FNRS, LTO teleurgesteld openbaarmaking bedrijfsgegevens paardenhouders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 09:37

Benzz schreef:
dioni schreef:
Ik zie dat DuoPenotti het beter uit kan leggen nog dan ik :D

Duopennotti heeft AI ontdekt :D

En vermeldt dat niet. Gelukkig herken je de schrijfstijl goed maar het is niet echt handig en eerlijk. :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:03

Jongens, euh meiden.

Ja ik heb ai in deze mijn tekst, laten herschrijven maar geen inhoud laten veranderen.
Ik heb ingegeven dat boeren sinds 1990 zoveel verbeterd hebben, omdat ik dat als feit weet.
Is genoeg in het nieuws geweest.

Ai komt echt niet zelf op de proppen met beton en zonnevelden, dat moet je echt zelf verzinnen.
Net als de vele zelfdodingen. Dat is een weet die ik heb.

En net als dat vele onder onder modaal verdienen, zeker niet allemaal maar bijvoorbeeld veel varkensboeren wel.
Bijstand niet, dat is mijn fout. Hoe ik daar bij kwam dat te schrijven?
Zie je ook meteen dat mijn bericht enkel is HERschreven en niet GEschreven door ai.

En dan zou ik niet weten waarom ik dat moet vermelden

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:54

DuoPenotti schreef:
Jongens, euh meiden.

Ja ik heb ai in deze mijn tekst, laten herschrijven maar geen inhoud laten veranderen.
Ik heb ingegeven dat boeren sinds 1990 zoveel verbeterd hebben, omdat ik dat als feit weet.
Is genoeg in het nieuws geweest.

Ai komt echt niet zelf op de proppen met beton en zonnevelden, dat moet je echt zelf verzinnen.
Net als de vele zelfdodingen. Dat is een weet die ik heb.

En net als dat vele onder onder modaal verdienen, zeker niet allemaal maar bijvoorbeeld veel varkensboeren wel.
Bijstand niet, dat is mijn fout. Hoe ik daar bij kwam dat te schrijven?
Zie je ook meteen dat mijn bericht enkel is HERschreven en niet GEschreven door ai.

En dan zou ik niet weten waarom ik dat moet vermelden

Mijn AI doet dat wel, die komt met allerlei mogelijkheden die er zijn naar boven, die stelt mij ook vragen of ik van bepaalde dingen meer wil weten.

Overigens moet je je AI wat beter trainen, want zelfs met dalende opbrengsten in 2024 verdienen varkensboeren ruim boven het modale inkomen. ( en dit is geen ai, maar ff CPB opgezocht naar de laatst beschikbare cijfers)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:06

Dat zal aan je vraag liggen.
Ik vraag letterlijk mijn geschreven stuk te herschrijven in goed geformuleerde zinnen zonder de inhoud te veranderen.
Ik vraag hem niet om dingen op te zoeken oid.
Want nee dan is het stuk niet meer van mij en wat ik wil zeggen.
En dat vind ik zelf niet prettig.

En wat ik zelf heb opgezocht dat ondanks de financiële steun uit Brussel heeft nog steeds een op de drie Nederlandse boeren een inkomen onder het bruto wettelijk minimumloon. Dat blijkt uit een verantwoordingsonderzoek van de Algemene Rekenkamer naar de effectiviteit van de Europese steungelden.
Ja in dat stuk staat ook dat er geld gaat naar boeren die flink boven modaal verdienen.
Maar neemt dus niet weg dat 1 op de 3 boeren voedsel maakt voor ons voor ongeveer nop

Benzz

Re: FNRS, LTO teleurgesteld openbaarmaking bedrijfsgegevens paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:34

Kun je dat stuk dan ook delen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:40

dat kan, maar ik gaf je de bron al

Dit was de letterlijke koptekst die ik quotte
Citaat:
ondanks de financiële steun uit Brussel heeft nog steeds een op de drie Nederlandse boeren een inkomen onder het bruto wettelijk minimumloon. Dat blijkt uit een verantwoordingsonderzoek van de Algemene Rekenkamer naar de effectiviteit van de Europese steungelden

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2019/ ... inimumloon

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:41

Electra63 schreef:
https://www.boerderij.nl/cbs-weinig-arm ... uitenshuis.

Het gemiddeld besteedbaar inkomen van de boer is een stuk hoger dan van een gemiddeld huishouden.

Dus bijstandniveau?

Hier staat toch echt wat anders over het besteedbaar inkomen.
CBS hanteert een andere rekenformule

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:46

Ja ik vind “inkomen” ook lastig bij ondernemers en bedrijven. Het is ook niet helemaal eerlijk.

Iemand in loondienst betaalt vaak zelf z’n auto, verzekeringen, brandstof, hypotheek etc.

Als je een bedrijf hebt kan je veel op de zaak wegschrijven en jezelf maar een laag salaris uitkeren om zo belasting betalen te voorkomen.

Dat ondernemers (wat boeren gewoon zijn) zichzelf weinig inkomen (salaris) uitkeren betekent niet dat ze in grote armoede leven en/of geen vermogen hebben in hun bedrijf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:04

MarlindeRooz schreef:
Ja ik vind “inkomen” ook lastig bij ondernemers en bedrijven. Het is ook niet helemaal eerlijk.

Iemand in loondienst betaalt vaak zelf z’n auto, verzekeringen, brandstof, hypotheek etc.

Als je een bedrijf hebt kan je veel op de zaak wegschrijven en jezelf maar een laag salaris uitkeren om zo belasting betalen te voorkomen.

Dat ondernemers (wat boeren gewoon zijn) zichzelf weinig inkomen (salaris) uitkeren betekent niet dat ze in grote armoede leven en/of geen vermogen hebben in hun bedrijf.

Maar wat je als gebouw hebt staan eet je niet van natuurlijk.
En ja, er zijn dus boeren die letterlijk weinig te spenderen hadden.
Dat is nu redelijk aangetrokken, maar wat jaren terug was dat niet.
Dat zag ik bij bijvoorbeeld de buurman. Die had het echt niet luxe.
En hij is toen ook moeten stoppen, zoals meerdere in die tijd.
Kon het niet uitzingen tot weer betere tijden met de innovaties die wel verwacht werden.

En ja dat is niet enkel bij boeren, dat is bij veel bedrijven zo. Daar heb je gelijk in.
7 vette jaren gevolgd door 7 magere jaren is niet voor niets zo'n uitspraak.

Maar als je wel telkens van alles de schuld krijgt terwijl je als sector al zoveel hebt veranderd sinds 1990.
Dan word het ook eens tijd de pijlen wat harder te richten op andere dingen.

Hoeveel meer auto's zijn er (dat heb ik niet opgezocht)

Hoeveel meer beton? Daar kon ik geen cijfers in vinden. Misschien jullie wel?
Maar als ik zie dat de dorpjes tegenwoordig tegen de steden liggen in vergelijking met toen ik jong was.
En als ik voortaan de grote blokkendoos industrieterreinen zie, moet dat aanzienlijk zijn.
En die beton zet niets om, wat gras en mais wel doen.

En dat beton hoort weer bij dat er meer mensen zijn, in 1990 15 miljoen.
Denk aan het liedje, 15 miljoen mensen.... :D

Maar de boer, die verrekte boer die ons en 70% van Europa voed, jaja wat een milieu terrorist :j
Citaat:
Laagste stikstofoverschot landbouw sinds 1990

Het stikstofoverschot in de landbouw is in 2023 ten opzichte van een jaar eerder met 14 procent afgenomen, tot 265 miljoen kilogram. Dat is sinds het begin van de statistiek in 1990 niet zo laag geweest. Dit blijkt uit de Mineralenbalans landbouw van het CBS. Het stikstofoverschot in de landbouw is het deel van de aangevoerde stikstof dat niet wordt omgezet in landbouwproducten, maar in de bodem achterblijft of verdwijnt naar de lucht.

en deze
https://www.lto.nl/internationale-waard ... derd-hoog/

Dat het meeste in Europa blijft, dus meer dan 70% voed.
En dat dit ook goed is voor onze economie.
Daarmee worden ook andere dingen betaald...
Citaat:
In 2024 ging 25 procent van de Nederlandse landbouwexport naar Duitsland. In totaliteit ging 45% van de export naar onze (directe) buurlanden Duitsland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. 72% van de landbouwexport bleef binnen de Europese Unie; 28% ging naar landen buiten de EU.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:18

Nee maar als je in een bedrijfswoning woont zonder privé hypotheek scheelt dat geld. Een vrijstaand huis is tegenwoordig al snel 750.000. Meer als er veel grond bij zit. Hypotheek is dan al snel 2000 of meer denk ik?

Een beetje auto + brandstof (onderhoud en verzekering) kost een particulier al snel 500 in de maand.

Dus dat scheelt al best veel geld per maand. Daarom kunnen veel ondernemers af met minder “salaris” dan een gemiddelde particulier.

Dan lijkt het inkomen / salaris van een boer laag maar vaak is dat niet goed te vergelijken.

En het is lastig want de boeren die ik ken gingen vaker en luxer op vakantie dan vele andere mensen. Niet elke boer leeft in pure armoede.

Net als met alle soorten ondernemers zit er een groot verschil tussen de mensen. De ene is ook gewoon een betere ondernemer dan de ander. De een heeft ook meer mazzel dan de ander.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:24

Hier koop je een vrijstaande woning in het buitengebied voor 5,5 ton....
De huizen in de kern zijn veeeeel harder gestegen.

Ja prive wel, hoeveel mensen rijden van de zaak?
Waar schaar je die mensen onder?
En al die andere mensen die dan een wagen rijden op bedrijf?
Ken er diverse met een bus die ze voor hun werk niet nodig hebben, toch staat hij daarop.

Maar nogmaals, die boer... wat een slechterik

En ik heb diverse boeren in de familie, maar ken er geen 1 die groot op vakantie gaat, echt geen 1.
We zullen wel een slechte tak zijn :')
daarnaast heb ik het ook niet over elke... 1 op de 3.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:28

Ik noem de boer geen slechterik dat zijn jouw woorden he. Ik zeg alleen dat het niet allemaal arme sloebers en slachtoffers zijn. Daarbij is boer zijn geen verplichting. Ik snap dat je niet zomaar stopt maar ondernemen heeft risico’s. Het geeft vrijheden maar het kan ook hard mis gaan. Dat hoort erbij.

En dat denk ik dat die dan slecht “boeren” (grapje). De boeren die ik ken gaan bijvoorbeeld op wintersport, zomervakantie en vaak nog eens tussendoor. En rijden een mooie auto. Melkveehouders en varkens vooral trouwens.

Zijn wel mensen die veel advies extern ingewonnen hebben. Goed geïnvesteerd en vernieuwd hebben etc. Melkrobots bijvoorbeeld. Samenwerken met andere bedrijven enzovoort.

Als je interesse hebt kan ik via PB wel een voorbeeld sturen. Maar dat ga ik niet openbaar zetten want het is dan wel familie + een openbare prijs die ze wonnen met hun onderneming. Maar het is niet aan mij.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:32

Wat denk je dat een leaseauto van de zaak per maand prive kost.....dat is niet gratis hoor.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:36

Benzz schreef:
Wat denk je dat een leaseauto van de zaak per maand prive kost.....dat is niet gratis hoor.

Dat zeg ik toch ook niet.

Als je zakelijk rijdt dan betaal je alleen bijtelling. Dan hoef je minder salaris uit te keren omdat je niet privé de kosten van de auto hebt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:38

Ook dat zijn jou woorden dat ik heb gezegd dat het allemaal arme sloebers zijn en slachtoffers.
Dat ze gebashed worden is wel duidelijk, lees enkel de berichten hier op bokt eens.
Uiteraard zal jij daar anders in staan, maar lees ze eens echt?

Wintersport doet mijn hele familie niet, teveel risico denk ik?
Maar in de zomer wel op vakantie, gewoon, niks geks en duurs.
Tussendoor ook niet.

Daarnaast weet ik ook van andere bedrijven die geen familie zijn dat daar weinig op vakantie word gedaan.
En ik denk zeker dat diverse dat wel kunnen betalen, maar het is altijd geregel met bedrijfshulp enz om toch te gaan.
En dan op vakantie nog steeds de telefoon bij hebben.
Dat ze thuis meer ontspannen zitten.
Laten personeel dan werken en gaan gewoon dagjes weg met het gezin.

En die vakanties hebben niets te makken met melkrobots enz, want die hebben familie en kennissen ook.
Waarvan een van de grootste van Nederland onlangs is gestopt.
Geen opvolger, uitgekotst en nu inderdaad wel geld kunnen vangen van het rijk, meer dan bij gewone verkoop. (kapitaal vernietiging die wij allemaal betalen)
Alle stallen zijn overigens opgebouwd in de oekraine...je weet wel daar met die oorlog en geen stikstof...
Dat kan allemaal.

Nederland is knettergek :n

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:43

Wij hebben een akkerbouwbedrijf waar we wonen en hebben deze brief ook ontvangen omdat we mijn 2 paarden aan huis hebben staan en daarom een UBN moeten hebben.
De boerderij is dus onze woning en je krijgt dus een brief waarin staat dat je adresgegevens zijn doorgegeven. Maar aan wie dat weet je niet. En dat terwijl jouw woonadres dus wel is doorgegeven.
Voor mij is het een heel onbehaaglijk gevoel omdat er ook steeds regelmatiger wolven in onze regio worden gesignaleerd en de paarden op een stuk staan dat we onmogelijk met een wolfwerend raster kunnen omheinen. Maar wel wetende dat er al gevallen van doxing bekend zijn waarbij er in facebookgroepen foto's van locaties werden gedeeld waarvan men vond dat de dieren onveilig werden gehouden.

Het gaat niet om alleen grote stallen. Het gaat om elke locatie met een UBN. Dus ook als je zoals in ons geval 2 paarden hebt staan.
Het is wel duidelijk dat diverse mensen zich totaal niet kunnen inleven wat het doet met je gevoel van privacy als je een brief krijgt dat er 2 WOO verzoeken zijn gedaan en de rechter daarmee heeft ingestemd maar je dus niet weet wie jouw adresgegevens hebben ontvangen.

Tegenwoordig krijgt elke boer tegenwoordig al te maken met de beeldvorming op basis van een paar zichtbare zaken. Wij hebben een akkerbouwbedrijf, maar veel mensen lijken het verschil niet te zien als men het over die vervuilende boeren heeft.
Die brief viel ook pas op de mat nádat de rechter uitspraak heeft gedaan. Dus zelf (al dan niet samen met collega's/LTO) bezwaar aantekenen zat er niet in.
Ik begin zo langzaamaan gewoon spijt te krijgen dat we destijds hebben gekozen om mijn oudje naar huis te halen en er een jonger paard als gezelschap bij te zoeken. Voor het paard is het erg fijn, maar buiten dat we van alles verplicht moesten regelen krijg je ook nog dit soort dingen over je heen en dat moet je maar gewoon vinden en accepteren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:46

BrankaZ schreef:
Wij hebben een akkerbouwbedrijf waar we wonen en hebben deze brief ook ontvangen omdat we mijn 2 paarden aan huis hebben staan en daarom een UBN moeten hebben.
De boerderij is dus onze woning en je krijgt dus een brief waarin staat dat je adresgegevens zijn doorgegeven. Maar aan wie dat weet je niet. En dat terwijl jouw woonadres dus wel is doorgegeven.
Voor mij is het een heel onbehaaglijk gevoel omdat er ook steeds regelmatiger wolven in onze regio worden gesignaleerd en de paarden op een stuk staan dat we onmogelijk met een wolfwerend raster kunnen omheinen. Maar wel wetende dat er al gevallen van doxing bekend zijn waarbij er in facebookgroepen foto's van locaties werden gedeeld waarvan men vond dat de dieren onveilig werden gehouden.

Het gaat niet om alleen grote stallen. Het gaat om elke locatie met een UBN. Dus ook als je zoals in ons geval 2 paarden hebt staan.
Het is wel duidelijk dat diverse mensen zich totaal niet kunnen inleven wat het doet met je gevoel van privacy als je een brief krijgt dat er 2 WOO verzoeken zijn gedaan en de rechter daarmee heeft ingestemd maar je dus niet weet wie jouw adresgegevens hebben ontvangen.

Tegenwoordig krijgt elke boer tegenwoordig al te maken met de beeldvorming op basis van een paar zichtbare zaken. Wij hebben een akkerbouwbedrijf, maar veel mensen lijken het verschil niet te zien als men het over die vervuilende boeren heeft.
Die brief viel ook pas op de mat nádat de rechter uitspraak heeft gedaan. Dus zelf (al dan niet samen met collega's/LTO) bezwaar aantekenen zat er niet in.
Ik begin zo langzaamaan gewoon spijt te krijgen dat we destijds hebben gekozen om mijn oudje naar huis te halen en er een jonger paard als gezelschap bij te zoeken. Voor het paard is het erg fijn, maar buiten dat we van alles verplicht moesten regelen krijg je ook nog dit soort dingen over je heen en dat moet je maar gewoon vinden en accepteren.

Goed gezegd, terug naar het oorspronkelijke onderwerp.

En alles in het buitengebied is boer toch...

Lees je ook in de wolven discussie, de boeren die niet afrasteren...euh... half buitengebied is wat anders dan boer

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:35

Ik ben blij dat ieder ubn nr is vrijgegeven, dat maakt een hoop particulieren wakker met wat er gaande is. Stikstof was eerst ook alleen voor de boer maar nu heeft het hele land er last van.
Wij hebben veel vraag naar onze vergunning ,ik woon bij Schiphol , Tata , Amsterdam West, wegenbouw . Als wij besluiten te verkopen , wordt er een ''vies'' bedrijf van gelegaliseerd of gebouwd.... of een asielboot aan een aggregaat/generator gelegd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:43

Men maakt zich druk om stikstof, toch kopen gemeenten boerenbedrijven op om stikstofruimte vrij te maken voor industrie. Verder schijnt het opkopen van piekbelaster niet zo heel veel te doen voor het stikstofverhaal.

Het zijn vooral de kleinere boeren die de dupe zijn in het hele verhaal, de megastallen blijven redelijk buiten schot, terwijl bijvoorbeeld varkensvlees voornamelijk wordt geexporteerd.

Nogmaals als ik zie dat boerenbedrijven worden opgekocht om buitenlandse waterverslindende bedrijven te bouwen of wanneer boerderijen in Zeeland worden uitgekocht om woningen in Rotterdam bij te bouwen, wat zijn we dan helemaal aan het doen precies.

https://nos.nl/artikel/2492975-uitkopen ... kstofwinst

https://www.welingelichtekringen.nl/nat ... ekbelaster

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/155637 ... t-optreden

https://www.pzc.nl/middelburg/ruimte-do ... gle.com%2F

Je zou bijna gaan afvragen of het nog wel om de natuur gaat.......

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:08

BrankaZ schreef:

Dit dus. Wij hebben particulier paarden, fokken 1 of 2 veulentjes per jaar, puur hobbymatig, wel voor verkoop (je kunt niet alles houden). Hier ook de brief gehad alsof wij een bedrijf zouden zijn (??????)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 21:02

Electra63 schreef:
https://www.boerderij.nl/cbs-weinig-arm ... uitenshuis.

Het gemiddeld besteedbaar inkomen van de boer is een stuk hoger dan van een gemiddeld huishouden.

Dus bijstandniveau?

Dat klopt niet. Want daar worden alle landbouwers onder gerekend. Ook bv het miljoenenbedrijf van Jan Tops om er maar één te noemen.
Ik met 6 paarden val er ook onder.
Iedereen die in de landbouw telling zit. Dus een totaal verkeerd beeld

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:47

Ik ken echt zeer weinig boeren die regelmatig op vakantie gaan..eerder andersom. Vakanties zijn echt niet makkelijk met een bedrijf wat 24/7 doorgaat en al helemaal niet als er dieren in het spel zijn.

Nou precies dat Wintu, het gaat al lang helemaal niet (meer) om de natuur..

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:16

Vakantie ? Ik ga regelmatig met de kinderen op pad , mijn man 3x per jaar 1 nacht . Vooral omdat ze gewoon te veel werk hebben om weg te kunnen gaan. Terwijl m'n zwager ook in t bedrijf zit.

De verdiensten zijn niet slecht. Maar dan moet je wel inzien hoeveel uren er gewerkt moet worden en dan valt t niet mee.

En al die regeltjes en je hebt bijna net zoveel papierwerk als dat je op je trekker zit.

Woon niet in Nederland trouwens. Maar blijft me verbazen hoe krom het daar is wbt boeren en uitstoot.

Terug naar de gegevens die openbaar zijn; eens , met oa BrankaZ.