Pianist Wibi Soerjadi aangeslagen na onderzoek op overleden paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 12:58

Femke_Tweety schreef:
Ik begrijp en snap zijn emotie.
Daar begin ik zelfs mijn allereerste bericht mee. Die emotie in zichzelf is terecht en begrijpelijk.

Zijn gedrag en verwachtingen van anderen zijn níet terecht en daar gaat hij te ver in.

Dat je verwacht dat je geïnformeerd wordt over hoe een procedure (ongeveer) gaat verlopen, als het niet redelijk aannemelijk is dat je weet hoe dit werkt, vind ik echt niet raar. Wat ik eerder al schreef: iedereen heeft een politie-serie beeld van hoe autopsie (bij mensen) ongeveer werkt, maar dat is wel ongeveer hoe ver de kennis gaat.

Als je dan als dierenarts weet dat iemand is zoals hij is (Mr. Soerjadi kan wat kinderlijk overkomen en naar verluid is hij IRL ook zo) dan vind ik het minimale dat je hem verteld dat na een autopsie zijn dier niet meer toonbaar is. Dat zou ik echt niet meer dan redelijk vinden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 13:00

Gulpje schreef:
boedjang schreef:
Crematorium die foto's stuurt???
Ik heb 2 x een paard laten cremeren. Kreeg echt geen foto's van hoor.

Verder uiteraard erg verdrietig als je paardje zo aan z'n einde komt

Dat was ook mijn eerste gedachte, je moet er toch niet aan denken dat je daar foto's van krijgt? :

Nou dat mag je een ander toch zelf invullen?.
Ik ben zelf helemaal niet voor cremeren, maar dat is toch ook niet relevant.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 13:12

Dat iemand superverdrietig is en emotioneel als je paard plotseling moet worden ingeslapen, helemaal logisch. Dat je dan niet helemaal logisch nadenkt en alles tot in detail van te voren uitzoekt, ook logisch. Hier had denk ik de veearts die het dier ingeslapen heeft een rol om hem te informeren.

Maar wat ik mij vooral ook afvraag bij het lezen van dit bericht. Wat denk je uberhaupt dat een autopsie kan bieden als je paard met een gebroken been in de weide vindt? Doodsoorzaak is toch overduidelijk, het gebroken been. Ik snap dat je met allerlei vraagtekens zit hoe dat heeft kunnen gebeuren, maar denk toch dat videobeelden van de weide het enige is wat echt uitsluitsel had kunnen geven. Een paard dat altijd blessurevrij is geweest, daar verwacht ik niet van dat daar specifieke ernstige botafwijkingen of wat dan ook uit naar voren gaan komen.

Maar ik snap ook niet waarom een paard waarvan de doodsoorzaak zo overduidelijk is, helemaal uit elkaar gehaald moet worden. Dat ene been eraf voor onderzoek dat kan ik begrijpen, maar een paard volledig in stukken hakken om de oorzaak van een beenbreuk te onderzoeken? Daar is dan toch ook wel iets mis gegaan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 13:19

oji schreef:
Dat iemand superverdrietig is en emotioneel als je paard plotseling moet worden ingeslapen, helemaal logisch. Dat je dan niet helemaal logisch nadenkt en alles tot in detail van te voren uitzoekt, ook logisch. Hier had denk ik de veearts die het dier ingeslapen heeft een rol om hem te informeren.

Maar wat ik mij vooral ook afvraag bij het lezen van dit bericht. Wat denk je uberhaupt dat een autopsie kan bieden als je paard met een gebroken been in de weide vindt? Doodsoorzaak is toch overduidelijk, het gebroken been. Ik snap dat je met allerlei vraagtekens zit hoe dat heeft kunnen gebeuren, maar denk toch dat videobeelden van de weide het enige is wat echt uitsluitsel had kunnen geven. Een paard dat altijd blessurevrij is geweest, daar verwacht ik niet van dat daar specifieke ernstige botafwijkingen of wat dan ook uit naar voren gaan komen.

Maar ik snap ook niet waarom een paard waarvan de doodsoorzaak zo overduidelijk is, helemaal uit elkaar gehaald moet worden. Dat ene been eraf voor onderzoek dat kan ik begrijpen, maar een paard volledig in stukken hakken om de oorzaak van een beenbreuk te onderzoeken? Daar is dan toch ook wel iets mis gegaan.

Nou ja, de doodsoorzaak is het spul wat de dierenarts ingespoten heeft, het dier is niet doodgegaan aan het gebroken been. Maar afgezien daarvan.

Wat hij denkt dat vinden is eigenlijk niet heel relevant. Het is een keuze om dit te willen. Is het conventioneel? Nee. Meneer Soerjadi heeft het geld om dit te kunnen betalen, ik denk dat het voor veel van ons ook gewoon geen optie is om dit te laten doen.

Misschien wilde hij gewoon rust kopen voor zichzelf; zeker weten dat er niet een sluimerende ziekte onder zat oid, maar gewoon echt zekerheid dat het een noodlottig ongeval was. Misschien wilde hij ervan leren voor een eventueel volgend paard.

Als ik het zo lees dan lijkt het me iig geen beslissing geweest die al lang van te voren uitgedacht was, maar misschien wel iets wat ter plekke besloten is. Dan vind ik echt dat een dierenarts (die neem ik aan de opdracht moet geven) hem beter had moeten informeren wat er ging gebeuren.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 13:24

oji schreef:

Hartstilstand,
Gescheurd groot bloedvat
Verstopte bloedvaten
Herseninfarct
Hartinfarct,
Spontaan knappen van een grote tumor, inwendig leegbloeden,
Vergiftiging,

En ik kan nog even door.

Dat kunnen allemaal achterliggende oorzaken zijn van een ongeluk en tegen de grond gaan, met als secundair gevolg een gebroken been.

Als je dus echt grondig de oorzaak wil achterhalen, moeten al deze (plus de tig die ik nu nog niet eens opschrijf) onderzocht worden.
Minutieus.

En dan zal toch echt alles onderzocht moeten worden.

Natuurlijk lijkt mij de kans op gewoon een dom pech ongeluk met bijvoorbeeld uitglijden en daardoor beenbreuk waarschijnlijker.
Maar autopsie is nu net om alle opties te onderzoeken en ofwel de oorzaak te vinden, ofwel alle mogelijke oorzaken uitsluiten en dan is dat het antwoord (geen primaire oorzaak gevonden)

Dus ja, als er gevraagd wordt om de onderste steen boven te halen is dat wel degelijk nodig.
Autopsie is niet om vast te stellen dat het been gebroken is. Dat is immers al bekend.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 13:27

Eleeke schreef:
Toaal niet mee eens. Empathie is overal en altijd op zijn plaats.

Het is geen logische kennis om te weten dat een paard in stukken gesneden wordt.
Huisdieren worden niet in stukken gehakt, mensen ook niet.
Uiteraard opengesneden , organen eruit etc etc... maar in stukken hakken is gewoon niet een logische gedachte voor een leek. Zelfs voor een leek met ervaring met mensen en huisdieren.

Dat je gewend bent met dode dieren om te gaan is absoluut geen excuus om koud en niet empathisch te zijn. Een goede dierenarts is ook vriendelijk en empathisch bij een overleden dier.

Mensen die hun empathie zijn verloren, daar is iets mis mee. Iemand die verdrietig is over het verlies van zijn dier, dat is een normale gezonde reactie.

allemachtig zeg, wie zijn dan hun empathie verloren? heb hier nog niemand gezien die zegt dat het belachelijk is dat hij verdrietig is.
Ik vind je grieven over de GD op internet kwakken juist geen normale gezonde reactie. De GD heeft gedaan wat ze moesten doen. Misschien had de veearts hem beter moeten informeren, misschien heeft deze aangenomen dat hij wist wat er zou gebeuren. Misschien heeft hij gezegd dat autopsie geen zin had en wilde Wibi dat perse wel, we weten het niet.
Ik snap persoonlijk niet waarom hij dan iemand van de GD wil spreken.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 13:44

Kinke schreef:
allemachtig zeg, wie zijn dan hun empathie verloren? heb hier nog niemand gezien die zegt dat het belachelijk is dat hij verdrietig is.
Ik vind je grieven over de GD op internet kwakken juist geen normale gezonde reactie. De GD heeft gedaan wat ze moesten doen. Misschien had de veearts hem beter moeten informeren, misschien heeft deze aangenomen dat hij wist wat er zou gebeuren. Misschien heeft hij gezegd dat autopsie geen zin had en wilde Wibi dat perse wel, we weten het niet.

De GD in ieder geval,en ook degene die aangeven dat een dergelijke reactie van de GD heel normaal is.

Het minste wat je verwacht is toch dat de GD dan zegt, ach wat spijtig, ik heb me niet beseft dat u niet wist dat uw paard na onze grondige autopsie niet meer toonbaar is. Ik snap dat dat heel verdrietig en een schok voor u is.
Wilt u dat ik u uitleg waarom deze procedure nodig was en wat we allemaal bij uw overleden paard onderzocht heben ?

Nogmaals excuus dat het niet duidelijk was. Heel veel sterkte met het verlies van uw dier.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 13:51

Zolang we niet weten hoe het gesprek verlopen is, niet weten hoe mr Soerjadi zich opgesteld heeft in dat gesprek,
Niet weten welke gesprekken of berichten er aan vooraf gegaan zijn, niet weten welke afspraken er waren, niet weten wat de veearts allemaal wel en niet verteld heeft,

Denk ik dat het heel gevaarlijk is om aan te nemen dat er niet in gewoon netjes met mijnheer Soerjadi omgegaan is, púúr op basis van zijn emotionele en behoorlijk grove en verregaande berichten.

Ik acht de kans zeer groot dat de heer Soerjadi met te hoge en niet correcte verwachtingen, bovendien zeer hoog in zijn emotie,
Die gesprekken niet helemaal ervaren heeft zoals een ander dat zou doen.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 31-01-25 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 13:57

BeFunny schreef:
Er is gewoon niet goed met hem gecommuniceerd. En dat is heel pijnlijk natuurlijk.

Wat men van Wibi verder vind dat maakt niet uit natuurlijk.

Hie hield van zijn paard en had dit niet verwacht.

Het maakt wel uit, want hij is bekend en zoekt de media op met zijn verhaal. De betrokken partijen worden genoemd en omdat hij bekend is, is het bereik wat groter dan als jij of ik uit emotie zo ene verhaal plaatsen. Als we dat al zouden doen.......

Het heeft ook niks met empathie te maken, want iedereen schrijft steeds dat ze begrijpen dat hij heel erg verdrietig is en emotioneel.

Het gaat om zijn gedrag en kijk op de wereld, waardoor hij ook zelf niet goed heeft ingeschat wat er ging gebeuren. En waarom mogen we geen mening hebben over zijn gedrag? Niemand zegt dat het een slecht mens is. Hij zit alleen in zijn eigen wereld en dat blijkt weer bij zo een bericht als dit, waar hij zelf de aandacht mee zoekt.

Hij heeft blijkbaar ook niemand in zijn omgeving die hem dus goed voorlicht, kan relativeren en hem steunt. Wij hebben zoals meer mensen, ook weleens iets naars meegemaakt, ook bijv met inslapen, maar dan is het nog steeds een eigen keus om daar wel of niet iets over te plaatsen.

Het wordt wel steeds gekker als je alleen maar een aai mag geven en niet meer een andere mening mag hebben.

Jolliegirl

Re: Pianist Wibi Soerjadi aangeslagen na onderzoek op overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 14:23

Het enige wat ik niet geloof is dat de GD zegt dat ze het in stukken gehakt hebben....
Dat getuigd niet van een proffesionele reactie..

Ik denk dat zij hebben gezegd dat het dier in stukken is/niet meer in geheel is.. maar die gaan echt niet het woordje hakken gebruiken..

Ik denk dat meneer hierin zijn eigen woordkeus heeft gebruikt.. dat geeft natuurlijk meer publiciteit.

Maarja dat is wat ik denk.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:10

Wintu schreef:
Wat vanzelf niet wil zeggen dat iedereen daar zo over denkt en dat geen enkel crematorium dat doet.
Als iemand die behoefte wel heeft aan die fotos in kader van de rouwverwerking, wie ben jij dan om daar wat van te moeten vinden.

Als je vind dat hij niet goed heeft gehandeld om dit op Instagram te zetten ala. Maar vind het stuitend dat men een oordeel heeft waarom hij heeft gekozen voor een autopsie, dat mag iedereen zelf weten en kan erg persoonlijk zijn, afschuwelijk dat men mensen om zo een keuze afrekent, enkel omdat men het zelf niet zou doen.

Ik heb niks gezegd over de autopsie. Sterker nog, soms zou ik toch eigenlijk best willen weten waarom onze oude merrie toevallen kreeg waardoor we haar acuut moesten laten inslapen.
We hebben haar laten cremeren in Beverwijk en hebben volgens mij nooit te horen gekregen dat we foto's konden krijgen van het proces. In ons geval hadden we dat dus duidelijk niet gewild, wat andere mensen willen is hun zaak.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:24

Het is gissen hoe het gesprek is gegaan. We weten het allen niet.

Ik denk dat een goede volgende stap is dat ze gezamelijk in gesprek gaan.
Wie weet kan dat helpen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:51

Why?

Ik denk dat dat ze elkaar gewoon lekker met rust moeten laten.
In de emotie van nú bij de heer Soerjadi is escalatie een enorm risico en daar heeft niemand wat aan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:51

onze ervaringen met de GD zijn positief overigens. Vriendelijk aan de telefoon en behulpzaam.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:52

Syrianda schreef:

Wie weet kan dat helpen.

Of wibi leert op zijn 50e een keer dat de wereld om de zon draait. Rouwt gelijk mensen doen en laat de volgende keer geen sectie meer uit voeren. IMO heeft het GD niks om zich voor te excuseren die hebben gedaan wat hen gevraagd was.

En ja. Ik voel verlies van mijn dieren heel diep maar dat geeft je nog geen recht om uit te halen naar mensen die gewoon gedaan hebben wat jij vroeg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:55

Kinke schreef:
Eleeke schreef:
Toaal niet mee eens. Empathie is overal en altijd op zijn plaats.

Het is geen logische kennis om te weten dat een paard in stukken gesneden wordt.
Huisdieren worden niet in stukken gehakt, mensen ook niet.
Uiteraard opengesneden , organen eruit etc etc... maar in stukken hakken is gewoon niet een logische gedachte voor een leek. Zelfs voor een leek met ervaring met mensen en huisdieren.

Dat je gewend bent met dode dieren om te gaan is absoluut geen excuus om koud en niet empathisch te zijn. Een goede dierenarts is ook vriendelijk en empathisch bij een overleden dier.

Mensen die hun empathie zijn verloren, daar is iets mis mee. Iemand die verdrietig is over het verlies van zijn dier, dat is een normale gezonde reactie.

:j

Ik begrijp heel goed dat hij emotioneel is en overstuur, maar en vindt het oprecht verdrietig dat hij zijn paard op zo'n manier kwijt is geraakt.

Alleen zijn eigen gedrag er na en het vingertje wijzen is niet zo chique.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 16:06

Ayasha schreef:
Syrianda schreef:

Wie weet kan dat helpen.

Of wibi leert op zijn 50e een keer dat de wereld om de zon draait. Rouwt gelijk mensen doen en laat de volgende keer geen sectie meer uit voeren. IMO heeft het GD niks om zich voor te excuseren die hebben gedaan wat hen gevraagd was.

En ja. Ik voel verlies van mijn dieren heel diep maar dat geeft je nog geen recht om uit te halen naar mensen die gewoon gedaan hebben wat jij vroeg.

Helemaal met je eens hoor!

Gd hoeft zich voor mijn idee ook niet te excuseren. Maar wellicht kan een gesprek meer duidelijkheid geven voor Wibi, maar ook zijn dierenarts.En dit kan in de toekomst helpen mocht hij andere klanten krijgen die eens een sectie willen laten doen.

Elisa2 ook mee eens!!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 16:34

Femke_Tweety schreef:
Ik begrijp en snap zijn emotie.
Daar begin ik zelfs mijn allereerste bericht mee. Die emotie in zichzelf is terecht en begrijpelijk.

Zijn gedrag en verwachtingen van anderen zijn níet terecht en daar gaat hij te ver in.

Mee eens, en vergeet niet dat we alleen zijn! verhaal over het contact met de GD horen, zijn beleving.
Het is allemaal nogal kinderlijk gedoe met beschuldigingen die imo nergens op slaan maar ingegeven zijn door de emotie van het moment.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 17:37

Volgens mij zijn we het in de basis allemaal eens met elkaar.

1- Wibi is verdrietig en dat begrijpen we allemaal en we leven ook mee.
2- De GD heeft gewoon zijn werk gedaan en verdient de sneer niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 17:49

Melzazu schreef:
Volgens mij zijn we het in de basis allemaal eens met elkaar.

1- Wibi is verdrietig en dat begrijpen we allemaal en we leven ook mee.
2- De GD heeft gewoon zijn werk gedaan en verdient de sneer niet.

Daar komt het op neer. Het meningsverschil komt vooral waaraan meer gewicht gegeven wordt. Voor mij persoonlijk is dat aan nummer 2. Je zou maar de receptionist zijn.

Wibi had kunnen kiezen om een mooie afscheidspost te maken waarin hij vooral veel dankbaarheid richting zijn paard uit, zonder sneer, zonder negativiteit, enkel verdriet.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 17:52

Ja maar dan is het weer de vraag hoe heeft die receptionist gehandeld aan de telefoon. Was diegene inderdaad onvriendelijk zoals Wibi het in ieder geval heeft beleefd.

En dat weten echt alleen de personen zelf. Dat blijft dan hier voor ons speculeren.

En zo blijft het topic voortbestaan :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 17:58

Femke_Tweety schreef:
Zolang we niet weten hoe het gesprek verlopen is, niet weten hoe mr Soerjadi zich opgesteld heeft in dat gesprek,
Niet weten welke gesprekken of berichten er aan vooraf gegaan zijn, niet weten welke afspraken er waren, niet weten wat de veearts allemaal wel en niet verteld heeft,

Denk ik dat het heel gevaarlijk is om aan te nemen dat er niet in gewoon netjes met mijnheer Soerjadi omgegaan is, púúr op basis van zijn emotionele en behoorlijk grove en verregaande berichten.

Ik acht de kans zeer groot dat de heer Soerjadi met te hoge en niet correcte verwachtingen, bovendien zeer hoog in zijn emotie,
Die gesprekken niet helemaal ervaren heeft zoals een ander dat zou doen.

Was je erbij?

Ik vind het ook empathieloos. Het minste wat ze kunnen doen is hem te woord staan. Zeker zodra ze wisten hoe het bij hem is binnengekomen. Is een klein gebaar wat een groots effect kan hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 18:06

BeFunny schreef:
Was je erbij?

Ik vind het ook empathieloos. Het minste wat ze kunnen doen is hem te woord staan. Zeker zodra ze wisten hoe het bij hem is binnengekomen. Is een klein gebaar wat een groots effect kan hebben.

Was JIJ erbij, dat je weet dat het empathieloos was? Net zo min...

Dat Wibi het empathieloos heeft opgevat, wil niet zeggen dat er niet met empathie is gereageerd. Dat weten we niet. Geen van beide mogelijkheden weten we niet. Ook niet op basis van wat Wibi schrijft.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 18:18

Precies en daarom kunnen we er eigenlijk niks over zeggen.

Van beide kanten niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 18:23

BeFunny schreef:
Precies en daarom kunnen we er eigenlijk niks over zeggen.

Van beide kanten niet.

Maar je schrijft wel: "ik vind het ook empathieloos" :D