Dierenactivisten willen geen paardensport meer op Olympische Spelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 16:43

Moeten we nu dan ook paardrijschaamte hebben?
Net zoals bij
Vliegschaamte of berzorgd schaamte?

Of ook schaamte dat we alleen al een paard bezitten?
Want daar doel ik op, maar vaak genoeg herhalen dat paardrijden verkeerd is. Dan gaan mensen het vanzelf geloven. Of het nu gaat om de topsport Of recreatie.
Net zoals met vlees en zuivel eten.
Elke dag zijn er wel nieuwsberichten over plantaardig Of vegetarisch eten. Hoe geweldig dit is. Je bent nu bijna een crimineel als je vlees en zuivel eet.
En ze laten overkomen Of boeren grote dierenbeulen zijn.
En dat is nu precies wat ze met de paardensport ook doen.
Als je paard rijd, word je straks ook weg gezet als een dierenbeul

Popstra

Re: Dierenactivisten willen geen paardensport meer op Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 16:58

Ja eens!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 16:59

OleJon schreef:

Dat is wel een goed gekozen woord.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:43

Popstra schreef:
Ik zeg nergens dat whataboutisme het acceptabel maakt. Vind enkel al die argumenten die er bij gehaald worden niks te maken hebben met dat het op de Olympische spelen gebeurd zo veel erger zou zijn!

Niet namelijk.

Ik denk dat het weghalen van de factor OS zal maken dat de hele paardensector zal veranderen.
Ten goede wel te verstaan.
Want waarom zou China uberhaupt nog een paardenflat willen hebben als het geen OS-sport meer is?
Waarom zouden we dan van die hypermobiele, hysterisch sensibele dieren willen fokken waar buiten enkele liefhebbers, helemaal geen markt voor is?

Heel veel misstanden in de paardensport en paardenhouderij zouden hun basis verliezen en daarmee ophouden te bestaan. Juist door die OS-kwalificatie wordt heel veel gevalisideerd.
Dan kun je wel alle individuele gevallen willen 'opschonen', maar met het weghalen van de factor OS lossen veel van die gevallen bijna als vanzelf wel op. Een omgekeerd sneeuwbaleffect.

Er is een reden waarom de paardensportsector zo heel graag de OS-kwalificatie wil behouden. Dat heeft niets met liefde voor het dier te maken. Dat gaat om geld.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:51

tamary schreef:
Van mij mag de paardensport meer lokaal en dan videoverbinding voor de rest, paar grote wedstrijd lokaties per continent zou stukken schelen aan ziektes en allerlei risico's die in ander klimaat moeten presteren meebrengt. Slepen met dieren de halve wereld over zou geheel niet nodig moeten zijn (paar fokdieren uitgezonderd).

Mee eens, ik zie weinig "happy athletes" in Olympische dressuur/springwedstrijden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:56

Kan... maar ik zie ook weinig happy athletes bij ons door het bos tuffen. Veel lopen kreupel, zijn scheef en slecht bespierd en 1 kleine haf met een dame er op van ruim boven de 100kg waar het oudere en dunne hafje duidelijk last van hebt. 1x geprobeert een gesprek aan te knopen, maar ik was aan het fatshamen :')
Dus de unhappy horses ga je echt niet voorkomen als de topsport er niet meer is.

Het probleem ligt bij mensen niet bij takken van sport.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 18:05

Ik vind het al een enorme verbetering dat men zich moet kwalificeren voor de OS. Want zoals jaren geleden dat ieder land maar wat ruiters kon sturen, mijn hemel, tenenkrommend achter de tv. Je zag ze per hindernis zowat verongelukken.

Maar dat er geen happy athletes zijn, daar ben ik het niet mee eens. Kijk naar onze huidige springruiters, die zijn echt goed!

Vliegen is trouwens minder belastend voor een paard dan een ritje in de trailer. Daar is onderzoek naar gedaan.

En ik zie meer ellende op de gemiddelde pensionstal dan op topsport nivo, maar dan praat ik wel over eventing en de springsport. Dressuur kijk ik amper nog.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 18:16

c_alsemgeest schreef:
Kan... maar ik zie ook weinig happy athletes bij ons door het bos tuffen. Veel lopen kreupel, zijn scheef en slecht bespierd en 1 kleine haf met een dame er op van ruim boven de 100kg waar het oudere en dunne hafje duidelijk last van hebt. 1x geprobeert een gesprek aan te knopen, maar ik was aan het fatshamen :')
Dus de unhappy horses ga je echt niet voorkomen als de topsport er niet meer is.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Eens eens eens

Zolang mensen niet een spiegel voor de kop kunnen houden en denken "Maar wat DOE ik nou precies?" Gaan er altijd schrijnende gevallen tussen zitten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 18:38

Het zijn ook de mensen die zelf nog nooit zulke transporten hebben gedaan die het hardst schreeuwen he.
Dat is altijd zo jammer, die mening van mensen die geeneens weten waar ze het over hebben.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 18:39

Benzz schreef:
Ik vind het al een enorme verbetering dat men zich moet kwalificeren voor de OS. Want zoals jaren geleden dat ieder land maar wat ruiters kon sturen, mijn hemel, tenenkrommend achter de tv. Je zag ze per hindernis zowat verongelukken.

Maar dat er geen happy athletes zijn, daar ben ik het niet mee eens. Kijk naar onze huidige springruiters, die zijn echt goed!

Vliegen is trouwens minder belastend voor een paard dan een ritje in de trailer. Daar is onderzoek naar gedaan.

En ik zie meer ellende op de gemiddelde pensionstal dan op topsport nivo, maar dan praat ik wel over eventing en de springsport. Dressuur kijk ik amper nog.

Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig ook meer geïnteresseerd ben in de springsport dan in de dressuur, want springpaarden kunnen tenminste nog normaal lopen. :D

En ja, de mensen zijn het probleem... maar ja, mensen werken ook in de springsport. Ik zal nóóit de foto's vergeten van bierdoppen die op hindernisbalken waren gespijkerd, om paarden ruim over de hindernissen te leren springen... -O-

Mensen zijn (op de idealisten na) te eerzuchtig/egoïstisch/geldzuchtig om paarden netjes te blijven behandelen terwijl ze onder druk staan te presteren.
Velen zijn al van hun voetstuk gevallen, en mensen die achter de schermen hebben gekeken/gewerkt, hebben mij te vaak rottigheid gezien.

"We" verdienen het eigenlijk niet om zo'n braaf dier, dat toestaat dat we op zijn rug zitten, zó te gebruiken, als we door de eeuwen heen al deden, en nu omwille van de medailles en bekers.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:03

OleJon schreef:
Net zoals bij

Want daar doel ik op, maar vaak genoeg herhalen dat paardrijden verkeerd is. Dan gaan mensen het vanzelf geloven. Of het nu gaat om de topsport Of recreatie.
Elke dag zijn er wel nieuwsberichten over plantaardig Of vegetarisch eten. Hoe geweldig dit is. Je bent nu bijna een crimineel als je vlees en zuivel eet.

Ik vind paardrijden wel iets anders dan vlees eten. Het paard sterft niet aan het bereden worden. Het kan zelfs goed voor zijn conditie en gezondheid zijn . Voor het eten van vlees moet er wel iemand dood, dat is andere koek en niet vergelijkbaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:07

Zoolgangster schreef:
Benzz schreef:

Er is wel enige vooruitgang: vroeger werden paarden in de oorlog gebruikt en dat is nu voor zover ik weet niet meer zo. Dan is een carriere als sportpaard aanzienlijk beter.
Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig ook meer geïnteresseerd ben in de springsport dan in de dressuur, want springpaarden kunnen tenminste nog normaal lopen. :D

En ja, de mensen zijn het probleem... maar ja, mensen werken ook in de springsport. Ik zal nóóit de foto's vergeten van bierdoppen die op hindernisbalken waren gespijkerd, om paarden ruim over de hindernissen te leren springen... -O-

Mensen zijn (op de idealisten na) te eerzuchtig/egoïstisch/geldzuchtig om paarden netjes te blijven behandelen terwijl ze onder druk staan te presteren.
Velen zijn al van hun voetstuk gevallen, en mensen die achter de schermen hebben gekeken/gewerkt, hebben mij te vaak rottigheid gezien.

"We" verdienen het eigenlijk niet om zo'n braaf dier, dat toestaat dat we op zijn rug zitten, zó te gebruiken, als we door de eeuwen heen al deden, en nu omwille van de medailles en bekers.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:09

OleJon schreef:
Net zoals bij

En dat lijkt tegenwoordig het doel van al die organisaties die beweren er voor de dieren te zijn. Nu de ergste misstanden in de dierhouderij verleden tijd zijn, gaan ze telkens een stapje verder. Ik wil zeker niet zeggen dat dierenorgenisaties niet ook veel goeds hebben gedaan voor het dierenwelzijn, maar naar mijn idee slaan ze nu vaak veel te ver door. En veel mensen, zeker degene die zelf geen ervaring met dieren of takken van sport hebben, geloven die verhalen. Ook als er soms geen jota van klopt. Zo wordt door Partij v/d Dieren beweerd dat bij paarden hun kiezen worden getrokken vanwege het bit. Dat is natuurlijk onzin, maar een leek weet dit niet, die word dus gewoon foutief geïnformeerd en een dierhouder wordt hierop aangekeken.

Als je de doelen van dierenorganisatie bekijkt, willen ze inderdaad dat elke tak van sport/ werk met dieren uiteindelijk stopt. Want naar hun idee is elke vorm hiervan uitbuiting. Een circus met dieren is hier al verboden en ook steeds meer dieren worden aangemerkt als exotisch en mogen ook niet meer gehouden worden. Ook mogen alleen sledehonden voor de sport nog worden ingespannen voor de slee.

Op dit moment proberen ze de paarden sport en de hondensport aan banden te leggen (ja, een honden/katten show valt hier ook onder) en wordt er gelobbyd om paarden en honden bij de politie uit te bannen. Als dat zou lukken is de volgende stap natuurlijk niet moeilijk te voorspellen. Ik mag hopen dat de meeste mensen toch door alle onzin heen kijken en dat we kunnen blijven genieten van de samenwerking met onze dieren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:13

Het lukt me niet om mijn post goed te wijzigen! Ik wilde zeggen dat er tegenwoordig wel een vooruitgang is omdat paarden in elk geval niet meer in de oorlog gebruikt worden, en dat een carriere als sportpaard dan beter is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:16

@Journee: Maar er worden toch wel degelijk kiezen (wolfskiezen) getrokken bij paarden, om een betere ligging voor het bit te krijgen? Niet door mij maar bij mij op de pensionstalling waren er wel mensen die dat lieten doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:19

anjali schreef:
@Journee: Maar er worden toch wel degelijk kiezen (wolfskiezen) getrokken bij paarden, om een betere ligging voor het bit te krijgen? Niet door mij maar bij mij op de pensionstalling waren er wel mensen die dat lieten doen.

Kiezen die geen functie hebben, vrijwel geen wortel en daar zitten waar in de anatomie van de mond geen tanden of kiezen horen is iets heel anders dan de claim dat de voorste wel daar horende kiezen getrokken zouden worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:20

journee schreef:
Ik mag hopen dat de meeste mensen toch door alle onzin heen kijken en dat we kunnen blijven genieten van de samenwerking met onze dieren.

“Samenwerken” is niet perse hetzelfde als “sport” zoals de OS en dieren shows …

Het sport element kan er toch gewoon af? Dan kan iedereen hobbyen …
En sport ruiters kunnen gewoon blijven les geven en trainen aan/voor hobbiesten

Honden en katten shows zijn ook niet altijd heel bevordelijk voor de dieren, dus dat kan toch ook weg? Kan iedereen die dat wil nog steeds katten / honden hebben, onder voorwaarden…

Wat zou het probleem dan zijn?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:25

Cer schreef:
Honden en katten shows zijn ook niet altijd heel bevordelijk voor de dieren, dus dat kan toch ook weg? Kan iedereen die dat wil nog steeds katten / honden hebben, onder voorwaarden…

Tatááá _/-\o_ _/-\o_

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:33

Cer schreef:
journee schreef:
Ik mag hopen dat de meeste mensen toch door alle onzin heen kijken en dat we kunnen blijven genieten van de samenwerking met onze dieren.

Is optie natuurlijk, aantal andere stamboeken doen al aan huiskeuringen gewoon tegen de rasstandaard. Destijds voor mijn schaapjes gedaan, gewoon even opgehokt in stal, keertje er tussendoor wandelen dat ze bewogen en dus allemaal bewezen rad waren, rest deed keurmeester zo vanachter het hekje. Geen stress, geen zorgen over ziekteinsleep ...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:50

c_alsemgeest schreef:

Eigenlijk onrechtstreeks ook de 'schuld' van de sport. Recreatiepaarden waren 'vroegah' nog degelijke paarden, gefokt op karakter, hardheid en degelijkheid. Nu is het meer een synoniem geworden voor 'kapotte sportpaarden'. Als er nu een paard op internet als recreatiepaard wordt aangeboden kan je er gif op innemen dat het een paard is dat een negatief koopadvies voor de sport heeft gehad. En ja, dan lopen die paarden kreupel in het bos.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 20:20

OleJon schreef:
Net zoals bij

Vervang schaamte door verantwoordelijkheid dat er wellicht wat vriendelijker en dekt het de lading beter.

Paardrij- verantwoordelijkheid
Vlieg- verantwoordelijkheid
Bezorg-verantwoordelijkheid

Oftewel realiseer wat de impact van je acties zijn. Als je vliegt, vlees eet etc. etc. Men kan wel op de achterbenen gaan staan maar kijk ook eens naar je eigen aandeel binnen het grotere geheel.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:15

Cer schreef:
journee schreef:

Je bedoelt behalve dat hobbyisten dan les gaan geven aan hobbyisten?

In mijn optiek is samenwerking altijd het belangrijkste binnen een team, zeker in de sport! Sport is juist ook leuk omdat het je iets geeft om naar toe te werken. Ook wordt je niveau door een onafhankelijke jury beoordeeld en leer je wat goed gaat en wat verbeterd dient te worden. Ook vinden veel dieren, net als hun baasjes het vaak reuze interessant om eens in een andere omgeving te zijn. Soms kan het ook bij verkoop of juist voor een ruiter bij het zoeken naar een verzorgpaard of baan handig zijn om een niveau aan te kunnen geven. Daarnaast is er ook een sociaal aspect, zowel voor de eigenaar als voor het dier, dat went aan reizen, vreemde plekken, vreemde mensen, vreemde dieren en hierdoor ervaring en zelfvertrouwen opbouwd. En dat hoeft heus niet op topsport niveau, maar geldt ook voor een kind op dat op bixie niveau begint. Naar mijn mening heeft sport ook veel positieve aspecten waar men aan voor bij gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:19

Ramie schreef:
Stang en trens gebruik kunnen we controleren. Deelnemers kunnen ook uitgesloten worden. Bij iedere subtop wedstrijd wordt sowieso gecontroleerd of het hoofdstel niet op bepaalde punten knelt, en wordt het paard gecontroleerd op zwellingen en wondjes/ kale plekken.

Ja in je dromen ja in de praktijk gebeurt dit vrijwel nooit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:43

Gini schreef:
c_alsemgeest schreef:

Eigenlijk onrechtstreeks ook de 'schuld' van de sport. Recreatiepaarden waren 'vroegah' nog degelijke paarden, gefokt op karakter, hardheid en degelijkheid. Nu is het meer een synoniem geworden voor 'kapotte sportpaarden'. Als er nu een paard op internet als recreatiepaard wordt aangeboden kan je er gif op innemen dat het een paard is dat een negatief koopadvies voor de sport heeft gehad. En ja, dan lopen die paarden kreupel in het bos.

Want Tinkers, Haflingers, Friezen etc etc zijn allemaal eerst sportpaarden geweest?

Spenk:
Wat doen stewards dan na de proeven bij grote wedstrijden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:46

Cer schreef:
journee schreef:

Maar waarom zou het sport element er af moeten? Sport ruiters zijn in ieder geval nog degene die zich laten beoordelen en bijschaven. Als die paard onvriendelijk doen kan er wat van gezegd worden etc.

Als ruiters alleen nog maar thuis rijden is er helemaal geen toezicht.

Je kunt ook gewoon de sport hervormen en anders inrichten zodat paarden welzijn echt ten alle tijden voorop blijft staan.