josien_m_ schreef:Ik vind het toch een lastige kwestie wat je moet doen wanneer wilde dieren gewond zijn. Wanneer je kijkt naar de exmoors zijn dat wilde paarden/paarden die in het wild leven waar wel beheersmaatregelen voor gelden zoals verplaatsingen. Eigenlijk mogen die dan wel gepakt worden door de wolven, net als herten, zwijnen of reeen. Die dieren leren inderdaad van de contacten met wolven zoals bij de runderen al beschreven wordt. Winnen de paarden of runderen de strijd altijd? Nee natuurlijk, ook de roofdieren winnen soms. Maar het zijn paarden en die staan veel dichter bij ons en onze paarden dan herten of zwijnen en dus raakt het ons meer . Voor de meeste mensen dan. Vergelijkingen met particuliere situaties wanneer er niet goed voor dieren wordt gezorgd, lijken mij dan ook niet helemaal correct. Tenzij we gaan vinden dat we ook verzorging schuldig zijn aan die herten, zwijnen en reeen. Er is een soort tussencategorie ontstaan: niet wild maar ook geen huisdier. Wat dan wel? En welke afspraken moeten dan gelden? Er bestaat opvang voor allerlei soorten wilde dieren, vogels, zeehonden, egels. Voor alles is een opvang gebaseerd op vrijwilligers uiteraard. Moet er voor die tussencategorie ook iets komen? Maar hoe dan? Een wilde hengst, wolf of stier neem je niet even mee.
Ik snap je overwegingen.
Maar de zaak veranderd wel 100% zodra er een hek om het leefgebied heen staat, zoals bij de Oostvaardersplassen. Daar is sprake van gehouden vee. De houder heeft dan zorgplicht.
Iets waar SBB in al haar walgelijke overwegingen geen verantwoording voor wil nemen. Ze vinden dat kennelijk "natuur".