Rubs schreef:Mijn eerste reactie was, oh mijn god daar gaan ze weer, ze weten echt niet waar een zweep voor is, maar als ik er langer over nadenk weten veel ruiters ook niet waar hij voor is. Er wordt wat afgemept, zeker op maneges en bij de rensport en topsport, om een paard sneller of mooier te laten lopen. Hij wordt helaas door veel mensen niet alleen gebruikt om tegen de buitenschouder te leggen, of om achter je binnenbeen te kriebelen. De zweep wordt zeker weten te vaak gebruikt als pressiemiddel, of om te straffen. En pijnsignalen worden wel degelijk door velen genegeerd; er wordt naar mijn mening te veel op gedrag gegooid als een paard het niet goed genoeg doet. En paarden, lieve volgdieren die ze zijn, pikken helaas te veel.
Waar kennis en kunde ophouden begint het geweld.
Ik ben er niet bang voor dat er ooit een algeheel verbod op zwepen komt, maar een mentaliteitsverandering is zeker op zijn plaats.
Kijk en zelf heb je dus ook weinig benul van de regels.
In de dressuur/springen en eventing zijn de regels voor zweepgebruik namelijk vele malen soepeler dan in de rensport. In meerdere landen is de zweep in deze discipline zelfs al helemaal afgeschaft waaronder in Nederland. In Europa is er in alle overige landen een duidelijke max aan het aantal slagen en ga je daarover heen krijg je geldboetes en schorsingsdagen. Ook daarin dus een stuk strenger.