Deense federatie bant FEI-pony van wedstrijden wegens amputatie tong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:14

Ayasha schreef:
En hoeveel paarden springen die 1.90 foutloos uit het huidige veld?

Geen idee. Want bij mijn weten testen we dit bij bar weinig paarden uit.

En al zou 90% het niet kunnen? Die hoeven het ook niet. En worden er vanzelf uitgefilterd.
Gewoon beginnen bij een lagere rubriek en steeds 10cm verder. Tegen de tijd dat de rek er uit is vallen er vanzelf meer balken. En een afgetikte balk is niet bepaald dierenleed dus gewoon een keurige graadmeter. En zo duidelijk als maar zijn kan.

Maar ook als ze niet over 1.90 kunnen. We zitten fysiologisch gewoon in de meeste disciplines echt niet aan de max van wat een paard kan. Soms wel aan de max van wat een paard-ruiter combinatie kan maar dat is iets heel anders.

En ik heb niks tegen dressuur he. Vind het prachtig om te doen. Maar er komt echt veel eerder mierenn**krige perfectie bij kijken. En perfect is soms de vijand van goed...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Deense federatie bant FEI-pony van wedstrijden wegens amputatie tong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:22

Er is volgens mij een reden dat er nauwelijks nog puissance gereden wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:50

pol013 schreef:
Ayasha schreef:
En hoeveel paarden springen die 1.90 foutloos uit het huidige veld?

Geen idee. Want bij mijn weten testen we dit bij bar weinig paarden uit.

En al zou 90% het niet kunnen? Die hoeven het ook niet. En worden er vanzelf uitgefilterd.
Gewoon beginnen bij een lagere rubriek en steeds 10cm verder. Tegen de tijd dat de rek er uit is vallen er vanzelf meer balken. En een afgetikte balk is niet bepaald dierenleed dus gewoon een keurige graadmeter. En zo duidelijk als maar zijn kan.

Maar ook als ze niet over 1.90 kunnen. We zitten fysiologisch gewoon in de meeste disciplines echt niet aan de max van wat een paard kan. Soms wel aan de max van wat een paard-ruiter combinatie kan maar dat is iets heel anders.

En ik heb niks tegen dressuur he. Vind het prachtig om te doen. Maar er komt echt veel eerder mierenn**krige perfectie bij kijken. En perfect is soms de vijand van goed...

Dan is er dus ook totaal geen grond om te beweren dat paarden niet tot de max gedreven worden met 1,60m omdat er paarden zijn die over de 1,90 geraken.

Dressuur gaat om harmonie. Perfectie kan niet zonder harmonie. Dat sommigen dat niet snappen zegt niks over het doel van dressuur.
Ik zou veel liever een harmonieuze ronde op 1.30 zien dan dat afgrijselijke gerukt en gepluk op 1,60. Zelfde voor dressuur: als het niet kan zonder zoveel bruutheid dan vraag je te veel.

Het feit dat ze zo doorgefokt moeten worden om te voldoen voor de sport zegt voor mij wel dat ze ruim over hun maximum gedreven worden. Je mag het een mooie naam geven maar als je alleen met dikke inteelt een select groepje paarden kan fokken dat voldoet dan vraag je te veel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:09

Ayasha schreef:
Dressuur gaat om harmonie. Perfectie kan niet zonder harmonie. Dat sommigen dat niet snappen zegt niks over het doel van dressuur.
Ik zou veel liever een harmonieuze ronde op 1.30 zien dan dat afgrijselijke gerukt en gepluk op 1,60. Zelfde voor dressuur: als het niet kan zonder zoveel bruutheid dan vraag je te veel.

Daar ben ik het gewoon helemaal mee eens.
Maar het geldt voor een rondje op 90cm, op 1.30 en 1.60.
Maar dat sommigen dat niet kunnen zegt ook niks over het doel van de springsport.

Ik kijk overigens in alle disciplines graag naar fijne ruiters. Heb dus ook niks tegen op de sport op die manier.

Maar het is wel waarschijnlijker dat mensen rare dingen doen als die perfectie zo meetelt. Ik kan me niet zo snel voorstellen dat ze een springpaard zijn tong zouden inkorten. Omdat het plaatje er simpelweg minder toe doet.

Een voorbeeld op basisniveau? Mijn merrie is een heel licht vlug ding met een heel lichte hals. Die wiebelt wel eens op en neer in de aanleuning. In een L proef krijg ik daar al opmerkingen over (mag stiller). Bij het springen nooit. Nou zou mij dat in een dressuurproef kunnen verleiden om juist met iets meer druk te rijden. Dan blijft het hoofd namelijk stiller. Maar ik vertik het en wacht gewoon tot ze zelf nog sterker en stabieler is en het vanzelf komt. Dat is niet perse een fout van de dressuursport. Het uiteindelijke resultaat zou inderdaad moeten zijn een stillere aanleuning. Maar nodigt wel erg uit tot short cuts. Omdat het niet alleen gaat om hoe het voelt (heel verend en licht) maar ook om hoe het er uit ziet (een beetje wiebelig)
Dat soort dingen spelen nou nooit in het springen. Gewoon balkjes laten liggen.

Dus resume. Nee je kunt nooit raar mensenlijk gedrag in de schoenen schuiven van een discipline. (daarom ben ik ook zo fel als mensen meteen de hele rijderij willen afschaffen). Maar ik snap wel waarom dat disciplines die meer met uiterlijk te maken hebben en een klein beetje vatbaarder voor zijn.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 21-12-23 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:11

Topsport gaat altijd over het opzoeken van de grenzen van de atleet. Waarom zou dat in de springsport anders zijn?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:14

Gini schreef:
Topsport gaat altijd over het opzoeken van de grenzen van de atleet. Waarom zou dat in de springsport anders zijn?

Omdat die sport gaat over het opzoeken van de grenzen van wat paard en ruiter samen kunnen. Niet om de grens van het paard.

Anders gingen we paarden wel laten vrijspringen. Als wij niet in de weg zitten kunnen ze gegarandeerd hoger springen/ harder/langer volhouden.

Daarbij is het gewoon echt zo dat paarden fysiek NIET aan hun grenzen komen. Of we moeten het over andere grenzen hebben?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:43

Uiteraard is in de topsport de mens op de rug van het paard een factor. En in die sport (dus met mens) zoeken we de grenzen van het kunnen van de atleet op.
Een triatleet zal vast ook harder zwemmen en het langer volhouden in een verwarmd zwembad dan in koud natuurwater, maar dat natuurwater is nu eenmaal een factor in de Iron Man. Om dan te zeggen dat de Iron Man niet aan de fysieke grens van een triatleet knabbelt, omdat die triatleet in sommige gevallen sneller kan zwemmen, houdt dan ook weer geen steek.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:50

Ja maar die Iron Man is waarschijnlijk aantoonbaar fysiek aan de max. Dat kun je gewoon meten via hartslag en verzuring.
Dat speelt bij een paard gewoon niet tot nauwelijks. (van drafsport en endurance weet ik het niet, van dressuur, springen en eventing weet ik het wel)

Jouw vergelijking gaat wat dat betreft wat scheef. Dan zou je het moeten vergelijken met het springen op een zware zuigende bodem. Dan klopt het weer wel.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:54

Pantykous schreef:
Beetje flauw Ailil. Denk dat Polo toch wel open staat voor heel veel. Schrijft een mooie post en dan met zo'n one-liner komen. Lekker onnozel.

Stijl in het springen heb je al, dan moet je naar de hunters. Krijg je een rondje dood rondrijden (op het hoge niveau) met regelmatig ook gedrogeerde paarden.

Ik denk overigens niet persé dat sporten met dieren eruit moet. We moeten wel naar een nieuwe generatie sporters die anders met hun dieren omgaan. En dat grote geld moet er eigenlijk uit.
Dat mag je onnozel vinden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:58

pol013 schreef:
Ayasha schreef:

Daar ben ik het gewoon helemaal mee eens.
Maar het geldt voor een rondje op 90cm, op 1.30 en 1.60.
Maar dat sommigen dat niet kunnen zegt ook niks over het doel van de springsport.

Ik kijk overigens in alle disciplines graag naar fijne ruiters. Heb dus ook niks tegen op de sport op die manier.

Maar het is wel waarschijnlijker dat mensen rare dingen doen als die perfectie zo meetelt. Ik kan me niet zo snel voorstellen dat ze een springpaard zijn tong zouden inkorten. Omdat het plaatje er simpelweg minder toe doet.

Een voorbeeld op basisniveau? Mijn merrie is een heel licht vlug ding met een heel lichte hals. Die wiebelt wel eens op en neer in de aanleuning. In een L proef krijg ik daar al opmerkingen over (mag stiller). Bij het springen nooit. Nou zou mij dat in een dressuurproef kunnen verleiden om juist met iets meer druk te rijden. Dan blijft het hoofd namelijk stiller. Maar ik vertik het en wacht gewoon tot ze zelf nog sterker en stabieler is en het vanzelf komt. Dat is niet perse een fout van de dressuursport. Het uiteindelijke resultaat zou inderdaad moeten zijn een stillere aanleuning. Maar nodigt wel erg uit tot short cuts. Omdat het niet alleen gaat om hoe het voelt (heel verend en licht) maar ook om hoe het er uit ziet (een beetje wiebelig)
Dat soort dingen spelen nou nooit in het springen. Gewoon balkjes laten liggen.

Dus resume. Nee je kunt nooit raar mensenlijk gedrag in de schoenen schuiven van een discipline. (daarom ben ik ook zo fel als mensen meteen de hele rijderij willen afschaffen). Maar ik snap wel waarom dat disciplines die meer met uiterlijk te maken hebben en een klein beetje vatbaarder voor zijn.

Ik had zo’n ruin. Meer druk maakte het beeld echt niet beter. Stiller hoofd betekent niet dat het beeld in het algemeen beter is. En daarom zeg ik dus dat harmonie moet tellen: dan worden de ‘ik trek m wel tot ie niet meer wiebelt’ er ook uit gehaald want dat zie je in het hele lichaamsgebruik.

En ja. Dat zal een hele golf veroorzaken want een hoop bokkers konden ook niet voorbij het wiebelen kijken. Die mentaliteit moet gewoon anders. Ifs and buts verzinnen is makkelijk maar het doet niks anders dan vooruitgang beperken. En er komt een punt dat geld niet meer genoeg bescherming gaat bieden om door te ‘maren’ zoals we bezig zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:00

Inspanning (hartslag/verzuring) is toch enorm variabel? De ene triatleet zal Iron Man ook fitter of juist verzuurder uitkomen dan de ander. Net zoals er zat paarden zijn die verzuurd een springparcours uitkomen. Zoveel factoren die hierin meespelen: bodem geef je zelf al aan, toestand van het paard, voorafgaande training, eerste of laatste wedstrijddag bij een meerdaagse, ...
Ik vind dat voor mij persoonlijk onvoldoende argument om de stelling 'topsport zoekt de grenzen van de atleet op' te ontkrachten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:30

Die tong zal inderdaad het probleem niet zijn met springen..maar zolang sommige mensen nog aan barreren doen gebeuren er net zulke wanpraktijken.

Bij springen heb ik vooral het gevoel dat paarden sneller kapot gereden worden door mismanagement, hetzij fysiek..hetzij mentaal. Echt goede opleiders en ruiters weten wel wat ze doen (als het goed is) maar daar onder zit vaak zo'n grote grijze groep. Daarnaast kijken sommige springruiters ook niet naar een doorgespoord paard, dat is niet erg want daar mogen ze gewoon mee starten. Strenger is dus niet perse altijd slechter. Bij de dressuur zouden ze niet hoeven te starten zo.

Ik heb het uiteraard wel over de rotte appels, die in alle takken van de sport zitten. Hoor graag van mensen die zelf springen hoe zij denken dat in die sport het welzijn verhoogd kan worden. :-)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:53

Elisa2 schreef:
Daarnaast kijken sommige springruiters ook niet naar een doorgespoord paard, dat is niet erg want daar mogen ze gewoon mee starten. Strenger is dus niet perse altijd slechter. Bij de dressuur zouden ze niet hoeven te starten zo.

Die regels zijn toch gewoon hetzelfde in alle disciplines. .

Welke welzijns zorgen héb je?

Ik ben zelf van menig dat de meeste winst te behalen is bij de dagelijkse huisvesting. En daar zie ik goede dingen gebeuren met steeds meer ruiters die paarden buiten hebben lopen én dat positief uitdragen.

Dan is voor het deel wat ik echt goed genoeg ken om er een oordeel over te vellen vooral de basissport. En daar denk ik van dat we het al best aardig geregeld hebben in nederland. Met de opbouw (hoogtes en wp systeem) en de controles die er zijn.
Alle regels zouden misschien nog wat beter uitgevoerd kunnen worden. Bij lomp gedrag mogen mensen er eerder uitgestuurd worden van mij.

Barreren kom ik goddank nooit tegen. Maar het is wel al zo dat bij de jonge paarden en wenkbrauwen steeds eerder gefronst worden als een paard zich erg overspringt. Die worden tegenwoordig ook eerder laag geplaatst. Dus daar is wel een vorm van ontmoedigingsbeleid.
Hoe je dat verder zou moeten voorkomen? hmmm

Verder zie ik vooral veel in educatie, educatie en educatie.
Ik heb heel lang in het paardenvoer gezeten en het gros van de tenenkrommende fouten kwam voort uit onwetendheid niet uit onwil.

Gini: dat kun je toch prima overall bekijken? Het gros van de topsportpaarden zit gewoon meetbaar niet aan zijn max.
Tenzij je totaal ongetrainde paarden wil gaan meten? Maar dan kun je zeggen dat 2km lopen ook loodzwaar is als je mijn oma aan de hartslagmeter hangt en ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat dat geen topsport is?
Onder- of overtraining) zegt toch niks over wat een atleet/mens/dier kan? Dat is gewoon slecht management.
Of vind jij alleen arbeid acceptabel die je totaal ongetraind kunt uitvoeren?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:07

Ik stel eigenlijk alleen dat het eigen is aan topsport om grenzen te (willen) verleggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:09

Vooral over het gereden zijn, zie ze genoeg met doorspoor plekken helaas want ik bij de dressuurruiters toch echt niet zie. De bitten die er in gehangen worden en bij sommige het gebrek aan dressuurmatige training. Daarnaast het manegement..overbelasting op jongere leeftijd (veel spring fokmerries zijn chronisch kreupel) , de bouw..(worden steeds grotere duikboten), en mentaal als er stappen overgeslagen worden in de basis opleiding en ze daardoor bijv. gaan weigeren.

Dat zijn mijn welzijnszorgen bij de springpaarden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:14

Bij KNHS springen is bloed uitsluiting. Niet dat het meteen allemaal perfect is ofzo, maar je mag zeker niet zomaar met een doorgespoord paard in het parcours verschijnen :?

Overvragen gebeurt imo in alle disciplines, halve bokt vindt het ook doodnormaal om een paard van nog geen 6 al met s&t te rijden en volle verzameling van te verwachten. Kan me ook nog een topic herinneren van iemand die het traject BB t/m 2* eventing in nog geen jaar heeft doorlopen met haar jonkie :') en in springen zie je het soms ook, mensen die keihard door de klassen heen gaan totdat het paard geblesseerd raakt of toch zijn middelvinger durft op te steken.

Barreren heb ik trouwens veel gezien op 80-90-100 niveau al. Bij willekeurige amateurs die niet snappen waarom ze telkens een balk krijgen, dan zal het maar paard d'r schuld zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:45

Dat laatste waren deze heren met je eens Eliza. Maar dan wel vooral en het semi hoogste niveau: https://equnews.nl/overig-nieuws/jos-ku ... e-zitten-1

Maar luister vooral even vanaf 39:00 naar Jos kumps _/-\o_
Ik kan er alleen maar blij van worden als dit soort autoriteiten zoiets uitdragen.
(overigens incl alle fouten die ze gemaakt hebben)

Al dacht ik wel écht >;) bij het stuk over paarden leasen. Maar dat hadden de heren aan tafel duidelijk ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 18:23

Nou ik heb mijn punt denk ik duidelijk gemaakt. :-)

Het gaat me niet om de springsport slecht af te schilderen. Alleen om aan te geven dat in alle disciplines het welzijn discutabel kan zijn door de sport en mensen die de sport ipv het welzijn op 1 hebben staan.

Jammer altijd dat de goede onder de kwaden moeten lijden.

Nu trouwens bij de 1e bezichtiging ook veel hengsten die geprepareerd lijken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:08

Dierwelzijn is vaak ondergeschikt aan geld en eer.

Voor topsport dingen worden opgeofferd. Bij een humane sporter is dst over het algemeen een eigen keuze. Een dier maakt die keuze uiteraard niet zelf. Geen paard droomt van Olympisch goud.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:31

Ayasha schreef:

Met die laatste zin ben ik het zo eens!!
Er lopen zoveel paarden op niveaus die ze helemaal niet aan kunnen. Die 5x per week mishandeld worden om hun rondje van 4 min foutloos te lopen! Deze paarden zijn ook snel weer uit zicht omdat ze gewoonweg zowel lichamelijk als geestelijk naar de klote gereden zijn! Ja ook in de top. Vooral in de top daar waar de ego's groot moeten blijven.

Op FB zie je dat altijd. Wanneer er goede resultaten behaald zijn door bepaalde trainers. Dan moeten ze zichzelf ff nog een veer in hun reet steken. Hoeveel € ze wel niet gewonnen hebben... Word iedereen bedankt, sponsoren assistenten, eigenaren... de paarden? Nee die worden niet genoemd.
Worden wel ook nog ff tig mensen in getagged ( want stel dat iemand dat bericht mist) en zo zien we het bericht 10x tot vervelends toe op ons tijdlijn voorbij komen. En dan die mensen die maar blijven liken :roll:

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:32

Grooms vergeten de meeste in zulke gevallen ook vaak, zo apart.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:45

Ja die staan onder de noemer " ons team"

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:06

Ik denk dat er vaak te snel gegaan wordt. Bij te snel gaan wordt er geforceerd en dat gaat altijd ten koste van het paard. Ongeacht de discipline.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 00:14

Popstra schreef:
Ja die staan onder de noemer " ons team"
Dat zal het zijn ja!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 09:23

fransje23 schreef:
Dierwelzijn is vaak ondergeschikt aan geld en eer.

Als jullie zouden schrijven 'soms', 'even' en 'bij sommigen' zou ik me er wel bij aan kunnen sluiten.

Ik zie namelijk ook wél ruiters voorbij komen die hun grooms (en stalmedewerkers) bedanken. Die welzijn wél hoog hebben zitten.

De voorbeelden komen gelukkig ook veel voorbij die juist het andere doen. Afgelopen week nog die engelse youngrider in de GP die zei: als jullie willen dat ik mijn paard ronder (en dus verkeerd) voorstel, kunnen jullie het heen en weer krijgen. _/-\o_