Charlotte Fry emotioneel na ‘misschien wel beste rit ooit’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 13:46

In vervolg op mijn post: de paarden kunnen het, ze laten het zien, maar het pleit inderdaad voor een goede trainingsopbouw met afwisseling, het is gewoon goed om je daar bewust van te zijn :). We weten allemaal dat een juiste trainingsopbouw nodig is, maar het is mooi om te weten waar het fout kan gaan als we te snel gaan met bepaalde oefeningen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 13:51

ook daar zijn al pagina's vol over geschreven, kennis en kunde ontbreekt op de meeste plaatsen.

Opleidingen van instructie zouden daar een bijdragen aan kunnen gaan leveren, ect..

belangenverstrengelingen b.v.

op advies van de teamveterinair Teamveterinair Jef Desmedt
Op de productpagina van Relax Pro wordt het specifiek aanbevolen bij wedstrijdstress. Het bevat magnesium glycerophosphate, een ‘uniek etherisch olie-extract van citrusvruchten in combinatie met andere streng geselecteerde sensorisch actieve stoffen’ en meerdere vitamines. Klein detail: Jef Desmedt is, als een van de leden van Equine Care Groep, aandeelhouder van fabrikant Global Medics.

https://www.horses.nl/evenementen/olymp ... -gebeuren/

is imo wel een bijdragen aan dierwelzijn als naam en toenaam genoemd worden, geeft ook wel weer ruimte voor de zwarte handel en om daar een vinger op te krijgen!!
Laatst bijgewerkt door mce op 20-03-25 14:09, in het totaal 2 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 13:54

Goh wat interessant eigenlijk dat hier de opmerking over de mond van glamourdale voorbij komt.

Ik vond zijn hoofd zo opvallend in standje gemoedelijke concentratie staan. Overall juist geen spanning. Met een mond waar heel duidelijke de concentratie uit sprak. Alsof hij in zichzelf aan het neuriën was.
Maar dat hebben andere mensen dan blijkbaar volledig anders beoordeeld.

Lastig beoordelen dus als een uiting zoals een bewegende mond zo open is voor interpretatie. Dan ga je bijna begrijpen dat mensen de mond dichtsnoeren. Dan ben je deze interpretaties in ieder geval voor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 13:55

Manubres, ik ben het niet met jou eens.

Er zijn een heleboel paarden die gewoon goed en correct opgeleid worden. Dat mensen dan niet kunnen zien dat een verschil in bouw en natuurlijke aanleg soms een ander plaatje geeft ligt dan niet aan de rijderij en te stellen dat de meesten verkeerd worden gereden daar ben ik het gewoon niet meer eens

Ik zie best veel topruiters regelmatig irl rijden op verschillende paarden, op hengsten keuringen, shows etc. Op dit moment is voor mij de verdeling ongeveer zo: 1/3 rijdt onvriendelijk en op druk, 1/3 rijdt voor mij in de middelmaat.. niet zo zeer onvriendelijk maar verbetering is wenselijk en 1/3 rijdt gewoon super fijn en netjes.

Kijk ik recreatief op de gemiddelde pensionstal, dan rijdt 2 van de 10 fijn en de rest niet imo..of dat nu bewust of onbewust is.

Dan wat betreft de belasting, heb zelf oa een paard opgeleid en getraind op hoger niveau. Toen ik dacht dat deze beter met pensioen kon omdat ik bang was dat het te zwaar voor hem werd (verzameld in passage lopen enzo) zocht ik een bijrijder die er lekker mee naar buiten kon. En doordat die hem niet verzameld reedt en paard uit elkaar op de voorhand liet lopen was ie na een half jaar kreupel.

Wat heb ik een spijt gehad dat ik die niet zelf in training heb gehouden. Ik geloof dus dat dressuur training op een goede manier een paard juist langer goed houdt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 13:57

manubres schreef:
Maar vervolgens komt de volgende vraag: een ethische vraag. Mag je dieren dingen laten doen omdat wij zo graag prijzen willen winnen? Is dressuur echt anders dan een grote circustent waar paarden kunstjes moeten doen? In vaak een luidruchtige stressvolle omgeving.

Ik vind het wel een goede vraag. Maar ik zie het zo, vragen wij dieren om iets te doen wat wij zelf niet doen? Wij sturen onze kinderen verplicht naar school, moeten werken om in ons levensonderhoud te voorzien, is dat dan zo anders?

De honden en paarden die nu bij ons leven zijn niet te vergelijken met hun wilde voorouders. Hun gestel is niet meer ingesteld om zonder ondersteuning te kunnen overleven en dat is iets wat veel mensen over het hoofd zien. Eeuwen lang zijn dieren gefokt met een bepaald doel voor ogen en nu wordt het opeens zielig gevonden als ze ook voor dat doel gebruikt worden.

Je doet een collie geen groter plezier dan het hoede van een kudde,
Waakhonden worden blij van bewaken van een terreinen, jachthonden genieten van de jacht en multifunctionele honden van mentale en fysieke uitdagingen.

Een springpaard geniet ook van een sprong, een volbloed van het rennen, het dressuur paard van de mentale en fysieke uitdaging. Een dier voelt zich ook graag gewaardeerd en nuttig.

Ik kom nog uit de tijd van Anky met Bonfire. Dat was zeker geen paard met bijzonder expressieve beweging of uitstraling, maar als hij in de ring liep dan gebeurde er wat. De grootste indruk die hij op mij heeft gemaakt was ook niet toen hij in de ring liep, maar juist ernaast. Dat paard genoot ervan om in de belangstelling te staan en groeide onder het geklap en gejuich van het publiek. Voor mij was dat het mooiste moment van de hele proef, zien hoe een dier vol trots van zichzelf de ring weer verliet.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 14:05

pol013 schreef:
Goh wat interessant eigenlijk dat hier de opmerking over de mond van glamourdale voorbij komt.

Ik vond zijn hoofd zo opvallend in standje gemoedelijke concentratie staan. Overall juist geen spanning. Met een mond waar heel duidelijke de concentratie uit sprak. Alsof hij in zichzelf aan het neuriën was.

Lastig beoordelen dus als een uiting zoals een bewegende mond zo open is voor interpretatie. Dan ga je bijna begrijpen dat mensen de mond dichtsnoeren. Dan ben je deze interpretaties in ieder geval voor.

Mee eens! :) Zo zag ik het ook, paard kauwde op het bit, maar dat mag ook. Als mensen dan met zware kritiek komen vraag ik me oprecht af of ze niet gewoon dingen aan het zoeken zijn. Op een open mond wordt tijdens de proef ook juist gecontroleerd, een van de redenen waarom nu nog met bit wordt gereden is dat acceptatie van het bit heel belangrijk wordt gevonden. En juist het niet accepteren van het bit kan daarom ook strafpunten opleveren.

pol013

Re: Charlotte Fry emotioneel na ‘misschien wel beste rit ooit’

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 14:09

Overigens. Als je mij zou beoordelen op mijn gezichtsuitdrukking in de cross zou je zéker denken dat het mishandling is :+
Dan zou je mij nooit meer een cross laten starten terwijl ik dat het allergaafste ter wereld vind om te doen :')

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 14:10

pol013 schreef:

blij met het knabbelende mondje van Zonic Plus, velen zien het als uiting van "ongenoegen",
Laatst bijgewerkt door mce op 20-03-25 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 14:13

Er zit gewoon een groot verschil tussen een knabbelende mond, een zenuwlipje of echt de mond open als verzet op het bit. (vaak in combinatie met een strakke stang)

En dat laatste mag best meer afgestraft worden maar laten we aub wel blijven nuanceren. Want anders werk je het inderdaad juist in de hand dat mensen de neusriem maar straks dicht gaan snoeren omdat ze anders massaal afgemaakt worden op SM.

Dus ik zou zeggen, vooral op stanggebruik letten.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 14:16

Maar waarom praten wij alleen over de dressuursport? Hoezo nooit over springen, western en eventing?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 14:25

mce schreef:
pol013 schreef:

blij met het knabbelende mondje van Zonic Plus, velen zien het als uiting van "ongenoegen"

Je kunt een paard ook niet in stukjes beoordelen, zijn echte gemoedsrust zie je alleen als je de hele lichaamshouding bekijkt. Dus ook de stand van hoofd en oren, de stand van ogen, mond en hals, maar ook hoe de rug gebruikt en de staart gedragen wordt. En Zonic plus kauwt inderdaad ook op het bit en daar is helemaal niets mis mee.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 14:28

Phonix schreef:
Maar waarom praten wij alleen over de dressuursport? Hoezo nooit over springen, western en eventing?

daar wordt zeker ook over gepraat.

Maar daar gaat het in zijn geheel gewoon minder om de uitvoering op de vierkante cm. Waar bij dressuur iedere halve mispas een grove fout is. is dat bij springen gewoon niet zo. En dat nodigt blijkbaar gewoon minder uit om er zo met een loep naar te kijken.

een krabbel ergens om beter uit te komen op de sprong? Knap paard dat hij het oploste voor de ruiter!
Een krabbel in de wissel in een dressuurproef? FOUT

daar komt nog bij dat er om de verschillende disciplines ook gewoon een geheel andere sfeer heen hangt. En ik durf zelf bijna te geloven: ander type mensen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 14:35

Absoluut, maar juist daarom snap ik niet goed waarom mensen die zeggen niks met dressuur te hebben er wel altijd vanalles van moeten vinden.

Ik zie ook wel dingen bij het mennen, paarden worden daar veel sneller overvraagd met verzuring die om de hoek ligt. Tweespan paarden die zo scheef lopen dat ze helemaal krom trekken in hun lichaam.

Toch hoor je daar nooit iemand over..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 14:57

Er is natuurlijk niet 1 harde waarheid. Als mensen denken dat alleen hun mening telt, kom je er nooit samen uit.

De sport ligt onder vuur en dat heeft een reden. Steeds meer partijen nemen dat serieus en dat is echt niet voor niks.

Het maakt ook eigenlijk heel weinig uit of hier mensen met paarden en wat ervaring, kunnen verdedigen of dit wel of niet acceptabel is. Het gaat erom hoe de sport overkomt. Een groot deel van de mensen die de paardensport zielig vinden, hebben 0,0 interesse in een technisch verhaal. Maar we zijn met z'n allen wel (deels ) afhankelijk van wat zij vinden en hoe de sport zich zal ontwikkelen.

Ik vind ook dat er erg veel aandacht naar de dressuur gaat en springen nog te vaak buiten beeld blijft. Daar zie ik ook genoeg en dat is al m'n hele leven zo.

Maar dit gaat om dressuur en haar emoties bij deze proef.

Je kan het niet vergelijken met de amateur/recreant. Dat is ook echt te makkelijk. De sport is voor velen een voorbeeld, dus het is ook minder vreemd dat recreanten dit nadoen en je daar ook de nodige narigheid ziet.
Het is ook al heel lang een discussie dat de kwaliteit van lessen ronduit slecht is.

En mensen die de sport blind verdedigen hebben ook alleen geleerd wat ze hebben geleerd. Die kennen vaak ook niet anders dan het plaatje en de standaard weg ergens naartoe.

Maar je kan je gaan afvragen waar we op beoordelen. Moet alles zoveel spectaculairder? Is er niet gewoon een grens aan wat we moeten vragen aan paarden? Je kan natuurlijk ook meer gaan beoordelen op correct uitgevoerd en de samenwerking, waardoor dat belangrijker wordt. Dat wil men wel, maar gebeurt nog echt te weinig.

Het is natuurlijk te belachelijk dat recreanten/amateurs hier niet mogen oordelen over wat ze zien en vinden van de sport. De mensen die dit verdedigen, rijden er zelf ook niet, dus je bent gewoon van hetzelfde soort.

Vergelijken met mensen gaat gewoon niet op. Ten eerste worden kinderen ook overvraagt bij diverse sporten en dat heeft ook echt wel consequenties voor hun lijf en leven.

Daarbij wordt er op gebied van onderwijs wel ontwikkelt. Men wil afwisseling in aanbod, zoveel mogelijk passend bij het kind en de mogelijkheid om zich te uitten. Er zijn ook diverse vormen van onderwijs, waardoor je kan kiezen wat je denkt dat bij je kind past.
Naast dat kan je kinderen ook uitleggen waarom school belangrijk is.

Het zou mooi zijn als je niet voorbij gaat aan de kwaliteiten van het paard en wat het ook aanbied. Ik las iets over de gewrichten etc. Maar zoals quarters stoppen vaak vanaf veulen als hard en diep in vrijheid. Je zou eigenlijk nooit voorbij die grens moeten gaan om nog harder, nog dieper en langer te stoppen. Hou het bij correct en beloon dat.

Ik heb de afgelopen tijd ook wat shows op wedstrijden gezien en stelde mezelf ook de vraag. We vinden dat mooi, maar het is eigenlijk wel vreemd. In het circus mogen geen wilde dieren meer gehouden worden en mag je er geen trucjes mee doen.
Maar zodra het paarden of honden zijn, mag wel weer alles.

En natuurlijk lijken veel dieren het leuk te vinden om iets van werk te doen. Ik heb m'n 3jr vanaf geboorte en die kent wat basis. Dat breiden we elke keer wat uit en soms komt hij echt van alles aanbieden. Gewoon in vrijheid. Honden soms net zo. Maar waar is de grens? Ook bij de hippe coaches en grondwerkers zie je wel ellende. Zou dat de nieuwe sport worden, groeien de problemen daarin ook weer. Mensen lijken altijd net meer of teveel en te snel te willen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 15:00

Elisa2 schreef:
Absoluut, maar juist daarom snap ik niet goed waarom mensen die zeggen niks met dressuur te hebben er wel altijd vanalles van moeten vinden.

Ik zie ook wel dingen bij het mennen, paarden worden daar veel sneller overvraagd met verzuring die om de hoek ligt. Tweespan paarden die zo scheef lopen dat ze helemaal krom trekken in hun lichaam.

Toch hoor je daar nooit iemand over..

Volgens mij is daar weleens een discussie over geweest. Ik vind een groot deel van de menners ook echt vreselijk. Valt vaak ook niet mee te praten over welzijn.

Heb er zo vaak bij en mee op stal gestaan en echt zoveel ellende gezien.

Springen net zo. Ik ben ermee opgevoed dat barreren normaal is. Kan een lijst maken met wat er allemaal voor m'n neus gedaan is of tijdens onze lessen is toegepast.
Dan vind je het eerst ook "normaal". Je moet echt wel zelf ontwikkelen om daar een eigen mening iver te vormen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 15:20

superpony schreef:
Er is natuurlijk niet 1 harde waarheid. Als mensen denken dat alleen hun mening telt, kom je er nooit samen uit.

De sport ligt onder vuur en dat heeft een reden. Steeds meer partijen nemen dat serieus en dat is echt niet voor niks.

Het maakt ook eigenlijk heel weinig uit of hier mensen met paarden en wat ervaring, kunnen verdedigen of dit wel of niet acceptabel is. Het gaat erom hoe de sport overkomt. Een groot deel van de mensen die de paardensport zielig vinden, hebben 0,0 interesse in een technisch verhaal. Maar we zijn met z'n allen wel (deels ) afhankelijk van wat zij vinden en hoe de sport zich zal ontwikkelen.

Ik vind ook dat er erg veel aandacht naar de dressuur gaat en springen nog te vaak buiten beeld blijft. Daar zie ik ook genoeg en dat is al m'n hele leven zo.

Je kan het niet vergelijken met de amateur/recreant. Dat is ook echt te makkelijk. De sport is voor velen een voorbeeld, dus het is ook minder vreemd dat recreanten dit nadoen en je daar ook de nodige narigheid ziet.
Het is ook al heel lang een discussie dat de kwaliteit van lessen ronduit slecht is.

En mensen die de sport blind verdedigen hebben ook alleen geleerd wat ze hebben geleerd. Die kennen vaak ook niet anders dan het plaatje en de standaard weg ergens naartoe.

Maar je kan je gaan afvragen waar we op beoordelen. Moet alles zoveel spectaculairder? Is er niet gewoon een grens aan wat we moeten vragen aan paarden? Je kan natuurlijk ook meer gaan beoordelen op correct uitgevoerd en de samenwerking, waardoor dat belangrijker wordt. Dat wil men wel, maar gebeurt nog echt te weinig.

Het is natuurlijk te belachelijk dat recreanten/amateurs hier niet mogen oordelen over wat ze zien en vinden van de sport. De mensen die dit verdedigen, rijden er zelf ook niet, dus je bent gewoon van hetzelfde soort.

Vergelijken met mensen gaat gewoon niet op. Ten eerste worden kinderen ook overvraagt bij diverse sporten en dat heeft ook echt wel consequenties voor hun lijf en leven.

Daarbij wordt er op gebied van onderwijs wel ontwikkelt. Men wil afwisseling in aanbod, zoveel mogelijk passend bij het kind en de mogelijkheid om zich te uitten. Er zijn ook diverse vormen van onderwijs, waardoor je kan kiezen wat je denkt dat bij je kind past.

Het zou mooi zijn als je niet voorbij gaat aan de kwaliteiten van het paard en wat het ook aanbied. Ik las iets over de gewrichten etc. Maar zoals quarters stoppen vaak vanaf veulen als hard en diep in vrijheid. Je zou eigenlijk nooit voorbij die grens moeten gaan om nog harder, nog dieper en langer te stoppen. Hou het bij correct en beloon dat.

Ik heb de afgelopen tijd ook wat shows op wedstrijden gezien en stelde mezelf ook de vraag. We vinden dat mooi, maar het is eigenlijk wel vreemd. In het circus mogen geen wilde dieren meer gehouden worden en mag je er geen trucjes mee doen.

En natuurlijk lijken veel dieren het leuk te vinden om iets van werk te doen. Ik heb m'n 3jr vanaf geboorte en die kent wat basis. Dat breiden we elke keer wat uit en soms komt hij echt van alles aanbieden. Gewoon in vrijheid. Honden soms net zo. Maar waar is de grens? Ook bij de hippe coaches en grondwerkers zie je wel ellende. Zou dat de nieuwe sport worden, groeien de problemen daarin ook weer. Mensen lijken altijd net meer of teveel en te snel te willen.

Ja hier kan ik me heel goed om vinden. Ook in het laatste.

Denk als iets populair wordt dat men al snel meer of teveel wil en ook snel teveel vraagt zeg maar.

Sport an sich niks mis mee.
Maar dat kan op een leuke manier dat doe je samen met je paard :j

En hier wordt de dressuur besproken omdat het nou eenmaal over die dressuur proef gaat, ik kan daar niks anders van maken maar je ziet dit soort dingen overal wel in de paardensport. Dat is gewoon jammer want het hoeft niet zo.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 15:53

Ja maar ik vindt het storend dat het meer of minder alleen de dressuursport is die alles opvangt. Terwijl ik dinges zien in de andere sporten die ik helemaal niet blij me zijn. Zoals al die slidings in western of zweepgebruik bij springen, puur om het paard aan het onderkant te krijgen.

Voor die dan het over Zonik plus had hier. In het echt zwaait hij heel erg met zijn staart en ik vindt hem in het algemeen best stijf lopen voor zijn leeftijd.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 16:22

superpony schreef:

Er is natuurlijk een enorm verschil tussen een wild dier en gedomesticeerde dieren zoals een paard of hond. Dressuurproefje met een zebra of schapenhoeden met een wolf? Dat gaat je echt niet lukken. :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 16:28

Maar elke sport wordt anders beoordeeld.

Springen en springruiters hebben ook al vaker onder vuur gelegen en daar zou men inderdaad ook serieus naar moeten kijken.
Western en dan de reining, zoals jij benoemt is weer heel anders. Wordt onder de vlag van de NRHA/DRHA gereden. Maar daar zijn wel al echt veel regels en controles.
En zoals genoemd, de reiners stoppen al vanaf veulen heel diep en hard.

Maar het heeft verder ook geen nut om alles te verdedigen, want de sport ligt onder vuur en de weerstand groeit, dus iedereen zal zijn steentje moeten bijdragen om de sport te behouden.

En er is nog genoeg te leren en te bereiken voor heel veel mensen met paarden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 16:30

journee schreef:
Er is natuurlijk een enorm verschil tussen een wild dier en gedomesticeerde dieren zoals een paard of hond. Dressuurproefje met een zebra of schapenhoeden met een wolf? Dat gaat je echt niet lukken. :')

De gehouden dieren in een circus zijn semi wild. Ook die zijn vaak al in gevangenschap geboren en hebben vanaf geboorte contact met de mens.
Ze hadden nooit al die jaren de circusacts kunnen uitvoeren als het niet mogelijk is.

En paarden of honden die verkeerd gehouden en getraind worden, kom je ook nergens mee. Dus de vergelijking is zeer zwak te noemen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 16:41

Maar effe. Hoe is dit topic gegaan van een amazone die een topscore wegzet naar een enorme pile of shit met alles wat er overal verkeerd gaat?

Ik vind het best een aardige sprong van een proef die bijna 90% scoort naar deze discussie.
Wat je ook aan opmerkingen zou kunnen maken op de proef van fry. Dit zijn wel hele grote sprongen......

Zo snel kun je elkaar dus de put in praten?
Daar kan ik de dressuur niet eens de schuld ven geven -O-

Of ze nou net te veel spoor gaf of niet. Mishandeling vind ik dan echt weer heeeeel iets anders.

Maar om op de verschillen in de disciplines in te gaan: ze zijn ook gewoon echt anders.
Bij de één draait het ook echt om subtiliteit en elegantie. Bij de ander om samen ergens te komen. En echt, dan ga je echt anders met elkaar om. De paarden ook echt.

Mijn paarden pikken echt veel meer van mij als we aan het springen zijn. Als ik eens achter blijf op de sprong en ze daarmee in hun mond zit hebben ze daar vele malen meer schijt aan dan wanneer ik op dezelfde manier in hun mond zou hangen om gewoon een overgang terug te maken. Waar ze bij het springen dan gewoon op weg gaan naar dezelfde hindernis zouden ze echt wel meer verontwaardiging tonen als dat gewoon ergens op de diagonaal gebeurt. Het gehele dynamiek is gewoon anders.

Misschien een beetje zoals je zelf ook bij een ruigere activiteit terug komt met een kras om je arm en een blauwe plek en daar thuis pas achter komt en denkt 'huh'?. Terwijl als je mij dezelfde kras zou geven terwijl je rustig op de bank zit ik ook zou denken 'eikel'. Zoiets?
Het betekend gewoon niet altijd hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 20-03-25 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 16:47

Het gaat denk ik meer om haar reactie; emotioneel na misschien wel beste rit ooit.

De sport ligt nou eenmaal onder vuur, dat weet iedereen inmiddels. Dat mensen kritisch naar je rit kijken is vrij logisch.

Als je denkt dat je het goed hebt gedaan, leg je de kritiek naast je neer. Ik zou er niet wakker van liggen als ik zelf denk dat het wel goed is gegaan.

Maar dit is een discussie forum en mensen hebben nou eenmaal een andere mening en ervaring. Het is niet zo dat een enkele bokker kan bepalen wat wel of niet goed is en dat ook anderen opdringen.

Als je de sport wil behouden, moet je luisteren naar de bezwaren. Maar blijven verdedigen wat niet oke is, heeft geen nut. Scores zeggen al even niet zoveel.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 16:48

Phonix schreef:
Ja maar ik vindt het storend dat het meer of minder alleen de dressuursport is die alles opvangt. Terwijl ik dinges zien in de andere sporten die ik helemaal niet blij me zijn. Zoals al die slidings in western of zweepgebruik bij springen, puur om het paard aan het onderkant te krijgen.

Voor die dan het over Zonik plus had hier. In het echt zwaait hij heel erg met zijn staart en ik vindt hem in het algemeen best stijf lopen voor zijn leeftijd.

als je mij bedoeld?? ja ik vind het knabbeltje prettiger, en zie het liever dan blauwe tongen.

er zullen van Zonic Plus ook best filmpjes zijn waar hij met de staart zwiept want in de training zullen er best momenten zijn dat hij aangeeft dat het moeilijk is, denk dat Justin - gezien het paard in de ring- dat op een voor het paard fijne manier oplost,

en wat lopen betreft voor zijn leeftijd wou dat meer paarden deze souplesse hadden,
maar goed daarin verschillen we van kijk op de zaak.

dat het nu lijkt alsof het alleen in de dressuur fout gaat komt door de filmpjes die op de sociale media verschenen, waren hoofdzakelijk over dressuur.

Dressuur neemt - min of meer gedwongen - het voortouw,
de rest zal zal zeker aanbod komen., denk ik,gezien de open opstelling van Horses

https://www.horses.nl/opinie/hoofdredac ... elijkheid/

PS.: als je filmpjes hebt over misstanden in de andere takken, zet ze op de sociale media het kan alleen maar helpen om misstanden aan de kaak te stellen
Laatst bijgewerkt door mce op 20-03-25 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 17:05

@Elisa2 Ik kijk denk ik anders naar een paard in de dressuurring dan jou. Als een paard teveel spanning op de halsspier heeft dan loopt het al niet op eigen benen en is het niet verzameld. Een paard dat goed verzameld is: het gewicht meer op de achterbenen neemt, hoef je niet van voor zo strak te houden. En die paarden zie ik nauwelijks.

Het verschil tussen spring- en dressuursport vind ik dat bij dressuursport een paard continu in een houding wordt gedwongen dat niet gezond is, springpaarden hebben veel vaker veel meer vrijheid in houding, al zijn daar ook uitzonderingen.

@journee Mensen denken dat een springpaard wil springen en een dressuurpaard in een dressuurring wil lopen maar is dat ook zo? Dat is een interessante vraag.

@superpony Ik denk persoonlijk dat je een paard niet op het hoogste niveau kan krijgen zonder over grenzen heen te gaan. Een paard zal nooit uit zichzelf continu zo aan blijven staan en zijn benen zo hoog laten wapperen. Daar moeten trainingsmethodes aan te pas komen die niet paard vriendelijk zijn.

En ja, wat een onzin dat je niet zou mogen meepraten of een mening mag hebben als je zelf niet op een bepaald niveau hebt gereden, dat kan alleen maar in de paardensport. Heb je ooit iemand gehoord die een schaatser, voetballer, formule 1 coureur, volleyballer, basketballer of een heel team bekritiseert dat hij zijn mond moet houden omdat hij zelf niet op dat niveau presteert?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 17:17

Maar dat is wat de topsport nu is. Mensen die het verdedigen hebben dit ook zo aangeleerd en vinden het dus vaak acceptabel om op deze manier te rijden.

Als de sport onder vuur ligt en men dit steeds meer niet meer acceptabel vindt, moet je kijken naar andere manieren om te beoordelen wie de oefeningen goed laat zien, een goede samenwerking laat zien etc.

Dan gaat het niet meer om het meest spectaculaire, maar om het meest correcte en fijnste beeld. Dat zal echt voor heeeeeeeeeeel veel mensen al een grote, nieuwe uitdaging worden.

Vooral als je leest dat mensen dit verdedigen en blijkbaar niet weten wat er nog meer mogelijk is.

Daarnaast zijn er wel paarden die heel veel geven. Mijn 3jr kent wat basis, maar biedt in alle vrijheid als ik bezig ben van alles aan wat hij heeft geleerd. Ik moet eerder goed doseren en wat afremmen, dan stimuleren. De beloning is voor hem alles. En dan heb ik het dus over bijv zijgangen, body control etc. Ik zit er nog niet op, maar als hij onder het zadel net zo gaat reageren, heb ik niet zoveel nodig.

Daar tegenover heb ik ook paarden ( gehad) die overmatig getraind en gepusht zijn en die veel meer nodig hebben.