[DE] Peta Duitsland beschuldigt Cavalluna van dierenmishandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:24

Gnome schreef:
Wanneer valt voor jou iets onder gedegen onderzoek? Ik vind sommige filmpjes of foto's namelijk heel veel zeggen. Alles, zeker niet. Maar ik zou echt niet durven zeggen dat alles ongefundeerd is.

Sowieso worden filmpjes en foto,s gemanipuleerd. Het beste is het om zelf irl te gaan bekijken. En ja, sommige beelden zeggen mij ook wel wat.. alleen de boodschap die zij er aan hangen zonder in gesprek te gaan, wederhoor en context te vragen. Dat vind ik kwalijk.

Dus gedegen onderzoek begint voor mij sowieso met iemand die verstand heeft van paarden trainen. Die hebben zij duidelijk niet anders zouden ze dressuur daar geen rollkur noemen wat absoluut niets met rollkur te maken heeft.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:32

Elisa2 schreef:
Nou dat zegt inderdaad genoeg..heb ze echt nog nooit gedegen onderzoek zien doen maar wel alles mishandeling noemen. Dus ja, dan noem je mensen automatisch mishandelaars hè?

[ Afbeelding ]
Zag deze ook, alsof schapen vermoord worden voor hun wol ipv gewoon ieder jaar netjes geschoren.

Zal niet zeggen dat ze nooit een punt hebben, want ik zie ook berichten dat ik denk.. ja absoluut dieronvriendelijk.
Alleen ga ik nooit clubjes steunen die de boel zo verdraaien en manipuleren bij hun andere berichten. Dat is gewoon niet zuiver en trekt bij mij gelijk hun integriteit in twijfel.

Er is in Australië wel degelijk veel leed onder het scheren van schapen. Sowieso het houden van schapen daar is niet te vergelijken met het houden van schapen in Nederland, daar gaat daar op industriële schaal. Deze post gaat dan ook niet over Nederland maar over Australië

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:40

RianneH schreef:
Op het Instagram account staat een filmpje met stukjes van training en show lijkt het, en wat daar te zien is is nu niet echt een prettig beeld: https://www.instagram.com/reel/DKHAAovM ... kwY2pnd3Vq

Is het anno 2025 nog echt nodig op deze manier te werken met paarden voor zo’n show? Of is het tijd het type show aan te passen als het blijkbaar niet kan zonder dit soort beelden?

“ dit paard stort neer in volle galop “ het eerste paard in het filmpje is volgens mij een trick riding paard die onderuit glijd. Hij stort niet neer maar glijd uit. Dat heeft niets met de manier van rijden te maken .. de trick Riders rijden zelfs met losse teugels en als je paard in volle galop in de wei galoppeert glijd hij ook wel eens uit. Dat kan gebeuren ..
rest van het filmpje is weinig beeld en veel gepraat dus vind ik heel moeilijk om een objectief beeld bij te krijgen.. is er meer beeld materiaal wat langer of duidelijker is ? Er word bijvoorbeeld iets gezegd dat een paard word getraind met veel gebruik van een zweep ; geslagen word maar op dat stukje film is dan geen zweep slag te zien..
En dat gezegd word dat paarden gestresst worden van lichtjes is niet waar. Die lichtjes zijn speciaal gemaakt; worden niet warm en de meeste paarden geven er niets om .. steigeren is onnatuurlijk? Hoezo dan.. ? .. ik weet niet of er iets van waarheid in het filmpje zit omdat ik weinig weet over rollkur ( ben geen Engelse ruiter ) maar omdat er zoveel onzin verteld word ben ik wel sceptisch over de rest van het filmpje.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:42

Waarom dan een advertentie in de VK?

https://www.bbc.com/news/newsbeat-49578130

Dat is wat er in Nederland ook telkens gebeurt.
Doen alsof dingen die in het buitenland gebeuren hier ook mogen. Terwijl het dan soms al tientallen jaren verboden is.

Gnome

Re: [DE] Peta Duitsland beschuldigt Cavalluna van dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:46

Ik vind het wel jammer dat er allemaal andere zaken bij gehaald worden die er niets mee te maken hebben. Wat hebben die paarden in deze shows hier nu precies aan?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:58

DuoPenotti schreef:
Waarom dan een advertentie in de VK?

https://www.bbc.com/news/newsbeat-49578130

Dat is wat er in Nederland ook telkens gebeurt.
Doen alsof dingen die in het buitenland gebeuren hier ook mogen. Terwijl het dan soms al tientallen jaren verboden is.

Ik heb geen idee waarom ze een advertentie in de vk hebben. Ik denk persoonlijk omdat er mensen tegen wol zijn uit principe, schapen hoeven van nature niet geschoren te worden maar wij hebben ze zo gefokt. Dit is bijvoorbeeld in strijd met het de vegan leefstijl.
Maar is er in de vk veel leed bij het scheren van schapen, ik weet het niet maar als het hetzelfde gaat als in Nederland dan ga ik uit van niet. Het is zeker niet vergelijkbaar met de bont industrie

Dat haalt niet weg dat er landen zijn waar er zeker veel leed is onder schapen. Alles wat massaal wordt geproduceerd gaat vaak niet op een ethische manier

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 22:26

Ik kom van een agrarische school, koeien en schapen scheren moesten wij op school doen. Schapen moeten wel degelijk geschoren worden anders kunnen ze last krijgen van oververhitting.

Ik heb even opgezocht wat ze in Australië doen, ze zijn daar bevattelijk voor een ziekte die over gebracht wordt door vliegen in wonden. En dan worden er stukken huid afgeschoren oid als ik het goed begrijp. Dat lijkt me inderdaad heel naar voor een schaap.. maar wel bedoeld om de dood door die ziekte te voorkomen.

Een goede professionele scheerder zou een schaap dusdanig moeten kunnen scheren dat deze er geen wonden aan overhoudt.

Gnome, er wordt ook al een paar keer wat over de show gezegd en besproken. Misschien heb je daar overheen gekeken?

*Edit* nog even iets meer over schapen in Australië opgezocht en daar lijkt inderdaad veel leed te zijn. Ik vraag me dan af waarom zo,n organisatie niet duidelijk target op Australië? Waarom dan doen alsof alle landen zo doen?
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 02-06-25 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 23:22

xHaithi schreef:
dems75, dit was een post van PETA een paar maanden terug:
[ Afbeelding ]

De regels over het gebruik van de wasplaats hangen letterlijk op de muur achteraan. Zelfs als je op Facebook inzoomt valt het te lezen. En jij noemt dit gedegen onderzoek doen? Flagrant beliegen en manipuleren van leken om ze voor je zaak te winnen noem ik dat.

Hahaha, dat gedoe over Peruna de pony in de crossties, sjemigdepemig, moet het daar dan over gaan?? Voor Peruna geldt zeer zeker het gezegde "beter verwend dan verwaarloosd".

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 07:24

Citaat:
*Edit* nog even iets meer over schapen in Australië opgezocht en daar lijkt inderdaad veel leed te zijn. Ik vraag me dan af waarom zo,n organisatie niet duidelijk target op Australië? Waarom dan doen alsof alle landen zo doen?

Dat heb ik dan ook wel eens gehoord en dat je daarom geen uggs moet dragen.
Maar ook dan, kloppen die berichten of word dat aangedikt? Of zelfs dingen gelogen?
Ik weet het niet.
Jammer want wil graag wel die info.

En daarom verbaasde mij dan ook het bericht in de VK. Of ja verbazen, dat is de werkwijze van al die lui.

Gelukkig word er daar opgetreden tegen onjuiste stellingen.

Maar hier ook. Je ziet het wel bij de wolf. Kijk wat faunabescherming voor belachelijke berichten plaatst. Efteling naam misbruikt om een gebeten hardloper. En dat kan niet allemaal maar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 08:29

Dat krijg je helaas door de bewuste verwarring die ze zaaien en daardoor bereiken ze dus minder mensen. Dat stoort mij ook en geeft me niet het gevoel dat ze echt voor dieren aan het opkomen zijn.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:13

Dat zie je ook terug in het filmpje ; paard stort neer .. voor een paard wat onderuit glijdt .. dat in begin van het filmpje .. dan neem je automatisch de rest van het filmpje niet meer serieus op.
Verwarring zaaien en daar door minder mensen bereiken is een goede omschrijving van hun werkwijze

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 10:06

xHaithi schreef:
dems75, dit was een post van PETA een paar maanden terug:
[ Afbeelding ]

De regels over het gebruik van de wasplaats hangen letterlijk op de muur achteraan. Zelfs als je op Facebook inzoomt valt het te lezen. En jij noemt dit gedegen onderzoek doen? Flagrant beliegen en manipuleren van leken om ze voor je zaak te winnen noem ik dat.

Ik heb ooit een paar veganistische muis onderzoekers gevolgd op Twitter, die ook op een soort kinderboerderij werkten. Op een gegeven moment betrapte ik ze ook op iets onzinnigs, vergelijkbaar met de shet in de wasbox. En aangezien ik niet van gelieg houd, ben ik gestopt ze te volgen, na ze te hebben laten weten waarom.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 03-06-25 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 10:22

Wat de rollkür betreft, als een paard achter de teugel kruipt, ziet de slecht geïnformeerde leek dat aan voor rollkür. Echter, waaròm kruipt dat paard achter de teugel?
Om druk (pijn!) op de gevoelige mond te vermijden...

En de filmpjes zijn geen momentopname, je ziet meerdere paarden tegelijk zo lopen.
Het laat ook zien dat regelmatig dezelfde prestaties verlangen van paarden voor betalend publiek, makkelijk ontaard in paarden zwaar onder druk zetten, want 'the show must go on'.

Peta heeft een punt, maar ze maken zichzelf ongeloofwaardig met flauwekul als die wasplaats pony.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 10:38

Ook dat hoeft niet.
Er zijn ook paarden die achter de teugel kruipen uit onbalans en een nog niet sterkte achterhand.
Daar ben je (als het goed is) steeds mee aan het trainen dat je die uit kunt laten schuiven.

Nu ben ik het wel met je eens dat dat niet speelt in dit filmpje hoor.
Maar wel om te zeggen dat achter de teugel niet gelijk staat aan pijn.
Want daarmee geef je zulke clubs verkeerde informatie en voer om deze foute info te verspreiden als waar.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:20

Tja, ik was er vorig jaar met mijn oom omdat hij kaartje over had, en werd nou ook niet bepaald blij van wat ik zag. Zaten een paar leuke tussen, het was niet elke ruiter/team. Maar een heel groot deel oogde nou niet bepaald als blije paardjes in fijne samenwerking met hun ruiters. Ik vond er echt nare momenten tussen zitten. En de mensen maar klappen. Ik ben niet tegen shows aan zich. Super leuk juist. Maar niet op die manier.

Als ik niet met mijn oom en zijn dochter was (die was jong en had ernaar uit gekeken), had ik de show niet uitgezetten denk ik. Maar gezien ik toch niet weg kon en ze het geld sowieso al kregen maar besloten de boel uit te zitten om een mening over het geheel te kunnen vormen. Mijn oom vond het overigens ook niet fraai toen en is naar mijn weten ook niet meer geweest daarna. Hij was in 2023 ook geweest en zei dat het toen een stuk beter was, maar daar was ik zelf niet bij.

Ik ben absoluut geen Peta fan, en ze zullen ongetwijfeld hier tussen de goede punten ook weer dingen roepen die in deze case die niet kloppen of wat nuance nodig hebben. Maar vind deze toch wel een heel stuk begrijpelijker dan de carouselpaardjes, en vind het aan de hand van wat ik zelf heb gezien niet heel verkeerd dat er tegen deze club wordt uitgevallen. Zelfs al is het door Peta.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 14:09

Ik ben geen voorstander van (circus)shows met dieren, soms heb je shows waar min of meer normaal werk als een show wordt opgevoerd (ik ken de shows van cavalluna niet wel enkel beelden gezien en niet echt schokkende dingen gezien waardoor ik het idee kreeg dat dieren er mishandeld werden.) En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze er juist alles aangelegen is hun dieren zo gezond mogelijk te houden, gezond in lijf en leden maar ook tussen de oren, want immers zijn die dieren hun bron van inkomsten.

Dan Duitsland, geen idee of dat in Nederland ook zo werkt, daar kun je niet zomaar beslissen dat je een show met dieren wilt geven. Dan komt het veterinair ambt, tierschutz, dierenarts die alles controleren. De stalling, transport, gezondheid, harnachement etc. Of peta met hun beschuldigingen een poot hebben om te staan, ik denk het niet.
Betekend het dat cavalluna niets zou kunnen verbeteren? zeker wel, en ipv dat Peta komt met verbeteringsvoorstellen, wat ze anders zouden willen zien, doen ze waar ze goed in zijn, trappen, schoppen en schreeuwen en laten zien dat ze niet weten waar ze over praten.
Zeker hebben ze medestanders, in het land der blinden is 1-oog immers koning.
Peta is extremistisch, dubbel moraal en doet veel om aandacht te krijgen en zo centjes binnen te harken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 17:56

Zoolgangster schreef:
Wat de rollkür betreft, als een paard achter de teugel kruipt, ziet de slecht geïnformeerde leek dat aan voor rollkür. Echter, waaròm kruipt dat paard achter de teugel?
Om druk (pijn!) op de gevoelige mond te vermijden...

En de filmpjes zijn geen momentopname, je ziet meerdere paarden tegelijk zo lopen.
Het laat ook zien dat regelmatig dezelfde prestaties verlangen van paarden voor betalend publiek, makkelijk ontaard in paarden zwaar onder druk zetten, want 'the show must go on'.

Peta heeft een punt, maar ze maken zichzelf ongeloofwaardig met flauwekul als die wasplaats pony.

9 vd 10 paarden kruipen helemaal niet achter de teugel om druk en pijn te vermijden. Hier werken ze veel met Iberische paarden, die rollen zich graag op omdat ze lengte pakken heel moeilijk vinden.

Niet dat er rijtechnisch geen verbeteringen te behalen zijn maar ik wilde dit toch even schrijven.