Jaarlijkse heffing ingevoerd voor UBN-registratie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

alice0cullen

Re: Jaarlijkse heffing ingevoerd voor UBN-registratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 10:09

Ik zit met een klein dilemma. Mijn paard staat in pension bij een particulier aan huis. Ouder echtpaar , ik sta daar samen met 1 andere persoon en die willen alledrie geen Ubn aanvragen. Ze hebben ook geiten lopen die ze ook niet geregistreerd hebben.

Ze willen geen nummer gekoppeld aan hun perceel. Hebben ook al eens not gehad met iemand die de grond kwaliteit kwam controleren en toen ook het kippenhok kwam bekijken. Was hij ook niet erg van gediend, ze zien er het nut allemaal niet zo van in, maargoed , moet ik dan gewoon het Ubn op mijn nummer aanvragen en dan alleen hun huis registeren alleen voor mijn paard.

Ze zijn bang dat als ik mijn paard Registreer ze gezeik krijgen omdat er nog een paard loopt en die geiten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 10:12

alice0cullen schreef:
Ik zit met een klein dilemma. Mijn paard staat in pension bij een particulier aan huis. Ouder echtpaar , ik sta daar samen met 1 andere persoon en die willen alledrie geen Ubn aanvragen. Ze hebben ook geiten lopen die ze ook niet geregistreerd hebben.

Ze willen geen nummer gekoppeld aan hun perceel. Hebben ook al eens not gehad met iemand die de grond kwaliteit kwam controleren en toen ook het kippenhok kwam bekijken. Was hij ook niet erg van gediend, ze zien er het nut allemaal niet zo van in, maargoed , moet ik dan gewoon het Ubn op mijn nummer aanvragen en dan alleen hun huis registeren alleen voor mijn paard.

Ze zijn bang dat als ik mijn paard Registreer ze gezeik krijgen omdat er nog een paard loopt en die geiten.

Ik zou bijna een ondertekende overeenkomst willen hebben dat als er gezeik komt vanwege niet UBN registratie dat hun alle kosten op zich nemen

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 10:19

Ibbel schreef:
Wel humor voor mensen die één keer een rashond uit het buitenland hebben gehaald. Want die moeten sinds 2021 ook een UBN-nummer aanvragen (kwam ik zelf achter toen ik afgelopen voorjaar een pup uit Frankrijk haalde - ik had vanwege de paarden natuurlijk al een UBN-nummer, dus hoefde alleen maar extra diersoort 'hond' aan te vinken). Kan je de rest van je leven voor een UBN-nummer betalen omdat je 1 hond hebt geimporteerd... :=

Nee hoor, die mag en kun je na een jaar opzeggen. Althans dat heb ik gedaan. Ik heb er nooit voor hoeven te betalen, maar ga het ook niet doen. Al betaal je niet voor het ubn nummer, maar voor het aantal dieren dat erop staat.

Ik had ook een ubn voor de schapen en zodra die weg waren, had ik een leeg nummer en dan betaal je ook niks.

Edit. Laat maar. Ik zag niet dat er al 5 pagina’s waren :-)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:38

alice0cullen schreef:

dit is niet jouw probleem. De eventuele boete is voor de eigenaar van de stalling of het perceel.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:59

Even over dat afmelden.
Onze pony is begin dit jaar gestorven en afgevoerd door de Rendac.
Ik heb onze pony niet afgemeld op mijn ubn maar hij staat er niet meer op.
Schijnbaar meld de Rendac ze toch af.
Bij mij in ieder geval wel.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 13:00

Ik werk dagelijks met RVO en zit daardoor elke dag tot m'n nek in de UBNS. Dit vooral voor runderen.

Wat ik vaak zie als er op 1 adres meerdere diersoorten aanwezig zijn is dat er dus ook voor dat ene adres meerdere ubns zijn. Rund en schaap delen vaak 1 ubn, dan is er een ubn voor varkens, een ubn voor paardachtigen, een ubn voor pension paardachtigen en een ubn voor huisdieren. Een enkele keer zie ik een ubn geregistreerd staan voor de combi schapen/geiten. Het is dus gewoon mogelijk om per diersoort/doel meerdere ubns op 1 adres te registreren en dit gebeurt ook heel veel.

Er is zelfs een speciale categorie ubns voor leveranciers in de agrarische sector. Wij hebben als oormerkleverancier zonder dieren ook gewoon een ubn.

De website is inderdaad een drama. Ik had gehoopt op verbetering toen ze 2 jaar geleden de nieuwe site live hebben gezet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 13:03

Maar waarom zijn er dan zoveel aparte UBN’s? Of waarom vragen mensen er meerdere aan? Wat is daarvan de reden? Dit is toch heel verwarrend zo?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 13:06

Suzanne F. schreef:
Maar waarom zijn er dan zoveel aparte UBN’s? Of waarom vragen mensen er meerdere aan? Wat is daarvan de reden? Dit is toch heel verwarrend zo?

omdat de hele regelgeving verwarrend is. Er zou een campagne moeten komen om mensen uit te leggen hoe het nu precies werkt. Iedereen doet maar wat, getuige dit topic.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 13:54

Zo betalen deze mensen dus onnodig.

Dan gaat de overheid daar geen duidelijkere info aangeven.
Hoe makkelijk verdient dit dan.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 14:02

Ik keek op de site van RVO en blijkbaar moet je voor veel meer diersoorten je registeren?

https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... ie-dieren/

Ik zie ook bijen en hommels staan, maar ook konijnen. Ik zie alleen niet staan wanneer je die dan moet registeren, bij welk aantal. Of is dat ook iets met het buitenland?

De site is inderdaad verwarrend.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:05

EvaC schreef:
Ik werk dagelijks met RVO en zit daardoor elke dag tot m'n nek in de UBNS. Dit vooral voor runderen.

Wat ik vaak zie als er op 1 adres meerdere diersoorten aanwezig zijn is dat er dus ook voor dat ene adres meerdere ubns zijn. Rund en schaap delen vaak 1 ubn, dan is er een ubn voor varkens, een ubn voor paardachtigen, een ubn voor pension paardachtigen en een ubn voor huisdieren. Een enkele keer zie ik een ubn geregistreerd staan voor de combi schapen/geiten. Het is dus gewoon mogelijk om per diersoort/doel meerdere ubns op 1 adres te registreren en dit gebeurt ook heel veel.

Er is zelfs een speciale categorie ubns voor leveranciers in de agrarische sector. Wij hebben als oormerkleverancier zonder dieren ook gewoon een ubn.

De website is inderdaad een drama. Ik had gehoopt op verbetering toen ze 2 jaar geleden de nieuwe site live hebben gezet.

Is dat dus de reden dat paarden niet op varken ubn erbij kunnen en honden niet op paarden ubn? Het is gewoon extra verdien model? Gaat sowieso stom want gisteren de app gedownload en ons huis UBN is daar te vinden op een neef van mijn man z'n adres terwijl dat echt nooit is ingevoerd en geen connecties mee dan dat het familie is. Via de site wel onze gegevens en op de uitdraai ook

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:13

wij hebben voor onze melkveehouderij 1 ubn nummer, waar we ook de honden en paarden op hebben gezet.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:33

Ik kan mijn ubn niet afmelden, weet iemand of dit kan zijn doordat een pony misschien nog niet is aangemeld bij de nieuwe eigenaren? Mijn stallijst is leeg.

Edit: contact gehad, pony is idd niet aangemeld maar na 30 dagen wordt de afvoer sowieso definitief dus ik moet gewoon even wachten
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 15-07-25 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:41

Afbeelding

Als ik ons eigen ubn opzoek ziet de lijst er zo uit. Wij hebben 1 ubn waar we schapen en runderen op kunnen registreren. Zowel voorraad merken als deze 2 diersoorten kunnen op onze stallijst geregistreerd worden.

Onder "type bedrijfsvestiging" staat altijd dierhouder of verzamelplaats, daarachter dan dus welke diersoort. Een enkele keer staat er bij het type dat het om pension of huisdieren gaat en daar dus weer achter welke dieren.

Wij betalen niet voor ons ubn. Volgens mij gaat het ze er meer om dat ze werkelijk álles van iedereen willen weten en graag klaarstaan met wijzende vingers en boetes als je per ongeluk iets niet goed hebt gedaan. Dus het is zeker een verdienmodel. Daarnaast zijn er vorig jaar zo'n 10.000 extra ambtenaren aangenomen, die moeten ergens van betaald worden.

@juval, als je mij je ubn wil doorgeven (pb) kan ik wel eens kijken of jullie ubn zich nu over 3 rijen en dus diersoorten heeft gesplitst. Het zullen geen 3 ubns geworden zijn, want dan had je daar vast post over gekregen. Ik denk dat je het zelf ook kan zien in mijn dossier. Mijn gedeelte van RVO ziet er anders uit dan het jouwe, dus ik durf niet met zekerheid te zeggen waar je dan zou moeten kijken.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:46

Pikeur schreef:
Ik kan mijn ubn niet afmelden, weet iemand of dit kan zijn doordat een pony misschien nog niet is aangemeld bij de nieuwe eigenaren? Mijn stallijst is leeg.

Edit: contact gehad, pony is idd niet aangemeld maar na 30 dagen wordt de afvoer sowieso definitief dus ik moet gewoon even wachten

Is je melding van afvoer wel al definitief geregistreerd? Dat kan je zien bij het kopje bekijken en dan op meldingen klikken. Anders gewoon even contact opnemen met RVO, ze zijn vaak wel behulpzaam.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:46

ik moet stiekem wel een beetje lachen om het geklaag over de RVO site. Nu maken jullie een klein beetje mee van wat de veehouders regelmatig meemaken :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:55

alice0cullen schreef:

Als je op het kadaster kijkt kun je perceelnummers zien die kan je opgeven en dan ter hoogte van adres..(..... Vul adres is....) en dan je eigen gegevens eraan koppelen. Dus mail ze even dan is het zo geregeld dan heb jij het op orde en die andere worden niet gecontroleerd omdat jij daar een pony op een stuk weiland hebt aangemeld. Als er controle komt is er ook geen probleem. Want is jou eigen unieke UBN nummer gekoppeld aan jou en niet aan het huisadres. Gewoon regelen en nergens over praten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 08:46

juval schreef:
alice0cullen schreef:

dit is niet jouw probleem. De eventuele boete is voor de eigenaar van de stalling of het perceel.

Ik zou dan ook niets doen en ook niet zelf wat gaan regelen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 09:02

Jaren geleden werd de 'aanschaf' van een UBN-nummer verplicht voor een aantal hobbymatig gehouden diersoorten waarvoor tot dan toe geen verplichting gold. Dat was in de tijd van MKZ.

Ik heb landgeiten en moest ze toen registreren. Daarvoor waren ze alleen bij het stamboek geregistreerd, maar dat geldt natuurlijk niet voor alle dieren, veel waren en zijn niet bij een stamboek ingeschreven.

Door de registratie was er zicht op welk dier waar was, en ook op de verplaatsing van dieren. Dat was een van de middelen die ingezet werden tegen MKZ. Ik vind dat op zich een goed idee.
Paarden konden bij mij gewoon meeliften op mijn UBN-registratie.

Je kunt online bijwerken welke dieren je hebt, en ook welke er niet meer zijn.

Een voordeel van UBN is volgens mij ook dat Rendac (altijd akelig als je dat nodig hebt) lagere tarieven hanteert.

Het jaarlijkse bedrag wat je aan UBN kwijt bent is echt niet hoog.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 09:12

Germie je bent zelf verantwoordelijk dus niks doen is geen optie.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 09:16

juval schreef:
alice0cullen schreef:

Ik/wij hebben het uiteindelijk wel allemaal zelf gedaan. Ik was er bij ons nog niet zo zeker van dat de boete niet voor ons zou zijn. Dus heb het maar zelf geregistreerd.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 09:26

StalNollie schreef:
Germie je bent zelf verantwoordelijk dus niks doen is geen optie.

Als je paarden op pension staan niet :n De houder van het paard is verantwoordelijk voor het registreren van het paard op een UBN nummer. In het geval van een pensionstal is dat de pensioneigenaar. Je bent dan alleen eigenaar. Als je je paarden thuis hebt ben je wel verantwoordelijk, want dan ben je zowel eigenaar als houder.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 09:28

Mijn paarden staan netjes geregistreerd op de ubn van waar ze staan.
Maar ik zou er bv niet van gecharmeerd zijn als iemand die bij mij een stukje huurt stiekem deze zou aanvragen. Wetende dat ik dat niet wil. Wat mij betreft kan degene vertrekken.
Wil jij dat jouw paard op een plek staat waar die netjes op degene zijn ubn staat dan verhuis jij je paard.
Onze oude staleigenaar weigerde het ook om aan te vragen.
Puur omdat er vanuit de overheid 0,0 informatie is verstrekt hierover. Enkel wat via social media. En ja stal was gewoon netjes wit, dus makkelijk te traceren.

Vind de stal eigenaar het prima dar iedereen het zelf regeld ia het weer een ander verhaal

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 10:07

dierenfan schreef:
Op het UBN van onze niet bedrijfsmatige paarden kunnen wij dus onmogelijk een niet bedrijsmatige hond toevoegen. Het systeem blokkeerd dan gewoon en geeft melding dat het onmogelijk is. Dus nu voor de hond maar een extra UBN nummer genomen. Wat een gezeik!!! Na een uur diverse opties te hebben geprobeerd het dus maar opgegeven. Ik begrijp dat je de hond ook weer kan verwijderen dus dan maar 1 jaar dubbel betalen. Zal het bij de dierenarts nog eens navragen.

Kan wel, maar je moet ergens een vink aanzetten zodat ook honden geregistreerd kunnen worden. Ik ben er afgelopen mei ook mee aan het worstelen geweest vanwege de import van een pup uit Frankrijk.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 10:11

Suzanne F. schreef:

Ik heb een eigen ubn op een adres met meerdere UBN.
Omdat ik mijn eigen stal uitbaat en ik niet afhankelijk wil zijn van de huurbaas. Die op hetzelfde adres ook paarden heeft, wel met ander doel.

De eigenaar hier heeft zelf niet eens een pc of internet hier. Dus zou lastig zijn als ik het allemaal via hem moet laten verlopen. Wij hebben veel wisseling van paarden. Hij niet, zijn dochter regelt dat weer voor hem met zijn UBN