Dier&Recht naar de rechter: paarden moeten vrij kunnen bewegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:45

Gnome schreef:
nps schreef:
Nou, exit veel maneges en laagdrempelige manier van met paarden in aanraking komen dan maar. Maneges hebben het al moeilijk, dat zal voor een aantal eventueel sluiting betekenen. Ik denk dat het erg zonde is om alleen vast te pinnen op dit stuk qua welzijn.

Je moet ergens beginnen toch. Er zijn gewoon basis behoeften van een paard. Kun je daar niet aan voldoen, dan moet je wat mij betreft inderdaad dicht.

Precies.
Overigens niet alleen maneges ook pensionstalling.

En als die wet er door komt zou het niet eerlijk zijn als die morgen van kracht is.
Maar er zou wel een overgangstijd kunnen zijn.
Om dingen op orde te maken.. Of niet..

Zullen er dan bedrijven moeten stoppen. Ja die kans zit er in.

Maar zo lang bokt bestaat gaat het er ook al over.
Er is wel tijd geweest en er wat mee te doen. Die steeds maar hebben zitten slapen wat dat betreft, of gedacht wij hebben paarden dat treft ons nooit. Tja..

Nieuwbouw zou gewoon al geen vergunning meer mogen krijgen als er niet voldoende paddocks zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:46

Celaeno schreef:
JudithGigi schreef:
Moeten paarden maar 24/7 in kleine hokjes staan omdat het anders te duur wordt? :o?
Rijliefhebbers versus paardenliefhebbers. Dit topic maakt wel duidelijk wie tot welke categorie behoort. :r Ik stel voor dat die mensen zich door hun partner in hun wc laten opsluiten gedurende 23 uur per dag. 1 uur per dag mogen ze even een rondje wandelen en naar hun oma zwaaien van een afstandje. Kun je ook 100 mee worden.

Moest je ze horen met corona want ze konden nergens heen..

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:58

Shadow0 schreef:
Gnome schreef:
Ik hoop helemaal niet dat maneges verdwijnen in het algemeen. Van mij mogen wel alle stallen verdwijnen die er bewust voor kiezen, samen met de eigenaren, om paarden gewoon meer dan 20 uur op stap te zetten. Daar moeten paarden tegen in bescherming genomen worden.

Oh, maar ze staan niet eens 20 uur op stal dan - zowel beweging als vrijheid zijn wel opgenomen, maar geen 4 uur vrije beweging. Een deel van die beweging is bv aan de hand of onder het zadel.

Maar daar gáát het toch juist om. Vrije!! Beweging. Dat is niet hetzelfde als bewegen onder het zadel of aan de hand. Dat is niet vrij paard zijn. Maargoed volgens mij staan wij veel te ver van elkaar vandaan en voor mij alleen maar de bevestiging dat deze wereld nooit beter wordt zonder dit soort rechtzaken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 21:10

nps schreef:
Nou, exit veel maneges en laagdrempelige manier van met paarden in aanraking komen dan maar. Maneges hebben het al moeilijk, dat zal voor een aantal eventueel sluiting betekenen. Ik denk dat het erg zonde is om alleen vast te pinnen op dit stuk qua welzijn.

Hoezo einde maneges? Hier zijn ze juist jaren geleden overgestapt van op stal naar op stal en dan aantal uur op het land of in een paddock en daarna naar 24/7 buiten. Van die paar uur buiten staan werden ze al veel fijner. Vroeger donderden wij met z'n alleen eraf in de winter omdat die pony's 1 dag per week los kwamen voor een uur. En ze dus met de kou en geen beweging echr gekkenhiizen waren.
Deze manege heeft dat hele probleem niet, ook niet bij degene die niet 24/7 bij de kudde kunnen en dus 's nachts in de boxen staan.
Nu staan ze 's nachts en ochtenden in het land, komende de paddock met schuilstal in rond lestijd en worden dan 1 voor 1 gepakt om op te zadelen bij de lessen die dat niet zelf kunnen.

Het laagdrempelig kennis maken met paarden en paardrijden is daar juist veel makkelijker en beter. En dat is nog midden in de randstad ook.

Edit: het gaat over vrij bewegen. Bij zo'n extreme uitzondering met steek beesten geef je die vrije beweging binnen. Want het is onzin dat het aan de hand en onder het zadel dan geen probleem is. Dan geef je die vrije beweging op dezelfde plek of geef je die vrije beweging niet in 1 keer maar meerdere kortere periodes.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 21:27

Hebben jullie nu niet door dat deze dier&recht gewoon bezig is met het uitsterf beleid voor maneges en pensionstalling er door te pushen dmv voor veel stallen onwerkbare regels te verzinnen!?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 21:34

Waarom zou 4 uur per dag met een maatje en een pluk hooi naar buiten onwerkbaar moeten zijn? Als er een code rood is met een meter sneeuw komt er echt niemand controleren, maar het overgrote deel van de dagen is het prima weer. Ik vind dit echt het minimale, met een 2 uurtjes poetsen en beweging erbij staat het paard nog steeds 18 uur (75%) per dag in een hok.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 21:41

Popstra schreef:
Hebben jullie nu niet door dat deze dier&recht gewoon bezig is met het uitsterf beleid voor maneges en pensionstalling er door te pushen dmv voor veel stallen onwerkbare regels te verzinnen!?

Het is toch schandalig en bezopen dat wij perse paarden willen stallen op een stal waar ze niet eens vrij kunnen bewegen voor 4!!! Uur in een dag. Dat heeft geen bal met onwerkbare regels verzinnen te maken maar met opkomen voor een fatsoenlijk leven voor paarden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 21:44

Gnome schreef:
Popstra schreef:

Het is toch schandalig en bezopen dat wij perse paarden willen stallen op een stal waar ze niet eens vrij kunnen bewegen voor 4!!! Uur in een dag. Dat heeft geen bal met onwerkbare regels verzinnen te maken maar met opkomen voor een fatsoenlijk leven voor paarden.

:j

En het is niet dat de sector geen kans heeft gekregen iets zelf op te zetten wat dan wel werkbaar zou zijn.
Nee bij alles kan niet wil niet.

Dit hebben ze zelf in de hand gehad.

Citaat:
Al in 2007 geeft de overheid de paardensector de opdracht om regels op te stellen voor de leefomstandigheden van hun dieren. Als de sector 4 jaar later nog steeds niets op papier heeft, komt de Dierenbescherming in 2011 met Het Paardenbesluit. Hierin is onder meer vastgelegd dat paarden minimaal 4 uur per dag vrij moeten kunnen bewegen

Loretta

Re: Dier&Recht naar de rechter: paarden moeten vrij kunnen bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 22:02

Ik vraag me af op grond van welke wet D&R dit klaar wil krijgen? De wet dieren is enorm afgezwakt.
Is er hier misschien een jurist die uit kan leggen op welke gronden D&R hier gelijk in zal kunnen krijgen?

D&R genereert heel graag aandacht om op die manier geld binnen te halen. Maar niet al hun projecten zijn even succesvol te noemen op het gebied van resultaten. Daarom vraag ik mij af hoe groot de kans van slagen is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 23:13

MyWishMax schreef:
nps schreef:

Hoezo einde maneges? Hier zijn ze juist jaren geleden overgestapt van op stal naar op stal en dan aantal uur op het land of in een paddock en daarna naar 24/7 buiten. Van die paar uur buiten staan werden ze al veel fijner. Vroeger donderden wij met z'n alleen eraf in de winter omdat die pony's 1 dag per week los kwamen voor een uur. En ze dus met de kou en geen beweging echr gekkenhiizen waren.
Deze manege heeft dat hele probleem niet, ook niet bij degene die niet 24/7 bij de kudde kunnen en dus 's nachts in de boxen staan.
Nu staan ze 's nachts en ochtenden in het land, komende de paddock met schuilstal in rond lestijd en worden dan 1 voor 1 gepakt om op te zadelen bij de lessen die dat niet zelf kunnen.

Het laagdrempelig kennis maken met paarden en paardrijden is daar juist veel makkelijker en beter. En dat is nog midden in de randstad ook.

Edit: het gaat over vrij bewegen. Bij zo'n extreme uitzondering met steek beesten geef je die vrije beweging binnen. Want het is onzin dat het aan de hand en onder het zadel dan geen probleem is. Dan geef je die vrije beweging op dezelfde plek of geef je die vrije beweging niet in 1 keer maar meerdere kortere periodes.

Als je last hebt van steekbeesten kun je ze ook nog ‘s nachts buiten zetten. Of vroeg in de ochtend. Of in een binnenbak als die er is, tussen de lessen door. 4x een uur is ook 4 uur. Waar een wil is….

Mooi dat het al bestaat MWM. Dan zit er beweging is. Top.

Ik merk dat het ook vaak onwetendheid is. Dat manegemeisjes ook vaak niet in aanraking komen met een andere manier. Ik heb dan ook regelmatig jonge meiden bij de paarden en laat ze graag een andere manier van paarden houden zien.
Nadeel is dat als ze het graag anders willen, er weer geen manege is die het op welzijnsgebied goed doet en de meiden nergens anders hun hobby met paarden kunnen uitoefenen.
Hun beeld verandert. De manege niet. En hoe ik het ze ook gun, ik heb geen plek (en genoeg paarden :+) voor 10 meiden. Dus gaan ze toch maar weer terug naar de manege.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 23:36

Loretta schreef:
Ik vraag me af op grond van welke wet D&R dit klaar wil krijgen? De wet dieren is enorm afgezwakt.
Is er hier misschien een jurist die uit kan leggen op welke gronden D&R hier gelijk in zal kunnen krijgen?

D&R genereert heel graag aandacht om op die manier geld binnen te halen. Maar niet al hun projecten zijn even succesvol te noemen op het gebied van resultaten. Daarom vraag ik mij af hoe groot de kans van slagen is.

Ik neem aan dat de jurist van D&R dit wel heeft uitgezocht.
Meestal zit het juridisch goed in elkaar bij dit soort organisaties.

Wat de rechter zal zeggen is uiteraard afwachten maar het brengt zeker de discussie op gang.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 01:19

Ja begrijp mij niet verkeerd, ik ben er ook 100% voor dat maneges en pensions beter moeten voor dieren welzijn hoor maar dier&recht gaat steeds stapjes verder he...
Tot we er zelfs niet meer op mogen zitten ;)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 06:31

Popstra schreef:
Ja begrijp mij niet verkeerd, ik ben er ook 100% voor dat maneges en pensions beter moeten voor dieren welzijn hoor maar dier&recht gaat steeds stapjes verder he...
Tot we er zelfs niet meer op mogen zitten ;)

Als dat al zo is, heeft dat nu toch niks te maken met dit topic?

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 06:32

Bij het horen/lezen van de organisatie Dier&recht, gaan mij al de griebels en grabels over de rug :r !

Nooit iets positiefs over deze organisatie gehoord/gelezen.

Goede vriendin van ons, zeer correcte Golden Retriever fokster, is jaren geleden door hen aangeklaagd, samen met nog een andere golden fokker(ging over Ichthyoses). Deze organisatie(Dier&recht) , kon niet op tegen de Golden Retriever vereniging, dus gingen ze een tweetal van hun beste fokkers aanklagen, waaronder mijn vriendin!
Wat een stress en enorme advocaatkosten heeft zij daarvan gehad! Maar ze heeft/hebben de rechtzaak gewonnen! De rechter maakte helemaal gehakt van de aanklacht van deze K organistatie! Maar het heeft haar ongelovelijk veel geld en stress gekost. Ik weet dat zij een baan in de schoonmaak erbij heeft moeten doen voor een jaar of 2 om de kosten van de advocaten te kunnen betalen, want of je nu wel of geen gelijk krijgt de advocaat wil wel z'n centen zien! Werkelijk een kansloze actie was dit!

Mede hierom , gaan bij mij de nekharen al overeind staan bij deze walgelijke organisatie!

Laten ze maar wat doen aan het onnodige leed op het DFW , waar de pony's van meneer Mekel _-:( :r }:) als wolven voer staan!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 06:36

Super k voor je vriendin maar verder heeft je reactie inhoudelijk niets met dit onderwerp te maken. Jammer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:21

karrij schreef:
Bij het horen/lezen van de organisatie Dier&recht, gaan mij al de griebels en grabels over de rug :r !

Goede vriendin van ons, zeer correcte Golden Retriever fokster, is jaren geleden door hen aangeklaagd, samen met nog een andere golden fokker(ging over Ichthyoses). Deze organisatie(Dier&recht) , kon niet op tegen de Golden Retriever vereniging, dus gingen ze een tweetal van hun beste fokkers aanklagen, waaronder mijn vriendin!
Wat een stress en enorme advocaatkosten heeft zij daarvan gehad! Maar ze heeft/hebben de rechtzaak gewonnen! De rechter maakte helemaal gehakt van de aanklacht van deze K organistatie! Maar het heeft haar ongelovelijk veel geld en stress gekost. Ik weet dat zij een baan in de schoonmaak erbij heeft moeten doen voor een jaar of 2 om de kosten van de advocaten te kunnen betalen, want of je nu wel of geen gelijk krijgt de advocaat wil wel z'n centen zien! Werkelijk een kansloze actie was dit!

Mede hierom , gaan bij mij de nekharen al overeind staan bij deze walgelijke organisatie!

Laten ze maar wat doen aan het onnodige leed op het DFW , waar de pony's van meneer Mekel _-:( :r }:) als wolven voer staan!

Ja klopt ja, het zijn hele misselijke mensen. En nu begrijp ik dat ze wederom een gewone manege aanvallen. Er staat ook niet bij het artikel om welke manege het gaat. Dus of het daar echt zo slecht is weten we niet.

Het wordt altijd heel mooi verpakt door D&R. Maar in het verleden hebben ze genoeg uitgehaald waarvan je echt gaat denken, hoe dan?

Daarom vraag ik mij nu ook af. Op welke grond stellen ze deze eisen? Welke wet wordt er overtreden? Kan de NVWA niet gewoon eens langs gaan en inspectie doen?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:46

Loretta schreef:

Niet zo groot, precies om wat jij al aangeeft. Het gaat ze om de aandacht en hun doel is nog steeds om al het gebruik van dieren uit de bannen, ook de goudvis en de parkiet.

En voor de mensen die het er allemaal zo vreselijk mee eens zijn omdat ze denken dat ze het zelf thuis allemaal zo goed voor elkaar hebben: er komt vanzelf een keer een eis of regel die jou raakt en die onrechtvaardig is voor jouw situatie. Maar dan is het te laat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:51

karrij schreef:

Als iemand je vriendin is, dan is het ook lastig hier objectief tegenaan te kijken.
Maar ik ben het met dier en recht eens dat zij strijden voor verplicht testen op erfelijke ziekten bij honden.
De rasvereniging stelt dit niet verplicht, en daardoor worden er honden gefokt met akelige erfelijke ziekten die dus voorkomen kunnen worden.
Als ik het goed begrijp heeft dier en recht een koper van een retriever bijgestaan wiens hond deze ziekte had.
Wanneer jouw vriendin netjes haar fokdieren heeft laten testen treft haar natuurlijk geen blaam.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:54

Veronica2 schreef:
En voor de mensen die het er allemaal zo vreselijk mee eens zijn omdat ze denken dat ze het zelf thuis allemaal zo goed voor elkaar hebben: er komt vanzelf een keer een eis of regel die jou raakt en die onrechtvaardig is voor jouw situatie. Maar dan is het te laat.

Daar heb je zeker gelijk aan. Ze stoppen niet bij dit. Ze lijken op het eerste gezicht heel sympathiek, maar wanneer je verder kijkt dan ontdek je allemaal duistere kanten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:03

Loretta schreef:
Veronica2 schreef:

Daar heb je zeker gelijk aan. Ze stoppen niet bij dit. Ze lijken op het eerste gezicht heel sympathiek, maar wanneer je verder kijkt dan ontdek je allemaal duistere kanten.

Hihihi, duistere kanten…..

Alleen al op dit forum zitten honderden mensen wiens paarden die 4 uur niet eens halen.
Op 1 of andere manier voelt men het als een recht om dieren te bezitten, ook al lenen de omstandigheden zich daar niet voor.
Ik heb hier thuis geprobeerd het maximale eruit te slepen qua huisvesting voor ze. Ze hebben alle vrijheid en ruimte maar ook veilige beschutting.
Maar dan nog….. nog steeds bepaal ik hun gezelschap, ruimte, voeding, etc…
Ik zou ze nog veel meer vrijheid gunnen. Of ik er hierna nog weer aan begin weet ik niet. Ik vind de gedachte dat ze elders wellicht minder vrijheid zouden hebben wel helpend.
Maar ik kan me best voorstellen dat we in de toekomst anders tegen dieren houden gaan aankijken.
Maar dan moet de mens zich wel eerst iets meer gaan emotioneel/ spiritueel ontwikkelen, en daar lijkt het voorlopig nog niet echt op…

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:05

Misschien wwl, misschien niet.
Als er geen draagvlak is in de maatschappij zal het ook niet ineens zo veranderen.

Het is dus zaak om het als sector gewoon goed op orde te hebben met een goed verhaal.

Niets veranderen aan het feit dat paarden amper of nooit vrije beweging krijgen vanwege een mogelijk doemscenario?
De sector gaat het schijnbaar zelf niet oplossen laat de rechter zich er maar eens over buigen.

Gezien de eerdere berichten van D&R denkmik dat ze de Hollandse manege aanklagen. Maar dit is een aanname van mij!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:06

Ninx schreef:
karrij schreef:

Als iemand je vriendin is, dan is het ook lastig hier objectief tegenaan te kijken.
Maar ik ben het met dier en recht eens dat zij strijden voor verplicht testen op erfelijke ziekten bij honden.
De rasvereniging stelt dit niet verplicht, en daardoor worden er honden gefokt met akelige erfelijke ziekten die dus voorkomen kunnen worden.
Als ik het goed begrijp heeft dier en recht een koper van een retriever bijgestaan wiens hond deze ziekte had.
Wanneer jouw vriendin netjes haar fokdieren heeft laten testen treft haar natuurlijk geen blaam.

Maar ze gebruiken rashondenwijzer of dat is zelfs van hen. En dat is gewoon 1 grote leugen, ze gebruiken het om rashonden aan te vallen, maar ik kan mijn broodfok lookalike herder gewoon opgeven met alle issues die zij had en dat wordt dan bij het ras meegenomen. Net als dat het alleen draait om zieke dieren en zelfs aandoeningen gemeld staan die in de totale populatie misschien nog geen 1 procent zijn maar bij hen meer lijken doordat je alleen zieke dieren ziet. Of HD/ed door een trauma wordt opgegeven en meteen geroepen dat dat dus door het fokken komt. En dus die broodfok lookalikes die niks met het ras en de fokkers te maken hebben die wel allerlei problemen hebben. Zoals bij kleinere rassen PL, sommige rassen die gefokt worden via rasvereniging hebben daar bijna geen last van want er wordt op getest en als er een afwijking is mogen ze niet fokken. De broodfok(en daar reken ik de pretnesten van mensen ook onder) doet dat niet en dan krijgen ze allemaal dat huppeltje waarvan mensen zeggen dat het bij het ras hoort... Sorry, jouw Black en tan JR met huppelde heeft niks met een JR te maken. Maar mag je wel gebruiken bij rashondenwijzer om aandoeningen te melden.

De dingen bij mijn ras wordt bij de rasvereniging gewoon op getest en sommige zijn heel zeldzaam. Bij broodfokkets en pretnesten niet. Daar zou je onderscheid in moeten maken en dus niet de schuld bij die rashonden leggen waarvan de uitslagen gewoon op te vragen zijn.

Dus nee, ik ben het er wel mee eens dat dier en recht gewoon een vervelende organisatie is die niet vies is van leugens om hun standpunt te maken.

Maakt niet dat die 4 uur vrije beweging geen goede actie is. De sector had ook zelf in actie kunnen komen. Je zou denken dat paardenliefhebbers voor zouden zijn, maar er zijn blijkbaar veel mensen dke niet van paarden houden maar van paardrijden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:16

Het is al te gek dat Dier en Recht zich hiermee bezig moet gaan houden !
Het zou allang normaal moeten zijn dat de paarden tenminste 1 dagdeel vrij mogen bewegen .
Of t nu manege pony,s zijn of dure sportpaarden .
Dier en recht is wel zo een typische organisatie die als ze dit zouden kunnen bereiken nog n stap verder gaan , want hoe natuurlijk is het om op een paard te gaan zitten uiteindelijk .

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:30

Ik vind die club ook een enge. En dat ze steeds verder zullen gaan is zeker.

Maar in deze hebben "we" ze niet 1 vingen gegeven maar 10 handen.
Echt de bedrijven die niet 1 dagdeel een paard fatsoenlijk vrij hebben staan horen inderdaad niet eens meer te bestaan.
Ze hebben 20 jaar zitten slapen. Dan nu niet nog gaan huilen....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:31

DuoPenotti schreef:
Ik vind die club ook een enge. En dat ze steeds verder zullen gaan is zeker.

Maar in deze hebben "we" ze niet 1 vingen gegeven maar 10 handen.
Echt de bedrijven die niet 1 dagdeel een paard fatsoenlijk vrij hebben staan horen inderdaad niet eens meer te bestaan.
Ze hebben 20 jaar zitten slapen. Dan nu niet nog gaan huilen....

Precies. Je hoeft niet meteen voorstander van de organisatie te zijn om dit wel een goed punt te vinden. En dan is het de schuld van de sector die gewoon zelf niks gedaan heeft behalve een soort richtlijn achtig iets de wereld in gooien ooit waar niks mee gedaan wordt verder.