Paard straks alleen voor rijken? Steeds hogere kosten pensionhouders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Re: Paard straks alleen voor rijken? Steeds hogere kosten pensionhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:28

Bericht van eind 2020

Vraag naar paarden flink toegenomen, 'want we hebben nu meer tijd en geld' - https://nos.nl/l/2362115

Als de paarden in tegenstelling tot honden en katten inmiddels njet massaal gedumpt zijn (en daar lijkt het niet echt op)
Is het logisch gezien de vraag en aanbod dat de stallingskant nu duurder is. En dan hebben we het nog niet over de streken van de overheid.

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:59

SPARK55 schreef:
Ik ga binnenkort naar Duitsland omdat ik marstall voer.
Koop ik ook gelijk het kippevoer e.d.
Ook eens kijken wat daar het vlas of hennep doet.
We kopen al ons vlees daar en gaan 1x per maand.
Wr drinken en roken niet anders was het helemaal kassa.

Wat voor een winkel oid ga je daarvoor heen? Ik ben ook wel benieuwd naar zaagsel maar weet niet zo goed waar ik moet zijn in DE. Ga er al geregeld heen voor gewone boodschappen. :j

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 00:02

marleen_usar schreef:
Ik heb gelukkig een eigen stuk grond, maar ik heb soms dierenarts kosten en die worden steeds hoger. Voer en vlas is in Duitsland niet goedkoper helaas, ik haal daar wel 1 keer per maand de boodschappen.

zijn de prijzen gelijk? Want misschien in dat geval na 1 januari wel iets goedkoper ?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 00:17

Nico12 schreef:
13 jaar geleden betaalde ik vol pension 170 euro. Die zelfde stal is nu ruim 400 euro. En er is niets en dan ook niets veranderd behalve wat led lampen, zelfde stal, zelfde kast, zelfde paddock en zelfde bodem. Voor de pensionhouder is veranderd netto meer geld overhouden en minder werk. Minder werk omdat 13 jaar geleden alles vol stond en wachtlijst. Nu staan er stallen leeg dus minder werk.

Nou sorry ik zou er mijn bed niet voor uit komen, 24/7 aan staan voor € 400 per maand minus alle kosten..

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 00:55

Polar schreef:
DuoPenotti schreef:
@polar ik ben het met je eens dat er in er een land als Nederland mensen naar de voedselbank moeten terwijl ze zich niet in de schulden hebben gebracht of zoiets.
En iedereen zou een dak boven het hoofd moeten hebben.

En dat ze 1 huisdier hebben vind ik ook heel goed. Want bewezen goed voor de geestelijke gezondheid.

Maar dan zie je mensen in de problemen met 3 grote honden bijvoorbeeld. Aangeschaft toen men al niks had.
Dat snap ik dan weer niet.

Een paard hoe geweldig ook. Nee denk niet dat het voor iedereen toegankelijk hoeft te zijn.
Ja, bepaalde keuzes helpen niet goed mee om eventueel een spaarbuffer op te bouwen, al veroordeel ik het aanschaffen van de honden ook niet.
En ik denk ook niet dat een paard voor iedereen toegankelijk hoeft te zijn, maar dat zou naar mijn mening van meer redenen af moeten hangen dan alleen van geld.

Er kunnen naar mijn mening nog zoveel redenen zijn om een dier te willen hebben maar zodra je de middelen niet hebt houd het op. als je de kosten die er bij komen kijken niet kan dragen moet je er niet aan beginnen.
Ja dat is jammer, maar dat geld voor alle dieren.

Toch hoef je om paarden te hebben tegenwoordig echt geen tonnen te verdienen,
Kijk maar naar mij. Ik werk 20 uur naast mijn studie en kan prima 2 paarden onderhouden.

Mijn paarden staan bij een oude paardenboer aan huis. De paarden hebben het daar geweldig, ik iets minder haha. De eigenaar faciliteert alleen de stal en buitenbak. Hij zet de sochtens alles buiten en zorgt voor een grote baal hooi op de weide.
In ruil daarvoor zet ik savonds binnen, doe de laatste voerbeurt en mest vaak ook zijn stallen uit.
Hierdoor betaal ik voor beide paarden veel minder stalling dan dat ik op een luxe pension stal voor 1 stuk zou doen

Ook heb ik altijd genoeg geld dierenarts potje zitten, en kan ik regelmatig de zadelmaker, fysio tandarts etc laten komen. Daarnaast kan ik elke maand nog wat sparen.

Ik kan mijn paarden onderhouden door kei en kei hard te werken, maar daardoor blijft er nauwelijks nog tijd en geld voor mij over. Vind ik dat erg? Zeker niet, de paarden zijn mijn leven.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 00:56

Beter prijsstijgingen dan bezuinigingen op hooi en stro. Ik vind een bedrag voor rond de 400 euro niet perse heel veel. Reken het om naar per dag en dan zit er veel werk in en veel kosten. Beknibbelen op hooi en stro of zelfs slecht hooi voeren moet je niet willen.
Het grootse probleem is dat er minder stallen zijn en je daardoor al snel in het duurdere segment zit. Paard stallen bij boertje lukt minder goed.
De regelgeving zou simpeler moeten.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 01:25

Ik denk oprecht dat heel veel mensen die hier reageren in het topic eens met een doorsnee pensionhouder mee moeten kijken hoe de administratie in elkaar steekt en welke kosten iemand daadwerkelijk heeft, met wat er onderaan de streep overblijft.

Want veel te veel mensen denken er te makkelijk over, hooi stro buitenzetten, klaar. Ohnee, btw terug vragen eind van het kwartaal....
Maar we vergeten de inflatie van álles, verzekeringen, afschrijvingen van machines, kosten van onderhoud, personeelskosten, gas water licht, je wil als klant een goede bodem van de bak en paddock. En ga zo maar door.

Maar dan mag een pensionhouder vooral niet te hard stijgen, want jouw hobby wat door vele gezien wordt als recht, moet hoe dan ook betaalbaar blijven. Jij mag dan wel lekker uit eten, vakantie vieren, nieuwe kleding etc, want ja er moet wel wat over blijven om leuke dingen te doen.
Maar dat een pensionhouder vaak onder minimumloon werkt, dat is dan maar zo toch?

En er zullen vast mensen over dit bericht vallen, helemaal prima!
Maar krab jezelf eens achter je oor en kijk er eens echt met een open blik naar.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 01:38

ivy_power89 schreef:
Ik denk oprecht dat heel veel mensen die hier reageren in het topic eens met een doorsnee pensionhouder mee moeten kijken hoe de administratie in elkaar steekt en welke kosten iemand daadwerkelijk heeft, met wat er onderaan de streep overblijft.

Want veel te veel mensen denken er te makkelijk over, hooi stro buitenzetten, klaar. Ohnee, btw terug vragen eind van het kwartaal....
Maar we vergeten de inflatie van álles, verzekeringen, afschrijvingen van machines, kosten van onderhoud, personeelskosten, gas water licht, je wil als klant een goede bodem van de bak en paddock. En ga zo maar door.

Maar dan mag een pensionhouder vooral niet te hard stijgen, want jouw hobby wat door vele gezien wordt als recht, moet hoe dan ook betaalbaar blijven. Jij mag dan wel lekker uit eten, vakantie vieren, nieuwe kleding etc, want ja er moet wel wat over blijven om leuke dingen te doen.
Maar dat een pensionhouder vaak onder minimumloon werkt, dat is dan maar zo toch?

En er zullen vast mensen over dit bericht vallen, helemaal prima!
Maar krab jezelf eens achter je oor en kijk er eens echt met een open blik naar.

Je bepaald toch zelf je vraagprijs als stalhouder lijkt me? Als je het bijvoorbeeld niet voor minder dan 450 euro wil doen, dan ga je sowieso toch niet daaronder zitten? Je bent wat dat betreft toch eigen baas? Ik neem aan dat je gewoon een starttarief hebt en mensen daarover informeert als ze bij je komen.

Als je je klanten uit legt waarom de prijs stijgt, dan zullen er ook best genoeg zijn, die daar prima begrip voor hebben. Als het duidelijk en transparant is.

Ik struikel niet over je bericht ansich, wel hoe je klanten allemaal op dezelfde hoop veegt. Dan denk ik, als het je zo dwars zit wat die klanten allemaal vinden en doen, is een pensionstal hebben dan wel wat voor je.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 02:03

Niet iedereen die het nu of straks misschien niet meer kan betalen, wist dat toen ze aan hun dieren begonnen. Er kan echt heel veel gebeuren in een leven en je kan onmogelijk alles voor zijn of ooit hebben bedacht.
De meest rijke mensen zijn tot het diepst afgegleden financieel en dat is gewoon k*t als je dieren hebt.

En je mag begrip hebben voor de pensionhouder, maar de paardeneigenaren hebben in principe niet de prijzen verzonnen. Aan de hand van de prijzen die je tegenkomt, hebben ze besloten dat er een paard kon komen.
Dat zal voor de 1 een kale stal van 150 zijn en voor de ander een volpension van 500. Men zoekt naar budget. Is dat aanbod er niet, kan er ook geen paard komen. Daar hebben dus deels de pensionhouders ook zelf schuld aan om de prijzen te laag te houden.

Ja, ze krijgen gezeik als ze te duur zijn, wanbetalers en lopen leeg. Maar als het de prijzen waren geweest, waren er misschien wel minder stallen.
Er zijn ook genoeg pensionhouders die per se een stal willen runnen ook al kan het niet uit. Het was een droom, ze wilden het zo graag en dan valt het tegen. Sorry, maar met goed onderzoek en voorwerk weet je wel wat je moet omzetten en nodig hebt om rond te komen.

Ik ken toch wel flink wat stallen die ooit een veebedrijf waren of dat nog deels zijn. Sommigen begonnen met een klein weitje verhuren en dan een hoekje in de schuur met wat stallen wat zich steeds verder uitbreidde. Die hebben vaak geen bedrijfsplan gemaakt, maar om zich heen gekeken en gevraagd wat pension kost of voor zichzelf gekeken wat een leuke bijverdienste was.
Ik weet er ook wel die het roer hebben omgegooid.

Veel durven dan niet het dubbele te vragen van andere stallen en zo zijn lang onrealistische prijzen gehanteerd gebleven.
Maar je kan je dan ook afvragen wat onrealistisch is. De kosten zijn echt niet voor elke stal gelijk. Er zit zoveel onderling verschil in en je hoort vaak alleen de stallen die klagen. De rest houdt (wijs) zijn mond.

De stijgende kosten komen ook niet allemaal door de stallen. Het is niet dat zij er een bedrag opleggen voor manuren. Het zit hem vooral in fourage, maar ook de gestegen energie kosten bijv.
Dat je BTW kan terugkrijgen klinkt leuk, maar het moet wel eerst betaald worden en het vraagt ook administratie.
De kosten stijgen al even. Voer bijv is de afgelopen jaren echt behoorlijk gestegen en vaak niet volledig doorberekend.

Ik zie niet in hoe mensen mee laten werken of klussen laten doen voor korting of lagere pension prijs gaat helpen. Dat werkt misschien als je met personeel werkt en minder manuren hoeft uit te betalen, maar als je alles zelf doet, komt er gewoon minder binnen.

En men moet niet vergeten; heel veel mensen klagen. Pensionhouders klagen, maar de zorg, het onderwijs, de politie en ga maar door klagen ook. Winkels gaan failliet....... Het is in principe niet 1 op zichzelf staand probleem.
Als alleen de stal of een zak voer duurder wordt, mopperen mensen en is het klaar. Maar heel veel mensen verdienen nog te weinig tegenover hun arbeid en de gestegen kosten van het leven.

Paarden zijn dan inderdaad een luxe en zullen mensen als eerste moeten laten gaan, maar dat neemt niet weg dat het heel pijnlijk is en ook een lastige markt zal worden. Goedkope paarden lijken even leuk, maar wie kan ze dan wel onderhouden?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 02:14

Wintu schreef:
Je bepaald toch zelf je vraagprijs als stalhouder lijkt me? Als je het bijvoorbeeld niet voor minder dan 450 euro wil doen, dan ga je sowieso toch niet daaronder zitten? Je bent wat dat betreft toch eigen baas? Ik neem aan dat je gewoon een starttarief hebt en mensen daarover informeert als ze bij je komen.

Als je je klanten uit legt waarom de prijs stijgt, dan zullen er ook best genoeg zijn, die daar prima begrip voor hebben. Als het duidelijk en transparant is.

Ik struikel niet over je bericht ansich, wel hoe je klanten allemaal op dezelfde hoop veegt. Dan denk ik, als het je zo dwars zit wat die klanten allemaal vinden en doen, is een pensionstal hebben dan wel wat voor je.

Ik zal dan wel niet geschikt zijn, want ik vind het echt het moeilijkste om te doen: stalgeld verhogen, of je managment aanpassen. Het zijn dingen die je moet doen om zakelijk gezien te blijven staan.
Dus als 'pensionstalhouder' zeg ik: het moet en als ik dan enkele klanten verlies is dat zo.

Maar als 'mens' , zit ik er gewoon mee. Je baalt als klanten die verder super leuk bij je stal passen weg gaan, je baalt als je gesprekken moet voeren waarvan je denkt: ik snap je als mens maar ik kan gewoon niet anders.

Het is een beroep wat je doet met heel je hart, een heel erg persoonlijke service zeg maar. Is misschien toch anders dan wanneer je via je webshop een blik verf minder verkoopt omdat je de prijs omhoog doet?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 02:27

superpony schreef:
En men moet niet vergeten; heel veel mensen klagen. Pensionhouders klagen, maar de zorg, het onderwijs, de politie en ga maar door klagen ook. Winkels gaan failliet....... Het is in principe niet 1 op zichzelf staand probleem.
Als alleen de stal of een zak voer duurder wordt, mopperen mensen en is het klaar. Maar heel veel mensen verdienen nog te weinig tegenover hun arbeid en de gestegen kosten van het leven.

Daar benoem je precies wat er gaande is. Alle prijzen zijn de afgelopen jaren gestegen. En dat werkt door op bijna alles dus ook op de paarden.

Als voorbeeld de horeca
https://www.nu.nl/economie/6324276/aant ... oreca.html

En zo kun je nog wel even door gaan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 07:54

ruitje schreef:
Wintu schreef:

Ik zal dan wel niet geschikt zijn, want ik vind het echt het moeilijkste om te doen: stalgeld verhogen, of je managment aanpassen. Het zijn dingen die je moet doen om zakelijk gezien te blijven staan.
Dus als 'pensionstalhouder' zeg ik: het moet en als ik dan enkele klanten verlies is dat zo.

Maar als 'mens' , zit ik er gewoon mee. Je baalt als klanten die verder super leuk bij je stal passen weg gaan, je baalt als je gesprekken moet voeren waarvan je denkt: ik snap je als mens maar ik kan gewoon niet anders.

Het is een beroep wat je doet met heel je hart, een heel erg persoonlijke service zeg maar. Is misschien toch anders dan wanneer je via je webshop een blik verf minder verkoopt omdat je de prijs omhoog doet?

Zeg ik ergens dat je het niet vervelend mag vinden dan? Alleen als je zakelijk boven water wilt blijven dan zul je wel moeten.

Ik snap deze reactie ook niet zo goed op mijn post, want alles wat je hier nu noemt, zeg ik eigenlijk helemaal niks over?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 08:25

Ging over je laatste zin, maar die zal ik dan wel verkeerd begrepen hebben?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 08:32

Loretta schreef:
superpony schreef:

Daar benoem je precies wat er gaande is. Alle prijzen zijn de afgelopen jaren gestegen. En dat werkt door op bijna alles dus ook op de paarden.

Als voorbeeld de horeca
https://www.nu.nl/economie/6324276/aant ... oreca.html

En zo kun je nog wel even door gaan.
Dit is inderdaad ook waar ik op doelde.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 08:37

Ik heb mijn merrie van 2022 tot begin 2023 gehad.
Buiten het feit om dat zij die once in a lifetime was, wist ik gaandeweg al "dit zal mijn laatste paard zijn", want de kosten zijn nog amper te dragen.

Qua gezondheid had ik altijd heel erg veel geluk met haar, ik heb in al die jaren hoop en al een keer of 6 een DA moeten bellen. Maar doorheen die jaren stegen alle prijzen wel. Hooi, stro, korrel, en dus ook de kosten voor de stal. Of je dan een poepchicque stal hebt of een DHZ-wei: alle prijzen zijn gestegen.

Gaandeweg werd "paarden houden" (zelfs een gezond paard) alleen maar duurder, en ik doe mezelf er financieel mee pijn als ik het nog eens zou doen. Ik vind het niet erg om eens een maand boterhammen met choco te eten - maar ik woon niet alleen, ik heb een partner en nog 7 andere dieren die op ons rekenen. Dus hoe graag ik ook paarden zie: ik doe het niet meer. Ik wil ons de kopzorgen over de centen besparen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 08:49

ruitje schreef:
Ging over je laatste zin, maar die zal ik dan wel verkeerd begrepen hebben?

Ik vind in die post van degene dat er enkel in negatieve zin over pensionklanten wordt gesproken en dan denk ik, als je je pensionklanten alleen maar op die manier ziet, dan moet je misschien geen pensionstal beginnen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 08:58

We mogen hopen dat de paarden niet de dupe worden omdat de eigenaren het eigenlijk niet kunnen /willen betalen maar wel een paard willen houden en alles te duur vinden. Zodat de paarden op een plek terecht komen waar het goedkoper is maar ook beneden peil.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:14

Ja, alles is duurder geworden. Maar ik denk dat veel mensen niet goed inschatten hoeveel de salarissen ook in de loop der jaren gestegen zijn en hoe veel mensen juist in de piek van de welvaart begonnen zijn met paarden/in opgegroeid zijn. Eind jaren '90 tot de start van de kredietcrisis halverweg 2007.

Dit is een grafiek van het minimumloon samen met consumentenprijzen.
Afbeelding

Die piek is voorbij. Het leegpompen van Groningen kunnen we alleen doorzetten door Groningen zo ongeveer te evacueren, het dierenwelzijn zijn we steeds belangrijker gaan vinden waardoor het houden van vee ook aan steeds strengere regels is gekoppeld. De kosten om de stijging van de zeespiegel te kunnen weerstaan zijn steeds verder opgelopen bovenop de inflatie.

Ja, voerprijzen worden hoger, ook ten opzichte van de inflatie, maar tegelijkertijd wordt de norm van voeren ook anders. De tijd dat men 5kg voordroog en 2-3kg basisbrok kon voeren als pensionstal, zijn ook echt voorbij. En de grondprijs is meerdere malen over de kop gegaan.

Het leven is wel duurder geworden, maar voornamelijk omdat luxe zo veel normaler is geworden. Er was in het verleden 1 telefoonaansluiting en 1 tv, en daarnaast een krantenabonnement. En de telefoon en tv werden absoluut niet om de haverklap vervangen. De woningen zijn in de jaren '60 nog zo'n 60m2 gemiddeld, eind jaren '70 is dit 82m2, tegenwoordig is dit meer dan 100m2 (afhankelijk van de bron 120-140m2 per huishouden). Daarnaast is het stoken van de woning op 20+ graden ook veel normaler geworden, vroeger voelde het als luxe als de verwarming op 18 graden mocht. Een groot zwembad in de tuin idem dito, dat is geen recht. Ouderwets kamperen (dus geen glamping) is sterk teruggelopen ten opzichte van de luxere, duurdere, vakanties. En de auto's zijn gigantisch gegroeid qua formaat. Tegenwoordig lijkt 'iedereen' wel een grote auto 'nodig' te hebben.

Of zoals ik een aantal jaar terug iemand hoorde zeggen, dat ze met 4 kinderen de keuken wel moest laten verbouwen, want nu had ze toch echt een 5-pits gasfornuis nodig. Het jongste kind kon nog niet lopen en ze hadden toen al problemen met rondkomen. Ik kom uit een gezin van 5 kinderen, en dat ging echt prima op 4 pitten, en toen op een keer 1 pit het niet meer deed, ook op 3.

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:32

ik reageer ook even. Ik heb al 4-jaar geen salarisverhoging gehad omdat het bedrijf (kleine BV) geen of te weinig winst maakt. Geen CAO dus geen rechten. Als de prijzen echt veel stijgen gaat mijn oudje echt een enkeltje slager krijgen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:32

DuoPenotti schreef:
Maar polar

Er zijn altijd dingen die rijken zonder met de ogen knipperen kunnen betalen en andere door keuzes te maken en dus ook dingen te laten en weer andere kunnen dat niet want zijn blij om elke maand te eten.

Wel zie je vaak mensen met 3 kinderen, dure telefoons en meer van dat spul, abonnementen op zowat alles, vervolgens zeggen mensen die paarden hebben zijn rijk...
Terwijl ze zelf heel wat meer verbruiken per maand aan dingen die net zo goed onder onnodige luxe vallen.

Niet erg, ieder mag het uitgeven waaraan ze willen.
Maar als er dan gezegd word ik kan geen paard betalen vind ik het niet raar.

Denk dat dat een kwestie van prioriteiten is, de één wil geld hier aan uit gegeven terwijl dat voor een ander niet hoeft.
Mijn zwager bijvoorbeeld heeft een hele andere manier van zijn vrije tijd te vullen, hij gaat naar de voetbalclub met daarna de middag in de kantine gezellig met de anderen een biertje drinken, hij gaat naar de kroeg 2x op een doordeweekse avond, de ene is met de kaartclub en de andere is voor het biljarten. Dan gaat er ook het nodige door aan rondjes. Dat is zijn keuze en vind ik helemaal prima.
Mij doe je daar geen plezier mee, ik ga liever in het weekend er op uit in de natuur om foto's te maken. Zo geven we allebei geld uit maar ieder op de manier wat die leuk vindt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:45

Ik denk dat het belangrijker is om te kijken wat de redenen zijn van alle prijsstijgingen. Waarom 21%? en waar gaat dat allemaal naar toe dat geld? Wat is er zo duur dat de bevolking uitgemolken moet worden?

Daarnaast komt er gewoon steeds minder grond, vroeger waren er veel meer boerderijen, wat dus ook betekent meer hooi land en meer ruimte voor paarden. Ik zie de afgelopen twintig jaar echt alles volgebouwd worden. Dus er komt meer schaarste, prijzen gaan omhoog.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:52

Mizora schreef:
Ja, alles is duurder geworden. Maar ik denk dat veel mensen niet goed inschatten hoeveel de salarissen ook in de loop der jaren gestegen zijn en hoe veel mensen juist in de piek van de welvaart begonnen zijn met paarden/in opgegroeid zijn. Eind jaren '90 tot de start van de kredietcrisis halverweg 2007.

Dit is een grafiek van het minimumloon samen met consumentenprijzen.
[ Afbeelding ]

Die piek is voorbij. Het leegpompen van Groningen kunnen we alleen doorzetten door Groningen zo ongeveer te evacueren, het dierenwelzijn zijn we steeds belangrijker gaan vinden waardoor het houden van vee ook aan steeds strengere regels is gekoppeld. De kosten om de stijging van de zeespiegel te kunnen weerstaan zijn steeds verder opgelopen bovenop de inflatie.

Ja, voerprijzen worden hoger, ook ten opzichte van de inflatie, maar tegelijkertijd wordt de norm van voeren ook anders. De tijd dat men 5kg voordroog en 2-3kg basisbrok kon voeren als pensionstal, zijn ook echt voorbij. En de grondprijs is meerdere malen over de kop gegaan.

Het leven is wel duurder geworden, maar voornamelijk omdat luxe zo veel normaler is geworden. Er was in het verleden 1 telefoonaansluiting en 1 tv, en daarnaast een krantenabonnement. En de telefoon en tv werden absoluut niet om de haverklap vervangen. De woningen zijn in de jaren '60 nog zo'n 60m2 gemiddeld, eind jaren '70 is dit 82m2, tegenwoordig is dit meer dan 100m2 (afhankelijk van de bron 120-140m2 per huishouden). Daarnaast is het stoken van de woning op 20+ graden ook veel normaler geworden, vroeger voelde het als luxe als de verwarming op 18 graden mocht. Een groot zwembad in de tuin idem dito, dat is geen recht. Ouderwets kamperen (dus geen glamping) is sterk teruggelopen ten opzichte van de luxere, duurdere, vakanties. En de auto's zijn gigantisch gegroeid qua formaat. Tegenwoordig lijkt 'iedereen' wel een grote auto 'nodig' te hebben.

Of zoals ik een aantal jaar terug iemand hoorde zeggen, dat ze met 4 kinderen de keuken wel moest laten verbouwen, want nu had ze toch echt een 5-pits gasfornuis nodig. Het jongste kind kon nog niet lopen en ze hadden toen al problemen met rondkomen. Ik kom uit een gezin van 5 kinderen, en dat ging echt prima op 4 pitten, en toen op een keer 1 pit het niet meer deed, ook op 3.

Die grafiek gaat tot 2019.

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd maar de ontwikkeling van de laatste paar jaren tot aan dit moment.
Corona en de daaropvolgende oorlog in Oekraine hebben behoorlijke invloed gehad.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:55

Oooh ik had nog maar 1 koffie op haha, en kan niet meer bewerken.

Dus, edit: ik had mijn merrie van 2011*, tot 2023 :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:22

DuoPenotti schreef:
Maar polar

Er zijn altijd dingen die rijken zonder met de ogen knipperen kunnen betalen en andere door keuzes te maken en dus ook dingen te laten en weer andere kunnen dat niet want zijn blij om elke maand te eten.

Wel zie je vaak mensen met 3 kinderen, dure telefoons en meer van dat spul, abonnementen op zowat alles, vervolgens zeggen mensen die paarden hebben zijn rijk...
Terwijl ze zelf heel wat meer verbruiken per maand aan dingen die net zo goed onder onnodige luxe vallen.

Niet erg, ieder mag het uitgeven waaraan ze willen.
Maar als er dan gezegd word ik kan geen paard betalen vind ik het niet raar.

Ja dit is echt zo. Mensen roepen altijd dat ik zo rijk ben omdat ik zoveel reis. En dan de opmerking erbij van ja dat kan ik zelf echt niet betalen hoor!
Ik ga niet zeggen dat ik het slecht heb, maar ik heb gewoon een baan die elke idioot kan doen. Je hoeft er geen papiertje voor te hebben. Dus de mensen die tegen mij "zielig" doen, krijgen maandelijks meestal veel meer geld op hun rekening gestort.
Zelfs collega's zeggen dat ik echt rijk ben. Dan denk ik: je weet toch wat ik verdien? Je werkt hier zelf ook.
Met als verschil dat ik geen vast internet thuis heb, geen wifi, geen televisie, geen Netflix/videoland/Amazon Prime. Geen spotify, geen YouTube Premium, geen Storytel. Ik geef mijn geld niet uit aan alcohol, sigaretten, mcdonalds en andere onzin. Zo zijn er nog heel veel dingen die ik niet doe en anderen wel.
En wat die mensen ook niet doorhebben, is dat hun center parks of Roompot vakantietje van een week soms net zo duur is als 2 of 3 van mijn reizen (van 2-4 weken per stuk) bij elkaar.
Iedereen geeft zijn geld uit op zijn eigen manier. En nee niet iedereen kan én én én. Maar ik vind er wel wat van als je zelf een paard hebt en dan gaat zeggen "Tja, dat hoeft niet voor iedereen te kunnen". Ik vind dat toch wel behoorlijk egoïstisch klinken, alsof je het zelf meer verdient dan een ander

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:28

Waar gaat al dat belastinggeld naar toe? werd gevraagd. Ik kan wel een paar zaken opnoemen: zorg, infrastructuur, onderwijs, sociale zekerheid, dijken, defensie, enz. Ook daar stijgen de kosten uiteraard.