Jan Tops lanceert nieuw miljoenenproject

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: Jan Tops lanceert nieuw miljoenenproject

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 11:33

Is het ook niet zo dat je bij Arabieren vaak vergroeide neuzen ziet? Ik zag laatst een filmpje uit een Arabisch land waarin er 2 op 1 stal stonden met een goed scheve neus.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:04

Niet specifiek. Waar we wel op moeten letten is het gebit, door de smallere kaak is er ook minder ruimte voor zowel een melk- als volwassen gebit. Daarom zie je soms ook die hele duidelijke 'tooth bumps' bij jonge paarden. Trekt uiteindelijk wel weer bij. Momenteel is er een extra check opgesteld voor de snijtanden zodat paarden met een over- of onderbeet niet op show mogen verschijnen. Je moet daarvoor ook een verklaring van een DA kunnen overhandigen.

Dat de paarden niet of moeilijk kunnen ademhalen blijft helaas een hardnekkige fabel. Het gebit is dus wél een punt van aandacht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:06

goldenarrow schreef:
Niet specifiek. Waar we wel op moeten letten is het gebit, door de smallere kaak is er ook minder ruimte voor zowel een melk- als volwassen gebit. Daarom zie je soms ook die hele duidelijke 'tooth bumps' bij jonge paarden. Trekt uiteindelijk wel weer bij. Momenteel is er een extra check opgesteld voor de snijtanden zodat paarden met een over- of onderbeet niet op show mogen verschijnen. Je moet daarvoor ook een verklaring van een DA kunnen overhandigen.

Dat de paarden niet of moeilijk kunnen ademhalen blijft helaas een hardnekkige fabel. Het gebit is dus wél een punt van aandacht.

Het ademen was in deze een voorbeeld. Geen goede gebitten lijkt me óók een heel serieus probleem. En vooral ook onnodig

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:12

En zo heeft elk ras zijn eigen probleem waar op gelet moet worden. Lijkt me alleen maar goed dat daar aandacht voor is bij de fokkers toch? :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:35

Zeker. Het is altijd zo droevig dat dieren moeten lijden onder de extreme wensen van mensen.

Dit geldt voor alle dieren, niet alleen Arabieren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:39

De ren-arabieren, die dus echt veel lucht moeten kunnen binnen krijgen, hebben helemaal geen dish meer. Ik denk dan toch dat er een verband tussen zit.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:45

Hier even een willekeurige foto van een Arabierenren uit 2015:

Afbeelding

Geen dish

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:54

prompter schreef:

[ [url=m/K7xUNK.png]Afbeelding[/url] ]

Geen dish

Dit zijn prachtige paarden!
Niet van die enge zeepaardjes

En het kan toch ook niet anders dan dat met zulk raar hoofd het iets doet met de luchttoevoer.

Maar idd met veel dieren zo
De werk Duitse herder is ook een mooi dier.
De showlijn een gedrocht om te zien en nog erger ls hij loopt.
Met alle pijn die ze dus wel hebben. Bah bah.

Hopelijk kan Tops daar wat mee, want in die zin zijn springpaarden naar mijn idee nog wel goed gefokt. Functioneel.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:59

En een vriend van mij kocht een Arabier die ook gekoerst had en die werd afgelopen jaar nog Best in Show. Het 1 sluit het ander niet uit :) Veel (show)Arabieren in Polen starten nog altijd op de baan. Hier is dat bijna niet, maar hier is de rensport dan ook niet groot. Daarnaast heb je binnen de Arabieren ook diverse fokrichtingen, persoonlijk wil ik een paard fokken dat zowel functioneel is als die mee kan komen binnen de shows.

Een tuiger en een springgefokte KWPNer zien er ook anders uit, betekent niet dat de 1 beter of gezonder is dan de ander :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:10

Nee maar heel eerlijk? Die dieren worden in ieder geval nog gefokt op functionaliteit.
Die moeten iets specifieks kunnen. Als ze dat niet kunnen, is er geen lol aan.

Als je de functie van een uiterlijk kenmerk weg haalt volgen ook sneller ongezonde extremen.

Waar er hier verwezen wordt naar dressuurpaarden die hypermobiel zouden zijn: Als die te hypermobile worden krijg je steeds meer uitvallers. Uitval kost geld (en verdriet) en dat werkt behoorlijk contraproductief. Daar zit dus een functionele rem op extremen. (of die rem er eerder zou moeten zijn kun je het over hebben, maar hij ís er wel). Als er geen functionaliteit aan een uiterlijk kenmerk zit heb je dus eerder kans op bijwerkingen die ook extreem worden.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:17

Daarom zie je zoveel gebreken bij jonge, onbelaste KWPN'ers :j Of zijn ze niet te rijden voor de gemiddelde ruiter (met alle gevolgen van dien voor de paarden die niet goed genoeg zijn voor de professionele ruiters). Genoeg voorbeelden hierover op Bokt.

Iedereen houdt van zijn eigen ras/stamboek en dat is prima. Zolang we ons maar wel bewust blijven van de beperkingen en proberen zo een gezond mogelijk dier te fokken. Ik kan mezelf gelukkig iedere dag in de spiegel aankijken omdat ik weet dat ik keuzes maak in mijn fokprogramma waarbij ik zowel een dier fok dat ik graag zie, als eentje die naast mooi ook functioneel is. En het zou de mensen in dit topic sieren als ze zouden stoppen om de Arabier als ras onderuit te halen, dat doe ik ook niet bij andere rassen (terwijl ik daar ook heel veel zie wat niet mijn keuze zou zijn).

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:31

Ik ben ook een liefhebber van het ras en ik mag graag naar een Nederlandse show gaan. Echter word ik ook niet heel erg blij van sommige filmpjes die nu rond gaan op social media van het afgelopen WK, met name de stand van de hoeven en het extreme opgefokte waardoor je niets anders ziet dan een compleet gestresst paard. Tja... dan kan ik mij voorstellen dat er niemand is die zegt:'Doe mij maar een arabier'. Dat is zonde want het kan en gaat ook echt anders en ze zijn voor veel doeleinden geschikt!

Ook op het WK waren er weer heel veel trophies voor 'best head' en dan niet wie het beste gebit heeft :+ Ik vind dat ook zo vreselijk slecht, dan houd je extreme fokken op het hoofd m.i.in stand. Waarom geen 'best legs?' Want als we trophies weggeven voor het mooiste hoofd, zal dat wel het meest belangrijk zijn aan het arabisch volbloedpaard toch? En hoe meer geld / prestige / prijzen er in omgaan, hoe erger dit wordt. Ik weet dus niet of deze tour zo'n geweldige toevoeging is maar de tijd zal dat leren.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:50

Best legs mag er van mij best komen, zou het ras veel goeds doen :P

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 14:08

Ik ben heel blij dat ik een Shagya heb, niet welkom bij het AVS, maar dat maakt mij niet uit. Ik wilde weer terug naar de Arabier (heb ooit een Russische gehad) en wil dus bewust meer body, meer bot en minder dish. Betekent wel dat je buiten Nederland moet kijken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 14:29

Wat ik me nu wel echt afvraag, gaat dit over SPORT arabieren in de zin van onder het zadel gereden dieren of gaat het om de Showpaarden ??

We dwalen nu erg af naar de showpaarden, extreme dishes vind ik ook niet mooi. Dat terzijde.
De staart is natuurlijk, ze gaan hier al in de krul en snortend aan de hand mee als er een klein dingetje gebeurt of zelfs bij helemaal niks, en anderen zijn wat cooler....maar de staart is niks "aangeleerd".

Ik heb 2 goede show merries gereden. Waren alleen fokmerrie en show paarden.
OEJ Mona Mira en Asfurat Al Sultaana, zuiver Egyptische showmerries, prima te rijden.
MonaMira is fokmerrie en Zoeffie nu Showpaard in Bahrein

Mona Mira
Afbeelding

Asfurat
Afbeelding
Asfurat heeft laatst nog in de top 3 van grote shows gestaan

Persoonlijk vind ik Tom Oben en vooral Philippe Hosay heel fijne mensen.

En verder heeft elke tak van sport slechte en goede trainers...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 15:10

DuoPenotti schreef:
prompter schreef:

[ [url=m/K7xUNK.png]Afbeelding[/url] ]

Geen dish

Dit zijn prachtige paarden!
Niet van die enge zeepaardjes

En het kan toch ook niet anders dan dat met zulk raar hoofd het iets doet met de luchttoevoer.

Maar idd met veel dieren zo
De werk Duitse herder is ook een mooi dier.
De showlijn een gedrocht om te zien en nog erger ls hij loopt.
Met alle pijn die ze dus wel hebben. Bah bah.

Hopelijk kan Tops daar wat mee, want in die zin zijn springpaarden naar mijn idee nog wel goed gefokt. Functioneel.

En toch valt dat mee, want er lopen er genoeg met flinke dish in de endurance, ook langere afstanden die niet te doen zijn als de luchtwegen niet optimaal zijn.

Het ziet er misschien anders uit, en er zijn best verbeteringen te maken in de manier van jureren , maar ik vind dat er in dit topic best negatief wordt gepraat. Het kan helemaal je ding niet zijn, maar het zegt niet dat ze per definitie ongezond of niet functioneel zijn. De vergelijking met doorgefokte hondenrassen gaat imo ook niet op.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:13

Veel mensen die hier regeren hebben een negatief beeld terwijl ze zich niet verdiept hebben in de show wereld van de arabieren..... natuurlijk zijn er excessen die niemand wil, óók arabieren fokkers niet, maar er zijn ook heel veel fokkers die wél een gebruiksdoel voor ogen hebben náást fokken van puur een showpaard.

Persoonlijk vind ik El Ray Magnum een voorbeeld van heel erg dish en zou er absoluut niks mee willen....
maar anderen weer wel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:26

Als je de endurance als blauwdruk neemt weet je dat het pad wat Jan Tops nu lanceert weinig goeds kan betekenen voor de wereld van de showarabieren.

Daarbij vind ik show/wedstrijden, van welk ras dan ook, met erg jonge dieren not done.

Het ras an sich is een van mijn favorieten! Ik heb er zelf een tijdje een gehad.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:38

Mag hopen dat ie juist NIET de endurance erbij pakt, wat is dat een slechte wereld ,vooral daar in het oosten.....maar dat best eens kunnen...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:40

Ilse. Klinkt mij meer als opa rookte en werd 100. Dus roken is niet slecht.

1 Google opdracht gegeven en kom hier op uit
Citaat:
Health Problems
While the dished face is a hallmark feature of the Arabian horse, poor breeding practices that exaggerate this feature may contribute to health problems. Arabians with extremely dished faces may have breathing problems if their conformation restricts their airways. [15]

The horse’s head also needs enough space for long, continuously-growing teeth. If Arabians have abnormally small mouths, the teeth may erupt behind their jaw and cause painful dental problems

https://madbarn.com/arabian-horse-breed ... %20airways.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:47

DuoPenotti schreef:

Oe ik ben dol op statistiek :j. Roken is bewezen ongezond, een dish niet. Uitzonderingen daargelaten, El Rey Magnum is extreem (al lijkt hij niet op elke foto hetzelfde dus ik sluit wat Photoshop niet uit).

@ElCamino, volgens mij is dat ook wat Fransje probeert te zeggen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:48

DuoPenotti schreef:

1 Google opdracht gegeven en kom hier op uit
Citaat:
Health Problems
While the dished face is a hallmark feature of the Arabian horse, poor breeding practices that exaggerate this feature may contribute to health problems. Arabians with extremely dished faces may have breathing problems if their conformation restricts their airways. [15]

The horse’s head also needs enough space for long, continuously-growing teeth. If Arabians have abnormally small mouths, the teeth may erupt behind their jaw and cause painful dental problems

https://madbarn.com/arabian-horse-breed ... %20airways.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:52

Ja extremely
Die we hier eerder voorbij zagen komen in filmpjes zijn toch net zeepaarden.
Lijkt mij extreem genoeg.

Daar heb ik het ook over.
Niet over de geplaatste ren paarden uiteraard.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 17:34

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:28

prompter schreef:
De ren-arabieren, die dus echt veel lucht moeten kunnen binnen krijgen, hebben helemaal geen dish meer. Ik denk dan toch dat er een verband tussen zit.

Verkeerd voorbeeld :) De ren-Arabieren, ook wel “Franse bloedlijnen” zijn ooit in het verleden ‘stiekem’ met Engelse volbloeden ingekruist. Niet meer aantoonbaar, niet te bewijzen, maar algemeen aangenomen waarheid binnen de Arabierenwereld. Die lijnen hadden minder dish, maar gingen wel hard, dus werden die weer met elkaar gekruist. Het is dus niet dat de dish eruit is gefokt omdat die paarden meer lucht nodig hadden, die paarden gingen harder en hadden toevallig minder dish, waarna de dish langzaamaan uit de bloedlijn is verdwenen.

Over de ademhaling, een Arabier heeft niet alleen een deuk, minstens zo belangrijk is het bollere, bredere gedeelte daarboven (jibbah). Arabieren hebben een voller en breder ‘voorhoofd’ in verhouding met andere rassen. Hierdoor heeft de neusholte juist meer ruimte en met de hoge, grotere neusgaten ligt de neusgang diep genoeg onder de dish. Met daarnaast de naar verhouding diepere en bredere borstkas en de mitbah (keeluitsnede, hoofd staat in een iets andere hoek op de hals dan bij andere rassen) hebben Arabieren juist een extreem functioneel ademhalingssysteem. Mijn tekenskills zijn bedroevend, maar hopelijk is het met onderstaand plaatje wel te zien.

Afbeelding