Bandages niet meer toegestaan op het wedstrijdterrein

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:01

MyWishMax schreef:
Zo zijn ze er ook achter dat Peesbeschermers die recht lopen aan de bovenkant ook niet heel positief zijn voor de pezen, dat daar beter een inham kan zitten zodat er geen druk komt als het been beweegt. Ze blijven ontwikkelen.

Daardoor ontstonden er problemen aan de ligamenten en het werd op sommige plekken in Nederland ook wel de "Eskadron-ziekte" genoemd. Vanwege de populariteit van het soort beschermer die toen veel door Eskadron werd verkocht. De pasvorm van dat type beschermer is wel vaak een dingetje, ze worden vaak te groot gekozen waardoor ze te hoog zijn. Dat die dingen nog niet verboden zijn...

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:13

Logisch, ze zouden het ook niet meer moeten verkopen als je daar de pezen mee kapot maakt. Is mij al veel langer verteld; dat de benen te warm worden en derhalve dan de pezen kapot gaan. Onherstelbare schade. Dat wil je toch niet.

manic

Re: Bandages niet meer toegestaan op het wedstrijdterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 16:03

Bij een paard met een moeilijke schieffel zie ik de kans op pees blessure door correct gebruik bandages als een kleiner risico dan het heractiveren van een schieffel door irriteren van een beenbeschermer.

Maar boven alles vind ik dat het gewoonweg de afweging en keuze van de eigenaar is.

Iedere situatie is anders en nu wordt er een grote rode streep gezet door een optie die in sommige gevallen nu juist wel de beste kan zijn.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 16:28

Maar je mag ze toch thuis gewoon gebruiken? In de ring mocht het al niet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 16:30

JudithGigi schreef:
Maar je mag ze toch thuis gewoon gebruiken? In de ring mocht het al niet.

Dit denk ik dus ook al de hele tijd, wat een ophef om niet te mogen losrijden met bandages.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 16:33

Inderdaad. En als los rijden zonder bandage zoveel kans geeft op een blessure vraag ik me ook af hoe dat paard in paddock of wei loopt.
En of wedstrijd rijden dan wel een goed idee is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:45

Qimm schreef:
Dit denk ik dus ook al de hele tijd, wat een ophef om niet te mogen losrijden met bandages.

Klopt, het verbod is zeer kleinschalig en heeft betrekking tot de 30-60 minuten voordat je de wedstrijdring binnengaat. Voor de rest mag je je paard 24/7 inbandageren als je je daar goed bij voelt. Ik zie weinig betutteling.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 13:09

Thioro schreef:
Is ook de reden geweest dat ze hier (Frankrijk, weet niet hoe het in andere landen zit) de dubbele kogelbeschermers achter verboden hebben in de basisspringsport.

Bedoel je met dubbele kogelbeschermers dat het kunstof aan beide zijdes van de kogel zit of met 2 elastiekjes, of iets anders?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 13:22

Die gedeelde onderzoeken laten die niet eigenlijk zien dat bandages inderdaad het warmst zijn, maar dat tendon boots daar niet echt heel ver vanaf ziten. 2 graden verschil afhankelijk van het onderzoek.

Gebruik sowieso geen bandages, altijd van die beschermers met luchtafvoer/gaas. Hoop dat ze die ook een keer in een onderzoek opnemen om te kijken of die wel aanzienlijk meer verschil maken wat temperatuur betreft aangezien die wel gewoon goed voor impact en strijken beschermen.