Ruiter Maartje achtervolgd door wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 17:22

Laatst bijgewerkt door GabberGill op 09-07-24 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ruiter Maartje achtervolgd door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 17:25

Die is een jaar oud

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 17:28

DuoPenotti schreef:
Die is een jaar oud

Daar ginge het niet om
Het ging erom dat de wolven achtervolgen en dan lijken te testen wat ze kunnen doen.

Ik probeerde dus aan te kaarten dat ze altijd al van achter mee leken te lopen. Dus dat het stukje op 5m achtervolgen gewoon iets is wat ze standaard lijken te doen.

Je ziet overal dat ze aftasten hoe en wat. Ik denk oprecht dat ze wachten op het moment dat ze toe kunnen slaan

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 17:30

Ooh bedoelde je dat :+
Ja ze weten precies wat ze doen...
En dat mag allemaal in NL.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 17:31

DuoPenotti schreef:
Ooh bedoelde je dat :+
Ja ze weten precies wat ze doen...
En dat mag allemaal in NL.

Ben soms wat onduidelijk in mijn typecommunicatie hahahahhaha dat is een punt bij mij. Vaak wil ik snel en gehaast tussendoor reageren.

Annefrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:14

Het probleem is dat wolven snel veel te tam worden en opportunistisch. Ze moeten bang blijven voor mensen en grenzen respecteren. Waarom gaan boswachters niet op pad om de wolven af te schrikken met rubber kogels? Je hoeft ze niet direct allemaal neer te schieten maar wolven moeten wel snappen dat mensen off limits zijn, net als schapen en vee. Moeilijk in Nederland dat in feite één groot gezellig park is met heel veel fietsers, kinderen, wandelaars, hondjes en ruiters. Ik denk ook dat een paard niet persé een prooi is maar een op hol slaand paard is inderdaad levensgevaarlijk. Brrrrr, ik hoop dat staatsbosbeheer begrijpt dat ze dit niet zomaar kunnen laten gebeuren. Natuur moest begeleid worden, zeker in Nederland....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:36

Geen ander voedsel en geen ander territorium meer vrij. Afschrikken werkt als een dier andere opties heeft en die zijn hier inmiddels op.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:47

Annefrance schreef:
Ik denk ook dat een paard niet persé een prooi is maar een op hol slaand paard is inderdaad levensgevaarlijk.

Los van het feit dat een paard voor een roedel jagende wolven wel degelijk een prooi kan zijn, is mijn issue met een op hol slaand paard niet zozeer het gevaar voor anderen (dat ook...) maar als de ruiter er afgegooid wordt en bewusteloos is of iets gebroken heeft, dan lig je daar mooi tussen de wolven hulpeloos op de grond. Dat zou veruit mijn grootste angst zijn als ruiter. Een paard dat écht doodsangsten uitstaat zal heel anders en veel heftiger reageren dan een paard dat iets "een beetje spannend vindt". Grote kans dat je er dus ook veel sneller en veel heftiger vanaf gaat dan in andere omstandigheden.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:08

Fiona_flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 07:16

Paarden kunnen ook op hol slaan van andere dingen die gebeuren in het bos. Zeker met de vele wandelaars die er nu zijn met onopgevoedde honden die op je ruiter en paard af sprinten.

Ik vind het een beetje sneu dat de wolf nu de dupe is terwijl de mens zelf de afstand had moeten bewaren. Teveel wandelaars met honden die de wolf te dichtbij lieten komen en nu moet de wolf maar afgeschoten worden?

Kunnen we net zo goed een stop op de voortplanting van de mens zetten aangezien we al met genoeg zijn. Dan wordt de wereld minder vol en kunnen de dieren in de vrije natuur gewoon leven.

En tuurlijk is het spannend om je paard op het land te zetten met een wolf in de buurt, als de wolf nooit weg was geweest dan hadden wij ons allang aangepast.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 07:34

Wandelaars die de wolf te dichtbij lieten komen? Ja? Hoe zorg je als wandelaar dan dat die wolf niet dicht bij je komt?
De mens had zelf meer afstand moeten bewaren? Hoe doe je dat als de wolf zijn territorium in jouw achtertuin heeft en bij jóu komt buurten?

Als je het hebt over wolvenspotters die wolven lokken om ze van dichtbij te fotograferen of te bekijken, ja, volkomen eens. Maar verder is wat je schrijft vrij onzinnig. “Wolvendeskundigen” roepen zonder uitzondering dat wolven schuw en ongevaarlijk zijn en mensen niet zullen benaderen en als ze dat wél doen, ze makkelijk te verjagen zijn. Mensen die niet beter weten denken dat dat klopt en doen gewoon wat ze is verteld en denken dat ze fikkie rustig uit kunnen laten in het bos.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 07:35

Misschien hadden de wolven eerst al ons vee met rust moeten laten.. :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 07:36

"Die de wolf te dichtbij lieten komen?"

...

Mensen horen ook in de natuur, of wist je misschien niet dat wandelen in een bos 1 van de meest gezonde dingen is voor je mentale gezondheid?

Fiona_flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:03

Genoeg filmpjes van wandelaars met honden die hun hond niet terug roepen en lekker laten snuffelen. Wandelaars die gaan staan filmen en dichterbij proberen te komen.

In andere landen waar de wolf nooit weg is weggeweest en in grotere aantallen leeft met andere roofdieren zijn al allemaal oplossingen om zoveel mogelijk te voorkomen dat de wolf aan hun dieren komt.

Dat is blijkbaar te moeilijk voor ons want de meeste leven in hun eigen bubbel en niks mag die bubbel doorbreken.

En tuurlijk vind ik het heel erg dat er nu een hondje gegrepen is, pony's en schapen doodgebeten zijn. Dat is echt vreselijk en ik zou er zelf ook kapot van zijn als het mijn dieren waren. Maar dat is natuur..

De wolf dood zijn prooi niet helemaal om later terug te kunnen komen en die verder te kunnen eten. Doordat de boer (volkomen logisch) alle gegrepen dieren weg haalt, gaat de wolf nog meer dieren pakken, want zijn voorraad is weg.

Nederland heeft vroeger altijd al wolven gehad in de natuur en Nederland haalt maar mensen binnen en Nederlanders gaan er als konijnen op los waardoor er teveel mensen zijn en alles steeds volgebouwder moet worden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:09

Dat is geen natuur, schapen paarden en honden zijn gedomesticeerd. Een wolf die een hert pakt, dát is natuur.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:11

In andere landen waar de wolf al langer leeft zijn idd goede oplossingen. Daar mag men namelijk wel op wolven schieten die mensen te na komen. Of schieten op wolven die wolfwerende omheiningen weten te omzeilen. Vooral dat afschot werkt afschrikwekkend voor wolven waardoor ze weer schuw worden. Wolven zijn heel slim en leren door ervaring. Wat je ziet is dat ze ons aan het uittesten zijn, en alles wat ze nu leren is dat ze van ons niks te vrezen hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:12

"Vroeger".. dat is bijna 250 jaar terug, toen was de laatste wolf gedood.
Dat was ver voor de huidige bevolkingsgroei.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:47

Fiona_flora schreef:
In andere landen waar de wolf nooit weg is weggeweest en in grotere aantallen leeft met andere roofdieren zijn al allemaal oplossingen om zoveel mogelijk te voorkomen dat de wolf aan hun dieren komt.
Niet persé.
Ik heb familie in Scandinavië wonen met vee, zowel koeien als paarden, die gewoon achter 2 draden stroom staan.
De buren daar hebben schapen die 24/7 het hele jaar rond buiten lopen achter 1 meter hoog gaas, is nog nooit een schaap gepakt.
Zou daar een wolf op het terrein komen (wat in ruim 20 jaar niet is gebeurd), wordt deze afgeschoten door de eigenaar van het terrein of door een jager, aangezien je jezelf en je vee mag verdedigen.
Ik zeg niet dat er nooit schapen gepakt worden, maar in vergelijking met Nederland is het te verwaarlozen en wordt er ook 9 van de 10 keer direct ingegrepen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:48

Nou Fiona, welke oplossingen zijn er in het buitenland waardoor mens en wolf daar wel vreedzaam kunnen samenleven? En mogen die oplossingen dan ook hier in Nederland worden toegepast?

En tsja, al die filmpjes die jij ziet. Nogmaals, wat zou jij doen als je keer op keer verteld wordt dat wolven schuwe, vreedzame dieren zijn die niks zullen doen? Kun je mensen domheid verwijten als ze eenzijdige, onjuiste informatie krijgen van mensen die er “verstand” van hebben?
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 10-07-24 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:51

Fiona_flora schreef:
Genoeg filmpjes van wandelaars met honden die hun hond niet terug roepen en lekker laten snuffelen. Wandelaars die gaan staan filmen en dichterbij proberen te komen.

Dat is blijkbaar te moeilijk voor ons want de meeste leven in hun eigen bubbel en niks mag die bubbel doorbreken.

En tuurlijk vind ik het heel erg dat er nu een hondje gegrepen is, pony's en schapen doodgebeten zijn. Dat is echt vreselijk en ik zou er zelf ook kapot van zijn als het mijn dieren waren. Maar dat is natuur..

De wolf dood zijn prooi niet helemaal om later terug te kunnen komen en die verder te kunnen eten. Doordat de boer (volkomen logisch) alle gegrepen dieren weg haalt, gaat de wolf nog meer dieren pakken, want zijn voorraad is weg.

Nederland heeft vroeger altijd al wolven gehad in de natuur en Nederland haalt maar mensen binnen en Nederlanders gaan er als konijnen op los waardoor er teveel mensen zijn en alles steeds volgebouwder moet worden.

Volgens mij heb je niet volledig opgelet.

Het grootste probleem van de overbevolking in Nederland, is het feit dat we steeds meer mensen binnenhalen én dat we een langere levensduur hebben. Nederlanders gaan er misschien als konijnen op los, maar planten zich niet voort als konijnen. Het geboortecijfer is aan het dalen, wat er met de gigantische vergrijzing voor zorgt dat we straks (nu al eigenlijk) jeugd tekort hebben voor een vangnet hiervan. Van mij mag er echt heel goed naar het migratiebeleid gekeken gaan worden, en asielzoekers horen niet de kans te krijgen zo lang te kunnen procederen, maar dat is een andere discussie.

Ruim 250 jaar geleden zijn de wolven in Nederland vervolgd, vermoord, en verjaagd. Er woonden toen ongeveer 5,5 miljoen mensen in wat toen nog Noord- en Zuid- Nederland was (nu België), en zelfs toen al ging het mis. Mensen, huisdieren en vee werden gegrepen, waardoor ingrijpen overmijdbaar was.

Inmiddels wonen er in Nederland alleen al ruim 17,5 miljoen mensen en in België nog eens ruim 11,5 miljoen mensen. Samen komt het op ruim 29 miljoen mensen. Alleen al in Nederland wonen er ruim 300% meer inwoners als toentertijd in Nederland en België samen. En de landen gecombineerd ruim 500% meer inwoners.

Als we met een dergelijk aantal inwoners al niet konden samenleven met de wolf, hoe zie je dat nu op de lange termijn goed gaan dan?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:35

Fiona_flora schreef:

Ik kom uit zo'n land en de oplossing heet "daadwerkelijk natuur hebben" :+ in de zin van honderden vierkante km bos waar wolven, beren en andere roofdieren lekker hun ding mogen doen zonder in aanraking met mensen te hoeven te komen. Daaronder valt ook genoeg grote prooidieren rond hebben lopen waardoor een uitstapje naar een dorp om wat vee te pakken zich wat minder loont.

Nederlandse "natuur" daarentegen zijn veredelde stadsparken sorry :')

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:38

Fiona_flora schreef:

Je hele verhaal is al meerdere keren onderuit gehaald, zelfs voor je hier al postte.
Ik denk dat je niet echt weet hoe alles in elkaar steekt.

Heb jij vroeger aardrijkskunde gehad? Kijk voor de gein eens naar Noorwegen, hoe groot dat land is en hoeveel natuur.
En nu naar Nederland.

Zie je het verschil?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 12:05

Fiona_flora schreef:

Heb je je nou hiervoor aangemeld op bokt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 14:41

Fiona_flora schreef:

Even wikipedia check :
Nederland 416 inwoners / km2
Zweden : 22.7/km2
Finland : 16.5/km2
Iets met ruimtegebrek dus.
Terug komen om nogmaals van prooi te eten is trouwens ook zonder opruimen geen standaard wolvengedrag.
Wolf die vee eet is geen natuur, dat is een noodsprong bij geen voedsel of plek meer in de natuur. Overbevolking aan wolven dus. En dat gaat rap bij een verdubbeling in populatie elke 2-3 jaar en een voorkeur voor dieren van 2 dagen tot 6 maanden oud. Dan zijn er snel en teveel mondjes te voeden en geen voedsel meer om dat te doen.

Verder afstand houden eisen van een dier dat zo dwars door het bos komt terwijl jij netjes op de paden blijft is onredelijk. Je ziet ze niet aankomen, maar ze weten precies waar jij bent, als die wolf schuw was, had je ze nooit gezien. Dat ze zo zichtbaar zijn geeft zorgen wegens tekort aan voedsel en geschikte territoria. Dus probleem, want overbevolkt incl. niet zich kunnen gedragen zoals een wolf hoort te doen. Ja dan is euthanasie aka afschot noodzakelijk. Dit zo laten doorsukkelen is dierenmishandeling van zowel wolf als vee. Doe jij aangifte?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 14:52

Vandaag sprak ik een collega weer (bioloog) en heb om advies gevraagd mocht ik in den treek het beest zien:

1. Hou oogcontact, niet wegtrekken.
2. Kom nooit tussen moeder en nest in
3. Pepper spray of bear spray raadde hij nog aan. Ik ga een flesje kopen

Hij benoemde ook nog dat teveel natuurfotografen etc gewoon te dichtbij komen en dieren voeren _-:( van nature zal de wolf de mens mijden maar ze zijn pienter genoeg om dit ook snel af te leren.