Angstige momenten voor Bokker met paard en hond vanwege wolf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Angstige momenten voor Bokker met paard en hond vanwege wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 01:18

Vraag mij wel af in hoeverre het gevaar ook is voor rabiës.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 07:21

Ik denk, hoe knullig en zuur het ook is, je vooral niet meer moet lopen aan de hand met een paard op die locaties.... óp je paard kun je net meer ....
Ik bedoel, wanneer je paard schrikt en je raakt hem kwijt ben je verder van huis, zowel zélf als je paard.....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 07:36

ElCamino schreef:
Ik denk, hoe knullig en zuur het ook is, je vooral niet meer moet lopen aan de hand met een paard op die locaties.... óp je paard kun je net meer ....
Ik bedoel, wanneer je paard schrikt en je raakt hem kwijt ben je verder van huis, zowel zélf als je paard.....

En als je geen rijdbaar paard hebt, een pony?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 07:51

Je paard schrikt, je valt eraf en ligt op de grond.
Paard weg.

Dan ben je súper kwetsbaar natuurlijk...

Alles heeft voors en tegens.

En het is belachelijk dat we dit soort dingen uberhaupt moeten overwegen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:18

Onali, je begrijpt toch wel wat ik bedoel in het algemeen :
Wat je ook voor paard /pony/ezel hebt.... op de grond ben je gewoon kwetsbaarder en dat moet je misschien gewoon niet meer willen in die gebieden, hoe jammer ook

FT dat kan altijd natuurlijk, zo kun je overal wat van denken en maken.
Maar ik denk gewoon dat je aan de hand veel sneller je paard kwijt bent, en minder afweer lawaai kunt maken met dingen wanneer je paard daar niet aan gewend is...

En ja het is zeker belachelijk dat je dit moet overwegen maar het is nu eenmaal zo zolang die beesten rondlopen. Ik ga niet wandelen met mijn pony/niet-of wel rijdbare paard ezel/geit in deze tijden.

(waarom moet je tegenwoordig op bokt werkelijk óveral een verhaal met uitleg van een pagina maken voordat mensen je punt snappen.... sorry hoor)

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:19

Onali schreef:
ElCamino schreef:

En als je geen rijdbaar paard hebt, een pony?

Of als mens alleen wandelt in het bos?

Ik deed/doe dat heel graag en ook veel maar inmiddels begin ik mij af te vragen of dit nog wel verstandig is. Ik woon op de Veluwe, dus wolven zat zeg maar.

Hoe kan ik mij nou als mens nog verdedigen als de wolf in dit bericht dus een groep van 3 mensen, een paard en een hond gewoon blijft volgen op 20 meter afstand?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:19

ElCamino schreef:

Ik ben hier speciaal gaan wonen om lange ritten te kunnen maken.... en met hier bedoel ik de locatie uit dit bericht.
Maar nu is mijn rijpaard helaas met pensioen, en wordt er alleen gewandeld en gefietst.
Dus gisteravond ging ik ook weer met hem fietsen, en het voelde na dit bericht toch wel een beetje anders.
Ik ben er inderdaad namelijk steeds vanuit gegaan dat een wolf me zal willen ontwijken..... dat lijkt dus soms anders te lopen.
Erg zorgelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:23

Telefoon mee en een boom inklimmen is het enige wat je kunt doen bij nood als mens alleen. Maar ik snap het helemaal want ik loop ook niet meer op mijn gemak in bepaalde gebieden in m'n eentje. En kom sowieso al minder in het bos dan voorheen.

Maar vind het wel van de zotte dat je zowel alleen als met paard steeds minder het bos in kan omdat de risico's te groot worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:29

Eik schreef:
Hoe kan ik mij nou als mens nog verdedigen als de wolf in dit bericht dus een groep van 3 mensen, een paard en een hond gewoon blijft volgen op 20 meter afstand?

Als mens alleen kan je nog voluit gaan en hoef je je aandacht niet te verdelen. Of idd in een boom klimmen (waarbij je die wolf de rug moet toekeren, dus ik zou het denk ik ook niet aanbevelen - zo snel klim je een boom niet in, en er moet ook maar een goed klimbare in de buurt zijn, één met laaghangende takken)

Dát is hier ongetwijfeld ook een probleem geweest. Probeer een hond en een paard maar rustig te houden terwijl jij aan het gillen, wapperen en slaan bent. Dat is uiteraard - tenzij je een politiepaard en een politiehond hebt - niet mogelijk. Dus je wolvenverjaagpogingen zullen altijd suboptimaal zijn.

(En op dit argument heb ik tot 2 keer toe geen enkele reactie van KimD gehad - tot zover haar 'er zijn geen serieuze reacties of argumenten tegen...' gemaakt)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:31

Ninx schreef:
ElCamino schreef:

Ik ben hier speciaal gaan wonen om lange ritten te kunnen maken....

Dit. Pony's staan aan de bosrand.
Ik kan helemaal nergens anders naartoe :+

Over klimbare bomen.
Hier staan alleen eiken en sparren, de eerstvolgende tak hangt op 10 tot 15 meter boven de bosvloer.
Laatst bijgewerkt door Onali op 06-08-25 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:32

Elisa2 schreef:
Telefoon mee en een boom inklimmen is het enige wat je kunt doen bij nood als mens alleen. Maar ik snap het helemaal want ik loop ook niet meer op mijn gemak in bepaalde gebieden in m'n eentje. En kom sowieso al minder in het bos dan voorheen.

Maar vind het wel van de zotte dat je zowel alleen als met paard steeds minder het bos in kan omdat de risico's te groot worden.

Eerst een cursus boomklimmen maar volgen dan want daar ben ik niet goed in. -O-

Telefoon heb ik altijd bij mij inderdaad. Bah, zo word het steeds minder ontspannen in het bos. Best verdrietig word ik er van om te bedenken dat de natuur in gaan dus met een voorbereiding komt.

Vraag me ook oprecht af hoe lang het nog duurt voor het echt gruwelijk mis gaat en het eerste kind doodgebeten wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:33

Ah dan is het waarschijnlijk toch weer de schuld van de ouders ipv de wolf. :+

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:35

Ibbel schreef:
Eik schreef:

Als mens alleen kan je nog voluit gaan en hoef je je aandacht niet te verdelen. Of idd in een boom klimmen (waarbij je die wolf de rug moet toekeren, dus ik zou het denk ik ook niet aanbevelen - zo snel klim je een boom niet in, en er moet ook maar een goed klimbare in de buurt zijn, één met laaghangende takken)

Dát is hier ongetwijfeld ook een probleem geweest. Probeer een hond en een paard maar rustig te houden terwijl jij aan het gillen, wapperen en slaan bent. Dat is uiteraard - tenzij je een politiepaard en een politiehond hebt - niet mogelijk. Dus je wolvenverjaagpogingen zullen altijd suboptimaal zijn.

(En op dit argument heb ik tot 2 keer toe geen enkele reactie van KimD gehad - tot zover haar 'er zijn geen serieuze reacties of argumenten tegen...' gemaakt)

Maar gaat dat indruk maken op een wolf? Of anders gevraagd wát maakt er dan indruk op een wolf. Moet ik springen, schreeuwen, er op af rennen als een woeste holbewoner?
In ieder geval niet mn rug er naar keren. (En hoe weet ik dan of het maar 1 wolf is, leven en jagen die niet juist in roedels)

Ik vraag het mij serieus af hoor, want nooit meer alleen in het bos kunnen wandelen maakt me wel een beetje verdrietig.
Laatst bijgewerkt door Eik op 06-08-25 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:37

Elisa2 schreef:
Ah dan is het waarschijnlijk toch weer de schuld van de ouders ipv de wolf. :+

Eigenlijk toch triest he, dat je van te voren al weet dat zulke reacties er ook echt tussen zullen zitten dan. -O-

Maar ik bedoelde meer, zou de overheid dan wel eindelijk ingrijpen?

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:42

Jeetje wat heftig, maar ik ben bang dat dit soort situaties alleen maar vaker voor gaan komen. In Nederland moet het eerst nog meer uit de hand lopen voordat er daadwerkelijk actie wordt ondernomen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:43

Eik schreef:
Maar gaat dat indruk maken op een wolf? Of anders gevraagd wát maakt er dan indruk op een wolf. Moet ik springen, schreeuwen, er op af rennen als een woeste holbewoner?
In ieder geval niet mn rug er naar keren. (En hoe weet ik dan of het maar 1 wolf is, leven en jagen die niet juist in roedels)

Ik vraag het mij serieus af hoor, want nooit meer alleen in het bos kunnen wandelen maakt me wel een beetje verdrietig.

Heel veel herrie maken en er op af rennen zou idd moeten werken. Bij een hele roedel kan je het uberhaupt vergeten, maar wat er tot nu toe overdag aan confrontaties zijn geweest zijn 'lone wolves' geweest, jonge zwervende wolven op zoek naar een eigen plek.

De dikste en stevigste tak zoeken die je kunt vinden en kunt tillen en het mormel de hersens proberen in te slaan zou mijn strategie zijn.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:49

In Zwitserland hebben ze er mega veel afgeschoten, toen kwam er verzet vanuit organisaties.
Dus nu zetten ze de schapenhond in.
Die kun je dus tegenkomen op je wandeling wij hadden er bij onze woning 3 stuks. Die zijn getraint om de wolven af te schrikken.maar uhm ook de toeristen. Want beide vind ik niet grappig tegen te komen in afgelegen gebieden. Maar als ik moet kiezen dan de schaapshond maar, die heeft opvoeding genoten.
Sorry wolf past niet in Nederland. Of wij passen daar dan niet. Samen leven gaat niet lukken op deze manierAfbeelding

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:53

Dood eng om mee te maken lijkt me.. ik ga hier ook niet meer ontspannen het bos in. Ook wij staan aan de veluwe, sterker nog: op 3 straten afstand van waar toen die pony met kar er vandoor is gegaan en is overleden. Hoewel dat nooit bewezen door een wolf is gekomen, neem je dat wel mee in gedachte samen met alle aanvallen hier in de buurt.

De mensen die midden in een stad wonen zullen dat minder snel begrijpen ben ik bang.. en wat je ook doet of welke bewijzen je ook levert: de wolf zal het nooit geweest zijn volgens sommigen.

Fijn dat deze bokker er goed vanaf is gekomen!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:53

@Ibbel,

Het kind in Austerlitz, overdag,

Was beslist geen lone wolve / jonge zwervende.

Men gaat er met redelijk veel zekerheid vanuit dar dat gw3237m was (Bram)
Gevestigde wolf met roedel, partner en nakomelingen.

--

Ik denk dat we vreselijk blij mogen zijn dat er nog geen ontmoetingen vsn mensen met roedels geweest zijn.
Ik vrees die dag met grote vrezen zeg maar.

Het moment dat er zeer zwaar gewonde of dodelijke slachtoffers vallen is mijns inziens niet een
Óf dat gaat gebeuren, maar wanneer en op welke termijn.
Zoals de boel zich ontwikkeld denk ik binnen nu en 3 jaar, mogelijk véél eerder.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:55

In Duitsland kan je gewoon pepperspray kopen. En een schel en hard fluitje meenemen kan ook geen kwaad.

Ik heb wandelen nodig en ik woon alleen én op de Veluwe. Dus ik neem het risico… Maar wel voorbereid.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:56

Een hond is in de ogen van de wolf een indringer in zijn territorium, helemaal nu de wolf jongen heeft.
Een paard of pony in zijn terrein brengen, ja in de beleving van de wolf is dat een prooidier.
Moet ie alleen wel even langs dat mens.. dat is spannend maar tot nu toe gebeurde er niks bijzonders eigenlijk dus durven ze steeds beter?
Zoiets zou een verklaring kunnen zijn.

Een andere gedachte die ik heb bij de omschreven gebeurtenis: de wolf en de bokker kruisten elkaars pad. De wolf wou eigenlijk gewoon zijn pad volgen dus er langs.
En schatte met die reden telkens in of hij het al dan niet eng moest vinden.

Zelf denk ik nog steeds dat een wandelaar alleen nog het minste gevaar loopt, de mens wordt nog steeds niet gezien als prooi in die zin.
De wolven lijken voornamelijk op honden (territorium beschermen) en paarden (prooidier) te reageren.
Zelf zou ik het risico niet meer nemen en niet meer met een wandelpony de bossen ingaan in deze tijd van het jaar. De wolvenwerkgroep zou wellicht eens een infographic kunnen maken met de jaarrond fases van de wolf zodat het voor de burgers wat duidelijker is wanneer de wolf welke fase heeft en welk bijbehorend gedrag dan te verwachten is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:01

Ik denk als wandelaar een lange bullwhip meenemen misschien nog iets werkt om afstand te houden?

Maar idd, het hoort toch gewoon niet nodig te zijn in een cultuurlandschap stadspark Nederland je daar mee bezig te houden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:11

Zijn we de achtervolging van iemand in Drenthe paar jaar geleden vergeten.
Zij fietste ‘s avonds van of naar haar werk en werd plots achtervolgt door meerdere wolven.
Ze kon zich in veiligheid brengen door een erf op te fietsen en daar op een giertank te klimmen en godzijdank hoorden de bewoners het tumult en hebben haar geholpen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:12

Ik heb een wolvenfluitje aangeschaft, geen idee of het werkt maar dan heb ik in ieder geval iets.. En als het de wolf niet afschrikt trekt het wellicht wel andere mensen aan.
Pepperspray enzo heeft geen zin als je op je paard zit. Zo'n lange stroomstok lijkt me wel wat, maar ik vraag me af of je zo'n beest daar juist niet kwader mee maakt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:13

tienus63 schreef:
Zijn we de achtervolging van iemand in Drenthe paar jaar geleden vergeten.
Zij fietste ‘s avonds van of naar haar werk en werd plots achtervolgt door meerdere wolven.
Ze kon zich in veiligheid brengen door een erf op te fietsen en daar op een giertank te klimmen en godzijdank hoorden de bewoners het tumult en hebben haar geholpen.

Ja dat was ook een bokker toch? Of heb ik dat verkeerd onthouden?

Anyway, ik denk dat er ook eerst doden moeten gaan vallen maar dat er dan nog niet zoveel gaat gebeuren. Er moeten eerst meerdere doden gaan vallen dus ik denk dat we nog wel een paar jaar met deze ellende zitten. -O-