[VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 13:41

Hannanas schreef:
manubres schreef:
Ik kwam dit filmpje tegen en dacht: hier word ik wel blij van. Ik bedoel niet de dressuurproef maar de trail...zo zou het van mij mogen zijn: een paard op eigen benen, in ontspanning, niet in elkaar getrokken (ondanks scherp bit), samenwerking met de ruiter, en toch verzameld kunnen lopen....Ik denk dat ik me daar maar meer op moet gaan focussen: WE :)

https://youtu.be/Aakp1eAzGRA?si=xQBxaHFtIpgEfZRU vanaf 6.20u

Romy’s vriendin Jolanda rijdt met haar hete kwpn’er Jai ook erg zacht:
https://www.facebook.com/share/r/18Xxdv ... tid=wwXIfr

Absoluut een fijne paardenvrouw Jolanda!

Popstra

Re: [VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 13:45

Maar wat vind je daar nu fijn of zacht aan? Ik zie hier ook een constante druk op dat bit.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 14:15

Popstra schreef:
Maar wat vind je daar nu fijn of zacht aan? Ik zie hier ook een constante druk op dat bit.

Die slingert van links naar rechts en zij flikkert er nog net niet naast in die wissels. Bovendien inderdaad dat gehang aan die shanks en ik denk ook dat het mondstuk van dat bit niet heel vriendelijk voelt. Dit meisje heb ik verschillende keren zien rijden en ik was niet onder de indruk. Zij is ook weer zo'n voorbeeld van een zelfverklaarde social media held die het allemaal denkt te weten.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 14:41

manubres schreef:
Nee, kan niet kijken, maar ken de combinatie niet dus even opgezocht. Oud filmpje gevonden, maar wordt er niet happy van, sorry. Krijg er plaatsvervangend nekkramp van. Maar mss is het in de loop der jaren verbeterd?

https://www.facebook.com/watch/?v=1326675054565715

Hier van 2025
https://www.facebook.com/10008878854710 ... l/?app=fbl

Paard lijkt mij gewoon netjes op de loodlijn in de oprichting te lopen. Ik vind het absoluut geen verkeerd beeld. Dat andere filmpje ook niet echt. Lijkt me een paard wat van zichzelf er makkelijk achter kruipt. Heb niet het idee dat ze de handrem erop heeft.

Even als dressuurmuts, maar zo'n shank hoort toch hetzelfde gereden te worden als hoe ze in de western rijden?
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 03-07-25 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 14:45

Natuurlijk niet ideaal of perfect. Het slingeren zie ik ook enzovoort. Maar ik zie wel minder stress en spanning signalen bij haar paarden. Jullie niet? Als je naar de kleine signalen kijkt, als ik kijk naar wat het boek van Rachael Draaisma me geleerd heeft zie ik meer plezier en ontspanning vanuit het paard dan bij gastruiters op de knhs avonden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 16:06

Hannanas schreef:
manubres schreef:
Ik kwam dit filmpje tegen en dacht: hier word ik wel blij van. Ik bedoel niet de dressuurproef maar de trail...zo zou het van mij mogen zijn: een paard op eigen benen, in ontspanning, niet in elkaar getrokken (ondanks scherp bit), samenwerking met de ruiter, en toch verzameld kunnen lopen....Ik denk dat ik me daar maar meer op moet gaan focussen: WE :)

Romy’s vriendin Jolanda rijdt met haar hete kwpn’er Jai ook erg zacht:
https://www.facebook.com/share/r/18Xxdv ... tid=wwXIfr

Ik vind het er niet echt goed uitzien. En het lijkt zacht maar er hangt wel een telefoonpaal in zijn mond dus druk is er echt wel. Zie je ook wel aan zijn staart.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 16:11

Ugh, nee, daar word ik ook niet blij van. Ik ken Jolanda nog van Guus, maar het is er niet per se beter op geworden met die WE-achtige dingen en dat bit is echt bizar.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 16:11

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 16:13

Veronica2 schreef:
Hier dat GP paard van haar, ook al met en telefoonpaal in zijn waffel, hij krijgt zij mond niet eens dicht. Kijk ook eens naar de angst in zijn ogen:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=12 ... 9498083264

Dat is toch 'gewoon' een normaal stangbit die je in de GP met trens gebruikt ziet?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 16:15

Veronica2 schreef:
Hier dat GP paard van haar, ook al met en telefoonpaal in zijn waffel, hij krijgt zij mond niet eens dicht. Kijk ook eens naar de angst in zijn ogen:

loopt dat paard GP? Dat is aan de bespiering ook niet te zien...

San,
mag hopen dat de meeste dan op de trens rijden, niet op de stang.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 16:22

_San87_ schreef:
Veronica2 schreef:

Dat is toch 'gewoon' een normaal stangbit die je in de GP met trens gebruikt ziet?

Oneigenlijk gebruikt omdat er geen onderlegtrens bij zit en de verkeerde maat ook nog.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 16:23

DuoPenotti schreef:
Veronica2 schreef:

loopt dat paard GP? Dat is aan de bespiering ook niet te zien...

San,
mag hopen dat de meeste dan op de trens rijden, niet op de stang.

Aan hoe die zijn oefeningen loopt ook niet hoor, joost mag weten hoe die aan zijn puntje is gekomen. De stang wordt los gebruikt, zonder onderlegtrens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 16:38

Veronica2 schreef:
_San87_ schreef:

Oneigenlijk gebruikt omdat er geen onderlegtrens bij zit en de verkeerde maat ook nog.

Ja eens.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 16:47

manubres schreef:

prima toch, smaken mogen verschillen en ik heb vandaag genoten van Justin Verboomen

Werth en Wendy winnen in Aken, maar Verboomen en Zonik Plus betoveren
https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... kippenvel/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 18:38

Oei ja, de stang is niet bedoeld om als contact teugel te gebruiken. Daarom is er bij stang en trens, de trens om als contact teugel te gebruiken en als er alleen op stang of kandare gereden wordt horen die teugels los te hangen.

Het lijkt dus vriendelijker terwijl het eigenlijk veel onvriendelijker is.. misschien is het beeld daarom ook rustiger?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 19:33

Elisa2 schreef:
Talent om goed wedstrijden te kunnen rijden is weer iets anders dan talent hebben om goed paarden te kunnen trainen of talent om goed les te kunnen geven. Een goede trainer maakt ieder paard beter en past zich aan het paard aan en ze groeien samen op een goede (en respectvolle) manier.

Een paard opleiden gaat met ups en downs en het ene paard zal makkelijker zijn dan de andere, het is mooi als het resultaat kan worden gezien in de ring maar niet als het ten koste gaat van het paard. Zo zie ik het in ieder geval.

Als iemand toch veel jonge paarden opgeleid heeft is het toch wel Hans Peter. Dat hij niet altijd de keuzes maakt die jij (en misschien ook ik) zouden maken, dat kan. Maar talent heeft hij wel. Hoogstwaarschijnlijk meer dan jij. Deze mensen komen niet zomaar op dat niveau terecht, dan kan je echt wel wat.

Wat mij opvalt is dat er vervolgens opnieuw vergelijkingen worden gemaakt die nergens op slaan. Dan ga je een working equitation proefje met een meer dan simpel paard vergelijken met een Grand Prix proef op het type paard wat daar tegenwoordig voor gefokt wordt. Nogmaals, deze jongens kunnen heus ook wel een simpeler en wat stijver type paard in een ponydrafje en vlak galopje koetiekoetie door de ring rijden. Dat is alleen niet wat er wordt gevraagd op een NK/EK/WK/OS dressuur.
En wat de bokkers hier thuis allemaal presteren, dat is ook niet relevant. En eerlijk? Daar kunnen we ook los op gaan. Het is maar net welke bril we opzetten als we jullie (en mijn) rijderij eens even onder de loep gaan nemen. Bij diezelfde bril als die er bij Hans Peter op gezet wordt, is er genoeg om met de grond gelijk te maken. Meer dan genoeg.
Vaak zullen mensen die opgehemeld worden, echt geen deuk in een pakje boter rijden op een wedstrijd, omdat ze maar hooguit op een kwart van het gevraagde niveau rijden, wat dus even voor het gemak vergeten wordt, want poepoe het paard sprong wel een wissel of hij liep een appuyementje.
Als je de wedstrijd eerlijk wilt maken, moet je degenen die het nu zogenaamd niet kunnen, ook gewoon een proefje op basisniveau (Z/ZZ) laten rijden en dan zul je zien hoe makkelijk en vriendelijk ze dat kunnen. Dat is voor hen normaal arbeidswerk.

Ik blijf erbij. De mensen thuis kunnen het niet beter, en hun grote voorbeelden kunnen het ook niet op dat niveau. Als we iets anders willen, prima, maar dan is het systeem het probleem, niet het individu die wordt afgekraakt door mensen die zelf hun beste opnames posten met allemaal verhaaltjes erbij zodat we, in tegenstelling tot tegen een Hans Peter, allemaal heel begripvol kunnen zijn over waar alle gemaakte fouten vandaan komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 20:05

Wat ik mij afvraag, ik claim nergens meer talent te hebben dan een HP of een Edward en kan zeker geen GP proef goed door komen. MAAR moeten we dan accepteren dat mensen omdat ze meer talent hebben niet fijn en respectvol met hun paarden omgaan?

Dat ze een paard ergens doorheen slaan zoals een Charlotte Dujardin? Juist van die veel meer talentvolle mensen zou je iets anders verwachten toch?

Daar gaat de discussie imo over, niet over hoeveel talent iemand heeft maar hoe iemand met zijn of haar paarden omgaat.

En ik heb het nu niet over discussies over een proef of uitvoeringen in een proef, de normale rijtechnische discussies die een jury sport nu eenmaal oproept.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 20:41

Elisa2 schreef:
Oei ja, de stang is niet bedoeld om als contact teugel te gebruiken. Daarom is er bij stang en trens, de trens om als contact teugel te gebruiken en als er alleen op stang of kandare gereden wordt horen die teugels los te hangen.

Het lijkt dus vriendelijker terwijl het eigenlijk veel onvriendelijker is.. misschien is het beeld daarom ook rustiger?

Dat paard is als de dood en daarom houdt hij zijn waffel zo stil mogelijk, maar je ziet aan zijn ogen dat hij er ook zo zijn bedenkingen bij heeft.

En even wie het vroeg, ik noemde het shanks, maar ik had het ook scharen kunnen noemen. Er is ook een portugees woord voor, maar dat is me even ontschoten. Uit de westernsport weten we dat je van je shanks afblijft en zo geldt het in de dressuur ook, zoals Elise het al uitlegde. Het is een eindpunt van africhting om ze er in vertrouwen licht op te hebben, daar begin je niet mee.

Dorine, manubres wilde het graag over WE hebben, zodoende *D .

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 22:49

Hoe zit dat met een s&t, Veronica? Daarbij zie ik tegenwoordig bij steeds meer GP ruiters de teugels van de stang in een boogje hangen, maar normaliter zie je daarmee wel op contact gereden worden. Wat is daarin correct? Echt nog nooit echt met s&t gereden. Weleens losgereden met twee bitten in, maar dan had ik alleen de trens vast. Vind een zweep al teveel in mijn handen :')

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 00:33

Elisa2 schreef:
Wat ik mij afvraag, ik claim nergens meer talent te hebben dan een HP of een Edward en kan zeker geen GP proef goed door komen. MAAR moeten we dan accepteren dat mensen omdat ze meer talent hebben niet fijn en respectvol met hun paarden omgaan?

Dat ze een paard ergens doorheen slaan zoals een Charlotte Dujardin? Juist van die veel meer talentvolle mensen zou je iets anders verwachten toch?

Daar gaat de discussie imo over, niet over hoeveel talent iemand heeft maar hoe iemand met zijn of haar paarden omgaat.

En ik heb het nu niet over discussies over een proef of uitvoeringen in een proef, de normale rijtechnische discussies die een jury sport nu eenmaal oproept.

We moeten het niet accepteren. Maar vingertje wijzen en de grond in boren terwijl we zelf op onze eigen manier allemaal net zo fout zijn, is ook niet de manier. De mensen hier op bokt wijzen makkelijk naar wat hij fout doet, maar openen zelf het zoveelste "alweer hoefbevangen" topic, stappen op hun paard met een te hoog gewicht, of rijden hun paard non stop slecht in plaats van "alleen maar" tijdens een woedeuitbarsting. Of ze openen een topic van hun paard die 12 is en eindelijk bijna een B proefje kan lopen zonder protest, en daar moeten we dan allemaal heel trots op zijn.

Wij verpesten allemaal onze paarden. Alleen wij kunnen nog erbij zetten wat de omstandigheden zijn waarom we staan waar we staan. En er is begrip want je moet lief doen.
De ruiters waar op ingehakt wordt, is nul begrip voor en moeten alles maar kunnen en weten, en daarnaast moeten ze perfect zijn.
Ik zou liever hebben dat ze hun echte verhaal durven te vertellen omdat wij begrijpen dat ze een mens zijn, die zijn/haar handelen kan verbeteren, als hij/zij maar zou weten hoe.
Het zou al helpen als wij zouden inzien dat zij ook het liefst op hun pinken rondsturen met de kleinste hulpen in perfecte harmonie met het paard. Lukt dat altijd? Nee.
En deze mensen maken lange dagen en leven voor de sport. Ze zijn altijd omringd door paarden. Eens te fel reageren bij vermoeidheid en irritatie is menselijk. Wij doen dat misschien naar onze baas, collega, partner of ons kind. Zij doen dat "logischerwijs" uiteindelijk eens naar hun paard, en hebben daar ongetwijfeld daarna spijt van. Niemand denkt: zo, ik ga hem eens even lekker in zijn bek trekken vandaag, en daarna lekker prikken, om er vervolgens op los te rammen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 08:12

Daar ben ik het niet mee eens, er zit een verschil tussen fouten maken en een paard bewust grof behandelen en als je op dat niveau rijdt en je behandeld paarden stelselmatig grof ondanks al je 'talent' dan is er toch echt sprake van een mentaliteits probleem.

Ik denk ook niet dat we allemaal onze paarden verpesten. Zou ook niet best zijn.. dat laatste wat jij schrijft..er zijn zeker ruiters die wel zo denken en dit ook bewust doen. Waaronder HP er een van was (hopelijk verleden tijd) en Diederik van Silfhout een ander is. (helaas huidige tijd)
En dat komt echt niet uit vermoeidheid oid, het is gewoon hun manier van doen. Ik vind het naïef dat je het goed probeert te praten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 09:08

Ja denk je echt dat ze denken: zo, ik ga hem weer ff heerlijk mishandelen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 09:10

Nee, zo denken ze niet eens meer omdat dit voor hun "normaal" is.

En voor sommige anderen kennelijk ook..

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 09:18

TeamNl was in Aken rustig en aangenaam om naar te kijken, veel meer passend in wat de FEI voorstaat, landen om ons heen hebben deze wijze van rijden al veel eerder opgepakt en dat zie je.

De bondscoach roept dan wel dat de basis in Duitsland ook niet zo breed is - jammer dat je niet eerst de hand in eigen bozen steeekt - maar die basis in de landen om ons heen is wel goed opgeleid.

Wij hebben telang onze oren laten hangen naar een bepaalde manier (sponsor) van rijden en dat is zichtbaar, kost tijd om dat op te werken, maar de wil is er hoop dat ze de kans krijgen om op hun /deze manier verder te kunnen.

En Dorine in mij ogen gaat je vergelijk niet op want er zit wel degelijk verschil in de werkvloer bij de een of bij de ander, zeker in het bedrijfsleven werk je ook vaak met "levende have" maar de arbeidsvoorwaarden zijn in de meeste gevallen wel heel goed geregeld,

en ook daar is het snel kenbaar of je op de juiste wijze bent opgeleid en je promotie terecht is, zoniet dan val je door de mand en kun je vertrekken vaak wel met een vette premie maar minder fysieke pijn.

Ligt bij het paard denk ik toch even iets anders, daar is het allang geen sport meer maar gewoon werk/business zonder voor het paard de beste randvoorwaarden.

Kennis en kunde is heel belangrijk en dat moet je ook op elk niveau in kunnen inzetten,
maar veel toptrainers zijn - vaak - door één paard op de kaart gezet en dan gaat men ervanuit dat alles "goud is wat er blinkt".

Dan liggen frustratie, irritatie dichter bij dan het nog maar eens oefenen, even de tijd geven en opnieuw proberen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 10:47

Snap nooit zo goed waarom er altijd zo zwart-wit gedacht moet worden. Alsof alle topruiters de sterren van de hemel rijden en geen blaam treffen, en alle thuisruiters hun paarden verneuken. Of dat alle topruiters hun paarden kapot trekken en prikken, en alle thuisruiters het beste met hun paarden voor hebben. Van beide kanten vind ik dat gewoon ruk argumenten.

Zo'n HP Minderhoud zal zeer zeker veel talent hebben, maar er zijn genoeg andere ruiters en amazones op het wereldtoneel die hun rijderij hebben aangepast naar een veel paardvriendelijkere manier. Dan mag er wat mij betreft echt wel de opmerking gemaakt worden waarom HP dat niet zou kunnen, als hij zo talentvol is. Nou heb ik begrepen dat hij laatst in Rotterdam een veel beter beeld liet zien, dus hopelijk is de ommekeer daar.