Neusriem niet langer verplicht bij dressuurcompetitie Nieuw-Zeeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Neusriem niet langer verplicht bij dressuurcompetitie Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 12:54

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 13:10

Stuk met een goede eindconclusie, goed getrainde paarden en goede ruiterhanden zorgen ervoor dat een neusriem niet nodig is :). Ik heb Uta Gráf, die ook in dit stuk genoemd wordt, trouwens eens live alle GP oefeningen op een bitloze optoming zien rijden, daar was het bit kennelijk ook niet meer nodig :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:59

Een hoogopgeleid paard met een echt goede en kundige ruiter met hele zachte en gevoelige handen kan zonder neusriem gereden worden. Precies wat ik al eerder zei.

Er wordt in het artikel mooi uitgelegd hoe het werkt met de druk op het bit en de kaak als er met een contactteugel gereden wordt.

"German Martin Plewa, an international eventing rider in the 1970s, the German national eventing coach for many years and today the chief of the German Riding and Driving School in Münster, also expressed in a seminar some years ago that a highly trained horse should be able to do without any noseband. Former chief rider of the Cadre Noir and FEI judge Colonel Christian Carde, like the Henriquets a representative of the French approach, is in unison with Klimke and Plewa’s and told Eurodressage: “If a rider has good hands there will be no gaping of a well trained horse, so a noseband is dispensable.”

In principle it should be. However not all horses reach this level of lightness, not even the most highly trained one. Furthermore not all riders, not even at Olympic level, have that ideal contact with the bit, nor have those soft and feeling hands which are required to get such a contact."

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:17

En in hetzelfde stuk komt een discipel van Philippe Karl aan het woord die de neusriem sowieso overbodig vindt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:21

Klopt, maar heb je ook gelezen hoe?

Ze rijden met hogere handen zodat het paard niet dezelfde druk in de mond ervaart zoals wel het geval is bij "normaal" rijden. Juist voor de druk die ontstaat door een constante aanleuning is de neusriem om dus die druk te verdelen. Het artikel legt het vast beter uit dan ik, maar het kan handig zijn om het even door de vertaalmachine te halen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:40

Ik lees het een beetje alsof een paard (tenzij hoogopgeleid + goede ruiter) altijd een het contact zou willen ontsnappen door de mond te openen bij een contactteugel, dat klinkt wel heel cru :')

Gelukkig heb ik dat zelf nooit zo ervaren met de keren dat ik zonder heb gereden, en ik zie mezelf wel als ondergemiddelde ruiter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:16

Ik denk dat dat wel klopt, niet dat het paard altijd aan het contact wil ontsnappen maar wel op sommige momenten en vooral jonge paarden in opleiding die nog aan een bit en diens inwerking moeten wennen.

Op wat voor een manier dan ook, een ruiter werkt altijd in dmv druk. Dat is al met simpel sturen naar links of rechts of een ophouding maken.In de dressuur wordt steeds meer energie die van achter opgewekt wordt voor opgevangen. Een goede ruiter laat op tijd los maar als voor een paard naar voren bewegen makkelijker is dan omhoog bewegen (paard in opleiding) dan zullen ook op die momenten de druk wat hoger zijn in de mond. Pas als het paard zichzelf volledig draagt is dat weg. Maar voordat een paard zover is in de opleiding..

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:33

Waarom zou je bij een dier dat een vliegje op de huid voelt meer druk moeten uitoefenen dan dat zo'n vliegje geeft? Als je dat nodig hebt lijken er wat stappen te zijn overgeslagen. Zelfs mijn lompe hond voelt bij een doorhangende lijn aan het tuigje als ik mijn hand lichtjes dichtknijp. Dat dichtknijpen is nog minder dan wat ik ooit leerde als "halve ophouding", dat vond ik een harde hulp.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:34

Wie zegt dat het meer druk is dan dat?

Heb je weleens een paard opgeleid naar hoger niveau?
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 19-07-24 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:34

Onze hele rijopleiding is (of was ooit) gebaseerd op een handjevol basisprincipes en de contactteugel met de aanhoudende, weerstandbiedende hand was daar eentje van. Niks geen los-vast, geen boogjes door de ruiter; het was het paard dat door na te geven de voor hem prettige aanleuning aannam. Door na te geven middels het opwekken van impuls en het gebruiken van de aanhoudende weerstandbiedende hand. Ouderwets misschien, maar het is niet voor niets zo omschreven. Het werkt ook bij elk paard best goed op deze manier.

Wij hadden trouwens vroeger best paarden en pony's zonder neusriem, die waren dan sterk of erg druk met de tong en zonder neusriem had je wat meer aan je bit. Het klinkt cru, maar niet elk paard is van nature heel sensibel, gevoelig of aanhanger van het lichte contact. Realiteit heet dat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 14:17

Elisa2 schreef:
Ik denk dat dat wel klopt, niet dat het paard altijd aan het contact wil ontsnappen maar wel op sommige momenten en vooral jonge paarden in opleiding die nog aan een bit en diens inwerking moeten wennen.

Op wat voor een manier dan ook, een ruiter werkt altijd in dmv druk. Dat is al met simpel sturen naar links of rechts of een ophouding maken.In de dressuur wordt steeds meer energie die van achter opgewekt wordt voor opgevangen. Een goede ruiter laat op tijd los maar als voor een paard naar voren bewegen makkelijker is dan omhoog bewegen (paard in opleiding) dan zullen ook op die momenten de druk wat hoger zijn in de mond. Pas als het paard zichzelf volledig draagt is dat weg. Maar voordat een paard zover is in de opleiding..

Het geheim ligt ´m ook in de opleiding en ik zeg ook steeds dat zonder neusriem rijden iets is voor na de begin fase.
Maar hoe dan ook, het rijden zonder neusriem, en daarbij een prettige aanleuning tonen, is een goede meter om te zien hoe goed de ruiter is en hoe fijn een paard is opgeleid en hoe goed ze op elkaar ingespeeld zijn. Iets waar de wedstrijdsport, die op het moment een zeer slechte naam heeft wegens wreedheden, veel aan kan hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 16:56

Ik weet het niet, zoals in dat artikel staat is zonder neusriem op een contactteugel rijden onvriendelijker.

Moet je dat willen?

Of zijn er dan andere aanpassingen nodig? Bijvoorbeeld geen contactteugel of zoals die leerlingen van Karl Philip rijden met die handen hoog. Probleem is dan alleen weer, hoe laat je het verlengen en verkorten zien wat er in een proef gevraagd wordt? Want bij het verlengen willen we juist dat het paard de hand op zoekt.

Uiteindelijk denk ik dat er gedaan moet worden wat voor het paard het beste en meest vriendelijke is. En daar mogen best wel nog wat meer onderzoeken naar gedaan worden vind ik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:55

Het meest vriendelijke is dat het paard de mond kan openen dus een losse neusriem, als je daar voor je gevoel niet buiten kan, of geen neusriem. In elk geval geen strakke neusriem. Daar moet heel streng op gecontroleerd.

Dat sommige ruiters niet om kunnen gaan met zonder neusriem rijden wil helemaal niet zeggen dat diezelfde ruiters dan met neusriemgebruik vriendelijk zijn. Integendeel. Komt nog harder aan want het paard kan er niet onderuit komen.

Verder hoort een paard feitelijk nooit met een druk gereden te worden die er voor zorgt dat het de mond wil openen.

En een neusriem verdeeld geen druk, er is druk BIJ op andere plekken. De druk van het bit wordt echt niet minder als een paard op de neusriem stoot als het de mond wil openen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 20:05

Ik vind het heel bijzonder dat het "leerstuk" begint met de mening dat een jong paard de neusriem nodig heeft om zo niet aan de druk van het bit te kunnen ontsnappen. Symptoombestrijding IMO als je het zo omschrijft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 10:59

Jullie blijven vallen over het woord "druk" meer met druk wordt gewoon contact bedoeld. Niks meer en minder, als het goed is zoekt een paard zelf de hand op maar als je een ophouding maakt dan ontstaat er al 'druk" als je stuurt dan ontstaat er "druk".

Als je veel jonge paarden getraind hebt dan weet je dat ieder paard bij het wennen van het bit er echt van alles mee gaat doen.

Een neusriem moet gewoon goed bevestigd worden, niet te strak en niet te los. Prima als daar controle op komt, wat cursussen over de werking er van lijken me ook een goed idee. En te strak mag van mij ook flink bestraft worden.

Een neusriem kan zeker wel druk verminderen doordat het bit een minder grote beweging kan maken. Kijk maar eens wat er gebeurd als een bit door de mond getrokken wordt.

"Waarvoor dient de neusriem?

Best een goede vraag! Bij de meeste neusriemen wordt door de druk op het neusbot en de onderkaak invloed uitgeoefend op het paard. Bepaalde neusriemen zijn zo bedacht dat het paard door de druk het hoofd naar beneden brengt. Andere neusriemen zorgen weer voor een minder heftige inwerking of stabielere ligging van het bit, waardoor er minder spanning op de teugels ontstaat. De ene ruiter heeft voor zijn gevoel met een neusriem meer invloed op het paard en de andere ruiter gebruikt de neusriem omdat het zo hoort of omdat iedereen op stal een neusriem heeft. Sommige neusriemen zijn voor de sier gemaakt en sommige riemen zijn specifiek gemaakt om de mond dicht te houden."

https://horseconnect.nl/neusriem-waarom-zit-hoofdstel/

Neemt niet weg dat goed paardrijden sowieso het belangrijkste blijft. Paardvriendelijk naar de hand toe en niet terugwerken, vasthouden e.d. Maar daar zijn we het allemaal wel over eens volgens mij. :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 11:13

Elisa2 schreef:
Een neusriem kan zeker wel druk verminderen doordat het bit een minder grote beweging kan maken. Kijk maar eens wat er gebeurd als een bit door de mond getrokken wordt.

Los van dat je al behoorlijke bewegingen moet maken om dat voor elkaar te krijgen, is een kg druk toch gewoon een kg druk? Daar veranderd een neusriem toch niks aan? Ook als je als een malle gaat zagen. Het ziet er minder heftig uit als een paard zijn mond dicht houdt, maar de krachten blijven gelijk.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 11:18

Ik zit niet zo vast in dogma's en tradities "omdat het zo zou horen, al het andere is verkeerd". Stierenvechten is ook een traditie.

Ik kijk graag naar meerdere stromingen. Ik heb boeken van Steinbrecht, van Van Loon maar ook van Karl, von Neindorff en van Baucher. En bij degenen die nog leven ga ik graag kijken hoe ze in de praktijk weken. Sommigen doen dat met neusriem, sommigen zonder, je probeert zelf eens wat (lang met een Bauchertrens gereden) en dan trek je je eigen conclusies. Mijn persoonlijke conclusie was: die neusriem voegt weinig toe.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 13:47

Dat kan.

Ik ben meer van de praktijk en vind het wel wat toevoegen.

Judith, hoe meer druk op 1 plek hoe groter die druk kan worden. Daarom kan een kaak ook gebroken worden zonder neusriem. Daarnaast hoe groter de beweging die gemaakt kan worden hoe meer kracht en druk er ergens op kan komen te staan.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 13:53

Kaak breken zonder neusriem aan je hoofdstel? Zet je er een breekijzer tussen ofzo dan? De verhalen worden steeds wilder. Ik deel je mening over neusriemen niet en dat is prima maar dit is wel heel fantasierijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 13:58

Zucht...sorry maar de kennis hier is echt belabberd.

"
Waarom een neusriem?

Vroeger trok men, tijdens oorlogen, te paard ten strijde. De soldaten werden vaak zonder enige ervaring op de paarden gezet. Als het paard steigerde ging de soldaat hangen aan de teugels om toch te kunnen blijven zitten. Door de grote druk op het bit leidde dit regelmatig tot een gebroken onderkaak van het paard. De reden dat men de neusriem is gaan gebruiken was om het paard te beschermen tegen deze breuk. De neusriem hield de kaken van het paard op elkaar waardoor hij meer tegenkracht kon geven."

https://naturalhorsemo.nl/paardenwelzij ... -neusriem/

Celaeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 14:05

Het staat op de internets, dus het is waar. :j Wat een droevenis. Je verhalen worden inderdaad steeds gekker en wilder. Waar zijn je echte bronnen? Met onderzoeken?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 14:05

Maar we rijden nu niet meer in de oorlog toch?

Sorry Elisa, maar je denkt alle wijsheid in pacht te hebben, terwijl je onzin loopt te verkondigen en dit niet duidelijk kunt onderbouwen. Een neusriem verdeelt niet de druk van het bit, het zorgt er alleen voor dat de mond niet meer open kan.

Mond niet meer open = paard kan druk van het bit niet meer ontwijken en dat is dus zelfs onvriendelijker. Simpel natuurkunde.
Laatst bijgewerkt door Captain op 21-07-24 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 14:07

Dat zeg je tegen de enige die uberhaupt de mening kan onderbouwen. :+

Celaeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 14:07

Elisa2 schreef:
Dat zeg je tegen de enige die uberhaupt de mening kan onderbouwen. :+
Ik zeg het want ik heb het op google gevonden dus het is waar is geen onderbouwing, dat is wauwelen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 14:08

Nouja je mening onderbouw je wel ja. Hij klopt alleen niet, en je onderbouwing slaat ook nergens op. Je brengt het alleen als een feit, en doet uit de hoogte. (Wat zei je nou over basiskennis terwijl je naar een website verwees waarbij bij elke beschrijving een verkeerde foto afgebeeld stond?)