Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Cer schreef:In de B mag je niet met stangtrens, in de Grand Prix wel… vanuit dierenwelzijn kan je daar een vraag over stellen, maar als je die vraag puur vanuit het wedstrijdreglement stelt dan vind ik het een vreemde vraag. Laat staan als je idd bonden gaat vergelijken.
Ik lees dat de B geen sporen mag, en de Z wel. Hoe werkt dat vanuit dierenwelzijn?
Mensen onderling kunnen het al niet eens worden binnen 1 bond over dierenwelzijn, laat staan als je sporten gaat vergelijken.
Bij western moet je met een losse teugel rijden (dat is de bedoeling) bij dressuur mag dat niet. Leg mij dat maar uit dan?
rien10 schreef:Dat is waar.
Laat ik het anders stellen. Bij de ene sport mag je je paard vol hangen met dat, wat in de andere sport absoluut verboden is. Ik snap daar geen moer van.
Cer schreef:Elisa2, het was een retorische vraag…
Waarbij ik het altijd vreemd gevonden heb dat een hoger opgeleid, verfijnder paard blijkbaar een scherper hulpmiddel nodig heeft maar dat is een andere discussie.
Net zoals de contact teugel..
Maar goed, ik ben dan ook geen wedstrijdruiter (meer).
Ibbel schreef:En daarnaast was het op het slagveld ook wel donders handig als je een bit in je paard had hangen en een paar sporen aan je benen waar het dier wel naar móest luisteren terwijl het in paniek/gewond/weetikveelwat alsnog z'n ruiter in veiligheid moest brengen of juist in de aanval moest gaan. Die dingen zijn natuurlijk wel ontwikkeld om tijdens oorlogssituaties je paard onder controle te hebben. Niet voor officieren om thuis mooi weer te spelen.
Elisa2 schreef:Bij de draverijen mag een zweep alleen gebruikt worden om te corrigeren in gevaarlijke situaties, niet meer om aan te sporen. Het verschil zit waarschijnlijk in het feit dat bij de draverijen het om snelheid gaat en een zweep in de springsport bijv. ook nog weleens op de schouder gebruikt wordt om te begrenzen.
Sintara schreef:Ja, alleen hebben ze het er bij dier en recht niet over hoe het beter kan, en al helemaal niet met steekhoudende argumenten.
Zij zeggen dat een sport waarbij paarden 300 meter rechtuit moeten draven moet worden afgeschaft. Blijkbaar onder geen enkele voorwaarden meer kan.
Ik vind dat dat nergens op slaat. Volgens mij zijn 4 neusriemen niet nodig nee en de pantykousen ook niet. Er zijn er zat die het wel kunnen, zonder al die dingen.
Helaas gaat het ze daar alleen daar niet over. Er is geen dialoog of open gesprek
Veronica2 schreef:Klopt helemaal, het gaat ze niet om iets te verbeteren voor de paarden of om welzijn te bevorderen. Het gaat alleen om afschaffen, dat is het enige doel. En voor ons blijft er dan een wereld over zonder dieren.