Elisa2 schreef:Wat ik mij afvraag, ik claim nergens meer talent te hebben dan een HP of een Edward en kan zeker geen GP proef goed door komen. MAAR moeten we dan accepteren dat mensen omdat ze meer talent hebben niet fijn en respectvol met hun paarden omgaan?
Dat ze een paard ergens doorheen slaan zoals een Charlotte Dujardin? Juist van die veel meer talentvolle mensen zou je iets anders verwachten toch?
Daar gaat de discussie imo over, niet over hoeveel talent iemand heeft maar hoe iemand met zijn of haar paarden omgaat.
En ik heb het nu niet over discussies over een proef of uitvoeringen in een proef, de normale rijtechnische discussies die een jury sport nu eenmaal oproept.
We moeten het niet accepteren. Maar vingertje wijzen en de grond in boren terwijl we zelf op onze eigen manier allemaal net zo fout zijn, is ook niet de manier. De mensen hier op bokt wijzen makkelijk naar wat hij fout doet, maar openen zelf het zoveelste "alweer hoefbevangen" topic, stappen op hun paard met een te hoog gewicht, of rijden hun paard non stop slecht in plaats van "alleen maar" tijdens een woedeuitbarsting. Of ze openen een topic van hun paard die 12 is en eindelijk bijna een B proefje kan lopen zonder protest, en daar moeten we dan allemaal heel trots op zijn.
Wij verpesten allemaal onze paarden. Alleen wij kunnen nog erbij zetten wat de omstandigheden zijn waarom we staan waar we staan. En er is begrip want je moet lief doen.
De ruiters waar op ingehakt wordt, is nul begrip voor en moeten alles maar kunnen en weten, en daarnaast moeten ze perfect zijn.
Ik zou liever hebben dat ze hun echte verhaal durven te vertellen omdat wij begrijpen dat ze een mens zijn, die zijn/haar handelen kan verbeteren, als hij/zij maar zou weten hoe.
Het zou al helpen als wij zouden inzien dat zij ook het liefst op hun pinken rondsturen met de kleinste hulpen in perfecte harmonie met het paard. Lukt dat altijd? Nee.
En deze mensen maken lange dagen en leven voor de sport. Ze zijn altijd omringd door paarden. Eens te fel reageren bij vermoeidheid en irritatie is menselijk. Wij doen dat misschien naar onze baas, collega, partner of ons kind. Zij doen dat "logischerwijs" uiteindelijk eens naar hun paard, en hebben daar ongetwijfeld daarna spijt van. Niemand denkt: zo, ik ga hem eens even lekker in zijn bek trekken vandaag, en daarna lekker prikken, om er vervolgens op los te rammen