Duitse hoofdredacteur uit stevige kritiek op Charlotte Fry en Everdale

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Duitse hoofdredacteur uit stevige kritiek op Charlotte Fry en Everdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:39

Continu de nek als hoogste punt willen nemen in de beoordeling zou iets opleveren wat je eigenlijk totaal niet wilt. Ruiters die paarden vastzetten in een houding, valse oprichting en valse knik om die nek maar als hoogste punt te houden. De loodlijn en nek als hoogste punt is een einddoel, maar ook afhankelijk van de bouw van een paard hoe dat er uit ziet. Persoonlijk vind ik het veel belangrijker hoe een paard door het lijf beweegt. Durchlassigheid, van achter naar voren etc.

Ik kijk graag naar Dalera, vind hun heel erg in harmonie rijden..natuurlijk is het niet perfect. Maar dat is geen enkele proef. Ik vind Dalera juist mooi vertrekken vanuit het achterbeen in de uitgestrekte draf. Voor mij geeft dat informatie of het paard goed van achter naar voren wordt gereden. Over het algemeen zijn die Duitsers daar erg goed in.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:58

Ik kijk ook graag naar Dalera, geen twijfel. Maar om heel stellig te zeggen dat Everdale in twee delen gaat, zonder te erkennen dat Dalera daar op momenten ook naar nijgt vind ik gek...

Dalera heeft een vrij traag lang en recht achterbeen, wat de manier van bewegen beïnvloed. Dat is helemaal niet erg, maar zorgt er wel voor dat ze mijninziens vaak lang blijft. De hals blijft lang, maar de rug ook. Van mij zou ze daar voor het perfecte meer aanspanning mogen laten zien. De stap geeft ook veel info over losgelatenheid. Dalera stapt bij tijd en wijle écht niet goed (nijgend naar lateraal) maar daar hoor je op bokt nooit iemand over, want ze is zo mooi op lengte in de hals... Dat meten met twee maten vind ik zo raar... het ene paard zwiept, waar het andere kort in de hals wordt. Kan beide een teken zijn van gebrek aan dürchlassigkeit, maar bij Everdale vinden we het erger (terwijl dat juist deels op z'n bouw terug te voeren is.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:17

Je moet een proef beoordelen op wat je ziet. Dus wat wordt getoond. Dat houdt in dat een proef met een vijf kan worden en een andere keer een acht of hoger. Ik vind het absoluut oninteressant om dan de bouw van het paard mee te wegen. Everdale heeft gewoon beperkingen die door zijn bouw worden veroorzaakt. Ik zie persoonlijk liever een paard met een wat langere rug, en een langer doorlopende broekspier. Zeg maar de F1 generatie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:19

Nummertje:
Ja ik snap wat je bedoelt al weet ik niet of dat er echt in zit bij haar om dat te kunnen. Maar dat meten met twee maten komt denk ik vooral door fixatie op alleen de loodlijn. En dat komt natuurlijk weer voort uit de rollkur rijmethoden en de aversie daar tegen. Alleen wordt dan alles op een hoop gegooid ofzoiets.

Nikkel: wat bedoel je met F1 generatie? de Engelse volbloeden die gekruist werden met Geldersen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:27

nikkel schreef:
Je moet een proef beoordelen op wat je ziet. Dus wat wordt getoond. Dat houdt in dat een proef met een vijf kan worden en een andere keer een acht of hoger. Ik vind het absoluut oninteressant om dan de bouw van het paard mee te wegen. Everdale heeft gewoon beperkingen die door zijn bouw worden veroorzaakt. Ik zie persoonlijk liever een paard met een wat langere rug, en een langer doorlopende broekspier. Zeg maar de F1 generatie.

Ieder paard heeft beperkingen door bouw. Dalera is lang, waardoor verzamelen lastiger is, maar lengtebuiging makkelijker. Een PRE verzamelt makkelijk, maar mist vaak weer rek

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:03

Elisa2:Die dus inderdaad.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:08

996981 schreef:
Ik kijk ook graag naar Dalera, geen twijfel. Maar om heel stellig te zeggen dat Everdale in twee delen gaat, zonder te erkennen dat Dalera daar op momenten ook naar neigt vind ik gek...

Wie zegt dat dan?

Maar wat we niet moeten vergeten is dat Dalera een merrie is en Everdale een hengst. Elke pas die Everdale (en andere hengsten) buiten zijn eigen stal zet is promotie. Elke proef die hij loopt is een korte hengstenshow. Het is vroeg in het jaar en sommige merriehouders moeten hun definitieve keuze nog maken en daarom moeten die hengsten met spektakel door de baan omdat spektakel nu eenmaal sperma verkoopt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:46

Veronica2 schreef:
996981 schreef:
Ik kijk ook graag naar Dalera, geen twijfel. Maar om heel stellig te zeggen dat Everdale in twee delen gaat, zonder te erkennen dat Dalera daar op momenten ook naar neigt vind ik gek...

Wie zegt dat dan?

Maar wat we niet moeten vergeten is dat Dalera een merrie is en Everdale een hengst. Elke pas die Everdale (en andere hengsten) buiten zijn eigen stal zet is promotie. Elke proef die hij loopt is een korte hengstenshow. Het is vroeg in het jaar en sommige merriehouders moeten hun definitieve keuze nog maken en daarom moeten die hengsten met spektakel door de baan omdat spektakel nu eenmaal sperma verkoopt.

Je denkt dat Gertjan tegen Charlotte zegt ''maakt me niet uit wat je doet, zolang je hem maar met ''spektakel'' (wat dat ook moge zijn) door de baan stuurt'' of hoe moet ik dat zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:55

nikkel schreef:
Elisa2:Die dus inderdaad.

Oke bedankt voor de verduidelijking.
Dat waren ook vaak toevalstreffers he..een goede had het beste van beide..een slechte het slechtste van beide. :o Volbloed inbreng kan ook juist een overbouwd paard met een lang achterbeen geven. (afhankelijk van de volbloed :D ) Maar ik dwaal af..

Ik denk niet dat Everdale perse met spektakel gereden moet worden, al snap ik wel wat er bedoeld wordt wbt hengstenpromotie. Maar volgens mij kom je daar in een GP proef niet mee weg.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:21

996981 schreef:
996981 schreef:
Veronica2 schreef:

Wie zegt dat dan?

Je denkt dat Gertjan tegen Charlotte zegt ''maakt me niet uit wat je doet, zolang je hem maar met ''spektakel'' (wat dat ook moge zijn) door de baan stuurt'' of hoe moet ik dat zien.

Je doet wel heel erg je best om overal een venijnige draai aan te geven en nu probeer je zelfs Gertjan en mij woorden in de mond te leggen. Hoe die mensen zich voorbereiden op een proef is hun zaak, maar feit blijft dat de schoorsteen moet roken en Charlotte is op dit moment degene die de kooltjes warm moet houden.

Benzz

Re: Duitse hoofdredacteur uit stevige kritiek op Charlotte Fry en Everdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:25

Everdale is Wffs positief, die dekt echt amper.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:33

996981 schreef:
Ik kijk ook graag naar Dalera, geen twijfel. Maar om heel stellig te zeggen dat Everdale in twee delen gaat, zonder te erkennen dat Dalera daar op momenten ook naar nijgt vind ik gek...

Dalera heeft een vrij traag lang en recht achterbeen, wat de manier van bewegen beïnvloed. Dat is helemaal niet erg, maar zorgt er wel voor dat ze mijninziens vaak lang blijft. De hals blijft lang, maar de rug ook. Van mij zou ze daar voor het perfecte meer aanspanning mogen laten zien. De stap geeft ook veel info over losgelatenheid. Dalera stapt bij tijd en wijle écht niet goed (nijgend naar lateraal) maar daar hoor je op bokt nooit iemand over, want ze is zo mooi op lengte in de hals... Dat meten met twee maten vind ik zo raar... het ene paard zwiept, waar het andere kort in de hals wordt. Kan beide een teken zijn van gebrek aan dürchlassigkeit, maar bij Everdale vinden we het erger (terwijl dat juist deels op z'n bouw terug te voeren is.

Precies dit!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:33

996981 schreef:
Veronica2 schreef:

Wie zegt dat dan?

Daar zal het grotendeels wel op neerkomen... Het is niet voor niets dat hij nu geprepped is voor die wedstrijden. Allicht een hele lobby achterliggend. Maar dekdienst speelt zeker een rol en ze rijdt toch nog steeds voor eigenaren die ook eigenaar zijn van het paard waar ze haar ticket mee behaald heeft voor de aankomende spelen. Zo vrijblijvend is dat allemaal niet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:38

Eliza2 je geeft aan:

El Corona was berucht. :D[/quote]
Je gaf aan dat het precies dezelfde afstamming was en tenzij je het over een tweeling hebt kan daar geen sprake van zijn. Vandaar mijn reactie. Overigens waardoor was El Corona precies zo berucht? Was op de verrichtingen een zeer fijn paard , hooguit een tikje brutaal maar dat mag een hengst zijn. Scoorde ook hoog op karakter en stalgedrag. Ben wel benieuwd waarom hij berucht was? Nooit iets over gehoord nl.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:44

Ja ik bedoelde dezelfde vader x mv..de bloedcombinatie Lord Leatherdale x Negro die erg succesvol blijkt te zijn en waar meerdere ggk hengsten uit zijn gekomen.

El Corona was zelf niet de makkelijkste en kon dit ook door geven aan zijn nakomelingen.

Everdale is niet echt populair meer sinds hij wffs positief is. Bovendien bewijst hij zich genoeg door op dit niveau mee te draaien denk ik. :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:07

bulck schreef:
Daar zal het grotendeels wel op neerkomen... Het is niet voor niets dat hij nu geprepped is voor die wedstrijden. Allicht een hele lobby achterliggend. Maar dekdienst speelt zeker een rol en ze rijdt toch nog steeds voor eigenaren die ook eigenaar zijn van het paard waar ze haar ticket mee behaald heeft voor de aankomende spelen. Zo vrijblijvend is dat allemaal niet.

“Geprepped voor die wedstrijden” dat kun je vast uitleggen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:15

Veronica2 schreef:
Je doet wel heel erg je best om overal een venijnige draai aan te geven en nu probeer je zelfs Gertjan en mij woorden in de mond te leggen. Hoe die mensen zich voorbereiden op een proef is hun zaak, maar feit blijft dat de schoorsteen moet roken en Charlotte is op dit moment degene die de kooltjes warm moet houden.

Jij beweert vanalles. Is het dan gek dat je dan om onderbouwing wordt gevraagd?

Je geeft aan dat hij met zoveel mogelijk spektakel door de baan moet. Dan vraag ik me af hoe je dat ziet. Schijnbaar heb je inside info?

Of neem je aan dat het zo werkt?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 18:07

996981 schreef:
bulck schreef:

Het is een dekhengst (zelf met Wffs), loopt GP (maar wel in de schijnwerpers van de andere hengst die nu een ticket heeft voor de OS). Dus Everdale is heus wel ff, om het in mooiere woorden te zeggen, gemanaged om nu kort op elkaar (eigenlijk heel kort op elkaar) een reeks wedstrijden op dat niveau te lopen. Verder is hij amper aan de start geweest afgelopen jaar.

Zelf heb ik voldoende Everdales gehad en gereden. Ze hebben zeker wel dat fanatieke in het lopen en zelf een beetje dat opdrukken, maar één voor één slimme, eerlijke en leergierige paarden. Haar manier van voorstellen is niet ok en echt wel "gereden". Ze heeft hem al beter voor elkaar gehad, waar hij meer lengte nam en meer ontspannen liep (net iets lager, meer over de rug in verbinding) en zeker zachter met hand en been. Everdale is zeker een paard met kwaliteiten, maar het mag zelf allemaal wat minder, rustiger en dus eerlijker. De andere Charlotte (DJ)doet het trouwens ook meer en meer, die reed eerder ook veel fijner, maar trekt ze nu ook allemaal eng op de kaak hoog in de krol.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 18:35

bulck schreef:
996981 schreef:

Het is een dekhengst (zelf met Wffs), loopt GP (maar wel in de schijnwerpers van de andere hengst die nu een ticket heeft voor de OS). Dus Everdale is heus wel ff, om het in mooiere woorden te zeggen, gemanaged om nu kort op elkaar (eigenlijk heel kort op elkaar) een reeks wedstrijden op dat niveau te lopen. Verder is hij amper aan de start geweest afgelopen jaar.

Zelf heb ik voldoende Everdales gehad en gereden. Ze hebben zeker wel dat fanatieke in het lopen en zelf een beetje dat opdrukken, maar één voor één slimme, eerlijke en leergierige paarden. Haar manier van voorstellen is niet ok en echt wel "gereden". Ze heeft hem al beter voor elkaar gehad, waar hij meer lengte nam en meer ontspannen liep (net iets lager, meer over de rug in verbinding) en zeker zachter met hand en been. Everdale is zeker een paard met kwaliteiten, maar het mag zelf allemaal wat minder, rustiger en dus eerlijker. De andere Charlotte (DJ)doet het trouwens ook meer en meer, die reed eerder ook veel fijner, maar trekt ze nu ook allemaal eng op de kaak hoog in de krol.

Ah ja. Dat is natuurlijk allemaal bewust :j en een paard wedstrijd klaar maken is hetzelfde als prepareren.

Man man wat kan met hier heerlijk oordelen en veroordelen op dingen die ze constateren, waarop ze vervolgens een eigen aanname bouwen.

Je doet het nooit goed. Start je een paard het hele jaar door is het teveel, laat je hem thuis is hij kapot, start je hem vaak achter elkaar is het om hem te etaleren.

Altijd uitgaan van het negatieve. Bah.

Paard is sinds 2017 iedere 3 maand op cc geweest. Nu zat er vijf maand tussen en is dat omdat hij geprepareerd moest worden voor het aankomende dekseizoen :+

Maargoed. Wellicht hebben jullie inside informatie over bewuste keuzes van de manier van voorstellen, bewust thuishouden om klaar te maken voor een reeks wedstrijden om hem te etaleren voor het dekseizoen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 19:13

Ehm.. volgens mij wordt hij nu gewoon gestart omdat ze Glamourdale bewaren voor het outdoor seizoen en de OS. Straks is het waarschijnlijk weer andersom.

Vind het wel bijzonder dat als Fry zo slecht zou rijden waarom ze dan afgelopen vrijdag de prijs voor beste harmonie won met O Frederique.. waarbij extra benadrukt werd dat deze prijs in het leven is geroepen om vriendelijker rijden te stimuleren.

https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn/kwp ... ofrederic/

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 19:40

Het gaat om de manier van voorstellen en de terechte wereldwijde kritiek daarop. Wat jij nu wenst goed te praten weet ik niet of wat jouw motieven daarin zijn. Het mag nu wel duidelijk zijn dat het aan die top van de paardensport niet zo 'zuiver' is en eigenlijk toch allemaal eenzelfde pot nattigheid betreft. Of je nu dat verhaal van Helgstrand neemt, nu het incident in de verenigde staten afgelopen weekend in de media, deze rijerij (en heus niet enkel deze amazone), dan zegt het toch genoeg. En dan zwijgen we over de decennia Anky, Gal, kittel, Werth en consoorten die ook nog allemaal rijden/trainen en hun stempel drukken (meer achter gesloten deuren)

En die paarden worden wel degelijk "gemanaged" (fit to compete in het jargon dan). En als je ook maar een beetje in aanraking bent geweest met topsport, weet je heus wel dat het meer is dan de gewone verzorging, maar alles wat verbloemd kan worden onder de term happy athlete. Wedstrijdplanning heeft niemand iets op tegen, maar bon 3 wedstrijden zo de ring uitkomen, los van de punten (ook een falend jurysysteem), kan toch geen voldoening geven? Staken bij start of niet stilstaan, tong eruit, trek en plukwerk, weggedrukte rug en ga maar verder. Diezelfde proeven met Janneke of Mieke, haalt geen 65%. Fry kan heus goed sturen om beter te weten en te kunnen, en Everdale is heus een paard met talent en aanleg, maar dit lijkt echt nergens op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 20:04

Afbeelding

Ze worden in ieder geval niet gepromoot voor de dekdienst.

Bulck, je bent wel heel erg iedereen over 1 kam aan het scheren. Ik ben in aanraking geweest met de topsport maar herken wat je schrijft gelukkig niet.

Snap ook nog steeds niet dat mensen niet kijken naar de andere paarden die ruiters voorstellen om te controleren of het inderdaad rijstijl is en alle paarden zo lopen of dat er toch ook echt andere factoren meespelen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 20:10

bulck schreef:
Het gaat om de manier van voorstellen en de terechte wereldwijde kritiek daarop. Wat jij nu wenst goed te praten weet ik niet of wat jouw motieven daarin zijn. Het mag nu wel duidelijk zijn dat het aan die top van de paardensport niet zo 'zuiver' is en eigenlijk toch allemaal eenzelfde pot nattigheid betreft. Of je nu dat verhaal van Helgstrand neemt, nu het incident in de verenigde staten afgelopen weekend in de media, deze rijerij (en heus niet enkel deze amazone), dan zegt het toch genoeg. En dan zwijgen we over de decennia Anky, Gal, kittel, Werth en consoorten die ook nog allemaal rijden/trainen en hun stempel drukken (meer achter gesloten deuren)

En die paarden worden wel degelijk "gemanaged" (fit to compete in het jargon dan). En als je ook maar een beetje in aanraking bent geweest met topsport, weet je heus wel dat het meer is dan de gewone verzorging, maar alles wat verbloemd kan worden onder de term happy athlete. Wedstrijdplanning heeft niemand iets op tegen, maar bon 3 wedstrijden zo de ring uitkomen, los van de punten (ook een falend jurysysteem), kan toch geen voldoening geven? Staken bij start of niet stilstaan, tong eruit, trek en plukwerk, weggedrukte rug en ga maar verder. Diezelfde proeven met Janneke of Mieke, haalt geen 65%. Fry kan heus goed sturen om beter te weten en te kunnen, en Everdale is heus een paard met talent en aanleg, maar dit lijkt echt nergens op.

Ik probeer niks goed te praten :z

Lees even terug voor je ook over mij net zo ongefundeerd en on-onderbouwd statements gaat lopen roepen als over Charlotte en haar management aub.

Natuurlijk worden paarden gemanaged. Net als alle andere topsporters hebben ze fases van pieken en fases van herstel. Dat is wat anders dan prepareren en de conclusie die jij eerder aan zijn “lange afwezigheid” verbond hoeft gewoon niet te kloppen.

Ik heb geen idee waar Charlotte en haar team wel of geen voldoening uithalen. Wat ik wel weet is dat een paard niet meer ontspannen wordt of ervaring krijgt in dat soort ambiances als je hem nooit meeneemt. Het is echt niet gek om een paard drie keer achter elkaar mee te nemen (drie keer in twee maanden. Waar hebben we het in vredesnaam over).

Het verschil is dat jij aanneemt dat Everdale de fouten maakte en het beeld niet altijd fijn was omdat Charlotte hem met ruk en pluk werk in elkaar trekt, waar ik aangeef dat er méér factoren zijn die mee kunnen spelen. Ik weet niet hoe Charlotte zich voelde voor, tijdens en na de proeven. Of ze tevreden was, of voelde dat er dingen beter konden.

Wat ik wel weet is dat bouw invloed heeft op manier van bewegen, karakter invloed heeft op eventuele opbouw van spanning en looplust en ik weet ook hoe moeilijk ik het zelf bij tijd en wijle vindt dat te managen bij paarden die maar een 10e van de go en talent van Everdale hebben.

Als dat benoemen voor jou betekent dat ik iets goed probeer te praten is dat zo. Als jij voor jezelf allerlei zaken invult als zijnde feiten moet je dat zelf weten.

Volgens mij is het enige feit dat we allebei nog nooit op dat paard een GP kür in de ambiance van Amsterdam hebben gereden. We wéten dus simpelweg niet hoe dat is en wat wel of niet had gewerkt om het beeld te verbeteren.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 20:11

Elisa2 schreef:
Ehm.. volgens mij wordt hij nu gewoon gestart omdat ze Glamourdale bewaren voor het outdoor seizoen en de OS. Straks is het waarschijnlijk weer andersom.

Vind het wel bijzonder dat als Fry zo slecht zou rijden waarom ze dan afgelopen vrijdag de prijs voor beste harmonie won met O Frederique.. waarbij extra benadrukt werd dat deze prijs in het leven is geroepen om vriendelijker rijden te stimuleren.

https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn/kwp ... ofrederic/

Ja dat ze dat wint vind ik eigenlijk ook een grote blamage en ook maar een heel subjectief gegeven (echte meetbare zaken worden niet in rekening gebracht en niet toevallig ook gegeven door de hoofdjury tijdens haar kur in Mechelen :Y) }:0 ).
Ze kan heus wel een stuk rijden, maar met alles wat nu aan de gang is, vind ik het eerder een misplaatste troost-/sympathieprijs ofzo. Kijk de kritiek die ze over zich krijgt is best intens(en zou ook netter mogen) maar daar is ze ook een publiek figuur voor in de sport en heeft ze echt wel haar eigen aandeel in. Heb ze ook al verschillende keren zien opwarmen op CDI's, vriendelijk of zacht gaat het er niet aan toe (en heus niet enkel met Everdale dan), niet met de jonge hengsten (waar je dan nog van kan zeggen niet evident, weinig ervaring etc) en niet met de paarden tot het hoogste niveau. Dark Legend de staak in (niet meer verschenen sinds). Allemaal hyperflexed, eng en op spanning gereden (niet te verwarren met aanspanning en verbinding). En nogmaals zij is niet de enige, maar momenteel wel het hardst onder vuur.
Tijd voor de sport om te veranderen en dat in alle lagen, van boven tot onder. Echter vrees ik dat het al een stuk doorgeslagen is, om zomaar om te draaien (teveel belangen). Het zou haar sieren om misschien zelf een duidelijk signaal te geven en te veranderen. Maar ja ze rijdt natuurlijk voor eigenaren, die ook haar carriere bepalen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 20:56

Elisa2 schreef:
[ [url=m/HsVAvB.png]Afbeelding[/url] ]

Ze worden in ieder geval niet gepromoot voor de dekdienst.

Bulck, je bent wel heel erg iedereen over 1 kam aan het scheren. Ik ben in aanraking geweest met de topsport maar herken wat je schrijft gelukkig niet.

Snap ook nog steeds niet dat mensen niet kijken naar de andere paarden die ruiters voorstellen om te controleren of het inderdaad rijstijl is en alle paarden zo lopen of dat er toch ook echt andere factoren meespelen.

Over 1 kam scheren, ik denk eerder regel in de huidige topsport (al die zaken die aan het licht komen zien we in de ring eveneens en is dus veel breder verspreid). Heb daar voldoende ingezeten, zowel in het springen als dressur. Goed voor jou dat je het anders kent, maar vanaf het ogenblik dat je met teampaarden zit, weet je dan ook dat er heel wat andere belangen spelen en heel vaak over de kap van de dieren en het echte welzijn heen. (tenminste als je wilt meedoen)

Over het vergelijken met dan andere ruiters... Vinden jullie dan serieus dat dit het beste beeld is dat getoond werd van alle GP combinaties op die wedstrijden? Dat vind ik nu echt het meest bizarre.
Dat een jurering faalt en dus die impressie geeft, snap ik nog, maar dat mensen (kennelijk dan met inkijk in de topsport) dat ook zo stellen? Kijk Charlotte kan zeker goed rondsturen en Everdale heeft zeker aanleg en talent, maar haar manier van rijden was niet goed/mooi om welke reden dan ook en die punten stroken ook niet. Dat is de discussie. Niemand had wat gezegd als ze met die proef rond 70% had gezeten (nog goed bedeeld, maar wel een statement). Het is niet dat die combinatie de ervaring niet heeft. Spanning ok, het blijven dieren en op dat moment moet je roeien met de riemen die je hebt, maar bon dat is pech, maar zal je dan voelen in de punten (dat is toch voor iedereen zo?!)
Maar dan grote zaken als constant achter de loodlijn, mond open (tot tong er blauw uit), weggedrukte rug etc.
Welke andere factoren zien jullie, ik heb andere paarden gezien, harmonieuzer, vriendelijker en correcter voorgesteld, die dan eigenlijk in verhouding niet beloond werden en eerder dan ondergewaardeerd. Dat is de discussie. Kennelijk spelen er dus heel andere belangen mee, dan enkel een goede proef te rijden. We waren hier thuis de kur aan het kijken op het scherm en mijn schoonbroer (totaal geen paardenman of iets met dieren) die zei; hoe kan dat nu winnen, dat is toch doorgestoken kaart/omgekocht! Of is het omdat het een mooi zwart paard is met een knap kind erop :Y) :') ) Zover is het gekomen dat zelf mensen de geloofwaardigheid in twijfel trekken en eerlijk ze hebben nog gelijk ook. Dat is gewoon nefast voor onze sport en zolang we dat niet inzien, en zeker de top ook maar dat circus blijft meespelen, komt onze sport vroeg of laat grondig onder het vergrootglas. Koppel daar het huidige politieke klimaat aan vast,... ik weet niet of de publieke opinie dat zal blijven supporteren of mogelijke maken(regelgeving etc). En dat zal dan grotendeels aan onszelf liggen. Ik vind onze sport prachtig, maar het mag allemaal wel (dier)vriendelijker, eerijker en transparanter.