Springruiter Christian Kukuk onder vuur om rollkür

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:10

Ja, maar die rijden vaak weer alleen voor hun eigen plezier wat niet perse ook plezierig is voor het paard. (ookal denken ze soms van wel)

Het is lastig omdat er een groot grijs gebied is denk ik, wat Amber-Anne zegt daar zit denk ik ook wel een kern van waarheid in. Hoewel ik dan wel weer vindt dat paarden een duidelijke leider nodig hebben. :o Alleen een duidelijke leider is vooral consequent en hoeft geen geweld te gebruiken.

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:40

Amber_anne schreef:
Ligt er niet ook een groot probleem bij hoe wij leren om te gaan met paarden vanaf onze jonge jaren. Termen als 'laat maar zien wie de baas is', ' aanpakken die handel', 'paarden hebben een duidelijke leider nodig' en weet ik hoeveel nog meer. Het concept dat paarden expres vervelend doen. Kinderen die leren met een zweepje te rijden en daar dus ook mee te slaan om te krijgen wat ze willen (je kan het tikken noemen maar dat is nog steeds slaan).
Het is allemaal gebaseerd op dwang.

Als volwassenen filter je het meeste uit maar ik hoor ontzettend vaak nog mensen vanuit deze oude manieren denken en ik doe het soms ook nog. Het is nou eenmaal hoe je het geleerd hebt en dat zit ergens nog achter in je hoofd.
Vervolgens komt natural horsemanship om de hoek kijken en komen er termen voorbij als "druk weghalen is de beloning" of "je moet het juiste makkelijk maken en het verkeerde vervelend." Mensen vinden dat dan vriendelijk, want sjorren aan een touwhalster aan het hoofd van een paard is aardiger dan een tik met een zweep. De resulterende learned helplessness wordt dan gezien als vertrouwen, respect en goede emotieregulatie, terwijl het dier gewoon compleet murw is. :+

Imo zou het uitgangspunt er een positieve bekrachtiging moeten zijn, zou het verkeerde antwoord neutraal moeten zijn, en het juiste antwoord leuk en de moeite waard. Druk weghalen is geen beloning, een beloning is imo iets actiefs: een aai, een snoepje, een "goedzo!" ook een beetje afhankelijk van de voorkeur van het paard. Uiteraard corrigeer ik mijn paard ook wel als ze bananen in zijn oren heeft en zijn intrusive thoughts het winnen van zijn opvoeding, maar niet voor bijvoorbeeld een moment van concentratieverlies, bij spanning of als ze een keer niet binnen een fractie van een seconde reageert. Mijn paard moet met mij willen werken omdat het voor hem ook positief is, niet "omdat ik het zeg" en hem het leven zuur maak als hij het niet doet.

Met een kleine disclaimer dat ik uiteraard ook maar een mens ben en heus weleens m'n geduld verlies, maar dat zijn momenten, geen structureel idee dat die luie #%)@%#& bok het ALWEER niet doet omdat hij dwars is. Als ik elke keer met die gedachten en de bijkomende frustratie op mijn paard zou stappen, zou het voor mij snel klaar zijn. En ik denk dat we zouden schrikken als we echt zouden zien hoeveel mensen er bij voorbaat al gefrustreerd zijn als ze opstappen. :=

denisesilver schreef:
Elisa2 schreef:
Maar wel voor iedere amateur?

Want ook daar zie ik helaas veel leed...

Het moeilijke is dat je pas dingen ziet als je mensen irl vaak met hun paarden bezig ziet. Ik zie zowel amateurs als profs en vind eigenlijk de verdeling wel een beetje gelijk. Grof gezegd, 1/3e is gewoon echt top, kundig, vriendelijk en met gevoel. 1/3 is twijfelachtig, meestal goed maar af en toe van die dingen dat je denkt..tja. En dan een groep die gewoon slecht is, of bewust of door onkunde en gebrek aan talent. En die eigenlijk gewoon geen paarden zouden moeten houden.

Zeer zeker niet. Maar ik weet ook dat geld en roem heel veel kan doen, en heel veel kapot kan maken. Dat is bij amateurs veel minder aan de orde.
Kijk op je gemiddelde plaatselijke manege en er zijn altijd wel een paar mensen die door iedereen op handen gedragen worden om wat voor reden dan ook: rijden met sporen, Z starten, de moeilijke manegepaarden mogen rijden etc. Het is misschien niet op een wereldtoneel en je staat ook niet op de voorpagina van Bokt als je besluit om met alleen een slof te rijden, maar ook zo in het klein doet het vaak best wat met mensen.

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:01

denisesilver schreef:
Elisa2 schreef:
Maar wel voor iedere amateur?

Want ook daar zie ik helaas veel leed...

Het moeilijke is dat je pas dingen ziet als je mensen irl vaak met hun paarden bezig ziet. Ik zie zowel amateurs als profs en vind eigenlijk de verdeling wel een beetje gelijk. Grof gezegd, 1/3e is gewoon echt top, kundig, vriendelijk en met gevoel. 1/3 is twijfelachtig, meestal goed maar af en toe van die dingen dat je denkt..tja. En dan een groep die gewoon slecht is, of bewust of door onkunde en gebrek aan talent. En die eigenlijk gewoon geen paarden zouden moeten houden.

Zeer zeker niet. Maar ik weet ook dat geld en roem heel veel kan doen, en heel veel kapot kan maken. Dat is bij amateurs veel minder aan de orde.

Ik moet regelmatig toezichthouden op het voorterrein, ook in de basissport. Wat ik daar bij de amateurs zie is vaak ook niet best hoor… Deels uit onwetendheid, deels vanuit slechte motoriek (kinderen met sporen die benen niet stil kunnen houden en/of in de ponymondjes zitten te trekken bij iedere stap bijvoorbeeld).
Maar er zijn er zoveel die vanuit dwang/onmacht lijken te rijden. Spanning en tegen de hand? Hoofd naar beneden wringen. Een enge bloembak? Zweep erbij, sporen er rechtop in. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dan kun je bij vriendelijk aanspreken en het gesprek aan willen gaan nog een grote mond krijgen of uitgescholden worden ook.
En iedereen staat toe te kijken. Niet dat het de taak van het publiek is om de toezichthouder bij te staan, maar ik verbaas me er dan toch over dat niemand dan even bijspringt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:10

Weet je wat denk ik ook niet mee werkt op wedstrijden? Spanning of even tegen de hand zijn wordt ook vaak heel hard afgestraft. Als het paard niet langs die enge bloembak wilt is ook nauwelijks ruimte om het anders op te lossen zeg maar. (niet om het goed te praten hoor)

Maar dat is wat ik zie, in de ring moet het paard perfect lopen om te kunnen scoren en er is weinig ruimte voor paarden reacties of vriendelijk oplossen zeg maar. Ik denk wel dat het een en ander elkaar in stand houdt.

Maar goed, ben sowieso voor een hele hervorming in de sport waar welzijn meer voorop zou moeten komen te staan.

dell_1

Re: Springruiter Christian Kukuk onder vuur om rollkür

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:42

Weet iemand wij hij zegt op zijn stories hierover?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:50

Is dat van belang dan.? Er valt bijna overal wel een verklaring voor te geven.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:57

nikkel schreef:

Lekker aardig, ik was gewoon benieuwd of hij verantwoordelijkheid ervoor nam of het juist gaat ‘goedpraten’

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:17

Amber_anne schreef:
Ligt er niet ook een groot probleem bij hoe wij leren om te gaan met paarden vanaf onze jonge jaren. Termen als 'laat maar zien wie de baas is', ' aanpakken die handel', 'paarden hebben een duidelijke leider nodig' en weet ik hoeveel nog meer. Het concept dat paarden expres vervelend doen. Kinderen die leren met een zweepje te rijden en daar dus ook mee te slaan om te krijgen wat ze willen (je kan het tikken noemen maar dat is nog steeds slaan).

Als volwassenen filter je het meeste uit maar ik hoor ontzettend vaak nog mensen vanuit deze oude manieren denken en ik doe het soms ook nog. Het is nou eenmaal hoe je het geleerd hebt en dat zit ergens nog achter in je hoofd.

Maar lukt het dan ook als je een paard niet de baas bent denk jij?

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:09

dell_1 schreef:
nikkel schreef:

Lekker aardig, ik was gewoon benieuwd of hij verantwoordelijkheid ervoor nam of het juist gaat ‘goedpraten’

Ik heb em nog niet bekeken maar er is een 24 minuten uitleg door hem.

https://eqwo.net/mutige-stellungnahme-v ... iEEoD2lfIQ

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:43

Popstra schreef:
Amber_anne schreef:

Maar lukt het dan ook als je een paard niet de baas bent denk jij?

Wat ik je vraag precies?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:54

Cayenne schreef:
Nou idd, waar waren de baanofficials die overzicht houden bij het losrijden?
Het is niet alsof hij dit stiekem doet, dus dit moet daar toch ook opgevallen zijn.

De ervaring leert dat FEI stewards afhankelijk van de status van de ruiter nog al eens wat blind kunnen zijn/wegkijken en niet ingrijpen.
En dat is al jaren zo is mijn ervaring door regelmatig op de grote concoursen vooral het losrijden te volgen.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:28

CharleyT schreef:
Cayenne schreef:
Nou idd, waar waren de baanofficials die overzicht houden bij het losrijden?
Het is niet alsof hij dit stiekem doet, dus dit moet daar toch ook opgevallen zijn.

De ervaring leert dat FEI stewards afhankelijk van de status van de ruiter nog al eens wat blind kunnen zijn/wegkijken en niet ingrijpen.
En dat is al jaren zo is mijn ervaring door regelmatig op de grote concoursen vooral het losrijden te volgen.

Maar dat is toch best erg eigenlijk? Men mag toch hopen op een beetje moed/durf zoals enkele voorbeelden hier in het topic van mensen die wel iets gezegd hebben waar dat nodig ist. Waar zijn anders de stewards voor. Best erg dat men zich laat intimideren gevoelsmatig, dan zich uitspreekt voor het welzijn van een dier als dat in het gedrang komt.

Laat ik vooropstellen dat we allemaal fouten maken, maar worden we ergens op aan gesproken is zelfreflectie wel hetgeen dat moet plaatsvinden, anders verandert er weinig.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:01

Ik vind het bij profs toch erger, of in ieder geval zorgelijker, omdat die een voorbeeldfunctie hebben. Daarbij zouden die überhaupt beter moeten weten. Ik denk dat het bij amateurs toch vaak onmacht door onkunde is. Dat zou bij een prof niet zo moeten zijn.

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:11

Sachertorte schreef:
Maar dat is toch best erg eigenlijk? Men mag toch hopen op een beetje moed/durf zoals enkele voorbeelden hier in het topic van mensen die wel iets gezegd hebben waar dat nodig ist. Waar zijn anders de stewards voor. Best erg dat men zich laat intimideren gevoelsmatig, dan zich uitspreekt voor het welzijn van een dier als dat in het gedrang komt.

Laat ik vooropstellen dat we allemaal fouten maken, maar worden we ergens op aan gesproken is zelfreflectie wel hetgeen dat moet plaatsvinden, anders verandert er weinig.

Ben ik met je eens hoor, maar zoals ik al eerder in dit topic schreef: als toezichthouder wordt je soms gewoon geïntimideerd en bedreigd als je ergens wat van zegt. En dan heb ik het echt over gevallen waarin sprake is van wreedheid naar het paard. Met een beetje geluk krijg je dan het hele team rondom de betreffende ruiter er ook nog overheen. En de rest van de toeschouwers kijkt de andere kant uit.
Van een collega zijn vorig jaar de banden lek gestoken door een boze vader.
Het zou fijn zijn als de paardenwereld de handen ineenslaat en opstaat in dit soort gevallen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:50

In veel gevallen staat het individueel belang boven het groepsbelang.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:58

Hij zegt dat het paard niet goed reageerde op de gewone teugel en daarom die eraf gehaald heeft. En dat het maar 30 seconde een strijd was en dat ze dat opgenomen hebben en de rest dat het paard daarna ontspannen was. Hij zegt oprecht spijt te hebben. Maar ik snap dan nog niet waarom de gewone teugel er af te halen en alleen op slof te rijden. Als hij dat niet gedaan had was er waarschijnlijk niets op internet gezet. Dus ik vermoed dat hij ze thuis ook zo rijd.
Paard heeft hem vergeven zet hij want anders was hij niet derde geworden 8)7

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:04

Bambelien schreef:
Sachertorte schreef:

Ben ik met je eens hoor, maar zoals ik al eerder in dit topic schreef: als toezichthouder wordt je soms gewoon geïntimideerd en bedreigd als je ergens wat van zegt. En dan heb ik het echt over gevallen waarin sprake is van wreedheid naar het paard. Met een beetje geluk krijg je dan het hele team rondom de betreffende ruiter er ook nog overheen. En de rest van de toeschouwers kijkt de andere kant uit.
Van een collega zijn vorig jaar de banden lek gestoken door een boze vader.
Het zou fijn zijn als de paardenwereld de handen ineenslaat en opstaat in dit soort gevallen.

Dat is toch verschrikkelijk! Neem aan dat er melding van gedaan wordt? Sta je dan voor het goede doel en waarschijnlijk vrijwillig je werk te doen. Niet normaal. :x

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:10

Klopt, je kunt mensen officiële waarschuwingen geven, uitsluiten/diskwalificeren en het gaat op rapport naar de KNHS die het verder oppakt (is de hoop), alleen is het nadeel inderdaad… ons kent ons. De regio is maar klein en de volgende wedstrijd kom je ze weer tegen en dan sta je niet lekker. Je moet stevig in je schoenen staan.
Het lezen van de reacties hier van mensen die zeggen wel in te (zouden) grijpen stemt hoopvol. Alleen helaas kom je ze in de praktijk weinig tegen. Of misschien is dat alleen in mijn regio zo, dat durf ik niet te zeggen.
Er zijn gelukkig ook vriendelijke combinaties die ik dan ook graag een complimentje geef, want je hoopt het te stimuleren.
Opvallend is ook dat de combinaties die op het randje gaan zitten door bijvoorbeeld erg streng in de hand te zijn met losrijden, ook de combinaties die hoog eindigen in de uitslag.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:31

Petje af en respect voor jou Bambelien. Sta je daar dan veelal of altijd alleen je werk te doen?

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:32

Altijd alleen, gelukkig heb je wel altijd een jury als backup

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:39

Bambelien, het is altijd jammer als collega stewards niet altijd op een lijn zitten, dat schept vaak precedenten en dat moest niet mogelijk zijn.
Dat maakt het voor de goedwillende extra moeilijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:55

Sanano schreef:
Hij zegt dat het paard niet goed reageerde op de gewone teugel en daarom die eraf gehaald heeft. En dat het maar 30 seconde een strijd was en dat ze dat opgenomen hebben en de rest dat het paard daarna ontspannen was. Hij zegt oprecht spijt te hebben. Maar ik snap dan nog niet waarom de gewone teugel er af te halen en alleen op slof te rijden. Als hij dat niet gedaan had was er waarschijnlijk niets op internet gezet. Dus ik vermoed dat hij ze thuis ook zo rijd.

Dit is echt de meest krankzinnige verklaring die ik ooit gehoord heb. 8)7

Maar 30 seconden 'strijd'...goh, hoe zeg je je dat je je paard met geen gelul in de krul trekt. |o

Paard was niet ontspannen maar murw getrokken, en kreupel. Wat een idioot, zo een mag van mij wel een verbod krijgen om überhaupt ooit nog op een paard te zitten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:57

Bambelien schreef:
Klopt, je kunt mensen officiële waarschuwingen geven, uitsluiten/diskwalificeren en het gaat op rapport naar de KNHS die het verder oppakt (is de hoop), alleen is het nadeel inderdaad… ons kent ons. De regio is maar klein en de volgende wedstrijd kom je ze weer tegen en dan sta je niet lekker. Je moet stevig in je schoenen staan.
Het lezen van de reacties hier van mensen die zeggen wel in te (zouden) grijpen stemt hoopvol. Alleen helaas kom je ze in de praktijk weinig tegen. Of misschien is dat alleen in mijn regio zo, dat durf ik niet te zeggen.
Er zijn gelukkig ook vriendelijke combinaties die ik dan ook graag een complimentje geef, want je hoopt het te stimuleren.
Opvallend is ook dat de combinaties die op het randje gaan zitten door bijvoorbeeld erg streng in de hand te zijn met losrijden, ook de combinaties die hoog eindigen in de uitslag.

Ik kan me goed voorstellen hoe het moet zijn, respect voor jou dat je er staat en dit werk doet. +:)+

Wat betreft dat laatste, dat zou toch eigenlijk niet moeten kunnen..weer een reden voor hervorming en ook het losrijden mee te laten nemen in de beoordeling wat mij betreft.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:20

Dus dat paard is later nog de wedtrijd in gegaan terwijl hij niet zuiver liep? Dat is net zo'n grote misser als die vage actie bij het losrijden.

Ik vraag me echt af of hij serieus dacht dat hij geen commentaar zou krijgen op zijn manier van rijden.

En tuurlijk heeft het paard hem "vergeven". Zo zijn paarden, ze blijven hun best doen tot ze erbij neervallen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:40

Sanano schreef:

Wat een kulverhaal van die man.
Hij heeft vast oprecht spijt dat ie betrapt is.
Maar op het filmje rijdt hij dat paard op zo'n nare en nonchalante manier met enkel die slof.
Dat is echt niet voor het eerst.
Alles om maar als hoogste te scoren op een concours.
Daar zullen veel paarden van kunnen meepraten.