Drentse paardenhouders: veulens Aekingerzand gevoerd aan wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

criollo_yess

Re: Drentse paardenhouders: veulens Aekingerzand gevoerd aan wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 08:10

Ja, die wond gaat natuurlijk ontsteken. Veulen verzwakt en sterft alsnog als niet de wolven hem eerder te pakken nemen ;(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 08:11

Maar enkel daar een wond en geen krassen op de kont?
Dat is toch ook wel raar?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 08:29

We weten niet hoe ie er verder uit ziet.
Als diertje lag te slapen zou dit heel goed een plek kunnen zijn waar hij gebeten zou kunnen worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:04

Wat sneu zeg..snap echt niet waarom die veulens niet weggehaald worden daar.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:34

Kan ook door een boomstronk oid gebeurd zijn, lijkt mij echt niet van een wolf

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:45

Kan naar mijn idee van alles zijn. Maar gaat hier hetzelfde als in OVP dieren worden niet verzorgd enz.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:50

Afgezien van het feit dat het te triest voor woorden is ben ik aan de andere kant ook blij dat ze het niet overleven. Nu hebben ze een kort rot leven en anders hebben ze een lang rotleven met eind bestemming slager of wolf.
Staatsbosbeheer en en die andere sadist Mekel zouden geen verantwoording mogen hebben over levende wezens. Als je wild wil dan ook zonder hek. Dan loop je het risico dat je een pony door je voortuin of vinex wijk loopt. Maar dat is dan wel een echte wilde en geen nep wilde pony.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:55

MizzMontana schreef:
De volgende stap zal naar mijn verwachting niet zijn dat er iets aan het beleid van Mekel/SBB wordt gedaan, maar dat het gebied ontoegankelijk voor mensen wordt gemaakt. Zodat er geen foto’s en verhalen meer naar buiten kunnen komen van dit wanbeleid.

Er lopen verschillende wegen door dat gebied, je kan de ponies ook gewoon vanaf de weg zien, dus dat kunnen ze niet geheel afsluiten. Mensen wonen daar, verder zijn er recreatiebedrijven in het gebied, dus afsluiten lijkt me lastig gaan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:56

Heb twee van de beheerders geappt in het gebied, maar verwacht geen reactie.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 10:02

Rizette schreef:
Kan naar mijn idee van alles zijn. Maar gaat hier hetzelfde als in OVP dieren worden niet verzorgd enz.

dat sowieso... ze moeten maar wat wilg eten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 10:36

Ze zijn er naar toe

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:00

Goed gedaan Wintu! Fijn dat ze gehoor geven. Het lost op de korte termijn misschien even wat op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:04

O wauw, toch reactie en zelfs er naartoe.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 16:38

Opnieuw veulen gepakt in de kudde Exmoors, dit keer pasgeboren veulen.
Op dit moment zijn er nog twee levende veulens in de kudde.
Citaat:
Wederom veulentje Mekelogisch Beheer verdwenen Drents Friese Wold Staatsbosbeheer.

Directeur Mekelogisch Beheer is tevens de wolvenconsulent Provincie Friesland en Provincie Drenthe die andere dierhouders de les leest over preventieve maatregelen ivm de wolf en uit dezelfde ruif vreet, maar zelf zijn pony’s op laat vreten door de wolven in het natuurgebied Drents Friese Wold van Staatsbosbeheer. Ik heb nog steeds geen antwoorden op mijn brief met vragen hierover van Gedeputeerde Mathijs de Vries Provincie Friesland. Ook heb ik nog niets gehoord ivm mijn handhavingsverzoek NVWA ( zie mijn eerdere berichten hier op Facebook). die ik enkele weken geleden heb ingediend. Ik stuur steeds aanvullende informatie naar de NVWA.

Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1ALPn6 ... tid=wwXIfr

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:27

Desi_2409 schreef:
Hij was hier vandaag, ivm advies wolvenraster. En ik heb hem erop aangesproken. Hij zegt meerdere kuddes te hebben, en dat het in de andere kudde wel goed gaat, die merries krijgen ieder jaar veulen en gaat wel goed ondanks wolven in datzelfde gebied. Deze staan wel ergens anders.

Ik vroeg hem waar hij ze dan niet verplaatste naar die plek, dit is toch vreselijk? ja hij vond het ook vreselijk zei hij, maar hij denkt dat de 2 hengsten het wel weten hoe ze de kudde moeten verdedigen, want zij komen van een andere plek waar ook wolven waren. Dus hij denkt dat ze het wel gaan leren... Ik zei nou en anders als ze het niet leren? dan sterft de kudde vanzelf uit? ... daar reageerde hij niet zo heel erg op, volgens hem gaan ze het wel doen, omdat de andere kudden ook goed gaat...

Hij gelooft erg in zijn eigen waarheid.

Dat je die vent überhaupt op je erf wilt hebben, en dan nog ook het advies ervan.
Hem kun je toch niet serieus nemen?
Ik had niet eens voor mezelf ingestaan :o

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:29

OleJon schreef:
Desi_2409 schreef:
Hij was hier vandaag, ivm advies wolvenraster. En ik heb hem erop aangesproken. Hij zegt meerdere kuddes te hebben, en dat het in de andere kudde wel goed gaat, die merries krijgen ieder jaar veulen en gaat wel goed ondanks wolven in datzelfde gebied. Deze staan wel ergens anders.

Ik vroeg hem waar hij ze dan niet verplaatste naar die plek, dit is toch vreselijk? ja hij vond het ook vreselijk zei hij, maar hij denkt dat de 2 hengsten het wel weten hoe ze de kudde moeten verdedigen, want zij komen van een andere plek waar ook wolven waren. Dus hij denkt dat ze het wel gaan leren... Ik zei nou en anders als ze het niet leren? dan sterft de kudde vanzelf uit? ... daar reageerde hij niet zo heel erg op, volgens hem gaan ze het wel doen, omdat de andere kudden ook goed gaat...

Hij gelooft erg in zijn eigen waarheid.

Dat je die vent überhaupt op je erf wilt hebben, en dan nog ook het advies ervan.
Hem kun je toch niet serieus nemen?
Ik had niet eens voor mezelf ingestaan :o

Heel benieuwd waar die andere paarden dan staan in wolvengebied.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:37

Fochteloerveen

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:54

Ik heb verschillende media aangeschreven, Omrop Fryslan, DVHN, Rtv Drenthe, Hart van Nederland. Ik heb staatsbosbeheer DFW gemaild, ik heb Mekel gemaild. Als iedereen dat nu doet, dan komt het hopelijk ergens op het nieuws. Mekel kan de boel draaien hier, dus een mailtje zijn kant op.

beheerdrentsfriesewold@staatsbosbeheer.nl

info@mekelogischbeheer.nl

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 23:04

Volgens Mekel gaat het goed met het kuddeverband in het Drents Friese Wold, ze vinden er vooruitgang in zitten, de veulentjes leven al langer dan vorig jaar, sommige worden misschien wel volwassen.

Mijn hart huilt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 23:05

Wintu schreef:
Fochteloerveen

Dit moet Delleboersterheide zijn

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 23:20

Die man is zo overtuigd van zijn missie, leefwijze dat ie alles recht praat wat krom is.

En eerlijk gezegd weet ik niet wie ik de grootste, ik zeg het netjes, l ul de behanger(s) is.
Iemand die zijn dieren willens en wetens verhuurt terwijl hij weet dat dit de gevolgen zijn of de organisatie die zijn dieren inhuurt en ook terdege weten dat dit de gevolgen zijn.

Ze doen niet voor elkaar onder.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:16

Citaat:
29 april 2025/Dagblad van het Noorden
In 2025 zijn al 3 veulens verdwenen

Exmoorpony’s Drents-Friese Wold lijken zich aan te passen aan de wolf. Staatsbosbeheer: ‘Niet alle veulens zijn gedood’

De kudde Exmoorpony’s in natuurgebied Aekingerzand in het Drents-Friese Wold lijkt zich aan te passen aan de komst van de wolven. „Vorig jaar verdwenen alle veulens, dit jaar gaat het beter”, zegt een woordvoerder van Staatsbosbeheer.

Staatsbosbeheer verving in april vorig jaar mede vanwege de aanwezigheid van wolven de schapen die er normaliter graasden door twaalf Exmoorpony’s. „Deze zijn beter in staat zich tegen de wolf te verweren’’, legt Joke Bijl van Staatsbosbeheer uit. ,,Er zijn vorig jaar geen volwassen dieren gepakt, maar we misten wel de drie veulens. Slechts van één dier zijn er resten teruggevonden, daarvan weten we zeker dat die door een wolf is gedood. Vermoedelijk zijn de laatste twee eveneens door een wolf gepakt, maar dat is niet met honderd procent zekerheid te zeggen.”

‘Leerproces voor kudde’

De kudde, die eigendom is van wolvenconsulent Jaap Mekel, vertoont volgens de natuurbeheerorganisatie inmiddels ander gedrag. „Rond zes februari is het eerste Exmoorveulen van 2025 geboren. Het veulen ligt vaak in het midden van de groep, met de vrouwelijke dieren er omheen en de hengsten positioneren zich tussen kudde en waarnemers als beschermers van de groep. Dit is het verwachte wenselijke, weerbare gedrag wanneer een kudde leert om te wennen aan de aanwezigheid van de wolf. Er is nu ook een jonger veulen bij de kudde. Er zijn bij ons weten tot nu toe vijf veulens geboren, waarvan er twee in leven zijn. Het is voor een kudde ook een leerproces, het duurt even voordat de dieren hebben geleerd hoe ze elkaar moeten beschermen.”

Paardenhouders stuit het tegen de borst dat Staatsbosbeheer geen maatregelen neemt de pony’s tegen de wolven te beschermen. Lammert Tel uit Een startte vorig jaar met Harm Jan Veenstra uit Boijl een rechtszaak om de pony’s uit het Drents-Friese Wold te weren. Ze sluiten niet uit dat de wolven ook hun paarden aanvallen, nu ze de smaak te pakken hebben.

Tel: „Ik wil gewoon niet dat wolven mijn dieren dood maken. Nu niet, morgen niet, nooit niet. Ze zijn gewoon onderdeel van het gezin. Alle paarden hebben een naam.”

‘Weiland beter beschermd dan gevangenis’

De rechter stelde ze uiteindelijk in het ongelijk. De paardenhouders hebben volgens hem ‘niet aannemelijk’ gemaakt dat hun paarden groter gevaar lopen door de aanwezigheid van de Exmoorpony’s. Het risico op een wolvenaanval in het gebied bestond al voordat de pony’s op het Aekingerzand rondliepen, stelt de rechter.

Tel: „Ik heb net een bedrijf aan de Vledderlanden in Vledder gekocht. Ik denk dat mijn weiland straks beter beveiligd is dan de gevangenis in Veenhuizen. Begrijp me goed, ik vind de wolf een mooi dier, maar het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat de veulentjes van deze pony’s aan wolven worden gevoerd.”

Staatsbosbeheer wijst erop dat de bescherming van de dieren aan de regels voldoet. „Runderen en paarden zijn gehouden dieren en dus is de Wet Dieren van toepassing. Hoe die bescherming wordt geboden is een open norm. De invulling van de kuddebeheerder en ook die van Staatsbosbeheer is dat werken met een weerbare sociale kudde bescherming biedt tegen roofdieren zoals de wolf.”
---
Begrazing

Staatsbosbeheer wil met begrazing het open karakter van het Aekingerzand behouden. „We willen voorkomen dat het gebied overgroeit met snelgroeiende planten. Zo behouden we de bijzondere natuurwaarden van dit stuifzandgebied. Exmoorpony’s zijn geschikt voor begrazing in natuurgebieden vanwege hun oersterke karakter en hun aanpassingsvermogen. Bovendien is het ras zelfredzaam dat goed tegen zware omstandigheden zoals kou en vocht kan en merries kunnen zelfstandig bevallen. Daarnaast hebben de pony’s een voorkeur voor kort gras. Exmoorpony’s grazen anders dan runderen en schapen. Ze eten met hun tanden in plaats van met hun tong. Hierdoor kunnen ze korter grazen, wat gunstig is voor bepaalde plantensoorten en konijnen. Dit past bij het karakteristieke open landschap van het Aekingerzand.”

Foto's uit eigen archief

https://dvhn.nl/drenthe/dewolden/Exmoor ... 28939.html

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/18ssgdPo ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:19

Nou. Zo goed gaat het toch niet Mekel... Ik heb een hekel aan je mislukte experiment.

Maar missen we dan ook niet wat volwassen?

https://www.facebook.com/share/p/1BZGB6jt8z/

Citaat:
28 april 2025/DFW/Drenthe
Ingezonden: zichtmelding Exmoorpony's
Maar 10 exmoor pony's gezien en het oudste veulen
Waar de andere twee pony's zijn en het laatste veulen, ze staan hier niet bij.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 08:32

Opnames van gisteren, 12 volwassen dieren en twee veulens in de kudde Aekingerzand
Citaat:
12 exmoorpony’s en 2 veulentjes Mekelogisch Beheer Drents Friese Wold Staatsbosbeheer.
29 april 2025. Dank voor de filmpjes en foto’s Jan!
12 exmoorpony’s en 2 veulentjes Mekelogisch Beheer Drents Friese Wold Staatsbosbeheer.
29 april 2025. Dank voor de filmpjes en foto’s Jan![/quote]
Bron Annemieke van Straaten c Jan Paparazzi.

https://www.facebook.com/share/v/1AQB6D ... tid=wwXIfr
Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 08:33

Gelukkig dus geen 2 missende volwassen paarden.