Carbid schieten gaat door ondanks bezwaar paardenhouder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:49

xLiez schreef:
Ik vraag me ook af of gemeentes controleren op die 300m van dieren regel. In het weiland naast de paarden bij ons schieten ze ook carbid. Mijn pony vind dat helaas enorm stressvol, op oudjaarsdag moet hij daardoor bijna de hele dag op stal. Niet leuk maar voor hem beter. Hij blijft anders rondjes rennen in de paddock, hij is nu aan het revalideren van een peesblessure dus heb geen risico genomen dit jaar. Zelfs met watten en geluidsdempend oornetje kan ik hem buiten niet rustig krijgen. Op stal is hij rustiger. Ik ben echt niet tegen carbid maar de locaties waar de vergunningen goedgekeurd worden zouden eens beter bekeken moeten worden. Gelukkig is het maar 1 dag in het jaar en de rest van de dagen kan mijn pony gewoon tot het donker naar buiten.

Dat vind ik dus ook. En rekening houden met elkaar dus ook met dieren.

Niets tegen oude tradities maar wel rekening houden met mens en dier. En afstand is daarbij een belangrijk ding

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:50

Hier in weststellingwerf is het inderdaad 100 meter, als het op 300 meter zou zijn dan ben ik bang dat je hier op geen enkele plek zou kunnen schieten en dan krijg je dat mensen zelf wel een plek gaan maken en zich al helemaal niet aan de regels houden.
Beetje "lesser of 2 evils" situatie, liever heb je wel meer afstand dan die 100 meter, maar op deze manier valt in ieder geval nog wel te reguleren waar er geschoten wordt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:52

Wat ik mij dan weer af vraag is, hoe lang woont deze dame daar met haar kostbare dressuur paarden?

Want het is toch meest ,import, wat klaagt over stank en lawaai op het platteland.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:54

Sassy4barrel schreef:
_San87_ schreef:

Nee, het gaat om de geluidsoverlast. Maar ik denk dat je dat stiekem wel snapte.

Carbid schieten kan zeker niet overal. En verder van de stal betekende wellicht te dicht op andere huizen. Ik ken de omgeving daar niet, verder. Met de plek die gekozen is (wellicht eigen grond?), hebben ze voldaan aan de eisen van de gemeente.

Toch is er verschil tussen geluidsoverlast vanwege een traditie / hobby of geluidsoverlast voor veiligheid van het hele land.

En lijkt me sterk dat er in de omgeving nergens een stuk grond te vinden is verder als 100 meter van een stal of huizen vandaan. Dat is gewoon krap voor zoveel geluid

Het resultaat is hetzelfde. Geluidsoverlast waar je mee moet dealen.

Zoals ik zei, ik ken de omgeving niet. Misschien was er wat anders te vinden, misschien niet. Misschien is het eigen grond, dan zou ik ook niet verder zoeken wanneer er een vergunning is.

xLiez schreef:
Nee blijkbaar ook niet in de gemeente Heerenveen helaas ;(

Ben t wel met je eens dat er gekeken moet worden naar de locatie en de afstand tot gebouwen/dieren.

Gelukkig gaat het hier om melkbussen van niet meer dan 50 liter. Die klappen zijn een stuk minder hard dan van kanonnen en giertanks.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:37

Popstra schreef:
Wat ik mij dan weer af vraag is, hoe lang woont deze dame daar met haar kostbare dressuur paarden?

Want het is toch meest ,import, wat klaagt over stank en lawaai op het platteland.

Alles wat niet import is staat daar een biertje te drinken :))

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:55

rien10 schreef:
Mijn Brix is echt als de dood voor dit soort klappen. Laat -ook onder het zadel- z'n plas lopen, is compleet aan de schijterij, is niet benaderbaar voor welke hulp (rij-technisch, er naast, aan de longeerlijn) dan ook.
Hij wil dan nog maar één ding; in zijn box staan en dicht naast z'n vriendinnetje kruipen
Maar tja, carbid schieten is folklore. Moet gewoon doorgaan he. Gelukkig heb ik alleen met debielen te maken die mega harde klappers vuurwerk afsteken, hier in het recreatie gebied. Als daar nog eens carbid zou bijkomen denk ik dat ik ze met een honkbalknuppel achterna ga.

Ja, er zijn paarden die compleet op tilt slaan van klappen. Ik heb er zo een.

Geloof mij, carbid geeft een hele andere soort klap. Mijn oudje wordt bloedzenuwachtig van vuurwerk, maar staat bij de knallen van carbid er rustig bij. Daar heb ik mij de eerste keer over verbaasd, maar het is elk jaar weer te zien.
Overigens hielp het bij hem afgelopen jaarwisseling om de stal juist wel open te laten. Tot middernacht was hij wel wat zenuwachtig en liep hij rondjes in zijn stal, om middernacht ging hij over zijn theewater. Maar het was ook veel minder warm op stal zodat hij tot middernacht het niet echt warm had. Heb al vaker ervaren dat het hem helpt als hij ook kan zien wat het geluid maakt. Maar kan mij ook goed voorstellen dat dit voor andere paarden anders is.

Popstra schreef:

Of mensen doen gezellig mee of ze klagen. Ik heb wel eens het idee dat er geen middenweg is. Ik ben overigens ook import.
Mijn ouders ook. Mijn vader was zo in het door opgenomen dat iemand een keer opmerkte dat hij verdorie overal lid van was en meedeed behalve de plattelandsvrouwen :+

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 02:13

Sassy4barrel schreef:
Kabayo schreef:
Sassy sorry je bericht staat vol met speculaties. Ik weet niet hoeveel mevrouw er heeft staan. Ze had wel aan tijd iets anders te regelen. Ik kan ook moeilijk geloven dat er 20 paarden staan met een waarde van 1 ton en die niet kunnen trailerladen. En als ze er 20 heeft, heeft ze vast ook niet alleen een trailertje. Maar dit zijn echt pure ongegronde speculaties waar ik niet in mee ga. Ik lees nieuwsberichten. Of ken je haar persoonlijk?

Maar het carbidteam heeft zich gewoon aan de regels gehouden.

Nevica dat is haar goed recht. Heeft ze wel stressige paarden op stal die de wanden eruit slaan

Nee hoor het is een schatting. Even gegoogled en ik zag haar Facebook een foto met stallen en daar stonden er 12 op de foto en dan zag ik een binnenbak / mooie grote accomodatie en daarnaast nog een foto met jonge paarden in de wei. Dus het is niet ongegrond maar wel een schatting.

Speculaties zijn bijv ; ervan uit gaan dat mevrouw traag is met maatregelen nemen of dat ze het voorstel ter verhuizen zomaar zonder reden afslaat of dat ze haar paarden beter moet trainen of dat ze zomaar een rechtszaak begint om haar buren te pesten …

Nee ik ken haar niet en ik ben een western ruiter en heb geen baat bij om haar als dressuurruiter te verdedigen. En ik kan ook hard roepen dat mijn paarden er goed tegen kunnen ( want ze zijn echt bom-proof ;) ) en dan met de vinger wijzen maar ik kies ervoor om mee te leven in me te verplaatsen in haar situatie waarbij ze aan de veiligheid van haar paarden denkt maar ondertussen overal word aangevallen omdat die ene dag carbid schieten schijnbaar zo belangrijk is dat zij en haar paarden zich maar moeten aanpassen of plaats maken

Er is daar geen binnenbak en er staan ook geen 20 paarden, geen idee waar je kijkt, maar dat klopt niet.

Popstra

Re: Carbid schieten gaat door ondanks bezwaar paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:29

Enyway, de liefde tussen mevrouw en haar buren zal nu wel enigzins bekoeld zijn na het naar de rechter stappen.
En of dat het nu waard is!?...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:32

Tja, je kunt je ook afvragen waarom zoveel mensen en dieren de dupe moeten zijn van de hobby? (kun je iets een hobby noemen als het 1x per jaar gedaan wordt?) van een groep mensen? Ik bedoel, ik heb ook hobby's maar daar heeft niemand anders last van.

De O&N hobby loopt al jaren volledig uit de hand met ieder jaar weer onschuldige slachtoffers en steeds meer en harder vuurwerk. Ik heb ook liever carbid dan vuurwerk maar dan wel graag zo dat niemand er last van heeft dus op voldoende afstand van alles. Ik weet dat dit eigenlijk een andere discussie is maar wil er eigenlijk mee aangeven dat het voor paarden en dierenhouders wel steeds lastiger wordt door de toename aan vuurwerk en knallen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:36

Is eigenlijk bekend hoe het achteraf is met de paarden? Hebben ze het geknal nog enigszins goed doorstaan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:45

Polarize schreef:
Hier in weststellingwerf is het inderdaad 100 meter, als het op 300 meter zou zijn dan ben ik bang dat je hier op geen enkele plek zou kunnen schieten en dan krijg je dat mensen zelf wel een plek gaan maken en zich al helemaal niet aan de regels houden.
Beetje "lesser of 2 evils" situatie, liever heb je wel meer afstand dan die 100 meter, maar op deze manier valt in ieder geval nog wel te reguleren waar er geschoten wordt.

Ook in Weststellingwerf is het 100m vanaf huizen en 300m vanaf stallen met dieren.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:48

Ik denk dat het niet zo zeer met hobby te maken heeft. Het is vooral een jarenlange traditie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:56

Ja die stamt uit de jaren 1960 en 1970 toen Chinese immigranten vuurwerk meenamen en het voor de normale man beschikbaar kwam..dus zo'n lange traditie is het niet.

Carbid schieten gaat wel iets verder terug, maar lijkt mij over het algemeen minder problemen op te leveren.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:01

volgens de uitspraak staan er 2 paarden. (klaarblijkelijk samen een ton waard)
https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2024:5115

Dan is verplaatsen waarschijnlijk ook niet super moeilijk.
Maar goed, zie maar iets te vinden waar ze dan heen kunnen.

En aan de andere kant, is het wel raar dat de gemeente een vergunning (ontheffing) afgeeft die in strijd is met hun eigen beleid (nl minimaal 300 m van stallen met dieren; naast 100 m afstand van woningen).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:04

Vroeger waren de carbid klappen veel minder, nu gebruiken ze vaak gas en hier hadden ze carbid kanonnen van 2 meter lang. Die geven vaak dreunen die je zelfs op 2 km nog in huis voelt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:10

Elisa2 schreef:
Ja die stamt uit de jaren 1960 en 1970 toen Chinese immigranten vuurwerk meenamen en het voor de normale man beschikbaar kwam..dus zo'n lange traditie is het niet.

Carbid schieten gaat wel iets verder terug, maar lijkt mij over het algemeen minder problemen op te leveren.

Citaat:
De geschiedenis van het carbidschieten is niet goed bekend. De traditie voert mogelijk terug tot de Germaanse joelfeesten.[5][6] In de 19e eeuw bestond zowel op het platteland als in de stad het gebruik om op bijzondere dagen kabaal te maken.

Carbid is in 1862 door een Duitser uitgevonden. Dus daar hebben de Chinezen niks mee te maken. Het kwam eind 19e eeuw beschikbaar en werd gebruikt voor het losschieten, en is uitgegroeid naar het huidige carbid schieten. Het is dus wel een iets langere traditie dan slechts uit de jaren '60 en '70. Vuurwerk is een ander verhaal, idd. Mijn opa en oma gingen als kind al carbid schieten met hun ouders.

Het is ook wel iets meer dan een 1-daagse hobby :). Er zijn competities en het staat ook op de immaterieel cultureel erfgoed lijst.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:17

Ik geloof jullie best, dat carbid klappen voor een paard anders zijn dan vuurwerk klappen. Ik ben gewoon blij dat ik dat carbid er niet nog eens bij heb. Ik ken de klappen (schoonfamilie is Fries) en ik vind het niks. Ben blij dat het niet in ZH een gewoonte is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:24

Oh hier in de polder van ZH doen ze het wel hoor. Als het maar lawaai maakt dan vinden de meeste boeren het prachtig. Gingen ook weer stoeten verlichte trekkers rond van de week en dat was ook zo'n kabaal. De ene toeter was nog harder dan de andere. Maar goed dat kwam 10 minuten voorbij en klaar. Carbid doen ze toch de hele dag wel. Gelukkig is het hier ver weg genoeg dat je er niets van merkt, maar anderen zullen er vast wel last gehad van hebben.

Snap dat gewoon nooit zo goed waarom alles maar veel lawaai moet maken en/of er iets stuk moet bij dit soort tradities.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:40

Nederland heeft wel iets met dingen afschieten/laten ontploffen precies. :D
Zat ik bij nieuwjaar te klagen dat er dit jaar 7 vuurwerkplekken meer waren dan vorig jaar (4) en dat we hopelijk Nederland toch niet achternagaan met al dat geknal, kom ik te weten dat er ook nog zoiets bestaat als carbidschieten. :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:47

rien10 schreef:
Ik geloof jullie best, dat carbid klappen voor een paard anders zijn dan vuurwerk klappen. Ik ben gewoon blij dat ik dat carbid er niet nog eens bij heb. Ik ken de klappen (schoonfamilie is Fries) en ik vind het niks. Ben blij dat het niet in ZH een gewoonte is.

Dit inderdaad. Voor mijn paarden leverde het extra stress op. Geen blinde paniek gelukkig, maar nu al vanaf vroeg in de middag stress in plaats van enkel in de avond. Ik had ze toen graag nog even ontspannen in de wei gehad voor de ellende 's avonds begon.

In mijn regio is het ook geen traditie en als je eigen buren die al 100 jaar naast je wonen dat dan ineens gaan doen zonder enige aankondiging dan baal je best wel. Ik althans wel. Gelukkig is het bij die ene keer gebleven. Ik vond het zelf trouwens ook een heel akelig, doordringend geluid.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:56

Elisa2 schreef:

Ik had het ook over carbid schieten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:38

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Citaat:
De geschiedenis van het carbidschieten is niet goed bekend. De traditie voert mogelijk terug tot de Germaanse joelfeesten.[5][6] In de 19e eeuw bestond zowel op het platteland als in de stad het gebruik om op bijzondere dagen kabaal te maken.

Carbid is in 1862 door een Duitser uitgevonden. Dus daar hebben de Chinezen niks mee te maken. Het kwam eind 19e eeuw beschikbaar en werd gebruikt voor het losschieten, en is uitgegroeid naar het huidige carbid schieten. Het is dus wel een iets langere traditie dan slechts uit de jaren '60 en '70. Vuurwerk is een ander verhaal, idd. Mijn opa en oma gingen als kind al carbid schieten met hun ouders.

Het is ook wel iets meer dan een 1-daagse hobby :). Er zijn competities en het staat ook op de immaterieel cultureel erfgoed lijst.

Dat eerste is precies wat ik schrijf dus. :)

Carbid schieten komt nog uit de tijd dat carbid gebruikt werd voor lampverlichting. Doelde ook meer op het vuurwerk qua 1 daagse hobby. Denk zelf dat als er alleen carbid geschoten werd dat er al veel minder een probleem zou zijn..mits op voldoende afstand van dieren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:40

Lieser schreef:
Ik zie het verschil niet tussen carbid schieten en vuurwerk. Het is alletwee onnodig en vervuilend. Dat het 'op de meeste plekken' goed georganiseerd wordt, zegt mij niets. Het was hier duidelijk niet goed georganiseerd, want er was iemand op 130 meter die bezwaar had. Dat is niet goed organiseren, dat is je zin doordrijven.
In meerdere gemeenten gelden afstandseisen van minimaal 100 meter van woningen en 300 meter van gebouwen of andere voorzieningen waarin dieren verblijven. Daar werd hier niet aan voldaan.

Die afstanden gelden hier dan niet en zijn ook op die plek niet haalbaar. Maar volgens mij hadden ze wel net gespannen.

Het is niet je zin doordrijven. Mensen doen het al vele jaren en vinden het gezellig en mooi. Dat ik, jij of anderen het vreselijk vinden kunnen zij natuurlijk niks aan doen.

En ja, ik vind het ook echt vreselijk en zie de hele dag de tuinvogels alle kanten op gaan, heel sneu.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:44

Brainless schreef:
Ook in Weststellingwerf is het 100m vanaf huizen en 300m vanaf stallen met dieren.

Waar lees jij dat? Niet op deze site waar de voorwaarden staan... Daar staat niks in over dieren, alleen gebouwen
https://www.weststellingwerf.nl/ontheff ... idschieten

Volgende voorwaarden gekoppeld:
- het is niet toegestaan om met een object groter dan met een maximale inhoud van 50 liter te schieten (standaard melkbus)

- het is niet toegestaan om een hard voorwerp, zoals een deksel van een melkbus, als afsluiter te gebruiken, tenzij deze door middel van een koord of touw van voldoende sterkte en lengte blijvend aan de melkbus of soortgelijk gebezigd object verbonden blijft

- het afschieten mag uitsluitend plaatsvinden op oudejaarsdag (31-12) tussen 10.00 uur en 18.00 uur

- de plaats van het afschieten bedraagt tenminste 100 meter ten opzichte van omliggende bebouwing

- toeschouwers moeten op een afstand worden gehouden van tenminste 10 meter van de plaats van het afschieten

-de plaats van het afschieten moet worden gemarkeerd door een duidelijke afzetting, bijvoorbeeld met linten of hekken

- er mag niet worden geschoten in de richting van personen of nabijgelegen gebouwen;de houder van deze ontheffing is aansprakelijk voor eventuele schade en letsel

- de ontheffing geldt alleen voor de ontheffinghouder en niet voor diens rechtverkrijgenden

- een maximum van 10 melkbussen per locatie om geluidsoverlast te beperken

Daarnaast was er prima plek voor 2 paarden te vinden. Als ze een oproepje op fb hadden geplaatst konden ze hier ook nog wel komen. Geen geknal hier. Maar heb niks gezien ;)

Hier staat hoe de paarden het hebben ervaren, een en al stress.
https://storylineprod.lc.nl/friesland/w ... 28879.html
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 03-01-25 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:49

Ik snap wel dat van 10 tot 6 heel vervelend is..dan kun je ze ook niet buiten zetten die dag en dat alles zo op korte termijn gegaan is geeft ook weinig mogelijkheid om andere stalling te zoeken.