Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
nikkel schreef:Je moet een proef beoordelen op wat je ziet. Dus wat wordt getoond. Dat houdt in dat een proef met een vijf kan worden en een andere keer een acht of hoger. Ik vind het absoluut oninteressant om dan de bouw van het paard mee te wegen. Everdale heeft gewoon beperkingen die door zijn bouw worden veroorzaakt. Ik zie persoonlijk liever een paard met een wat langere rug, en een langer doorlopende broekspier. Zeg maar de F1 generatie.
996981 schreef:Ik kijk ook graag naar Dalera, geen twijfel. Maar om heel stellig te zeggen dat Everdale in twee delen gaat, zonder te erkennen dat Dalera daar op momenten ook naar neigt vind ik gek...
Veronica2 schreef:996981 schreef:Ik kijk ook graag naar Dalera, geen twijfel. Maar om heel stellig te zeggen dat Everdale in twee delen gaat, zonder te erkennen dat Dalera daar op momenten ook naar neigt vind ik gek...
Wie zegt dat dan?
Maar wat we niet moeten vergeten is dat Dalera een merrie is en Everdale een hengst. Elke pas die Everdale (en andere hengsten) buiten zijn eigen stal zet is promotie. Elke proef die hij loopt is een korte hengstenshow. Het is vroeg in het jaar en sommige merriehouders moeten hun definitieve keuze nog maken en daarom moeten die hengsten met spektakel door de baan omdat spektakel nu eenmaal sperma verkoopt.
nikkel schreef:Elisa2:Die dus inderdaad.
996981 schreef:Ik kijk ook graag naar Dalera, geen twijfel. Maar om heel stellig te zeggen dat Everdale in twee delen gaat, zonder te erkennen dat Dalera daar op momenten ook naar neigt vind ik gek...
996981 schreef:Veronica2 schreef:
Wie zegt dat dan?
Maar wat we niet moeten vergeten is dat Dalera een merrie is en Everdale een hengst. Elke pas die Everdale (en andere hengsten) buiten zijn eigen stal zet is promotie. Elke proef die hij loopt is een korte hengstenshow. Het is vroeg in het jaar en sommige merriehouders moeten hun definitieve keuze nog maken en daarom moeten die hengsten met spektakel door de baan omdat spektakel nu eenmaal sperma verkoopt.
Je denkt dat Gertjan tegen Charlotte zegt ''maakt me niet uit wat je doet, zolang je hem maar met ''spektakel'' (wat dat ook moge zijn) door de baan stuurt'' of hoe moet ik dat zien.
996981 schreef:Ik kijk ook graag naar Dalera, geen twijfel. Maar om heel stellig te zeggen dat Everdale in twee delen gaat, zonder te erkennen dat Dalera daar op momenten ook naar nijgt vind ik gek...
Dalera heeft een vrij traag lang en recht achterbeen, wat de manier van bewegen beïnvloed. Dat is helemaal niet erg, maar zorgt er wel voor dat ze mijninziens vaak lang blijft. De hals blijft lang, maar de rug ook. Van mij zou ze daar voor het perfecte meer aanspanning mogen laten zien. De stap geeft ook veel info over losgelatenheid. Dalera stapt bij tijd en wijle écht niet goed (nijgend naar lateraal) maar daar hoor je op bokt nooit iemand over, want ze is zo mooi op lengte in de hals... Dat meten met twee maten vind ik zo raar... het ene paard zwiept, waar het andere kort in de hals wordt. Kan beide een teken zijn van gebrek aan dürchlassigkeit, maar bij Everdale vinden we het erger (terwijl dat juist deels op z'n bouw terug te voeren is.
996981 schreef:Veronica2 schreef:
Wie zegt dat dan?
Je denkt dat Gertjan tegen Charlotte zegt ''maakt me niet uit wat je doet, zolang je hem maar met ''spektakel'' (wat dat ook moge zijn) door de baan stuurt'' of hoe moet ik dat zien.
bulck schreef:Daar zal het grotendeels wel op neerkomen... Het is niet voor niets dat hij nu geprepped is voor die wedstrijden. Allicht een hele lobby achterliggend. Maar dekdienst speelt zeker een rol en ze rijdt toch nog steeds voor eigenaren die ook eigenaar zijn van het paard waar ze haar ticket mee behaald heeft voor de aankomende spelen. Zo vrijblijvend is dat allemaal niet.
Veronica2 schreef:Je doet wel heel erg je best om overal een venijnige draai aan te geven en nu probeer je zelfs Gertjan en mij woorden in de mond te leggen. Hoe die mensen zich voorbereiden op een proef is hun zaak, maar feit blijft dat de schoorsteen moet roken en Charlotte is op dit moment degene die de kooltjes warm moet houden.
996981 schreef:bulck schreef:Daar zal het grotendeels wel op neerkomen... Het is niet voor niets dat hij nu geprepped is voor die wedstrijden. Allicht een hele lobby achterliggend. Maar dekdienst speelt zeker een rol en ze rijdt toch nog steeds voor eigenaren die ook eigenaar zijn van het paard waar ze haar ticket mee behaald heeft voor de aankomende spelen. Zo vrijblijvend is dat allemaal niet.
“Geprepped voor die wedstrijden” dat kun je vast uitleggen?
bulck schreef:996981 schreef:
“Geprepped voor die wedstrijden” dat kun je vast uitleggen?
Het is een dekhengst (zelf met Wffs), loopt GP (maar wel in de schijnwerpers van de andere hengst die nu een ticket heeft voor de OS). Dus Everdale is heus wel ff, om het in mooiere woorden te zeggen, gemanaged om nu kort op elkaar (eigenlijk heel kort op elkaar) een reeks wedstrijden op dat niveau te lopen. Verder is hij amper aan de start geweest afgelopen jaar.
Zelf heb ik voldoende Everdales gehad en gereden. Ze hebben zeker wel dat fanatieke in het lopen en zelf een beetje dat opdrukken, maar één voor één slimme, eerlijke en leergierige paarden. Haar manier van voorstellen is niet ok en echt wel "gereden". Ze heeft hem al beter voor elkaar gehad, waar hij meer lengte nam en meer ontspannen liep (net iets lager, meer over de rug in verbinding) en zeker zachter met hand en been. Everdale is zeker een paard met kwaliteiten, maar het mag zelf allemaal wat minder, rustiger en dus eerlijker. De andere Charlotte (DJ)doet het trouwens ook meer en meer, die reed eerder ook veel fijner, maar trekt ze nu ook allemaal eng op de kaak hoog in de krol.
bulck schreef:Het gaat om de manier van voorstellen en de terechte wereldwijde kritiek daarop. Wat jij nu wenst goed te praten weet ik niet of wat jouw motieven daarin zijn. Het mag nu wel duidelijk zijn dat het aan die top van de paardensport niet zo 'zuiver' is en eigenlijk toch allemaal eenzelfde pot nattigheid betreft. Of je nu dat verhaal van Helgstrand neemt, nu het incident in de verenigde staten afgelopen weekend in de media, deze rijerij (en heus niet enkel deze amazone), dan zegt het toch genoeg. En dan zwijgen we over de decennia Anky, Gal, kittel, Werth en consoorten die ook nog allemaal rijden/trainen en hun stempel drukken (meer achter gesloten deuren)
En die paarden worden wel degelijk "gemanaged" (fit to compete in het jargon dan). En als je ook maar een beetje in aanraking bent geweest met topsport, weet je heus wel dat het meer is dan de gewone verzorging, maar alles wat verbloemd kan worden onder de term happy athlete. Wedstrijdplanning heeft niemand iets op tegen, maar bon 3 wedstrijden zo de ring uitkomen, los van de punten (ook een falend jurysysteem), kan toch geen voldoening geven? Staken bij start of niet stilstaan, tong eruit, trek en plukwerk, weggedrukte rug en ga maar verder. Diezelfde proeven met Janneke of Mieke, haalt geen 65%. Fry kan heus goed sturen om beter te weten en te kunnen, en Everdale is heus een paard met talent en aanleg, maar dit lijkt echt nergens op.
Elisa2 schreef:Ehm.. volgens mij wordt hij nu gewoon gestart omdat ze Glamourdale bewaren voor het outdoor seizoen en de OS. Straks is het waarschijnlijk weer andersom.
Vind het wel bijzonder dat als Fry zo slecht zou rijden waarom ze dan afgelopen vrijdag de prijs voor beste harmonie won met O Frederique.. waarbij extra benadrukt werd dat deze prijs in het leven is geroepen om vriendelijker rijden te stimuleren.
https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn/kwp ... ofrederic/
Elisa2 schreef:[ [url=m/HsVAvB.png]Afbeelding[/url] ]
Ze worden in ieder geval niet gepromoot voor de dekdienst.
Bulck, je bent wel heel erg iedereen over 1 kam aan het scheren. Ik ben in aanraking geweest met de topsport maar herken wat je schrijft gelukkig niet.
Snap ook nog steeds niet dat mensen niet kijken naar de andere paarden die ruiters voorstellen om te controleren of het inderdaad rijstijl is en alle paarden zo lopen of dat er toch ook echt andere factoren meespelen.