Politie haalt paarden van het spoor bij station Veenendaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 00:13

Onali schreef:
SANEX schreef:
Easy... ik zeg toch o.a -> onder andere

Dus ja sporen, ze zijn opgejaagd en door de omheining geknald door bezoek van de wolf

Verwonding, mijns inziens niet van de wolf maar ten gevolge van de wolf

Maar in het FB bericht staat op basis van beide, (en achteraf DNA maar daar is nu nog niks mee vastgesteld) en dat betwijfel ik

Evengoed voor de eigenaren erg heftig en beangstigend

Maar je haalt precies die verwonding erbij en niet de sporen die dus aantonen dat er wolven waren.
Alleen al aan de sporen kan je dus zeggen dat er dus wel degelijk wolven aanwezig waren.

Persoonlijk vind ik de wond ook niet overkomen als een beet, als je naar de wonden van de schapen kijkt is deze wond te netjes, te recht.

En blijkbaar zijn er sporen (beelden/zichtmeldingen?) aangetroffen waaruit duidelijk is geworden dat wolf afgelopen nacht weer langs is geweest.

Zie het bericht van de eigenaar:

“Gisteravond/gisterochtend enters op spoor terecht gekomen” en verderop in het bericht
“De wolf is vannacht weer langs geweest en is dus nog in de buurt.”

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 00:16

Onali schreef:
Lente schreef:
Weet iemand waarom de naam van de eigenaren in het artikel anders is dan de naam van degene die op Facebook postte?

Vind het wel spannend, die wolven. Prachtige beesten maar te weinig natuurlijke prooi hier voor ze.

Eigenaar vs stal gok ik.

Of bericht gekopieerd ipv gedeeld, dat zie je steeds vaker omdat het originele bericht bij verwijderen onzichtbaar wordt ofzo.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 00:18

Onali schreef:
SANEX schreef:
Easy... ik zeg toch o.a -> onder andere

Dus ja sporen, ze zijn opgejaagd en door de omheining geknald door bezoek van de wolf

Verwonding, mijns inziens niet van de wolf maar ten gevolge van de wolf

Maar in het FB bericht staat op basis van beide, (en achteraf DNA maar daar is nu nog niks mee vastgesteld) en dat betwijfel ik

Evengoed voor de eigenaren erg heftig en beangstigend

Maar je haalt precies die verwonding erbij en niet de sporen die dus aantonen dat er wolven waren.
Alleen al aan de sporen kan je dus zeggen dat er dus wel degelijk wolven aanwezig waren.

Persoonlijk vind ik de wond ook niet overkomen als een beet, als je naar de wonden van de schapen kijkt is deze wond te netjes, te recht.

Sporen (verschil hond/wolf) en dat ze opgejaagd zijn heb ik ook genoemd en ik betwijfel niet of de wolf hier debet aan is, maar waar het mij om gaat is dat prowolfers natuurlijk elke strohalm grijpen om aan te geven dat dierhouders fout zitten en hun dieren moeten beschermen. Dat we dingen roepen die niet waar zijn (net zoals anti dat over pro roept) en alles maar aanpakken om de wolf de schuld te geven

In dit geval zullen ook de prowolfers zo'n FBbericht in twijfel trekken, want de foto van de sporen kunnen natuurlijk ergens anders genomen zijn, en de wond lijkt geen wolvenwond te zijn. Dus 'we' hebben weer zo'n verhaal om de wolf de schuld te geven, en dan kan er bij staan dat er een Bij12 taxateur bij is geweest, maar ook dat zouden ze in twijfel kunnen trekken.

Het is dus meer dat ik kijk vanuit de berederingen van de prowolfers, en die dan juist gesterkt worden als er fouten in staan, en daar baal ik wel eens van.

Laatst op HVNL een item over aanval op schapen, hele weide afgeslacht voor de 3e keer in wolvengebied. Beetje onverschillige eigenaresse werd geïnterviewd; had niks gedaan aan omheining, vond dat ook niet nodig en vond het stom dat zij dat dan allemaal maar moest gaan betalen. En juist zo'n figuur komt dan wél op tv, kunnen de prowolvers weer zeggen dat de dierhouders er niks aan doen terwijl er ook genoeg zijn die er wel van alles aan doen, toch aangevallen maar niet in het nieuws komen buiten de bekende antiwolfgroepen om.

Snap je een beetje hoe ik het bedoel? Zodra er twijfel/onduidelijkheden zijn kunnen zij juist weer gesterkt worden in hun argumenten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 00:28

Zo’n interview kan ook geknipt en geplakt zijn.
Als zij heel betoog heeft gehouden in de trant van financieel kan ik het niet op brengen en bij collega’s die een afrastering volgens de richtlijnen van Bij12 hebben, werkt het niet.
Want de dieren zitten letterlijk gevangen en de wolf komt er toch in.
Wordt dit niet getoond is het net alsof zij onverschillig is.
Misschien is ze wel murw. Iedere dag angst bij het opstaan, leven mijn dieren nog?!

Elisa2

Re: Politie haalt paarden van het spoor bij station Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 08:22

Ik vind juist apart dat ze al die wolven aanvallen uit het nieuws houden..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 09:31

Omdat het totaal niet met het beeld over de wolf is die de club rewilding zelf en via de media verteld overeenkomt.

Ze pakken veel meer dan alleen wild
Ze komen wel in de buurt van mensen
Ze vallen wel overdag aan
Ze zijn niet schuw
Vallen wel grote dieren aan
In Gelderland leven anno nu meer dan 100 wolven.
Ze doden veel meer dan ze opvreten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 09:36

Ze doden niet enkel via keelbeet. Dus veel gewonde dieren.
Wolfwerende rasters weren niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 09:43

Bedankt voor de aanvulling van de situaties door de wolf die in de praktijk die helaas veel heftiger is dan rewilding het publiek voorschotelt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 09:45

tienus63 schreef:
Omdat het totaal niet met het beeld over de wolf is die de club rewilding zelf en via de media verteld overeenkomt.

Ze zijn niet schuw

Idd als je lid wordt van de wolven app groepen dan zie je alle zichtmeldingen en en lees je ook dat ze echt overal gezien worden. Deze week nog weer op een schoolplein. Maar er zijn veel mensen waarvan eerst de eigen dieren of de dieren van de buurman aangevallen moeten zijn voordat ze het geloven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:05

8nnemiek schreef:
Ik vind het juist zo'n typische plek waar een paard gewond raakt als het in volle snelheid ergens tegenaan schraapt. Net op het laatste moment willen uitwijken voor een boom/paal/bord, dan is dat wel de plek waar je schade verwacht. Maar wolf/hond uitsluiten lijkt me zeker slim.

Precies dit dacht ik ook. Het lijkt geen diepe wond maar een flinke schaafwond

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:12

Ik denk dat de wond ook komt door het uitglijden of ergens langsheen schuren. De schouder is een kwetsbare en beweeglijke plek.
Even ter voorbeeld: Onderstaande spoiler foto is van een van mijn verkochte paarden die in de binnenbak ergens langsheen geschuurd was. Dat heeft weken lang in een hechting gezeten.
Spoiler:
Afbeelding

En wat betreft de wolven, jaarlingen zijn ook nog niet zo groot natuurlijk… De herdershonden van onze oude buren hebben destijds heel veel schapen van mijn ouders gekillt en hadden ook geen moeite met het aanvallen van paarden. Laat staan zo’n wolf, waarvan in dit geval het ook kan zijn dat ze jaarlingen ervan geschrokken zijn geweest bij het voorbij komen ervan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:28

Rizette schreef:
tienus63 schreef:

Ze zijn niet schuw

Idd als je lid wordt van de wolven app groepen dan zie je alle zichtmeldingen en en lees je ook dat ze echt overal gezien worden. Deze week nog weer op een schoolplein. Maar er zijn veel mensen waarvan eerst de eigen dieren of de dieren van de buurman aangevallen moeten zijn voordat ze het geloven.

De zichtmeldingen zullen zeer waarschijnlijk in het voorjaar gaan wat afnemen, omdat het landschap langzamerhand dicht groeit.
Dan verplaatsen ze zich wat gemakkelijker ongezien, hoog gras, maïs en graan op het land.
Aan de andere kant de populatie groeit hard, alle roedels in Gelderland en de twee roedels in Drenthe krijgen sowieso weer jongen.
Misschien krijgt de roedel UH wel voor het eerst jongen evenals de roedel die in Limburg grens Brabant zit.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:29

Er zal veel aangelegen zijn in dit geval om de wolf uit te sluiten. Wat ook de oorzaak is geweest of het de wolf is of geen wolf de eigenaar van de paarden wordt ten allen tijde aansprakelijk gesteld mocht er bijv een ongeluk door komen met een trein. Daarom zijn die wolven ook zo´n probleem, ze veroorzaken niet alleen directe maar ook indirecte schade en ook al heb je camerabeelden van de wolf en kun je dat bewijzen. diegene die de subsidies pakken voor de wolf zijn geen eigenaar en nemen geen enkele verantwoordelijkheid die komt hooguit bij andere dierhouders terecht.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:31

Tienus
In de apps groeien de zichtmeldingen alleen maar. Meer wolven en meer mensen die lid worden van de app en hun ervaringen en zichtmeldingen en aanvallen delen , meer aanvallen, dus meer mensen die hem zitten te knijpen voor dieren en kinderen. Een ponyclub heeft ook al het jaarlijks ponykamp af moeten gelasten omdat zich dat altijd afspeelde midden in een wolvengebied, dat kun je nu als organisatie niet meer gaan wagen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:34

tienus63 schreef:

De zichtmeldingen zullen zeer waarschijnlijk in het voorjaar gaan wat afnemen, omdat het landschap langzamerhand dicht groeit.
Dan verplaatsen ze zich wat gemakkelijker ongezien, hoog gras, maïs en graan op het land.
Aan de andere kant de populatie groeit hard, alle roedels in Gelderland en de twee roedels in Drenthe krijgen sowieso weer jongen.
Misschien krijgt de roedel UH wel voor het eerst jongen evenals de roedel die in Limburg grens Brabant zit.[/quote]

Voor zover ik weet is er geen roedel, hebben we enkel mannen die beide een gedeelte UH hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:41

tienus63 schreef:

Ze zijn niet schuw

Ja ik vind dit problematisch, want door wolvenaanvallen kunnen paarden dus ontsnappen oa en de weg op rennen..botsen met auto's of treinen waardoor er ook weer mensenlevens in gevaar kunnen komen. Het is gewoon gevaarlijker dan veel mensen nu denken, met veel meer impact.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:45

Klopt, niet alleen een werkelijke aanval is verontrustend.
Paarden kunnen gewoon verongelukken in de draden, juist de meerdere draden die men zogenaamd wolf werend noemt.
En gaan ze er toch door dan zijn het de andere mensen die nog weer zwaar de dupe kunnen zijn.

Dat alleen maar omdat er een groepje een wolf een goed idee vinden in een overvol Nederland

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:14

Qimm schreef:
Dat hebben ze op feesboek gelezen :')

*grapje natuurlijk

En wat op facebook staat is waar :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:51

BIJ12 kijkt naar veel meer dan alleen verwondingen, ook naar sporen zoals pootafdrukken, haar wat een wolf kan achterlaten, of er een zichtmelding is geweest, of er meer slachtoffers in de omgeving zijn ( of zijn geweest recent). De wond lijkt mij ook niet een bijtwond, maar ik denk dat dna afnemen standaard gebeurt en dus ook gedaan is omdat het standaard gedaan wordt in zo'n geval. En we weten niet of er meer verwondingen waren. Wolven pakken als ze niet bij de keel kunnen zeker bij grotere dieren die weglopen de achterhand.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:09

SusanH schreef:
BIJ12 kijkt naar veel meer dan alleen verwondingen, ook naar sporen zoals pootafdrukken, haar wat een wolf kan achterlaten, of er een zichtmelding is geweest, of er meer slachtoffers in de omgeving zijn ( of zijn geweest recent). De wond lijkt mij ook niet een bijtwond, maar ik denk dat dna afnemen standaard gebeurt en dus ook gedaan is omdat het standaard gedaan wordt in zo'n geval. En we weten niet of er meer verwondingen waren. Wolven pakken als ze niet bij de keel kunnen zeker bij grotere dieren die weglopen de achterhand.

En de jongen bijten/ trekken de staart er af tijdens het leren jagen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:22

SusanH schreef:

Zeker pakken ze de dieren in de flanken of springen er bovenop als ze dat lukt. Genoeg foto´s van dieren die aan de achterkant gepakt zijn een aangevreten met de ingewanden eruit slepend rondlopen omdat er helemaal geen keelbeet is geweest of moeite is gedaan om dood te maken. Het smaakte zo ook wel. En dan naar de volgende.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:03

Cinnepin schreef:
Qimm schreef:
Dat hebben ze op feesboek gelezen :')

*grapje natuurlijk

En wat op facebook staat is waar :j

Helaas is dit op dit moment wel de betrouwbaarste bron. Samen met de app groepen.

Mainstream media toont het net of te laat.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:47

Mijn paard gaat snachts weer in een volledig afgesloten stal..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:32

Snap ik.
En weet je wat ik het ergste daar van vond, bij een hittegolf stonden onze paarden graag overdag binnen, maar ik deed ze dan eigenlijk ‘s nachts toch maar weer naar binnen met de schuifdeur dicht. Stalramen waren wel open.

Ben mede door de komst van de wolf, gestopt met fokken.
Ik moest veel meer strooisel gebruiken en de paarden aten beduidend meer hooi omdat ze minder weidegang hadden. Normaal met goed weer 24/7 buiten.

Inmiddels geen paarden meer.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:36

Ja, erg vrolijk word je er niet van. Het is zo tegen mijn principes in. Ik was nooit zo bang, maar nu mkomt het dichtbij.
Overigens rijd ik nog wel in het bos.