Na anonieme melding dreigt einde voor paardenbedrijf in Panningen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 13:52

Popstra schreef:
foxy80 schreef:
Anjali, ik denk dat je het probleem te eng ziet.

"Last" is nl veel breder dan "ik zit te kijken op een illegale stal die mijn uitzicht verpest"
- de omliggende bedrijven zijn economisch benadeeld omdat zij wel volgens de regels werken. Misschien komen ze in moeilijkheden qua bedrijfsvoering / rendabiliteit, terwijl de buren wel inkomen halen uit hun illegale bouwwerken. En als het nu over een melding ging over 1 geitenstalletje, dan kan ik je redenering ergens nog volgen, maar 9 constructies? Een hele stapmolen?
- is het bedrijf in kwestie dan wel correct verzekerd? Ik heb er geen zicht op, maar het wordt wel wat als ze geen aansprakelijkheidspolis hebben die alle activiteiten dekt - bv jouw paard in training verongelukt in hun niet vergunde stapmolen?
- omdat de bouwwerken niet vergund zijn, is er misschien ook geen controle door brandweer? Bij bedrijfspanden moeten ze in regel zijn met allerlei regels op brandpreventie maar bij een privé bouwwerk geldt dat niet. Je zal maar naar een paard komen kijken, er is een calamiteit en dan blijkt er geen nooduitgang aanwezig.

Wat hebben die bedrijfsleiders eigenlijk gedacht? Zwijgen is toestemmen?

En jij denkt dat als jou paard die ergens in training staat waar alles wel vergunt is verongelukt je dan ( wel) vergoed krijgt? :')

Als er sprake is van een professionele fout wel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 14:04

Lindsey_99 schreef:
Citaat:
In 2021 besluiten hij en zijn vriendin Mandy het terrein te kopen. Daarbij komt ook een flinke uitbreiding kijken. Wat ze niet doen: controleren welke bestemming het terrein precies heeft. Het bedrijf kreeg in 2019 al een controle van de gemeente, maar daarna horen Danny en Mandy niets meer. Tot 2024.

Als je zomaar op een terrein extra bouwwerken zet zonder vooraf na te vragen of dat binnen de bestemming past en of er misschien een vergunning aangevraagd moet worden....
Als het goed is dan staat in de koopakte ook nadrukkelijk wat voor 'type' terrein het is.
Tsja... voorzichtig uitgedrukt is dan hun initiatief door flink uit te breiden wel héél erg naïef.

Ligt er wel een beetje aan.

Als je echt complete GEbouwen weg zet vind ik het erg onzorgvuldig klinken.

Als het gaat om bouwwerken als een paddock, rijbaan en mestplaats kan ik me best een bepaalde mate van oprechte onnozelheid voorstellen.

c_alsemgeest

Re: Na anonieme melding dreigt einde voor paardenbedrijf in Panningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 14:17

En daarbij hoeft het ook niet iemand te zijn die bewust illegale bebouwing gemeld heeft... kan net zo goed iemand zijn die de vergunningen zelf niet rond kreeg en bij de gemeente heeft gevraagd waarom bovenstaande het wel heeft gekregen, waardoor het balletje is gaan rollen.
Niet wetend dat die persoon helemaal geen vergunning had... zo is het bij ons in de regio ook een keer gegaan, en uitgelopen op een hele wijk ruzie :') tot er duidelijk werd dat er niks gemeld werd, maar alleen gevraagd, maar kwam in het dossier wel als anoniem gemeld te staan. Ook als ze het ontdekken met luchtfoto's zetten ze het nogal eens verkeerd in het dossier hoe het "gemeld" is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 14:26

Regelgeving door "regering " daar heb ik geen enkele fiducie in daar ze momenteel door allerlei regelgeving het houden van paarden en andere grazers heel erg moeilijk maken vanwege de belastingen maar nog veel erger het wolvenbeleid. Ik heb het idee dat ze de hele dierhouderij de nek willen omdraaien vanwege "stikstof" of zo waar ze een zondebok voor hebben gevonden. Want de echte milieuvervuilers zoals industrie en oorlog die kunnen ze niet pakken. :(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 14:43

F_T schreef:
Popstra, waarom verdedig je illegaal bouwen zo fanatiek?

Serieuze vraag, want ik begrijp het oprecht niet.

Verdedig helemaal niks, dat maken jullie er van.
Ik reageer enkel op sommige stomme opmerkingen die hier geplaatst worden.

Al heb jij je paard op een proff stal, als hij verongelukt of beschadigd raakt dan is dat gewoon jammer! Je zet het met eigen verantwoording neer.
Zelden worden daar contracten voor getekend

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 20:09

anjali schreef:
Regelgeving door "regering " daar heb ik geen enkele fiducie in daar ze momenteel door allerlei regelgeving het houden van paarden en andere grazers heel erg moeilijk maken vanwege de belastingen maar nog veel erger het wolvenbeleid. Ik heb het idee dat ze de hele dierhouderij de nek willen omdraaien vanwege "stikstof" of zo waar ze een zondebok voor hebben gevonden. Want de echte milieuvervuilers zoals industrie en oorlog die kunnen ze niet pakken. :(

Ik denk dat het gebeuren rond stikstof niet zozeer iets Nederlands is. In België zijn de regels daarover ook strenger geworden. Veel heeft te maken met het behalen van doelstellingen die Europa ons oplegt. Daar kan je tegen zijn…. Maar je moet toch mee, je zal je aan de regels moeten houden, hoe oneens je het daar misschien ook mee bent. Die regels gelden voor iedereen, ook voor de mensen waar het artikel over gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 09:07

Konstantine schreef:
Ik begrijp dat ook niet.
Regels zijn regels, die zijn er om de natuur te beschermen, dierenwelzijn in acht te nemen, oneerlijke concurrentie te voorkomen, de veiligheid te garanderen, om allerlei verschillende redenen.

Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar je moet je er wel aan houden, klaar.

Als gemeente A teveel regels heeft naar je zin, dan ga je in gemeente B of C wonen, of je volgt het voorbeeld van talloze andere mensen die niet zo goed gaan op regels en je emigreert.

Ik blijf het bijzonder vinden dat er zogenaamd regels zijn om de natuur te beschermen en er steeds vaker hele woonwijken uit de grond worden gestampt naast natuurgebieden. :+
Andere discussie ik weet het, maar daarom kan ik het wat minder serieus nemen dat het echt zo zijn om de natuur te beschermen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 09:13

Elisa2 schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden dat er zogenaamd regels zijn om de natuur te beschermen en er steeds vaker hele woonwijken uit de grond worden gestampt naast natuurgebieden. :+
Andere discussie ik weet het, maar daarom kan ik het wat minder serieus nemen dat het echt zo zijn om de natuur te beschermen.

Precies mijn gedachten.
Bij ons in de buurt mochten mensen nog geen schuilstalletje bouwen voor hun pony's in de weilanden.
Eén huis/boerderij is een monument dus moest vrij uitzicht op zijn.

Nu zijn ze er een ziekenhuis met nog wat gebouwen en grote parkeerplaats aan het bouwen en verdwijnt het monument achter het ziekenhuis. Zo de wind waait, waait het jasje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 09:14

Nou dat dus, kan me niet aan de indruk onttrekken dat andere belangen een veel grotere rol spelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 09:15

Wellicht weegt op een bepaald kantelpunt het maatschappelijk belang van een ziekenhuis zwaarder dan dat van een schuilstalletje en zicht op een monument.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 10:02

pol013 schreef:
Ligt er wel een beetje aan.

Als je echt complete GEbouwen weg zet vind ik het erg onzorgvuldig klinken.

Als het gaat om bouwwerken als een paddock, rijbaan en mestplaats kan ik me best een bepaalde mate van oprechte onnozelheid voorstellen.

Het gaat om 9 bouwwerken. Kijk anders zelf even op maps, dan kun je zien wat er gebouwd is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 10:12

Daar zie ik geen GEbouwen? Maar wel een piste waar eerst een weiland was. Dat kan zomaar onder bouwwerk vallen. En mogelijk juist niet onder bouwwerk als er geen omheining omheen staat.

Maar voelt voor mij toch een tandje anders dan een compleet complex uit de grond stampen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 10:31

Waarom schrijven we gebouwen opeens met dubbele hoofdletters?
Of is het een autocorrect ding? :+

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 10:37

pol013 schreef:
Daar zie ik geen GEbouwen? Maar wel een piste waar eerst een weiland was. Dat kan zomaar onder bouwwerk vallen. En mogelijk juist niet onder bouwwerk als er geen omheining omheen staat.

Maar voelt voor mij toch een tandje anders dan een compleet complex uit de grond stampen.

Het gaat onder meer om meerdere stalcomplexen.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 10:50

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 11:19

c_alsemgeest schreef:
Waarom schrijven we gebouwen opeens met dubbele hoofdletters?
Of is het een autocorrect ding? :+

Omdat het artikel het heeft over bouwwerken. Wat niet perse GEbouwen zijn. Maar ik de indruk heb dat een heleboel mensen hier meteen aannemen dat er 8 nieuwe gebouwen bij zijn gekomen.

Een omheining kan ook een bouwwerk zijn. Dus kan het ook zijn dat ze 5 paddocks, een stapmolen en een mesthoop gemaakt hebben.
Kan het nog net zo illegaal zijn. Maar voor mij zou het dan wel anders overkomen.

Vandaag bebouwing of gebouwen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 12:15

Popstra schreef:
Als die mensen eerder zouden zijn aangesproken daar over dan hoef je ook geen anonieme melding te doen.
En neen ik weet er niet meer vanaf. Vind je gewoon een lafaard als je anoniem meld
Dan ben ik dus volgens jou een lafaard. Ik heb een tijd geleden ook een anonieme melding gedaan. Vond dat echt heel lastig om te doen. Ging om een buurtbewoner die de regels gewoon aan zijn laars lapt en met de halve buurt ruzie heeft. Dit keer had hij de bufferstroken langs een beek doodgespoten. Dat was voor mij de limit, zeker omdat een paar honderd meter stroomafwaarts een biologische melkveehouder zit.

Hem aanspreken doe ik voor geen goud. Ik hoef geen mes tussen mijn ribben of stalkers op mijn oprit. Van een vriendin die waterschapbestuurder in een andere regio is kreeg ik de tip om anoniem bij het waterschap te melden. Dus na wat dubben dat gedaan. Ze wilden wel graag mijn naam weten zodat ze konden terugkoppelen, maar uit angst voor represailles heb ik daar vriendelijk voor bedankt.

Overigens ben ik niet Roomser dan de paus. Vergunningen zijn hier correct op orde, maar er ligt weleens mest naast de mestplaat en er wordt heus weleens iets gedaan dat meldingplichtig is. Ik zeur ook niet over mensen die een niet vergunde buitenbak hebben of drijfmest (illegaal) bovengronds uitrijden. Zou mij dat echt dwars zitten, dan ga ik daar bij 'normale' mensen het gesprek over aan.

Ik zeg absoluut niet dat het in Panningen om 'niet normale' mensen gaat. Maar ik kan mij wel de irritatie van de buurt voorstellen. Het gaat volgens het kadaster om een perceel van goed 4000 m2 met een bouwsel van 128 m2. Hoe je daar 36 paarden kunt houden is mij een raadsel. Zo te zien staan er ook wat woonhuizen in de omgeving. Kan me indenken dat juist die er klaar mee zijn en dat de melding helemaal niet bij een stal vandaan komt.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 13:10

Ik kan me daat ook goed bij voorstellen @koeke.
Ik kom daar namelijk vaak voorbij en om de haverklap wordt de doorgaande rijksweg geblokkeerd met lossen/laden en achteruit rijden van de wagens. Er is namelijk bijna geen ruimte aan de doorgaande weg. Dan komt al de dichtte poort

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 13:20

pol013 schreef:
Omdat het artikel het heeft over bouwwerken. Wat niet perse GEbouwen zijn. Maar ik de indruk heb dat een heleboel mensen hier meteen aannemen dat er 8 nieuwe gebouwen bij zijn gekomen.

Een omheining kan ook een bouwwerk zijn. Dus kan het ook zijn dat ze 5 paddocks, een stapmolen en een mesthoop gemaakt hebben.
Kan het nog net zo illegaal zijn. Maar voor mij zou het dan wel anders overkomen.

Vandaag bebouwing of gebouwen.

Volgens Hart van Nederland gaat het onder meer om nieuwe stallen. Dus gebouwen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 14:49

fransje23 schreef:
janderegelaa schreef:
In 2019 was er ook controle en toen heeft hij niets meer gehoord. Blijkbaar was het toen goed.

Ze zijn na de aankoop in 2021 gaan bouwen (althans zo lees ik het).
In 2019 stond er dus alleen het oorspronkelijke gebouw wat binnen de vergunning valt.

Zo lees ik het ook, want in 2019 werd er nog gehuurd.
Kan best dat zij voor 2019 al iets gebouwd hebben en het toen niet benoemd werd door de gemeente.

Maar wat mij niemand kan vertellen, dat zij bij koop niet wisten wat het bestemmingsplan is. Er wordt namelijk grond verkocht en die heeft normaliter in de koopakte ook een benoeming.
Gebouwen en opstallen worden ook genoemd.

Dus...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 19:28

c_alsemgeest schreef:
En daarbij hoeft het ook niet iemand te zijn die bewust illegale bebouwing gemeld heeft... kan net zo goed iemand zijn die de vergunningen zelf niet rond kreeg en bij de gemeente heeft gevraagd waarom bovenstaande het wel heeft gekregen, waardoor het balletje is gaan rollen.
Niet wetend dat die persoon helemaal geen vergunning had... zo is het bij ons in de regio ook een keer gegaan, en uitgelopen op een hele wijk ruzie :') tot er duidelijk werd dat er niks gemeld werd, maar alleen gevraagd, maar kwam in het dossier wel als anoniem gemeld te staan. Ook als ze het ontdekken met luchtfoto's zetten ze het nogal eens verkeerd in het dossier hoe het "gemeld" is.

Precies dat. Mijn vader is ooit bij de gemeente geweest om een vergunning aanvraag van een buurman in te zien. Toen de ambtenaar zei "waar hij het hebben wil mag helemaal niet, alleen het stuk voor zijn huis mag hij bebouwen" vroeg mijn vader "oh, dat stuk waar het kippenhok staat bedoel je?". Dat bleek dus illegaal gebouwd...