Equitom richt stichting op voor mensen met financiële problemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:48

superpony schreef:
bulck schreef:
Gho finaal beslist toch gewoon de eigenaar. Voor de ene stopt het bij 50EURO (ff heel zwart-wit) bij de andere speelt budget geen rol. Ook eerdere ervaringen spelen een rol in het bepalen van.
Zelf zou ik geen enkel paard nog laten opereren aan koliek, ongeacht wat dat paard voor me waard is, gekost heeft en/of hoe andere mensen er tegenover staan.

Maar je bent wel afhankelijk van een veearts als je moet of wil inslapen.

Gho je hebt nog een slachthuis ook, maar effectief spreken we hier toch over het verhaal dat je met een paard bij een kliniek aanbeland bent en ik toch stel dat er dan al zwaardere problemen (acuut of reeds aanslepend) spelende zijn. Voor een paard dat verkouden is ga je niet in aanmerking komen, vrees ik, evenmin voor andere banale zaken. Paarden kosten nu eenmaal nog steeds gewoon veel geld en zo idyllisch moeten we een fonds ook niet maken denk ik ;-)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:55

bulck schreef:
Gho je hebt nog een slachthuis ook, maar effectief spreken we hier toch over het verhaal dat je met een paard bij een kliniek aanbeland bent en ik toch stel dat er dan al zwaardere problemen (acuut of reeds aanslepend) spelende zijn. Voor een paard dat verkouden is ga je niet in aanmerking komen, vrees ik, evenmin voor andere banale zaken. Paarden kosten nu eenmaal nog steeds gewoon veel geld en zo idyllisch moeten we een fonds ook niet maken denk ik ;-)

Er zijn nog weinig slachthuizen hoor. En ik kies daar nooit voor, want ik heb een hechte kudde en wil dat ze thuis ingeslapen worden waar de rest goed afscheid kan nemen. Die moeten namelijk nog wel door en dat vind ik dan belangrijk.

Het gaat ook niet om waar of hoe, maar wat de norm is voor behandelen of inslapen.

Waar veeartsen nu nog begrijpen dat je iets niet doet, niet kan of niet wil, gaat die grens gewoon verlegd worden als ze nog meer kunnen en dat ook vaker toegepast gaat worden.

Vroeger gingen er veel meer paarden dood aan koliek. Dat is ook "normaler" geworden om er van alles aan te doen. Zo worden grenzen verlegd.

En iedereen begrijpt dat je het niet voor niks doet. Hoewel dat ook discutabel is. Als de markt instort en er meer paarden dan plekken en bazen zijn, moeten er toch echt keuzes gemaakt worden. Dan is het wel wat al gezegd wordt; een paard heeft geen toekomstperspectief en dan kan inslapen ook op andere gronden een betere keus zijn.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:05

superpony schreef:
bulck schreef:

Er zijn nog weinig slachthuizen hoor. En ik kies daar nooit voor, want ik heb een hechte kudde en wil dat ze thuis ingeslapen worden waar de rest goed afscheid kan nemen. Die moeten namelijk nog wel door en dat vind ik dan belangrijk.

Het gaat ook niet om waar of hoe, maar wat de norm is voor behandelen of inslapen.

Waar veeartsen nu nog begrijpen dat je iets niet doet, niet kan of niet wil, gaat die grens gewoon verlegd worden als ze nog meer kunnen en dat ook vaker toegepast gaat worden.

Vroeger gingen er veel meer paarden dood aan koliek. Dat is ook "normaler" geworden om er van alles aan te doen. Zo worden grenzen verlegd.

En iedereen begrijpt dat je het niet voor niks doet. Hoewel dat ook discutabel is. Als de markt instort en er meer paarden dan plekken en bazen zijn, moeten er toch echt keuzes gemaakt worden. Dan is het wel wat al gezegd wordt; een paard heeft geen toekomstperspectief en dan kan inslapen ook op andere gronden een betere keus zijn.

Maar wat de norm is, wordt bepaald door de eigenaar van het paard. Ook in dit verhaal.
Enkel zijn er mensen die mss wel een ingreep willen doen, maar bvb niet onmiddellijk alle financiële middelen hebben om dit in 1 keer te betalen en of waar effectief een experimentele behandeling mss een oplossing (test) kan brengen.

Dat van die koliek klopt grotendeels (was ook ff een eigen voorbeeld), maar in de kliniek kan een dierenarts geen ingreep starten zonder mijn akkoord of in het algemeen het akkoord van de eigenaar.
Tuurlijk zijn er al zaken genormaliseerd, maar bon dat is in de humane geneeskunde eveneens zo en daar heeft de patient vaak zelf geen weet van. Over dieren mogen we nog "zelf" beslissen, bij mensen ligt dat toch heel wat anders/gecompliceerder

Ben het overigens wel eens dat er vaak heel ver wordt gegaan, maar opnieuw is iedereen daar vrij in.
Binnenkort is het veulenseizoen weer daar, ja heel eerlijk al die hele kromme beesten die amper in de benen komen(en niet na een dag), van mij zouden ze een spuitje mogen krijgen. Want dat hypermobiele en te zwakke levert niets op, hoewel dat voor die fokker/eigenaar natuurlijk heel anders benaderd en beleefd zal worden (terecht overigens) Zo zijn er legio voorbeelden. Die protheses heb ik ook wel een probleem mee, maar bon die drukpijnen/zenuwpijnen hebben mensen ook, en die leggen we toch ook niet om? Onze paarden moeten nu eenmaal ook niet echt zelfredzaam zijn (hoewel met de wolf :Y) ), dus ja daar kan ook vanalles over gezegd en gevonden worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:15

Maar mensen kunnen tenminste die prothese nog X aantal tijd af doen zonder daarmee de rest van hun lijf naar de vaantjes te helpen…
Een paard kan op geen enkel moment verlichting krijgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:19

Ayasha schreef:
Maar mensen kunnen tenminste die prothese nog X aantal tijd af doen zonder daarmee de rest van hun lijf naar de vaantjes te helpen…

Dat is het, imo. Als de prothese pijn doet, doet de mens deze af. Gaat het om een beenprothese, dan kan die persoon gaan zitten, zich zittend voortbewegen en zittend zijn/haar dagelijkse ding doen. Een paard kan geen van dat alles.

Kan het überhaupt nog gaan liggen en weer opstaan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:23

_San87_ schreef:
Ayasha schreef:

Dat is het, imo. Als de prothese pijn doet, doet de mens deze af. Gaat het om een beenprothese, dan kan die persoon gaan zitten, zich zittend voortbewegen en zittend zijn/haar dagelijkse ding doen. Een paard kan geen van dat alles.

Dat is dus mijn grootste issue. Het is een ding om een paard in een situatie te brengen waarin ie moet gaan kiezen om te ontlasten. Daar kan je over discussiëren. Het is iets heel anders om het dier die mogelijkheid compleet af te nemen. Daar is imo geen discussie over mogelijk dan ga je te ver.

Mensen kunnen bij chronische pijn en uitzichtloze situaties euthanasie aanvragen. Lang haast onmogelijk proces maar het KAN. Een dier is volledig over geleverd aan onze wil.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:26

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:

Dat is dus mijn grootste issue. Het is een ding om een paard in een situatie te brengen waarin ie moet gaan kiezen om te ontlasten. Daar kan je over discussiëren. Het is iets heel anders om het dier die mogelijkheid compleet af te nemen. Daar is imo geen discussie over mogelijk dan ga je te ver.

Mensen kunnen bij chronische pijn en uitzichtloze situaties euthanasie aanvragen. Lang haast onmogelijk proces maar het KAN. Een dier is volledig over geleverd aan onze wil.

Ja, eens. Daarnaast zal een paard, vanuit instinct, zo min mogelijk pijn/ongemak laten zien. De taak als mens om daar zorgvuldig mee om te gaan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:29

DuoPenotti schreef:
Precies SP en Ayasha.

Veronica, maar dat zeggen wij toch ook, het moet paardwaardig zijn.
Maar dat moet het bij die shet van 200 net zo goed als voor het paard van 2 ton.
Een prothese is dat voor mij nooit. Even die als voorbeeld.

En kijk ik dan naar mijn papierloze paarden, dan zou ik uitbehandeld zijn bij 2500 euro of zo?
terwijl een duur paard nog wel behandeld word?
Nee dat moet het verschil niet zijn bij een zelfde blessure met een zelfde uitkomst.

Volgens mij heb ik nergens gezegd dat het om de waarde van het paard gaat, maar wel dat als het bedrag heel hoog wordt, je misschien moet gaan afwegen dat geld in een ander paard te steken. Want langs de andere kant, wat heeft het voor zin om 20.000 euro te investeren in behandelingen? Vooral als je een dergelijk bedrag zelf niet hebt?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:29

Precies
Daarnaast kunnen wij gaan zitten.
Hebben wellicht nog andere hulpmiddelen naast de prothese.

Nee daar maak je een paard niet blij mee.
Ja kan best zijn dat hij soms blij kijkt, hij doet ook maar met de dag wat kan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:31

DuoPenotti schreef:
Precies
Daarnaast kunnen wij gaan zitten.
Hebben wellicht nog andere hulpmiddelen naast de prothese.

Nee daar maak je een paard niet blij mee.
Ja kan best zijn dat hij soms blij kijkt, hij doet ook maar met de dag wat kan.

Als we toch met mensen vergelijken: ik lach ook en doe ook nog vanalles maar de chronische pijn is er gewoon. Aangeleerde hulpeloosheid is een copingsmechanisme voor pijn ook.

Gini

Re: Equitom richt stichting op voor mensen met financiële problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 18:40

Het zal wel niet zo storm lopen met die protheses. De meesten willen een paard om mee te rijden.