Illegaal paardenvlees via Nederlandse handelaren in snacks

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Illegaal paardenvlees via Nederlandse handelaren in snacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 16:48

Miljarden rijpaarden? Zoveel lopen er nou ook weer niet rond, zelfs niet wereldwijd. Laat staan dat die allemaal via de achterdeur verdwijnen.

Maar het zijn met name de hypocriete landen (VS is ook zo'n land) die paarden laat lijden omdat ze te beroerd zijn om (netjes) slachten goed te regelen. Regel slacht goed in eigen land, of maak euthanasie en afvoer van het kadaver gratis als je dan per se niet wilt slachten.
En een wereldwijd verbod op transport van levend vee zou ook een hoop schelen. Die schepen met schapen die naar het Midden Oosten gaan om daar traditioneel te slachten zijn ook een horreur.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 17:09

Je snapt best wat ik bedoel Ibbel. Geslacht, afgedankt, gedumpt, ingeslapen, you name it.
Als je ziet wat er jaarlijks in alle disciplines en in alle lagen via de achterdeur verdwijnt...
En dat jaar op jaar.
Het is aan het einde van de rit maar net waar je eens echt goed gaat kijken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 17:19

Ik zou regulier slachten of inslapen nou niet per se verdwenen via de achterdeur noemen. Ook niet als mensen een paard naar de slager brengen omdat-ie te oud is voor (wedstrijd-) gebruik en men het geld niet heeft voor pensioen en wel de ambitie en het geld voor een jong paard. Integendeel, dat vind ik een stuk beter dan ergens wegschuiven op een weitje onder het mom van pensioen en er niet meer naar kijken.

Misschien ben ik te optimistisch, maar het merendeel van de paarden 'verdwijnt' nog altijd 'normaal' - een pensioenplek, inslapen of slacht als ze 'afgedankt' worden. Het afgedankte paardenhandelscircuit bestaat wel, maar is volgens mij tamelijk beperkt in omvang. Ook in de VS. Daar gaan ze eerder naar de killpens en op transport naar Mexico, heb ik het idee.
Dumpen zie je weliswaar ook (zelden in NL of mainland Europa) maar is ook nou weer niet echt schering en inslag in de VS of Ierland.

Maar misschien ben ik heel erg optimistisch en denk ik dat de gemiddelde paardeneigenaar voor een goed einde zorgt - in ieder geval in landen waar slacht toegestaan is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 17:38

De ellende begint als overheden, maatschappij, stamboek of eigenaar slacht uitsluiten als optie. Dan zet je de deur open naar oplichters en wanhoopsacties als ergens loslaten. Eind resultaat is of toch opvang (zolang die de financien nog rond krijgen) of ergens waar het rendabel is qua vleesprijs en transport een slachthuis in.
Als we werkelijk iets willen doen aan dierenwelzijn op dit punt zal niet alleen slacht acceptabel moeten zijn, maar zal ook de snelheid van de slachtlijn omlaag moeten. Dan is er overal meer tijd voor en kunnen bestaande protocollen (Temple Grandin heeft dat werk al lang gedaan) ook werkelijk uitgevoerd worden zoals ze bedoeld zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:37

Bij rijpaarden ligt dat anders, ja die komen ook in de handel en worden ook weleens geslacht. Maar dat is meestal als ze wat mankeren en dat is vaak niet op zo,n jonge leeftijd als de race paarden.

Race paarden zijn toch echt kennelijk op jongere leeftijd al stuk of onbruikbaar of gewoon waardeloos geworden waardoor ze zo,n lot krijgen. Ja, ik heb daar moeite mee terwijl ik niet tegen de sport ben maar wel als dit het resultaat is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:42

Ze zijn meestal niet stuk, maar wel uitgeraced. En OTTB's zijn een vak apart, net als dravers trouwens.
Dus vaak lastig een nieuwe eigenaar voor te vinden als ze voor de fok niet interessant genoeg zijn.

Als je heel cynisch bent kun je ook zeggen dat je been of je nek breken in de Grand National een beter einde is, dan heel aan het eind van je rencarriere komen en dan na lange omweg in de salami eindigen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 19:42

Nouja dat bedoel ik een beetje met waardeloos.. wat er nu veel op marktplaats staat is ook meuk. Krijgen daardoor ook een slechte naam, ongewild, lagere prijsklasses etc. Terwijl ik oprecht geloof dat het hele leuke paarden kunnen zijn maar wel voor een beperkt publiek en gezond en al omgeschoold etc.

Wel grappig die vergelijking met dravers, nu we het daarover hebben. Hoeveel belanden er daarvan op jonge leeftijd bij de slager? Want voor mijn gevoel is dit minder dan bij EV,s maar wellicht zit ik er naast.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:17

Veel uitgekoerste dravers belanden op latere leeftijd puntgaaf en gezond bij de slager, gewoon, omdat ze niet aan de man te brengen zijn. Want die moet je vaak én nog beleren onder zadel (nou gaat dat vaak erg makkelijk, maar een hoop mensen zien dat ook niet per se zitten met een 10-jarige) én nog leren dat galopperen toch wel mag. Zijn ook vaak net wat minder rijtypisch gebouwd.

EV kan vaak nog een hele mooie eventingcarriere hebben na een rencarriere, draver blijft een beetje steken in endurance en/of aangespannen werk.

Dus ik weet niet of er meer EVs of meer dravers bij de slager eindigen. Wat niet snel genoeg is in de training en nooit op de baan komt wordt (iets) makkelijker als draver verkocht dan wanneer ze wel gekoerst hebben, geen idee hoe dat met de EVs zit. Daar lopen er in NL volgens mij minder van rond.

In de UK is dat uiteraard omgekeerd, als er daar uberhaupt al gedraafd wordt - dat zou ik niet weten.

Maar ik vermoed dat daar de EVs die de baan niet halen vrij makkelijk de eventing in gaan. Of gebruikt worden om hunters te fokken.

Wat er geblesseerd uitvalt op jonge leeftijd valt voor beide rassen echt mee, ze worden al zo lang op snelheid en prestaties gefokt, daar zit echt een hoop hardheid in verankerd.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 08:56

Elisa2 schreef:
Bij rijpaarden ligt dat anders, ja die komen ook in de handel en worden ook weleens geslacht. Maar dat is meestal als ze wat mankeren en dat is vaak niet op zo,n jonge leeftijd als de race paarden.

Race paarden zijn toch echt kennelijk op jongere leeftijd al stuk of onbruikbaar of gewoon waardeloos geworden waardoor ze zo,n lot krijgen. Ja, ik heb daar moeite mee terwijl ik niet tegen de sport ben maar wel als dit het resultaat is.

Oei Elisa ik denk dat je eens beter je ogen moet openen. Honderden rijpaarden zie ik wekelijks voorbij komen. Vele daarvan zie je binnen enkele jaren niks meer van. Ook dat is gewoon een complete industrie waar volop selectie plaatsvind en waarbij die paarden die niet goed genoeg zijn verdwijnen. Of dat nu is doordat ze geslacht zijn, ingeslapen, of onder andere naam verkocht naar een uithoek van de wereld is daarin niet van belang. De hoeveelheid jonge rijpaarden die van alles mankeren en/of uitgedaan zijn/ niet goed genoeg zijn. Feit is dat het net zo goed en net zoveel bij rijpaarden gebeurd. Alleen lijkt men daar zijn ogen voor te sluiten of niet te willen zien.
Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 17-06-24 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 08:57

Tja, degene die ik ken die in de drafsport zitten die zoeken allemaal een goed tehuis voor de paarden als ze uitgekoerst zijn als recreatiepaard. Ook op latere leeftijd. Ik kan me voorstellen dat dravers eerder vaker bij de slager belande toen ze nog zo'n e500,- waard waren ofzo. Maar nu betaal je er al snel e1500,- als ze zo van de baan af komen dus hoe lucratief is het? De ongezonde zullen ongetwijfeld wel op die manier gaan.

Of dat met EV's dan op dezelfde manier gaat, dat zou kunnen natuurlijk..de beste zullen niet geexporteerd worden denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 08:58

kyrkelover schreef:
Elisa2 schreef:

Oei Elisa ik denk dat je eens beter je ogen moet openen. Honderden rijpaarden zie ik wekelijks voorbij komen. Vele daarvan zie je binnen enkele jaren niks meer van. Ook dat is gewoon een complete industrie waar volop selectie plaatsvind en waarbij die paarden die niet goed genoeg zijn verdwijnen. Of dat nu is doordat ze geslacht zijn, ingeslapen, of onder andere naam verkocht naar een uithoek van de wereld is daarin niet van belang. Feit is dat het net zo goed en net zoveel bij rijpaarden gebeurd. Alleen lijkt men daar zijn ogen voor te sluiten of niet te willen zien.

Waar zie je die voorbij komen dan?

Ik zeg niet, dat dit niet gebeurd..ik zeg dat dit voorkomt in het lage segment van de handel. En dat die paarden meestal niet zo jong zijn als de EV's.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 09:06

Kijk eens naar zaken als jonge paarden competities, Hendrikx competitie etc. Ga gewoon eens zoeken naar resultaten van een aantal jaar terug en wat er met deze paarden gebeurd is. En nee niet die paar toppers, maar de onderlaag.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 09:08

Ik denk dat het een enorme aanname is dat er in verhouding veel meer EVs jong bij de slager belanden dan warmbloeden. Ik denk echt veel eerder omgekeerd.
Warmbloeden zijn gemiddeld een stuk vozer op de benen dan EVs, COPD is op jonge leeftijd vaak nog geen reden tot slacht, dus dat valt ook af, hooguit zou je wat meer ernstige koliek bij EVs kunnen vermoeden vanwege het zuinige ruwvoerbeleid. En dan heb je de redenen voor jong inslapen/slachten wel gehad: benen, longen en darmen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 09:16

Dat is niet waar, de EV heeft KS en OCD in de warmbloedenfokkerij gebracht en vaak hebben ze slechte platvoeten. EVCM komt ook voor bij EV's,

Welke paarden bedoel je dan Kyrke? En hoe weet jij wat ermee gebeurd is? Want de meeste van die paarden worden gewoon opgeleid en verkocht want dan leveren ze het meeste geld op. Tenzij ze geblesseerd of stuk gereden worden. Geblesseerd worden ze nog als fokmerrie gebruikt.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 09:22

In landen als Ierland, Australië, Nieuw-Zeeland, Canada, zullen 100% meer renpaarden ten einde komen.
Simpelweg omdat daar de rollen omgedraaid zijn. Hebben we in heel Nederland slechts 100 volbloeden (en een hoop illegale import), de rest is met name andere rassen waarvan veeeel rijpaarden. In bovenstaande landen is dit compleet omgekeerd. Daar is de populatie volbloed doorgaans groter dan de andere rassen. Mijn collega uit Canada snapt bijvoorbeeld de doorgaans negatieve houding tegenover een ev hier helemaal niet. Als kind reed zij niet anders dan volbloeden tot 1.40 niveau. Rijpaarden waren daar eerder zeldzaam en vanwege de giga prijzen maar voor een enkeling weggelegd.

Ecvm komt bij alle rassen voor. Je uitspraak lijkt van Karel te komen die probeert bij het ophemelen van de arabier alle ziektes aan de EV toe te schuiven. Ocd zie ik zelden tot nooit bij volbloeden. Helaas zagen we er vrachtwagens vol van iedere herfst bij de rijpaarden. Je weet wel als ze geröntgend worden om te kijken of het zin heeft ze klaar te maken voor de HK. Een gevolg doorgaans van te hard groeien. Platvoeten ja zie je veel. Ks zeer wisselend al hebben ze inderdaad aanleg doordat de wervels dichter op elkaar staan.

En Elisa zulke dingen kom je achter door verder te kijken dan enkel je eigen kader. Of dacht je nu echt dat al die jonge paarden in de sport of fokkerij blijven.
Tel gewoon eens alle rijpaardveulens die jaarlijks geboren worden bij elkaar op. Tegen de tijd dat diezelfde groep 8 is zijn er al vele van uitgevallen of uitgeselecteerd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 09:33

Nee, als ze rontgen niet goed zijn en niet geopereerd kunnen worden dan worden ze particulier verkocht voor veel minder geld of belanden in het lagere segment handel wat nog steeds een hoger segment is dan bij de EV's. Dan gaan ze naar landen als Belgie of Zweden waar er niet zoveel waarde gehecht wordt aan OC/OCD. Ik weet wel hoe de handel werkt hoor. ;)

In Canada en Amerika wordt er inderdaad meer op EV's gereden omdat die betaalbaarder zijn dan. Maar zijn dat ook degenen die op de baan hebben gelopen? Hier heb je gewoon dat bij de export ook de rommel hier naar toe komt.

Overigens, ben ik niet voor KDL en het ophemelen van de Arabier en het afkraken van de EV. Een goed gebouwde EV zie ik niet zoveel mis mee. Maar een op de voorhand gebouwde met een lang achterbeen, dat is uberhaupt vragen om problemen door de grote belasting op de voorbenen.

En ik zie ook zeker dat sommige EV's het goed gedaan hebben in de fokkerij bij de warmbloeden. Lauries Crusador xx bijvoorbeeld. Er zit gewoon heel erg veel verschil in types/ bouw en kwaliteit bij de EV's.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 09:57

Ja natuurlijk hebben ze daar ook op de baan gelopen. Jeetje een rietje van top rijpaarden hengsten wat wij duur vinden is een scheintje in de volbloed fokkerij. Alles wat dus evt de baan op kan zal dan ook geprobeerd worden. Dekprijzen beginnen bij 3k en de tophengsten eindigen bij tonnen. In de rensport heb je alleen geen amateur segment en het deelnemen kost handen vol geld. Je gaat dus niet door met een paard wat niet goed genoeg is.

En nee niet al die rijpaarden eindigen bij een amateur of in landen als Zweden. Paard van een kennis loopt zo met al zijn gebreken rond in Azië. Via, via, via verkocht. Ze wisten niet eens dat het dier nog leefde, laat staan dat het nog kon springen.
Je moet dieper zoeken/kijken. Niet dat paard wat wellicht de 1.30 wel aan kan maar aan de max zit en dus voor de prof niet interessant, maar voor de amateur wel..
Je moet kijken naar de paarden die eigenlijk het 1.10 al niet lekker rondkomen en hier en daar ook nog een mankementje hebben. En ja daar zijn er genoeg van.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:16

Het ras en de reden maakt toch niet zoveel uit?
Paard komt bij het slachthuis om wat voor reden dan ook. Maar het is vooral de route naar de slacht en de manier waarop met paarden wordt omgegaan wat belangrijk is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:18

Eens.
En eigenlijk komt het gewoon door de eigenaar die nog perse geld wil hebben als een paard niet meer voldoet.
Laat hem gewoon inslapen, dat mag in elk land en je hebt dit niet....

Maar dat zie je in nederland net zo vaak, de coaching paarden en weidemaatjes en wat voor naam ze krijgen als de eigenaar zijn verantwoording niet meer wil nemen bij een kapot of oud paard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:26

Een eigenaar die zelf de knoop niet wil doorhakken en zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen en wil geloven in sprookjes.

Ik ken dravermensen die de dravers die door hun karakter, bouw of blessures niet geschikt zijn als rijpaard die ze zelf naar het slachthuis brengen.
Is niet de leukste klus maar wel eerlijk naar het paard.

Een paard dat wat mankeert meegeven voor een klein bedrag meegeven aan een handelaar is dumpen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:40

kyrkelover schreef:
Ja natuurlijk hebben ze daar ook op de baan gelopen. Jeetje een rietje van top rijpaarden hengsten wat wij duur vinden is een scheintje in de volbloed fokkerij. Alles wat dus evt de baan op kan zal dan ook geprobeerd worden. Dekprijzen beginnen bij 3k en de tophengsten eindigen bij tonnen. In de rensport heb je alleen geen amateur segment en het deelnemen kost handen vol geld. Je gaat dus niet door met een paard wat niet goed genoeg is.

En nee niet al die rijpaarden eindigen bij een amateur of in landen als Zweden. Paard van een kennis loopt zo met al zijn gebreken rond in Azië. Via, via, via verkocht. Ze wisten niet eens dat het dier nog leefde, laat staan dat het nog kon springen.
Je moet dieper zoeken/kijken. Niet dat paard wat wellicht de 1.30 wel aan kan maar aan de max zit en dus voor de prof niet interessant, maar voor de amateur wel..
Je moet kijken naar de paarden die eigenlijk het 1.10 al niet lekker rondkomen en hier en daar ook nog een mankementje hebben. En ja daar zijn er genoeg van.

Engelse volbloeden dekken alleen natuurlijk dacht ik? Omdat je het hierboven hebt over de prijs van rietjes (van warmbloedhengsten).

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 13:14

@Anjali had het iets duidelijker uit moeten schrijven. Het dekgeld van rijpaarden is een schijntje tegenover het dekgeld in de volbloed fokkerij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 13:17

kyrkelover schreef:

Dat is dan toch ook een amateur in Azie?

In ieder geval, als het zoveel gebreken had dan hadden ze het in moeten laten slapen. Ik snap nog steeds niet wat je bedoeld met dieper kijken als je geen concrete voorbeelden hebt.

Ik ken ze ook wel vol ocd die klinisch goed zijn en in het 1.10 springen in andere landen. Bij amateurs, die paarden zijn klinisch goed dus geen probleem. Ze worden dus niet geslacht.

Ben het ermee eens dat het aan de eigenaar ligt of die een kapot paard, of een paard met grote problemen nog de handel in wil sturen voor een paar rotcenten.

Hier hebben ze het echt wel degelijk over veelal jonge dieren.
https://www.animalstoday.nl/duizenden-r ... chthuizen/

"Sinds 2019 zijn er 4.000 voormalige renpaarden geslacht in Groot-Brittannië en Ierland. De meeste werden in Ierland getraind. Dierenrechtenorganisatie Animal Aid strijdt al jaren voor een einde van de wrede paardenrennen. De groep plaatste in het geheim camera’s bij Drury and Sons, een slachthuis in Engeland dat een vergunning heeft om paarden te slachten. De beelden werden gemaakt gedurende vier dagen aan het einde van 2019 en in het begin van 2020. Volgens woordvoerder van Animal Aid, Dene Stansall, zijn op de beelden tientallen voormalige renpaarden vastgelegd. De meeste uit Ierland en de meeste jong. Dieren in de bloei van hun leven:

“Toen we de undercoverbeelden bekeken, waren we absoluut verbijsterd over het grote aantal jonge volbloeden.”

Bekijk hieronder de onthullende BBC-reportage, waarin je ook ziet hoe er gesjoemeld wordt om paarden die medicatie hebben gekregen en eigenlijk niet geschikt zijn voor de slacht tóch in de voedselketen belanden"

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 14:03

Maar het is toch niet zo gek dat die volbloeden relatief jong zijn als ze naar de slacht gaan?
Hun carrière begint vrij jong dus als ze blijkt dat ze niet succesvol zijn (of ernstig geblesseerd) zijn ze nog steeds vrij jong.

Leeftijd an sich zou niet het belangrijkste moeten zijn als argument.
De meeste dieren die geslacht worden zijn jong.
Vleeskuikens, vleeskalveren, vleesvarkens, lammeren...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 14:28

Daar vind ik ook wat van, maar dat is een andere discussie.

Ik vind het in en in triest als er een industrie is in de paarden waarbij zoveel paarden zo jong de dood vinden. Snap eigenlijk gewoon niet dat andere mensen daar geen vraagtekens bij zetten.