Dier&Recht zaait opnieuw onrust over kortebaandraverijen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Grainey

Re: Dier&Recht zaait opnieuw onrust over kortebaandraverijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 08:34

De regels voor de draverijen worden opgesteld door de NDR, de regels voor dressuur en springen door de KNHS, dat zijn twee verschillende organisaties met elk hun eigen regels voor dierwelzijn

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 08:41

Waarom mag je bij de kortebaandraverij geen zweep hebben en bij de knhs wedstrijden wel?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 08:52

Cer schreef:
In de B mag je niet met stangtrens, in de Grand Prix wel… vanuit dierenwelzijn kan je daar een vraag over stellen, maar als je die vraag puur vanuit het wedstrijdreglement stelt dan vind ik het een vreemde vraag. Laat staan als je idd bonden gaat vergelijken.

Ik lees dat de B geen sporen mag, en de Z wel. Hoe werkt dat vanuit dierenwelzijn?

Mensen onderling kunnen het al niet eens worden binnen 1 bond over dierenwelzijn, laat staan als je sporten gaat vergelijken.
Bij western moet je met een losse teugel rijden (dat is de bedoeling) bij dressuur mag dat niet. Leg mij dat maar uit dan?

Dressuur en western zijn wezenlijke andere diciplines, waarbij voor de een een contactteugel nodig is en voor de ander niet.

Sporen zijn van origine bedoeld als verfijning, alleen maar een goede zaak dat deze ook pas gebruikt mogen worden als men het been stil kan houden.

Bij de draverijen mag een zweep alleen gebruikt worden om te corrigeren in gevaarlijke situaties, niet meer om aan te sporen. Het verschil zit waarschijnlijk in het feit dat bij de draverijen het om snelheid gaat en een zweep in de springsport bijv. ook nog weleens op de schouder gebruikt wordt om te begrenzen.

Ik denk dat hulpmiddelen ter discussie stellen niet het doel moet zijn, maar hoe ze gebruikt worden. Daar valt of staat alles mee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:05

Elisa2, het was een retorische vraag…

Waarbij ik het altijd vreemd gevonden heb dat een hoger opgeleid, verfijnder paard blijkbaar een scherper hulpmiddel nodig heeft maar dat is een andere discussie.
Net zoals de contact teugel..
Maar goed, ik ben dan ook geen wedstrijdruiter (meer). :)
Laatst bijgewerkt door Cer op 09-06-24 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:06

Ah excuses, dan heb ik het verkeerd geinterpreteerd.

Edit: met jouw aanvulling is mijn antwoord denk ik nog steeds wel relevant. :) Maar inderdaad een andere discussie.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 09-06-24 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:10

Elisa2 schreef:
Ah excuses, dan heb ik het verkeerd geinterpreteerd.

No prob, de oorspronkelijke vraag was ook wat verwarrend :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 10:03

Vermoeiend dat bij zulke topics alle whataboutisms weer van stal komen. Het is imo te gek voor woorden om een paard zijn tong vast te knopen zoals in de drafsport gebeurd. En nog gekker dat zovelen het prima vinden ‘want in de western/dressuur/springsport is ook veel ellende’ :\
Als dat de standaard wordt om je uit te mogen spreken kun je alle dierenwelzijn wel naast je neerleggen want elders is er wel wat ergers. :n

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 10:22

rien10 schreef:
Dat is waar.
Laat ik het anders stellen. Bij de ene sport mag je je paard vol hangen met dat, wat in de andere sport absoluut verboden is. Ik snap daar geen moer van.

Omdat die bepaalde tak van sport die bepaalde hulpmiddelen nodig kán hebben.

Een opzet kán nodig zijn om een draver in balans te houden of om te voorkomen dat-ie z'n eigen luchtpijp dichtdrukt.
Een tongbandje kán nodig zijn, omdat een draver die z'n tong over het bit gooit onbestuurbaar is, en dat is met 50 km/u met een karretje erachter gevaarlijk.
De zweep kán je gebruiken om te begrenzen, omdat je geen benen hebt als je achter een paard hangt met een karretje. Je mag 'm niet (meer) gebruiken om aan te sporen.

Bij de tuigsport mag een opzet niet (meer). Het doel (in balans houden) was hetzelfde, maar een tuiger in onbalans is geen gevaar tijdens een wedstrijd. Een draver in onbalans wel, tijdens een wedstrijd.
Bij de tuigers mag je ook de tong niet vastbinden. In de showring is het iets minder gevaarlijk als een tuiger onbestuurbaar wordt doordat-ie z'n tong er over gooit.

Een opzet bij een dressuurpaard of springpaard is dan weer een totaal onzinnig hulpmiddel, omdat je daar een heel ander hoofd-halsgebruik nodig hebt.
En in plaats van tongbandjes hebben we in de dressuur de aansnoerneusriem, en in de springsport oa de Mexicaanse.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 10:31

Als er mensen of organisaties opkomen voor iets, en in dit geval voor dieren in de sport, dan worden ze weggezet als activisten, want dat heeft een fijne negatieve klank. Wat ik negatief vind is hoe het artikel begint met "dat dier en recht onrust zaait. Ongeacht wat voor optoming, ik heb net naar het filmpje gekeken die iemand geplaatst heeft, en ik vind het naar om te zien. Vind er niks moois aan en zie alleen zeer gestresste paarden die moeten presteren om de snelste te zijn. En ja, misschien moet je ergens beginnen en is de drafsport de eerste die onder de loup ligt, maar kom op, behalve vermaakt voor de eigenaars en publiek is het voor de dieren kommer en kwel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 11:02

Cer schreef:
Elisa2, het was een retorische vraag…

Waarbij ik het altijd vreemd gevonden heb dat een hoger opgeleid, verfijnder paard blijkbaar een scherper hulpmiddel nodig heeft maar dat is een andere discussie.
Net zoals de contact teugel..
Maar goed, ik ben dan ook geen wedstrijdruiter (meer). :)

Mij is geleerd dat die sporen en stang en trens nog echt uit de vroegere tijden komen.
Niet het paard heeft die verfijning nodig, nee de ruiter moest kunnen laten zien dat hij met deze dingen overweg kon.
Dus een stille hand en been had. Daarom ook pas vanaf een bepaalde klasse toegestaan, want van een B ruiter kun je niet verwachten dat deze dat kan.

Het hele gebeuren met dressuur komt natuurlijk uit de cavalerie tijd.
Daarom stappen we nog links op en meer van die dingen.
Kijk voor de gein nog maar eens hoe de paarden in Engeland van de royal guard zijn opgetoomd en ook de sporen van die ruiters.

Je moest dus als ruiter laten zien dat JIJ de skills had met deze optoming te kunnen rijden.
Maar goed we rijden niet meer bij de cavalerie, dressuur is niet meer de verfijning van vroeger waar ook de commandant je toe stond te schreeuwen als je teveel met je tengels deed (ja zo heb ik nog wel les gehad) en de schuld word nu bij het paard gelegd als het niet lukt.

Dus ja van mij mag het afgeschaft worden, of er moet weer heel anders gejureerd gaan worden.
Maar dat laatste gaat hem niet worden in onze quick fix maatschappij waar rijden niet meer word geleerd want dan staat mama wel aan de bak te zeiken dat haar princes teveel commentaar krijgt.

Maar zo was het ooit bedoeld. de ruiter moest laten zien dat hij zijn handen en benen stil kon houden en het paard niet zat te pesten met deze optoming.

https://www.politico.eu/cdn-cgi/image/w ... scaled.jpg

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 11:19

En daarnaast was het op het slagveld ook wel donders handig als je een bit in je paard had hangen en een paar sporen aan je benen waar het dier wel naar móest luisteren terwijl het in paniek/gewond/weetikveelwat alsnog z'n ruiter in veiligheid moest brengen of juist in de aanval moest gaan. Die dingen zijn natuurlijk wel ontwikkeld om tijdens oorlogssituaties je paard onder controle te hebben. Niet voor officieren om thuis mooi weer te spelen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 11:56

Ibbel schreef:
En daarnaast was het op het slagveld ook wel donders handig als je een bit in je paard had hangen en een paar sporen aan je benen waar het dier wel naar móest luisteren terwijl het in paniek/gewond/weetikveelwat alsnog z'n ruiter in veiligheid moest brengen of juist in de aanval moest gaan. Die dingen zijn natuurlijk wel ontwikkeld om tijdens oorlogssituaties je paard onder controle te hebben. Niet voor officieren om thuis mooi weer te spelen.

Zeker :j
En ja dan is een door gespoord plekje ineens niet erg van belang.

Maar zo is uiteindelijk wel onze dressuur ontstaan.
En daarom dus de scherpere hulpmiddelen waar dan de ruiter die beter zou kunnen rijden mee om hoorde te kunnen gaan.
Niet omdat het paard anders die proeven niet zou kunnen. Wat er nu vaak van gemaakt word en misschien helaas zelfs wel eens zo is.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 12:02

Ja, alleen hebben ze het er bij dier en recht niet over hoe het beter kan, en al helemaal niet met steekhoudende argumenten.

Zij zeggen dat een sport waarbij paarden 300 meter rechtuit moeten draven moet worden afgeschaft. Blijkbaar onder geen enkele voorwaarden meer kan.

Ik vind dat dat nergens op slaat. Volgens mij zijn 4 neusriemen niet nodig nee en de pantykousen ook niet. Er zijn er zat die het wel kunnen, zonder al die dingen.

Helaas gaat het ze daar alleen daar niet over. Er is geen dialoog of open gesprek

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 12:06

Klopt.
Maar ik word ook niet blij van die panty kous. Ook niet voor 10 min.
Verzin wat anders of idd anders niet starten.
Dus ja dat D&R daar over valt snap ik.
En het is geen moment opname. Want dan heb je geen kous nodig.

Zo speel je ze in de hand. Ben dat voor..

Ja ook andere disciplines

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 13:01

Over het verschil al in de afgelopen decennia…ik kwam een brief tegen die ik had geschreven aan mijn schoonzusje nu 37 jaar geleden. Ik schreef dat m’n paard 2 x per week boxrust kreeg (kwam dan dus z’n stal helemaal niet uit alleen om even te poetsen). Ik las het met het schaamrood op m’n kaken….Mijn paard stond altijd in een box van 2,5 x 3, kwam nooit in een wei. Alleen merries met veulens en pensioen paarden stonden in de wei.

Wat ik bedoel: veranderen moet van binnenuit komen maar bewustwording bij jezelf betekend niet automatisch dat stalhouders, fokkers, sportorganisaties meeveranderen.
Als je alleen kijkt naar het paard als onderdeel van een verdienmodel dan is er ook niet snel een prikkel om te veranderen.
Vind het daarom wel goed dat dit soort zaken onder de aandacht komen.

Gisteren een artikel met foto in de krant voor de kortebaandraverij. Tja. Ik vind het echt geen fijn plaatje. Weinig zand ook.

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 13:32

Elisa2 schreef:
Bij de draverijen mag een zweep alleen gebruikt worden om te corrigeren in gevaarlijke situaties, niet meer om aan te sporen. Het verschil zit waarschijnlijk in het feit dat bij de draverijen het om snelheid gaat en een zweep in de springsport bijv. ook nog weleens op de schouder gebruikt wordt om te begrenzen.

Dat is bij draverijen op de baan bij kortebaan is zelfs het meedragen van een zweep niet toegestaan.

Binnen de drafsport is er al veel veranderd en men probeert echt mee te bewegen.
Maar als iemand als standpunt heeft dat alle sport met paarden slecht is valt er niet tegen op te verbeteren.

Dravers zelf hebben van nature zo een looplust die vinden het racen prachtig.

Mijn draver deed ik echt een plezier met volgas op het strand of 30 kilometer achter elkaar draf en galop.
Daar maak ik mijn Spanjaard niet blij mee. :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 13:56

Je wilt ook niet teveel zand, dan krijg je gevaarlijke kuilen en problemen met de wielen

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 17:00

Sintara schreef:
Ja, alleen hebben ze het er bij dier en recht niet over hoe het beter kan, en al helemaal niet met steekhoudende argumenten.

Zij zeggen dat een sport waarbij paarden 300 meter rechtuit moeten draven moet worden afgeschaft. Blijkbaar onder geen enkele voorwaarden meer kan.

Ik vind dat dat nergens op slaat. Volgens mij zijn 4 neusriemen niet nodig nee en de pantykousen ook niet. Er zijn er zat die het wel kunnen, zonder al die dingen.

Helaas gaat het ze daar alleen daar niet over. Er is geen dialoog of open gesprek

Klopt helemaal, het gaat ze niet om iets te verbeteren voor de paarden of om welzijn te bevorderen. Het gaat alleen om afschaffen, dat is het enige doel. En voor ons blijft er dan een wereld over zonder dieren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 17:15

Nou ja, dieren in de natuur dan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:43

Stang en trens werkt heel anders in dan alleen een trens, sommige paarden vinden de S&T zelfs prettiger. Het is gewoon jammer dat de kennis over de verschillende bitten en neusriemen en hun inwerking steeds meer verdwijnt.

Over de drafsport, hoorde toevallig vandaag dat het artikel wat D&R gebruikt over schade in de mond uit Scandinavië/ Finland komt waar ze met hele scherpe bitten mogen rijden. Voornamelijk ook bij de koudbloed dravers die in NL helemaal niet toegestaan zijn.

Dit is een van die bitten: https://images.app.goo.gl/B1msi6t72yF6ZiSC8

Dat is dus precies wat D&R doet, van alles gebruiken en verdraaien zodat het in hun straatje past.

Ik kwam deze tegen over Pesie,s eigen paarden.. hoefsmid komt zo te zien ook niet regelmatig.
https://www.facebook.com/share/p/yfLaCwZTvMSiFjVG/

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:08

Worden die proppen in de oren die ze in de gewone draverijen gebruiken, ook bij die kortebaandraverijen gebruikt?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:33

Maar als je vier neusriemen, 3 bitten en een pantykous nodig hebt “omdat het anders niet goed of veilig kan” is je sport toch akelig? Om geen ander woord te gebruiken. Daar klopt geen jota meer van.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:44

Het zijn geen vier neusriemen he? Er is een neusriem en een check. 1 bit en die pantykous die meerdere functies heeft. En dan nog verschilt het harnachement per combinatie. Niet iedereen rijdt met die uitdossing.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:44

het zijn geen vier neusriemen Rien, je ziet ook een paar riempjes die bij het opzet horen, die liggen alleen aan de voorkant op de neus voor de stabiliteit :). En lang niet alle dravers hebben al dat tuig op, wij hadden ze meestal met een gewoon simpel hoofdstel met bustrens, verder niks. Soms een opzet, maar dan meestal een die geen bitje nodig had maar die om de neus heen ging.

Dier en recht pakt de "zwaarste" optomingen er uit, net als je bij het springen dieren hebt die een hele kerstboom om hun hoofd hebben, en anderen die op een simpele trens gereden worden.

Proppen zie je minder op de kortebaan, die hebben op die korte afstand niet zoveel zin, die zijn meer voor de langebaan. Wel orenkappen tegen de omgevingsgeluiden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:49

Veronica2 schreef:
Klopt helemaal, het gaat ze niet om iets te verbeteren voor de paarden of om welzijn te bevorderen. Het gaat alleen om afschaffen, dat is het enige doel. En voor ons blijft er dan een wereld over zonder dieren.

Dat is natuurlijk onzinnig. Tussen sport beoefenen met allerlei extra riempjes + tong vastknopen en 'wE mOgEn GeEn DiEr MeEr HoUdEn' zit ook nog wel een wereld. Als er iets gewonnen kan worden verschuiven de belangen niet zelden.