Dier&Recht vraagt om verbod op paardenzweep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:33

Moska schreef:
@Popstra: dat zal dan mede voort moeten komen uit de mentaliteitsverandering. Het een kan niet zonder het andere. En beginnen op de plekken die je wel kunt handhaven.

En het aanspreken van mensen zou normaal moeten worden. En heb je dan een grote mond of staak je het verkeerde gedrag niet? Dan volgt uitsluiting.

Dit gaat natuurlijk nooit in één keer of heel snel lukken, maar als we dit nu verspreiden als een olievlek, dan moet er toch iets blijven plakken?

Ja mee eens. Kan mij herinneren wij vroeger als beginnende ruitertjes als basis outfit broekje, cap, laarsjes en zweep hadden.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:44

_Nelleke_ schreef:
Menner hier :wave:

Ik zou eigenlijk niet weten hoe ik goed kan mennen zonder zweep. Voor de gangen kan ik m’n stemhulpen goed gebruiken maar ik wil ook binnenbeen kunnen geven of buitenschouder kunnen begrenzen. Je kunt ook weinig met de leidselhouding, je lichaamsgewicht oid dus je moet toch íets hebben om met je paard te communiceren aangezien ze je ook al niet zien door de oogkleppen.

Verder lijkt het me een prima regel om af te spreken dat je met de zweep niet mag slaan. Gebruiken als aanwijsstok of verlengde van je arm of been is prima, slaan niet.

Duidelijk, bij mennen is het een verlengstuk. Ik denk ook dat de benaming “zweep” meteen doet denken aan slaan en mishandelen….de zweep erover! Bij grondwerk heb ik bij stick al een hele andere associatie. Voor mennen is het ook voor de veiligheid van belang. Maar inderdaad, jonge manege ruiters met een zweep laten rijden omdat Knollie van 24 jaar oud niet meer zo vlot het 4e lesje van de dag loopt, dat zou niet meer moeten mogen.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:30

Gini schreef:
juval schreef:
oke, dat gaat leuk worden in de ponyles op de manege waar mijn dochter rijdt. Die shets hebben meteen in de gaten als het kind geen zweepje heeft, die gaan dan gewoon lekker hun eigen gang. tja.

Ik zou dit niet te luid zeggen. Pony's willen niet bereden worden en moeten met zweep bij de les gehouden worden. Het volgende pamflet schrijft zichzelf.

De waarheid verzwijgen lost geen problemen op denk ik.
Maar ik weet ook niet hoe je een paard zonder looplust dan wel aan het lopen moet krijgen .

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:33

Veronica2 schreef:
juval schreef:
oke, dat gaat leuk worden in de ponyles op de manege waar mijn dochter rijdt. Die shets hebben meteen in de gaten als het kind geen zweepje heeft, die gaan dan gewoon lekker hun eigen gang. tja.

Zoiets wou ik ook nog zeggen. De mensen die pleiten voor alleen maar belonen; die hebben nog nooit op een shet gezeten die in de les elke hoek omdraaide en naar de uitgang vertrok, met of zonder ruitertje op zijn rug. Zo'n diertje hoef je ook niet te slaan, maar je leert als ruiter wel wanneer je in moet grijpen en hoe. Althans, wij leerden dat dan wel op die manier. En toen ik kind was, was ik echt niet mans of sterk genoeg om striemen in een shetlanderhuid te slaan.

Met de rest van je post ook eens, zaken worden zo uit het verband getrokken en mensen laten zich een rad voor ogen draaien en zien de gevolgen niet in.

Als je echt een zweep nodig hebt om dit gedrag te voorkomen zou ikzelf toch eens nadenken of het wel de geschikte pony is voor de les. Zelf zou ik zo niet met mijn paarden om willen gaan.

Ik ben er niet op tegen om eens met een stevige hulp te komen zonder dat agressie of frustratie daarbij een rol speelt. Zeker wanneer het op veiligheid aankomt voor ruiter en paard. Maar als ik echt een zweep nodig heb om een rondje door de bak te kunnen rijden dan stop ik liever.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:34

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
Is niet helemaal waar, er is een ernstig ongeluk gebeurd waarvan die pikeur nooit meer volledig hersteld is. Zou even de naam moeten navragen.

Lees de tekst nog eens goed.
Waarschijnlijk weet Promoter precies over welk incident je het hebt het is tenslotte "haar" tak van de paardensport.

prompter schreef:
Toen op de kortebaandraverijen in Nederland de zweep verboden werd, kwam daar ook commentaar op vanuit onze eigen sector. Het zou gevaarlijk zijn, geen correctie meer mogelijk, er zouden meer ongelukken gaan gebeuren enzovoort. Inmiddels zijn we een paar zweeploze jaren verder op de kortebaan en het blijkt prima te kunnen, er is geen verhoogd aantal incidenten.

Zelfs dat niet. Er zijn de afgelopen jaren geen ongevallen op de kortebaan geweest waarbij de pikeur ernstig gewond is geraakt. Volkomen misinformatie. Wel op de langebaan, waar de zweep nog gewoon is toegestaan maar dat heeft dan weer niets met dit topic te maken. Het zou fijn zijn als mensen eerst hun feiten zouden checken voordat ze uitspraken doen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:41

Hoe krijg je een paard zonder loop lust dan wel aan het lopen??(quote Bieden)

daar moet je vanaf het moment dat je paard zadelmak/inspannen gaat maken al rekening mee houden, ik leer mijn ruiters/menners dat een happy atleet begint bij het begin,
maar de meeste paarden wordt het lopen afgeleerd en dat krijg je niet meer terug,

dus hoe krijg je ze aan het lopen: door het ze niet af te leren/pakken

hoe dan wel als ze het kwijt zijn: probeer ze uit hun confortzone te halen door iets anders aan te bieden, dus een andere manier van rijden

Maar dat ligt in de branche zelf, opleiden is een investering die zich (bijna) altijd uitbetaald, een goed opgeleid paard is verkoopbaar,
Laatst bijgewerkt door mce op Vandaag, 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:56

Rubs schreef:
Mijn eerste reactie was, oh mijn god daar gaan ze weer, ze weten echt niet waar een zweep voor is, maar als ik er langer over nadenk weten veel ruiters ook niet waar hij voor is. Er wordt wat afgemept, zeker op maneges en bij de rensport en topsport, om een paard sneller of mooier te laten lopen. Hij wordt helaas door veel mensen niet alleen gebruikt om tegen de buitenschouder te leggen, of om achter je binnenbeen te kriebelen. De zweep wordt zeker weten te vaak gebruikt als pressiemiddel, of om te straffen. En pijnsignalen worden wel degelijk door velen genegeerd; er wordt naar mijn mening te veel op gedrag gegooid als een paard het niet goed genoeg doet. En paarden, lieve volgdieren die ze zijn, pikken helaas te veel.
Waar kennis en kunde ophouden begint het geweld.
Ik ben er niet bang voor dat er ooit een algeheel verbod op zwepen komt, maar een mentaliteitsverandering is zeker op zijn plaats.

Kijk en zelf heb je dus ook weinig benul van de regels.
In de dressuur/springen en eventing zijn de regels voor zweepgebruik namelijk vele malen soepeler dan in de rensport. In meerdere landen is de zweep in deze discipline zelfs al helemaal afgeschaft waaronder in Nederland. In Europa is er in alle overige landen een duidelijke max aan het aantal slagen en ga je daarover heen krijg je geldboetes en schorsingsdagen. Ook daarin dus een stuk strenger.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:59

De vraag hierboven. Hoe krijg je een paard/pony looplustiger zonder zweep. Het kan, duidelijk en zacht zijn met je hulpen. Zelf vol energie op je dier zitten en geduld hebben en het werk leuk maken.

Ik heb op heel wat dieren gereden. En de zweep alleen als vervanging van een onwillig been gebruikt onder het zadel. En geen enkele van mijn ponys was "lui". Ik heb een tijd de pony van mijn zus bijgereden. Die was wat hier genoemd wordt, lui, flegmatiek, geen zin, niet vooruit te branden, sloom, zwaar op de hand. Mijn zus moest altijd met zweep en sporen rijden om haar voorwaarts te houden. Mijn pony moest ik een zweep ver vandaan houden. Die wilde meest alleen maar heel snel.

Toen ben ik de pony van mijn zus erbij gaan rijden, zonder zweep zonder sporen. In het begin inderdaad langzaam lusteloos en traag. Ik ben gewoon gaan doen alsof dat er niet was. Dan maar trager door de bak of buiten. Na een paar weken was ook zij een vlotte actieve pony met veel looplust en eerder te vlot dan te sloom. Licht in de mond en ze liep op zichzelf. Hoe geen idee :n ik reed gewoon als ik altijd deed. Relatief lossere teugel. Neus niet te diep. Zacht met beenhulpen, geef ze de ruimte om naar voren te gaan door niet continue teveel teugeldruk te geven en de trainingen leuk en afwisselend houden. Toen ging het vanzelf van traag naar vlot en actief.

Ik heb meer dan 40 jaar gereden en twee keer een mep uitgedeeld met een zweep (longeerzweep dan) omdat ik anders overhoop was gelopen. Maar verder met rijden :n alleen een kort springzweepje mee voor nood en als linkerbeen vervanging.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:28

_Nelleke_ schreef:
Menner hier :wave:

Ik zou eigenlijk niet weten hoe ik goed kan mennen zonder zweep. Voor de gangen kan ik m’n stemhulpen goed gebruiken maar ik wil ook binnenbeen kunnen geven of buitenschouder kunnen begrenzen. Je kunt ook weinig met de leidselhouding, je lichaamsgewicht oid dus je moet toch íets hebben om met je paard te communiceren aangezien ze je ook al niet zien door de oogkleppen.

Verder lijkt het me een prima regel om af te spreken dat je met de zweep niet mag slaan. Gebruiken als aanwijsstok of verlengde van je arm of been is prima, slaan niet.

Hier mennen we zonder oogkleppen. Ik vind het een beperking voor mijn paarden ipv een hulp dus gebruiken die nooit. Dan zien ze meer en idd het kan voor en nadelen hebben maar de voordelen wegen meer door hier

Reggledoos

Re: Dier&Recht vraagt om verbod op paardenzweep

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:42

Wat krijg ik toch een enorme jeuk van die Sarah Pesie. Die dame heeft zo veel boter op haar hoofd!
Mevrouw Pesie rijdt zelf met een zweep, Mevrouw Pesie had een hengst op de hengestenkeuring, ook niet alleen met suikerklontjes opgeleid en voorgesteld. Mevrouw Pesie eet gewoon vlees. En er kwam iemand bij ons vragen voor een plek boor haar paard want bij Mevrouw Pesie kregen ze beschimmeld hooi. Verbeter de wereld, begin bij jezelf zou ik zeggen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:52

Bieden schreef:
Gini schreef:

Ik zou dit niet te luid zeggen. Pony's willen niet bereden worden en moeten met zweep bij de les gehouden worden. Het volgende pamflet schrijft zichzelf.

De waarheid verzwijgen lost geen problemen op denk ik.
Maar ik weet ook niet hoe je een paard zonder looplust dan wel aan het lopen moet krijgen .

De oorzaak bepalen. En daarnaast beseffen dat ook paarden individuen zijn met talenten en gebreken. Op sportief vlak zijn mensen ook niet hetzelfde, waarom worden paarden wel in die mal geduwd?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:03

waarom worden paarden wel in die mal geduwd?(quote Gini)

om dat we jaren in een matrix leven waar we in willen blijven zitten, bewuste keuze of gewoon opgelegd/op laten leggen

Hij heeft het over gezondheidszorg maar het zou voor elke branche kunnen gelden, zelfs voor de politiek ( maar dat is geheel off topic)

https://www.facebook.com/reel/2280966195751922

Dus de branche zelf moet de hand in eigen boezen steken, lijkt me

wat Reggledoos hierboven al zegt: Verbeter de wereld, begin bij jezelf zou ik zeggen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:13

Menner hier, en ik weet zeker dat ik de zweep al 20 jaar niet meer heb gebruikt om te tikken. Ik leg mijn zweep enkel aan (en houd die ook even op die plaats vast op het paard) als begrenzer, en ik gebruik de zweep als beloning. Niet de aai op de hals zoals ruiters doen, maar een aai boven over de achterhand als beloning.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:40

BoktVerlaten schreef:
Sassy4barrel schreef:

Op buitenrit heb ik een lange zweep mee omdat in het bos veel honden los lopen.

Of voor als je een wolf tegenkomt ..

Hoe moet je jezelf en paard verdedigen zonder zweep ..

Ook is een zweep handig bij auto’s die te dicht bij willen komen bij passeren ..

Ik zie die zweep meer als middel om m’n paard veilig te houden ..

Dat zie ik ook niet als zweep gebruik maar als “handig onderweg stokje”……ik denk ook niet dat de petitie hier over gaat.

ze willen de zweep verbieden, dit wil zeggen dat je m niet meer in je hand mag hebben als je rijd. Of je deze dan als honden of wolf wegjaag stokje gebruikt of als zwiep geluidje om je paard te laten versnellen maakt geen verschil. Verbod is verbod

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:01

BoktVerlaten schreef:
Elisa2 schreef:

Nou dat is dan fijn dat je een paard hebt die van nature veel looplust heeft :) , ik gebruik liever een zweep dan een spoortje en zo is iedereen anders. Beide zijn hulpmiddelen en kunnen beide goed en fout gebruikt worden. Ik gebruik liever kort en duidelijk een zacht tikje dan teveel been of spoor.

Als je paard niet aan het been is, is teveel been niet de oplossing. Een zweepje kan kortdurend helpen om de beenhulpen goed aan te leren. Ik ben ook niet tegen zweepgebruik.
Als je een spoor gebruikt om je paard voorwaartser te krijgen, dan ben je verkeerd bezig.
Spoor is ook niet bedoeld om je paard voorwaarts te krijgen. Dus zweep vervangt spoor niet en teveel been is nooit goed.
Spoor gebruik ik om heel verfijnd hulp te geven voor “bijzondere verrichtingen “ zoals zijgangen, wendingen, etc….zodat je meer knopjes preciezer kunt bedienen

Daarom, ik begrijp je standpunt dat je liever een klein tikje geeft ipv teveel been, maar dit zou alleen gelden voor het leertraject waar het paard leert om aan het been te zijn. Maar dit heeft niets te maken met waar een spoor voor bedoeld is.

Fijn :) , natuurlijk is het doel dat het paard aan het been komt ohz en niet aan de zweep. En nee, sporen zijn daar niet voor bedoeld maar worden vaker dan de zweep wel zo gebruikt. Dat paard aan spoor is en niet aan het been.

Volgens mij zijn we het toch aardig eens. :) (en voor de duidelijkheid, ik ben ook niet voor hard trappen om ze voorwaarts te krijgen maar voor andere oplossingen, alleen dit gebeurd wel vaak helaas)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:05

prompter schreef:
Zelfs dat niet. Er zijn de afgelopen jaren geen ongevallen op de kortebaan geweest waarbij de pikeur ernstig gewond is geraakt. Volkomen misinformatie. Wel op de langebaan, waar de zweep nog gewoon is toegestaan maar dat heeft dan weer niets met dit topic te maken. Het zou fijn zijn als mensen eerst hun feiten zouden checken voordat ze uitspraken doen.

Wel om even GEEN misinformatie te verspreiden. Ik heb het nagevraagd, de zweep is op de lange baan ook niet toegestaan om een paard te activeren, alleen in noodsituaties. Het ongeluk waar ik het over had is gebeurd omdat het paard niet actief genoeg gehouden kon worden en daardoor viel. Dit werd besproken in de studio tijdens het incident al dus mijn vriendin uit de drafsport. Het gaat om de pikeur Cees Kamminga.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:13

Ja natuurlijk weet ik van dat ongeluk van Cees Kamminga. Nogmaals; dat was op de langebaan, niet op de kortebaan waar een zweep niet meer is toegestaan. Op de langebaan mag een zweep wel meegenomen worden, maar is het gebruik ervan aan regels verbonden.
Edit; Kamminga lag op kop toen zijn paard struikelde en viel. Had totaal niets met een zweep te maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:59

Ja dat is dus niet het verhaal van de insider die in de drafsport zit en er bij was.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:00

Maar wel het verhaal van Cees Kamminga die ik al sinds 1985 persoonlijk ken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:05

Maar je was er niet bij toen het gebeurde?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:06

Elisa2 schreef:

Ik ben even in de war. De man zelf weet het verhaal toch het beste?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:31

Ik rij vaak met 2 zwepen dan zullen ze wel denken dat ik een vreselijke dierenbeul ben.......

Ja ik vind het dubbel ik reed vroeger ook op een manege waar je je paard in tweeën moest slaan als hij niet liep. Dat vind ik goed als dat niet meer mag. Maar ik gebruik mijn zweepjes om bijvoorbeeld de schouders bij te sturen. Maar hoe moet ik me werk aan de hand doen als een zweep niet meer mag......
Gelukkig heb ik mij paarden aan huis en genoeg zwepen om er de rest van me leven mij te doen....... Maar ik begrijp wat ze tegen willen gaan, maar dat zorg ook weer voor andere hulpen die je dan moet gaan geven die misschien minder vriendelijk zijn....... Het is lastig.

Ik heb op een stal gewerkt waar ze na het rijden afstapte een pvc buis pakte en het paard de stiemen op het lijf sloegen. Dat kan nog steeds als zwepen verboden zijn maar mensen die zo kwaad aardig zijn hebben geen zweep nodig, die vinden wel iets.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:39

Kidde schreef:
Elisa2 schreef:

Ik ben even in de war. De man zelf weet het verhaal toch het beste?

Ik denk dat Elisa bedoelt dat als Kamminga de zweep had mogen gebruiken om het paard voorwaarts te houden (wat dus reglementair niet mag), de struikelpartij niet zou zijn gebeurd.

Prompter zegt dat het verhaal van Kamminga is dat hij voorop reed en het paard dus absoluut geen zweephulpen nodig had (wat ook niet mag) en voorwaarts genoeg was en het gewoon pech was dat het dier struikelde.

En Kamminga had ongetwijfeld die zweep gebruikt en het op een gevaarlijke situatie gegooid als hij de struikelpartij had zien aankomen. Want dat wás een gevaarlijke situatie waarin zweepgebruik gewoon geoorloofd was geweest.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op Vandaag, 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:42

En om het helemaal terug naar de essentie te brengen: ik zei dat er geen ongelukken op de kortebaan waren gebeurd nadat de zweep was verboden, waarna Elisa zegt dat ik ongelijk heb en dit ongeluk noemt terwijl dat op de langebaan is gebeurd waar een zweep nog gewoon mag, en wat dus niets met dit hele topic te maken heeft.
Laatst bijgewerkt door prompter op Vandaag, 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:42

Elisa2 schreef:
Ja dat is dus niet het verhaal van de insider die in de drafsport zit en er bij was.

Het verhaal is ook te googlen.. ik zou t toch even bij je vriendin gaan checken :j