Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
poetser schreef:tienus63 schreef:Er is een petitie gestart om de heer en mevrouw Mekel te laten stoppen met deze dierproeven.
https://www.petities.com/stop_jaap_en_d ... EuapeqKMeA
Getekend. Dit is een schrijnende situatie en moet gewoon stoppen. Van mij mogen hier zelfs strafrechtelijke gevolgen aan gegeven worden.
Koper schreef:10 minuten levend opgevroten worden. Het is niet de pijn van een bijensteek ofzo. Het lijkt me echt wel redelijk helse pijn als je wordt opengescheurd en je ingewanden uit je worden getrokken.
En heeft die Mekel ook nog wat over wat de moeders van die veulens en overige ponies doormaken? Of zijn paarden maar weer een soort ademende begraasapparaten?
Janneke2 schreef:Citaat:Ik vraag me af waarom jij zoveel waarde hecht aan onderzoeksresultaten? Je hoeft echt niet klakkeloos aan te nemen wat wetenschappers publiceren. Je was er zelf niet bij. Vaak spelen er zoveel meer belangen en die zijn niet altijd gebaat bij objectieve uitkomsten.
En aan het einde van het liedje is dit waar alles om draait: money makes the world go round.
Ik ken de uitdrukking "wiens brood men eet, wiens woord men spreekt".
Waar baseer jij "klakkeloos" op...?
En "aannemen"...?
(Twee zaken die geen lor met wetenschap van doen hebben.)
(Ja, ik spreek Bokkers tegen, maar ik spreek tegen op basis van harde waarneming.)
En voor de mening
'dat wetenschap ook maar een mening is' (vaak tot stand gekomen met hard werken voor weinig geld - ga zelf eens mee op observatie onderzoek)
geldt dat ik hun mening naast mij neer leg.
Janneke2 schreef:Mijn stelling dat Koniks - als kudde, een zelfgekozen familieverband - het prima kunnen,
is gebaseerd op gedegen onderzoek van een aantal collega's biologen die een kudde Koniks uit de Oostvaardersplassen die naar Estland verhuisde een jaar lang hebben geobserveerd.
En die wetenschap is geen mening.
Ibbel schreef:Nou ben ik ook een bioloog.
En ik vraag me af waarom het paard geevolueerd is tot vluchtdier, en niet geevolueerd is tot een soort nijlpaard met korte dikke pootjes en formaat soepbord hoeven, als de taktiek 'circling the wagons' zo'n voordeel zou geven tov roofdieren.
Ik vermoed dat er legio evolutiebiologen zijn die grote vraagtekens hebben bij de hypothese dat paarden - als ze maar een 'natuurlijke' familie vormen - zich op deze manier verdedigen.
Dan deugen alle zebrakuddes in Afrika ook al niet, want daar is dit gedrag nooit gezien.
Sowieso is vluchten een veel vaker geobserveerd gedrag dan bij elkaar blijven. Dat laatste zou nou juist wel eens aangeleerd gedrag kunnen zijn - in de vangkralen in de OVP bv... Dat het dan toevallig werkt is mooi meegenomen.
Als circling the wagons écht zulk natuurlijk gedrag was, hadden wij als ruiters er niet zo'n ontzettende klus aan onze paarden te leren niet te vluchten bij enge dingen...
Koper schreef:Ibbel schreef:Nou ben ik ook een bioloog.
En ik vraag me af waarom het paard geevolueerd is tot vluchtdier, en niet geevolueerd is tot een soort nijlpaard met korte dikke pootjes en formaat soepbord hoeven, als de taktiek 'circling the wagons' zo'n voordeel zou geven tov roofdieren.
Ik vermoed dat er legio evolutiebiologen zijn die grote vraagtekens hebben bij de hypothese dat paarden - als ze maar een 'natuurlijke' familie vormen - zich op deze manier verdedigen.
Dan deugen alle zebrakuddes in Afrika ook al niet, want daar is dit gedrag nooit gezien.
Sowieso is vluchten een veel vaker geobserveerd gedrag dan bij elkaar blijven. Dat laatste zou nou juist wel eens aangeleerd gedrag kunnen zijn - in de vangkralen in de OVP bv... Dat het dan toevallig werkt is mooi meegenomen.
Als circling the wagons écht zulk natuurlijk gedrag was, hadden wij als ruiters er niet zo'n ontzettende klus aan onze paarden te leren niet te vluchten bij enge dingen...
Ik dacht eigenlijk dat blijven staan en dan in een kringetje met de hoorns naar buiten een tactiek van runderen was.
Maar om nou die pony's te vervangen door koeien, en die dan te slachtofferen
Wintu schreef:Het buitencentrum van Staatsbosbeheer in Appelscha gaat morgen dicht voor publiek ivm de protestactie.
De mogelijkheid om te reageren, is er vanzelf weer eens niet.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=85 ... 8856604532
Ibbel schreef:Nou ben ik ook een bioloog.
Sowieso is vluchten een veel vaker geobserveerd gedrag dan bij elkaar blijven. Dat laatste zou nou juist wel eens aangeleerd gedrag kunnen zijn -
Janneke2 schreef:... maar in de bèta faculteit geldt nu eenmaal: 'het experiment geeft de doorslag'.
Vangkraal om de Exmoors, en wellicht gaat het dan snel beter dan het nu gaat.
Janneke2 schreef:... maar in de bèta faculteit geldt nu eenmaal: 'het experiment geeft de doorslag'
Koper schreef:Janneke2 schreef:Vangkraal om de Exmoors, en wellicht gaat het dan snel beter dan het nu gaat.
Ik denk het niet. Ik denk dat die ponies nog minder kans maken dan ze nu al hebben als je ze in een vangkraal propt.
Ibbel schreef:Janneke2 schreef:... maar in de bèta faculteit geldt nu eenmaal: 'het experiment geeft de doorslag'
Whahaha. Nee dus. Meerdere experimenten met hetzelfde resultaat zóuden na verloop van tijd een consensus onder een meerderheid van wetenschappers kunnen brengen. Eén experiment geeft zéker geen doorslag, twee trouwens ook nog steeds niet. Daarom moet onderzoek onafhankelijk gereproduceerd kunnen worden. Bij voorkeur meerdere keren.
Janneke2 schreef:Ehm, het is een door mij verzonnen experiment, en in dit experiment zitten ze een paar dagen, hooguit een week in de vangkraal.
Met om ethische redenen bewaking erbij.
Ik verzon dit experiment, omdat Ibbel opperde dat de uiterst effectieve aanpak van de Koniks wellicht aangeleerd gedrag is (aangeleerd in de vangkooi direct vóór hun export in 2001 naar Estland).
ZOU dit zo zijn
(...ik zet er geen geld op, maar het zou uiteraard zo kunnen zijn)
dan biedt het wel perspectief.
Gini schreef:Is er beeldmateriaal van een paardenkudde die stokstijf in een cirkel stil blijft staan, terwijl een roedel grote roofdieren aanvalt?