Inteelt, genetische gezondheid en de toekomst van het Friese paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:43

janderegelaa schreef:
Je kunt het gewoon testen met een plukje haar van de manen. Kost een paar tientjes.

I know, doen ze automatisch bij het KFPS als je een veulen aanmeld.

Waar ik op doel is het stukje onwetendheid die ook nog meespeelt bij fokkers.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:47

Wynton is echt zwart. Donnerhall was een hele donkere vos.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:58

Suzanne F. schreef:
Wynton is echt zwart. Donnerhall was een hele donkere vos.

Zeker niet. Wynton is een hele donkere koolvos. Iedere zwarte Wynton uit een vosmerrie is ook een vos.

Afbeelding

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:46

Kabayo schreef:
Fly_high schreef:
Bij springgefokte kwpners is het gemiddeld rond 2% he

Tuigers zijn wel een risicogroep binnen kwpn met gemiddeld verwantschapspercentage stuk boven 10%. Met alle nadelige gevolgen van dien.

Friezen hebben gewoon doordachte outcross nodig, linksom of rechtsom. Men kruist nu ook al vanwege de kleur ( bonte, champagne en valk friezen blijven in de mode) dan kunnen kruisingen met het oog op gezondheid toch ook? Stuk belangrijker dan een hip kleurtje lijkt me

Als je kleur wil fokken moet je geen homozygote zwarte fries gaan nemen... Daarnaast zijn champagne friezen verdomd lastig te vinden. Niet echt mode... Bont is gewoon een stamboek voor. Beetje gek bericht van jou. Als je met een goed gefokte bonte (zoals caesar) of een goed gefokte verdund rijpaard (zoals white dream) is dat toch al een redelijk doordachte keuze op gebied van gezondheid? Of vind je van niet?
Kleur is leuk, maar niet het belangrijkste

Ik zie niets goed gefokts aan White Dream maar dat terzijde.

Mijn punt is dat er nu al vaker outcross wordt gedaan met friezen omwille van de kleur, waar ik persoonlijk niets tegen heb hoor :) maar snap juist niet waarom men zich dan zo verzet tegen "gewone" outcross. Rastypische kenmerken gaan niet zomaar verloren en het verwantschapspercentage is gewoon te hoog om duurzaam binnen eigen stamboek te kunnen fokken.

Jinthe2

Re: Inteelt, genetische gezondheid en de toekomst van het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:50

Maar diegene die fokken om een andere kleur te krijgen dan de 'echte' Fries zijn niet de echte Friezen liefhebbers. De echte Friezen liefhebbers willen toch het liefst een Fries zoals hij volgens het fokdoel is omschreven. Raskenmerken raak je toch wel snel kwijt. Denk al aan de verticale hals die bij de Friezen is gewenst. Of het behang. Het kfps is niet voor niets een ras stamboek.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:53

Ik vind ook dat Friezen zwart moeten blijven. Zelfs een fries met een bruine ipv blauwe gloed vind ik al niet zwart genoeg :+

Je wil toch ook geen bonte haflinger.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:58

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 00:02

Jinthe2 schreef:
Maar diegene die fokken om een andere kleur te krijgen dan de 'echte' Fries zijn niet de echte Friezen liefhebbers. De echte Friezen liefhebbers willen toch het liefst een Fries zoals hij volgens het fokdoel is omschreven. Raskenmerken raak je toch wel snel kwijt. Denk al aan de verticale hals die bij de Friezen is gewenst. Of het behang. Het kfps is niet voor niets een ras stamboek.

Ik verbaas me ook steeds dat de combinatie Fries x iets anders eigenlijk gelijk het beenbehang bijna helemaal doet verdwijnen en je fokt het er haast nooit meer in.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 00:03

Het is nu toch wachten op de test en dan alle dieren waarmee gefokt wordt testen?
Dan wordt het echt duidelijk en kan het stamboek inschatten of dragers kruisen verbieden genoeg is of dat outcross nodig is?

Ik denk dat straks sws gestimuleerd moet worden om met de vrije merries te fokken ongeacht predikaten of wat wit oid.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 00:14

Het is ook niet dat het genetisch gezien niet kan hè, je kan vrij gemakkelijk door de hele genenpoel nieuw bloed erin roeren (met relevante onderbouwing en selectie) en in 5 generaties dieren hebben die echt Fries zijn met alle rastypische eigenschappen en met een veel gezonder genetisch profiel.

Het probleem is dat om het goed te doen je het in de complete fokkerij moet omgooien en dat stuit bij een hoop mensen nogal op verzet. Mooie stap van zo’n Samantha, maar met twee outcrossings kom je niet ver. Zonder iets van hulp, genetische kennis en participatie vanuit het stamboek fok je niet eens ‘outcross Friezen’ maar gewoon kruisingen. Niks mis mee, maar met her en der kruisingen zonder onderlinge binding en gezamenlijk plan schiet het ras verder niks op.

Overigens zou ik voor nieuw bloed eerder denken aan frederiksborgers, freibergers, kladrubbers, Cleveland bay en dergelijke rassen dan aan PRE’s en Arabieren denken.

@Rensje: ik las ergens dat de slokdarm aandoening op twee chromosomen ligt, waarbij de mutatie op het ene chromosoom al bij 60% ofzo voorkomt. Als je kijkt naar de hoeveelheid genetische aandoeningen die al bekend zijn bij Friezen denk ik dat je zelfs met de huidige kennis en tests maar heel weinig dieren krijgt die op alles vrij scoren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 10:26

Met Freibergers en Cleveland bays fok je meer koudbloed met dito bewegingen, mensen gaan denk ik niet zo snel achter uit fokken qua beweging. Daarnaast zijn het gelijke genen die aansluiten, bij de Fries zijn dat de Fellpony en de Andalusier die een rol hebben gespeeld in het ontstaan van het ras. Met als kanttekening dat de Andalusier van toen natuurlijk ook anders was dan de Andalusier/ PRE van nu.
De zwarte Kladrubers zouden wellicht ook wel mooi kunnen passen inderdaad, die hebben ook een zelfde genetische barokke basis. Frederiksborgers ken ik eigenlijk niet zwart..denk dat de kleur toch wel een belangrijke rol speelt.

Qua Friezen en bouw, wij hadden een Abe 346:

Afbeelding

Goed in evenwicht gebouwd, niet te groot en met een rug er in die niet te lang is terwijl een moderne Fries er nu vooral zo uit ziet:

Afbeelding

Te lange en rechte rug, neerwaartse romp.

Daar zit voor mij dus het verschil tussen barok gebouwd en modern qua Friezen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 10:33

Elisa2 schreef:
Met Freibergers en Cleveland bays fok je meer koudbloed met dito bewegingen, mensen gaan denk ik niet zo snel achter uit fokken qua beweging. Daarnaast zijn het gelijke genen die aansluiten, bij de Fries zijn dat de Fellpony en de Andalusier die een rol hebben gespeeld in het ontstaan van het ras. Met als kanttekening dat de Andalusier van toen natuurlijk ook anders was dan de Andalusier/ PRE van nu.
De zwarte Kladrubers zouden wellicht ook wel mooi kunnen passen inderdaad, die hebben ook een zelfde genetische barokke basis. Frederiksborgers ken ik eigenlijk niet zwart..denk dat de kleur toch wel een belangrijke rol speelt.

Qua Friezen en bouw, wij hadden een Abe 346:

[ Afbeelding ]

Goed in evenwicht gebouwd, niet te groot en met een rug er in die niet te lang is terwijl een moderne Fries er nu vooral zo uit ziet:

[ Afbeelding ]

Te lange en rechte rug, neerwaartse romp.

Daar zit voor mij dus het verschil tussen barok gebouwd en modern qua Friezen.

2e foto doet me denken aan een alpaca

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:13

Elisa wat een onzin dat de tweede foto een moderne Fries moet voorstellen. Dit is ook zeker geen Fries die het fokdoel presentateerd en zal vast ook niet hoog gescoord hebben op de keuring (tenzij beweging uitmuntend was, want dat telt 2x)

Dit vind ik een moderne Fries, die ook een 8.5 op bouw en ras had
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:25

Het is een goedgekeurde hengst...als ik eens naar de show ga bij de Nieuwe Heuvel zie ik helaas een heleboel van dat soort types lopen.

Gelukkig ook wel beter gebouwde, maar voor mij toch echt een duidelijk verschil tussen ouderwets en nieuwerwets.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:29

Elisa hmm, oke. Ik vind het zelf ook geen mooi dier. Ik zou zoiets nooit gebruiken voor de fok.
Dan heb ik niks gezegt, het is inderdaad jammer dat ze dit goedkeuren. Ik zie het liever ook niet. Maar ik zie er niks moderns aan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:40

Gelukkig maar, want als mensen dit soort hengsten niet gebruiken voor de fok dan blijft er een beter type over.

caspertjeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 17:37

Dit zijn mijn dames Emma ( Onne x Feitse) en haar dochter Pandora ( Onne x Ice Cream RS). Ik heb Pandora zelf gefokt door bewust te kruisen met een Lusitano. Ik wil volgend jaar Pandora laten dekken door een Fries en hoop dat op een schimmel Fries.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:36

Volgens mij doen de foto,s het niet..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:49

Elisa2 schreef:
Het is een goedgekeurde hengst...als ik eens naar de show ga bij de Nieuwe Heuvel zie ik helaas een heleboel van dat soort types lopen.

Gelukkig ook wel beter gebouwde, maar voor mij toch echt een duidelijk verschil tussen ouderwets en nieuwerwets.

Die helemaal niet goedgekeurd is...
https://www.friezenstaltgrupje.com/frie ... r-dekking/

Hij dekt zelfs alleen natuurlijk, voor wel 400 euro...
Veulens kan je inschrijven bij het bonte paarden stamboek, waar dezelfde Albert Lambers onder staat...

En wellicht kan Kabayo e.e.a. inzien bij het KFPS met deze informatie ;)

Maar dit heeft helemaal niets met nieuwerwets of ouderwets te maken.
Geen lelijk dier, maar ook zeker geen voordelige foto's... Wij hebben er ook zo eentje staan die de hals er ondersteboven aan genaaid heeft gekregen, is ook een kwestie van trainen
Als je het filmpje op Facebook bekijkt begrijp je ook precies wanneer die foto is gemaakt en hoe onvoordelig die is.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:51

Caspertje, ik ben wel benieuwd wat je beweegredenen zijn geweest om te kruisen. Was dat gezondheid of kleur? En indien gezondheid, hoe weet je dat je nu gezondere genen zou hebben?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:58

Jinthe2 schreef:
Caspertje, ik ben wel benieuwd wat je beweegredenen zijn geweest om te kruisen. Was dat gezondheid of kleur? En indien gezondheid, hoe weet je dat je nu gezondere genen zou hebben?

Heel oneerbiedig gezegd: een vuilnisbakkenhondje is vaak ook gezonder. Je weet in elk geval dat in dit geval de hengst niet de erfelijke aandoeningen draagt die het Friese paard heeft. Aandoeningen zoals een waterhoofd of dwerggroei zijn recessief. Dat wil zeggen dat beide ouders het gen moeten dragen en doorgeven.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:29

Dat klopt helemaal natuurlijk. Maar alsnog kan deze nakomelingen het gen hebben en dus drager zijn. Ik ken iemand die het derde veulen heeft getest en dat veulen was alsnog drager. Ik denk dat je er niet standaard vanuit mag gaan dat de niet gewenste genen niet worden doorgegeven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:05

Janine1990 schreef:
Elisa2 schreef:

Die helemaal niet goedgekeurd is...
https://www.friezenstaltgrupje.com/frie ... r-dekking/

Hij dekt zelfs alleen natuurlijk, voor wel 400 euro...
Veulens kan je inschrijven bij het bonte paarden stamboek, waar dezelfde Albert Lambers onder staat...

En wellicht kan Kabayo e.e.a. inzien bij het KFPS met deze informatie ;)

Maar dit heeft helemaal niets met nieuwerwets of ouderwets te maken.
Geen lelijk dier, maar ook zeker geen voordelige foto's... Wij hebben er ook zo eentje staan die de hals er ondersteboven aan genaaid heeft gekregen, is ook een kwestie van trainen
Als je het filmpje op Facebook bekijkt begrijp je ook precies wanneer die foto is gemaakt en hoe onvoordelig die is.

https://www.denieuweheuvel.com/hengst-faust/

Nouja, hier wel een ggk met net zo'n bouw.

Te lange rug, neerwaartse romprichting..ik vind het nieuwerwets in ieder geval. Zie teveel van zulke die vaak ook nog veel te groot zijn uitgevallen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:09

vergeet de colablikjes van hoeven niet die hij achter heeft. :n Dit noem ik gewoon misvormt :=

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:02

zorro schreef:
Ik heb een Fries gehad met BCSL en het doet me nog steeds een beetje pijn dat die ziekte een beetje word doodgezwegen bij het stamboek en bepaalde fokkers. Het is ook erg heftig om om te gaan met een ziekte waarbij je zelf het wiel nog uit moet vinden.

Toch hebben de Friezen mijn hart wel gestolen en heb ik er toch 3 op stal staan. Ook ik hoor mijn dierenarts wel mopperen dat ze zo ongezond zijn (in het algemeen hè, niet de mijne) en natuurlijk ken ik de problemen.

Natuurlijk hebben die van mij wel eens wat, maar nu gelukkig geen specifieke friezenkwalen. Hopelijk blijft dit zo. Ik zou er best voor open staan om met vreemd bloed te fokken, maar ik fok dan ook enkel voor mezelf en niet voor verkoop. Wat ik fok blijft, en dan sta je er misschien ook anders in.

Hey Zorro,

Mijn fries had ook terugkerende oogproblemen en daar was toen der tijd nog zo weinig over bekend. Mijn dierenarts heeft zelfs nog Utrecht om raad gevraagd maar zij wisten het ook niet. Dan praten we wel over 2015 dat het voor het eerst zichtbaar werd bij haar. Als ik nu Google dan weet ik bijna zeker dat zij deze aandoening ook heeft gehad.

Helaas is ze dit jaar alweer 4 jaar niet meer. Ze heeft een darmverdraaiing gehad( ook weer zoiets)