Derde veulen binnen een maand verdwenen van pony's op het Aekingerzand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 14:33

10 minuten levend opgevroten worden. Het is niet de pijn van een bijensteek ofzo. Het lijkt me echt wel redelijk helse pijn als je wordt opengescheurd en je ingewanden uit je worden getrokken.

En heeft die Mekel ook nog wat over wat de moeders van die veulens en overige ponies doormaken? Of zijn paarden maar weer een soort ademende begraasapparaten?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 14:35

poetser schreef:
tienus63 schreef:
Er is een petitie gestart om de heer en mevrouw Mekel te laten stoppen met deze dierproeven.

https://www.petities.com/stop_jaap_en_d ... EuapeqKMeA

Getekend. Dit is een schrijnende situatie en moet gewoon stoppen. Van mij mogen hier zelfs strafrechtelijke gevolgen aan gegeven worden.

Getekend, ik heb er geen woorden voor wat er geëxperimenteerd word daar met deze exmoors.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 14:41

Koper schreef:
10 minuten levend opgevroten worden. Het is niet de pijn van een bijensteek ofzo. Het lijkt me echt wel redelijk helse pijn als je wordt opengescheurd en je ingewanden uit je worden getrokken.

En heeft die Mekel ook nog wat over wat de moeders van die veulens en overige ponies doormaken? Of zijn paarden maar weer een soort ademende begraasapparaten?

Hij snapt er niets van, merrie stond op punt van bevallen en hij had het niet eens in de gaten.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 16:20

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik vraag me af waarom jij zoveel waarde hecht aan onderzoeksresultaten? Je hoeft echt niet klakkeloos aan te nemen wat wetenschappers publiceren. Je was er zelf niet bij. Vaak spelen er zoveel meer belangen en die zijn niet altijd gebaat bij objectieve uitkomsten.
En aan het einde van het liedje is dit waar alles om draait: money makes the world go round.

Ik ken de uitdrukking "wiens brood men eet, wiens woord men spreekt".

Waar baseer jij "klakkeloos" op...?
En "aannemen"...?
(Twee zaken die geen lor met wetenschap van doen hebben.)

(Ja, ik spreek Bokkers tegen, maar ik spreek tegen op basis van harde waarneming.)

En voor de mening
'dat wetenschap ook maar een mening is' (vaak tot stand gekomen met hard werken voor weinig geld - ga zelf eens mee op observatie onderzoek)
geldt dat ik hun mening naast mij neer leg.

Volgens mij hecht jij behoorlijk waarde aan het uitgevoerde onderzoek. Ik geef aan dat gepubliceerde resultaten niet noodzakelijk op waarheid berusten.

Ik zeg nergens dat wetenschap een mening is. Ik geef aan dat jij niet aanwezig was bij het onderzoek dat je aanhaalt en dat jij het rapport niet geschreven hebt. Dus om dan te spreken van harde waarneming, dat klopt niet.

Overigens heb ik papieren van de Universiteit op zak. Dus ben niet onbekend met het wereldje.

@mirjammiddel: degene waarmee wij de ADT organiseerden is met pensioen. Mag jij raden wie haar opvolger is…

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 17:48

Je kunt toch onderzoeksresultaten van een onderzoek in Estland niet één op één gaan vertalen op een volkomen andere situatie in Nederland? Als je een fatsoenlijk gedegen onderzoek wil doen, doe je dat in een zelfde soort omgeving met dezelfde soort omstandigheden.

Dat onderzoek in Estland kan een prima uitgevoerd onderzoek zijn, met conclusies die hartstikke kloppen. Voor die situatie, omgeving en leefomstandigheden dààr. Maar die situatie, omgeving en leefomstandigheden lijken totaal niet op hoe het hier gaat.
Als je gedegen onderzoek wil doen, ga je dat in vergelijkbare omstandigheden doen. Er is inmiddels data voorhanden om te gaan concluderen dat die pony’s hier in een klein, afgesloten gebied waar ook nog beheerd wordt door leidende hengsten af te schieten omdat ze “overlast” veroorzaken door te doen wat ze van nature horen te doen, namelijk de kudde beschermen, het blijkbaar niet lukt zich afdoende te leren verdedigen tegen grote roofdieren.

tienus63

Re: Derde veulen binnen een maand verdwenen van pony's op het Aekingerzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 17:56

Dit is een leuke om te volgen voor mensen, tuurlijk ik zie het vanuit boeren perspectief.
Maar zij kan ingewikkelde zaken helder en bondig uitleggen en dat buitenstaanders snappen waarom boeren en in dit geval natuurbeheer middels ponies en wolven tegen aan lopen.

“ Levend lopend buffet.

Je bent in jouw ogen goed bezig. Voor het begrazen van het Aekingerzand verhuur jij je koppel Exmoorpony’s aan Staatsbosbeheer. Ja... STAATS(WAN)BOSBEHEER.

Schapen kunnen er in het gebied niet meer lopen... want... u weet het wel hè?
Iets met die beesten die niet in een volgepropt landje als Nederland horen.

Een vol landje met veel industrie, infrastructuur, huizen en een postzegel echte natuur.

Afgelopen weekend is er voor de derde maal een prachtig veulentje geboren.

Zo smerig. Dit is echt smerig!

De twee eerder geboren veulens leven niet meer. Resten van die twee zijn teruggevonden.

Sinds 30 mei is het derde veulen ook niet meer gezien. Wij vrezen het ergste.

Onze post van vorig jaar over Mekel, de wolvenconsulent. Heel bizar hoe hij boeren adviseert hun vee te beschermen... hoe hijzelf zijn pony's aan hun lot (de wolf dus) overlaat:
https://www.facebook.com/share/p/Hi7VLtjpBn6cC3Hb/

In maart weer beweren dat de dood van 1 hengst komt omdat er 3 hengsten liepen. 3 hengsten kunnen namelijk niet bij elkaar. Maar dit ondertussen wel een koppel pony's betrof...
https://www.facebook.com/share/p/xK9sjdQmBqB3Yg46/

Drie hebben er dus ondertussen een veulen gekregen...

Lysander van Oossanen betreurt het dat ook het nieuwste veulen niet meer is gezien.
De dieren zijn volgens hem wel gewend aan wolven, maar moeten aan elkaar wennen en dat kost tijd.

Huh...

Ze hopen dat het in de toekomst beter gaat en dat de kudde zich steeds beter kan weren tegen aanvallen van wolven zodat er geen veulens meer gepakt hoeven te worden.

Huh...

Dus... het is de schuld van de pony’s. Niet van de wolf, niet van Jaap Mekel, niet van Staat(wan)bosbeheer.

Staat(wan)bosbeheer liet echter jarenlang schapen in het betreffende gebied los laten lopen, maar zeggen ze zelf, met de komst van de wolf is dat niet meer mogelijk.

Alleen weiden met schapen en een schaapsherder... dat is te kostbaar.

Is dit geen klusje voor de Landelijke Inspectiedient Dierenwelzijn? Of... of... telt het dan niet omdat deze dieren van Jaap Mekel zijn en op het terrein van STAATS (WAN)BOSBEHEER lopen...

... en het geen dier van een boer is...
Jaha, want ook wij kregen van die Landelijke Inspectiedienst Dierwelzijn bezoek. Een halve gare belde hun steeds, dat wij slecht voor onze shet zorgden...
Nou shetje is oud. Natuurlijk loopt ze er dan niet meer als een jonge dame bij.
Maar shetje mag gewoon bij ons haar laatste dagen slijten.

Maar madam van de Inspectiedienst durft dat die halve gare niet duidelijk te maken... en aangezien ze niet wil zeggen wie die halve gare is, kunnen wij niet met die halve gare in gesprek.
We hebben wel een ernstig vermoeden wie dat is... iets met nieuwe bewoners aan de weg en partij van de dieren...

Maar goed...

Die exmoorpony's van Jaap Mekel op het Aekingerzand hebben een probleem.
Nu is er een vreedzaam protest georganiseert om duidelijk te maken dat dit zo niet kan. Daar kunnen wij prima achterstaan.

Worden er door pro-wolvers oproepen gedaan om ook een knokploeg te mobiliseren. Waar zijn ze mee bezig!

Ja, wij vinden de wolf een prachtdier, maar niet hier! In en om het Drents-Friese Wold is er al zoveel leed veroorzaakt.

Maar dat heet dan ineens natuur....

Het organiseren en realiseren van een LEVEND LOPEND BUFFET...
... ONACCEPTABEL!

✒️Boerin Schrijft

Bron:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/165573 ... kingerzand

Bron boerin schrijft @facebook
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1779016563

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 18:21

Janneke2 schreef:
Mijn stelling dat Koniks - als kudde, een zelfgekozen familieverband - het prima kunnen,
is gebaseerd op gedegen onderzoek van een aantal collega's biologen die een kudde Koniks uit de Oostvaardersplassen die naar Estland verhuisde een jaar lang hebben geobserveerd.
En die wetenschap is geen mening.

Nou ben ik ook een bioloog.
En ik vraag me af waarom het paard geevolueerd is tot vluchtdier, en niet geevolueerd is tot een soort nijlpaard met korte dikke pootjes en formaat soepbord hoeven, als de taktiek 'circling the wagons' zo'n voordeel zou geven tov roofdieren.

Ik vermoed dat er legio evolutiebiologen zijn die grote vraagtekens hebben bij de hypothese dat paarden - als ze maar een 'natuurlijke' familie vormen - zich op deze manier verdedigen.

Dan deugen alle zebrakuddes in Afrika ook al niet, want daar is dit gedrag nooit gezien.

Sowieso is vluchten een veel vaker geobserveerd gedrag dan bij elkaar blijven. Dat laatste zou nou juist wel eens aangeleerd gedrag kunnen zijn - in de vangkralen in de OVP bv... Dat het dan toevallig werkt is mooi meegenomen.

Als circling the wagons écht zulk natuurlijk gedrag was, hadden wij als ruiters er niet zo'n ontzettende klus aan onze paarden te leren niet te vluchten bij enge dingen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 18:28

En zebra's zijn te agressief om makkelijk te domesticeren, dus een reactie op druk in de vorm van fight over flight is zeker mogelijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 18:51

Ibbel schreef:
En ik vraag me af waarom het paard geevolueerd is tot vluchtdier, en niet geevolueerd is tot een soort nijlpaard met korte dikke pootjes en formaat soepbord hoeven, als de taktiek 'circling the wagons' zo'n voordeel zou geven tov roofdieren.

Ik vermoed dat er legio evolutiebiologen zijn die grote vraagtekens hebben bij de hypothese dat paarden - als ze maar een 'natuurlijke' familie vormen - zich op deze manier verdedigen.

Dan deugen alle zebrakuddes in Afrika ook al niet, want daar is dit gedrag nooit gezien.

Sowieso is vluchten een veel vaker geobserveerd gedrag dan bij elkaar blijven. Dat laatste zou nou juist wel eens aangeleerd gedrag kunnen zijn - in de vangkralen in de OVP bv... Dat het dan toevallig werkt is mooi meegenomen.

Als circling the wagons écht zulk natuurlijk gedrag was, hadden wij als ruiters er niet zo'n ontzettende klus aan onze paarden te leren niet te vluchten bij enge dingen...

Ik dacht eigenlijk dat blijven staan en dan in een kringetje met de hoorns naar buiten een tactiek van runderen was.

Maar om nou die pony's te vervangen door koeien, en die dan te slachtofferen :=

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 18:53

Koper schreef:
Ibbel schreef:

Ik dacht eigenlijk dat blijven staan en dan in een kringetje met de hoorns naar buiten een tactiek van runderen was.

Maar om nou die pony's te vervangen door koeien, en die dan te slachtofferen :=

Genoeg runderen in de naastgelegen gebieden, ook kalveren van de Sayuguesa en de Schotse Hooglanders daar worden opgevreten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 19:04

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 19:06

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 19:11

Ze hebben het liefst mensen die alleen maar staan te klappen. Terwijl ze zelf elkaar allerlei lucratieve baantjes en projectjes toeschuiven.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 19:12

Loretta schreef:
Ze hebben het liefst mensen die alleen maar staan te klappen. Terwijl ze zelf elkaar allerlei lucratieve baantjes en projectjes toeschuiven.

Dit dus :(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 19:13

Ibbel schreef:

Sowieso is vluchten een veel vaker geobserveerd gedrag dan bij elkaar blijven. Dat laatste zou nou juist wel eens aangeleerd gedrag kunnen zijn -

... het is wat saai, om het weer op te schrijven,
maar het is geen hypothese.
Het is een kwestie van een jaar lang geobserveerd worden.

In principe ben ik het met je eens dat het opmerkelijk gedrag is voor een vlucht dier.

En hmm, als het zo makkelijk (als: 1x een vangkraal) aan te leren is,
opent dat wel perspectieven.
(Al heb ik geen idee OF dat zo is, en zet ik er geen geld op.)

... maar in de bèta faculteit geldt nu eenmaal: 'het experiment geeft de doorslag'.
Vangkraal om de Exmoors, en wellicht gaat het dan snel beter dan het nu gaat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 19:14

Janneke2 schreef:

Ik denk het niet. Ik denk dat die ponies nog minder kans maken dan ze nu al hebben als je ze in een vangkraal propt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 19:17

Janneke2 schreef:
... maar in de bèta faculteit geldt nu eenmaal: 'het experiment geeft de doorslag'.

Wat je nu voorstelt is toch gewoon een nieuwe dierproef. De vorige is mislukt, dus proberen we het nu met een vangkooi.
Meen je serieus dat je met die exmoorpony's wil experimiteren?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 19:35

Is er beeldmateriaal van een paardenkudde die stokstijf in een cirkel stil blijft staan, terwijl een roedel grote roofdieren aanvalt?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 19:53

Ik heb dat nog nooit gezien, zoals ik al eerder zei ze maken chaos in een kudde en zonderen een (zwakkere) af. Die vreten ze op, doen ze met alle prooien ook die nog veel groter zijn dan paarden. Sommige lopen ze dagen achteraan om ze zwak te maken. Dus het is onzin dat kleine pony's zich tegen wolven kunnen weren, ze bijten de pezen door, dan kunnen ze niet meer lopen en zijn een makkelijke prooi. De een hangt aan de neus of keel en de andere bijt de pezen door. Dat doet een roedel, daar is geen kudde instinct tegen bestand. Stil staan gaat echt niet helpen. Er lopen in andere gebieden ook exmoorpony's en hooglanders, ik ben benieuwd wat daar nog van over is, wordt dat nog ergens bij gehouden?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 20:09

Wintu ik ben wel benieuwd naar een bron over de Sayuguese runderen. Ik had juist recent op tv gezien dat ze 4% verlies van kalveren hebben, dat stuk is begin dit jaar opgenomen.

En Ibbel heel duidelijk omschreven. Ik ben geen bioloog maar heb inmiddels door observatie en de mensen waar ik mee omga ook de nodige kennis van de natuur op gedaan en het klinkt mij heel logisch.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 20:14

Janneke2 schreef:
... maar in de bèta faculteit geldt nu eenmaal: 'het experiment geeft de doorslag'

Whahaha. Nee dus. Meerdere experimenten met hetzelfde resultaat zóuden na verloop van tijd een consensus onder een meerderheid van wetenschappers kunnen brengen. Eén experiment geeft zéker geen doorslag, twee trouwens ook nog steeds niet. Daarom moet onderzoek onafhankelijk gereproduceerd kunnen worden. Bij voorkeur meerdere keren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 20:25

Koper schreef:
Janneke2 schreef:

Ik denk het niet. Ik denk dat die ponies nog minder kans maken dan ze nu al hebben als je ze in een vangkraal propt.

Ehm, het is een door mij verzonnen experiment, en in dit experiment zitten ze een paar dagen, hooguit een week in de vangkraal.
Met om ethische redenen bewaking erbij.

Ik verzon dit experiment, omdat Ibbel opperde dat de uiterst effectieve aanpak van de Koniks wellicht aangeleerd gedrag is (aangeleerd in de vangkooi direct vóór hun export in 2001 naar Estland).

ZOU dit zo zijn
(...ik zet er geen geld op, maar het zou uiteraard zo kunnen zijn)
dan biedt het wel perspectief.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 20:28

Ibbel schreef:
Janneke2 schreef:
... maar in de bèta faculteit geldt nu eenmaal: 'het experiment geeft de doorslag'

Whahaha. Nee dus. Meerdere experimenten met hetzelfde resultaat zóuden na verloop van tijd een consensus onder een meerderheid van wetenschappers kunnen brengen. Eén experiment geeft zéker geen doorslag, twee trouwens ook nog steeds niet. Daarom moet onderzoek onafhankelijk gereproduceerd kunnen worden. Bij voorkeur meerdere keren.

Fout.

Het gaat over "het experiment weegt zwaarder dan de theorie".
Uiteraard is het een kwestie van ieder stukje bevragen, check, dubbelcheck, dupliceer, repliceren.

(Op zich geeft 1 enkel experiment geen harde doorslag, hoor.
Maar dat zei ik niet, dus dat hoef ik ook niet te weerleggen.)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 20:58

Janneke2 schreef:
Ehm, het is een door mij verzonnen experiment, en in dit experiment zitten ze een paar dagen, hooguit een week in de vangkraal.
Met om ethische redenen bewaking erbij.

Ik verzon dit experiment, omdat Ibbel opperde dat de uiterst effectieve aanpak van de Koniks wellicht aangeleerd gedrag is (aangeleerd in de vangkooi direct vóór hun export in 2001 naar Estland).

ZOU dit zo zijn
(...ik zet er geen geld op, maar het zou uiteraard zo kunnen zijn)
dan biedt het wel perspectief.

Ehm, hóé wil je dan kijken of die ponies weerbaarder worden tegen wolven in een vangkraal zonder dat daar wolven bij betrokken zijn? En als er vanwege die "ethische redenen" bewaking bij is ben ik heel benieuwd wat dat voor bewaking zal zijn. Bewaking van de ponies of van de wolven? Bewaking die die wolven wel of niet afschiet? En zo ja: hoe leren die ponies dan wat ze volgens jou zouden moeten doen?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:35

Gini schreef:
Is er beeldmateriaal van een paardenkudde die stokstijf in een cirkel stil blijft staan, terwijl een roedel grote roofdieren aanvalt?

Ik heb dat wel eens in een docu gezien, dat waren prezwalski paarden. Stonden niet stokstijf stil en de hengst rende er om heen, 1 of 2 , tis al even geleden:D