Charlotte Dujardin emotioneel bij rentree tijdens London International

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:48

Het is te hopen dat ,in dit geval, de dressuurruiters hun manier van rijden en behandeling van de paarden gaan aanpassen en verbeteren.
Anders vrees ik dat de anti-groeperingen nog steeds voldoende stof tot protest krijgen, en blijven ageren tot de dressuurruiters hun eigen 'sport' om zeep hebben geholpen.

Ze, handlers, trainers, ruiters, menners hebben het letterlijk in eigen hand of de paardensport duurzaam is of niet.

De recreatieruiters hoeven er niet bijgehaald te worden; die staan niet op bijvoorbeeld de OS in het voetlicht. Maar ook voor die groep geldt het net zo goed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 13:04

Elisa2 schreef:
Het geeft voor mij aan dat ze meer een ruiter is die alleen volgens een bepaald systeem rijdt dan een trainer. :o

Rijdt Werth ook al rollkur of is dat weer zo'n internethype? Tegenwoordig wordt ieder paard wat (even) achter de LL komt gelijk rollkur genoemd.

Werth rijdt al rollkur zolang ik dressuur volg… dus pak 20 jaar?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 13:11

Ze, handlers, trainers, ruiters, menners hebben het letterlijk in eigen hand of de paardensport duurzaam is of niet(quoteLindsey_99)

de branche heeft het zelf in de hand,

vergeet niet dat
de opleiding van manege-/amateur ruiters van nu minstens zo belangrijk is want zij zijn de ruiters/instructeurs/juryleden van morgen
en al wat je nu niet leert kun je ook niet uitdragen

niet ieder zal een WK of OS deelnemer worden maar voor wie er uitspringt is een goede basis belangrijk. *D

Gini

Re: Charlotte Dujardin emotioneel bij rentree tijdens London International

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 13:49

Het moet toch echt topdown gebeuren. Zolang daar geweld eigenlijk toch wel gedoogd wordt, kan je als manege-instructeur staan leuteren wat je wilt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 14:09

meen je dat echt Gini!!,

tja dan zal er weinig veranderen denk ik aan het paardenleed.

Gelukkig zijn er nog wel mensen die wel aan de basis werken, ons laten zien hoe het ook kan, oa uit uw eigenland nog wel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 14:38

Justin is ook topdown. De topsport, de mensen die in de spotlights staan, die moeten het goede voorbeeld geven en dan volgt de rest vanzelf.
Maar zolang mensen die hun paarden slaan toch nog medailles rond hun nek kunnen hangen, gaat er niets veranderen nee. Alleszins geen verandering die leuk is voor de paardensport.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 14:42

Ik vrees het ook, voorlopig...

Maar het zal van beide kanten moeten komen. Van boven, daar zit veel invloed, en van onder door opvoeding en betere educatie.

En anders wordt het vanzelf een keer afgedwongen door regelgeving of een verbod. De dierenpartijen en Peta etc. stoppen echt niet.

En dan zijn de rapen niet gaar, dan zijn ze moes.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 14:57

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:
Het geeft voor mij aan dat ze meer een ruiter is die alleen volgens een bepaald systeem rijdt dan een trainer. :o

Rijdt Werth ook al rollkur of is dat weer zo'n internethype? Tegenwoordig wordt ieder paard wat (even) achter de LL komt gelijk rollkur genoemd.

Werth rijdt al rollkur zolang ik dressuur volg… dus pak 20 jaar?

Werth rijdt geen rollkur, die heeft dat kort in het begin van de 2000 jaren opgepakt omdat Anky er toen succesvol mee was, maar dat was een paar jaar, daarna kwam ze erachter dat het niet haar methode is.

Dat wordt door bepaalde groepen stelselmatig naar buitengebracht terwijl het nonsens is. Ga maar eens bij Werth kijken als ze aan het losrijden is, dat is gewoon klassieke dressuur.

En ja wat kan zij dat uitermate goed bij allerlei soort paarden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 15:21

Eerder half jaren 90 en toen ze heeft het in een recent webinar nog verdedigd mits juist gebruik.
2024:

https://mobile.eurodressage.com/2024/02 ... s-possible

Ze stelt ze rond in en dat is geen misdaad maar laten we wel een kat een kat noemen.

Ik heb niets tegen LDR mits niet af gedwongen dus voor mij maakt het geen jota uit of ze voor of tegen is. Maar dat ze diep en rond in stelt in haar training is geen geheim. Bij het losrijden mag het max 10 min achtereenvolgens meen ik?
Er zijn iig regels rond.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-12-25 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 15:24

Ik vind een inschattingsfout wel een heel laks excuus. Dat is misschien een verklaring waarom je een paard een keer een tik geeft, of te hard been, of een onvriendelijke hand. Zo geregeld een paard meppen is gewoon echt mishandeling. Van mij zou dat veel strenger bestraft mogen worden. Het zou nu heel goed 'lesson learned' omdat ze betrapt is, deze video gelekt is en ze een schorsing heeft gehad.
Als iemand een puppy of kat bont en blauw schopt mag die wat mij betreft ook een levenslang dierenhoud verbod krijgen. Sommige fouten hoeven niet vergeven te worden. Denk dat dit soort lakse straffen onderdeel zijn waarom de paardensport in een slecht daglicht staat. En terecht, als we dit soort vergrijpen zo licht zien.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 15:26

Inderdaad CastaMickey; dit was geen inschattingsfout meer maar ronduit mishandeling. Daarom gaat het ook niet meer van mijn netvlies. Het was echt naar en raar gedrag.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 16:18

Ayasha schreef:
Eerder half jaren 90 en toen ze heeft het in een recent webinar nog verdedigd mits juist gebruik.
2024:

Ze stelt ze rond in en dat is geen misdaad maar laten we wel een kat een kat noemen.

Ik heb niets tegen LDR mits niet af gedwongen dus voor mij maakt het geen jota uit of ze voor of tegen is. Maar dat ze diep en rond in stelt in haar training is geen geheim. Bij het losrijden mag het max 10 min achtereenvolgens meen ik?
Er zijn iig regels rond.

LDR, maar er werd Rollkur gezegd. Dat zijn 2 verschillende dingen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 16:20

Gini schreef:
Justin is ook topdown. De topsport, de mensen die in de spotlights staan, die moeten het goede voorbeeld geven en dan volgt de rest vanzelf.
Maar zolang mensen die hun paarden slaan toch nog medailles rond hun nek kunnen hangen, gaat er niets veranderen nee. Alleszins geen verandering die leuk is voor de paardensport.

Niet lullig bedoeld, maar hoe weet je zeker dat hij er niet op los mept? Of alleen omdat er geen video’s zijn?

Iedereen was fan van Charlotte haar vriendelijke en harmonieuze rijden dat die video ook voor een grote shock kwam voor iedereen

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 16:24

Ayasha schreef:
2024:

Er zijn iig regels rond.

Het wordt een heel andere discussie zo en off topic maar persoonlijk vind ik dat filmpje van mevrouw Werth ook niet heel fijn ogen zo. Waarom stellen mensen de paarden zo eng in de nek voor? Wat is daar exact het doel van?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 16:27

Benzz schreef:
Ayasha schreef:
2024:

Er zijn iig regels rond.

Serieus? Die discussie?
Wat is het verschil precies?

Stront feaces noemen maakt het niet minder stront.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 17:02

Kabayo schreef:
Gini schreef:

Niet lullig bedoeld, maar hoe weet je zeker dat hij er niet op los mept? Of alleen omdat er geen video’s zijn?

Iedereen was fan van Charlotte haar vriendelijke en harmonieuze rijden dat die video ook voor een grote shock kwam voor iedereen

Dat kan ik alleen maar hopen. Charlotte heeft door haar "akkefietje" inderdaad meer kapotgemaakt dan alleen haar eigen reputatie. Ik had haar zo hoog op een sokkel staan, dat net zij dan losgaat op een paard op het moment dat ze lesgever is, heeft me even abrupt de schellen van de ogen laten vallen.

Zodanig zelfs dat wanneer we het over de rotte appels in de mand hebben ik me afvraag of er eigenlijk nog wel blozend rode, verse exemplaren zijn? Ik hoop oprecht dat Justin dat is en blijft, maar ben voorzichtiger geworden. Ik denk dat ik echt verdrietig zou zijn als er gelijkaardige beelden van hem verschijnen.

En eerlijk, stel dat er in de toekomst video's naar buiten blijven komen van dressuurtoppers met wreed gedrag om dan na pakweg één/twee jaar vergeven te worden, dan vind ik het niet meer houdbaar om de dressuursport te verdedigen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 17:22

Gini schreef:
Kabayo schreef:
Niet banketstaaf bedoeld, maar hoe weet je zeker dat hij er niet op los mept? Of alleen omdat er geen video’s zijn?

Dat kan ik alleen maar hopen. Charlotte heeft door haar "akkefietje" inderdaad meer kapotgemaakt dan alleen haar eigen reputatie. Ik had haar zo hoog op een sokkel staan, dat net zij dan losgaat op een paard op het moment dat ze lesgever is, heeft me even abrupt de schellen van de ogen laten vallen.

Zodanig zelfs dat wanneer we het over de rotte appels in de mand hebben ik me afvraag of er eigenlijk nog wel blozend rode, verse exemplaren zijn? Ik hoop oprecht dat Justin dat is en blijft, maar ben voorzichtiger geworden. Ik denk dat ik echt verdrietig zou zijn als er gelijkaardige beelden van hem verschijnen.

En eerlijk, stel dat er in de toekomst video's naar buiten blijven komen van dressuurtoppers met wreed gedrag om dan na pakweg één/twee jaar vergeven te worden, dan vind ik het niet meer houdbaar om de dressuursport te verdedigen.

Sport*
Het gaat er echt niet het hardst aan toe in de dressuur.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 17:40

Helaas blijft geen enkele tak van de paardensport gevrijwaard van wreedheid. Dat is waar.

Zo kan ik zeggen dat ik enorm geschokt was toen ik Kevin Thornton gewoon gezellig zijn rondje zag rijden in Sentower. Die man zou nooit meer een paard mogen aanraken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 18:09

Benzz schreef:
Ayasha schreef:
2024:

Er zijn iig regels rond.

Precies :j

En wat is het verschil? Nou de rollkur is verboden en LDR niet.
Dus niet iedereen die rond in stelt is gelijk een paarden mishandelaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 18:12

Ayasha schreef:
Gini schreef:

Sport*
Het gaat er echt niet het hardst aan toe in de dressuur.

Dat klopt, de dressuur ligt altijd onder een vergrootglas maar ik zag laatst bij het springen heel wat discutabelere zaken. (waren gelukkig ook fijne)
En bij het mennen heb ik ook mijn vraagtekens bij sommige dingen.

En voor iedereen die nu twijfelt over ruiters, ga irl kijken. Ga kijken hoe ze losrijden/ hoe ze met hun paarden omgaan. Hoe de paarden op ze reageren.
Dat geeft echt een boel informatie als je ze regelmatig irl ziet rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 18:20

Elisa2 schreef:
Benzz schreef:
[

Precies :j

En wat is het verschil? Nou de rollkur is verboden en LDR niet.
Dus niet iedereen die rond in stelt is gelijk een paarden mishandelaar.

En wat is concreet het verschil? Dus niet de ‘wat je zegt ben je zelf’ versie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 18:28

Rollkur en hyperflexie zijn met de hand afgedwongen hoofdhoudingen waarbij de kin tegen de borst komt. (rollkur) En bij hyperflexie het hoofd van links naar rechts wordt getrokken met de binnenhand van de ruiter die de hand omhoog en naar achteren haalt.

LDR is het paard wat ronder rijden aan de voorkant zonder dat de houding afgedwongen wordt met de hand en zonder dat de kin tegen de borst komt.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 18:41

Maar wat is precies de functie van het echt ronder (neus ver achter de loodlijn) rijden? Waarom willen mensen die neus richting de borst van het paard rijden? Het is een oprechte vraag want persoonlijk zie ik het nut er niet zo van in maar wellicht zie ik dat verkeerd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 19:14

Het kan veel nut hebben als het paard de hals helemaal laat vallen vanuit de schoft. Zo zijn ze net iets makkelijker over de rug te rijden/ houden en is er meer schoudercontrole. Dat het paard dan achter de LL loopt is niet erg, het is gymnastiseren.

Alleen persoonlijk ben ik wel voor het naar de hand toe rijden dus ook als ze wat ronder lopen wel een open kaak, neusje er uit blijven houden.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 19:21

Dank je wel Elisa. Zoiets vermoedde ik al. Toch zie je nog redelijk vaak dat paarden 'op de kop' gaan lopen en in mijn optiek teveel naar de borst gereden worden met hun neus. En dan bedoel ik voor langere stukken achter elkaar. Maar goed we gaan off topic. Fijn dat je de moeite even nam.