Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
SPARK55 schreef:Ik ga binnenkort naar Duitsland omdat ik marstall voer.
Koop ik ook gelijk het kippevoer e.d.
Ook eens kijken wat daar het vlas of hennep doet.
We kopen al ons vlees daar en gaan 1x per maand.
Wr drinken en roken niet anders was het helemaal kassa.
marleen_usar schreef:Ik heb gelukkig een eigen stuk grond, maar ik heb soms dierenarts kosten en die worden steeds hoger. Voer en vlas is in Duitsland niet goedkoper helaas, ik haal daar wel 1 keer per maand de boodschappen.
Nico12 schreef:13 jaar geleden betaalde ik vol pension 170 euro. Die zelfde stal is nu ruim 400 euro. En er is niets en dan ook niets veranderd behalve wat led lampen, zelfde stal, zelfde kast, zelfde paddock en zelfde bodem. Voor de pensionhouder is veranderd netto meer geld overhouden en minder werk. Minder werk omdat 13 jaar geleden alles vol stond en wachtlijst. Nu staan er stallen leeg dus minder werk.
Polar schreef:DuoPenotti schreef:Ja, bepaalde keuzes helpen niet goed mee om eventueel een spaarbuffer op te bouwen, al veroordeel ik het aanschaffen van de honden ook niet.@polar ik ben het met je eens dat er in er een land als Nederland mensen naar de voedselbank moeten terwijl ze zich niet in de schulden hebben gebracht of zoiets.
En iedereen zou een dak boven het hoofd moeten hebben.
En dat ze 1 huisdier hebben vind ik ook heel goed. Want bewezen goed voor de geestelijke gezondheid.
Maar dan zie je mensen in de problemen met 3 grote honden bijvoorbeeld. Aangeschaft toen men al niks had.
Dat snap ik dan weer niet.
Een paard hoe geweldig ook. Nee denk niet dat het voor iedereen toegankelijk hoeft te zijn.
En ik denk ook niet dat een paard voor iedereen toegankelijk hoeft te zijn, maar dat zou naar mijn mening van meer redenen af moeten hangen dan alleen van geld.
ivy_power89 schreef:Ik denk oprecht dat heel veel mensen die hier reageren in het topic eens met een doorsnee pensionhouder mee moeten kijken hoe de administratie in elkaar steekt en welke kosten iemand daadwerkelijk heeft, met wat er onderaan de streep overblijft.
Want veel te veel mensen denken er te makkelijk over, hooi stro buitenzetten, klaar. Ohnee, btw terug vragen eind van het kwartaal....
Maar we vergeten de inflatie van álles, verzekeringen, afschrijvingen van machines, kosten van onderhoud, personeelskosten, gas water licht, je wil als klant een goede bodem van de bak en paddock. En ga zo maar door.
Maar dan mag een pensionhouder vooral niet te hard stijgen, want jouw hobby wat door vele gezien wordt als recht, moet hoe dan ook betaalbaar blijven. Jij mag dan wel lekker uit eten, vakantie vieren, nieuwe kleding etc, want ja er moet wel wat over blijven om leuke dingen te doen.
Maar dat een pensionhouder vaak onder minimumloon werkt, dat is dan maar zo toch?
En er zullen vast mensen over dit bericht vallen, helemaal prima!
Maar krab jezelf eens achter je oor en kijk er eens echt met een open blik naar.
Wintu schreef:Je bepaald toch zelf je vraagprijs als stalhouder lijkt me? Als je het bijvoorbeeld niet voor minder dan 450 euro wil doen, dan ga je sowieso toch niet daaronder zitten? Je bent wat dat betreft toch eigen baas? Ik neem aan dat je gewoon een starttarief hebt en mensen daarover informeert als ze bij je komen.
Als je je klanten uit legt waarom de prijs stijgt, dan zullen er ook best genoeg zijn, die daar prima begrip voor hebben. Als het duidelijk en transparant is.
Ik struikel niet over je bericht ansich, wel hoe je klanten allemaal op dezelfde hoop veegt. Dan denk ik, als het je zo dwars zit wat die klanten allemaal vinden en doen, is een pensionstal hebben dan wel wat voor je.
superpony schreef:En men moet niet vergeten; heel veel mensen klagen. Pensionhouders klagen, maar de zorg, het onderwijs, de politie en ga maar door klagen ook. Winkels gaan failliet....... Het is in principe niet 1 op zichzelf staand probleem.
Als alleen de stal of een zak voer duurder wordt, mopperen mensen en is het klaar. Maar heel veel mensen verdienen nog te weinig tegenover hun arbeid en de gestegen kosten van het leven.
ruitje schreef:Wintu schreef:Je bepaald toch zelf je vraagprijs als stalhouder lijkt me? Als je het bijvoorbeeld niet voor minder dan 450 euro wil doen, dan ga je sowieso toch niet daaronder zitten? Je bent wat dat betreft toch eigen baas? Ik neem aan dat je gewoon een starttarief hebt en mensen daarover informeert als ze bij je komen.
Als je je klanten uit legt waarom de prijs stijgt, dan zullen er ook best genoeg zijn, die daar prima begrip voor hebben. Als het duidelijk en transparant is.
Ik struikel niet over je bericht ansich, wel hoe je klanten allemaal op dezelfde hoop veegt. Dan denk ik, als het je zo dwars zit wat die klanten allemaal vinden en doen, is een pensionstal hebben dan wel wat voor je.
Ik zal dan wel niet geschikt zijn, want ik vind het echt het moeilijkste om te doen: stalgeld verhogen, of je managment aanpassen. Het zijn dingen die je moet doen om zakelijk gezien te blijven staan.
Dus als 'pensionstalhouder' zeg ik: het moet en als ik dan enkele klanten verlies is dat zo.
Maar als 'mens' , zit ik er gewoon mee. Je baalt als klanten die verder super leuk bij je stal passen weg gaan, je baalt als je gesprekken moet voeren waarvan je denkt: ik snap je als mens maar ik kan gewoon niet anders.
Het is een beroep wat je doet met heel je hart, een heel erg persoonlijke service zeg maar. Is misschien toch anders dan wanneer je via je webshop een blik verf minder verkoopt omdat je de prijs omhoog doet?
Loretta schreef:Dit is inderdaad ook waar ik op doelde.superpony schreef:En men moet niet vergeten; heel veel mensen klagen. Pensionhouders klagen, maar de zorg, het onderwijs, de politie en ga maar door klagen ook. Winkels gaan failliet....... Het is in principe niet 1 op zichzelf staand probleem.
Als alleen de stal of een zak voer duurder wordt, mopperen mensen en is het klaar. Maar heel veel mensen verdienen nog te weinig tegenover hun arbeid en de gestegen kosten van het leven.
Daar benoem je precies wat er gaande is. Alle prijzen zijn de afgelopen jaren gestegen. En dat werkt door op bijna alles dus ook op de paarden.
Als voorbeeld de horeca
https://www.nu.nl/economie/6324276/aant ... oreca.html
En zo kun je nog wel even door gaan.
ruitje schreef:Ging over je laatste zin, maar die zal ik dan wel verkeerd begrepen hebben?
DuoPenotti schreef:Maar polar
Er zijn altijd dingen die rijken zonder met de ogen knipperen kunnen betalen en andere door keuzes te maken en dus ook dingen te laten en weer andere kunnen dat niet want zijn blij om elke maand te eten.
Wel zie je vaak mensen met 3 kinderen, dure telefoons en meer van dat spul, abonnementen op zowat alles, vervolgens zeggen mensen die paarden hebben zijn rijk...
Terwijl ze zelf heel wat meer verbruiken per maand aan dingen die net zo goed onder onnodige luxe vallen.
Niet erg, ieder mag het uitgeven waaraan ze willen.
Maar als er dan gezegd word ik kan geen paard betalen vind ik het niet raar.
Mizora schreef:Ja, alles is duurder geworden. Maar ik denk dat veel mensen niet goed inschatten hoeveel de salarissen ook in de loop der jaren gestegen zijn en hoe veel mensen juist in de piek van de welvaart begonnen zijn met paarden/in opgegroeid zijn. Eind jaren '90 tot de start van de kredietcrisis halverweg 2007.
Dit is een grafiek van het minimumloon samen met consumentenprijzen.
[ Afbeelding ]
Die piek is voorbij. Het leegpompen van Groningen kunnen we alleen doorzetten door Groningen zo ongeveer te evacueren, het dierenwelzijn zijn we steeds belangrijker gaan vinden waardoor het houden van vee ook aan steeds strengere regels is gekoppeld. De kosten om de stijging van de zeespiegel te kunnen weerstaan zijn steeds verder opgelopen bovenop de inflatie.
Ja, voerprijzen worden hoger, ook ten opzichte van de inflatie, maar tegelijkertijd wordt de norm van voeren ook anders. De tijd dat men 5kg voordroog en 2-3kg basisbrok kon voeren als pensionstal, zijn ook echt voorbij. En de grondprijs is meerdere malen over de kop gegaan.
Het leven is wel duurder geworden, maar voornamelijk omdat luxe zo veel normaler is geworden. Er was in het verleden 1 telefoonaansluiting en 1 tv, en daarnaast een krantenabonnement. En de telefoon en tv werden absoluut niet om de haverklap vervangen. De woningen zijn in de jaren '60 nog zo'n 60m2 gemiddeld, eind jaren '70 is dit 82m2, tegenwoordig is dit meer dan 100m2 (afhankelijk van de bron 120-140m2 per huishouden). Daarnaast is het stoken van de woning op 20+ graden ook veel normaler geworden, vroeger voelde het als luxe als de verwarming op 18 graden mocht. Een groot zwembad in de tuin idem dito, dat is geen recht. Ouderwets kamperen (dus geen glamping) is sterk teruggelopen ten opzichte van de luxere, duurdere, vakanties. En de auto's zijn gigantisch gegroeid qua formaat. Tegenwoordig lijkt 'iedereen' wel een grote auto 'nodig' te hebben.
Of zoals ik een aantal jaar terug iemand hoorde zeggen, dat ze met 4 kinderen de keuken wel moest laten verbouwen, want nu had ze toch echt een 5-pits gasfornuis nodig. Het jongste kind kon nog niet lopen en ze hadden toen al problemen met rondkomen. Ik kom uit een gezin van 5 kinderen, en dat ging echt prima op 4 pitten, en toen op een keer 1 pit het niet meer deed, ook op 3.
DuoPenotti schreef:Maar polar
Er zijn altijd dingen die rijken zonder met de ogen knipperen kunnen betalen en andere door keuzes te maken en dus ook dingen te laten en weer andere kunnen dat niet want zijn blij om elke maand te eten.
Wel zie je vaak mensen met 3 kinderen, dure telefoons en meer van dat spul, abonnementen op zowat alles, vervolgens zeggen mensen die paarden hebben zijn rijk...
Terwijl ze zelf heel wat meer verbruiken per maand aan dingen die net zo goed onder onnodige luxe vallen.
Niet erg, ieder mag het uitgeven waaraan ze willen.
Maar als er dan gezegd word ik kan geen paard betalen vind ik het niet raar.