Ziekte bij politiepaarden in Amsterdam.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:09

http://www.politie-amsterdam-amstelland ... .cfm?id=99

Ik weet niet of hij het doet bij iedereen maar is de webcam beredenpolitie amsterdam rijbak en hij deed het net bij, ze waren net aan het rijden..

Zocht eigenlijk een site waar ik kon condoleren met het overleden paard..
Maar kwam dit tegen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:15

Op de site van de ruiterij is wel een gastenboek, misschien kun je daar iets in kwijt?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:49

Henriette"]
[quote="Cassidy"][quote="Henriette schreef:
Geniet van vandaag, gisteren is voorbij en wie weet wat morgen brengt...

Nobel streven, maar soms lukt dat niet (dat genieten van vandaag...Haha!):x

En aan de reacties hierboven zie je dat er meer mensen zijn die daarover hebben nagedacht.
[/quote]

Er over nadenken is één, het je leven laten beïnvloeden en in de put raken is wat anders.
[/quote]

Heee ik wou dat ik deze verzonnen had.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:09

In één van mijn lievelingsliedjes zit de zin: "Cares of tomorrow must wait till this day is done," en die vind ik eigenlijk wel mooi. Want yep, ooit zal er wel zo'n ziekte komen waar Cassidy het over heeft. Zowel bij mensen als bij paarden, trouwens. Maar misschien is dat pas over 100 jaar en ben ik tegen die tijd allang dood. Of ik heb voor die tijd al een Al Qaida-bom op mijn hoofd gehad (want óóit zal er ook wel een aanslag op Hoog Catharijne gepleegd worden, en daar ben ik best vaak). Maar om me daar nu al druk over te gaan maken, terwijl ik er niks tegen kan doen? Het is een afschuwelijk eng idee, natuurlijk, maar ik kan echt niks doen om het tegen te gaan, helaas. En dus ga ik me er niet al te druk over maken, want daar schiet ik niks mee op; zelfs al zou het volgende week uitbreken, dan zou ik met mezelf al te druk maken alleen maar de laatste mooie week verpesten die ik nog heb.

Ik hoop in elk geval dat het aantal paarden wat bij deze uitbraak overlijdt bij vier blijft, en dat het zich niet verder verspreidt. Gelukkig is iedereen nu wel gewaarschuwd, en zal bij een infectie ergens anders direct duidelijk zijn om welke ziekte het gaat, zodat er snel maatregelen genomen kunnen worden.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:33

GoedVetMan schreef:

Nee, jij had verzonnen om gewoon op wedstrijd te gaan. Ondanks dierenartsadviezen.

Ik hoop enorm dat iedereen voorzichtig is en risico's probeert te verminderen, zonder paniek te zaaien.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:17

Tenfold"]
[quote="GoedVetMan schreef:

Nee, jij had verzonnen om gewoon op wedstrijd te gaan. Ondanks dierenartsadviezen.

Ik hoop enorm dat iedereen voorzichtig is en risico's probeert te verminderen, zonder paniek te zaaien.
[/quote]

Ik reageer er maar even op, en zal het wat uitgebreider uitleggen.
Ik ga inderdaad gewoon op wedstrijd, die weekeinde bv zit ik gewoon op de tribune op een mooie show. Het advies wat ik hierover gekregen heb, van de eerder door mijn genoemde arts, en Dieren kliniek Emmeloord, en van onze huis dieren arts uit Purmerend, komen op hetzelfde neer. Als je het echt wilt voorkomen, moet je altijd blijven waar je bent. Het feit dat je weet waar het is, moet je uiteraard niet komen. Maar aangezien dat deze ziekte een incubatietijd heeft, weet je het eigelijk nooit echt waar je niet moet wezen.
Ten tweede kunnen wij er wat anders mee omgaan, omdat wij niet op een manege staan, dus het risico dat er iemand mee komt aanlopen kleiner is. Dus met andere woorden als je wel op een manege staat het risico groter is, met het aan en aflopen van.
Dat manege eigenaren besluiten zoals te lezen valt, heb ik respect voor, zij zijn hun eigen bewust van het risico dat zij lopen in deze, en kunnen ook niet voor ander in staan.
Het feit komt er dus op neer dat het veiliger is dat je weet waar het is, dan dat je niet weet dat het er wel is. Snappie

Groetjes Peter Vet

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:48

Ik zou nooit met Santa op wedstrijd gaan, nu. Maar ja, ik ga sowieso al niet met Santa op wedstrijd. Haha! Maar hoe dan ook ga ik haar bij andere paarden vandaan houden en zelf zo min mogelijk naar andere stallen, de komende weken.

Ik ga wel gewoon met haar buitenrijden, omdat dit een ziekte is die door onderling contact wordt overgebracht en niet overgeblazen door de wind of op het wegdek kan zitten. Daar lijkt me weinig extra risico aan te zitten, zeker ook omdat ik relatief ver van Amsterdam vandaan woon.

In Utrecht doe ik vrijwilligerswerk op een manege, en daar kom ik wel in aanraking met andere paarden, maar ik zorg gewoon dat ik douche en schone kleren aantrek voor ik weer bij Santa kom (wat overigens nogal logisch is, omdat ik pas op donderdag weer vanuit Utrecht naar Zeeland ga, en een mens wil weleens in de douche Knipoog).

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:21

GoedVetMan schreef:
Het feit komt er dus op neer dat het veiliger is dat je weet waar het is, dan dat je niet weet dat het er wel is. Snappie

Door de incubatietijd weet je nooit waar het is. Waarom risico's nemen als dat niet nodig is, dat is mij motto in deze.
Snappie.

tije

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:23

tinkernikky schreef:
http://www.politie-amsterdam-amstelland ... .cfm?id=99

Ik weet niet of hij het doet bij iedereen maar is de webcam beredenpolitie amsterdam rijbak en hij deed het net bij, ze waren net aan het rijden..

nog steeds ~!

ja zwaar minder voor de politie maar liever daar dan hier

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:27

GoedVetMan schreef:
Ten tweede kunnen wij er wat anders mee omgaan, omdat wij niet op een manege staan, dus het risico dat er iemand mee komt aanlopen kleiner is. Dus met andere woorden als je wel op een manege staat het risico groter is, met het aan en aflopen van.

Dus omdat jullie er anders mee om kunnen gaan, gooi een een algemeen advies van "ga gewoon maar naar wedstrijden toe want dat doen wij ook" openbaar op bokt?

Je kunt niet alles voorkomen, maar als er iets is, dan kun je wel uitkijken met wat je doet. Savvy?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:37

Weet niet of dat al hier gepost is, maar zag in de krant (DvhN), dat er vier paarden zijn overleden. Het zou om een agressieve vorm van Rhinopneunomie gaan. Bah, akelig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:02

Dat nieuws is alweer oud Rosieposie Scheve mond.

DIt is wat er op dit moment op de site van de plaatselijke televisiezender AT5 te vinden is (www.at5.nl):

Politie vreest voor paardenbestand

Opnieuw zijn twee politiepaarden van het Amsterdamse korps bezweken aan het zogeheten stalvirus. In totaal hebben zes politiepaarden het Rhinopneunomievirus met de dood moeten bekopen.
"We zijn bang voor de rest", zei een politiewoordvoerder. Nog eens 14 andere paarden zijn ziek. Toen het virus uitbrak waren er dertig politiepaarden.
De paarden die er het slechtst aan toe zijn staan in een speciaal ingerichte intensieve zorg op de manege. De ziekte veroorzaakt verlammingsverschijnselen doordat het virus het ruggenmerg aantast. Zij is te behandelen, maar de verlammingsverschijnselen blijven.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:06

Tenfold"]

Door de incubatietijd weet je nooit waar het is. Waarom risico's nemen als dat niet nodig is, dat is mij motto in deze.
Snappie.
[/quote]

Okay, dus jij gaat nooit meer ergens heen, en je hebt helemaal gelijk, want je weet nooit waar je Risico loopt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:06

Goh, tsjee, ik weet niet wat ik moet zeggen.

Wat beroerd is dat.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:13

Cassidy"]

Dus omdat jullie er anders mee om kunnen gaan, gooi een een algemeen advies van "ga gewoon maar naar wedstrijden toe want dat doen wij ook" openbaar op bokt?

Je kunt niet alles voorkomen, maar als er iets is, dan kun je wel uitkijken met wat je doet. Savvy?
[/quote]

De paniek wordt in deze veroorzaakt door wat jij aan het oproepen was.
En ik meen mijn eigen niet te herinneren dat ik geschreven heb, doe het ook maar, dat maak je er zelf van.
Wij gaan gewoon naar wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:24

Het is beter om nu even niet met je paard op pad te gaan. Te voet kun je overal heen waar je wil, als je maar een beetje rekening houdt met hoe dicht je bij vreemde paarden komt en binnen hoeveel tijd je dan weer bij andere paarden komt. Wij kunnen het virus namelijk wel (in beperkte mate) overdragen van het ene paard op het andere, via kleding, je eigen haren (vooral lang haar) enzovoort.
Het virus kan in de lucht ook binnen enkele meters van het besmette paard verblijven, neus-neus contact is dus niet het enige waarmee het virus wordt overgedragen.
Voorzichtigheid is geboden!

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:27

GoedVetMan schreef:
Okay, dus jij gaat nooit meer ergens heen, en je hebt helemaal gelijk, want je weet nooit waar je Risico loopt.

Waar maak je dat uit op? Wat een vijandigheid zeg.
Ik ben voorlopig terughoudend in bezoeken aan stallen/maneges ja, dat wel. Dat lijkt me toch niet zo raar.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:38

Even een uitgebreide uitleg van Rhino:

Het is een virus met de naam Equis Herpes Virus, maar het wordt in de volksmond 'abortusvirus of Rhinopneumonie genoemd. Het virus is gevaarlijk omdat het ten eerste op verschillende manieren een schadelijke invloed heeft op paarden, en ten tweede omdat het zeer moeilijk is om er een goede immuniteit tegen op te bouwen.

Er zijn twee types van het rhinopneumonievirus, namelijk type 1 en type 4.

Deze beide types kunnen op drie manieren ziekte veroorzaken.
- Door een luchtwegaandoening. Deze vorm komt meestal voor bij jonge paarden.
- Virusabortus. Elk seizoen zijn er problemen met abortus bij merries.
Ongeveer de helft daarvan zijn aan het EHV (Equine Herpesvirus dus)
te danken. Als de merrie aborteert door EHV gebeurt dit meestal in de
vijfde maand van de dracht. Een aantal weken daarvoor is de merrie
via de luchtwegen geinfecteerd, wat samen kan gaan met koorts en
minder eetlust, maar het komt ook vaak voor dat er niets aan de
merrie te merken is. De geaborteerde vrucht en het vruchtwater zijn
zeer besmettelijk voor andere paarden. Je kan dit virus ook zelf
verspreiden naar andere paarden!
- Verlamming van de achterhand. Dit is de vorm van EHV die de
paarden bij de Bereden Politie hebben. Het virus kan, meestal bij
jonge paarden, verlammingsverschijnselen veroorzaken. Na een
luchtweginfectie wordt het zenuwstelsel aangetast waardoor het
paard in korte tijd geheel of gedeeltelijk verlamd raakt. Meestal
is de achterhand aangetast. Dit verloopt helaas vaak fataal af voor de
patient.

Ik heb mijn paard ook in Amsterdam staan, en ook ik maak me zorgen, juist omdat het virus door een paard dat van een handelstal kwam is veroorzaakt. Dit kan namelijk natuurlijk betekenen dat ook die hele handelsstal geinfecteerd kan zijn. Omdat mijn paard op een manege staat, komen en gaan er mensen en paarden. Maar helaas kunnen we niet veel meer doen dan de nodige voorzorgsmaatregelen nemen en afwachten.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:42

Tenfold"]

Waar maak je dat uit op? Wat een vijandigheid zeg.
Ik ben voorlopig terughoudend in bezoeken aan stallen/maneges ja, dat wel. Dat lijkt me toch niet zo raar.
[/quote]

Je schrijft het zelf. vijandigheid?

Ik ben niet alleen voorlopig terughoudend in bezoeken aan stallen en maneges.

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:35

pniekepnak schreef:
Even een uitgebreide uitleg van Rhino:

Het is een virus met de naam Equis Herpes Virus, maar het wordt in de volksmond 'abortusvirus of Rhinopneumonie genoemd. Het virus is gevaarlijk omdat het ten eerste op verschillende manieren een schadelijke invloed heeft op paarden, en ten tweede omdat het zeer moeilijk is om er een goede immuniteit tegen op te bouwen.

Er zijn twee types van het rhinopneumonievirus, namelijk type 1 en type 4.

Deze beide types kunnen op drie manieren ziekte veroorzaken.
- Door een luchtwegaandoening. Deze vorm komt meestal voor bij jonge paarden.
- Virusabortus. Elk seizoen zijn er problemen met abortus bij merries.
Ongeveer de helft daarvan zijn aan het EHV (Equine Herpesvirus dus)
te danken. Als de merrie aborteert door EHV gebeurt dit meestal in de
vijfde maand van de dracht. Een aantal weken daarvoor is de merrie
via de luchtwegen geinfecteerd, wat samen kan gaan met koorts en
minder eetlust, maar het komt ook vaak voor dat er niets aan de
merrie te merken is. De geaborteerde vrucht en het vruchtwater zijn
zeer besmettelijk voor andere paarden. Je kan dit virus ook zelf
verspreiden naar andere paarden!
- Verlamming van de achterhand. Dit is de vorm van EHV die de
paarden bij de Bereden Politie hebben. Het virus kan, meestal bij
jonge paarden, verlammingsverschijnselen veroorzaken. Na een
luchtweginfectie wordt het zenuwstelsel aangetast waardoor het
paard in korte tijd geheel of gedeeltelijk verlamd raakt. Meestal
is de achterhand aangetast. Dit verloopt helaas vaak fataal af voor de
patient.

Ik heb mijn paard ook in Amsterdam staan, en ook ik maak me zorgen, juist omdat het virus door een paard dat van een handelstal kwam is veroorzaakt. Dit kan namelijk natuurlijk betekenen dat ook die hele handelsstal geinfecteerd kan zijn. Omdat mijn paard op een manege staat, komen en gaan er mensen en paarden. Maar helaas kunnen we niet veel meer doen dan de nodige voorzorgsmaatregelen nemen en afwachten.

Wat zijn jullie voorzorgsmaatregelen dan ????

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:48

GoedVetMan schreef:

Ja, zo komt eea nogal over in diverse topics tegen diverse bokkers. En de reden ervan ontgaat me. Dit heeft ook niets met rhino te maken, waar dit topic over zou moeten gaan. In dit soort zaken zouden we onderling geen vijandigheid moeten hebben, de enige 'tegenstander' is de ziekte zelf.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:17

Tenfold"]

Ja, zo komt eea nogal over in diverse topics tegen diverse bokkers. En de reden ervan ontgaat me. Dit heeft ook niets met rhino te maken, waar dit topic over zou moeten gaan. In dit soort zaken zouden we onderling geen vijandigheid moeten hebben, de enige 'tegenstander' is de ziekte zelf.
[/quote]

Ppffff je hebt helemaal gelijk. Maar gezien het feit dat wij nu op wedstrijd gaan, lees ik pas na het weekeinde verder. Maak je geen zorgen, wij rijden met een boog om Oude Kerk aan de Amstel heen.

Groetjes van Peter

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:23

I rest my case, dit heeft geen zin.

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:26

Ik krijg een beetje de indruk dat de ziekte onderschat wordt, omdat de manier van besmetting behoorlijk 1 op 1 is.

Maar je wilt echt niet dat je paard deze variant krijgt (bijvoorbeeld na bezoek aan een wedstrijd), ook al staan je paarden bij huis.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:33

Henriette, dat is eigenlijk alles wat ik duidelijk wil maken.