk is, raad ik aan om eerst is een keer mee te doen of te gaan kijken. Omdat JIJ het eng vind, wil nog niet zeggen dat het gevaarlijk is.

Wat jollyjoker zegd, je moet eens een keer gaan kijken bij de start. De paarden staan te steigeren en te doen, omdat ze zoo graag weg willen. En als ze weg mogen, vliegen ze ook weg. En die oortjes altijd naar voren.
Als het zo gevaarlijk zou zijn, en de paarden bezeren zich vaak, denk je dan echt dat ze het nog zo graag zouden willen? Probeer jij maar eens een paard de cross in te krijgen, als hij echt niet wil.

Ongelukken gebeuren nou eenmaal. En niet alleen met paardrijden.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:02

Anzjuhlaa schreef:
Sorry hoor, maar ik een tijdje gecrosst en de paarden vinden het idd prachtig! en veel ruiters ook! allemaal dat commentaar, jeetje. Een paard van emile hendriks is ingeslapen omdat hij van de stoeprand viel!!!! dus dan zou je paard de hele dag op stal moeten staan zodat hij niks breekt. en zelfs dan kan hij zich vast rollen ofzo. Hoe denk dat paarden in het wild leven. dat die dressuur oefeningen doen met z´n allen? nee die rennen door velden en bossen en springen over omgevallen bomen heen, rennen door t water en rennen heuvels op!
goh, lijkt wel wat op eventing he!!!! grz Angela

idd

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:51

Ik hoop dat dit soort ongelukken aanleiding geven tot het schrappen van deze dierenmishandeling met de naam Eventing(millatry).

Het is klink klare onzin en mishandeling om paarden over vaste hindernissen te jagen en in onoverzichtelijk kuilen te laten springen. En waarom ??alleen zodat de ruiter kan zeggen ik kan dat. Bah ik vind het een aanfluiting voor de paarden sport.

Dat ze maar een andere tak van paardensport toelaten tot de OS zoals reining of driving of desnoods het super saaie voltiege.

Want deze vorm van dierkwellerij heeft niks te zoeken op de OS.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:00

Adrienne schreef:
Ik hoop dat dit soort ongelukken aanleiding geven tot het schrappen van deze dierenmishandeling met de naam Eventing(millatry).

Het is klink klare onzin en mishandeling om paarden over vaste hindernissen te jagen en in onoverzichtelijk kuilen te laten springen. En waarom ??alleen zodat de ruiter kan zeggen ik kan dat. Bah ik vind het een aanfluiting voor de paarden sport.

Dat ze maar een andere tak van paardensport toelaten tot de OS zoals reining of driving of desnoods het super saaie voltiege.

Dus jij wil zeggen dat paarden het niet leuk vinden. Ga eerst eens een keer mee naar een wedstrijd, en dan praten we verder.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:01

en trouwens tussen eventing en millatry zit een groot verschil.

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:07

MRmichiel schreef:
jeetje wat een overdreven reacties van iedereen, okee jammer voor paard en ruiter maar er gaan dagelijks tientallen paarden naar de slacht, en die ruiter was ook wel bekent met de risico's. en om dit soort gevallen eventing af te schaffen is helemaal belachelijk, leontien van Moorsel had met haar val ook haar benen wel kunnen breken, preekt er iemand over het afschaffen van wielrennen. ik durf te wedden dat er in verhouding meer ongelukken gebeuren in het verkeer dan met eventing!

Ja maar van Moorsel kiest er wel zelf voor haar benen te breken. Dat paard niet!!! Dat is het kleine verschil!!!!!

Irre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:09

He Maartjuh, toevallig zin om mijn paard te leren springen? Ik zoek nog iemand Lachen
Sorry... off topic

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:19

Adrienne schreef:

Tjonge jonge wat een overtrokken reactie!! Ik vraag me haast af of het geen grap is Verward
Dat je het in je hoofd haalt om zelf paard te gaan rijden! Dierenmishandeling! Onzin om er een zadel op te leggen en op te gaan zitten, puur en alleen omdat de ruiter kan zeggen dat hij er op kan blijven zitten...

Sorry hoor...

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:23

Pieterr schreef:
Ja maar van Moorsel kiest er wel zelf voor haar benen te breken. Dat paard niet!!! Dat is het kleine verschil!!!!!

Ze zegd vast en zeker: Ik ga vandaag mn benen maar eens vallen, ik heb toch al gouden plakken zat. Kiezen doet ze er zeker niet voor

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:34

ah wat erg!
ben je zo blij dat je mee mag doen
en dan gebeurd er dit

Renatuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:49

Als je aan de OS mee mag doen, dan kun je vast wel goed rijden. En alle goede ruiters maken nog wel een x een fout. En soms gebeurt er iets waar de ruiter dan ook nog niks aan kan doen.

Bij springen of dressuur kan ook wat gebeuren; paar jaar geleden op het NIC Zuidlaren viel Piet Raymakers ook en ongeveer 3 maand is het paard als nog afgemaakt, dus het kan ook met springen gebeuren, en je kan nog zo'n goede ruiter zijn.

Kijk dan na de races op de BBC, hoe die paarden daar worden geslagen omdat ze harder moeten dan ze kunnen!!!

En wij hebben ook al 2 keer gehad dat een pony wat gebroken heeft terwijl het in de wei liep...dus het akn overela gebeuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:10

Ik heb niks met eventing ben niet voor of tegen.
Maar mijn pony heeft een gelijkaardig breuk opgelopen op de wei.Ze hadden er een nieuw paard bij gezet en die is haar te lijf gegaan, we hebben ze ook in moeten laten slapen .
Dus een ongeluk kan altijd gebeuren anders moet ik ze net als de stal naast ons 24op 7 op stal zetten die komen helemaal niet buiten ook niet om op te rijden twee 8-jarige zijn zelfs nooit niet beleerdt .Maar of die nou zo gelukkig zijn Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:14

Adrienne schreef:

Reining, die sport waarbij in de USA wedstrijden georganiseerd worden voor zéér jonge dieren?? Dat is pas dierkwellerij!
Het lijkt mij dat er dan geen plek is voor reining op de Spelen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:31

Lovely schreef:
Reining, die sport waarbij in de USA wedstrijden georganiseerd worden voor zéér jonge dieren?? Dat is pas dierkwellerij!
Het lijkt mij dat er dan geen plek is voor reining op de Spelen.

Ook dat vind ik niet nodig Tong uitsteken... dat iets op een plek niet op diervriendelijke wijze gedaan wordt (in dit geval bv met zeer jonge dieren) wil nog niet zeggen dat je de hele tak van de sport dan maar af moet schrijven... reining gaat ook een hele training aan vooraf en kan ook prima worden beoefend met oudere paarden... zal ik Escala maar weer even oppikken voor 2008...je weet immers maar nooit... Tong uitsteken Iig, reining en jonge paarden hoeft imo niet onlosmakelijk met elkaar verbonden te zijn... ik zou het absoluut leuk vinden als reining (maar dan niet met 2jarigen Knipoog ) ooit een onderdeel op de spelen wordt. Escala is 18 in 2008...is dat te oud??? Schijnheilig (grapje natuurlijk Haha! ) Overigens snap ik wel wat Lovely bedoelt...denk ik... Knipoog Niks is ooit uit te sluiten... ik ken een paard dat op het land haar knieband gescheurd heeft...nooit meer op het land dan maar? Bij iedere vorm van de sport zullen helaas wel eens ongelukken gebeuren helaas (misschien de hele sport maar afschaffen dan? Haha! )... en pfff...ik heb ook een paard gezien dat bijna haar hoef verbrijzeld heeft door op wonderbaarlijke wijze vast te komen liggen in stal (stallen dan ook maar afschaffen?)
Laatst bijgewerkt door vikki op 19-08-04 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:31

ik hoop dat zo´n mensen die een paard kwellen met zoiets achterlijks als voltige en die zelf het lef niet hebben om lekker door de bossen te scheuren eens na gaan denken over wat ze die paarden aandoen!!!
eventing is FUN!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:37

Vikki, ik bedoel dat er achter reining een gedachtengoed en reeks van gewoontes ligt die dierkwellend zijn.
Tja en een minimum leeftijd voor de deelnemende paarden, dat zou niet verkeerd zijn, leren die reiningruiters ook eens een paard goed te houden totop latere leeftijd.
Wat ik bedoel heeft niks te maken met gewone ongelukken op stal of de wei, maar heeft alles te maken met wat de mens het paard aandoet. Dan vind ik te jonge dieren onderwerpen aan reining vele malen erger dan een paard opleiden voor de eventing sport.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:44

Hmmm...dan begrijp ik je niet...en nu wel maar ben ik het iig niet met je laatste stelling eens... reining lijkt mij een prima sport voor de OS...maar dan wel met een heel scala aan spelregels er aan verbonden. Zo zijn er imo in iedere tak van de sport wel mensen/landen/weetikveelwat vinden die het niet diervriendelijk aanpakken... ik ben het er helemaal mee eens dat die reiningpaarden in de VS veel en veel te jong worden ingereden, dat zou van mij dan ook graag verboden mogen worden... maar dat maakt de discipline op zich natuurlijk niet slecht. Een minimumleeftijd van het paard om aan wedstrijden deel te mogen nemen lijkt me trouwens ook geweldig (de leeftijdsgrens per niveau aanpassen?)... maar goed, een tak van de sport af te keuren lijkt mij onlogisch als er ook op andere wijze verbeteringen kunnen worden gemaakt in de sport. Blergh...ik heb een beetje moeite om me goed uit te drukken maar goed...ik weet wat ik bedoel...nu jullie nog Knipoog

*ik bedoel dus eigenlijk... ipv de tak van de sport te 'verbannen' zou het wellicht mooi zijn om te proberen het eerder genoemde gedachtengoed en de reeks gewoontes aan te pakken.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:46

wat erg zeg..
Het is nooit leuk, maar dat het ook nog zo moet gebeuren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:51

Ja vikki, dat denk ik ook. En ik zie ook wel hoe dat bij reining gedaan moet worden. Dit topic gaat over Eventing en ik denk dat daar al heel veel maatregelen genomen zijn. Ik vind eventing niet zielig en ook niet te ver gaan.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:54

Deze regels voor reining (net als voor andere disciplines) zijn er al bij de FEI, inclusief een minimum leeftijd voor de paarden. Die leeftijd discussie tav reining is dus niet van toepassing.

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:00

Norma schreef:
Ik vind Eventing ook altijd prachtig om naar te kijken, maar eigenlijk verdring je dan het feit dat er zulke gevaarlijke dingen kunnen gebeuren.
Jammer dat de hindernissen niet zo gemaakt worden, dat alles gewoon om kan vallen in geval van nood... maar ja... dat zal de sport wel zijn.

Alles omvallen?
Dat lijkt mij eerlijk gezegd gevaarlijker dan dat het blijft staan.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:05

Lovely schreef:
Ja vikki, dat denk ik ook. En ik zie ook wel hoe dat bij reining gedaan moet worden. Dit topic gaat over Eventing en ik denk dat daar al heel veel maatregelen genomen zijn. Ik vind eventing niet zielig en ook niet te ver gaan.

Je hebt gelijk... eventing is imo een zeer georganiseerde sport... dus je hebt helemaal gelijk wat mij betreft. Ik draag je bij deze voor om ook de reining in goede banen te gaan leiden... Dit is gewoon een heel verdrietig ongeluk geweest, helaas zit een ongeluk soms in een klein hoekje en kan het overal (en dus ook in iedere tak van de sport...maar ook op stal...in de wei...op de trailer...kortom, eventing valt imo echt niks te verwijten) gebeuren. Het enige wat mensen kunnen doen is proberen het zoveel mogelijk te voorkomen en ik denk dat de eventing wat dat betreft wel goed zit met de reeds door hen genomen maatregelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:07

Het Duitse Eventing team zei gisteravond tijdens en intervieuw op ZDF dat het paard niet dood is, maar nog steeds behandeld wordt in de speciale kliniek in Athene. De berichtgeving is nogal warrig, ik weet dus ook niet precies hoe of wat.

Noucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:12

Adrienne schreef:

Een paard laat zich echt niet over een hindernis jagen hoor..
Als een paard niet durft, kan of wil qspringen, zal hij dat ook niet doen.
Paarden die op het nieveau van de OS zitten, zijn dus zeker weten paarden die met plezier hun sport beoefenen, anders zouden ze nooit zovere geraken, zelfs met de beste ruiter van de wereld niet...
Eventing is geen kwestie van jagen en dwingen, maar van wederzijds vertrouwen en elkaar aanvullen..
Ik heb zelf ook met verschillende paarden aan eventing gedaan (weliswaar op een heel laag niveau, maar het principe blijft, hoe hoog of hoe laag de hindernissen ook staan) en zowel de paarden als ik hebben er met volle teugen van genoten.
Ik raad je aan om zelf eens zo'n miniparcours mee te rijden, want het is fantastisch om te merken hoe paarden kunnen opleven door in het bos te galopperen en natuurhindernissen te springen!!

En dierenmishandeling en dierkwellerij????????
Er is geen enkele andere tak van de paardensport, waar het welzijn van de dieren zo nauwlettend iin de gaten gehouden wordt dan bij eventing (tenzij endurance misschien) , dus ik denk niet dat de paarden ook maar iets te klagen hebben!!