Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
goldenarrow schreef:Niet specifiek. Waar we wel op moeten letten is het gebit, door de smallere kaak is er ook minder ruimte voor zowel een melk- als volwassen gebit. Daarom zie je soms ook die hele duidelijke 'tooth bumps' bij jonge paarden. Trekt uiteindelijk wel weer bij. Momenteel is er een extra check opgesteld voor de snijtanden zodat paarden met een over- of onderbeet niet op show mogen verschijnen. Je moet daarvoor ook een verklaring van een DA kunnen overhandigen.
Dat de paarden niet of moeilijk kunnen ademhalen blijft helaas een hardnekkige fabel. Het gebit is dus wél een punt van aandacht.
prompter schreef:Hier even een willekeurige foto van een Arabierenren uit 2015:
[ [url=m/K7xUNK.png]Afbeelding[/url] ]
Geen dish
DuoPenotti schreef:prompter schreef:Hier even een willekeurige foto van een Arabierenren uit 2015:
[ [url=m/K7xUNK.png]Afbeelding[/url] ]
Geen dish
Dit zijn prachtige paarden!
Niet van die enge zeepaardjes
En het kan toch ook niet anders dan dat met zulk raar hoofd het iets doet met de luchttoevoer.
Maar idd met veel dieren zo
De werk Duitse herder is ook een mooi dier.
De showlijn een gedrocht om te zien en nog erger ls hij loopt.
Met alle pijn die ze dus wel hebben. Bah bah.
Hopelijk kan Tops daar wat mee, want in die zin zijn springpaarden naar mijn idee nog wel goed gefokt. Functioneel.
Citaat:Health Problems
While the dished face is a hallmark feature of the Arabian horse, poor breeding practices that exaggerate this feature may contribute to health problems. Arabians with extremely dished faces may have breathing problems if their conformation restricts their airways. [15]
The horse’s head also needs enough space for long, continuously-growing teeth. If Arabians have abnormally small mouths, the teeth may erupt behind their jaw and cause painful dental problems
DuoPenotti schreef:Ilse. Klinkt mij meer als opa rookte en werd 100. Dus roken is niet slecht.
DuoPenotti schreef:Ilse. Klinkt mij meer als opa rookte en werd 100. Dus roken is niet slecht.
1 Google opdracht gegeven en kom hier op uitCitaat:Health Problems
While the dished face is a hallmark feature of the Arabian horse, poor breeding practices that exaggerate this feature may contribute to health problems. Arabians with extremely dished faces may have breathing problems if their conformation restricts their airways. [15]
The horse’s head also needs enough space for long, continuously-growing teeth. If Arabians have abnormally small mouths, the teeth may erupt behind their jaw and cause painful dental problems
https://madbarn.com/arabian-horse-breed ... %20airways.
prompter schreef:De ren-arabieren, die dus echt veel lucht moeten kunnen binnen krijgen, hebben helemaal geen dish meer. Ik denk dan toch dat er een verband tussen zit.