Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Henriette"]
[quote="Cassidy"][quote="Henriette schreef:Geniet van vandaag, gisteren is voorbij en wie weet wat morgen brengt...
Tenfold"]
[quote="GoedVetMan schreef:Heee ik wou dat ik deze verzonnen had.
tinkernikky schreef:http://www.politie-amsterdam-amstelland ... .cfm?id=99
Ik weet niet of hij het doet bij iedereen maar is de webcam beredenpolitie amsterdam rijbak en hij deed het net bij, ze waren net aan het rijden..
GoedVetMan schreef:Ten tweede kunnen wij er wat anders mee omgaan, omdat wij niet op een manege staan, dus het risico dat er iemand mee komt aanlopen kleiner is. Dus met andere woorden als je wel op een manege staat het risico groter is, met het aan en aflopen van.
Tenfold"]
[quote="GoedVetMan schreef:Het feit komt er dus op neer dat het veiliger is dat je weet waar het is, dan dat je niet weet dat het er wel is. Snappie
Cassidy"]
[quote="GoedVetMan schreef:Ten tweede kunnen wij er wat anders mee omgaan, omdat wij niet op een manege staan, dus het risico dat er iemand mee komt aanlopen kleiner is. Dus met andere woorden als je wel op een manege staat het risico groter is, met het aan en aflopen van.
Tenfold"]
[quote="GoedVetMan schreef:Okay, dus jij gaat nooit meer ergens heen, en je hebt helemaal gelijk, want je weet nooit waar je Risico loopt.
pniekepnak schreef:Even een uitgebreide uitleg van Rhino:
Het is een virus met de naam Equis Herpes Virus, maar het wordt in de volksmond 'abortusvirus of Rhinopneumonie genoemd. Het virus is gevaarlijk omdat het ten eerste op verschillende manieren een schadelijke invloed heeft op paarden, en ten tweede omdat het zeer moeilijk is om er een goede immuniteit tegen op te bouwen.
Er zijn twee types van het rhinopneumonievirus, namelijk type 1 en type 4.
Deze beide types kunnen op drie manieren ziekte veroorzaken.
- Door een luchtwegaandoening. Deze vorm komt meestal voor bij jonge paarden.
- Virusabortus. Elk seizoen zijn er problemen met abortus bij merries.
Ongeveer de helft daarvan zijn aan het EHV (Equine Herpesvirus dus)
te danken. Als de merrie aborteert door EHV gebeurt dit meestal in de
vijfde maand van de dracht. Een aantal weken daarvoor is de merrie
via de luchtwegen geinfecteerd, wat samen kan gaan met koorts en
minder eetlust, maar het komt ook vaak voor dat er niets aan de
merrie te merken is. De geaborteerde vrucht en het vruchtwater zijn
zeer besmettelijk voor andere paarden. Je kan dit virus ook zelf
verspreiden naar andere paarden!
- Verlamming van de achterhand. Dit is de vorm van EHV die de
paarden bij de Bereden Politie hebben. Het virus kan, meestal bij
jonge paarden, verlammingsverschijnselen veroorzaken. Na een
luchtweginfectie wordt het zenuwstelsel aangetast waardoor het
paard in korte tijd geheel of gedeeltelijk verlamd raakt. Meestal
is de achterhand aangetast. Dit verloopt helaas vaak fataal af voor de
patient.
Ik heb mijn paard ook in Amsterdam staan, en ook ik maak me zorgen, juist omdat het virus door een paard dat van een handelstal kwam is veroorzaakt. Dit kan namelijk natuurlijk betekenen dat ook die hele handelsstal geinfecteerd kan zijn. Omdat mijn paard op een manege staat, komen en gaan er mensen en paarden. Maar helaas kunnen we niet veel meer doen dan de nodige voorzorgsmaatregelen nemen en afwachten.
GoedVetMan schreef:Je schrijft het zelf. vijandigheid?
Tenfold"]
[quote="GoedVetMan schreef:Je schrijft het zelf. vijandigheid?